PIVIKO - voittajanäyttelyt 2015 jaossa
-
- Kriisissä
- Viesti:
Re: PIVIKO - voittajanäyttelyt 2014 jaettu - kiitos innokkaille!
Tuohon ruudukkopiirtämiseen. Jos se sallitaan yleisesti, niin kannattaa mainita siitä sitten pivikon sivuilla niinkuin oli puhetta täällä ja sen ohella sellaisista mahd. ilmaisista piirrosohjelmista (esim. Gimp2), joissa sitä voi käyttää. Paintissa ei voi koska ei ole tasoja.
Sellainen kysymys vielä, että miten läpipiirretyn ja ruudukon kanssa piirretyn voi erottaa? VAIKKA ruudukon kanssa viivat eivät välttämättä mene just kohilleen (on se kuitenkin aika tarkka tapa piirtää), mutta voihan sitä läpipiirtäessäkin huijata, laittaa vähän lyhyempää karvaa ja vaihtaa jalan asentoa yms jotta ei vaikuta ihan läpipiirretyltä. Niin miten nämä sit erottaa. Jos ei erota, niin eikö läpipiirtämisenkin pitäisi olla sitten sallittua? Ei sillä, että sitä kannattaisin.
Mä en itse aio ruudukkojen kanssa ruveta säätämään, toivottavasti ei ihan kaikki muutkaan, koska vähän kyllä harmittaa jos sen takia mitkään omat koirat ei menesty kun muut rökittää mun lauman 9/5 aidon näköisillä koirillaan. :oops:
Sellainen kysymys vielä, että miten läpipiirretyn ja ruudukon kanssa piirretyn voi erottaa? VAIKKA ruudukon kanssa viivat eivät välttämättä mene just kohilleen (on se kuitenkin aika tarkka tapa piirtää), mutta voihan sitä läpipiirtäessäkin huijata, laittaa vähän lyhyempää karvaa ja vaihtaa jalan asentoa yms jotta ei vaikuta ihan läpipiirretyltä. Niin miten nämä sit erottaa. Jos ei erota, niin eikö läpipiirtämisenkin pitäisi olla sitten sallittua? Ei sillä, että sitä kannattaisin.
Mä en itse aio ruudukkojen kanssa ruveta säätämään, toivottavasti ei ihan kaikki muutkaan, koska vähän kyllä harmittaa jos sen takia mitkään omat koirat ei menesty kun muut rökittää mun lauman 9/5 aidon näköisillä koirillaan. :oops:
-
- Epätoivoinen katse
- Viesti:
Mut eihän ruudukkopiirroskaan välttämättä voita jos on niin aitoja. Entä jos mallikoirassa onkin jotain vikaa, eikä ole rodun asiantuntija?
Ja oma mielipiteeni on, että ruudukkoa saa käyttää. En luokittele läpipiirrokseksi
Ja oma mielipiteeni on, että ruudukkoa saa käyttää. En luokittele läpipiirrokseksi
Välillä jonkun on kuoltava, jotta asiat muuttuisivat paremmiksi
-
- Le-ppä-ker-ttu
- Viesti:
Minä puollan myös ruudukon käyttämisen sallimista, vaikken kaikkia piirroksia ruudukolla piirräkään.
Tämä ihan vain siksi, että meikäläisen mielestä olis kyllä epäreilua kieltää jokin yksittäinen tietty piirtotapa. Samalla ajattelutavalla voisi sitten kieltää mallikuvienkin käytön.
Ruudukkoa voi kuitenkin käyttää esimerkiksi täysin ilmaisessa gimpissä kun lataa googlesta valmiin ruudukkopohjan ja laittaa multiplyksi. Joten jokainen voi kyllä halutessaan ruudukkoa käyttää.
