Realistisuuden tavoittelu virtuaalimaailmassa
-
- Höpsö veitikka
Re: Realistisuuden tavoittelu virtuaalimaailmassa
Mun on ihan pakko tarttua tähän genetiikkakeskusteluun. Toisaalta haluaisin jonkinlaista genetiikkaa mukaan, mutta toisaalta musta genetiikka voi tehdä tästä turhan vaikeeta - niin aloitteleville harrastajille kuin jollekulle vähän kokeneemmallekin. Furrypawsin genetiikka ei esimerkiksi ole musta kauhean selkeää. Kyllähän sen ymmärtää kun asiaa jaksaa tutkia kunnolla, tosin mulla vähän kielimuuri tahtoo iskeä vasten kasvoja Furrypawsin kanssa.
Mä en myöskään äkkipäätä keksi mitään muuta ko värin, jonka voisi genetiikan perusteella määritellä sillä esimerkiksi lonkka- ja kyynärtuloksia mä en tule laittamaan koirilleni vaikka mikä olisi. Mä jo jossain muussa topikissa sanoinkin perusteluita sille miksi noi mielestäni loukkaa sekä kuvien koiraa että sen omistajaa, mutta tulkoon tässä uudelleen esiin. Mä en ainakaan tippaakaan tykkäisi jos mulla olisi A-lonkkainen koira, jonka kuvat annan virtuaalikoiralle ja virtuaalisesti tälle määriteltäisiin esimerkiksi D-lonkat. Toiseksi noi terveystulokset saattaa entistä pahemmin sotkea joitakin virtuaalikenneleihin eksyviä oikeaa koiraa etsiviä - varsinkin kun kaikki ei edelleenkään merkitse selkeästi että kyseessä on virtuaalikennel ja virtuaalikoira.
Genetiikan mukaanottaminen voisi myös hankaloittaa harvinaisempien rotujen kasvatusta todella paljon - varsinkin niiden rotujen joista kuvalupia ei meinaa millään tippua. Lansuilla nyt ei olekaan kun yksi väri, mutta kuvien löytäminen on silti hankalaa. Jos ruvetaan rajaamaan tarkasti että sun pitää löytää tän ja tän värisen koiran kuvat niin homma alkaa mennä turhan vaikeaksi, esimerkiksi hyvät ruskeiden nöffien profiilikuvat on todella vähissä.
Mä en myöskään äkkipäätä keksi mitään muuta ko värin, jonka voisi genetiikan perusteella määritellä sillä esimerkiksi lonkka- ja kyynärtuloksia mä en tule laittamaan koirilleni vaikka mikä olisi. Mä jo jossain muussa topikissa sanoinkin perusteluita sille miksi noi mielestäni loukkaa sekä kuvien koiraa että sen omistajaa, mutta tulkoon tässä uudelleen esiin. Mä en ainakaan tippaakaan tykkäisi jos mulla olisi A-lonkkainen koira, jonka kuvat annan virtuaalikoiralle ja virtuaalisesti tälle määriteltäisiin esimerkiksi D-lonkat. Toiseksi noi terveystulokset saattaa entistä pahemmin sotkea joitakin virtuaalikenneleihin eksyviä oikeaa koiraa etsiviä - varsinkin kun kaikki ei edelleenkään merkitse selkeästi että kyseessä on virtuaalikennel ja virtuaalikoira.
Genetiikan mukaanottaminen voisi myös hankaloittaa harvinaisempien rotujen kasvatusta todella paljon - varsinkin niiden rotujen joista kuvalupia ei meinaa millään tippua. Lansuilla nyt ei olekaan kun yksi väri, mutta kuvien löytäminen on silti hankalaa. Jos ruvetaan rajaamaan tarkasti että sun pitää löytää tän ja tän värisen koiran kuvat niin homma alkaa mennä turhan vaikeaksi, esimerkiksi hyvät ruskeiden nöffien profiilikuvat on todella vähissä.
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
-
- Vuohenruokaa
- Viesti:
Vara-SERTejä ei ole tulossa uudestaan käyttöön. Ne ovat jo kerran poistettu hyödyttöminä, eikä niitä olla palauttamassa näin töykeästi ilmaisten. Niin isoissa kuin pienissäkin roduissa menestyvät vain laadukkaat yksilöt. Hyviä sijoituksia tippuu niille, jotka ovat sen ansainneet. Luokka-sertifikaatteja ei ole Suomessa käytössä, enkä näe syytä lähteä hänksläämään muiden maiden näyttelysääntöjen kanssa.
