VFCI:n uudistukset ja kehitysehdotukset

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Vastaa Viestiin

Tulisiko CACIBin olla jaettavissa myös JUN-koirille virtuaalinäyttelyissä? (lue aloitusviesti!)

Äänestys päättyi Pe Elo 30, 2013 9:07 pm

A) Ei, nykyinen käytäntö on hyvä
5
11%
B) Ei, mutta koirien sivuille täytyy asettaa iänmerkitsemispakko
4
9%
C) Kyllä, mutta vain silloin, kun koira on jo valioitunut kyseisestä maasta ja näin ollen kilpailee VAL-luokassa
13
30%
D) Kyllä, JUN-koiran tulisi olla aina KV-näyttelyissä oikeutettu CACIBiin
22
50%

Ääniä yhteensä: 44

Juinttu
Höpsö veitikka
Viesti:

Re: VFCI:n uudistukset ja kehitysehdotukset

Viesti Kirjoittaja Juinttu »

^ Ajattelin että tarkotat tolla "koirasta voi tehdä multivalion iästä riippumatta" sitä, että niin kohta ei varmaan JUN-luokan koiratkaan saisi muotovalioitua nuoresta iästään johtuen? Onhan se sentään epärealistista. Vaikkakin joo, vähän ohi aiheen.
Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
Janina
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Janina »

kohta ei varmaan JUN-luokan koiratkaan saisi muotovalioitua nuoresta iästään johtuen? Onhan se sentään epärealistista.
Ihmettelin vaan kun joillain ei oikein tunnu pitävän linja täällä. En oo hinkunut mitään realistisuutta yleisiin sääntöihin & suosituksiin, sen voi itse toteuttaa jokainen niin kuin haluaa ;)
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

Sparkle kirjoitti: - "Entisissä säännöissä vastaa..." -lauseet poistetaan arvosteluperusteiden säännöistä. Kyseiset entiset säännöt ovat astuneet voimaan 01.09.2011 eli pian kaksi vuotta sitten. Näistä uusista säännöistä nykyisiä kaikkia tuomareita on varmasti informoitu, ja vanhoilla palaavilla harrastajillakaan tuskin tulee mitään suurta ongelmaa tämän uuden säännön sisäistämisessä, kunhan kertaa vain vFCI:n säännöt uudemman kerran (kuten tähänkin asti).
Ajateltiin luoda sivu, jonne näpytellään nuo vanhat laatumaininnat ja kirjoitetaan viereen mihin ko. tulos on nykysäännöissä verrattavissa. Tämä siksi, jos joku vanhoja virtuaalikoiria selaillessaan haluaa verrata koirien tuolloisia näyttelytuloksia nykytilanteeseen.

- Seuraava kohta korjataan
Joka luokassa neljä parasta koiraa sijoitetaan järjestykseen mikäli ne ovat saaneet laatuarvostelussa maininnan erinomainen tai erittäin hyvä.

1.2 Kilpailuarvostelu:

Kilpailuarvostelussa tuomari sijoittaa luokittain ja sukupuolittain erinomainen laatumaininnalla palkitut neljä (4) parasta koiraa paremmuusjärjestykseen (ei tarkoita paras uros ja paras narttu-kilpailuja).
Täältä löytyy tosiaan ristiriita. EH-koiria ei jatkossa tulisi koskaan sijoittaa (tästä Eros on huomauttanut minulle Kreikan KV-näyttelyä järjestäessäni), tämäkin asia varmasti menee kaikille tuomareille vielä informaationa, kunhan kaikki ensimmäiset tuomarointia koskevat muutokset nyt ainakin on käyty läpi.

- Esim. "PEK / Kilpailuarvostelu koirille, jotka viimeistään näyttelyn alkamista edeltävänä päivänä täyttävät virtuaali-iässä 7 kuukautta, mutta eivät ole täyttäneet virtuaali-iässä 9 kuukautta." muutetaan -> "Kilpailuarvostelu koirille, joiden kuvissa esiintyy koira, joka on täyttänyt kuvanottohetkellä 7 kuukautta, mutta ei vielä 9 kuukautta."

- KÄY-luokan selostuksen linkit päivitetään.

