Kansainvälinen koiranäyttely Grazissa - kaikki tulokset
-
- Nakkisotilas
Re: Kansainvälinen koiranäyttely Grazissa
Itse myönnän kanssa, että omalla kohdalla myös tulokset vaihtelevat aina joskus. Yritän kyllä aina mennä samalla kaavalla, ettei tulokset sen suuremmin vaihtelisi, mutta se ei vain ole mahdollista. Ensinnäkin syynä voi olla se, että jotkut koirat ovat yksinkertaisesti aivan siinä rajalla, antaako vaikka erin vai eh:n. Jonakin päivänä voi päättää asian toisin, kuin mahdollisesti joskus toiste. Ja tietenkin, kun kokemusta tulee rodusta ja tuomaroinnista yleensä lisää, kiinnittää huomiota enemmän johonkin toiseen asiaan ja yleensä kaikkiin asioihin, kuin ennen.
Mutta eihän tämä ole niin vakavaa, näin vain tapahtuu ja uskon syvästi, että tulee jatkossakin tapahtumaan.
Mutta eihän tämä ole niin vakavaa, näin vain tapahtuu ja uskon syvästi, että tulee jatkossakin tapahtumaan.
Taukoilua.
-
- Syvällistä
- Viesti:
Yhdyn kovin etenkin Johannan ja Marikan teksteihin. Johanna tuossa jo mainitsikin, että tuskin kukaan tuomari tahallaan vaihtelee tuloksia ihan miten sattuu. Ja kun Rotta tuossa sanoi, että selitykset eivät mene läpi, niin mielestäni Marikalta tuli muutama hyvä pointti. Ja kuten aikaisemmin itse jo sanoin, niin myös tuomaroimishetkellä oleva mieliala vaikuttaa useimmilla tuomareilla arvosteluun (ainakin uskoisin näin).
Oletkos itse IRL -tuomari vai muuten vain piireissä sisällä, kun tuollaista voit varmuudella sanoa? ;)
Ei niin tee myöskään IRL ulkomuototuomarit, et KR:stä sais helpommin ERIn kuin KV:stä.
Oletkos itse IRL -tuomari vai muuten vain piireissä sisällä, kun tuollaista voit varmuudella sanoa? ;)
-
- Le-ppä-ker-ttu
- Viesti:
Tuomareille lienee syytä muistutella, että näyttelyssä on myös BIS-juniorikilpailu? Nimittäin se ROP-juniorin nimittäminen saattaisi olla ihan varteen otettava seikka tätä varten. ;) Huomasin vain kun omia tuloksiani aloittelin jo.
Muistutetaan vielä että oikeiden sääntöjen mukaan ROP-juniorista kisaavat vain rodun junioriluokan tuloksen ERI1 saaneet uros ja narttu. Loogisesti näistä kauniimpi on ROP-juniori ja saa osallistumisoikeuden BIS-juniorikehään. Ja tulee muistaa ettei parempi sijoitus PU/PN-kehässä eikä edes VSP-sija oikeuta toista olemaan ROP-junnu. Esimerkiksi uros voi olla VSP-narttua komeampi, vaikkei olisi yltänyt PU-sijoillekaan, joskus toisen sukupuolen taso vain on yksinkertaisesti parempi. Mutta mikäli toinen juniorikoirista on ROP, se palkitaan automaattisesti myös ROP-junioriksi. Kai te ymmärrätte. :)
Muistutetaan vielä että oikeiden sääntöjen mukaan ROP-juniorista kisaavat vain rodun junioriluokan tuloksen ERI1 saaneet uros ja narttu. Loogisesti näistä kauniimpi on ROP-juniori ja saa osallistumisoikeuden BIS-juniorikehään. Ja tulee muistaa ettei parempi sijoitus PU/PN-kehässä eikä edes VSP-sija oikeuta toista olemaan ROP-junnu. Esimerkiksi uros voi olla VSP-narttua komeampi, vaikkei olisi yltänyt PU-sijoillekaan, joskus toisen sukupuolen taso vain on yksinkertaisesti parempi. Mutta mikäli toinen juniorikoirista on ROP, se palkitaan automaattisesti myös ROP-junioriksi. Kai te ymmärrätte. :)
-
- Kanada
*manaa maata* mä en yhtään katsonut, että ROP-junnu valitaan :DMarika kirjoitti:Tuomareille lienee syytä muistutella, että näyttelyssä on myös BIS-juniorikilpailu? Nimittäin se ROP-juniorin nimittäminen saattaisi olla ihan varteen otettava seikka tätä varten. ;) Huomasin vain kun omia tuloksiani aloittelin jo.