Why is it that people think it's so evil? What is it about it that there is scares people so deeply? Because they are afraid that there is more to reality than they have ever confronted. That there are doors that they're afraid to go in and they don't want us to go in there either because if we go in, there we might learn something that they don't know. And that makes us a little out of their control.
-
- Le-ppä-ker-ttu
Ihan totta. Itsekin koiranomistajana suuttuisin aivan järkyttävästi jos minun koirani kuvia nettiin pistettäisiin ilman lupaani (ja lupaa ei tippuisi) ja sille kaiken kukkuraksi kirjoitettaisiin 'epäedustava' luonne ja sillä laitettaisiin terveystuloksia yms. Siksi kannatan piirrettyjä koiria, ne eivät voi loukata IRL koirien omistajia eikä niitä voi kukaan sekoittaa IRL koiriin mitenkään. Mutta harmillista kyllä iso osa koirailijoista haluaa ehdottomasti pysytellä valokuvissa.Lansu_ kirjoitti:Mun on ihan pakko tarttua tähän genetiikkakeskusteluun. Toisaalta haluaisin jonkinlaista genetiikkaa mukaan, mutta toisaalta musta genetiikka voi tehdä tästä turhan vaikeeta - niin aloitteleville harrastajille kuin jollekulle vähän kokeneemmallekin. Furrypawsin genetiikka ei esimerkiksi ole musta kauhean selkeää. Kyllähän sen ymmärtää kun asiaa jaksaa tutkia kunnolla, tosin mulla vähän kielimuuri tahtoo iskeä vasten kasvoja Furrypawsin kanssa.
Mä en myöskään äkkipäätä keksi mitään muuta ko värin, jonka voisi genetiikan perusteella määritellä sillä esimerkiksi lonkka- ja kyynärtuloksia mä en tule laittamaan koirilleni vaikka mikä olisi. .....
Eikä se välttämättä edes riittäisi että tälle pennulle pitää nyt löytyä ruskean koiran kuva, voi vielä olla että sillä pitää olla suuret valkeat merkit, sillä pitää olla pilkutusta tmv.

Värin lisäksi myös kaikenlaiset merkit, maskit, täplikkyys, valkoisen määrä jne. periytyy. Lisäksi lonkat, kyynärät, silmät jne. Luonnetta on hankala lähteä periyttämään. Harmillista kun koirille ei ole Coat Color Calculatoria, niinkuin hevosilla. Sinne vaan syöttää vanhempien tiedot, niin laskuri laskee todennäköisyyden onko varsa esim. rautias, rautiaankirjava, ruunikko, musta...
-
- Höpsö veitikka
Mä oon harkinnut useammankin kerran piirroskuvakennelin pystyynlaittamista, mutta pysytellyt nyt kuitenkin valokuvallisissa koirissa. Tavallaan mä tykkään enemmän valokuvallisista koirista, sillä ne on jotenkin aidomman oloisia, mutta varsinainen syy on se etten usko aikani tällä hetkellä riittävän piirtelyyn. Genetiikkaan olisi kuitenkin syventyä tarkemminkin, mikäli aikaa joskus liikenisi kuvienkin piirtelyyn ja tällainen genetiikkasysteemi piirretyillä koirilla tosiaan kiinnostaisi myös muita - yksin on vähän vaikea lähteä mitään tällaista tekemään.Niia kirjoitti:Eikä se välttämättä edes riittäisi että tälle pennulle pitää nyt löytyä ruskean koiran kuva, voi vielä olla että sillä pitää olla suuret valkeat merkit, sillä pitää olla pilkutusta tmv.Harvinaisten rotujen kanssa tulisi takuuvarmasti ongelmia jos genetiikan ottaisi mukaan kasvatukseen. Mutta, tämäkin ongelma ratkeaisi kun alettaisiin piirtää kuvat. ;)
Värin lisäksi myös kaikenlaiset merkit, maskit, täplikkyys, valkoisen määrä jne. periytyy. Lisäksi lonkat, kyynärät, silmät jne. Luonnetta on hankala lähteä periyttämään. Harmillista kun koirille ei ole Coat Color Calculatoria, niinkuin hevosilla. Sinne vaan syöttää vanhempien tiedot, niin laskuri laskee todennäköisyyden onko varsa esim. rautias, rautiaankirjava, ruunikko, musta...
