Realistisuuden tavoittelu virtuaalimaailmassa
-
- Ei enää ikinä uudestaan
- Viesti:
Re: Realistisuuden tavoittelu virtuaalimaailmassa
^ Eiköhän se ole aivan kaikkien itse päätettävissä kuinka realistiseksi tämän homman oikein haluaa. Sama se on omistaako Welho-tiliä vaiko ei jos ei tahdo maksaa kisoista. Jos joistain on kiva kerätä rahaa ollakseen virtuaalisesti miljonääri kerta ei oikeasti voi olla, niin miksei? Eihän se oikeastaan muiden toimintaa rajoita - paitsi että se yksi kerää kisamaksuilla rahoja itselleen eikä laita niitä kiertoon. Tuskinpa se loppujen lopuksi on hirveästi muilta pois. Ei sitä tarvitse ihan niin totinen Welho-käyttäjä kuitenkaan aina olla.
Tällainen "jos omistat tilin myös maksat tai et saa osallistua kisoihin" -meininki alkaa työntää sitä vapaaehtoisuutta jo mäkeen. Kuten jo aiemmin totesin niin omistan minäkin tilin, mutten ole tainnut kuin maksaa kolmet kisaosallistumiset ja nekin silloin kun tilin hankin - enkä tällä saumaa ole pyytänyt keneltään muultakaan rahaa itselleni. Todennäköisesti jos Welhosta eivät kuitenkaan ala ottaa yhteyttä mailattuihin kysymyksiini niin saatan alkaa keräämään rahaa kuluttamatta sitä itse mikäli kiinnostun pankin käytöstä vähän enemmän. Tällä hetkellä tililläni on siis suhteettoman vähän rahaa verrattuna koiramäärääni.
Mietin tosiaan myös tuota Anskin aloittamaa asiaa aletaanko kisoihin osallistujia lisätessä jossain vaiheessa syrjiä niitä, jotka eivät käytä Welho-pankkia tai maksa osallistumisistaan vaikka tilin omistavatkin. Hyvinkin jos kisa on menossa täyteen niin joku Welhon käyttäjä voi valkata mailiin tulleista osallistumisista ne, jotka aikovat osallistumisensa maksaa (mikäli viestissä erikseen täytyy mainita voiko vaiko ei) - tällöin kisanpitäjä itse hyötyy enemmän kuin jos lisää sellaisen osallistumisia jotka eivät aio ns. tuhlata rahaa moiseen. Asiaa on toki mahdotonta valvoa mitenkään. Pohdin myös alkaako tulevaisuudessa tulemaan sellaisia kisoja, jotka ovat "vain welho-asiakkaille", jotta kisojen järjestämisestä hyödyttäisiin enemmän kun kaikki osallistujat joutuisivat maksamaan. Toivottavasti ei (ja niin kauan kuin olen vktl:n ja val:n johdossa niin sellaisia kisoja ei niihin liittoihin hyväksytä).
Dilli muuten, mites meinasit tehdä tuon tuloksien lisäämisen suhteen jos otat käyttöösi ettei niitä lisätä ennen maksujen hoitamista? Osahan saattaa pistää koiriensa ilmot menemään ennen kuin lähtevät parin viikon lomalle ja se on taas muilta epäreilusti pois kun yksi ei jouda menoiltaan maksamaan osallistumistaan. Tai näille ei-Welhon käyttäjille kun syy tulosten viivästymiseen ei ole heidän.
Tällainen "jos omistat tilin myös maksat tai et saa osallistua kisoihin" -meininki alkaa työntää sitä vapaaehtoisuutta jo mäkeen. Kuten jo aiemmin totesin niin omistan minäkin tilin, mutten ole tainnut kuin maksaa kolmet kisaosallistumiset ja nekin silloin kun tilin hankin - enkä tällä saumaa ole pyytänyt keneltään muultakaan rahaa itselleni. Todennäköisesti jos Welhosta eivät kuitenkaan ala ottaa yhteyttä mailattuihin kysymyksiini niin saatan alkaa keräämään rahaa kuluttamatta sitä itse mikäli kiinnostun pankin käytöstä vähän enemmän. Tällä hetkellä tililläni on siis suhteettoman vähän rahaa verrattuna koiramäärääni.
