Tarpeelliset tiedot virtuaalikoirien sivuilla

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Smaug
Niska jäykkä kuin Chuck Norrisin hauislihakset

Re: Tarpeelliset tiedot virtuaalikoirien sivuilla

Viesti Kirjoittaja Smaug »

Mä en kyllä toisaalta ymmärrä, miksi koiran sivuilla pitää olla määritettynä ikä, miksei vaikka se oma ikääntyminen riitä? Itse laitan vkoirieni sivuille iän ja kaikki koska haluan realisoida tätä juttua ja silleen, mutta mitä väliä sillä toisaalta on? Kisoissa voi olla ikärajoja, mutta miksi kukaan ilmoittaisi 2 päivää vanhan koiransa kisaan jonka raja on 1 v? Onko niin tyhmiä muka olemassa? Vähän sama kuin jossain flyballissa on että kisaan ei saa osallistua aggressiivinen koira, mutta kuka hullu rupeaa tarkistamaan sitä tai kuinka monella ylipäätään lukee että "Musti ei ole aggressiivinen"? Hohhoi vähän luottamusta.
Mä tahtoisin lentää, mut siivet ei oo vielä tarpeeks isot. Jään odottaa et ne kasvaa, mut ei kiirettä, koska saat mut hymyileen.
A BIG BIG TAUKO.
Mona
Kriisissä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mona »

Smaug kirjoitti:Kisoissa voi olla ikärajoja, mutta miksi kukaan ilmoittaisi 2 päivää vanhan koiransa kisaan jonka raja on 1 v?
Joo, mutta jos koira on syntynyt vaikka 1.1.2009, ja se on ilmoitettuna vesipelastukseen 3.9.2009 ja sivuilla lukee oma ikääntyminen, niin kyllä se tuomari nyt vähän pähkäilee, että mitä pitäisi tehdä. Joillakin koira voi heti synnyttyään olla vaikka 2v, mutta mistäpä sen tietää?

// Ja jos joku haluaa kisata koirallaan pentuluokassa kuvien takia, ei sillä ole minusta oikeutta osallistua lajeihin, joihin se ei ikänsä puolesta pääse. Oli sillä oma ikääntyminen tai ei.
// Kun täällä muistaakseni esitettiin esimerkki tuosta PEK-luokassa kisaavasta, joka oli ilmoitettu vepeen.

Eihän ketään voi PAKOTTAA laittamaan ikää tai mitä tahansa muuta tietoa koiran sivuille, mutta tälläisessä tapauksessa, kun iällä on merkitystä esim. juuri kisoissa, olisi ihan fiksua laittaa jotain informaatiota avittamaan tuomareita. Vähän sama, kun jättäisi sukupuolen mainitsematta, ja olettaisi ihmisten päättelevän sen koiran nimestä. Okei, vähän ontuva vertaus, mutta silti :D.
SUSILAPSI.NET
Living on Elm Street.
Kingdom of Devonia.
Kaisu
Nostaa rautaa

Viesti Kirjoittaja Kaisu »

mulla ei ole minkäänlaista ikääntymistä koirillani, vaikka tää oma ikääntyminen siellä lukeekin, mutta mulla on kaikilla koirilla myös ikä näkyvillä. ne vaan vanhenee kun mua huvittaa ja mä en myöskään haluis luopua mistäkään koirasta, niin osittain myös siksi ne lisääntyvät "hitaasti". :D mutta mulla koirat ovat suoraan AVO-ikäisiä eli jotain 1 vuoden, kerran vaan oon tainnut JUN-luokassa kisata, mutta musta on kätsympää et kaikki ovat samassa ryhmässä.

