ASCA - paimennus

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
horros
Toistolla tehoa
Viesti:

ASCA - paimennus

Viesti Kirjoittaja horros »

ASCA-paimennusliiton virallistakin virallisempi topic.

ASCA-paimennus eroaa aika paljon FCI-paimennuksesta. Siinä paimennettavat voivat olla niin ankkoja, lampaita kuin nautojakin. Koirat keräävät jokaisesta luokasta (alo, avo, voi) kaksi legiä, jonka jälkeen niillä on oikeus siirtyä seuraavaan luokkaan. Koira voi kisata vaikka kaikilla eläimillä, vieläpä eri luokissa.

Tittelit olisivat seuraavat (kuten irl):
alo = STD (started trial dog)
avo = OTD (open trial dog)
voi = ATD (advanced trial dog)

lampaat = s (sheep)
naudat = c (cattle)
ankat = d (duck)

Eli esimerkiksi:
koira, joka kisaa naudoilla alokkaassa, ankoilla avoimessa ja lampailla voittajassa saa tittelit STDc OTDd ATDs.
Koira, joka kisaa ankoilla ja naudoilla alokkaassa ja lampailla voittajassa saa tittelin STDcd ATDs.

Rodut jotka kisoihin saavat osallistua ovat näillä näkymin seuraavat:

australianpaimenkoira
australianpaimenkoira, miniature
australiankelpie
australiankarjakoira
bordercollie
beaucenpaimenkoira
brienpaimenkoira
islanninlammaskoira
kroatianpaimenkoira
mudi
picardienpaimenkoira
pyreneittenpaimenkoira

Liiton sivulle!
Vuoden 2012 kennelinperustaja
Juinttu
Höpsö veitikka
Viesti:

Re: ASCA - paimennuskilpailut?

Viesti Kirjoittaja Juinttu »

Tämäkö vain ausseille vaiko kaikille paimenkoiraroduille mitkä löytyy VPKYn listalta?
Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
horros
Toistolla tehoa
Viesti:

Ai niin tosiaan. Rotuvaihtoehdot laitan vielä tuohon ylös. Eli aika rajoitetut, koska tämä on nimenomaan australianpaimenkoirien rodunomainen koe. Ajattelin roduiksi näin alustavasti ainakin australianpaimenkoiran lisäksi australiankelpietä, australiankarjakoiraa ja bordercollieta. Näistä voidaan luonnollisesti keskustella, mutta haluaisin kisaoikeuden vain "oikeille" paimenkoirille. Eli niille roduille, joita oikeasti käytetään paimentyössä. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi espanjanvesikoira ja lk ja pk colliet eivät olisi oikeutettuja kisaamaan.
Juinttu
Höpsö veitikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juinttu »

Ai eikö mun lappalaiset saakkaan paimentaa ankkoja. Höh!

Eikun siis tosi kiva idea! Siitä vaan laittamaan pystyyn. Ainakin miun bortsut ja kelpit tulisi tässä kisaamaan. :)
Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
Saino
Ei riitä.

Viesti Kirjoittaja Saino »

Uskon, että tämä saa kannatusta, sillä paimenkoirat paimentavat kyllä hyvin paljon muutakin kuin vain lampolan asukkeja. Itse olen bortsuilla sitten mukana, jos ne mukaan pääsevät, kun rotulistasta päätetään.
Joskus toivon olevani kuuro, mykkä ja sokea.
horros
Toistolla tehoa
Viesti:

Kiitoksia mielenkiinnosta! Minä toki toivoisin, että ASCA-liitto saisi tuulta alleen. Olisi hieman erilaista paimennusta :)
horros
Toistolla tehoa
Viesti:

Eikö lajista olisi enempää kiinnostuneita? Olisi kurja tehdä lajiyhdistys jolle käy kuten vaikka maastoesteliitolle :')
Camilla
Vuohenruokaa

Viesti Kirjoittaja Camilla »

No minusta ainakin tälläinen voisi olla ihan mieleinen ja järkevä! :) Kun minulla noita bortsuja on jonkin verran.
and like a deer in the headlights
i meet my fate
Ansk
Syvällistä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ansk »

Mää tuun kans kisaan, jos tää saadaan kasattua! :)
horros
Toistolla tehoa
Viesti:

Kiitoksia teille! Jokainen "ilmoittautuja" on aina positiivinen askel eteenpäin :)

Mietiskelin tuossa näitä varsinaisia paimenkoiria ja listani jäi valitettavasti näin lyhyeksi:

australianpaimenkoira
australiankelpie
australiankarjakoira
bordercollie
beaucenpaimenkoira
islanninlammaskoira
katalonianpaimenkoira
kroatianpaimenkoira
mudi
picardienpaimenkoira
pyreneittenpaimenkoira