Mietin tosiaan myös tuota Anskin aloittamaa asiaa aletaanko kisoihin osallistujia lisätessä jossain vaiheessa syrjiä niitä, jotka eivät käytä Welho-pankkia tai maksa osallistumisistaan vaikka tilin omistavatkin. Hyvinkin jos kisa on menossa täyteen niin joku Welhon käyttäjä voi valkata mailiin tulleista osallistumisista ne, jotka aikovat osallistumisensa maksaa (mikäli viestissä erikseen täytyy mainita voiko vaiko ei) - tällöin kisanpitäjä itse hyötyy enemmän kuin jos lisää sellaisen osallistumisia jotka eivät aio ns. tuhlata rahaa moiseen. Asiaa on toki mahdotonta valvoa mitenkään. Pohdin myös alkaako tulevaisuudessa tulemaan sellaisia kisoja, jotka ovat "vain welho-asiakkaille", jotta kisojen järjestämisestä hyödyttäisiin enemmän kun kaikki osallistujat joutuisivat maksamaan. Toivottavasti ei (ja niin kauan kuin olen vktl:n ja val:n johdossa niin sellaisia kisoja ei niihin liittoihin hyväksytä).
Dilli muuten, mites meinasit tehdä tuon tuloksien lisäämisen suhteen jos otat käyttöösi ettei niitä lisätä ennen maksujen hoitamista? Osahan saattaa pistää koiriensa ilmot menemään ennen kuin lähtevät parin viikon lomalle ja se on taas muilta epäreilusti pois kun yksi ei jouda menoiltaan maksamaan osallistumistaan. Tai näille ei-Welhon käyttäjille kun syy tulosten viivästymiseen ei ole heidän.
- Sikko
- Floodari
Minusta realistisuutta lisäisi kovasti se, että tokossa saisi tosiaan niitä koulareita ja samoin agilityssa saisi vitosia ja kymppejä jne. Miksiköhän näin ei ole? o: Esimerkiksi tokossa en itse varmastikaan jaksa kisata koiraa sinne valioksi asti, joten edes joku TK1 tai TK2 tunnukset ois kivoja.
you know what i like about people?
their dogs
their dogs
-
- Viesti:
Myös itse olen osaltani miettinyt parin kaverin kanssa miksei tokossa voisi olla koulareita. Koularinhan voisi yksinkertaisesti saada silloin kun koira nousee luokassaan ylöspäin (esim. saatuaan alosta sen kaksi ykköstulosta niin myös Tk1) ja evlissä sitten kaksi ykköstä saavutettuaan Tk4 + päälle se yksi ykkönen (joka on mahd. puuttuva LKV) -> TVA. Tuo ei edes hankaloittaisi systeemiä arpomisen kannalta.
Omasta mielestäni agility on ollut ihanan helppo laji nyt ilman mitään virhepisteiden määriä, tuomareiden työ on kovin helppoa ja laji on helposti kisattavissa (on kyllä moni muukin, en sitä väitä).
Omasta mielestäni agility on ollut ihanan helppo laji nyt ilman mitään virhepisteiden määriä, tuomareiden työ on kovin helppoa ja laji on helposti kisattavissa (on kyllä moni muukin, en sitä väitä).
