Kysymyksiä 2
- Kendra
- Höpsö veitikka
Re: Kysymyksiä 2
Mullehan tuli toi 76 seconds vähän tuolla tavoin hiipien, mutten todellakaan ole laittamassa mun auspajeja kasviluokkaan ennen kuin mä olen niillä oikeasti pentueita teettänyt. Nythän mulla on niitä kaksi (ja kaksi bortsua sekä yksi "oikea" kasvatti dalmiksena).
Ja siis tarkoitan tässä nyt sitä, että jos pennutan 76 seconds for Scandinavian Coffeen vaikka omalla olemassa olevalla evm. nartulla vain itselleni yhden pennun, niin laitan sen sitten joskus tulevaisuudessa kyllä kasvattajaryhmään mukaan, mutten näitä muita 76 secondseja, joita tuskin enää silloin onkaan.
Ja siis tarkoitan tässä nyt sitä, että jos pennutan 76 seconds for Scandinavian Coffeen vaikka omalla olemassa olevalla evm. nartulla vain itselleni yhden pennun, niin laitan sen sitten joskus tulevaisuudessa kyllä kasvattajaryhmään mukaan, mutten näitä muita 76 secondseja, joita tuskin enää silloin onkaan.
- It really doesn't matter if you're wrong or if you're right
'Cause once you get the teeth in, nothing really fights
Except for me, I do it like I got nothing to lose
- Shady
- Taikuri
Hei mites se taas menikään noiden junnujen kanssa, jotka on valioita. Siitä oli jokunen aika sitten keskustelua, mutten muista missä enkä muista mihin lopputulokseen päädyttiin. Muistaakseni kuitenkin päästiin siihen lopputulokseen, että jos junnu on mva se voi silti osallistua junnuihin, koska irl se ei voisi edes olla valio. Eli siis mites tämän asian kanssa nyt taas olikaan, kun ei sitä ainakaan ole sääntöihin muutettu niin, kun siellä on maininta vain vetskuista ja käyttöluokasta. Ite oon kuitenki jatkanu normisti kisaamista junnuluokassa valioiden kanssa niinkuin ennenkin eikä siitä ole koskaan tullu mitään sanomista, mutta onko virallinen kanta kuitenkin se, että valion voi hylätä junnuissa? :o
2013: VUODEN KASVATTAJA, RATAMESTARI & TUOMARI
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
- Eros
- Höpsö veitikka
- Viesti:
^Otat iän pois (oma ikääntyminen) ja kisaat valioissa. Koska jos on valio niin sinne valio-luokkaan on se koira pakko laittaa. Ihan sen takia ettei SERT:ejä turhaan jaeta niille, jotka niitä ei tarvitse. Minä ainakin hylkään kaikki valiot, joiden pitäis olla VAL-luokassa.
- Shady
- Taikuri
Ei mulla ikää koirilla olekkaan esillä vaan lukee vaan missä ikäluokassa kuuluu kisata. Mulle ei ole kuin muutamia kertoja tullut turhia sertejä, joita on saanut korjata, mutta enemmän niitä on käyttöluokassa kisaaville tullut. Tää on varsinkin voittajanäyttelyitä ajatellen tosi tyhmää, jos junnu ei saa kisata junnuissa, vaikka on valio.
-
- Syvällistä
- Viesti:
Mä just joku aika sitten kans pohdin tätä junnuvalio juttua ja sain sillon vastaukseksi, että jos koira oman ikääntymisensä mukaan on niin nuori, ettei sillä ole oikeutta valioluokkaan, niin se saa kisata junnuissa ja tän mukaan mulla nyt yks junnuvalio vähän vekslaa näitten luokkien välillä. :D vFCI:n sivulta en sillon löytänyt tähän mitään yksiselitteistä vastausta, niin liekö sellasta olemassakaan?
