Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Twiggy
Pohjasakan hämmentäjä
Viestit: 4417
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:00 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Twiggy »

Timbelle sen verran siis omista ajatuksistani vastaukseksi, että mulla oli vaan aina käsitys että chatin takia turrila hiljeni kun aktiiviporukka siirtyi sinne, mutta kyllä se porukka mun mielestä jonkin aikaa täälläkin aktiivisena säilyi. Sanoin vaan että musta ei siihen chattiin ollut kun oli liian nopeatempoista mulle. Todennäkösesti IRL johti mun katoamiseen täältä, en muista kyllä juuri mitään noista vuosista.
Musta ois kuitenkin ihanaa jos saatais tää foorumi vähän aktiivisemmaksi! Mä rupeen kyllä seurailemaan tilannetta :mrgreen:
Marras
Kanada
Viestit: 1443
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 10:56 pm
Paikkakunta: TKU

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Marras »

Timberwolf kirjoitti: La Loka 13, 2018 9:02 pm ^ Yksinkertainen vastaus: kukaan ei ole ääneen valittanut rekisterilomakkeesta, niin sille ei sitten ole tehtykään mitään. :mrgreen: Why fix something that ain't broken. Elikkä ei siis vaan oo osattu/jaksettu edes ajatella sen muuttamista mihinkään suuntaan, kun on ollut vino pino muitakin kehittämiskohteita ja täysin uusia toiminnallisuuksia. Ja hei onhan siellä sentään edes mahdollisuus rekata kokonainen pentue kerralla eikä jokaista koiraa yksitellen. :lol:
No nymmää "valitin" :cool: vaikka se ei valittamista niinkään ollut, vaan enemmänkin miten siitä voisi tehdä askeleen käyttäjäystävällisemmän? xD

Ja niin voikin pentueen kohdalla! Mut ois se kiva laittaa useempi koira kerralle, ettei tartte aina mennä edestakas :mrgreen:
Janina
Höpsö veitikka
Viestit: 9852
Liittynyt: La Joulu 13, 2008 8:54 pm

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Janina »

Timberwolf kirjoitti: La Loka 13, 2018 9:02 pm Ja hei onhan siellä sentään edes mahdollisuus rekata kokonainen pentue kerralla eikä jokaista koiraa yksitellen. :lol:
Wtf, onko! No hei, kiitti. Tulee meikäläisenkin elämästä vähän helpompaa. :lol:

Ja läpi meni, Marras ;) Kyllä muutkin tekee paljon virheitä. Erityisesti juuri nuo sun tekemät virheet eli syntymäaika väärässä muodossa ja evm-kasvattajan/koirien merkkaamattomuus on kaikista yleisimpiä. Joskus harvoin on niin että koiran sivun osoitteessa on jokin näppäilyvirhe eikä se toimi.
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viestit: 3416
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 8:04 pm
Viesti:

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

Mä päätin ite kokeilla nyt, miltä tuntuu olla harrastaja Bittipiskit-fbchatin ulkopuolella ja lähdin kävelemään sieltä. Eli no hard feelings, haluaisin vaan nähdä, tuleeko näin ehkä kirjoitettua turrilaan asiaansa useammin ja näin myötävaikutettua foorumiperinteen säilymiseen. :mrgreen:

Huomasin just että File managereita ja FTP-palvelimia saa puhelimellekin. Täytyis testata noiden käytettävyys, vois nimittäin ainakin omaa sivujenpäivittelytuskaa helpottaa.
Janina
Höpsö veitikka
Viestit: 9852
Liittynyt: La Joulu 13, 2008 8:54 pm

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Janina »

Sparkle kirjoitti: Su Loka 14, 2018 11:03 am Huomasin just että File managereita ja FTP-palvelimia saa puhelimellekin. Täytyis testata noiden käytettävyys, vois nimittäin ainakin omaa sivujenpäivittelytuskaa helpottaa.
Kerro jos löydät jonkun hyvän!
Avatar
Silja
Epätoivoinen katse
Viestit: 499
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 10:59 pm

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Silja »

Mie oon viime aikoina huomannut käyväni monesti ihan uteliaisuudesta lueskelemassa tätä virtuaalikoiraosiota. Vaikka oonkin ilmeisen pahasti pudonnut kehityksen kelkasta tällä saralla, niin kutkuttaisi silti jollakin tavalla palata tän harrastuksen pariin. Niin kuin monelle tässäkin topicissa kirjottaneille, mullekin virtuaalikoirat oli tosi tärkeä harrastus lähes kymmenen vuoden ajan. En edes ihan tarkkaan muista milloin lopetin, mutta viitisen vuotta olen tainnut olla poissa näistä kuvioista.