-
- Syvällistä
- Viesti:
Toisaalta jos nuo kysymykset "aiotko maksaa" jne. kiellettäisiin, kisanpitäjän olisi pakko lisäillä kaikkia kilpailijoita, koska silloin ei tietäisi kuka aikoo maksaa ja kuka ei. Sitten esim. VIP:n jälkeen ne saisivat tietysti maksaa, joiden omatunto niin sanoo ja kisoihin osallistuminen olisi suhteessa tasapuolista kaikille.Sigitius kirjoitti: -- Hyvinkin jos kisa on menossa täyteen niin joku Welhon käyttäjä voi valkata mailiin tulleista osallistumisista ne, jotka aikovat osallistumisensa maksaa (mikäli viestissä erikseen täytyy mainita voiko vaiko ei) - tällöin kisanpitäjä itse hyötyy enemmän kuin jos lisää sellaisen osallistumisia jotka eivät aio ns. tuhlata rahaa moiseen. Asiaa on toki mahdotonta valvoa mitenkään --
// Jaa tekös ehditte jo näitä koulari-asioitakin puida tässä välissä. Mustakin tuo kullostaisi kyllä kieltämättä ihan kivalta. Mulla on esim. tällä hetkellä yksi koira, joka kisaa tokon VOI:ssa, enkä millään meinaa enää saada sitä mihinkään kisoihin mahtumaan, niin voisi olla ihan kivakin, jos siitä saisi koiran nimen eteen edes pikkuisen merkinnän.
-
- Vuohenruokaa
Mä olen itse miettinyt tuota Welho-juttua. Toisaalta, se toisi vielä vähän realistisuutta mukaan, muttei kumminkaan liikaa mun mielestäni. Mutta sitten taas jos negatiivisia puolia ajatellaan, se saattaa joissain tilanteissa tuoda vähän paineita, koska sitten saattaa alkaa ajattelemaan, että "apua, muistinhan mä nyt maksaa sen pennun ja sen ja sen kilpailuosallistumisen." Toki jos keinot muistamiseen ovat hyvät, ei tuollaisia tilanteita tule. Mäkin olen joskus vähän hajamielinen, joten saattaisi ainakin mulle helposti tulle paineita siitä Welhosta. Luultavasti silti aion hankkia tilin.
Ja se kilpailusysteemi. Musta olisi hyvä, että ne jotka omistaa Welho-tilin maksaisi sitten myös ja ne jotka eivät omista, eivät maksaisi. Ei osallistumismaksut voi taloutta ohjata konkurssiin, eiväthän ne ole yleensä kuin 5-10v€.
Ja se kilpailusysteemi. Musta olisi hyvä, että ne jotka omistaa Welho-tilin maksaisi sitten myös ja ne jotka eivät omista, eivät maksaisi. Ei osallistumismaksut voi taloutta ohjata konkurssiin, eiväthän ne ole yleensä kuin 5-10v€.
Samaa mieltä Reetan kanssa. Ei tiliä kannata hankkia siksi, että vain rahastaisi muita ja antaisi rahan kasvaa korkoa siellä jossakin nettipankin syövereissä. Ei IRL-elämässäkään rahaa vain kerätä. Sitä menee melkein enemmän kuin ansaitaan. Siksi Welhonkin asiakkaiden pitäisi myös kuluttaa rahaa, koska eihän se nyt ole realistista jos rahaa vain kerätään.Reetta kirjoitti:Koko jutun ideahan on siinä, että on tuloja ja menoja niin kuin IRL.
hello, the end is near
hello, we're still standing here
hello, we're still standing here
-
- Höpsö veitikka
Kuten mie jo vara-turrilassa sanoin, niin minusta siinä vaiheessa aletaan mennä ihan väärään suuntaan, jos kisat aletaan jaotella welhoilijoille ja ei-welhoilijoille. Tämä käytäntö ei ole minusta mistään kotoisin. Welho-tilin hankinta on joka tapauksessa vapaaehtoista, eikä ei-welhoilijoita tulisi "rankaista" tilittömyydestä sillä, ettei heitä oteta tiettyihin kisoihin osallistujiksi. Luultavasti tämä menisi jossain vaiheessa siihen, että suurin osa kisoista olisi welho-tilin omaaville, koska osallistumismaksuista saa rahaa - yritä siinä sitten saada koira valioksi, jos ei halua hankkia tiliä, mutta et voi myöskään osallistua kisoihin sen tilin puuttumisen vuoksi. Helluvassa ei ainakaan ikinä tule olemaan vain welho-tilin omaaville olevia kisoja, enkä tähän mennessä ole myöskään kysellyt, keillä osallistujilla tili on ja keillä ei. Jos ei halua maksaa, niin sitten ei maksa, ei se minun maailmaani kaada.
