Keskustelua liittojen säännöistä (nyt myös äänestys)

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Twiggy
Pohjasakan hämmentäjä

Re: Keskustelua liittojen säännöistä

Viesti Kirjoittaja Twiggy »

Aa, eli jos hevospuolella osallistuu 400 yhteen luokkaan ni sit se pitää olla niin koirapuolellakin. No NYT mä ymmärrän! Mulla alkaa menee jo vähän yli hilseen tämä koko juttu, kun yhden on näköjään pakko pysyä joustamatta siinä vaihtoehdossa, että tuomarit pois. Ällistyttävää. Meillä on ollu tuomarit ties kuinka monta vuotta ja sit yks pongahtaa jostain ja tulee horjuttamaan - mun mielestä ihan turhaan päätökseen :| Mulle menis ihan hyvin nykytilannekin (ja monelle muulle), eikä mua haittaa vaikka en koirieni kanssa jokaiseen kisaan pääsisikään. Vaikka mulla on miljoona koiraa ja kaikkien kanssa aktiivisesti kisailenkin. Mut. Jos joskus kuitenkin joudutaan vetää äänestyspelillä ni oon melko varma tuloksesta.
Eros
Höpsö veitikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eros »

Timberwolf kirjoitti: Ruvetaan kaikki harrastamaan virtuaaligekkoja!
Damit, toihan kuulostaa hyvältä. ;DDD

Minä olen eniten ehkä sillä kannalla että luokkamäärät tuplaten ylöspäin. Mutta olisi kyllä mukava, jos itse saisi tuomaroida omat kisansa, koska sillon minä ainakin olisin aktiivisemmin järjestämässä kisoja. Toisaalta minusta olisi hyvä olla myös nuo liittojen tuomarit siltä varalta, että kaikki eivät välttämättä halua tuomaroida omia kisojaan. Tähän asti olen järjestänyt kourallisen kisoja, ja kaikille on saatu tuomarit aika helposti että ei se minusta ole niin järkyttävän vaikeaa saada tuomaria (näyttelyitä ei lasketa).

Mutta äänestys olisi kaikkein paras vaihtoehto, toisessa saisi äänestää sitä että nostetaanko luokkien osallistujamääriä ja toisessa sitä että saako itse tuomaroida omat kisansa.
Niia
Le-ppä-ker-ttu

Viesti Kirjoittaja Niia »

Olenko kertaakaan sanonut haluavani tänne jotain 400 koiran luokkia? En! Olen ehdotanut 30-60 koiran luokkia, jolloin enemmän ihmisiä pääsisi kisoihin mukaan.

Jerry, sinua taitaa kovasti ärsyttää se, että tulen hevospuolelta esittämään mielipiteitäni tänne? Tämä kohta saa kyllä nauramaan jostain syystä. :lol: (Tämä topik menee kohta eipäs-juupas -tappeluksi joka ei kyllä auta yhtään.)
... sit yks pongahtaa jostain ja tulee horjuttamaan ...
No puhutaan vaihteeksi toisen kannan puolesta. Tuomarit halutaan säilyttää, selvä. Kisoihin mukaan mahtumis -ongelma halutaan ratkaista ja luokkakokoja suurennetaan ja/tai uudella säännöllä käsketään ihmisten järjestää vaikka 3 kolme samaa luokkaa. Ongelma ratkaistu ja kaikki ovat tyytyväisiä? Tuomarien työmäärä lisääntyy ja todennäköisesti halutaan lisää tuomareita. Tulee seuraava ongelma, mistä saadaan tuomareita?

Tämä taitaa olla täysin turhaa. Mitäpä se auttaa vaikka täällä keksittäisiinkin täydellinen ratkaisu, liittojen ylläpitäjien kun pitäisi ryhtyä toimeen. Pitäisiköhän mailata liittojen pitäjille ja kysäistä, mitä he aikovat asian suhteen tehdä.