Merikapteenin collieiden kanssa ei oikeastaan aikoinaan edes loppunut ensisijaisesti into, enemmänkin aika. Suurin syy oli kuitenkin se, että koin hankalaksi harrastaa samaa rotua sekä IRL että URL, ja varsinkin itse otettujen valokuvien käyttö koirilla alkoi tuntua vähän hankalalta. Ilman kuvia jatkaminenkaan ei tuntunut mielekkäältä, koska minullakin tämän harrastuksen sisällä sydän sykki ja sykkii edelleen kaikkein eniten näyttelyille. Yhtä paljon kaipaan kuitenkin sitä pentueiden suunnittelua, joten oman kasvatustyön jatkaminen (jos mulla on enää "elossa" olevia kasvatteja :mrgreen:) voisi myös kiinnostaa.

Tää viesti menee nyt hieman ohi aloitusviestin aiheista, koska ylempänä on jo ruodittu melko syväluotaavasti sitä, mitä tälle harrastukselle ja Turrilalle on viime vuosina tapahtunut. Sen sijaan tää oli tällainen jäsentymätön, varovainen yritys palata sekä virtuaalimaailmaan että foorumille. :D Voisin ehkä aloittaa pienin askelin ja tehdä uudestaan VFCI:n tuomarikokeen, kun tuomareista kerran näyttää olevan pula.
Ei kukaan muu voi meille antaa tilaa unelmiin, syytä rakkauteen
Ei onni tuu, se täytyy kantaa näihin huoneisiin yhä uudelleen
Marras
Kanada
Viestit: 1443
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 10:56 pm
Paikkakunta: TKU

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Marras »

Sitten itseasiassa vielä yyyyks pikku juttu :mrgreen:

Oon miettinyt virtuaalinäyttelyitä ja niiden tuomarointia aika paljon ja sitä, miten se vaikuttaa esim. omaan harrastukseen. Voidaan varmaan sanoa, että näin virtuaalieläkeläisenä, itseäni ei kiinnosta enää lähteä kuvalupakyselyrumbaan, piirtotaitoa ei ole kuin alkeellisiin ameeboihin, muilta piirrosten kysyminen jne. on melko aikaa vievää. Vaikka todella kiitollinen olen niille, jotka tänäkin päivänä jaksavat piirtää ja luovuttaa niitä muiden käyttöön. Turhauttavinta tässä prosessi on kuitenkin aika, näyttelyiden vähäisyys ja tuomareiden määrä. Etenkin Pivikon puolella tuntuu olevan 2-4 aktiivista tuomaria, joita kierrätetään näyttelystä toiseen. Piirretyn koiran valioitumisessa voi kestää varmaan vuosia (en puhu kokemuksesta, ei sitä ole oikeastaan :D) kun näyttelyitä järjestetään harvoin ja huonolla tuurilla jokaisessa on ne tuomarit, jotka "eivät koirastani pidä".

Voisiko olla aika siirtyä etenkin osittaiseen arpomiskoneeseen myös näyttelyiden osalta? Tällöin koiralla voisi olla pelkästään pääkuva, "toimintakuva", ei kuvaa ollenkaan, pelkkä siluetti yms. joka ei estäisi kuitenkaan näyttelyharrastamista. Kun näyttelyt tuntuvat (älkää ottako liian tosissaan) lähes elitistiseltä virtuaaliharrastukselta; kellä on varaa poseerauskuvaan ja kellä ei! Jos kuitenkaan kaikkia ei lämmitä arpomiset, niin perinteisiä virtuaalinäyttelyitä on edelleen mahdollisuus järjestää, mihin pyydetään ehdat tuomarit. Kuitenkin, jos jollekin roturyhmälle ei löydy tuomaria, voidaan vetää pakasta valmis tuomariprofiili omine twisteineen.