myös basset houndeilla esiintyy tätä, että osa on kaksi- tai kolmivärisiä, osa bi- tai tricoloreja. :D pitäis laittaa toi selkee linja, et ne on bi- tai tricoloreja, vaikka toisen koiran oonkin kakiväriseksi rekisteröitynyt. mulla on myös piviko-koirillani väri merkittynä, sillä musta niillä voi olla jokin väri vaikka eivät "oikean värisiä" olisivatkaan. ja jos väritys on aavistuksen tummempaa kuin vaikka vehnä, niin kyllä mä sen vehnän siihen oon laittanut. :))

itse olen myös pyrkinyt suon säkäkorkeuden sivuille laittamaan, painoa en ole tainnut laittaa enkä mitään lonkkia tai näin. mutta ei se mun maailmaani ole kaatanut, kun lonkkien ja silmien tuloksia sivuilla ei ole, että sori vaan ne tuomarit ketä se häiritsee. :D myös jonkinsortin luonne löytyy, hmm ei todellakaan ole aina omakirjoittamani, sekä sukutaulu jossa mahdollisimman monet linkitettyinä. musta on ihan kiva, että koiralla löytyy sitä sukua virtuaalimaailmasta, eri juttu sitten jos suku on liian yleinen, mikä voi häiritä.

hiljaiseloa. yritän saada lisää puhtia tähän touhuun. jos ei löydy, tulee pitkä tauko. niin joo, kasvattajelle anteeksipyyntö, kun mun omistamiani kasvatteja ei ole voittajissa tai muuallakaan näkynyt. yritän ryhdistäytyä.
Smaug
Niska jäykkä kuin Chuck Norrisin hauislihakset

Viesti Kirjoittaja Smaug »

^^Tarkoitinkin lähinnä että kuinka moni oikein tekee niin, itseäänhän siinä huijaa?

Ja jos joku ilmoittaa johonkin vepeen jonka ikäraja 1 v mutta näyttelyissä on vasta PEK niin sehän menee ihan ristiin, itse varmaan hylkäisin. Ja se nyt on melkein asia erikseen.
Mä tahtoisin lentää, mut siivet ei oo vielä tarpeeks isot. Jään odottaa et ne kasvaa, mut ei kiirettä, koska saat mut hymyileen.
A BIG BIG TAUKO.
Spiegel
Kanada
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Spiegel »

Mutta se sitten taas toisaalta ei ole kauhean mukavaa, että jos on koira, jonka kanssa haluaisi kisata esim. vepessä, mutta jolle ei ole löytänyt kuin PEK-luokan kuvat näyttelyitä varten, joudutaan tämä sitten vepessä hylkäämään iän takia. Kinkkinen juttu.

Huomasin muuten, että omilla koirillani ei aina ole ikää merkittynä, vaan syntymäaika ja teksti "oma ikääntyminen". Yleensä olen syntymäajan keksinyt koiran kuvan mukaan (koskee vain evm-sukuisia), mutta entäpä jos tosiaan joutuisi laittamaan sille sen pentuiän ja -kuvan. Esim. vepeen ilmoitettaessa ei edes "oma ikääntyminen"-teksti tuolloin auttaisi, mikä neuvoksi? Kaikki eivät saa kymmenestä eri kennelistä kuvalupia, että pystyisivät hankkimaan koirillensa tarpeeksi vanhojen koirien kuvat.

Mun mielestä noi ikärajat on muutenkin vähän turhia näissä kisautusjutuissa, koska koirat ovat kuitenkin vain virtuaalisia, eli periaatteessa kaikki on mahdollista. Kannatan realistisuutta, mutta virtuaalikoirailun pitäisi ennen kaikkea olla rentoa ja mukavaa, ei liioilla ja turhilla säännöillä pilattua :3
“What's past is prologue.”
EV | Hiljaiseloa yliopiston vuoksi
Elina
Analysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Elina »

Tuo iän laittaminen sivulle on minusta vähän tyhmä juttu. Kun esimerkiksi mie en käytä yhtään mitään ikääntymistä ja minusta tuntuu typerältä kirjoittaa sivulle pitkä pätkä siitä, että kun minulla ei varsinaista ikääntymistä ole, niin voisitko nyt tuomari hyvä olla huomioimatta sitä tämän koiran kohdalla. Kisausluokkia en enää koirieni sivuille laita, koska koen ne niin turhiksi. Itse hyväksyisin JUN-ikäisen koiran, koska se voi aivan hyvin olla sen yli 12kk oikein hyvin.