- Valionarvosäännöistä poistetaan maininnat edesmenneistä näyttelyliitoista. vKANS MVA -listahan on ajat sitten siirtynyt tänne, vanhan vKANS MVA -listan linkki korvataan uuden listan linkillä tuonne Valionarvosääntösivulle.
Sparkle kirjoitti:
Marcia kirjoitti:Mä haluan sivuille vihdoin ja viimein maininnan siitä lisäserteistä! Eroksen kanssa ollaan keskusteltu asiasta ja nykyäänhän SA'n tulon myötä lisäsertit on pakko jakaa jos rodussa on yli 20 osallistujaa (ei pek-luokkalaisia).
Tällainen tulee. :) Tästähän kohistiin kanssa tuolla kysymystopassa aikanaan.
Nämä muutokset hoidin nyt tälle yölle. Katotaan huomenna taas lisää. Kannanottoja muutoksiin saa edelleen esittää! Erityisesti seuraavanlaiseen muutokseen kaipaan lisää mielipiteitä ennen toteuttamista.
Sparkle kirjoitti:- Laatumainintojen selitykset korvataan Kennelliiton päivitetyillä laatumainintaselityksillä (ERI-T). HYL-laatumainintaan "Tämä laatumaininta voidaan antaa myös koiralle, joka ei vaikuta terveeltä." -säännön lisäämiseen odotan kanssaharrastajien mielipidettä. Tämä sääntöhän olisi hyvin voimakkaasti vaikuttava esimerkiksi juuri englanninbulldoggeja ajatellen - mitä näiden "rakeenteellisesti sairaiden rotujen" harrastajat ovat asiasta mieltä? Periaatteessa näyttelyissä ei koskaan tulisi palkita epätervettä koiraa, mutta koska tämä piirre valitettavasti on muutamissakin roduissa jo tyypillinen, tulee pohtia, haluavatko harrastajat luopua koiriensa kehäkierrätyksestä. Erityisesti virtuaalituomaroinnissa kun rotumääritelmäkin saattaa sallia paljon, kun ei päästä näkemään koiraa luonnossa. Toisaalta taas näiden rotujen kannatus virtuaalimaailmassa ei taida muutenkaan olla mikään käsiin leviävän suuri.
Räksä
Lepakkojen yöhyökkäys

Viesti Kirjoittaja Räksä »

Sellainen mulle vielä tuli mieleen, näin kukkahattukettutyttövihervassarihippi kun olen, että olisiko aivan typerä ja tuhoontuomittu idea muuttaa luolakokeen sääntöjä virtuaalikettuystävällisemmiksi? Kuva Luolakokeiden käytäntöhän on IRL aivan karmivaa kettujen rääkkäystä, ja siihen toivoisi moni muutoksia (tulevaisuudessa niitä todennäköisesti tuleekin, mutta siihen mennee vuosikausia). Olisiko mahdollista, että virtuaalimaailmassa voitaisiin olla sen verran muutosmyönteisiä ja aatteellisesti eläinystävällisempiä, että "oikeiden ja elävien" kettujen käyttö kiellettäisiin? Tilalle voisi kirjata käytettäväksi esim. koneketut, vrt. susi- ja karhutesteissä käytettävät robotit.

Onhan tämä vähän hupsua, kun nyt kuitenkin pelkistä virtuaalieläimistä puhutaan, mutta periaatekysymys. Kai sitten olen vähän tosikko, kun jos kerran vastustan eläinrääkkäystä, vastustan sitä myös virtuaalisesti. :mrgreen: Ja voisihan siinä samalla sitten hyötyäkin ainakin sen, että tieto ja sitä kautta kannanotto aiheesta leviää.
magic, madness, heaven, sins
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viesti:

VFCI:llä tuohon tuskin on mitään pahaa sanottavaa, mitäpä tuollainen muutos ketään haittaisi. :) Shadyhan hallinnoi luolakoeliittoa, eli joko hän törmää ideaan tässä topassa, tai sit meet vaan koputtelemaan VLL:n postilaatikkoa.

Päivittelin muuten tossa vähän tota jäsenlistaakin, huomenna (tai no tänään... 20.7.) iltapäivällä ois luvassa myös rotujärjestöjen/-yhdistysten suursiivous. Sieltä nyt tiputetaan kaikki rodun populaatioon nähden turhat yhdistykset kokonaan pois pitäen kuitenkin periaatteena sitä, että yhdistys on tällä hetkellä epäaktiivinen (täähän on aika loogista, aktiivisuutta ei voi olla jos rotuyhdistyksellä ei ole mitään koirakantaa jolle järjestää aktiivisesti toimintaa). Suurten rotujen epäaktiiviset liitot taas varmistetaan nykyisiltä ylläpitäjiltään takaisinotettaviksi ja eteenpäinkaupattaviksi, näistä lisää päivemmällä.
Tässä kun tota listaa silmäilee, niin onhan tossa aika monta poispudotettavaa. Noi poistetut liitot listataan sit tuon sivun alareunaan.

// Shady, kiitos infosta! Huomenna näitä saa alkaa heittelemään ihan rankalla kädellä pois. Tossahan on näitä ylimääräisiä ihan mielettömästi, ja noita epämääräisiäkin muutama.
Shady
Taikuri

Viesti Kirjoittaja Shady »

^ Ilmotan tässä nyt, että flatti ja snautseri liitot saa heittää hiiteen. Kumpikin ollu epäaktiivinen pitkään, eikä niitä ketään muukaan huoli itselleen. Snautseri populaatio (aktiivinen) koostuu varmaan 80-95% tällä hetkellä mun koirista, joten siinä ei jo sinänsä ole edes mitään ideaa :D Jollain oudolla tavalla ehkä kuvittelin saavani rotujen kiinnostusta nousemaan, kun teen yhdistyksen ja koitan mainostella, hei täällä kiva rotu, ota sinäkin!!