Arpojatuomarit olisivat ennalta määritettyjä, esimerkiksi
- Karren D. (Iso-Britannia) 50-100p
- Tuomo H. (Suomi) 45-100p
- Orvokki W. (Suomi) 55-100p
- Björn T. (Ruotsi) 30-95p
- Anna L. (Norja) 50-100p
- jne.

Arpojatuomareilla voisi olla myös omanlainen profiilinsa. Kuten oikeissakin näyttelyissä, jotkut tuomarit ovat joustavampia jakamaan erinomaista laatusanaa ja toislta tuomareilta EH on kuin seitsemäs taivas. Karren on profiililtaan ns. helpompi tuomari kun taas Björn on jämäkämpi ja jakaa harkiten erinomaisia ja sertifikaatin arvoisia palkintoja. Björniltä ei voi saada täyttä 100p koskaan, paitsi erikoistapauksissa.

30-35p = T
36-45p = H
46-75p = EH
76-85p = ERI
86-100p = ERI, SA

Luokkavoittajat ja paras narttu/uros koirat sijoitetaan pistemäärien mukaan. Valioluokassa koira saa aina automaattisesti +10p tulokseensa, mutta koiran pistemäärä ei voi koskaan ylittää 100p. Ryhmäsijoitukset voidaan myös järjestää pisteiden mukaan, ellei sitä halua tehdä nimetty virtuaalituomari. Jos virtuaalikoiraa ei kuitenkaan haluta valioittaa pelkästään arpomisten perusteella, niin siihen voidaan jatkokehittää sääntöjä. Esimerkiksi vähintään viideltä eri arpojatuomarilta ERI ja SA tai yhdeltä virtuaalituomarilta tarvittava ERI tai SA ennen kuin koira voi valioitua.

Itse voisin innostua järjestämään tämänkaltaisia näyttelyitä, koska silloin ei tarvitse ahdistua ajatuksesta, että tulokset myöhästyvät, kuka sen nyt saa tuomaroitua.. Virtuaalituomareiden taakkaa voitaisiin myös mahdollisesti saada kevennettyä ja jaksamista arvosteluun, kun ei tarvitse olla passissa koko ajan? En väitä, etteikö joku rakastaisi tätä hommaa. Mutta voin kuvitella, että jotakuta saattaa turhauttaa jatkuva tuomaroiminen.
Janina
Höpsö veitikka
Viestit: 9852
Liittynyt: La Joulu 13, 2008 8:54 pm

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Janina »

^ Mutta mikä järki tossa sitten on? Tuntuuko ne tulokset edes miltään, jos ne on arvottu sellaisesta lajista jota on mahdollisuus tuomaroida hyvinkin realistisesti? Mä muotoilisin ton "elitistikohdan" ennemminkin niin, että toiset tekevät valtavasti työtä sen näyttelymenestyksen eteen. Valokuvia käyttävät kiertävät näyttelyitä kuvaamassa ja käyttävät aikaa kuvalupien saamiseen. Pivikoharrastajat käyttävät ehkä vielä enemmän aikaa siihen, että ensinnäkin opettelevat piirtämään ja ylläpitävät sitä taitoa, sekä vielä niihin yksittäisiin piirroksiin. Mä en ainakaan innostuisi kaiken vaivan jälkeen siitä, että toiset saattavat voittaa ihan vaan arpaonnella. Arpanäyttelyitä voisi toki pitää jos joku haluaa, mutta niihin ei mun mielestä pitäisi sotkea niitä koiria, joiden kuvien eteen on nähty vaivaa. Ja niille pitäisi olla omat tittelit, jotka erottuvat selkeästi "ihmisvoimin" tuomaroiduista tuloksista. Lisäksi mun mielestä kuvia on oikeasti helppo saada nykyään - niin valokuvia kuin pivikokuviakin. En osaa samaistua kuvailuusi siitä vaikeudesta oikein millään tavalla. Olen myös antanut sulle yhden gööttipivikokuvan, mutta se ei tullut koskaan käyttöön. :mrgreen:

Mun mielestä olennaisempi ratkaisu tähän on etsiä lisää pivikotuomareita. Olen itsekin harkinnut sitä, mutta tuomarikokeessa oli muistaakseni jokin seikka miksen ole siihen vielä ryhtynyt. Täytyy tsekata asian laita uudestaan.
Marras
Kanada
Viestit: 1443
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 10:56 pm
Paikkakunta: TKU

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Marras »

^ Tiedän tosta gööttikuvasta, mutta kun sain taas jotain puhtia niin huomasin, että nishalla käytössä sama kuva. Siitä sitten vaan, että aah hupsis oivoi nopeat syövät hitaat. :mrgreen: Omaa tyhmyyttä sekin. Silloin alkuvuodesta kun yritin laittaa asioita taas kasaan, niin muu maailma vyöryi päälle eikä virtuaalijutut olleet prioriteetti ykkösenä. Valitettavaa faktaa. Mutta en mä sitä kuvaa kehtaa ottaa käyttöön, kun se on jo toisella.

Omakohtaisesti muistan vaan useamman vuoden takaa, kun yritti löytää koirillensa kuvia. Monet topat käyty silloin läpi "pls voitko piirtää", mutta omat rotupyynnöt ei sitten olleet niitä, jotka inspiroivat tekijää. :D Harmistuneena piti nähdä miten näyttelyt menivät ohi suun ja piti luovuttaa niiden osalta lähes kokonaan.

Ja miten piirroskuvia voi tuomaroida realistisesti? :mrgreen: Tässähän jäävät jalkoihin ne henkilöt, jotka haluavat piirtää, mutta eivät välttämättä osaa täysin rotutyypillisiä yksilöitä (vielä) piirtää. Jos piirretyllä koiralla pitäisi olla täydelliset mittasuhteet, väritykset/naamiot/merkit, kulmaukset, selkälinja, sukupuolileima jne. niin en usko, että kovin monella harrastelijalla on siihen lähtökohtaisesti edellytyksiä. Sorry! Sitten kun sillä yhdellä kuvalla on käyty Pivikon seitsemän (?) tuomaria läpi ja kaikilta EH niin.. Se oli sitten siinä. Mun mielestä on epäreilua asettaa harrastajat eriarvoiseen asemaan vain siksi, että lähtökohdat ovat erit.

Mä en taas ymmärrä miksei noita asioita voisi myös arpoa? Eihän se oli itsestäänselvyys saada edelleenkään ERIä tai SERTiä, kuten ei ole agilityssäkään 100% mahdollisuutta saada VKUMAa kuin vasta ensimmäisen viidennentoista kilpailun jälkeen?

Enkä ehdotuksellani poissulkisi virtuaalituomarita, vaan toisin myös vaihtoehtoisia tapoja saada virtuaalinäyttelyitä järjestettyä.

(Ja jos joku tänne tulee sanomaan, ettei kaikki koirat valioidu oikeissakaan näyttelyissä. Juu eivät, mutta olen nähnyt monta monta monta monta koiraa, jotka saavat H:ta ja EH:ta Suomessa, hakevat Baltiasta kovalla työllä sertit kasaan ja sen jälkeen kovalla työllä käyvät Suomen valioluokat läpi ja naps! Viimeinen serti :cool:)
Avatar
Timberwolf
Velho
Viestit: 5644
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:59 am
Avatar ©: Twiggy
Viesti:

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Entä jos matkittaisiin heppapuolta ja vaan poistettaisiin samojen kuvien kielto? Kysyin Keskustassa, miten hepoilla menee jutut samoilla kuvilla näyttelyissä, ja musta se kuulostaa ihan järkevältä.
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Avatar
Juinttu
Höpsö veitikka
Viestit: 14779
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 8:31 pm
Paikkakunta: avaruus
Viesti:

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Juinttu »

Kannatan tuota, ettei samoista kuvista tulisi hylkyä näyttelyssä. Eli heppapuolen tapaan samoja kuvia käyttävät koirat saisi saman tuloksen. Toki SERTejä ja CACIBeja jaettaisiin enemmän, mutta tuskin se kenenkään maailmaa kaataa. Uskaltaisin itsekkin jakaa kuvia herkemmin muille, kun ei tarvisi miettiä että mitä jos joskus haluankin käyttää tätä omalla koiralla.

