Kysymyksiä 3

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Hero
Alkupalat
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Joulu 25, 2018 10:35 pm
Viesti:

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Hero »

Vähän irl rodut vaikuttaa, aikoinaan (vuosia sitten) vaikutti selvästi. Enemmän kuitenkin sellainen yleinen mielenkiinto. Osa koirista on tullut ihan vaan sen vuoksi, että olen nähnyt jotenkin kivan kuvan jostain koirasta ja halunnut saada ne virtuaalile käyttöön. :D Yleisin virtuaalirotu nyt ja varmasti jatkossa mulla on sellainen jota en omista mutta olen halunnut kauan irlissä.

Kisautuksessa ei irlillä ole mitään vaikutusta. Lähinnä sellaiset roduille ominaiset ja realistiset asiat yritän tällä hetkellä pitää lajeina (jonka vuoksi esimerkiksi mulla paimenilla on paljon laajempi lajikirjo kuin vinttikoirilla).
Avatar
Juinttu
Höpsö veitikka
Viestit: 14779
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 8:31 pm
Paikkakunta: avaruus
Viesti:

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Juinttu »

Mulla on IRL-rodut ja kiinnostukset vaikuttaneet paljonkin siihen mitä rotuja olen harrastanut virtuaalisesti. Ja ne rodut on kauiten pysyneetkin matkassa, vaikka välissä on käyty vinttikoirissa, lintukoirissa, terriereissä, metsästyspystykorvissa ja vaikka ties missä. Ei liene sattumaa, että mun eka virtuaalikenneli oli juurikin lappalaiskoirakenneli, kun kotona ensimmäinen koira oli suomenlapinkoira, ja parin vuoden päästä kaveriksi tuli lapinporokoira. Helppohan se on myös ollut saada näille valokuvia, kun oman rodun kehän laidalla on näyttelyssä tullut hilluttua. Ja se tuntuu omalta ja tutulta. Nopeasti messiin tuli myös belgit, bordercolliet ja aussiet, jotka kaikki on suuria kiinnostuksen kohteita myös oikeassa elämässä. Sitten taas vaikka nahkoissa, kelpieissä ja sakemanneissa ei ole tahtonut kiinnostus pysyä, kun ne ei irlissäkään niin paljoa kiinnosta. Koomista sikäli, että virtuaalimaailmassa mulla olisi mahdollisuus omistaa mitä vaan minkä vaan rotuisia koiria, niin miksi pitää pysyä niissä samoissa kuin oikeassakin elämässä. Ja toki nyt kun itselle on ikää tullut, niin onhan tähän noussut tietty häpeä että voinko mä käyttää sen ja sen koiran kuvia virtuaalikoiralla - vaikka itse ne näyttelyssä tms olisinkin ottanut, jos satun omistajan tietämään/tuntemaan oikeassa elämässä. Tämän takia mun on aikalailla pitänyt jättää heipat osalle roduista.

Nousee mulla kyllä haaveita että pitäisin virtuaalikenneliä missä olisi esimerkiksi unkarinvizloja, braccoja, käyttiscockereita, islanninlammaskoiria, mitä näitä nättejä, muttei irl itselle sopivia rotuja onkaan. Toki kuvat on aina yksi ikuisuusongelma, kun ei enää niin paljon tule koiranäyttelyissäkään kuvattua kuin nuorempana.
Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
Avatar
Lume
Le-ppä-ker-ttu
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Heinä 23, 2018 6:07 pm

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Lume »