Lista perustuu tongituun faktatietoon siitä, että kyseisiä koirarotuja vielä käytetään paimennukseen, lähinnä tosin kotimaassaan. Olen siis ainakin yrittänyt olla puolueeton, mutta jos joku pystyy perustelemaan vielä jonkin rodun nykyaikaisen paimenkäytön, lisään kyseisen rodun mielelläni listalle.
KuroNeko
Sumopainija

Viesti Kirjoittaja KuroNeko »

Kun kerran pyrritkin ovat listalla, niin muakin kiinnostaa tämä laji!
Canihaukun ~ Hawktime ~ Doxfree & Fortamio ~ yksityiset

Those who mind don't matter, those who matter don't mind
Cookiemonster
Kanada

Viesti Kirjoittaja Cookiemonster »

Tää kuulostaa kyllä tosi mielenkiintoselta, joten ihan varmasti irtois kiinnostusta ja suosiokin lähtis nousemaan ylöspäin. Mie myöskin olisin innostunut tästä uudesta lajista hirmuisesti!
Guthrun | Gloomkiller | Narvik | Stepmaker's

Vuoden spesiaalitapaus & linssilude 2015
~ Tutummin Crissu
Henji
Höpsö veitikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henji »

Mun mielestä liitto on ok ja ihan mielenkiintoinen, jos ei tule liian rajattu rotulista osallistujista ("pienten herrojen piiri"). Vois miettiä, onko joitain rotuja joiden kohdalla pystyis "joustamaan" (käytetään paimennuksessa muttei välttämättä niin valtavasti, mutta oletettavasti rodusta olis paimennustyöskentelyyn / viettejä on). Kotimaisiakin rotuja löytyy paimennuksesta / "käyttölinjaa"... En tarkoita että sataa rotua pitää olla ja päästää läpi sellaisia, joissa yksi sadasta saattaa lykyllä paimentaa, mutta ei liian pilkunnussimistakaan. Minkä verran esimerkiksi corgeja enää löytyy maailmalta paimentamassa (hah, Suomessa onko yhtäkään?)? Kokonaisuudessaan mun mielestä näyttää kuitenkin tällä hetkellä hyvältä, vaikka beauceron oli pienoinen yllätys. Suomessa niitä on vissiin vaan muutama, mutta maailmalla ehkä sit jokunen enemmän paimennuksessa?

Mut eniveis, Islanninlammaskoira olis mun mielestä oikeutettu listalle. Sillä on käyttöä useassa maassa jonkin verran, myös esimerkiksi Suomessa. Suomessa muun muassa rodun maahantuoja / ensimmäinen kasvattaja on itse lammastilalainen, plus mitä lie koneja ja vuohiakin löytyy. Suomen ensimmäisessä virallisessa paimennustaipumustestissä oli mukana yksi islantilainen - läpäisten testin, melko lailla kouluttamattomana (oli työskennellyt tilalla siihen asti vietin varassa, ja omistaja odotti nimenomaan taipumustestiä, vaikka testi ei vain vietinvarainen koe sitten olekkaan). USAssa niitä paimentaa edes kilpailu-/harrastusmuodollisesti yllättävänkin moni (varsinkin ottaen huomioon kuinka helposti siellä rodun "näyttelyistyvät), samoin Kanadassa. Islannissa se on edelleen arvostetuin paimenrotu, vaikka on toki totta että "länsimaalaistuminen" tuhoaa tätä viettiä hiljalleen osalta koirista ja kaikilta viettiä ei suoraan enää löydy kouluttamattomana... Ja niin ees päin.
horros
Toistolla tehoa
Viesti:

Beussia käytetään Ranskassa paimenkoirana. Jouduin sen kohdalla miettimään hetken, tiputin sen jo kerran listalta mutta lisäsin takaisin.

Islanninlammaskoira on varsin potentiaalinen vaihtoehto! Kattelin hieman ja näyttävästi se on toiminut (ja toimii vieläkin) myös nautojen kanssa, joten en keksi mitään syytä miksei se listalle pääsisi :)
Susityttö
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Susityttö »

Mä ehdottaisin katalonianpaimenkoiraa. Ei mikään yleinen rotu (vajaa 500kpl Suomessa), mutta musta toimiva paimenkoira (xxx xxx xxx). Ei noita mitenkään hirveästi ainakaan tiloilla suosita, mutta oon ollut seuraamassa useampaankin kertaan yksittäisillä paimennuskerroilla rotua ja oon nähnyt tosi hienoja suorituksia aloittelijoilta. Mun käsitykseni mukaan tätä rotua suositaan edelleen Kataloniassa Espanjassa paimennusrotuna, vaikka ei sielläkään yleinen ole.
Vastaa Viestiin