Olenko tarpeettoman äkkipikainen, vai mikä mättää..
-
- Epätoivoinen katse
- Viesti:
Olenko tarpeettoman äkkipikainen, vai mikä mättää..
Kilpailuja ei ole,en ikinä saa koiraani valioksi, en ikinä voi teettää pentuetta, en vain pysty!
.......
Kuulostaako tutulta?
Jos ei niin ole onnellinen, minulta tuo kuulostaa...
Vaikka aloitinkin ihan vasta saksanpaimenkoirien kasvatuksen yms yms olen hirveen uusi harrastaja sakujen kaa.... niin minusta tuntuu että ennen kisoja oli enemmän, ja tuntuu etten saa ikinä koiriani valioksi missään lajissa, enkä voi niin sanotuski ikinä teettää pentueita. Noh olenko liian äkkipikainen.
Kisojen odottaminen ja tulosten odottaminen rasittaa minua, ja aina ALO ja muut aloitus luokat on aian täynnä. Koirani eivät pärjää arpomakoneitten mukaan missään, ja tuntuu että en ole ollenkaan tykätty v-maailmassa.
Kennelini on http://sarpatzu.fi/weexthex osoitteessa, mutta viekkuuni, tai säpööni ei tule mitään. Tuntuu että kaikki odottavat kenneleiltä vain pentuja, ja olen huono kennelin pitäjä, kun koirillani ei ole tuloksia.
Sanokaa jotain että tulen järkiini!
.......
Kuulostaako tutulta?
Jos ei niin ole onnellinen, minulta tuo kuulostaa...
Vaikka aloitinkin ihan vasta saksanpaimenkoirien kasvatuksen yms yms olen hirveen uusi harrastaja sakujen kaa.... niin minusta tuntuu että ennen kisoja oli enemmän, ja tuntuu etten saa ikinä koiriani valioksi missään lajissa, enkä voi niin sanotuski ikinä teettää pentueita. Noh olenko liian äkkipikainen.
Kisojen odottaminen ja tulosten odottaminen rasittaa minua, ja aina ALO ja muut aloitus luokat on aian täynnä. Koirani eivät pärjää arpomakoneitten mukaan missään, ja tuntuu että en ole ollenkaan tykätty v-maailmassa.
Kennelini on http://sarpatzu.fi/weexthex osoitteessa, mutta viekkuuni, tai säpööni ei tule mitään. Tuntuu että kaikki odottavat kenneleiltä vain pentuja, ja olen huono kennelin pitäjä, kun koirillani ei ole tuloksia.
Sanokaa jotain että tulen järkiini!
- Aava
- Toistolla tehoa
Re: Olenko tarpeettoman äkkipikainen, vai mikä mättää..
Jos sä koet olevasi huono kennelin pitäjä, miksi ylipäätään harrastat virtuaalikoiria? Ei hyviä kisatuloksia tai arpaonnea saa lahjaksi. Sun koiralauma on verraten pieni, joten oikealla asenteella ja sinnikkyydellä alkaa kisaaminenkin lopulta sujua. Mikäli tuloksien takana on arvontakone, ei viimeisen sijan saaminen kerro siitä, että sua katsottaisiin kieroon. Itsesäälissä kieriskeleminen on ihan turhaa. Tässä ei mun mielestä vaikuttaisi olevan mitään muuta ongelmaa, kuin sun kärsimättömyytesi.
-
- Epätoivoinen katse
- Viesti:
Noh, virtuaalikoiratr ovat minulle tärkeitä, olleet jo vuodesta 2006, tosinen silloin kisannut. Tunnen vain "pettäväni" joitakin vain sen takia, kun ei ole vielä hyvin kisattuja koiria, en ole Aava tarkoittanut että olisi raskastamkisata! vaan päin vastoin. se on ihanaa... Mutta tuntuu että kukaan ei jaksa nlyitä tai pk kokeita järkätä ja minun pitäisi ne itse pitää.. tosin vain aikaa vievää puuhaahan tämä on.... olen vain äkkipikainen, ja haluaisin kaiken tapahtuvan nopeasti...
- Iivi
- Söi navetan kaksi nautaa
Jos koet että kisoja on liian vähän, siihen on helppo ratkaisu: järjestä niitä itse ;) Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kaikkien virtuaaliharrastelijoiden (jotka siis kisaavat virallisissa kisoissa) pitäisi myös järjestää kisoja silloin tällöin. Silloin niitä kisoja olisikin paljon enemmän, kun niiden järjestäminen ei olisi vain joidenkin harteilla.