Mutta siis ihanan positiivisena asiana PIVIKOn toiminnassa pakko kiittää siitä, että meno ei oo menny sellaseks, että vaan realistisen näköiset koirat pärjää, vaan koko näyttelyn voittaja voi olla pelkistetty lyijykynäpiirroskin! Toista on virtuaalihevospuolella, jossa ei nykyään pärjää ellei kuva oikeasti näytä valokuvamaiselta. Näillä pelkistetyillä, vähän valoja ja varjoja / lihaksia ja muita yksityiskohtia sisältämättömillä piirroksilla ei siellä valitettavasti palkinnoille pääse, mutta tällä puolella pääsee ja hyvä niin! Rakenne se kuitenkin on tärkein (omasta mielestäni) ja sitten vasta väritys. Hevospuolella taas väritys tärkein ja sitten vasta rakenne...
Tämä ihan vain siksi, että meikäläisen mielestä olis kyllä epäreilua kieltää jokin yksittäinen tietty piirtotapa. Samalla ajattelutavalla voisi sitten kieltää mallikuvienkin käytön.
Ruudukkoa voi kuitenkin käyttää esimerkiksi täysin ilmaisessa gimpissä kun lataa googlesta valmiin ruudukkopohjan ja laittaa multiplyksi. Joten jokainen voi kyllä halutessaan ruudukkoa käyttää.
Mutta siis ihanan positiivisena asiana PIVIKOn toiminnassa pakko kiittää siitä, että meno ei oo menny sellaseks, että vaan realistisen näköiset koirat pärjää, vaan koko näyttelyn voittaja voi olla pelkistetty lyijykynäpiirroskin! Toista on virtuaalihevospuolella, jossa ei nykyään pärjää ellei kuva oikeasti näytä valokuvamaiselta. Näillä pelkistetyillä, vähän valoja ja varjoja / lihaksia ja muita yksityiskohtia sisältämättömillä piirroksilla ei siellä valitettavasti palkinnoille pääse, mutta tällä puolella pääsee ja hyvä niin! Rakenne se kuitenkin on tärkein (omasta mielestäni) ja sitten vasta väritys. Hevospuolella taas väritys tärkein ja sitten vasta rakenne...
-
- Kriisissä
- Viesti:
Tämä on kyllä hieno asia. Toivottavasti jatkossakin, ettei mee tollaiseksi kuin hevospuolella, aika typerää kun monilla ei sitten oo mahiksia.Alisav kirjoitti:- - vaan koko näyttelyn voittaja voi olla pelkistetty lyijykynäpiirroskin!
Muuta ongelmaa ruudukkopiirtämisessä ei varsinaisesti sitten olekaan, ainoa vaan että miten ne erotetaan läpipiirretyistä.
- Shady
- Taikuri
Tää on aika pitkälti mun ajatus, mutten silti koe, että nää ois jotenki uhanks muille PIVIKO koirille. Juuri siitä syystä, että se malli ei välttämättä näissä sais sitä SA'ta vaikka IRL onkin jokus/usein saanut. Mä oon sitä mieltä, että ruudukon kanssa piirtäminen on eräänlaista huijausta taitojensa suhteen, mut jos joku haluu niin tehdä niin siitä vaan..Lyydia kirjoitti:--miten läpipiirretyn ja ruudukon kanssa piirretyn voi erottaa? VAIKKA ruudukon kanssa viivat eivät välttämättä mene just kohilleen (on se kuitenkin aika tarkka tapa piirtää), mutta voihan sitä läpipiirtäessäkin huijata--
2013: VUODEN KASVATTAJA, RATAMESTARI & TUOMARI
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
-
- Epätoivoinen katse
- Viesti:
Mä jos käyttäsin ruudukkoa, niin silti tulis paljon huonomman näkönen ku mallikuvassa, koska en vaan osaa käyttää niitä
-
- Ei enää ikinä uudestaan
- Viesti:
Eikä jotkut tarvitse ruudukkoakaan saadakseen lähes identtisen kopion mallikuvasta (*cough*mm.Lyydia*cough*), niin musta on hölmöä lähteä kieltämään joku piirtotapa josta ei voida todistein rankaista ketään. Tuskin kukaan meidän taiteilijoista haluaa alkaa tallentamaan jokaisen piirroksensa vaihe-vaiheelta kuvia tai videoita että on tehnyt ne vapaalla kädellä sääntöjen mukaisesti. Hauskaahan tän harrastuksen pitäisi olla niin yritetään luottaa toisiimme.