En kannata että nykyiset YVNL ja PIVIKO näyttelyt muutettaisiin arvontapohjaisiksi. Juurikin mitä Janita sanoi, on toiset nähneet vaivaa kulkien näyttelyissä kuvaamassa, änkemällä suurinpiirtein tuomaripöydän alle saadakseen kuvan hyvästä kulmasta, viettäneet tuntikausia selaten kenneleitä ympäri maailman ja raapustaen yhteydenottoja, kuin piirtäen, opetellen koirien anatomiaa ja piirtäen lisää.
Mutta muutoin arvontapohjainen näyttelysysteemi ei kuulosta yhtään hullummalta, jotain Show Pony Circuitin tapaista kenties?
Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
Avatar
nisha
Vuohenruokaa
Viestit: 1982
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2009 8:32 pm

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja nisha »

Hm, haluaisin itse olla tuon samojen kuvien hylkysäännön poistamisen kannalla.. Mutta nyt mielessäni kävi se, että voisiko se johtaa niinkin naurettavaan tilanteeseen, että esimerkiksi jollain vapaalla flickr-kuvalla harvinaisemmasta rodusta lähtisi mukaan sitten kisaamaan useampikin kasvattaja, ja samassa näyttelyssä onkin sitten sama kuva kymmenellä koiralla? Ja sitten rodussa jaetaan kymmenen sertiä ja cacibia :mrgreen: Toki tuo nyt olisi oikeasti aika naurettava tilanne, mutta entä jos useampi henkilö oikeasti haluaisikin käyttää tiettyä samaa korkeatasoisen koiran kuvaa.

Sinänsä tuo idea arpomiskoneen käyttöön näyttelyissä voisi toimia esimerkiksi match show -kisoissa. Mätsäreitä ei taida virtuaalikoirille olla oikein? En kyllä edes tiedä, olisiko sellaisille mielenkiintoa. Ja jos virtuaalimätsäreitä järjestettäisiin enemmän, niin pitäisikö sitten pohtia jotain titteliä palkinnoksi koiralle tietystä määrästä mätsärivoittoja. Mätsäreissähän ei arvostella rotumääritelmän mukaan, joten tässä tapauksessa koira ei mielestäni tarvitsisi kuvaa osallistuakseen, ja mätsärituomarit voisivat olla random arpojatuomareita.

Muistan muuten tasan kerran ilmoittautuneeni jonkun Stormyn järjestämään virtuaalimätsäriin vuonna 2008, mistä virtuaalitollerini sai toisen sijan, hopeisen pokaalin ja fleksin palkinnoksi. :cool:

Mutta siis. Voisihan tuota ideaa lähteä jotenkin jatkojalostamaan. En heppajutuista tiedä, mutta mitä nyt pikaseen Show Pony Circuitia selattua, niin vaikuttaa ihan hauskalta toiminnalta, ja jotain tuonkaltaistakin saisi varmasti koirapuolelle toimimaan.
Marras kirjoitti: Su Loka 14, 2018 4:53 pm Ja miten piirroskuvia voi tuomaroida realistisesti? :mrgreen: Tässähän jäävät jalkoihin ne henkilöt, jotka haluavat piirtää, mutta eivät välttämättä osaa täysin rotutyypillisiä yksilöitä (vielä) piirtää. Jos piirretyllä koiralla pitäisi olla täydelliset mittasuhteet, väritykset/naamiot/merkit, kulmaukset, selkälinja, sukupuolileima jne. niin en usko, että kovin monella harrastelijalla on siihen lähtökohtaisesti edellytyksiä. Sorry! Sitten kun sillä yhdellä kuvalla on käyty Pivikon seitsemän (?) tuomaria läpi ja kaikilta EH niin.. Se oli sitten siinä. Mun mielestä on epäreilua asettaa harrastajat eriarvoiseen asemaan vain siksi, että lähtökohdat ovat erit.
Kyllä piirroskuviakin voi mielestäni suhteellisen realistisesti tuomaroida. Yhtä hankalaahan se on kuin valokuvallisten tuomarointi, esimerkiksi jotkut valokuvalliset turkkirodut kuten vaikkapa coton de tulear tai maltankoira ovat hyvinkin hankalia, sillä ei siitä valokuvasta päästä oikeasti tuntemaan sitä rakennetta. Ei sitä viitsi huonoa laatista antaa, jos koira näyttää muuten kuvassa hyvältä, mutta in real life sen rakenne olisikin ihan kuraa sen turkin alla.

