Keskustelua liittojen säännöistä (nyt myös äänestys)

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Vastaa Viestiin
Sigitius
Ei enää ikinä uudestaan
Viestit: 2291
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:01 pm
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Keskustelua liittojen säännöistä (nyt myös äänestys)

Viesti Kirjoittaja Sigitius »

Mäkin olen eri mieltä tosta tokoliiton kohdalla mainitusta, musta se on ihan loogista että tulos astuu voimaan vasta sinä päivämääränä kun kisa on ollut. Ja jos se on kerta epäselvää eikä sitä noudateta muuten niin kyllä mä sen voin säännöksi lisätä valiin ja muihinkin liittoihini että niitä päivämääriä on seurattava, sen verran kuspiä olen että tahdon tulokset ajallisesti oikein. :D

Toi mejäliiton sivuston "tahdotko varmasti poistua sivulta" kysymys toistuu mulla kaikkien muidenkin websissä olevien sivujen kanssa.
Avatar
Shady
Taikuri
Viestit: 4752
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2008 1:06 pm
Paikkakunta: Korvessa on kivaa

Re: Keskustelua liittojen säännöistä (nyt myös äänestys)

Viesti Kirjoittaja Shady »

vPOKL, vSNJ ja vVUL säännöt ja tuomarointi ohjeet käyty läpi. vVUL tekstejä myös jaoteltu fiksummin lajitietoa ja säännöt sivujen välillä ja turhia tuplia poistettu. Saa ilmotella kirjotus virheistä ja mahdollisista epäselvyyksistä.

vTL:n sivut olivat mielestäni jo tarpeeksi selkeät.
2013: VUODEN KASVATTAJA, RATAMESTARI & TUOMARI
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
Lansu_
Höpsö veitikka
Viestit: 5175
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 10:33 am

Re: Keskustelua liittojen säännöistä (nyt myös äänestys)

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Sigitius kirjoitti:Tosta osallistumiskoodista meillä oli puhetta rekisteröinnin merkittävyyden yhteydessä yksi yö chatissa ja niistä mä kaivoin siellä laitetun tiivistelmän:
- vain rekisteröidyt koirat voivat kisata
- vain rekisteröityjen koirien jälkeläiset voi rekisteröidä (lisää hyväksyjiä vfci rekisteriin?)
- yhtenäistetty uusi kisakoodi:
(VTR-00000) koiran nimi, ohjaaja (<- skp-merkintä myös?)
(VTR-00000) rotukoodi u./n. koiran nimi, ohjaaja
Tai sit ois kolmea erilaista koodia jos ei skp-merkintää kumpaankin haluta.

Toi ideapohja rekisterinumeroiden kanssa tähtäsi siihen, että saataisiin useampi ihminen rekisteröimään koiriaan eikä rekisteröinti seisoisi pelkästään tyhjän päällä.
Mitäs ajatuksia tää herättää ihmisissä?

Mä kannatan, vaikka yksikään koirani ei ole tällä hetkellä rekisterissä. Ensimmäiset anomukset lähtivät eilen. Ymmärrän rekisteröinnin hyödyt. Suosittelisin myös ihmisiä tallentamaan virtuaalikoiriensa sivut Wayback Machineen ennen niiden kuoppaamista. Näin koiran kisatuloksetkin säilyisivät tuleville sukupolville. Mulla on jonkun virtuaalihevostelijan kehittämä kirjanmerkkipalkkiin lisättävä koodinpätkä, jonka avulla avoinna olevan sivun tallentaminen onnistuu nappia painamalla - voin laittaa sen jakoon, jos jotakuta kiinnostaa.

Tohon rekisteröintipakkoon liittyy vaan yksi mielestäni varsin iso ongelma. Aika moni kasvattaja rekisteröi tällä hetkellä omat pentueensa saatuaan kaikkien pentujen sivut. Osa (minä mukaan lukien) antaa pitkähkön ajan valmistella niitä sivuja (mulla kuukausi). Entäpä sitten, kun yksi pennunostaja tekee pentunsa sivut heti syntymäpäivänä ja toinen silloin kuukauden kuluttua? Ensimmäinen varmaan haluaisi alkaa kilpailla mahdollisimman pian eikä odottaa kuukautta, että joku muu saa tehtyä koiralleen sivut.