Jos toivot saavasi viestejä ja kommentteja, suosittelen olemaan itse aktiivinen. Käy esimerkiksi kirjoittelemassa muiden kenneleiden vieraskirjoihin viestejä, ehkä he päättävät tulla vastavierailulle :) Ja kärsivällisyys on valttia, eivät ne tittelirivistöt viikossa ilmesty!
Jos toivot saavasi viestejä ja kommentteja, suosittelen olemaan itse aktiivinen. Käy esimerkiksi kirjoittelemassa muiden kenneleiden vieraskirjoihin viestejä, ehkä he päättävät tulla vastavierailulle :) Ja kärsivällisyys on valttia, eivät ne tittelirivistöt viikossa ilmesty!
Sunburn's | Kisaputki Aina Päällä | Yksityiset
Saa pyytää tuomariksi seuraaviin lajeihin: agility, flyball, koiratanssi, mejä, paimennus, palvelus, pelastus ja toko
Saa pyytää tuomariksi seuraaviin lajeihin: agility, flyball, koiratanssi, mejä, paimennus, palvelus, pelastus ja toko
-
- Epätoivoinen katse
- Viesti:
Kiva kun on positiivisia ihmisiä, mulla onkin agility kisat menossa;) ja tokokin, tosin siitä pitäis tänään tulla tulokset, ilmoitin myös näyttelyn ja PAKK kisan mutta niitä ei ole vielä hyväksytty.... käykkää ilmoittamassa ittenne sinne agiin... löytyy VALin sivuilta järjstäjänä sara.... vanha nimi mut kuites...
noh tiiän ettei ne tuu viikos, mut en tiiä:D
noh tiiän ettei ne tuu viikos, mut en tiiä:D
- Kirsi
- Höpsö veitikka
Kärsivällisyys on todellakin valttia, mä kisaan koirani yleensä vuodessa valmiiksi muutamasta lajista. Kunnon titteliriveihin kestää meikäläisellä hyvin parikin vuotta! Viekun tai säpön tyhjyyttäkään en ihmettele, ihmiset täällä ovat nimittäin todella laiskoja kirjoittelemaan kenellekään mitään ellei ole jotakin negatiivista sanottavaa (= voit olla iloinen). :D Suosittelen sua kirjoittamaan itse iloisia viestejä muiden viekkuihin, niin ehkäpä muutkin innostuisivat kirjoittelemaan sulle!
Se täytyy vielä sanoa, että ei sua kukaan täällä inhoa. Kaikki ymmärtävät ettei uudet harrastajat tiedä vielä kaikkea, ja välillä ihmiset ohjeistavat vähän kärkkäämmin - siitä ei kannata ottaa nokkiinsa. Kantsii lukee noi Turrilan säännöt ja ottaa muista mallia, niin ei kenenkään tarvitse sanoa mitään. :D Esimerkiksi tämänkin topicin olisi voinut jättää tekemättä ja kirjoittaa aloitusviestin tänne, niin ei tule turhia topiceja. Ihmiset kyllä näkee viestit valmiistakin topiceista. :)
Se täytyy vielä sanoa, että ei sua kukaan täällä inhoa. Kaikki ymmärtävät ettei uudet harrastajat tiedä vielä kaikkea, ja välillä ihmiset ohjeistavat vähän kärkkäämmin - siitä ei kannata ottaa nokkiinsa. Kantsii lukee noi Turrilan säännöt ja ottaa muista mallia, niin ei kenenkään tarvitse sanoa mitään. :D Esimerkiksi tämänkin topicin olisi voinut jättää tekemättä ja kirjoittaa aloitusviestin tänne, niin ei tule turhia topiceja. Ihmiset kyllä näkee viestit valmiistakin topiceista. :)
-
- Höpsö veitikka
- Viesti:
Virtuaalikoiraharrastuksessa todellakin on huonona puolena se odottaminen! Mut niinkuin Kirsikin jo totesi, hyvien tuloksien keräämiseen saattaa mennä jopa vuosi! Toisaalta se tekee harrastuksesta omalla tavallaan mielenkiintoisempaa, kun voi ajoittaa tulevia pentueita tietylle ajankohdalle (esim. jos otan nyt koiran, sille tulee pentue ensi vuoden kevättalveksi). Esimerkiksi tämän pentueen emän kisaamiseen mulla meni noin vuosi, mutta tuloksena olikin meriittilista, joka ei mahtunut yhdelle riville. Tuollaista hyvää kannattaa odottaa!