Haluatteko että heitän tähän samaan topikkiin äänestyksen? Ihan huvin vuoksi, olisi kiva tietää enemmistön mielipide.
Lansu_
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Jerry kirjoitti:Aa, eli jos hevospuolella osallistuu 400 yhteen luokkaan ni sit se pitää olla niin koirapuolellakin. No NYT mä ymmärrän! Mulla alkaa menee jo vähän yli hilseen tämä koko juttu, kun yhden on näköjään pakko pysyä joustamatta siinä vaihtoehdossa, että tuomarit pois. Ällistyttävää. Meillä on ollu tuomarit ties kuinka monta vuotta ja sit yks pongahtaa jostain ja tulee horjuttamaan - mun mielestä ihan turhaan päätökseen :| Mulle menis ihan hyvin nykytilannekin (ja monelle muulle), eikä mua haittaa vaikka en koirieni kanssa jokaiseen kisaan pääsisikään. Vaikka mulla on miljoona koiraa ja kaikkien kanssa aktiivisesti kisailenkin. Mut. Jos joskus kuitenkin joudutaan vetää äänestyspelillä ni oon melko varma tuloksesta.
Mieletäni kukaan ei ole mitään väkipakolla vääntänyt tai halunnut vetää koiraharrastuksia samanlaiseksi kuin hevoskisoja. Topikissa on esitetty ehdotuksia ja pohdittu niiden hyviä ja huonoja puolia. Osa ehdotuksista on toki otettu hevospuolelta, jossa ne on todettu toimiviksi. En ymmärrä miksi pitää heti alkaa höpöttää "kuinka me ei haluta samanlaisiksi kun hevosharrastajat", varsinkin kun sieltä saattaa löytyä jotain meillekin hyödyllistä ja toimivaa (en tarkoita, että meijän pitäisi tehdä kaikesta samanlaista).

Mä en ole tyytyväinen tämänhetkiseen tilanteeseen, en todellakaan sillä haluaisin kisata aktiivisemmin myös tokossa, mutten koskaan mahdu mukaan ALO-luokkaan, josta kisaaminen pitäisi aloittaa. Uskoisin, että joukosta löytyy muitakin jotka ovat samaa mieltä. Musta meissä koiraharrastajissa on nimenomaan se vika, että kaiken pitäisi aina mennä saman vanhan kaavan mukaan ja uudet ehdotukset lytätään lähes aina. Mietitäänpä miten oli esimerkiksi virtuaalipankin laita: suurinosa (minäkin joukossa) vastusti ajatusta, mutta nyt kun sellainen on saatu, todella monet sitä käyttää.

Mä kerään nyt tähän alle esitettyjä ratkaisuehdotuksia ja jos yritettäs löytää sellanen mitä mahdollisimman moni puoltaa. Myös muita ehdotuksia saa toki esittää.
1) Luokkien osallistujamäärien suurentaminen, esimerkiksi 60 koiraa/luokka. Kisojen pitäjät voivat etsiä yhden tuomarin yhtä tai kahta luokkaa kohti.
2) Tuomarit kokonaan pois, kisojen järjestäjät saavat itse määräta luokkakoot, sillä joutuvat ne itse tuomaroimaan.
3) Tuomarit säilytetään, mutta mikäli haluaa voi itse tuomaroida kisansa / osan luokista. Luokkakoot suuremmiksi.
4) Tuplaluokat pakollisiksi ja kisojen järjestäjiä kannustettaisiin järjestämään vieläkin useampia luokkia.
5) Nostetaan vähän luokkien osallistujamääriä ja pienennetään yhden omistajan mukaan ilmoittamaa koiramäärää, esimerkiksi 30 koiraa/luokka ja 2 koiraa/omistaja/luokka.

Itsekään en mielelläni ole tuomareita poistamassa, mutta periaatteessa mulle kävis mikä vaan noista ehdotuksista. Kaikkein parhaita omasta mielestäni ovat 1, 4 ja 5, muttei tuo 3:kaan ole lainkaan hullumpi.

Edit / Niia, äänestys voisi olla ihan okei, tosin ei pelkästä tuomariasiasta vaan ehkäpä nuo esitetyt vaihtoehdot, joita keräsin + vaihtoehto, jossa saa itse ehdottaa ratkaisua.
Tässä tosiaan on vielä sekin ongelma, että liittojen pitäjät tosiaan pitäisi saada mukaan keskusteluun...
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Twiggy
Pohjasakan hämmentäjä

Viesti Kirjoittaja Twiggy »

Niia, toivottavasti et nyt luule että minä olen sinua vastaan, olen vaan sun mielipidettä vastaan :D Ja et sinä oo tuota 400 osallistujan määrää ehdottanut, mutta sanoit että täällä tulee ihan pian olemaan sadan osallistujan luokkia.