Minusta ylipäänsä on vähän typerää sakottaa virtuaalikoirilla iästä, koska todella monilla koira ikääntyy siten kuin ikääntyy, koira voi kisata samojen kuvien kanssa JUN-luokissa vaikka koko ikänsä. Minulle riittää, että koira on syntynyt ennen kisapäivää.

Mutta miekin kehottaisin ihmisiä laittamaan sen koiran säkäkorkeuden sinne sivulle. Agilityä tuomaroidessa on hankala määritellä, että onko koirat oikeissa luokissa, jos niitä säkäkorkeuksia ei siellä sivuilla lue. Minulla tuli vastaan bordercollie uros, jonka sivuille oli kirjoitettu, että tämä koira on midi-kokoinen, liian pieni uros, mutta kisaa siis kuitenkin midi-luokissa. Olihan se pakko hyväksyä, kun kerran sivulla niin luki. Suomenlapinkoira nartut voivat olla niin midi- kuin maxi-kokoisia ja niiden kohdalla hylkäänkin, jos säkäkorkeutta ei siellä sivulla lue, samoin kaikkien muiden rajatapausten kohdalla.

Mutta sitten. Mulla ärsyttää, kun ainakin joskus on tehty niin, että kun mulla on suomenlapinkoiran korkeutena 43cm, joka on raja midi- ja maxi-koirien välillä, on hylätty midi-luokassa maxi-luokkaan kuuluvana, vaikka asia ei minun mielestä niin ole. Ne rajat voisi laittaa sinne agilityliiton sivuille vaikka niin, että 35-43cm korkeat koirat kuuluvat midi-luokkaan ja 43,1cm ja sitä korkeammat koirat sitten maxi-luokkiin. Vaikka noinkin tarkasti. :D Tai sitten niin, että 43cm korkeaa koiraa ei hylättäisi kummassakaan luokassa missään tilanteessa.
Tassutellen Tessun tahtiin + Ensimmäistä odottamassa

Aina tulee olemaan eskimoita, jotka neuvovat Kongon alkuasukkaille miten menetellä helteen tullen. - S.J. Lec
Henji
Höpsö veitikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henji »

^ Raja kulkee midi/medissä 35–42,99 cm. 43cm on sitten jo maxi. :)

Itsellä IRLlissä koira, joka on juuri rajalla. Saas nähdä miten käy kun joskus hamassa tulevaisuudessa joudutaan virallisiin mittauksiin, että mitäs tuomarit loppujen lopuksi päättävätkään.
Natali
Kriisissä

Viesti Kirjoittaja Natali »

Mulla tuli agiityssä tässä vähänaikaa sitten tuomaroidessani vastaan sellainen koira, joka oli kisannut kahdessa koko luokassa (muistaakseni maxi ja midi) ja saanut molemmista vkumia. Olisi ollut kätevää jos olisin koiran sivuilta nähnyt sen säkäkorkeuden niin olisin tiennyt kumpaan luokkaan se oikeasti kuuluu (kyseessä taisi olla jokin rotu jonka edustajat voivat olla sekä maxi että midi kokoisia).
Henji
Höpsö veitikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henji »

Hmm.. Toivottavasti asiaa ainakin sen verran valvotaan esim. valioitumisen yhteydessä, ettei koira voi edetä niin että eri luokista on nuo kumat.
Elina
Analysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Elina »

Mulla on 43cm korkea suomenlapinkoira, jolla olen kisannu kohta pari vuotta midi-luokassa kun tuo raja lukee siellä vALin sivulla niin epäselvästi. Se on nyt 3-luokassa eikä mulla kauheasti kiinnostais alottaa alusta. Ehkä mie sitten muutan sen säkäkorkeutta sentin alemmas. :> Mutta kannattais ehkä muuttaa sinne agiliiton sivuillekin niin, että se raja on sen 42,99cm.
Tassutellen Tessun tahtiin + Ensimmäistä odottamassa