Toki tämä olisi ratkaistu sillä, että jokainen pentu rekisteröidään silloin, kun sen sivut saa. Mua vaan viehättää ajatus koko pentueen rekisteröinnistä kerralla. :D Toinen vaihtoehto on se, että pentueet julkaistaisiin ajoissa ja syntymäpäivä sovittaisiin esimerkiksi sinne kuukauden päähän. Pennunostajilla olisi aikaa rakentaa sivut syntymäpäivään asti, jolloin kasvattaja rekisteröi pentueen. Jos joku ei ole tehnyt sivuja, kasvattaja päättää jättääkö tämän ilman pentua vai rekisteröikö pennun jälkikäteen. Mä voisin itse kuvitella tekeväni näin, koska julkaisen pentueet nykyäänkin tarkoituksella ajoissa. Haluan nimittäin nähdä kuinka monella säilyy kiinnostus pentuun niiden kuukausien ajan, kun joutuvat pentujaan odottamaan.
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viestit: 3416
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 8:04 pm
Viesti:

Re: Keskustelua liittojen säännöistä (nyt myös äänestys)

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

Lansu_ kirjoitti:
Sigitius kirjoitti:Tosta osallistumiskoodista meillä oli puhetta rekisteröinnin merkittävyyden yhteydessä yksi yö chatissa ja niistä mä kaivoin siellä laitetun tiivistelmän:
- vain rekisteröidyt koirat voivat kisata
- vain rekisteröityjen koirien jälkeläiset voi rekisteröidä (lisää hyväksyjiä vfci rekisteriin?)
- yhtenäistetty uusi kisakoodi:
(VTR-00000) koiran nimi, ohjaaja (<- skp-merkintä myös?)
(VTR-00000) rotukoodi u./n. koiran nimi, ohjaaja
Tai sit ois kolmea erilaista koodia jos ei skp-merkintää kumpaankin haluta.

Toi ideapohja rekisterinumeroiden kanssa tähtäsi siihen, että saataisiin useampi ihminen rekisteröimään koiriaan eikä rekisteröinti seisoisi pelkästään tyhjän päällä.
Mitäs ajatuksia tää herättää ihmisissä?

- -
Suosittelisin myös ihmisiä tallentamaan virtuaalikoiriensa sivut Wayback Machineen ennen niiden kuoppaamista. Näin koiran kisatuloksetkin säilyisivät tuleville sukupolville. Mulla on jonkun virtuaalihevostelijan kehittämä kirjanmerkkipalkkiin lisättävä koodinpätkä, jonka avulla avoinna olevan sivun tallentaminen onnistuu nappia painamalla - voin laittaa sen jakoon, jos jotakuta kiinnostaa.

Tohon rekisteröintipakkoon liittyy vaan yksi mielestäni varsin iso ongelma. Aika moni kasvattaja rekisteröi tällä hetkellä omat pentueensa saatuaan kaikkien pentujen sivut. Osa (minä mukaan lukien) antaa pitkähkön ajan valmistella niitä sivuja (mulla kuukausi). Entäpä sitten, kun yksi pennunostaja tekee pentunsa sivut heti syntymäpäivänä ja toinen silloin kuukauden kuluttua? Ensimmäinen varmaan haluaisi alkaa kilpailla mahdollisimman pian eikä odottaa kuukautta, että joku muu saa tehtyä koiralleen sivut.
Mä kannatan ihan kaikkein yleismaailmallisinta koodia, eli sellaista mikä kelpais lajiin kuin lajiin, eli se olis (VTR-00000) rotukoodi u./n. koiran nimi, ohjaaja.
Voisko VFCI:n alla olevaan rotulistaan merkitä myös ne rotukoodit, joita käytettäis kaikissa VFCI:n alaisten liittojen kilpailuissa? Onko välttämätöntä että esim. haukkukoirakokeissa roduilla on numerokoodit? Mun mielestä saatas suoristettua ylimääräsiä mutkia jos käytettäis joka lajissa samaa osallistumiskoodia ja samoja rotukoodeja. Kattavin rotukoodilista taitaa olla VSPKL:ssa.
Voitashan myös tehä rotukoodeja varten oma lista, niin työ ei ois ehkä ihan niin suuri. V-maailmassa kun noita kaikkia korthalsingriffoneita ja pesukarhukoiria ei tavata.