Chevr voisi mulle laittaa yv'llä vähän tarkempaa tietoa tuosta. Ite en siis IRL luolista tiedä yhtään mitään, joten liitto junnaa paikallaan uudistusten puolesta mitä IRL tehdään.
2013: VUODEN KASVATTAJA, RATAMESTARI & TUOMARI
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
horros
Toistolla tehoa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja horros »

Sparkle kirjoitti:
horros kirjoitti:Ja minusta pitäisi olla sallittua käyttää eri rotuisen koiran kuvia kuin mitä oma koira on. Joillekin roduille voi olla vaikea saada kuvia, kun taas ulkonäöllisesti erittäin samanlaiselle rodulle (vrt. mudi ja kroatianpaimenkoira) voi saada paljon helpommin. Tämä johtaisi siihen, että tuomari arvostelisi vaikkapa sen mudin kroattina, ja antaa siitä arvosanan. Tuomari katsoisi siis koiraa mahdollisimman objektiivisesti arvostellessaan, eikä hokisin mielessään "tuo on mudi hylsy, tuo on mudi hylsy, tuo on mudi hylsy".
Sigin kanssa mietittiin, että vFCI ei lähde mielellään tätä toteuttamaan. Tästähän käytiin keskustelua Kreikan KV:n aikaan tästä viestistä alkaen, siellä tulikin monta perustelua omalta osaltani, miksi tätä en viitsisi hyväksyä.
Mun mielestä koira tulee tuomaroida siinä rodussa, mitä se on. Eikä vain siinä rodussa, missä se esitetään. Virhe, joka lapinporokoiralla on, saattaa olla täysin eri arvoinen mitä sama virhe australiankelpiellä. Rotumääritelmät on kuitenkin luotu eri näkemyksen ja usein myös käyttötarkoituksen pohjalta (kuten tässä tutussa esimerkissä).
Miksei voi tuomaroida siinä rodussa missä se esitetään? Mitä se haittaa että porokoiran virheet ovat eri arvoisia kuin kelpien, jos esittää poron kelpienä tai toisin päin? Keltä se on pois? Se kuitenkin antaa ihmisille enemmän mahdollisuuksia! Kaikki eivät myöskään halua pivikoja.

Ja sitten heti värifriikki tulee nalkutinalkuti.

Australianpaimenkoira
Merle- väristen koirien risteytys:
- Blue tai bi merle x blue tai bi merle
- Blue tai bi merle x red merle
- Red merle x red merle

Bordercollie
Merle- väristen koirien risteytys:
- Blue tai bi merle x blue tai bi merle
- Blue tai bi merle x red merle
- Red merle x red merle

Josko nuo saisi vaihdettu täten:
- Blue/red merle bi x blue/red merle bi
- Blue/red merle bi x blue/red merle tri
- Blue/red merle tri x blue/red merle tri

Bi merle ei oikein ole järkevä nimitys. Ja jonka lisäksi myös mäyräkoirilla on merleä :mrgreen:
Vuoden 2012 kennelinperustaja
Nath
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Nath »

horros kirjoitti:
Sparkle kirjoitti:
horros kirjoitti:Ja minusta pitäisi olla sallittua käyttää eri rotuisen koiran kuvia kuin mitä oma koira on. Joillekin roduille voi olla vaikea saada kuvia, kun taas ulkonäöllisesti erittäin samanlaiselle rodulle (vrt. mudi ja kroatianpaimenkoira) voi saada paljon helpommin. Tämä johtaisi siihen, että tuomari arvostelisi vaikkapa sen mudin kroattina, ja antaa siitä arvosanan. Tuomari katsoisi siis koiraa mahdollisimman objektiivisesti arvostellessaan, eikä hokisin mielessään "tuo on mudi hylsy, tuo on mudi hylsy, tuo on mudi hylsy".
Sigin kanssa mietittiin, että vFCI ei lähde mielellään tätä toteuttamaan. Tästähän käytiin keskustelua Kreikan KV:n aikaan tästä viestistä alkaen, siellä tulikin monta perustelua omalta osaltani, miksi tätä en viitsisi hyväksyä.
Mun mielestä koira tulee tuomaroida siinä rodussa, mitä se on. Eikä vain siinä rodussa, missä se esitetään. Virhe, joka lapinporokoiralla on, saattaa olla täysin eri arvoinen mitä sama virhe australiankelpiellä. Rotumääritelmät on kuitenkin luotu eri näkemyksen ja usein myös käyttötarkoituksen pohjalta (kuten tässä tutussa esimerkissä).
Miksei voi tuomaroida siinä rodussa missä se esitetään? Mitä se haittaa että porokoiran virheet ovat eri arvoisia kuin kelpien, jos esittää poron kelpienä tai toisin päin? Keltä se on pois? Se kuitenkin antaa ihmisille enemmän mahdollisuuksia! Kaikki eivät myöskään halua pivikoja.
Minäkin vastustan tuota muutosta ihan periaatteesta, koska en vaan näe tuossa mitään järkeä. Ehkä olen vaan "tiukkapipo", mutta miksi pitää väen vängällä saada tempaistua X rotuisesta koirasta Y rotuinen koira, kun koira ei selkeästikään tätä rotua edusta? Tuo tuntuu tällä hetkellä olevan vain joku omituinen pienen piirin pakkomielle, joka on saatava läpi koska "mä haluun". Perusteluna kuvien huono saatavuus on minusta ontuva, koska esim. porokoirien ja kelpieiden kuvien kanssa tuskin on koskaan ollut mitään ongelmia saamisen suhteen, ja mitä tulee näihin harvinaisempiin keskenään samankaltaisiin rotuihin, niin niiden suosio ei ole koskaan ollut niin korkealla, että kuvien saannissa muka olisi jotain ongelmia. Sori mut en vaan ymmärrä miksi tämä on pakko saada läpi :D Mitä nämä mahdollisuudet ovat, kun tähän mennessä ei ole kovin moni muu tainnut tätä "mahdollisuutta" kaivata? Sama homma kuin pitäisi narttukoiran sivulle uroskoiran kuvat. Vaikka tämä onkin virtuaalimaailma, niin joku raja sentään tässäkin hommassa taas. Ei mulla ainakaan menis läpi, jos joku tällaisen poikkeussäännön varjolla laittaisi käppänälle keskarin kuvan, koska "käppänä on kuin pienennetty versio keskikokoisesta snautserista". Se on keskari eikä käppänä, sille hylsy ja piste.