korjailen caza tuloksia sulle vieläkin :D
-
- Syvällistä
- Viesti:
Ah, ihana Marika, kiitos kun muistutit. Olen itsekin kokonaan unohtanut, että ROP -juniori täytyy myös mainita. Laitan tuomareille viestiä, jos he ovat jo tulokset lähettäneet, jotta saadaan nuokin valittua. :)
-
- Todellisuuden Avokämmen
Eräs hyvä ystäväni on ulkomuototuomari, samoin hänen miehensä ja heidän lisäksi tunnen kolme muuta ulkomuototuomaria. Näiden lisäksi mulla on kokemusta virallisista näyttelyistä handlerina 13 vuoden ajalta. Oon lukenut aika saakelin monta arvostelulappua etc.caza kirjoitti:Yhdyn kovin etenkin Johannan ja Marikan teksteihin. Johanna tuossa jo mainitsikin, että tuskin kukaan tuomari tahallaan vaihtelee tuloksia ihan miten sattuu. Ja kun Rotta tuossa sanoi, että selitykset eivät mene läpi, niin mielestäni Marikalta tuli muutama hyvä pointti. Ja kuten aikaisemmin itse jo sanoin, niin myös tuomaroimishetkellä oleva mieliala vaikuttaa useimmilla tuomareilla arvosteluun (ainakin uskoisin näin).
Ei niin tee myöskään IRL ulkomuototuomarit, et KR:stä sais helpommin ERIn kuin KV:stä.
Ai et se on reilua, et jos mua vituttaa jonkakin päivänä niin siinäpä syy antaa jonkun koiralle T, ja sit jos oonkin ilonen niin voin antaa sille koiralle ERI:n?

-
- Hanipupu
- Viesti:
Virtuaalinäyttelyissä ehkä suurimpia syitä voi olla abt:
1. ei ole minkäänlaista "linjaa"
2. ei ole oikeaa käsitystä rodusta ja siitä miltä sen pitäisi näyttää
3. on vasta ymmärtämässä kahta edellämainittua
4. on vasta oppimassa tuomaroimaan
5. huomaa jonkun virheen, jota ei edellisellä kerralla huomannut
Sinänsä siis en jaksaisi hirveästi miettiä miksi joku koira saa joskus H:n ja joskus ERI:n samalta tuomarilta. Virtuaalinäyttelytuomareilta ei voi odottaa samaa tasoa kuin IRL tuomareilta. Eihän kaikki tuomarit osaa edes koiran osia. Eikä sinänsä tarvitse, meiltä loppuisi varmaan tuomarit kesken jos kaikki pitäisi osata täydellisesti. Kunhan nyt suunnilleen. :)
1. ei ole minkäänlaista "linjaa"
2. ei ole oikeaa käsitystä rodusta ja siitä miltä sen pitäisi näyttää
3. on vasta ymmärtämässä kahta edellämainittua
4. on vasta oppimassa tuomaroimaan
5. huomaa jonkun virheen, jota ei edellisellä kerralla huomannut
Sinänsä siis en jaksaisi hirveästi miettiä miksi joku koira saa joskus H:n ja joskus ERI:n samalta tuomarilta. Virtuaalinäyttelytuomareilta ei voi odottaa samaa tasoa kuin IRL tuomareilta. Eihän kaikki tuomarit osaa edes koiran osia. Eikä sinänsä tarvitse, meiltä loppuisi varmaan tuomarit kesken jos kaikki pitäisi osata täydellisesti. Kunhan nyt suunnilleen. :)
-
Joo siis, ei mun mielestä kukaan siihen kuole jos se laatumaininta on eri päivinä vähän eri.
Mun mielestä noi perustelut oli vaan huvittavat, eli et seura tai mielentila tjsp vaikuttaisi (saisi vaikuttaa) siihen tuomarointiin.
Mun mielestä noi perustelut oli vaan huvittavat, eli et seura tai mielentila tjsp vaikuttaisi (saisi vaikuttaa) siihen tuomarointiin.
-
- Syvällistä
- Viesti:
Selvä homma. :) Enhän ole missään välissä maininnut, että se on reilua? Omasta mielestänikään se ei ole reilua, mutta silti myönnän, että itsellenikin näin on varmasti joskus käynyt. Yhtä lailla voin täysin rehellisesti myöntää, että en yllä lähellekään sitä tasoa, missä IRL -tuomarit ovat. He ovat saaneet kunnon koulutukset sun muut, mutta itse ainakin olen tällainen itseoppinut, seuraillut vain koiria ja arvosteluita ja sitä kautta oppinut.Rotta kirjoitti:Eräs hyvä ystäväni on ulkomuototuomari, samoin hänen miehensä ja heidän lisäksi tunnen kolme muuta ulkomuototuomaria. Näiden lisäksi mulla on kokemusta virallisista näyttelyistä handlerina 13 vuoden ajalta. Oon lukenut aika saakelin monta arvostelulappua etc.
Ai et se on reilua, et jos mua vituttaa jonkakin päivänä niin siinäpä syy antaa jonkun koiralle T, ja sit jos oonkin ilonen niin voin antaa sille koiralle ERI:n? :lol:
Muistaakseni olen joskus aikaisemmassa topikissakin maininnut, että välillä ihan kauhistuu, kun näkee omia tuomaroimisiaan muutaman vuoden takaa. :D Ihmettelee vain, että mitä ihmettäköhän sitä on tuolloin ajatellut? Voisin myös uskoa, että tällaisen normaalin tallaajan mielipiteeseen koirasta vaikuttaa myös ensivaikutelma, jonka saa, kun ensimmäisen kerran kuvia katsoo.