Aina tulee olemaan eskimoita, jotka neuvovat Kongon alkuasukkaille miten menetellä helteen tullen. - S.J. Lec
Unna
Alkupalat

Viesti Kirjoittaja Unna »

Minulle on tärkeintä, kun koiran sivulla ilmoitetaan tarpeeksi selvästi virallinen nimi, rotu, syntymäaika (mahdollinen oma ikääntyminen, tai sitten IRL jos ikääntyy oikeaan tahtiin, tai laittaa luokka, jossa näyttelyissä kisaa, kuten AVO, PEK, NUO jne.), sukupuoli, säkäkorkeus jos kisaa agilityssä tai näyttelyissä, kasvattaja, omistaja, sekä väri (näyttelyt, tosin olen nähnyt usein tilanteita, jossa ei ole ilmoitettu koiran väriä, ja se on pärjännyt näyttelyissä, mikä on ymmärrettävää etenkin gronttujen ym. mustien/valkoisten/muuten selvästi erottuvien tai yksiväristen koirien parissa).

Niin, ja tuosta teidän mainitsemastanne Suomenlapinkoiran säkäkorkeus agilityssä. Mielestäni liiton sivuilla pitäisi tarpeeksi selvästi ilmoittaa säkäkorkeus. Jos taas hyväksytään kumpaan tahansa luokkaan, niin koiran pitää kisata loppuikänsä tässä luokassa, eikä pomppia midi/maxi-luokkien väliä. Ja luokka, jossa se kisaa agilityssä, pitäisi ilmaista mahdollisimman selvästi (toistan itseäni ja muita)
They say that good things take time, but really great things happen in the blink of an eye

KuvaKuvaKuvaKuva

Olkaa mukavia immeisiä, ja ruokkikaa Ziriusta ja kliksutelkaa poikasia (:
Kaikille ruokkineille/klikanneille suuri kiitos
Kuva
noel
Lassien tassuhiki

Viesti Kirjoittaja noel »

Nyt kun tuli näistä säkäkorkeuksista puhetta...

Otetaan nyt esimerkiksi sama tilanne, joka minulla juuri oli. Oli shetlanninlammaskoira. Shelteissähän normaalisti kisataan MIDI-luokassa. Shelttini oli 34cm, sentin liian lyhyt mideihin. Olisiko koiraa silti saanut kisauttaa mideissä?
Kirsi
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Kirsi »

^ Ei, vaan sinne minne agilityliiton säännöt määrävät. Olisi tullut hylkäys, jos olisit laittanut mideihin.
Iivi
Söi navetan kaksi nautaa

Viesti Kirjoittaja Iivi »

Ääh, olisiko se oikeasti liian aikaavievää laittaa se säkäkorkeus sinne koiran sivulle jos haluaa kisata sellaisissa lajeissa, joissa tuomarin se kuuluu tarkistaa? Tässäpä nyt tuomaroin MIDI-luokkaa agilitystä, kahlaan rotumääritelmiä ja hylkään julmasti koiria joiden luokka on epäselvä..
Sunburn's | Kisaputki Aina Päällä | Yksityiset
Saa pyytää tuomariksi seuraaviin lajeihin: agility, flyball, koiratanssi, mejä, paimennus, palvelus, pelastus ja toko
Sikko
Floodari

Viesti Kirjoittaja Sikko »

^ No jos sitä ei halua? Joillekin se on ihan turha tieto. Jos koiralla on aikuisen kuvat niin mikä on propleemo?

IRL siirretään joskus esim. maxi-koiria mideihin taikka toisin päin - ja kumat säilyvät! Kannattaa varmaan ottaa yhteyttä VALilaisiin ja kysellä tämän asian laitaa. (-:
you know what i like about people?
their dogs
Vastaa Viestiin