Juippi kirjoitti: Ma Huhti 29, 2019 8:30 pm Onkohan tää topa vain asiallisia kysymyksiä varten? Ajattelin, että täältä ehkä virtuaalikansan saa paremmin kiinni :mrgreen: Ootteko huomanneet, että oma irl-koira vaikuttaisi teillä esim. virtuaalikennelin kasvatusrotuun tai siihen, miten/mitä kisatatte koirilla?
Kyllä olen huomannut. Kaikkiin mun kasvatusrotuihin (belgianpaimenkoira, siperianhusky, suomenpystykorva) on idea lähtenyt omista irl-koirista. Poikkeuksena ainoastaan suomenlapinkoirat ja lapinporokoirat, mutta niidenkin kanssa on oltu aika ajoin tekemisissä. Se on oikeastaan aika hassua, nimittäin aivan kuten Juinttu sanoi niin virtuaalimaailmassa voisin omistaa ja kasvattaa ihan minkälaisia koiria haluan, niin paljon kuin haluan ja miksi vain haluan. Mutta silti päädyn näihin tuttuihin irl-koirien kasvatukseen ja omistamiseen virtuaalimaailmassakin.
Kisaamisessa mä taas kisautan koiriani niissä lajeissa, mitä haluaisin harrastaa ja ARVOSTAN irl-maailmassa. Se ei vain syystä tai toisesta ole mahdollista, niin kisaanpas sitten virtuaalimaailmassa niissä lajeissa. Toisin kuin omat irl-lajini eivät jaksa virtuaalimaailmassa innostaa, syystä x mitä en itsekkään tajua :D
Ginka
Alkupalat
Viestit: 39
Liittynyt: Su Tammi 18, 2015 10:12 pm

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Ginka »

Tuomarointi aiheinen kysymys. Miten arvostelisitte koiran, jonka kuva ei edusta rotua johon se on rekisteröity? EVA/HYL? En tiedä miten se on edes mennyt rekisteröinnistä läpi..
Avatar
Shady
Taikuri
Viestit: 4752
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2008 1:06 pm
Paikkakunta: Korvessa on kivaa

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Shady »

^ Rekisteröinti ei ole näyttelyissä pakollista. Rekisteröinti ei myöskään vaikuta arvosteluun. Eli jos koira on sivulla ilmoitettu saman rotuiseksi, joksi se näyttelyyn on ilmoitettu ja kuva on oikean rotuisen koiran, ei ole ongelmaa ja arvostelet aivan niinkuin minkä tahansa muun koiran.

Jos kuva taas on eri rotuinen mihin se on ko. näyttelyssä ilmoitettu niin sitten EVA.
2013: VUODEN KASVATTAJA, RATAMESTARI & TUOMARI
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
Avatar
suba
Nakkisotilas
Viestit: 239
Liittynyt: Ti Elo 26, 2014 2:32 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja suba »

Kohtalaisen uutena harrastajana heräili sellainen kysymys, että kun useamman lajiyhdistyksen sivuilla lukee, että järjestetty kilpailu voidaan hylätä mikäli tulokset eivät tule jossain ajassa x (ilmeisesti yleensä yli 2vko?). Kuinkahan tarkkaan tästä päättävät henkilöt sitten seurailevat noita tuloksia ja millä tavalla sitten kilpailija saa tietää jos kys. kisa on hylätty tästä syystä? Toki olen tässä vähän hätäinen, mutta harmittaa ilmoittautua uusiin kisoihin, jos vaikka vanhoista sattuukin tulemaan tulokset ja koira niiden perusteella olisikin sitten jo korkeammassa luokassa :cool:
Kennelit
Midgård Fjords (vuonohevoset)
Reposaari (suomenhevoset & shetlanninponit)
Kilbern Ponies (connemarat, newforestinponit & russit)

vTL - Vuoden Näyttelykoira - Virtuaaliset metsästyskokeet - VLBL
Avatar
Shady
Taikuri
Viestit: 4752
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2008 1:06 pm
Paikkakunta: Korvessa on kivaa

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Shady »

^ Yleensä se aika on ollut tyyliin kuukaudesta muutamaan kuukauteen riippuen liitonpitäjästä.
Nykyisin tuo teksti on osaltaan hieman turha, koska en usko, että liitonpitäjät enää seuraavat järjestettyjen kisojen loppuun saattamista, kun kisakalenteri on VFCIn alaisuudessa. VFCIn kalenteriin taas kyseisen muutoksen pystyisi tekemään ainoastaan minä tai Timbe. Vielä ei ole tähän mennessä kertaakaan tullut liitonpitäjiltä pyyntöjä hylätä jotain koetta.

Joskus kisoihin on tullut tuloksia jopa puoli vuotta päivämäärän jälkeenkin.