// "- Laatumainintojen selitykset korvataan Kennelliiton päivitetyillä laatumainintaselityksillä (ERI-T). HYL-laatumainintaan "Tämä laatumaininta voidaan antaa myös koiralle, joka ei vaikuta terveeltä." -säännön lisäämiseen odotan kanssaharrastajien mielipidettä. Tämä sääntöhän olisi hyvin voimakkaasti vaikuttava esimerkiksi juuri englanninbulldoggeja ajatellen - mitä näiden "rakeenteellisesti sairaiden rotujen" harrastajat ovat asiasta mieltä? Periaatteessa näyttelyissä ei koskaan tulisi palkita epätervettä koiraa, mutta koska tämä piirre valitettavasti on muutamissakin roduissa jo tyypillinen, tulee pohtia, haluavatko harrastajat luopua koiriensa kehäkierrätyksestä. Erityisesti virtuaalituomaroinnissa kun rotumääritelmäkin saattaa sallia paljon, kun ei päästä näkemään koiraa luonnossa. Toisaalta taas näiden rotujen kannatus virtuaalimaailmassa ei taida muutenkaan olla mikään käsiin leviävän suuri."

Miten tämä sääntö tulee vaikuttamaan muihin rakenteellisesti epäterveisiin koiriin? Minun harrastamani basset hounditkin voitaisiin periaatteessa lukea tämän kategorian alle. Tuo sääntö on ihan ok, mutta sitä taas en hyväksy, että tietyt tuomarit alkavat sen varjolla diskata tiettyjä rotuja, koska putkinköisesti itse kokevat nämä jonkun muun rodun rinnalla sairaiksi, VAIKKA IRL-maailmassa tuomarit hyväksyvät näiden rotujen nykyiset, joskin harmillisesti koiralle toisinaan epämieluisat rotutyypilliset piirteet. Se, mikä on jonkun tuomarin silmissä sairasta ja mikä tervettä riippuu taas niin paljon näkökulmasta, ja jos asia on niin että kaikki liioiteltuja rakenteellisia piirteitä omaavat koirat (houndit, mäyräkoirat, bostonit, enkkubullit....) ovat sairaita, niin miksei saman tien nakattaisi näitä rotuja näyttelykieltoon? :P On kuitenkin olemassa enkkubullejakin, joilla on pidempää nokkaa ja parempia kulmauksia ja vähemmän kiertynyttä häntää. On olemassa myös vähempinahkaisia ja lyhytselkäisempiä bassethoundeja. Kohta aletaan varmaan heitellä hylkykä niillekin koirille, joilla on tuomarin mielestä liikaa karvaa.... Minusta sekään ei oikein aja asiaansa, että näitä sääntöjä fiksatessa lähdetään ajautumaan kauemmas irl-maailmasta. Sääntö on siis ok, mutta tässä vaiheessa penäisin sitä tuomareiden vastuuta ja maalaisjärkeä. Jos silmät alkaa vuotaa verta näitä "sairaita" rotuja katsoessa niin onko niitä silloin edes pakko tuomaroida ihan vaan silkan piruilun ja mielipiteenilmaisun takia. Eikä se, että jollekin enkkubulleille heitellään Hylyjä virtuaalinäyttelyissä kovin paljon rotua tuo eteenpäin. Itse luulen, että porukka alkaa olla jo sen verran valveutunutta, että etenkin näiden rotujen kohdalla osaa jo itse vähän katsoa ettei nyt ihan mitä tahansa mutanttien kuvia koirilleen pistä.
horros
Toistolla tehoa
Viesti:

Jopas kaikki on näreissään tästä minun porokelpiestä :mrgreen:

Itseäni en tässä ajattele, vaan, ihan oikeasti, yleistä etua. En ymmärrä miksi te näette siinä niin suuren ongelman.