Ja tosiaan virtuaalikoirilla on vähän vaikea kaikki merkkejä yms. lähteä periyttämään ellei tosiaan piirrä itse kuvia. Runsaslukuisistakaan roduista tuskin löytyy nimittäin sopivia kuvia kovin helposti jos kaikki merkit pitäisi ottaa huomioon. Muutenkin periytyminen on todella monimutkainen verkko, johon sattumatkin tuovat oman osansa. Esimerkiksi kahdesta mustasta newfoundlandinkoirasta noi syntyä niin mustia, ruskeita kuin valkomustiakin nöffejä (myös erilaiset harmaat ja siniset sävyt sekä valkoruskeat koirat mahdollisia). Myöskään vaikkapa 0/0-kyynäräinen koira ja 0/1-kyynäräinen koira eivät automaattisesti saa terveitä kyynäriä (esimerkiksi lansuissa on tullut tällaisista yhdistelmistä hyvinkin heikkoja kyynäriä). Esimerkkejä löytyisi varmaan miljoonia. :D
When the hurricanes came for me
-
- Le-ppä-ker-ttu
Niin... Genetiikka on vähän mystistä meille tavallisille ihmisille. Ja liki mahdoton juttu valokuvallisten koirien kanssa.
Esimerkissäsi mustalla nöffillä on kuitenkin ilmeisesti geeneissä myös ruskea väri, joka kai on resessiivinen kun koira itse on musta ja musta kai on dominoiva ruskeaan väriin nähden? Siinä olisikin haastetta kun ruvettaisiin geenien kanssa värkkäämään! Hirveä miettiminen mitä eri väristen koirien yhdistelmistä voi syntyä, mitä ei voi syntyä, mikä on todennäköisin väri, mikä vähiten todennäköinen, onko toinen väreistä hallitseva ja toinen väistyvä... :D
Tähän lempivastaukseni on: piirroskoirat on persoonallisempia ja ainutlaatuisia, kun taas samat valokuvat saattaa olla kymmenillä koirilla. :)Lansu_ kirjoitti:Tavallaan mä tykkään enemmän valokuvallisista koirista, sillä ne on jotenkin aidomman oloisia...
Esimerkissäsi mustalla nöffillä on kuitenkin ilmeisesti geeneissä myös ruskea väri, joka kai on resessiivinen kun koira itse on musta ja musta kai on dominoiva ruskeaan väriin nähden? Siinä olisikin haastetta kun ruvettaisiin geenien kanssa värkkäämään! Hirveä miettiminen mitä eri väristen koirien yhdistelmistä voi syntyä, mitä ei voi syntyä, mikä on todennäköisin väri, mikä vähiten todennäköinen, onko toinen väreistä hallitseva ja toinen väistyvä... :D
-
- Kanada
^ Niia: olen ehdottomasti samaa mieltä. Ja tavallaan piirroskoirat heti erottaa virtuaalikoiriksi, joten sekaantumisia IRL- ja URL-koirien kanssa tulee vähemmän. Ja kyllä valokuvallisisssakin on puolensa juuri Lansu_n mainitseman aitouden takia, mutta nykyään kuvia on melko hankala saada (ellei ota niitä itse. Silloinkin on kuvauksen kohteena olla hyvätasoinen koira).
Pidän PIVIKOa pystyssä ja olen todennut tämän erittäin toimivaksi ja tehokkaaksi tavaksi pyörittää näyttelyitä. Toivoisin tämän toimintatavan otettavan käyttöön myös VFCI'ssä. Minua harmittaa, kun esim. FIN VNL ei näytä toimivan ollenkaan (tai ainakaan kisakalenterin osoite ei toimi). Vaikka kisakalenterit ja MVA-listat olisivatkin samalla sivulla, niille voisi kuitenkin valita useampi pyörittäjä, jos on tarpeen.Ellu kirjoitti:Jossain topicissa(en muista juuri nyt mikä se oli) oli juttua että kaikki VNL:llöjen kisakalenterit jne. siirrettäisiin samalle sivustolle. itse kannatan tätäkin!