Aiheesta toiseen, meillä lienee pieni tuomari-pula sen suhteen, ettei meillä ole kovin montaa tuomaria jotka pystyisivät BIS-jun kehän tällä hetkellä tuomaroimaan. Kovin monella tuomarilla on oma koira kyseisessä kilpailussa ja muutenkin tuo meidän tuomareiden lukumäärä on kovin pieni, niin uusia tuomareita kaivattaisiin.
Aiheesta toiseen, meillä lienee pieni tuomari-pula sen suhteen, ettei meillä ole kovin montaa tuomaria jotka pystyisivät BIS-jun kehän tällä hetkellä tuomaroimaan. Kovin monella tuomarilla on oma koira kyseisessä kilpailussa ja muutenkin tuo meidän tuomareiden lukumäärä on kovin pieni, niin uusia tuomareita kaivattaisiin.
-
- Le-ppä-ker-ttu
- Viesti:
Mä voisin periaatteessa hakeutua tuomariks, mutta kun en tiedä rakenteista mitään, muuten kuin hevosten kohdalla.
-
- Epätoivoinen katse
- Viesti:
Oon joskus koittanut valokuvalliselle puolelle tuomariksi, mutta se meni vähän niin ja näin. Joitakin termejä en tiedä mitä tarkoittaa ja joitakin rakeentellisia asioita (kuten vaikka lanne) en osaa arvioida...
-
- Kriisissä
- Viesti:
Sigitius köh, kiitos! xD
Harrastuksen kuuluukin olla hauskaa ja en minäkään enää halua vaivata mieltäni tämän asian kanssa! :) Kukin tavallaan.
Tuomareiden vähyys on kyllä ongelma. Alisavlle ja _Saana_lle vinkki, että rakennetta oppii arvostellessa ja löytää oman linjansa kyllä tuomaroidessa. Kunhan rakenteen termit ja näyttelyarvosanat opettelee niin perusasiat kunnossa. Rotumääriltemää kannattaa aina pitää esillä arvostellessa ja sieltä poimia enemmän rodunomaisia termejä. Pliiis hakeutukaa tuomareiksi! :D
Itse suunnittelen ryhtyväni valokuvallisellekin puolelle tuomariksi, en ehkä kumminkaan kaikille roduille.. hmmhmm.
Harrastuksen kuuluukin olla hauskaa ja en minäkään enää halua vaivata mieltäni tämän asian kanssa! :) Kukin tavallaan.
Tuomareiden vähyys on kyllä ongelma. Alisavlle ja _Saana_lle vinkki, että rakennetta oppii arvostellessa ja löytää oman linjansa kyllä tuomaroidessa. Kunhan rakenteen termit ja näyttelyarvosanat opettelee niin perusasiat kunnossa. Rotumääriltemää kannattaa aina pitää esillä arvostellessa ja sieltä poimia enemmän rodunomaisia termejä. Pliiis hakeutukaa tuomareiksi! :D
Itse suunnittelen ryhtyväni valokuvallisellekin puolelle tuomariksi, en ehkä kumminkaan kaikille roduille.. hmmhmm.
-
- Alkupalat
Mää voisin muuten mieluusti hakeutua tuomariks, mutta sanalliset :( Oon kauheen laiska ja huono kirjottamaan sanallisia, mut ehkä mä voisin ainakin yrittää :D
// Tuomarikoe vihdoinkin lähetetty :D
// Tuomarikoe vihdoinkin lähetetty :D
-
- Le-ppä-ker-ttu
- Viesti:
Joo sanallisten arvioiden kirjottaminen täälläkin tökkii.... :D Hevospuolella kantakirjassa nyt vielä menee mut muuten ei!