Tuomaroidessa PIVIKOita, kaikki piirrostyylit tulee aina lähteä samalta linjalta. PIVIKO-tuomarointiin pitäisi mielestäni käyttää aavistuksen enemmän aikaa ja harkintaa kuin valokuvallisten kanssa, jotta pystyy löytämään koirista ne hyvät kohdat, vaikka piirtotyyli olisi muuten eriävä esimerkiksi omasta mieltymyksestä tai tyylistä, vaikka koira on muuten teknisesti hyvin rakentunut ja rodunomainen. Tottakai aloittelevat piirtäjät saattavat tehdä rakennevirheitä, jotka valitettavasti eivät välttämättä tule antamaan sitä parhainta laatista, mutta toisinaan itse annan pienet virheet anteeksi ja painotan kokonaisuuden tärkeyttä. Sillä eihän tämä nyt niin vakava harrastus ole kuitenkaan. Eihän sen PIVIKO-koiran ole pakko edes olla värillinen pärjätäkseen, joten ihan vaikka suhteellisen pelkistetty lyijykynäteoskin voi pärjätä digitaalisen kuvan sijaan. Olen samaa mieltä kyllä, että se on epäreilua laittaa harrastajia eriarvoiseen asemaan, mutta mielestäni se on myös palkitsevaa niille, jotka ovat nähneet sen vaivan koiran kuvan piirtämiseen, ja sitten mahdollisesti pärjäävät kisassa, jossa se koiran rotumääritelmä on kuitenkin pääasemassa.

Kuten aiemminkin mainitsin, niin se on hyvin harmillista, miten vähän aktiivisia PIVIKO-tuomareita löytyy. Pitäisi ehdottomasti saada lisää ihmisiä kiinnostumaan myös PIVIKO-puolesta. Uudet tuomarit ja sitä kautta tulevat uudet mielipiteet arvosteltavista koirista olisi mitä mainioin juttu!

On mielestäni ihan hyvä, että tuot tämän aiheen esille, niin voitaisiin keksiä joku muu näyttelytyypinen idea, johon myös pääsee mukaan ne koirat, joilta sitä rakennekuvaa (tai mitään kuvaa) ei löydy.
ENDLESS ELEGY shetlanninlammaskoirat
LUNAR ENDING'S virtuaalikoirat
Chasing Comets virtuaalikanit
»» Vuoden tuomari 2014 & 2016 & 2017 & 2018
»» Vuoden kennelinperustaja, -pitäjä, ratamestari, maailmanmatkaaja, kaikkien kaveri 2018 <3
Lansu_
Höpsö veitikka
Viestit: 5175
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 10:33 am

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Miekin poikkean tänne topikkiin sen verran, että itsellä virtuaaliharrastus jäi, kun vuorokauden tunnit alkoivat loppua kesken. Kuvien etsimisrumba yms. tosin söi intoa jo ennen sitä. Kokeilin kepillä jäätä piirrostenkin suhteen, mutta se oli entistä enemmän aikaavievää.

Turrilan hiljenemistä olen itsekin harmitellut, koska tykkään foorumipohjasta. Turrichat oli ainakin aikanaan ihan liian hektinen mulle. :mrgreen: Tykkään kirjoittaa pitkiä viestejä, mutta ne ei oikein sovi chattiin (ja usein keskustelu ehti jo siirtyä seuraavaan aiheeseen). Pidän foorumista senkin vuoksi, että aiheet on jaoteltu omiin topikkeihinsa: helpompi pysyä mukana ja valita ne itseä kiinnostavat keskustelut. Jotenkin en edes kokenut kuuluvani Turrichatissa porukkaan - ainakaan siihen ydinporukkaan. Luovutinkin chatin suhteen, kun olin pariin otteeseen lentänyt sieltä oltuani liian hiljainen. Tällä puolella on tehnyt mieli raapustella tiettyjä asioita, mutta itsellekin on tuolta vuosien takaa jäänyt jonkinmoinen varovaisuus sen suhteen, mitä täällä jakaa. Toisaalta mieluummin kyllä jakaisin/kysyisin täällä juttuja kuin vaikkapa monissa FB:n koiraryhmissä... Mie kun en tykkää pätkääkään avata sanaista arkkuani esim. Katiskassa.