Mulle kelpaisi ihan hyvin suuremmat luokat, mutta tuomareita en silti heittäisi pois. Ja tiedän että on tosi monia tuomariksi haluavia, mutta yleinen ongelma on se että kaikki liitot ovat sulkeneet tuomarikokeen, koska tuomareita ei tarvita tällä hetkellä enempää. Eihän suuresta tuomarimäärästäkään mitään haittaa ole, mutta jos niitä on siellä 60 ni kuinkas moni tuomari pääsee hoitamaan työtään? Eroksen ehdotus miellytti minua. Se, että tuomareita voisi silti ottaa liitoille, mutta olisi mahdollisuutena myös tuomaroida itse kisansa, jolloin voi ottaa niin monta osallistujaa kun jaksaa tuomaroida. Mutta jos taas tuomarit poistetaan, eikä kisan järjestäjä halua itse tuomaroida kisaansa, ni tämän on ehkä vähän vaikea löytää osaavaa henkilöä siihen hommaan, jos missään ei oo listattuna niitä.

//Tekisitkö, Niia, kokeilupohjasen äänestyksen noista Lansun listaamista vaihtoehdoista?
Niia
Le-ppä-ker-ttu

Heitän sen äänestyksen tänne pian. Lansu_n vaihtoehdoilla varustettuna. ;)

Minä jo luulin että nostit niskavillasi pystyyn jo siinä vaiheessa kun luit minun olevan hevosharrastaja. Onneksi et. ;) Eroksen ehdotus ei ole hassumpi, itse kun tykkäisin itse arpoa enkä etsiä jotakuta muuta tekemään sitä minun puolestani. Ja kuitenkin se jättäisi mahdollisuuden käyttää osaavaa tuomaria.
Murhapolttaja
Kanada

Viesti Kirjoittaja Murhapolttaja »

Kaivoinpa tämmöisen kommentin tuolta ensimmäiseltä sivulta:
Lansu_ kirjoitti:Ratkaisuna puhuttiin tuplaluokista, mutta eivätpä nuokaan näytä toimivan - mä en juuri koskaan mahdu mukaan tokokisaan vaikka ALO-luokkia olisikin kaksi.
Pointtina tässä on nyt se, että jos tuplaluokat eivät ole toimineet, niin miksi osallistujamäärän nostaminen toimisi? Jos toko-kisoissa järjestetään vaikka kaksi ALO-luokkaa, niin silloinhan osallistujia mahtuisi mukaan 2x25=50. Teoriassahan se on sama asia kuin luokkakohtaisen osallistujamäärän nostaminen, työt voidaan vain jakaa useamman tuomarin kesken. No joo, totta kai se aina hieman auttaa, jos osallistujia otetaan tuplaten enemmän, mutta kyllä siinä silti saa aika haukkana olla vahtimassa kisakalenteria. Sitten ehkä voitaisiin olla tyytyväisiä, jos yhteen luokkaan otettaisiin 200 osallistujaa...