- Shady
- Taikuri
^ Tuo se keskustelu oli mitä meinasin! :) Ja näin mä vähän muistelinkin, että joku siinä oli miks junnu sais jatkaa junnuissa. Tähän pitäis saada kyllä kunnollinen selvyys, ettei sitten jokatoisella kerralla tule hylkyä ja jokatoisella tulos o.O Tosiaan missään säännöissä ei ole vieläkään mitään yhtä oikeaa selkeää selitystä miten tässä kuuluisi toimia. Silloin joskus puhuttiin VAL luokan ikärajan poistamisesta ja JUN luokan hyväksymisestä Vetsku ja Käyttöluokan lisäksi luokaksi, jossa saa valiona kisata. Kumpaakaan muutosta ei olla tehty, eli edelleen ollaan samassa epämääräisessä tilanteessa, jossa alle 15kk junnu valio ei saa osallistua käytännössä mihinkään :D
// Mä kyllä toivoisin mahdollisen sääntö lisäyksen/muutoksen puoltavan sitä, että junnu saisi jatkaa junnuissa kisaamista.
// Mä kyllä toivoisin mahdollisen sääntö lisäyksen/muutoksen puoltavan sitä, että junnu saisi jatkaa junnuissa kisaamista.
-
- Syvällistä
- Viesti:
^Joo musta ois kans hyvä jos ainakin voittajanäyttelyissä nää sais olla junnuluokassa ja tavoitella sieltä junnuvoittajatitteliä, kun ei oo mitään mieltä, että sulla on menestynyt muotovaliokoira, joka ei kuitenkaan pääse tasavertaisesti kisaan oman ikäluokkansa voittajatittelistä, koska on edellisten meriittiensä (muotovaliouden) takia valioissa ja kilpakumppanit ovat näitä avoimen- ja nuokkujen vanhempia koiria. :D
Mut joku selkee sääntö tähän tarvitsis saada. Mäki viime suomen voittajassa sormet ristissä toivoin, että tuomari nyt ei mun junnuvaliota junnuluokasta hylkäis, kun en nyt kuitenkaan ollut satavarma tästä käytännöstä.
Mut joku selkee sääntö tähän tarvitsis saada. Mäki viime suomen voittajassa sormet ristissä toivoin, että tuomari nyt ei mun junnuvaliota junnuluokasta hylkäis, kun en nyt kuitenkaan ollut satavarma tästä käytännöstä.
- Shady
- Taikuri
Ja onhan sekin nyt aika syvältä, että jos koiralla on ikääntyminen, jonka mukaan se valioituu vaikka 12kk ikäisenä. Siinä sitten täytyy vanhempaa koiraa 3kk tai ottaa ikääntyminen pois. Ei tuokaa reilua, kun joillain on ne samat ikääntymiset kaikilla koirillaan käytössä.
Asiaan kuulumattomattomasti Ansk sun ulkoasus ei toimi muilla kuin etusivulla ja muistoissamme sivulla. Muissa heittää alkuun tähtitaivaan, jonka alle heittää tuon kuun ja muun otsikon ja kaikki sivun sisältö jää näiden kahden ison kuvan taakse. Kuva, Kuva, Ctrl-
Asiaan kuulumattomattomasti Ansk sun ulkoasus ei toimi muilla kuin etusivulla ja muistoissamme sivulla. Muissa heittää alkuun tähtitaivaan, jonka alle heittää tuon kuun ja muun otsikon ja kaikki sivun sisältö jää näiden kahden ison kuvan taakse. Kuva, Kuva, Ctrl-
-
- Syvällistä
- Viesti:
^Juu meil on leiskanvaihto kesken ja se jossain välissä lukikin tuossa etusivulla, mutta ilmeisesti oon epähuomiossa päivittäny ton ja se ilmoitus on siitä kadonnut. Pitääkin lisätä se takasin. :D
Mä itseasiassa yhdelle koiralle lisäsin syntymäajan perään iäksi 10 kk, jos siitä kävis tuomareille ilmi, että koira on selkeesti junnuikäinen, eikä sillä ole oikeutta valioon, mut joku yhtenäinen sääntö olis silti hyvä olla.