Yhdyn muuten Cielin ja Reetan kantaan - jos tili pitää hankkia, mitä iloa on vain kerätä sitä rahaa sinne? Pahan päivän varalle (mitä tämä edes tarkoittaisi URL - eihän se maailma tosiaan kaadu ja velkojat tule perään, jos joskus ei ole rahaa maksaa kisaosallistumisia jne.)? Eikö tuon tilin pääasiallinen tarkoitus loppujen lopuksi ole tuoda tähän touhuun realistisuutta. Edes IRL kenelläkään ei ole varaa pantata ikuisuuksiin rahoja tilillä.
Minusta on itse asiassa äärimmäisen huvittavaa, kun joskus saan osallistumisviestiin hyväksymisvastauksen ja sitten kauhean litanian "jos omistat welho-tilin, maksathan osallistumisesi sille ja sille tilille siihen ja siihen mennessä". Jossain vaiheessa huomasin jossain pyynnöissä ja tarjouksissa olevan sellaisenkin kuin "tarvitsen tuota virtuaalirahaa". Tuli vähän sellainen göö-olo, että ottaakohan osa porukasta tämän IHAN LIIAN tosissaan. Sen lisäksi esim. ulkoasuista ja koodauksista saatetaan maksaa ihan satojakin virtuaalieuroja - en tiedä sitten miten realistisesti tämä otetaan, mutta joskus tuntuu siltä, että maksettua summaa ei edes viitsitä suhteuttaa työn laatuun, tarjotaan vain kauheat määrät rahaa että joku edes TEKISI jotain (ja tässä voisin taas saarnata pitkään uusavuttomuudesta, kun mitään ei ikinä jakseta/viitsitä tehdä itse, mutta taidan jättää sen tällä kertaa väliin ja omissa päänupeissa mietittäväksi).
Joudun tosin nyt myöntämään, että koska inhoan raha-asioiden hoitamista myös IRL, niin tilin hankkimisen myötä tämäkin harrastus on myös tuntunut vaikeutuneen. Olenkin jo pohtinut, heivaisinko koko tilin kokonaan pois käytöstä, mutta ainakaan vielä hermoni eivät ole niin tyystin menneet sen kanssa, että haluaisin jättää sen kokonaan pois.
Yhdyn muuten Cielin ja Reetan kantaan - jos tili pitää hankkia, mitä iloa on vain kerätä sitä rahaa sinne? Pahan päivän varalle (mitä tämä edes tarkoittaisi URL - eihän se maailma tosiaan kaadu ja velkojat tule perään, jos joskus ei ole rahaa maksaa kisaosallistumisia jne.)? Eikö tuon tilin pääasiallinen tarkoitus loppujen lopuksi ole tuoda tähän touhuun realistisuutta. Edes IRL kenelläkään ei ole varaa pantata ikuisuuksiin rahoja tilillä.
Minusta on itse asiassa äärimmäisen huvittavaa, kun joskus saan osallistumisviestiin hyväksymisvastauksen ja sitten kauhean litanian "jos omistat welho-tilin, maksathan osallistumisesi sille ja sille tilille siihen ja siihen mennessä". Jossain vaiheessa huomasin jossain pyynnöissä ja tarjouksissa olevan sellaisenkin kuin "tarvitsen tuota virtuaalirahaa". Tuli vähän sellainen göö-olo, että ottaakohan osa porukasta tämän IHAN LIIAN tosissaan. Sen lisäksi esim. ulkoasuista ja koodauksista saatetaan maksaa ihan satojakin virtuaalieuroja - en tiedä sitten miten realistisesti tämä otetaan, mutta joskus tuntuu siltä, että maksettua summaa ei edes viitsitä suhteuttaa työn laatuun, tarjotaan vain kauheat määrät rahaa että joku edes TEKISI jotain (ja tässä voisin taas saarnata pitkään uusavuttomuudesta, kun mitään ei ikinä jakseta/viitsitä tehdä itse, mutta taidan jättää sen tällä kertaa väliin ja omissa päänupeissa mietittäväksi).