Keskustelusta käy ilmi, että hiljeneminen harmittaa monia. Pitäiskö meidän ottaa itse kunkin itseämme niskasta kiinni ja yrittää herättää keskusteluja? Moni kuitenkin tuntuu kaipaavan ja odottavan juuri sitä. :D
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Avatar
Timberwolf
Velho
Viestit: 5644
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:59 am
Avatar ©: Twiggy
Viesti:

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

nisha kirjoitti: Su Loka 14, 2018 11:24 pmvoisiko se johtaa niinkin naurettavaan tilanteeseen, että esimerkiksi jollain vapaalla flickr-kuvalla harvinaisemmasta rodusta lähtisi mukaan sitten kisaamaan useampikin kasvattaja, ja samassa näyttelyssä onkin sitten sama kuva kymmenellä koiralla?
Luulen, että tähän voidaan sitten puuttua jollain sääntömuutoksella. :lol: Ja meneehän harrastuksesta varmaan maku, jos samoissa skaboissa on aina samat koirat samoilla kuvilla?

nisha kirjoitti: Su Loka 14, 2018 11:24 pmOn mielestäni ihan hyvä, että tuot tämän aiheen esille, niin voitaisiin keksiä joku muu näyttelytyypinen idea, johon myös pääsee mukaan ne koirat, joilta sitä rakennekuvaa (tai mitään kuvaa) ei löydy.
Minusta se Marraksen arpomispohjainen näyttely voisi olla näille koirille aivan erinomainen idea! Samat sertithän arvonnoissakin pitää kerätä kasaan ja valioituminen tuskin ainakaan helpottuisi arpomisperusteilla.

Oon ite miettinyt, että alkoiko vkoirat kuolla aikanaan senkin takia, että harrastajakadon myötä liittoja yhdistettiin samoille sivuille, poistettiin persoonallisuus ja nyt kisatkin ovat vuoden verran olleet VFCI:n sivuilla. Silloin kyllä oli puhetta, että yhtenäistäminen on mälsää ja eihän noilla liittojen sivuilla ole oikein enää mitään aktiviteettiakaan. Mutta sitten toisaalta uusia harrastajia varmaan helpottaa, että säännöt ovat suht samankaltaiset kaikilla ja infot löytyvät helpommin, kun ei ole 20 eri liittoa ja niiden sivuja.

Mua itteäni viehättää aina se, jos kaikki munat ovat samassa korissa, eikä tarvitse klikkailla sinne tänne tietoa etsiessään. Mutta onko se jo tylsää, jos kaikki VFCI:n alla ja hukkuvat sinne kaiken muun tiedon pariin? Pitäisikö VFCI:tä pilkkoa jotenkin eri osa-alueisiin, joissa olisi vaikka kullakin omannäköisensä ulkoasu, mutta runko olisi sama kuin emosivustolla? Näillä osioilla olisi sitten omat päivittäjänsä ja ne toimisivat vähän itsenäisemmin, mutta isot linjat pitäisi aina käyttää varsinaisen VFCI:n ylläpidon/osioiden ylläpitäjien muodostaman paneelin läpi?