Niin, ja mikä pointti tuossa tuomareiden poistamisessa on - miten se lisää mun mahdollisuuksiani päästä johonkin kilpailuun mukaan? Meinataanko tässä nyt sitä, että jos kisajärjestäjät tuomaroivat itse, niin luokkakoot voisivat olla kuinka suuria tahansa? Missä tässä nyt on logiikka? Miksi kisajärjestäjä jaksaisi tuomaroida sen 400 osallistujan luokan, jos tuomarikaan ei jaksa? Kun otetaan siihen vielä päälle tuomarointisääntöjen opiskeleminen - oikeat tuomarithan osaavat ne jo ennestään.
Of all the liars in the world, sometimes the worst are your own fears.
Lansu_
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Murhapolttaja kirjoitti:Pointtina tässä on nyt se, että jos tuplaluokat eivät ole toimineet, niin miksi osallistujamäärän nostaminen toimisi? Jos toko-kisoissa järjestetään vaikka kaksi ALO-luokkaa, niin silloinhan osallistujia mahtuisi mukaan 2x25=50. Teoriassahan se on sama asia kuin luokkakohtaisen osallistujamäärän nostaminen, työt voidaan vain jakaa useamman tuomarin kesken. No joo, totta kai se aina hieman auttaa, jos osallistujia otetaan tuplaten enemmän, mutta kyllä siinä silti saa aika haukkana olla vahtimassa kisakalenteria. Sitten ehkä voitaisiin olla tyytyväisiä, jos yhteen luokkaan otettaisiin 200 osallistujaa...
Hyvä pointti, mä en ajatellut loppuun asti. Toisaalta kuten totesit, niin korottamisella on aina merkityksensä. Periaatteessa jo kymmenelläkin koirakolla nostaminen on jo suhteutettuna paljon: Esimerkiksi tokokisoja on järjestetty kesäkuussa jo noin 25. Oletetaan että jokaisessa kisassa on ollut vain yksi ALO-luokka, johon on otettu 25 koirakkoa ja luokka on aina mennyt täyteen. Kilpailijoita on tällöin ollut 25x25=625. Mikäli luokkaraja olisikin ollut 35 (eli kymmenen enemmän) kilpailijoita olisi ollut 25x35=875 eli peräti 250 enemmän. Tuohan se jo vähän enemmän todennäköisyyttä mahtua mukaan. Ja nimenomaan jos tuplaluokista (2x25koirakkoa), siirryttäisiin esimerkiksi 60 osallistujan luokkiin osallistujamäärä kasvaisi tuolla kymmenellä. Periaattessahan se on kuitenkin se ja sama järjestetäänkö kaksi 30:n koirakon luokkaa vai yksi 60:n koirakon luokka.
Murhapolttaja kirjoitti:Niin, ja mikä pointti tuossa tuomareiden poistamisessa on - miten se lisää mun mahdollisuuksiani päästä johonkin kilpailuun mukaan? Meinataanko tässä nyt sitä, että jos kisajärjestäjät tuomaroivat itse, niin luokkakoot voisivat olla kuinka suuria tahansa? Missä tässä nyt on logiikka? Miksi kisajärjestäjä jaksaisi tuomaroida sen 400 osallistujan luokan, jos tuomarikaan ei jaksa? Kun otetaan siihen vielä päälle tuomarointisääntöjen opiskeleminen - oikeat tuomarithan osaavat ne jo ennestään.
Tuomarien poistamisen myötä kisan järjestäjä saisi itse määrä kilpailun koon oman jaksamisensa mukaan. Mä olen tällä hetkellä vepeliiton tuomari, mutten tosin ole vielä tuomaroinut kuin harjoituksen vuoksi. Koiria on kuitenkin yleensä luokissa 20-25. Mä itse jaksaisin ainakin jonkin verran enemmän tuomaroida, mutta liiton säännöt rajoittavat. Lisäksi ainakin mä tuomaroisin erittäin mielelläni omia kisoja silloin kun huvittaa, eikä silloin kun muille nyt sattuu kisojen järjestäminen sopimaan (ei siis sillä, tykkään vepen tuomaroinnista). Ja tuo 400 osallistujaa mikä täällä kummittelee nyt ei varmaan kenenkään koiraharrastajan mielestä ole kovin realistinen (vaikka hevospuolella suuria osallistujamääriä onkin). :P
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Sikko
Floodari

Re: Keskustelua liittojen säännöistä (nyt myös äänestys)

Viesti Kirjoittaja Sikko »

Ja kun ne tuomarit on niiin ihanan aktiivisia! Just suurin osa pk-lajien tuomareista. Auts, eikö niitä tuomareita vois hankkia vähäsen enemmän? Oon mailannu melkein kaikille tuomareille, joista peräti 2/3 on vastannut. Yksi myöntävästi. Katilta tuskin kannattaa kysyäkään, kun ei ilmeisesti virtuaalimaailmassa paljoa enää liiku. Ja älkää pliis hyökätkö kaikki nyt haukkumaan minua, että minä ainakin vastasin ja olen hyvä tuomari. Suurin osa vain ei ole vastannut. Ymmärrän toki, ettei aina ole aikaa, mutta olisi kiva saada edes vastaus.

Mutta agituomarit on ihania! Ihan sydäntä lämmitti, kun Hanna lähetti itse sähköpostia, että tarvinko tuomaria. (-: Pk-lajeja tuskin taas aikoihin järjestän, kun tuo tuomari hankkiminen on niin kuusesta.
you know what i like about people?
their dogs
Niia
Le-ppä-ker-ttu

Ja jos nyt vielä valitsisin itse sen mielestäni parhaimman vaihtoehdon, niin "3) Tuomarit säilytetään, mutta nyt mahdollisuus tuomaroida myös itse. Luokkakoot suuremmiksi." on paras. Pienikin luokkakoon nosto helpottaa mukaan mahtumista ja jos tuomarien lisäksi kisojen pitäjä itsekin saisi tuomaroida, uskallettaisiin ehkäpä järjestää lisää tuplaluokkia ja vaikka triplaluokkia.
Timberwolf
Velho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Pelustetaanko viltuaaligekkoliitto? :3

Mutta joo, mä olin ihan kokonaan unohtanut tuon vauhtoehdon, että tuomarit säilytetään, mutta kisat saa tuomaroida itsekin. Tai sitten en vain muistanut kirjoittaa sitä mihinkään viestiini.