Ja ps., minulla on tälläkin hetkellä muutama koira väärässä sukupuolessa. Tiedätkö mitkä? ;)

Eli mitä ihmeen väliä sillä on, jos kuitenkin koira menee eri rotuisesta tai eri sukupuolesta. Minusta on hassua puhua jostain rajasta kohdassa A, jos sitä ei myös laita kohtaan B. Mutta toki, tämä on vain minun mielipide ja tämähän koskee ensisijaisesti näyttelyitä. Minun väärät sukupuolet ovat ei-näyttelykoirilla, joten se on varmaankin pienempi paha?

Ja muokataan vielä vähän! Pieni piiri = minä. Tuntuu että monelle on tullut mielikuva minun, Chevrin ja Juintun ajavan kaikkea teidän mielestä epämukavaa yhdessä ihan kuin jokin kiihkomielinen klaani :mrgreen: Ihan vain sen perusteella, että me olemme kaikkein voimakkaiten työlinjaisten kannalla. Pyydän, älkää käsitelkö meitä kolmea yhtenä. Me kaikki olemme ihan omia persoonia :mrgreen:
Nath
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Nath »

Minä en ylipäänsä ymmärrä sitä, että jos tietää koiran olevan ero rotua tai sukupuolta kuin virtuaalikoira on, niin miksi sille pitää silti laittaa tämän "vääränrotuisen" ja "vääräsukuisen" koiran kuvat. Ehkäpä tämä on vain sitä, että itse pyrin realistisuuteen myös tällaisissa "pikkujutuissa".Minusta virtuaalimaailmassa, vaikka kuinka mielikuvituksen tuotetta onkin pitää myös olla jotkin rajat, ettei homma lähde ihan kädestä. Ei tuo ketään vahingoita, mutta nyt puhuukin minun puolellani periaate, koska en ymmärrä miksi tuo pitäisi sallia. Eihän siitäkään ole haittaa kenellekään vaikka tuota ei sallittaisikaan :P Jos tuomarina näen, että kuvan koira on eri sukupuolta kuin sivuilla on ilmoitettu, niin en minä silloin ala koiraa tuomaroimaan, koska se ei saisi tällöin ansaitsemaansa todenmukaista arvostelua. Uroksissa ja nartuissa kuitenkin on omaleimaisia piirteitä rotutyypillisten piirteiden lisäksi. Tämän saman ongelman näen myös silloin, kun koiran kuvaksi laitetaan eri rotuisen koiran kuvat kuin on ilmoitettu. Näyttelyissähän noilla kuvilla on käytännössä ainoastaan arvoa, ja siksipä ihmettelen että miksi joku haluaisi laittaa esim. lansulle nöffin kuvat ja toisin päin, koska näiden rotujen asiantuntija kyllä huomaa heti, että kyseessä on väärän rotuisten kuvat ja koira ei voi saada näin ainakaan hyvää arvosanaa. Tietty jotkut kierrättävät koiria näyttelyissä vaan huvin vuoksi vaikka sieltä tulisikin vain H:ta ja T:tä.
Hankala ajatella tuota rotuasiaa yleisenä etuna, koska tietääkseni kovin moni ei ole tällaisen säännön kannalla eikä tällaiselle ole koettu yleisesti olevan tarvetta (kovin moni = vain horros?). Nykyään porukkaa pyörii myös paljon isoissa KV-näyttelyissä, joissa näitä harvinaisempiakin rotuja pyörii ja jos tietää että kaveri on sinne menossa, niin eihän se ole kuin pyytää kuvaamaan näitä harvinaisempia rotuja. Eikä ole kuvienkaan kanssa ongelmaa, vaikka täällä Suomen maalla pyörisi vin yksi hinkuvintiansusikoira näyttelyissä - senkus ottaa samasta koirasta useammassa näyttelyssä eri kuvat ja kappas, sitten saakin laittaa kolmelle eri koiralle saman koiran eri kuvat, koska nämä taas eivät oikeuta hylkäämiseen :D Tuossa mielessä säännöt ovat minusta jo ihan riittävän väljät, joten miksi tuota ei hyväksikäytettäisi useammin, jos kerran on pakko saada harvinaisia rotuja/värityksiä/jne kenneliin?
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viesti:

Jees. Nath kiteytti kyllä omatkin ajatukseni tästä sääntömuutoksesta hyvään pakettiin. Tätä vastustan viimeiseen asti, mä en enää tässä vaiheessa rupea leikkimään porokoiraa kelpieksi niin kuin lapsena jotain kiviä ruisleiviksi. Erokselta kyllä kysyn hänenkin mielipiteensä vielä pikaviestitse tästä. Eroshan on tuomareista vastuusta, eli hänen sanansahan tässä painaa.
Nath kirjoitti:Hankala ajatella tuota rotuasiaa yleisenä etuna, koska tietääkseni kovin moni ei ole tällaisen säännön kannalla eikä tällaiselle ole koettu yleisesti olevan tarvetta (kovin moni = vain horros?). Nykyään porukkaa pyörii myös paljon isoissa KV-näyttelyissä, joissa näitä harvinaisempiakin rotuja pyörii ja jos tietää että kaveri on sinne menossa, niin eihän se ole kuin pyytää kuvaamaan näitä harvinaisempia rotuja. Eikä ole kuvienkaan kanssa ongelmaa, vaikka täällä Suomen maalla pyörisi vin yksi hinkuvintiansusikoira näyttelyissä - senkus ottaa samasta koirasta useammassa näyttelyssä eri kuvat ja kappas, sitten saakin laittaa kolmelle eri koiralle saman koiran eri kuvat, koska nämä taas eivät oikeuta hylkäämiseen :D Tuossa mielessä säännöt ovat minusta jo ihan riittävän väljät, joten miksi tuota ei hyväksikäytettäisi useammin, jos kerran on pakko saada harvinaisia rotuja/värityksiä/jne kenneliin?
Ja yhden henkilön kannatuksen pohjalta ei lähdetä tällaisia sääntömuutoksia vFCI:ssä tekemään.
horros
Toistolla tehoa
Viesti:

Nyyh ei sitte :<
Räksä
Lepakkojen yöhyökkäys

Viesti Kirjoittaja Räksä »

Haluaisin vielä muistuttaa, että tämä väärän sukupuolen/rodun kuvien käyttäminenhän on jokaisen omalla vastuulla ja "omallatunnolla". Esimerkiksi moni bordercollie näyttää niin paljon australianpaimenkoiralta (kuten myös toisin päin), että niiden kuvien käyttäminen ristiin on helppoa, eikä siitä kenellekään tule edes mieleen epäillä vääränrotuisuutta. Sama koskee monia muita rotuja. Varsinkin sekarotuisten kuvien käyttäminen on helppoa, tiedän useammatkin seropikuvat, joita (luultavasti vahingossa) käytetään puhdasrotuisilla. Mäkin olen käyttänyt väärän sukupuolen kuvia - musta sillä ei vain ole mitään väliä, kuten ei rodullakaan. Virtuaalikoira on kuitenkin "oma persoonansa", monen kennelin sivullakin mainitaan, että "kuvan koiralla ei ole mitään tekemistä tämän sivun tietojen kanssa" tms. Tottakai jos selkeästi tunnistaa koiran vääränrotuiseksi, niin siitä voi napista ja antaa hylsyä, mutta eihän tässä nyt mistään "hihii laitan hirvikoiran kuvan ajokoiralle"-urpoilusta ole kyse. :mrgreen:
Nath kirjoitti:Miten tämä sääntö tulee vaikuttamaan muihin rakenteellisesti epäterveisiin koiriin? Minun harrastamani basset hounditkin voitaisiin periaatteessa lukea tämän kategorian alle. Tuo sääntö on ihan ok, mutta sitä taas en hyväksy, että tietyt tuomarit alkavat sen varjolla diskata tiettyjä rotuja, koska putkinköisesti itse kokevat nämä jonkun muun rodun rinnalla sairaiksi, VAIKKA IRL-maailmassa tuomarit hyväksyvät näiden rotujen nykyiset, joskin harmillisesti koiralle toisinaan epämieluisat rotutyypilliset piirteet. Se, mikä on jonkun tuomarin silmissä sairasta ja mikä tervettä riippuu taas niin paljon näkökulmasta, ja jos asia on niin että kaikki liioiteltuja rakenteellisia piirteitä omaavat koirat (houndit, mäyräkoirat, bostonit, enkkubullit....) ovat sairaita, niin miksei saman tien nakattaisi näitä rotuja näyttelykieltoon? :P On kuitenkin olemassa enkkubullejakin, joilla on pidempää nokkaa ja parempia kulmauksia ja vähemmän kiertynyttä häntää. On olemassa myös vähempinahkaisia ja lyhytselkäisempiä bassethoundeja. Kohta aletaan varmaan heitellä hylkykä niillekin koirille, joilla on tuomarin mielestä liikaa karvaa.... Minusta sekään ei oikein aja asiaansa, että näitä sääntöjä fiksatessa lähdetään ajautumaan kauemmas irl-maailmasta. Sääntö on siis ok, mutta tässä vaiheessa penäisin sitä tuomareiden vastuuta ja maalaisjärkeä. Jos silmät alkaa vuotaa verta näitä "sairaita" rotuja katsoessa niin onko niitä silloin edes pakko tuomaroida ihan vaan silkan piruilun ja mielipiteenilmaisun takia. Eikä se, että jollekin enkkubulleille heitellään Hylyjä virtuaalinäyttelyissä kovin paljon rotua tuo eteenpäin. Itse luulen, että porukka alkaa olla jo sen verran valveutunutta, että etenkin näiden rotujen kohdalla osaa jo itse vähän katsoa ettei nyt ihan mitä tahansa mutanttien kuvia koirilleen pistä.
Ihan hyviä pointteja. Mun mielestä tästä voisi ja pitäisikin erikseen ohjeistaa tuomareita, että mikä sitten on sairasta ja mikä ei. Johonkinhan se raja pitää vetää, vaikka edelleen tuomareille omaa harkintavaltaa välttämättä jääkin.

