Tämä äänestys koskee "mustaa listaa" vaihtoehtona koiran hylkäämiseen sairaasta piirteestä virtuaalinäyttelyissä. Keskustelua on jo käyty vFCI:n uudistusten ja kehitysehdotusten topassa, mutta koska asia jakaa mielipiteitä, koetaan tarpeelliseksi laittaa äänestys pystyyn. Keskustelu varsinaisesti lähti käyntiin tästä kehitysehdotuksesta:
Chevr kirjoitti:Laatumainintojen selitykset voisi kokonaisuudessaan korvata Kennelliiton virallisista päivitetyistä säännöistä löytyvillä selityksillä. Muutokset ovat oikeastaan hyvin pieniä lukuunottamatta tätä tärkeää päivitystä:Jota siis vanhassa versiossa vastaa lause "tämä laatumaininta voidaan antaa myös koiralle, jolla on niin vähän rodun ominaispiirteitä, että se ei vaikuta terveeltä". Ko. uudistus siis periaatteessa oikeuttaa hylkäämään mm. kaikki englanninbulldogit. Tämähän ei kuitenkaan IRL-puolella ikävä kyllä toteudu... Mikä lienee virtuaaliharrastajien yleinen mielipide asiaan? Entä vFCI:n "virallinen" mielipide?Kennelliiton näyttelysäännöt kirjoitti:HYLÄTTY tulee antaa koiralle, joka ei rakenteeltaan vastaa rotumääritelmää, jonka käytös
ei ole rotumääritelmän mukainen tai se on selvästi vihainen, jolla on sääntöjen vastainen
kivespuutos, hammaspuutoksia tai poikkeavuutta purennassa tai leuoissa, jonka väritys tai
karvapeite on puutteellinen tai joka osoittaa selvästi merkkejä albinismista. Tämä
laatumaininta voidaan antaa myös koiralle, joka ei vaikuta terveeltä. Sen lisäksi se voidaan
antaa koiralle, jolla on rotumääritelmän vastainen hylkäävä virhe.
Mustalle listalle jo ehdotettuja rotuja...Eros kirjoitti:Hylkäys on aika radikaali ratkaisu, kun on kyse vain virt. koirista. Ja kuten Nath sanoikin, se ei edistä rotujen asiaa. Itse olen sitä mieltä että tuomarien tulisi kiinnittää huomiota sairaalloisiin piirteisiin ja alentaa laatumainintaa vikojen mukaan. Eli jonkinlainen kultainen keskitie pitäisi löytyä niiden rotujen kohdalla, joissa sairaita piirteitä esiintyy. Ehkäpä pitäisi tehdä joku "musta lista", johon olisi kerätty niitä rotuja, joiden kohdalla tuomarien pitäisi olla tarkkaavaisia. Ja voisi myös listata jokaisesta rodusta niitä epäterveitä piirteitä, joihin tuomarit voisivat kiinnittää erityisesti huomiota. Näin voitaisiin välttyä siltä, että hylkyjä jaetaan liian tuuhean turkin takia yms.
- - -
Minä en tiedä kuinka hyvin perillä ihmiset ovat eri rotujen sairaalloisista piirteistä, joten se lista voisi mahdollisesti auttaa hahmottamaan paremmin ongelmakohtia. Laatumainintaa laskettaisiin sitten virheen vakavuuden mukaan. Kiistellytkin rodut voisi listata.
jabberjay listasi muutamat epäterveet piirteet joistain näistä roduista tässä viestissä.- saksanpaimenkoira
- welsh corgi pembroke
- englanninbulldoggi
- mäyräkoirat
- basset hound
- cavalier kingcharlesinspanieli
- griffon belge
- griffon bruxellois
- petit brabancon
- kingcharlesinspanieli
- kiinanpalatsikoira
- mopsi
- ranskanbulldoggi
Chevr kirjoitti:Mihinkään musta lista -pelleilyyn on musta ihan turha lähteä. Kyllähän tuomarin täytyy osata tulkita rotumääritelmä kokonaisuudessaan ja osata poimia sieltä ne tärkeimmät kohdat (rakenteelliset). Eikä varsinkaan listata mitään turkkihömpötyksiä, sillä ei ole oikean sairauden kanssa juurikaan tekemistä.