Olen omatoimisesti tainnut tuon kilpailukalentereiden siirron jälkeen kysyä pari kertaa järjestäjiltä, että onko tuloksia tulossa. Itsellä ei myöskään ole aikaa, eikä sen puoleen intoakaan, alkaa seuraamaan jo menneitä kokeita, että missä on tulokset ja missä ei. Toki ketä tahansa voi laittaa VFCIn mailiin kyselyjä jostain kokeista, joihin ei ole koskaan tullut tuloksia. Tai kysyä suoraan järjestäjältä mikä on tulosten tilanne.
2013: VUODEN KASVATTAJA, RATAMESTARI & TUOMARI
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
Marras
Kanada
Viestit: 1443
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 10:56 pm
Paikkakunta: TKU

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Marras »

Mielenkiinnosta kyselen, että kuinka moni olisi mahdollisesti kiinnostunut, jos saisi virtuaalikoirat.com verkkotunnuksen alle omat sivunsa? Sitten on tietenkin pieni html osaaminen pakollista, koska editoreja ja muita cms-järjestelmiä ei ole mahdollista asentaa. Osoite voisi olla kenneli.virtuaalikoirat.com tai jotain muuta. En luultavasti mitään maksua perisi, mutta halukkaat voivat vaikka vuosittain lähettää pienenä korvauksena euron sivukuluja kattamaan mobilepayn yms kautta. Joku tolvana (.. toivottavasti ei kukaan täällä :mrgreen:) on varannut jo virtuaalikoirat.net-osoitteen, mutta siellä ei ole mitään sisältöä.
Janina
Höpsö veitikka
Viestit: 9852
Liittynyt: La Joulu 13, 2008 8:54 pm

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Janina »

Oon tässä huomannut, että Wayback Machine ei aina tallenna, itse asiassa aika useinkin jättää tallentamatta esimerkiksi koiran kuvat tai jotakin kuvasisältöä ulkoasusta. Eikä niitä ilmaannu sinne, vaikka tsekkaisi tallennettua versiota aina välillä tai tallentaisi sen uudestaan. Onko kenelläkään ollut vastaavaa/tietäisi mistä voisi johtua? Onneksi mulla on kaikkien edesmenneiden ja eläköityneiden koirien sivut edelleen koneella, mutta ei huvittaisi ladata niitä uudestaan nettiin ainoastaan WB:n kenkkuilun takia, etenkin kun mulla on levytilaa nyt roimasti vähemmän. Ja sit täytyis taas kehitellä niitä ärsyttäviä uusia osoitteita muistosivuille, kun en halua niiden roikkuvan samoissa kansioissa ajankohtaisten koirien kanssa. Plääh.
Avatar
DeeHukka
Niska jäykkä kuin Chuck Norrisin hauislihakset
Viestit: 589
Liittynyt: Ke Tammi 06, 2016 4:02 pm
Viesti:

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja DeeHukka »

Moi! En nyt tiiä onko vielä liian aikasta kysellä perään tai onko edes oikea paikka kysellä, mutta ei olis Nikkeä näkynyt? :'D Musta ois kiva saada vinttareilleni juoksulisenssit, mutta viimeisin niiden päivittely on liiton sivujen mukaan viime elokuussa. Lisäksi tiedustelin myös patterdalenterrierin lisäämistä luolakoerotulistalle, kun niitä kuitenkin käsittääkseni irl siihen käytetään.
Your personal dog hoarder
https://lilyswan.net/
Avatar
DeeHukka
Niska jäykkä kuin Chuck Norrisin hauislihakset
Viestit: 589
Liittynyt: Ke Tammi 06, 2016 4:02 pm
Viesti:

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja DeeHukka »

Mulla nyt ois taas uutta kysymystä, tällä kertaa rotujärjestöistä... eli voinko noin vaan tehdä rotujärjestön sivut ja sitten pyytää vFCI:ltä sen virallistamista? Ja jos rotujärjestön nimissä järjestää mestaruuksia (esim. tähän tyyliin) niin tarviiko siihen kysyä lupaa, vai riittääkö samalla tavalla kalenteriin ilmoittaminen kuin normaalien kisojen kohdalla?