IMHO, enkkubulli on ainoa rakenteensa puolesta täysin menetetty rotu. Yhtäkään puhdasrotuista FCI-rekisteröityä enkkubullia ei taida olla, joka ei kärsisi brakykefaalisen syndroomasta. Suurinta osaa vaivaa lisäksi vielä useat luusto-ongelmat. Se on IRL siis jo umpikujassa (ellei käytetä roturisteytyksiä ja/tai rotuunottoja), mutta virtuaalisesti voitaisiin hyödyntää kuvien tuomia mahdollisuuksia ja ottaa käyttöön esim. vanhaenglanninbulldoggien kuvia. Ai niin, mutta sehän taitaa olla epärealistista? ;)

Sellaisia rotuja, joissa sairaalloisia rakenneongelmia usein esiintyy, on sitten mm. kiinanpalatsikoira, griffonit, cavalier, mäyräkoirat, corgit ja bassetit. Eli tavallisimmat ongelmat ovat brakykefalia ja pitkäselkäisyys. Brakykefalia ei tarvinne ylimääräisiä perusteluita, mutta heitän silti muutaman linkin: klik, klik ja klik. Pitkäselkäisyyttä on tutkittu vähemmän, mutta sen vaikutukset ovat selviä, kun tarkastellaan vaikkapa KoiraNetistä pitkäselkäisten rotujen kuolinsyytilastoja ja verrataan niitä normaaliselkäisiin - pitkä selkä altistaa useille erilaisille selkäsairauksille (lisäksi voi tsekata esim. nämä artikkelit, klik ja klik, jotka eivät tosin ole eläinlääketieteen asiantuntijoiden kirjoittamia, mutta silti varsin asiallisia). Näiden rotujen edustajat eivät välttämättä ole kaikki hylsyn arvoisia, mutta niitäkin täytyy uskaltaa jakaa. Näissä roduissa on vielä koiria, jotka pystyvät elämään normaalisti, mutta terveempää rakennetta täytyy suosia.

Nostan esille myös muutamia huomion ja pohdinnan arvoisia kohtia rotumääritelmistä:
Mäyräkoirien rotumääritelmä kirjoitti:TÄRKEITÄ MITTASUHTEITA: Maavara on noin kolmasosa säkäkorkeudesta siten, että säkäkorkeus on tasapainoisessa suhteessa rungon pituuteen eli noin 1 : 1,7 - 1,8.
Suuri osa mäykyistä ei taida tätä täyttää.
Basset houndin rotumääritelmä kirjoitti:YLEISVAIKUTELMA: Matalaraajainen, huomattavan vankka, sopusuhtainen ja hyvärakenteinen. On tärkeää muistaa, että kyseessä on metsästyskoirarotu, jonka on sovelluttava käyttötarkoitukseensa, eli sen tulee olla voimakas, aktiivinen ja
kykenevä erittäin kestävään työskentelyyn maastossa.

RUNKO: Pitkä ja kauttaaltaan syvä; säkä ja lantio suunnilleen samalla korkeudella.
Selkä: Melko leveä ja vaakasuora. Ei liioitellun pitkä säästä lantioon.

VIRHEET: Kaikki poikkeamat edellä mainituista kohdista luetaan virheiksi suhteutettuna virheen vakavuuteen ja sen vaikutukseen koiran terveyteen ja hyvinvointiin sekä sen kykyyn toimia perinteisessä käyttötarkoituksessa.
Tarkkoja mittasuhteita ei anneta, joten liikkumavaraa jää. Useassa kohdassa kuitenkin korostetaan käyttöominaisuuksia - ja jokainen voi itse pohtia, kumpi näistä koirista on käytännöllisempi jänismetsällä. Onhan se selvä, että terveempi rakenne on nopeampi ja kestävämpi, eikö vain?
Welsh corgi cardiganin rotumääritelmä kirjoitti:YLEISVAIKUTELMA: Vankka, sitkeä, liikkuvainen ja kestävä. Korkeuteensa
nähden pitkärunkoinen. Häntä kettumaisen tuuhea, rungon kanssa samassa linjassa.

RUNKO: Melko pitkä ja vahva.

VIRHEET: Kaikki poikkeamat edellä mainituista on luettava virheiksi suhteutettuna virheen vakavuuteen ja sen vaikutukseen koiran terveyteen ja hyvinvointiin sekä kykyyn toimia perinteisessä käyttötarkoituksessa.
Myös tämä jättää hyvin liikkumavaraa. On ensisijaisen tärkeää löytää sana "melko", ja uskaltaa tiputtaa laatuarvosanaa erittäin pitkästä selästä, joka voi heikentää koiran hyvinvointia. Tässä vaaditaan taas harkintakykyä tuomarilta!