Sitä paitsi ihmiset ottaa sut paljon vakavammin, mikäli kisaat koirien kanssa pitkäjänteisesti ja niiden tulokset eivät ole kaikki yhdeltä kuukaudelta tai vain yhden tuomarin tuomaroimia. Arvontakoneillakaan ei ole mitään merkitystä sen kanssa onko joku suosittu vai ei, niiden tulokset perustuvat puhtaasti sattumaan. Esim. mulla oli kerran koira, joka sai odottaa yli puoli vuotta sitä viimeistä vKUMAA, jotta se pääsi siirtymään seuraavaan luokkaan agilityssä. Puolen vuoden aikana multa jäi välistä vain muutama kisa, minne en sitä kerennyt ilmoittaa, mutta se ei vaikuttanut sen tuloksiin millään lailla. Joskus tuntuu myös, että koirat jäävät "jumittamaan" joihinkin kilpailuluokkiin, mutta en kyllä tiedä yhtäkään virtuaalikoiraa, joka ei olisi tarpeeksi päättäväisellä kisautuksella eksynyt valioksi asti. :--)
Mulla oli alkuaikoina aivan sama tilanne, kun aloitin kilpailuttamaan virtuaalikoiria virallisissa kisoissa. Halusin kaikille tuloksia, mahdollisimman paljon ja mahdollisimman nopeasti. Tarmoa voi kanavoida kuitenkin muunlaisinkin keinoin - esimerkiksi kehittämällä kennelin tekstejä paremmiksi ja seikkaperäisemmiksi, etsimällä kuvalupia tai kehittelemällä nimiä tuleville pentueille, vaikka ne olisivatkin vielä melko kaukana tulevaisuudessa. Niin ja tietenkin täällä turrilassa virtuaalikoira-aiheissa keskusteleminen varmaan lievittää omalta osaltaan tässä harrastuksessa sitä tekemisentarvetta. :--D
Eikä sua kukaan täällä inhoa. :--) Oot todella uus käyttäjä ja monella tuskin on vielä edes kunnollista mielipidettä sinusta. Asiallisella kirjoitusasulla (välimerkit kohdallaan, isot alkukirjaimet ja yhdyssanat), keskustelukyvyillä ja perusteltavissa olevilla mielipiteillä pääsee Turrilassa pitkälle!
Sitä paitsi ihmiset ottaa sut paljon vakavammin, mikäli kisaat koirien kanssa pitkäjänteisesti ja niiden tulokset eivät ole kaikki yhdeltä kuukaudelta tai vain yhden tuomarin tuomaroimia. Arvontakoneillakaan ei ole mitään merkitystä sen kanssa onko joku suosittu vai ei, niiden tulokset perustuvat puhtaasti sattumaan. Esim. mulla oli kerran koira, joka sai odottaa yli puoli vuotta sitä viimeistä vKUMAA, jotta se pääsi siirtymään seuraavaan luokkaan agilityssä. Puolen vuoden aikana multa jäi välistä vain muutama kisa, minne en sitä kerennyt ilmoittaa, mutta se ei vaikuttanut sen tuloksiin millään lailla. Joskus tuntuu myös, että koirat jäävät "jumittamaan" joihinkin kilpailuluokkiin, mutta en kyllä tiedä yhtäkään virtuaalikoiraa, joka ei olisi tarpeeksi päättäväisellä kisautuksella eksynyt valioksi asti. :--)
Mulla oli alkuaikoina aivan sama tilanne, kun aloitin kilpailuttamaan virtuaalikoiria virallisissa kisoissa. Halusin kaikille tuloksia, mahdollisimman paljon ja mahdollisimman nopeasti. Tarmoa voi kanavoida kuitenkin muunlaisinkin keinoin - esimerkiksi kehittämällä kennelin tekstejä paremmiksi ja seikkaperäisemmiksi, etsimällä kuvalupia tai kehittelemällä nimiä tuleville pentueille, vaikka ne olisivatkin vielä melko kaukana tulevaisuudessa. Niin ja tietenkin täällä turrilassa virtuaalikoira-aiheissa keskusteleminen varmaan lievittää omalta osaltaan tässä harrastuksessa sitä tekemisentarvetta. :--D
Eikä sua kukaan täällä inhoa. :--) Oot todella uus käyttäjä ja monella tuskin on vielä edes kunnollista mielipidettä sinusta. Asiallisella kirjoitusasulla (välimerkit kohdallaan, isot alkukirjaimet ja yhdyssanat), keskustelukyvyillä ja perusteltavissa olevilla mielipiteillä pääsee Turrilassa pitkälle!