Pentueongelman kai voi ratkaista lähinnä niin, että kylmästi vaatii ne sivut just syntymäpäiväksi. Siinä ei kuitenkaan oo mikään kauheen iso työ, että tekee sivutilalle koiran kutsumanimen mukaisen tiedoston, kopioi koirasivun koodipohjan sinne ja täyttää siihen ne olennaisimmat. Tärkeintä on kuitenkin, et koiralla on nimi, sukupuoli, rotu, osote, vanhemmat, omistaja ja kasvattaja. Väri ei oo pakollinen tieto siellä rekisterissä. Niinpä kasvatin omistajan ei tarvi kun kirjottaa sinne ylös noi pakolliset tiedot ja se hyväksytään ihan fine.
Tai sit vaan jättää rekisteröinnin kasvatin omistajan tehtäväks. :D Kisoissa juokseminen on niin olennaista täs harrastukses et se varmasti jossain vaiheessa tulee ajankohtaseks, mikäli kisailusta tosiaan tehdään nyt rekisterisidottua.

Laitatko mulle ton Wayback Machinen koodin! Mun mielestä toi on kyllä niin hyödyllinen, että siitä vois tehä ihan oman topansa tänne ja heittää vaikka vielä tonne alottelijoiden linkkipankkiin. :)
Lansu_
Höpsö veitikka
Viestit: 5175
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 10:33 am

Re: Keskustelua liittojen säännöistä (nyt myös äänestys)

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Sparkle kirjoitti:Laitatko mulle ton Wayback Machinen koodin! Mun mielestä toi on kyllä niin hyödyllinen, että siitä vois tehä ihan oman topansa tänne ja heittää vaikka vielä tonne alottelijoiden linkkipankkiin. :)
Mäpä luon sille topikin, niin ei huku tähän kesksuteluun. :) Laitan ton koodinpätkän kyseiseen topikkiin.
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Natali
Kriisissä
Viestit: 866
Liittynyt: La Kesä 28, 2008 10:46 pm
Paikkakunta: Vaasa

Re: Keskustelua liittojen säännöistä (nyt myös äänestys)

Viesti Kirjoittaja Natali »

Mä kannatan myös vaikken ole koskaan rekisteröinyt koiriani. Mua kuitenkin huolettaa hieman, ettei me nyt vaan luoda mitään "kuilua" hoitajakenneleiden ja vFCIn alaisen virtuaalikoiratoiminnan välille? Se kuitenkin vie aikaa, ennen kuin koiran saa rekisteriin vaikka siellä olisi kuinka monta rekisteröijää. Tällä hetkellä kenenkään ei tarvitse millään tavalla "sitoutua" kilpailemiseen vaan hoitajakennelitkin voi kisata koirillaan silloin kun haluavat miettimättä sen enempiä. Itse olen aina arvostanut sitä, että kaikki, joilla on virtuaalikoira voivat osallistua kisoihin.
Kuunsirppi
Vuohenruokaa
Viestit: 1963
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2008 1:50 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Keskustelua liittojen säännöistä (nyt myös äänestys)

Viesti Kirjoittaja Kuunsirppi »

Nataliella on hyvä pointti. Entäs sellainen, että rekisterinumeroa ei vaadittaisi esim. soveltuvuuskokeissa ja alokastason luokissa? Koiran voisi ilmoittaa kisaan, ja jos haluaa jatkaa pidemälle niin rekisteröidä sen sitten. Tai jos rekisterissä kestää, niin kisaamisen saisi kuitenkin aloitettua :D Koodiin voi jättää rekkarinumeron vaikka nolliksi, niin ei tarvii toista ylimääräistä koodia.
Gendarme's|vDL|YVNL
Vuoden 2011 Liitonpitäjä

Nyt on Muumilaaksossa asiat sen verran sekaisin, että paluu tapahtuu tässä kevään aikana, kun normaali järjestys on palautettu.