Kiitos jos joku osaa ja jaksaa selventää!
Your personal dog hoarder
https://lilyswan.net/
Avatar
Shady
Taikuri
Viestit: 4752
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2008 1:06 pm
Paikkakunta: Korvessa on kivaa

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Shady »

Kyllä, kuka vain voi tehdä rotuyhdistyksen. Yhdistystä luodessa kannattaa kuitenkin ottaa huomioon se, onko rodun edustajia riittävästi. Pienemmille roduille suositellaan yhdistettyjä yhdistyksiä, jotta yhdistysten toiminnalle olisi oikeasti myös kysyntää. Näistä on keskusteltu tapaus kohtaisesti, eikä ainakaan mun puikoissa olo aikana ole yhtään yhdistystä hylätty. Nimeä on kyllä pyydetty muuttamaan, mutta muutoksen jälkeen on yhdistys hyväksytty listoille. Nimen suhteen kannattaakin huomioida vFCI:n uusi kanta nimien suhteen:
Halutessasi virallistaa rotuyhdityksen, ota yhteyttä VFCI:hin sähköpostitse osoitteeseen vfci(a)kultsu.net. Huomaathan, että Rotuyhdistyksen nimeksi/lyhenteeksi ei enää hyväksytä nimeä/lyhennettä, joka on sama kuin Suomalaisella kyseisen rodun yhdistyksellä/harrastavalla seuralla. Ero Suomalaiseen rodun yhdistykseen pitää tulla vähintäin yhdistyksen lyhenteessä, muutoinkin, kuin alun v-kirjaimella.
Kannattaa myös käydä katsomassa vFCIn sivuilta vanhat rotujärjestöt, eli listoilta syystä X tai Y aikanaan poistetut järjestöt. Niitä saa myös vapaasti yrittää herätellä henkiin, mutta osassa tulee nimen vaihto eteen.

Mestaruuskisojen järjestämisessä aina etuoikeus on vFCIn listalla olevalla rotuyhdistyksellä. Rotuyhdistys voi antaa mestaruudet myös ulkopuolisille harrastajille. Rotuyhdistys ei tarvitse lupaa mestaruuskisojen järjestämiseen.
2013: VUODEN KASVATTAJA, RATAMESTARI & TUOMARI
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
Avatar
Shady
Taikuri
Viestit: 4752
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2008 1:06 pm
Paikkakunta: Korvessa on kivaa

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Shady »

DeeHukka kirjoitti: Ma Tammi 27, 2020 10:31 pm Musta ois kiva saada vinttareilleni juoksulisenssit, mutta viimeisin niiden päivittely on liiton sivujen mukaan viime elokuussa.
Näpyttelin kaikki lisenssit sivulle mitä mailista löytyi (116kpl). Homma meni loppua kohden arvatenkin hiukan puuduttavaksi, joten jos jollain joku koira ei ole lisenssiään saanut ni laiteltaa uudelleen sivun kautta!
2013: VUODEN KASVATTAJA, RATAMESTARI & TUOMARI
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
Avatar
DeeHukka
Niska jäykkä kuin Chuck Norrisin hauislihakset
Viestit: 589
Liittynyt: Ke Tammi 06, 2016 4:02 pm
Viesti:

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja DeeHukka »

Shady kirjoitti: To Huhti 02, 2020 9:29 pm
DeeHukka kirjoitti: Ma Tammi 27, 2020 10:31 pm Musta ois kiva saada vinttareilleni juoksulisenssit, mutta viimeisin niiden päivittely on liiton sivujen mukaan viime elokuussa.
Näpyttelin kaikki lisenssit sivulle mitä mailista löytyi (116kpl). Homma meni loppua kohden arvatenkin hiukan puuduttavaksi, joten jos jollain joku koira ei ole lisenssiään saanut ni laiteltaa uudelleen sivun kautta!
Wau, valtavat kiitokset! On varmaan ollut aika urakka :D
Your personal dog hoarder
https://lilyswan.net/
Sadi
Le-ppä-ker-ttu
Viestit: 112
Liittynyt: La Joulu 24, 2016 4:48 pm
Paikkakunta: TKU

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Sadi »

Tietääkö kukaan palveluskoiraliiton ylläpidosta? Mulla on ollut jo pidemmän aikaa parin koiran valionarvohakemukset odottelemassa hyväksymistä. Ei mitään varsinaista hengenhätää tietenkään ole, kunhan vähän tökin, että missä mennään. :D
Vastaa Viestiin