älä sano että olet ihastunut minuun
saatat tarkoittaa sitä
saatat tarkoittaa sitä
-
- Syvällistä
Itse kannattaisin kanssa tuota, että kaikkien VNL:ien näyttelyt ja MVA:t koottaisiin samalle sivulle. Tulin kuitenkin miettineeksi, että mitä virkaa sitten itse liittojen sivuilla enää olisi? Toki varmasti liittojen pitäjistä saataisiin työvoimaa ylläpitämään noita yhteisiä MVA - ja NLY-listoja, mutta olisivatko kaikki ylläpitäjät sitten valmiita luopumaan omista VNL:istään?

-
- Höpsö veitikka
^
Tehdään yksi VNL-sivusto, joka käsittää kaikkien liittojen sivut?
Periaatteessa se pystyisi sitten käsittämään kaikki tarvittavat maat (mutta joku Nairobin/Zimbabwen tai muun vastaavan...ei varmaan olisi järkeä ottaa sellaisia mukaan), ja vähän esim PIVIKO:n tai VVUL:n tapaan kisojen päättäjä voisi valita, minkä maan alaisina haluaa kisat pitää.
Tehdään yksi VNL-sivusto, joka käsittää kaikkien liittojen sivut?

-
- Kanada
^ Kannatan! Jos tällainen tulee, niin voin ilmoittautua yhdeksi päivittelijäksi. :) Tulisiko tällaisen näyttelyliittonipun nimeksi ihan vain VNL, vai onko joku muu nimi mielessä?
saatat tarkoittaa sitä
saatat tarkoittaa sitä
- Kirsi
- Höpsö veitikka
Mäkin pystyisin erittäin hyvin autella päivittelemisessä (oikeastaan missä jutussa vain), kun aina tässä koneella olen.
-
- Vuohenruokaa
- Viesti:
Sivusto voidaan tehdä virtuaalikoirat.netiin, mutta tällöin haluan tietää varmasti kaikki, jotka tunnuksen ja salasanan käpäliinsä saavat.
Why is it that people think it's so evil? What is it about it that there is scares people so deeply? Because they are afraid that there is more to reality than they have ever confronted. That there are doors that they're afraid to go in and they don't want us to go in there either because if we go in, there we might learn something that they don't know. And that makes us a little out of their control.
-
- Nakkisotilas
- Viesti:
Eikös ne tunnukset voi FTPn kanssaa vain tuolle kalenterialueelle, ettei pääse muualle häärimään ollenkaan. Mutta kyllä minä silti ymmärrän että haluat tietää kelle ne menevät :DKettu kirjoitti:Sivusto voidaan tehdä virtuaalikoirat.netiin, mutta tällöin haluan tietää varmasti kaikki, jotka tunnuksen ja salasanan käpäliinsä saavat.
Kätevä tämä tosiaan olisi verrattuna vanhaan kun pitää kaikki eri VNL:ien sivut läpi ja etsiä kisakalenterit. Ja vanhemmat (tulokset tulleet) kisathan voi tietty tunkea vielä toiselle sivulle, mutta en tiedä selkeyttäiskö tämä vai sekoittaisiko.
Love is not a victory march
-
- Todellisuuden Avokämmen
Ja sen joukon joka ne tunnarit saa, pitäisi myös olla aika pieni vaikka tiedettäiskin et kellä kaikilla ne tunnarit on. Mua ei ainakaan huvita joku aamu herätä ja huomata et kaikki työ mitä me ollaan tehty, on mennyt hukkaan kun tunnarit on vähän turhan monella...
-
- Kanada
Kiva, että idea on saanut kannatusta. Kuka alkaa kasaamaan VNL-sivuston päivittelijöitä? :D
saatat tarkoittaa sitä
saatat tarkoittaa sitä
- Kendra
- Höpsö veitikka
Mie oon sillä välillä, että kannatanko vai enkö. Onhan se tosiaan helpompaa päivitellä niitä listoja, mutta entäs noi "viralliset" vnl sivut? Niihinkin on joku nähnyt vaivaa, eli poistetaanko ne vaan surutta ja sanotaan, että nyt meni kyllä työnne hukkaan tai jotain tällästä?
- It really doesn't matter if you're wrong or if you're right
'Cause once you get the teeth in, nothing really fights
Except for me, I do it like I got nothing to lose