Meillä on suurimmalla osalla roduista hyvät, asialliset rotumääritelmät. Vielä kun kaikki oppisivat niitä käyttämään - koskien myös ja erityisesti IRL-tuomareita!
magic, madness, heaven, sins
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viesti:

Eros kirjoitti:Kantani junnujen suhteen on se että valioituneet junnut voivat vastaanottaa CACIB:in. Mutta enemmistö voittaa, joten katsotaan mikä on lopputulos sen suhteen.

horroksen ehdotukseen vastaus on ehdoton ei. Kun ei se ole sallittua IRL, niin meillä ei ole mitään syytä ottaa sellaista sääntöä käyttöön.

Rakenteellisesti epäterveet koirat ovat sitten kinkkisempi juttu. Hylkäys on aika radikaali ratkaisu, kun on kyse vain virt. koirista. Ja kuten Nath sanoikin, se ei edistä rotujen asiaa. Itse olen sitä mieltä että tuomarien tulisi kiinnittää huomiota sairaalloisiin piirteisiin ja alentaa laatumainintaa vikojen mukaan. Eli jonkinlainen kultainen keskitie pitäisi löytyä niiden rotujen kohdalla, joissa sairaita piirteitä esiintyy. Ehkäpä pitäisi tehdä joku "musta lista", johon olisi kerätty niitä rotuja, joiden kohdalla tuomarien pitäisi olla tarkkaavaisia. Ja voisi myös listata jokaisesta rodusta niitä epäterveitä piirteitä, joihin tuomarit voisivat kiinnittää erityisesti huomiota. Näin voitaisiin välttyä siltä, että hylkyjä jaetaan liian tuuhean turkin takia yms.

Hylätyn määritelmästä voisi ehkä poistaa tuon hammaspuutokset-kohdan, olen ollut tuomarina 6 vuotta enkä ole vielä koskaan nähnyt virt. koiralla kuvia hampaista. Niitä kun on ihan mahdoton arvioida silloin kun suu on kiinni. Vihaisuuskin on vähän sellainen asia että sitä on kuvasta vaikea arvioida, jos koira ei ole tuomarin hihassa kiiinni.
Tässä siis Eroksen mielipide käsiteltyihin asioihin.

Nyt tuntuu taas olevan niin, että tämä ...
Sparkle kirjoitti:- Laatumainintojen selitykset korvataan Kennelliiton päivitetyillä laatumainintaselityksillä (ERI-T). HYL-laatumainintaan "Tämä laatumaininta voidaan antaa myös koiralle, joka ei vaikuta terveeltä." -säännön lisäämiseen odotan kanssaharrastajien mielipidettä. Tämä sääntöhän olisi hyvin voimakkaasti vaikuttava esimerkiksi juuri englanninbulldoggeja ajatellen - mitä näiden "rakeenteellisesti sairaiden rotujen" harrastajat ovat asiasta mieltä? Periaatteessa näyttelyissä ei koskaan tulisi palkita epätervettä koiraa, mutta koska tämä piirre valitettavasti on muutamissakin roduissa jo tyypillinen, tulee pohtia, haluavatko harrastajat luopua koiriensa kehäkierrätyksestä. Erityisesti virtuaalituomaroinnissa kun rotumääritelmäkin saattaa sallia paljon, kun ei päästä näkemään koiraa luonnossa. Toisaalta taas näiden rotujen kannatus virtuaalimaailmassa ei taida muutenkaan olla mikään käsiin leviävän suuri.
... on saanut näkyvää kannatusta vain yhden tahon osalta. Ehkä me ei sitten lähdetä vetämään HYL:n kuvauksen mitään suurta muutosta, poistetaan nyt tuo hammaspuutospätkä, kun se tosiaan virtuaalimaailmassa on ollut turhana rivinpidennyksenä. Vihaisuuden kanssa on tod.näk. sama asia, kukaan ei varmaan halua kirjoittaa koiransa luonteeseen "käy kiinni jokaisen vastaantulevan käsivarteen ja murisee kuin karhu, ei jätä kärpästäkään rauhaan ja jos käännät katseen koiraan, se varmasti alkaa vääntämään räyhyä ja haukkoo ilmaa valtavilla torahampaillaan" tai lisätä virtuaalikoiralleen kuvaa raivoa uhkuvista koirista.
Katsoisin myös tuon mainitun mustan listan hyödyllisenä. Mikä on ihmisten kanta tähän ja mitä rotuja ko. listalle toivottaisiin mikäli sellaista lähdettäisiin toteuttamaan?
Shady
Taikuri

Viesti Kirjoittaja Shady »

Mä en edes tajunnut tuon mustan listan ideaa.. Onko siinä siis tarkoitus listata esimerkiski enkkubulli ja sen perään lätätä ne piirteet, joissa tuomarin täytyy olla erityisen tarkka? Ja mitä se tarkka sitten meinaisi? Alentaa arvosanaa erityisesti niistä piirteistä?

Mikäli tällainen lista laitetaan kokoon olisi varmaan aiheellista laittaa listalle myös kovin kiisteltyjä rotuja? Esimerkiksi noutajat (erityisesti kultainen ja labradori), sakemannit, auspait, bortsut jne.
2013: VUODEN KASVATTAJA, RATAMESTARI & TUOMARI
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
Vastaa Viestiin