Noooooooooooo ehkä mä hakeudun viel tän vuoden puolella, pitää vähän makustella asiaa.
Noooooooooooo ehkä mä hakeudun viel tän vuoden puolella, pitää vähän makustella asiaa.
-
- Höpsö veitikka
Eli pidetään ruudukolla piirtäminen hyväksyttynä. Pitää katsoa lisäänkö tästä sääntöihin mitään vai en ja jos lisään niin kuinka. Ongelmahan on tosiaan noi läpipiirto epäillyt, mutta niitä sit selvitellään - ilmoitelkaa mulle vaan, jos sellaista epäilyä on. Ei ne oo yksiselitteisiä muutenkaan, vaikka ruudukolla piirtäminen kiellettäisiin. Ja kuinkapa sitten valvottaisiin sitä ettei ruudukkoa käytettäisi..
Uusia tuomareita tosiaan kaivattais ja useampikin olis tervetullut. Yritän keritä tarkastamaan tuomarikokeet mahdollisimman äkkiä, kun ne mailiin tulevat, mutta nyt on pitänyt aikamoista kiirettä. Ja jo tuomarina olevat saisivat vastata niihin maileihin! Ei oo niin iso vaiva pistää "Ei oo aikaa".
Uusia tuomareita tosiaan kaivattais ja useampikin olis tervetullut. Yritän keritä tarkastamaan tuomarikokeet mahdollisimman äkkiä, kun ne mailiin tulevat, mutta nyt on pitänyt aikamoista kiirettä. Ja jo tuomarina olevat saisivat vastata niihin maileihin! Ei oo niin iso vaiva pistää "Ei oo aikaa".
-
- Kriisissä
- Viesti:
Hei todella upean hienoa kuinka paljon tuloksia on saatu Ranskan voittajaan! <3_<3 Tuntuu että ihmiset on entistä enemmän kiinnostuneita piirretyistä koirista ja tuomaritkin innostuneet uudelleen :D
-
- Le-ppä-ker-ttu
- Viesti:
Ruudukkoon ja läpi piirtämiseen palaten, mä kyllä luotan ja oon niin hyväuskonen, että en usko kenenkään harrastavan vilpillistä toimintaa piirrettyjen suhteen, piirtäessä niitä... :D
Tietenkin ihan ehkä jopa naurettava idea, mutta jos läpi piirretyille kuville olisi omat luokkansa niin asia ei olis sitten niin "suuri ongelma".
Ja mitä tohon läpipiirretyn tunnistamiseen tulee, yleensä (ainakin hevospuolella) helposti tunnistaa onko läpi piirretty vai ei, kun linen väritys ei vastaa linen piirtämisen taitoa. Ja tällasissa tapauksissa nää jotka piirtelee surutta läpi ja kisaa sellasilla kuvilla, eivät myöskään saa ruudukolla välttämättä niin taidokasta jälkeä aikaiseksi, onhan ruudukkopiirtäminen kuitenkin läpi piirtämiseen verrattuna paljon haastavampaa mittasuhteiden sovittamisessa ruutuihin.
Tietenkin ihan ehkä jopa naurettava idea, mutta jos läpi piirretyille kuville olisi omat luokkansa niin asia ei olis sitten niin "suuri ongelma".
Ja mitä tohon läpipiirretyn tunnistamiseen tulee, yleensä (ainakin hevospuolella) helposti tunnistaa onko läpi piirretty vai ei, kun linen väritys ei vastaa linen piirtämisen taitoa. Ja tällasissa tapauksissa nää jotka piirtelee surutta läpi ja kisaa sellasilla kuvilla, eivät myöskään saa ruudukolla välttämättä niin taidokasta jälkeä aikaiseksi, onhan ruudukkopiirtäminen kuitenkin läpi piirtämiseen verrattuna paljon haastavampaa mittasuhteiden sovittamisessa ruutuihin.