Mä itseasiassa yhdelle koiralle lisäsin syntymäajan perään iäksi 10 kk, jos siitä kävis tuomareille ilmi, että koira on selkeesti junnuikäinen, eikä sillä ole oikeutta valioon, mut joku yhtenäinen sääntö olis silti hyvä olla.
-
- Höpsö veitikka
Mulle tuli tästä junnu-keskustelusta mieleen yksi Twiggyn FB:ssa aloittama keskustelu junnujen sertien keruusta, kun ne ei voi IRL-maailmassa valioitua niistä serteistä, mutta niiden sertien saamista ei ole rajoitettu mitenkään. Minä olen sen verran realismin kannattaja myös virtuaalimaailmassa, että haluaisin säännöt suht. irl-sääntöjä vastaaviksi (eli junnuista ei voi valiota tulla), mutta onnistuiskohan täällä sitten junnujen sertien rajoittaminen? Esim. 2 sertiä koiran ollessa JUN-ikäinen ja se voi valioitua vasta siirryttyään NUO-luokkaan ja saatuaan sieltä sertin, ja mikäli junnu on ROP/VSP ja sillä on jo plakkarissa ne 2 sertiä niin serti siirtyy seuraavaksi parhaalle koiralle. Tietty tuo vaatii tuomareilta taas enemmän hoksaavaisuutta, mutta ei luulis toisaalta olevan niin vaikeaa laskea kisakalenterista sertien määrä per maa, minusta tätä pitäis nykyäänKIN harrastaa huomattavasti suuremmassa määrin niin sertien kuin cacibien kohdalla (terveisin kahden jo edesmenneen virt. bouvierin omistaja, joilla olis ollut cacibeja vaikka muille jakaa....) :P
Voi toki olla, että tämä olis hankala toteuttaa, etenkin kun tähän vaikuttaa paljon tuomareiden laiskuus/jaksaminen kyylätä kisakalenterit läpi, mutta kunhan ehdotin kun tuli mieleen!
// Itse asiassa vielä yksinkertaisempaa olis, jos tuonne muotovalionarvo-sääntöihin kirjoitettais selvästi joku rajaikä MVA-arvon saantiin, nyt kun siellä ei mitään tällaista ole.
// Vielä yksi juttu! En tiedä miten nämä oikeasti menee, mutta voitaneen myös harkita jotain JMVA eli juniorimuotovalionarvo-titteleitäkin, kuten joissain Baltian maissa on.
Joka tapauksessa minäkin haluaisin tähän selkeän säännön, niin ei tarvis näin tuomarina eikä virtuaalikoirien omistajana arpoa miten homma toimii :)
Voi toki olla, että tämä olis hankala toteuttaa, etenkin kun tähän vaikuttaa paljon tuomareiden laiskuus/jaksaminen kyylätä kisakalenterit läpi, mutta kunhan ehdotin kun tuli mieleen!
// Itse asiassa vielä yksinkertaisempaa olis, jos tuonne muotovalionarvo-sääntöihin kirjoitettais selvästi joku rajaikä MVA-arvon saantiin, nyt kun siellä ei mitään tällaista ole.
// Vielä yksi juttu! En tiedä miten nämä oikeasti menee, mutta voitaneen myös harkita jotain JMVA eli juniorimuotovalionarvo-titteleitäkin, kuten joissain Baltian maissa on.
Joka tapauksessa minäkin haluaisin tähän selkeän säännön, niin ei tarvis näin tuomarina eikä virtuaalikoirien omistajana arpoa miten homma toimii :)
- Shady
- Taikuri
Musta huono idea evätä junnuilta kokonaan mva arvot, kun kaikilla ei ole mahdollisuutta saada vanhemman koiran kuvia. Jmva sitten pitäisi kyllä saada jos mva mahis otetaan pois.
-
- Höpsö veitikka
Junnumva on kyllä typerä titteli, se sekottaa mun mielestä ihan kauheesti! Ja kun tuomareille tuntuu olevan vaikeaa nykyään jo laittaa ne pakolliset lisäsertit (osallistujamäärän puitteissa ofc), niin mitä sitten tulis noiden uusien sertisekoilujen kanssa.