Jos tällaiseen listaamiseen ja yksityiskohtaiseen neuvomiseen lähdetään, niin sitten täytyy käsitellä rotuja kokonaisuuksina eikä yksittäisinä ominaisuuksina, eli toisin sanoen väsätä arvosteluoppaita. Niitäkään tosin ei voi lukea ilman lähdekritiikkiä, koska yhden ihmisen mielipidehän sekin sitten vaan on, ellei se ole sitten jonkinlaisen ryhmän kehittämä.
Eros kirjoitti:Minä itse koen hylkäämisen turhan radikaaliksi ratkaisuksi, ellei kyseessä ole todella sairas koira. Tiedän että se on IRL-puolella sallittua. En halua tuuppia tuomareita hylkäämään koiria liian heppoisin perustein. Jokaisella tuomarilla on edelleenkin oikeus ja tulee olemaan oikeus hylätä koira sairaalloisista piirteistä, jos he katsovat sen tarpeelliseksi. Itse en kuitenkaan suosittele sitä kuin erittäin vakavissa tapauksissa.
Jos halutaan rotujen sairaalloisiin piirteisiin virt.maailmassakin puuttua, niin jonkinlaista ohjeistusta olisi hyvä tuomareille jakaa. Saataisiin asian suhteen suhteellisen yhtenäinen linja.
Kendra kirjoitti:Musta lista voi toimia, mutta loppuen lopuksi siitä saadaan vain iso riita aikaiseksi, mitkä rodut sinne listalle kuuluu. Jos verrataan IRL-ongelmia, kuten lonkkia tai selkiä, niin silloinhan sen pitäisi kattaa myös glaukooma ja muut silmäongelmat yms., mitä ei todellakaan pystytä kuvista arvostelemaan. Jos siis lähdetään IRL-ongelmien perustalta liikkeelle. Toinen riidan aihe varmasti tulee olemaan se, että mitä sinne mustalle listalle oikein kuuluu. Lisäksi minun mielestäni tämä on hieman isompi asia, kuin muutaman aktiivisen vkoiraharrastajan päätettävissä oleva. En kiellä, että joitain selkeitä piirteitä voisi tuolle listalle laittaa, mutta jotkut piirteet (ja rodut) saattavat olla vain muutaman ihmisen näkemys asiasta. Asia pitäisi ainakin ottaa tarkemman suurennuslasin alle, edellä mainitut rodut kun eivät ole kuin jäävuoren huippu. Pitäisikö listaus tehdäkin siltä pohjalta, että laitetaan aivan kaikki FCI -rodun syynin alle ja kirjoitetaan JOKAISESTA rodusta jotakin sairaalloista piirrettä. Tässäkin tosin tulee vastaan se, että esimerkiksi walesinterrierin linjat ovat pysyneet hyvin lähellä sitä, mikä se on ollut kautta aikojen. Loppuen lopuksi, tuomarilla tulisi itsellään olla silmää siihen, mitä hylätään. Se, että koira sattuu olemaan bulldoggi tai mastiffi ei kyllä oikeuta hylkäämään, sillä kuitenkin arvostelun pitäisi lähteä siitä, että mikä rotu nyt on eikä mitä se on ollut kauan aikaa sitten - rotumääritelmän puitteissa tietysti.
Lyhyesti musta lista tulisi siis olemaan vFCI:n alla apuna virtuaalinäyttelyiden tuomareille. Mustasta listasta pystyttäisiin nopeasti poimimaan ne rodut, jotka vaativat tuomarilta tarkkuutta työskennellessään näiden rotujen parissa. Lisäksi listalla olisi mainittu kunkin rodun ne piirteet, jotka sitten erityishuomiota vaativat.Marcia kirjoitti:Mustaa listaa on mun mielestä turha lähteä kasaamaan, etenkin kun tuomarit arvostaa niin paljon eri asioita koirissa. Esim joku saattaisi hylätä vihin koska "sillä on sairas rakenne" vaikka oikeasti se olisi rodunomainen ja suhteellisen terve rakenne. Jokainen tuomaroi omalla tavallaan...