Pitäisikö VFCI siirtää jollekin julkaisualustalle, jotta sivustolle saataisiin hakutoiminto? Ja tägejä, kategorioita ja semmoisia? Meneekö jo yli? Kenen varpaille astun, kun edes ehdottelen tämmöisiä isoja muutoksia. :lol: :lol:
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Marras
Kanada
Viestit: 1443
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 10:56 pm
Paikkakunta: TKU

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Marras »

Luulen kyllä, että kuvissa pätee edelleen ns. herrasmiessääntö, eikä kukaan kauheasti halua vieläkään käyttää samoja kuvia jollakin toisella harrastajalla. :) Mutta otetaan esimerkiksi vaikka tuo gööttiuros, niin sopimalla tai jopa ilman sopimatta sen voi ottaa käyttöön (piirtäjän luvalla tietenkin xD) ja sivusilmällä seurata "originaalin" virtuaalikoiran menestymistä. Jos toinen koira saavuttaa vaikka Ruotsin vMva arvon, niin silloin omaa koiraa voisi ilmoittaa useammin sen maan kilpailuihin. Mutta jos samalla kuvalla varustetut koirat sattumalta osuvat samaan näyttelyyn, niin hylkyä ei kuitenkaan tulisi. Ansioituneempi koira voisi tässä tapauksessa olla sijoitukseltaan parempi, kuin aloitteleva virtuaalikoira. Samalla kuvalla oleva voi saada sertin, vaikka sitten voittajatitteli menisikin toiselle osapuolelle.

Arpomisnäyttelyistä: tai sitten tosiaan järjestetään oma joku "Show Cup" liitto, mikä ikinä sen nimi olisikaan.. :) Johon voi osallistua niin "aidoilla" kuvilla olevat kuin pelkät pääkuvalliset virtuaalikoirat. Voisi olla useampia tasoja, kuten esimerkiksi agilityssä I-, II- ja III-luokat. Tulee itselle vähän mieleen Furry Pawsin kaltainen, jossa koira kerää kokemuspisteitä ja nousee niiden ansiosta luokissa (Beginner, Intermediate, Advanced, Champion, Grand Champion vaikka..) koko ajan ylemmäs. Eli viimeisenä luokkana voisi olla esim. koiran saavuttaessa 200pistettä Grand Champion -luokka, josta pitää kerätä puuttuvat 100p ennen valioitumista. No tämä on ihan oma stoori taas päässäni, enkä jaksa sitä avata aivan vielä. :mrgreen: Mutta jos jotakuta vieläkin tällainen harmittaisi, niin Grand Champion -luokan jälkeen voisi VFCI työryhmälle lähettää anomuksen muotovalion arvosta. Jos virtuaalikoira täyttää hyvän virtuaalikoiran ehdot (esim. luonne, aktiivinen harrastaminen yms), niin koira valioituu. xD

Tai avataan aivan erillinen näyttelyliitto/näyttelynkulku niille koirille, joilla ei ole tarvittavia kuvia "oikeisiin" näyttelyihin. Jolloin mennään arpomisperusteella (esim. jossain edeltävässä viestissä mainitsemallani tavalla). Tapaa voidaan vaikeuttaa edelleen, jos se tuntuu jonkun mielestä liian helpolta vaan käydä arpomalla läpi? En tiedä onko se nyt keneltäkään pois, jos jonkun koira saavuttaa Fi vMva tittelin jollain toisella tapaa kuin tavallisella arvostelulla. Jos jollain käy niin hyvä tuuri, että kolmella arvonnalla saa kolme sertiä kasaan, niin huh! Tässähän voidaan myös soveltaa sitä, että jokaisesta maasta täytyy saada arvottuna kolme sertiä vaikka olisikin yhden maan valio.

Omasta mielestäni kilpailuliittojen -ja -yhdistäminen on ollut hyvä asia. Harrastaja saattaa kadota (kuten joskus on käynytkin) tai ei ole enää niin aktiivinen kuin ennen. Liitot jäivät heitteille. Mielestäni turvallisempaa pitää yhdessä kasassa, vaikka sitten persoonallisuus jäisikin. Jos VFCI olisi esim. virtuaalikoirat.net niin liittoja voisi eriyttää esimerkiksi agility.virtuaalikoirat.net alidomaineihin, jolloin niitä voisi yksilöidä ja tuoda paremmin esille. Mutta nyt kultsu.net-domainin alla osoitteista alkaa tulla ehkä vähän liian monimutkaisia :(

Ja mä olen aina julkaisualustojen puolella. Drupalilla vois saada vaikka ja mitä aikaiseksi :mrgreen:
Vastaa Viestiin