Taukoilee välillä ties minkä syyn takia, back in bisnes pääasiassa kuitenkin.
Lansu_
Höpsö veitikka
Viestit: 5175
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 10:33 am

Re: Keskustelua liittojen säännöistä (nyt myös äänestys)

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Kuunsirppi kirjoitti:Nataliella on hyvä pointti. Entäs sellainen, että rekisterinumeroa ei vaadittaisi esim. soveltuvuuskokeissa ja alokastason luokissa? Koiran voisi ilmoittaa kisaan, ja jos haluaa jatkaa pidemälle niin rekisteröidä sen sitten. Tai jos rekisterissä kestää, niin kisaamisen saisi kuitenkin aloitettua :D Koodiin voi jättää rekkarinumeron vaikka nolliksi, niin ei tarvii toista ylimääräistä koodia.
Hmm... Tässä vois olla ideaa. Tuo mahdollistaisi sen, että virtuaalikoiraharrastusta ja koirien kanssa kilpailemista voisi kokeilla ilman, että vFCI:n rekisteri täyttyisi näistä tähdenlennoiksi jäävistä "testikoirista". Tosin, asia täytyisi sitten nostaa selvästi esiin jokaisen liiton ja jokaisen kisojen järjestäjän toimesta - merkata selvästi ne luokat, joissa ei ole rekkaamispakkoa.

Edit / Noina kaipaa mielipiteitä Virtuaalisen Spanieliliiton tuomarointitavasta. Mitä mieltä olette pöytäkirjoista luopumisesta?

Mie olen kovasti puhunut spanielikokeiden tuomaroinnin helpottamisen puolesta, koska haluaisin vallata alaa virtuaalispanieleiden parissa, mutta nykyisen tuomarointityylin vuoksi en ole siihen ryhtynyt. Chatissa käytyjen keskustelujen perusteella en ole ainut, jota spanielit houkuttelisivat. Tuomarointi ja siten kokeiden järjestäminen on kuitenkin niin työlästä, että se toimii tehokkaana luotaantyöntäjänä.
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Natali
Kriisissä
Viestit: 866
Liittynyt: La Kesä 28, 2008 10:46 pm
Paikkakunta: Vaasa

Re: Keskustelua liittojen säännöistä (nyt myös äänestys)

Viesti Kirjoittaja Natali »

Mä haluaisin kovasti Milteiniin muutaman spanielin, mutta ei oikein nappaa kun kisoja on niin vähän. Muuten järjestäisin itse, mutta kun siinäkin on niin älytön homma kun pitää säheltää pöytäkirjojen kanssa saati sitten jos itse vielä tuomaroisi kisat niin täyttää ne kaikki pöytäkirjat.
Noina
Vuohenruokaa
Viestit: 1785
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 6:25 pm
Viesti:

Re: Keskustelua liittojen säännöistä (nyt myös äänestys)

Viesti Kirjoittaja Noina »

Pöytäkirjat on perua vuodelta sota, joten eiköhän niiden aika ole ohi. Pöytäkirjapakosta voidaan mun puolesta luopua. Niitä voisi jokainen oman mielensä mukaan askarrella koiriensa sivuille, jos niin tahtoo.

Mun ehdotus olisi, että taipparien (SPA) tuomarointi tapahtuisi samalla tavalla kuin noutajien vastaava. Maalintukokeiden (SPME) tulokset voisi arpoa perus THS-arvontakoneella. Miltä kuulostaisi?
  • DON'T TRUST A SONG THAT'S FLAWLESS
Avatar
Shady
Taikuri
Viestit: 4752
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2008 1:06 pm
Paikkakunta: Korvessa on kivaa

Re: Keskustelua liittojen säännöistä (nyt myös äänestys)

Viesti Kirjoittaja Shady »

^ Kannatetaan. Tosiaan vaikka pöytäkirjoja ei kisasivuilla tehtäisikään ei se poistaisi mahdollisuutta niitä koirien sivuille vanhaan tapaan tehdä. Jokainen halukas varmasti osaa itse jakaa loppupisteen pöytäkirjaan sopivaksi :P
2013: VUODEN KASVATTAJA, RATAMESTARI & TUOMARI
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
Avatar
Kirsi
Höpsö veitikka
Viestit: 8917
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 5:40 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Keskustelua liittojen säännöistä (nyt myös äänestys)

Viesti Kirjoittaja Kirsi »

vSPKLn sivut on nyt päivitetty ja selkeytetty parhaani mukaan. Lukaiskaa läpi ja ilmoitelkaas, jos joku on vielä epäselvää tai on jotain korjattavaa. Alkaa omat silmät jo harittamaan :D
Vastaa Viestiin