Joudun tosin nyt myöntämään, että koska inhoan raha-asioiden hoitamista myös IRL, niin tilin hankkimisen myötä tämäkin harrastus on myös tuntunut vaikeutuneen. Olenkin jo pohtinut, heivaisinko koko tilin kokonaan pois käytöstä, mutta ainakaan vielä hermoni eivät ole niin tyystin menneet sen kanssa, että haluaisin jättää sen kokonaan pois.
- Sikko
- Floodari
Miten se vaikeuttaa tuomarien työtä? o: Minen tiedä arpomisesta mitään, jotenka.Sigitius kirjoitti:Omasta mielestäni agility on ollut ihanan helppo laji nyt ilman mitään virhepisteiden määriä, tuomareiden työ on kovin helppoa ja laji on helposti kisattavissa (on kyllä moni muukin, en sitä väitä).
their dogs
their dogs
-
- Viesti:
^ No se riippuisi tavasta millä tavalla näitä vitosia, kymppejä ym nollia lähdettäisiin jakamaan. Saisiko tuomari esimerkiksi keskenään päättää virhepisteiden määrän kaikille koirakoille vai pitäisikö sekin arpoa vielä erikseen. Nyttemminhän agilitytuomarointi on periaatteessa vain sitä että tarkastetaan koirien sivuilta onko näillä oikeudet luokkaan ja mahdollisesti hylätään jos ei/oikeudet ylempään/valio/sivu ei toimi osa koirista. Jäljelle jääneet isketään arvontakoneeseen, järjestys ja määrän mukaan vKUMAt. Kyllä minulle riittäisi pelkästään tämä tyyli.
- Sikko
- Floodari
^ Eikö se periaatteessa olisi ihan sama, vaikka tuomari ihan summanmutikassa viskoisi kaikille muille paitsi VKUMAn saaneille niitä vitosia ja kymppejä jne.? O-:
their dogs
their dogs
-
- Viesti:
Noniinno :D Minun oma kantani on hieman moista vastaan, mutta VAL:n ylläpitäjänä otan kyllä mieluusti vastaan parannusehdotuksia (kaikkea koskien) ja jos tämä saa suurta kannatusta niin voidaanhan toteutusta miettiä.
- Sikko
- Floodari
Nii no tietysti helppo se mulla on sanoa, kun en ole itse missään tuomarina, enkä hirveästi tuomarin hommasta tiedä joten.. Mutta kaikista kivointa minusta ois, jos tokoon tulis koulutustunnukset. (8
their dogs
their dogs
-
- Höpsö veitikka
Huijui, mulla alkoi jo hirvittää nuo agilityn virhepisteet 8D Mutta tuota...Voisihan sitä toisaalta kokeilla? Miten mulla on sellainen muistikuva, että ihan aikojen alussa agikisoissakin jaettiin virhepisteitä.
Minustakin olisi kyllä mukava, jos tokoon saataisiin koularit. Mullakin on vähän se vika, etten jaksa koirieni kanssa tokossa kisata (koska luokat menevät niin nopsaan täyteen), mutta olisi silti mukava saada edes jotain näyttöä, että koiran kanssa ollaan joskus edettykin tokossa.
Minustakin olisi kyllä mukava, jos tokoon saataisiin koularit. Mullakin on vähän se vika, etten jaksa koirieni kanssa tokossa kisata (koska luokat menevät niin nopsaan täyteen), mutta olisi silti mukava saada edes jotain näyttöä, että koiran kanssa ollaan joskus edettykin tokossa.
-
- Le-ppä-ker-ttu
- Viesti:
Munkaan mielestäni ei agilityn tuomarointiin ei tarvitsisi mitään uusia juttuja, homma pelittää hyvin nykyisenäkin. Nopeampaa tuomareillekin arpoa vain se tulosjärjestys ja lisätä vain ne vKUMAt sinne listan parhaimmistolle, kuin alkaa miettiä mitä niille häntäpään koirille heittelisi tuloksiksi. <: Homma pelittää mielestäni nykyisellään loistavasti.