WHAT DOESN'T KILL YOU WILL PROBABLY TRY AGAIN LATER
--------------------------------------------------------------------------------
† † † ask me anything &
--------------------------------------------------------------------------------
† † † ask me anything &
-
- Epätoivoinen katse
- Viesti:
Kiitos, olette kaikki niin rohkaisevia. Sain teiltä lohdutusta, ja olen aika sitkeä luonteeltani, ja no niin, voishan sitä sivun tekstejä hiukka muotoilla, jne... :D Toivottavasti teillä muilla ainakin menee hyvin, vaikkei minulla aina menisikään.
Te turrilaiset olette vain yksinkertaisesti mahtavia tyyppejä;)
Te turrilaiset olette vain yksinkertaisesti mahtavia tyyppejä;)
-
- Nakkisotilas
Meillä menee Kuiskauksen koirien kanssa ainakin pari vuotta, ehkä kolme, että saadaan koira yhdestä lajista valioksi. Eikä se ole koskaan häirinnyt, kun meillä edetäänkin aika verkkaiseen tahtiin noin muutenkin. Kisoihin mennään kun ehditään ja jaksetaan, joten joskus kieltämättä häiritsee ALO-luokkien täyttyminen niin äkkiä.Kärsivällisyys on todellakin valttia, mä kisaan koirani yleensä vuodessa valmiiksi muutamasta lajista. Kunnon titteliriveihin kestää meikäläisellä hyvin parikin vuotta!
Virtuaalikoiria voi harrastaa monella tavalla ja erilaisella intensiivisyydellä. Valioksi ei kuitenkaan ihan sormia napsauttamalla tulla, vaikka toki joka päivä liittojen kalenterien kyttääminen nopeuttaa, kun pääsee kaikkiin kisoihin.
Ja pentueista vielä; täytyy myöntää, että komea pentuerivistö herättää kunnoitusta kenneliä kohtaan, mutta vain jos pentuja ei ole teetetty viikon välein ja mistä sattuu yhdistelmistä. Minusta kenneli voi olla hieno ja hyvä, vaikka pentueita ei olisi yhtäkään tai vaikka koirilla ei hienoja tittelirivejä olisikaan. Enemmänkin vaikuttaa se miten pitkäjänteisesti ja huolellisesti kennelin omistaja jaksaa kenneliinsa panostaa ja miten paljon hän itse kennelistään pitää.
-
- Höpsö veitikka
Tuletko sie hevospuolelta? Meinaan käyn aina välillä kurkkimassa sillä puolella ja voi juku kun heppaharrastajat on ahkeria kisojen järjestäjiä! Aina joskus käy vähän kateeksi.
Jos tuntuu olevan kisakentillä tekemisen puutetta, kannattaa kisata niin monessa lajissa kuin rodulla pystyy. Sakemanni on ymmärtääkseni aika monipuolinen harrastuskaveri sen suhteen. :)
Mullakin menee helposti yli vuosi, ellei useampiakin, koirieni saamiseen valioksi. En halua lähteä vertailemaan, että "mulla on huonompi tilanen kuin sulla tmv.", mutta ainakin mun nähdäkseni FCI1-ryhmälle on yllättävänkin paljon toimintaa verraten "harvinaisempiin ryhmiin" (esim. FCI2, FCI4). Johtuen ihan siitä, että paimenharrastajia on niin paljon ja toisaalta monet paimenrodut on varsin monipuolisia ja moniin lajeihin soveltuvaisia koiria. Myönnettäköön, että mustakin tuntuu välillä erittäin turhauttavalta: ensin kyttäät monta viikkoa sitä tietyn lajin kisaa, ilmoitat kaikki mahdolliset koirat mukaan ja joskus parin viikon päästä selviää, ettei yksikään saanut tulosta. Elämä on. Seuraavassa kisassa suurin osa koiristasi (ja parhaalla tsäkällä vaikka kaikki) voi napata koulutustunnuksen. Virtuaalikoiran saaminen valioksi ei tosiaan vaadi kuin pitkäjänteisyyttä.