Do you hate that you love me or do you love that you hate me?
All you bitches be bitin', I hope you don't give me rabies
All you bitches be bitin', I hope you don't give me rabies
- Eros
- Höpsö veitikka
- Viesti:
Mä edelleenkin kummastelen niiden tittelien kahmimista. Eikö se valionarvo ole vähän merkittävämpi asia kuin joku vjW-titteli? Jos on niin hyvä junnu että se valioituu niinkin nuorena, niin kyllä keskittyisin kahmimaan niitä valionarvoja lisää ja unohtamaan kaikki junnuvoittaja-tittelit.
-
- Höpsö veitikka
JMVA-tittelistä. Sinänsä en ole "lisätitteleiden" kannalla, kun virtuaalikoirat pystyy muutenkin valioitumaan vaikka kuinka monesta lajista ja joidenkin koirien nimien edessä on kilometrin mittaiset tittelirivit, mutta itse näkisin tuon yhtenä mahdollisuutena nimen omaan tässä junnujen valioitumisongelmassa - ne saisivat ansaitsemansa valionarvon ja sertien jakamiseenkin tulisi selvyyttä (tosin en vieläkään ole jaksanut katsoa miten tuo homma menis IRL-sääntöjen mukaan näissä JMVA-tittelin hyväksymissä maissa, mutta oletetaan että koska koira ei ikänsä puolesta voi "oikeasti" valioitua se voisi jatkaa junnuluokassa, mutta ne sertit saisi parempaan käyttöön kuin tiettyjen koirien kahmittaviksi - siinä pitää vaan olla tuomarilla sitten ne simmut päässä). IRL-sääntöjen mukaanhan ne ei edelleenkään pysty valioitumaan, mutta kun URL-säännöissä ei ole minkään sortin ikärajoja valioitumisen suhteen, MUTTA VAL-luokan säännöissä kyllä lukee ikärajaksi 15kk, niin onhan tuo nyt ihan hemmetin ristiriitaista : D
Eipä tässä kai muita vaihtoehtoja ole kuin joko laskea valioitumisen/VAL-luokkaan pääsyn ikärajaa tai tehdä jotain sertien saamiselle. Ensimmäinen vaihtoehto lienee helpompi, jälkimmäisen kanssa olis enemmän venkslaamista, mutta se noudattelisi jollain tasolla IRL-maailman metkuja.
Mulle on sinänsä sama mihin lopputulokseen tässä tullaan, kunhan tilanteeseen sais jonku selvyyden ja saatais printtiä mustana valkoisella. Seku vaan heittelen täällä ideoita mitä päässä pyörii 8D
Eipä tässä kai muita vaihtoehtoja ole kuin joko laskea valioitumisen/VAL-luokkaan pääsyn ikärajaa tai tehdä jotain sertien saamiselle. Ensimmäinen vaihtoehto lienee helpompi, jälkimmäisen kanssa olis enemmän venkslaamista, mutta se noudattelisi jollain tasolla IRL-maailman metkuja.
Mulle on sinänsä sama mihin lopputulokseen tässä tullaan, kunhan tilanteeseen sais jonku selvyyden ja saatais printtiä mustana valkoisella. Seku vaan heittelen täällä ideoita mitä päässä pyörii 8D
- Peppi
- Vuohenruokaa
- Viesti:
Vai voisko ne junnut yksinkertaisesti heittää junnuluokkaan jos siihen eteen pistää sen valiotittelin, niin, ettei tuomarit sit jaa sille koiralle sertejä? Kun ne junnukuvalliset koirat on sit ihan eri sarjassa, jos siellä valioluokassa on jtn AVO-ikäisiä, hyvin kehittyneitä koiria, joihin niitä junnuja sitten kilpailuluokassa sitten verrataan...
// Meinaan tolla ekalla lauseella tätä:
JUN (näyttely Suomessa)
u. Musti
u. vFIN MVA Rekku
jne.
// Meinaan tolla ekalla lauseella tätä:
JUN (näyttely Suomessa)
u. Musti
u. vFIN MVA Rekku
jne.