Tokon puolesta olen kyllä itsekin ihmetellyt, miksei koulareita ole jaossa, sillä eihän se olisi varmaan tuomareillekaan kovin vaativa homma merkitä luokassa nouseville koirille pienet lisämerkinnät pisteiden lisäksi? Täältä saisi ainakin lisäkannatusta koulareideiden käyttöönoton puolesta, jos Johanna ja Evie joskus tulevaisuudessa vaikka harkitsisivatkin tätä :)
Tokon puolesta olen kyllä itsekin ihmetellyt, miksei koulareita ole jaossa, sillä eihän se olisi varmaan tuomareillekaan kovin vaativa homma merkitä luokassa nouseville koirille pienet lisämerkinnät pisteiden lisäksi? Täältä saisi ainakin lisäkannatusta koulareideiden käyttöönoton puolesta, jos Johanna ja Evie joskus tulevaisuudessa vaikka harkitsisivatkin tätä :)
-
- Epätoivoinen katse
- Viesti:
^Tokosta sen verran, että tuomarina voin sanoa, että tokon tuomarointi on muihin lajeihin (näyttelyitä en tarkoita tässä) verrattuna aika raskasta. Hirveästi ainakaan itse en lähtisi arvontatapoja muuttelemaan, mutta pienet lisäykset tosiaan tuskin tuhoavat tuomarimäärää, tms.
Ja sen verran voin sanoa, että vFBLnkään alaisia kisoja ei minun ollessani ylläpitäjänä tule olemaan 'vain Welho-pankin käyttäjille'. Koko welhotouhuhan on nimen omaa vapaaehtoista!
Juttelin tuossa muuten ohimennen muutamaa vuotta vanhemman pikkuserkkuni kanssa, hän on virt. hevospuolella. Kun kysyin häneltä, käyttääkö hän welhoa, hän nauroi. "No lol en käytä" - tuohon suuntaan taisi vastaus kuulua. Hän on aina minulle hokenut rakastavansa hevospuolen realistisuutta (muka koirapuoleen nähden >:| ) ja nyt hän totesi, että Welho on hänestä aivan liian realistinen. Ettei hän halua tehdä virtuaalimaailmasta niin realistista, sotkea rahoja tähän touhuun kun irl:kin rahankäyttö on ongelma..
Mutta ottaa nyt siitä selvää, näyttävät kaikki ihmiset suhtautua niin eri tavalla Welhoon. Itsekin tässä aloin miettiä, että jaksanko pankkia enää pian käyttää..
Ja sen verran voin sanoa, että vFBLnkään alaisia kisoja ei minun ollessani ylläpitäjänä tule olemaan 'vain Welho-pankin käyttäjille'. Koko welhotouhuhan on nimen omaa vapaaehtoista!
Juttelin tuossa muuten ohimennen muutamaa vuotta vanhemman pikkuserkkuni kanssa, hän on virt. hevospuolella. Kun kysyin häneltä, käyttääkö hän welhoa, hän nauroi. "No lol en käytä" - tuohon suuntaan taisi vastaus kuulua. Hän on aina minulle hokenut rakastavansa hevospuolen realistisuutta (muka koirapuoleen nähden >:| ) ja nyt hän totesi, että Welho on hänestä aivan liian realistinen. Ettei hän halua tehdä virtuaalimaailmasta niin realistista, sotkea rahoja tähän touhuun kun irl:kin rahankäyttö on ongelma..
Mutta ottaa nyt siitä selvää, näyttävät kaikki ihmiset suhtautua niin eri tavalla Welhoon. Itsekin tässä aloin miettiä, että jaksanko pankkia enää pian käyttää..
- Sikko
- Floodari
^ Mitä raskaampaa tokon tuomaroinnissa on kuin agilityn tai vaikka vepen? o:
their dogs
their dogs