Kisokenttiä voi vilkastuttaa järjestämällä kisoja itse. Juuri ajattelin, että pitäis itse ryhdistäytyä ja laittaa taas vepeä pystyyn, koska lajin parissa on nyt ollut turhan hiljaista. Huomaan helposti ajattelevani, että kisan pitäminen on turhan raskasta ja aikaa vievää, joten muut hoitakoon homman. Valitettavasti välillä vaikuttaa vaan siltä, että muutkin ajattelee samoin. KV-näyttely (tai näyttelyt ylipäätään) voi olla asia erikseen, mutta ainakaan käyttölajien kisat eivät kokemukseni mukaan ole kovin raskaita järjestää. Varsinkaan jos osallistumisoikeutta vielä vähän rajaa pienemmäksi.
Pehko kertoikin jo hyviä tapoja kanavoida sitä ylimääräistä energiaa muualle. Oma Meripelastajani on esimerkiksi kasvanut juuri sillä tavoin, että tekemisen puutteessa olen laajennellut tekstejä, kehittänyt uudenlaisia ideoita, pohtinut tuleville pennuille nimiä, kysellyt kuvalupia ja hankkinut uusia koiria. Viimeinen vaihtoehto ei tosin välttämättä ole kaikkein fiksuin, jos edellistenkin koirien kisaus on vielä täysin kesken.
Isoa täysin keskeneräistä koiralaumaa on välillä yllättävänkin vaikea hallita: kuka kisaa missäkin lajissa ja milläkin tasolla, mitkä koirat laittaisin tähän kilpailuun...
Jos tuntuu olevan kisakentillä tekemisen puutetta, kannattaa kisata niin monessa lajissa kuin rodulla pystyy. Sakemanni on ymmärtääkseni aika monipuolinen harrastuskaveri sen suhteen. :)
Mullakin menee helposti yli vuosi, ellei useampiakin, koirieni saamiseen valioksi. En halua lähteä vertailemaan, että "mulla on huonompi tilanen kuin sulla tmv.", mutta ainakin mun nähdäkseni FCI1-ryhmälle on yllättävänkin paljon toimintaa verraten "harvinaisempiin ryhmiin" (esim. FCI2, FCI4). Johtuen ihan siitä, että paimenharrastajia on niin paljon ja toisaalta monet paimenrodut on varsin monipuolisia ja moniin lajeihin soveltuvaisia koiria. Myönnettäköön, että mustakin tuntuu välillä erittäin turhauttavalta: ensin kyttäät monta viikkoa sitä tietyn lajin kisaa, ilmoitat kaikki mahdolliset koirat mukaan ja joskus parin viikon päästä selviää, ettei yksikään saanut tulosta. Elämä on. Seuraavassa kisassa suurin osa koiristasi (ja parhaalla tsäkällä vaikka kaikki) voi napata koulutustunnuksen. Virtuaalikoiran saaminen valioksi ei tosiaan vaadi kuin pitkäjänteisyyttä.
Kisokenttiä voi vilkastuttaa järjestämällä kisoja itse. Juuri ajattelin, että pitäis itse ryhdistäytyä ja laittaa taas vepeä pystyyn, koska lajin parissa on nyt ollut turhan hiljaista. Huomaan helposti ajattelevani, että kisan pitäminen on turhan raskasta ja aikaa vievää, joten muut hoitakoon homman. Valitettavasti välillä vaikuttaa vaan siltä, että muutkin ajattelee samoin. KV-näyttely (tai näyttelyt ylipäätään) voi olla asia erikseen, mutta ainakaan käyttölajien kisat eivät kokemukseni mukaan ole kovin raskaita järjestää. Varsinkaan jos osallistumisoikeutta vielä vähän rajaa pienemmäksi.
Pehko kertoikin jo hyviä tapoja kanavoida sitä ylimääräistä energiaa muualle. Oma Meripelastajani on esimerkiksi kasvanut juuri sillä tavoin, että tekemisen puutteessa olen laajennellut tekstejä, kehittänyt uudenlaisia ideoita, pohtinut tuleville pennuille nimiä, kysellyt kuvalupia ja hankkinut uusia koiria. Viimeinen vaihtoehto ei tosin välttämättä ole kaikkein fiksuin, jos edellistenkin koirien kisaus on vielä täysin kesken.