Mutta Rotan kanssa olen samoilla linjoilla, että ei kukaan siihen kuole, vaikka tuo laatumaininta vähän pomppisikin sinne ja tänne. Kaikki kuitenkin olemme ihmisiä ja teemme inhimillisiä virheitä varmasti jokainen. :)
-
En mä usko että kukaan täällä edes olettaa että yksinkertaisesti kukaan virtuaalikoiratuomari yltäisi edes puoleen siitä tasosta millä viralliset IRL ulkomuototuomarit ovat.caza kirjoitti:Yhtä lailla voin täysin rehellisesti myöntää, että en yllä lähellekään sitä tasoa, missä IRL -tuomarit ovat. He ovat saaneet kunnon koulutukset sun muut, mutta itse ainakin olen tällainen itseoppinut, seuraillut vain koiria ja arvosteluita ja sitä kautta oppinut.
Se on yksinkertaisesti täysin mahdotonta kun ottaa huomioon minkä ikäisiä tämänkin foorumin käyttäjät pääasiassa ovat. Saa kyllä kerätä kokemusta vielä parikymmentä vuotta että voi alkaa edes haaveilla.
Mutjoo. Eiköhän kaikki käsittäneet jo pointin.
Koetan saada huomenna käppänät tuomaroitua.
-
- Kanada
mä olen 11vuotta kehissä juossut ja miltä kuulostaa että lauantaina koira on PN2 ja cacib. sunnuntaina koira saa eva:n ku ei kuulema näytä yhtään ko. rodun edustajalta kun ei ole karvaa ja on niin lihava??
saman viikonlopun aikana joten päivässä se karva ei tipu ja monta kiloa tule lisää! :)
asiaan mä laitan tänään mun osalta kaikki FCI1 tulokset cazalle menemään :)
saman viikonlopun aikana joten päivässä se karva ei tipu ja monta kiloa tule lisää! :)
asiaan mä laitan tänään mun osalta kaikki FCI1 tulokset cazalle menemään :)
-
- Le-ppä-ker-ttu
- Viesti:
^ Jenna, jos kyseessä on eri tuomari, niin miksipäs ei. Myös IRL-tuomareilla on ne omat näkemyksensä rodusta, vaikka saman rotumääritelmän mukaan arvostelevatkin. Myös nuorimmaiseni isoäiti saanut yhtenä päivänä T:n ja seuraavaksi ollutkin ROP.
Mutta jos kyseessä olisi sama tuomari, niin siinä voisi olla ihmetellä.
Mutta jos kyseessä olisi sama tuomari, niin siinä voisi olla ihmetellä.
-
- Alkupalat
Tuota noin. Ilmoitin kolme englanninbulldoggia 2 ryhmään, muttei ainakaan vielä näy osallistuneissa? Tarkistin kyllä ilmoittautumisen useaan kertaan eikä mielestäni yhtään virheitä näkynyt. Vai onko näissä jotakin virheitä?
FCI 2, Englanninbulldoggi, AVO, u. <a
href="http://sajalietutis.com/bbulldogs/bobby.htm">Blackjack Bobby</a><br>
FCI 2, Englanninbulldoggi, AVO, n. <a
href="http://sajalietutis.com/bbulldogs/pride.htm">Pride Of Frankenstein</a><br>
href="http://sajalietutis.com/bbulldogs/abigail.htm">Honour of Dutches Abigail</a><br>
Näyttelyitä on niin harvoin nykyään (nähtävästi), että haluaisin todellakin osallistua kaikkiin mahdollisiin.
FCI 2, Englanninbulldoggi, AVO, u. <a
href="http://sajalietutis.com/bbulldogs/bobby.htm">Blackjack Bobby</a><br>
href="http://sajalietutis.com/bbulldogs/pride.htm">Pride Of Frankenstein</a><br>
href="http://sajalietutis.com/bbulldogs/abigail.htm">Honour of Dutches Abigail</a><br>
Näyttelyitä on niin harvoin nykyään (nähtävästi), että haluaisin todellakin osallistua kaikkiin mahdollisiin.
-
- Syvällistä
- Viesti:
Tosiaan, nuo ovat jostain syystä jääneet välistä. Olen kyllä ilmeisesti lukenut viestin, mutta jostakin syystä sitten eivät ole tulleet lisättyä. Lisään nuo mukaan, kun kakkosella ei ole vielä tuomaria.
-
- Alkupalat
Kiitos :)caza kirjoitti:Tosiaan, nuo ovat jostain syystä jääneet välistä. Olen kyllä ilmeisesti lukenut viestin, mutta jostakin syystä sitten eivät ole tulleet lisättyä. Lisään nuo mukaan, kun kakkosella ei ole vielä tuomaria.