When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
I could finally crash again
And that's how I became the sea
-
- Alkupalat
Mä tulen ja koirapuolen vähäinen kisatarjonta yllätti kyllä, kun on "tottunut" siihen, että kalenterissa on samalle päivällekin useita kisoja ;)Lansu_ kirjoitti:Tuletko sie hevospuolelta? Meinaan käyn aina välillä kurkkimassa sillä puolella ja voi juku kun heppaharrastajat on ahkeria kisojen järjestäjiä! Aina joskus käy vähän kateeksi.
Toisaalta vähäinen kisamäärä aiheuttaa sen, että kisaaminen pitää suunnitella ja koiran eteen pitää oikeasti nähdä vaivaa. Heppapuolella saa helposti tarvittavalta tasolta ne vaaditut sijoitukset täyteen, koska usein samoissa kisoissa on useampi luokka samalta tasolta ja sama omistaja järjestää useammat kisat kerralla. Yhdellä maililla saa hepo esim. 3luokkaa/kisa x 4 kisakutsua = 12 kisaa kalenteriin ja hyvällä tuurilla joka kutsusta tupsahtaa yksi tai useampi sijoitus. Mä olen kisannut hevosen alle kuukaudessa "laatisvalmiiksi" kisojen osalta (~ +30sij). Koirapuolella ei taitaisi ihan onnistua :D Jotenkin koirapuolella on emt panostetumpaa just tämä kilpaileminen, vertaisin heppapuolen laukkamaailmaan.
/vähän oli ot tähän topaan liittyen.. :)
kuten kaipaus ihmisen
lentää yli taivaan peiton
ihmeellinen tumma lintu
vapauteen
lentää yli taivaan peiton
ihmeellinen tumma lintu
vapauteen
-
- Nakkisotilas
[quote="Kirsi"]Kärsivällisyys on todellakin valttia, mä kisaan koirani yleensä vuodessa valmiiksi muutamasta lajista. Kunnon titteliriveihin kestää meikäläisellä hyvin parikin vuotta![quote]
Mä oon ollu täällä virallisemmalla puolella jtn yli puol vuotta, eikä mulla oo vieläkään yhtään valiota -.- Mä oon päässy mun yhdellä koiralla tokon VOI-luokkaan, mutta nyt on ollut aika huono tuuri tokon kanssa, haluisin päästä tokovalioksi viimeistään vuoden lopussa -.-
Mä oon ollu täällä virallisemmalla puolella jtn yli puol vuotta, eikä mulla oo vieläkään yhtään valiota -.- Mä oon päässy mun yhdellä koiralla tokon VOI-luokkaan, mutta nyt on ollut aika huono tuuri tokon kanssa, haluisin päästä tokovalioksi viimeistään vuoden lopussa -.-
Black sunsets in your eyes, am I dreaming?
- Danay
- Söi navetan kaksi nautaa
Litsikoira, mä sain ekat 1. tulokseni tokosta nyt tällä viikolla ja mulla on ollut vkoiria ainakin 5 vuotta :D! Ei nää koirat ihan kuukaudessa valmistu, mutta eihän kukaan estä teettämästä pentuja vaikkei koira oiskaan mikään ökyvalio joka lajista.
-
- Le-ppä-ker-ttu
^^ & ^ Mä olen ollut jonkun kuukauden pari ja kaksi koiristani tarvitsee enää KUPIt A3 luokasta niin ovat paimennus valioita. Outoa kun yleensä arpa onni ei koskaan suosi mua. :s Tosin Tokon saralla on mennyt huonommin. 

- horros
- Toistolla tehoa
- Viesti:
.. Minä olen ollut piireissä suunnilleen kolme kuukautta ja minulla on kaksi kolmoisvaliota ja yksi kaksoisvalio. Se riippuu pääosin siitä miten aktiivinen itse on - iso osa näiden koirien tuloksista on omista kisoista arpomalla tullut, mutta monia on myös muista kisoista. Jos haluaa nopeasti edetä, pitää myös paljon seurailla kisasivuja.
Vuoden 2012 kennelinperustaja