Tämähän ei ole uusi juttu. Muistaakseni tästä on ollut puhetta jo aiemmin oikeassa tai varaTurrilassa, eikä silloinkaan päästy sopuun. Sinällään Niia ei ole se yksi, joka on pompannut horjuttamaan, hän vain on nostanut kissan uudelleen pöydälle.

Mäkin kannatan eniten kolmosta.
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Henji
Höpsö veitikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henji »

En nyt jaksanu kokonaan mutta kuin vaihtoehdot lukea, mutta äänestän
"4) Tuplaluokat pakollisiksi. Kannustetaan järjestämään vieläkin useampia luokkia."

Muut oli mun mielestä tyhmiä, tai ainakin ne että lisätään hirvaanä osallistujamäärää. Se vaikeuttaa hyvien tulosten saantia, ja kun nyt kerran virt.maailmassa hyvät vanhemmat merkkaa pennuilla toisinaan aika paljon, vähenenis ehkä hieman kasvatus ym.
Risto
Pohjasakan hämmentäjä

Viesti Kirjoittaja Risto »

Minusta tuo, että osallistujamäärä nostetaan esim. 60 tuntuu hyvältä idealta ja se, että tuomarit säilytetään, mutta saa myös tuomaroida itse, vaikka ei olisi tuomari! D: Helpottais ihan suunnattomasti.
MEIKÄN SETIT ON AITOJA, PIKIMUSTAA HUUMORIA
Dien
Nakkisotilas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dien »

Ja jos tuomareita ei oteta pois, niin eikös voisi tehdä kaikissa liitoissa, kuten palveluskoiraliitossa, eli otetaan niin paljon tuomareita, kuin vain tulee ja saa päättää haluaako tuomaroida vain omia kisoja ja tarvittaessa muidenkin ja sitten näitä, jotka tuomaroivat omia ja muiden kisoja. Näin saataisiin ihmisille mahdollisuus tuomaroida omat kisansa niin halutessaan ja niin, että he myös osaavat.
Ja kokeesta voisi tosiaan ottaa turhat nippelitiedot pois. Tuomarointi osio ja tärkeimpiä kohtia säännöistä.
Love is not a victory march
Evie
Le-ppä-ker-ttu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Evie »

Hmm. Mä en oikeastaan tiedä, että mitä tässä pitäisi tehdä. Puhun tässä viestissä sitten vaan tokosta oikeastaan, vaikka muistakin voisin, mutta paneudun vaan tähän nyt, kun siinä nyt tarpeeksi ongelmia :D

Oon kyllä huomannut näin VTL'n ylläpitäjänäkin, että ALO -luokat menevät tosi nopeasti täyteen, melkein samana iltana, kun koetta järjestää.
Luokkakokojen suurentaminen ei mun mielestä oikein toimisi tokossa (ellei sitten nostettaisi tuota nykyistä 25 esim. 30, mutta sekään ei auta kovin paljoa loppujen lopuksi), kun tuomaroiminen on siellä vähän enemmän aikaa vievää. (pitää ensin tarkistaa tulospalvelusta osallistumisoikeus ja sen jälkeen arpoa pisteet ja pistää koirat järjestykseen palkintojen mukaan.) Tulokset kuitenkin näyttää nyt "tokotuloksilta", joten en tiedä, että miten sitä muuttamaankaan.
Liiton omia tuomareita ei ainakaan tokoliitossa olla ihan heti poistamassa, ellei joku perustele mulle, että miksi pitäisi. (mun käsityksen mukaan meillä toimivia tuomareita on jokunen ainakin?)

Oon myös miettinyt (ja näköjään Dienkin tuossa ylempänä + pk lajeista päättävät), että voitaisiin ottaa rajattomasti tuomareita, jolloin jokainen halukas voisi tuomaroida omat kisansa itse ja virheitäkään ei pitäisi silloin syntyä. Jotkut tuomarit ovat tosin sanoneet, että hommia voisi olla enemmänkin, niin silloin työ vielä vähenee heiltä, mutta eipä se varmaan ongelma ole - menevät vain itse kerjäämään niitä hommia sitten. :lol: Mutta oikeastaan en näe mitään kamalia estojakaan asialle.
Tämä voisi toimia ja voisin siitä jutellakin Johannan kanssa lähiaikoina. Asia ei kumminkaan taas varmaankaan vaikuta juurikaan tuohon luokkiin mahtumisien kanssa.

Tuplaluokkien järjestäminen pakolliseksi, mm. Toisaalta ihan kiva idea sinänsä ja auttaisi jotenkin, mutta sen myötä pienenisi varmaankin myös kisoja järjestävien joukko? Joten en mielelläni sitä pakolliseksi pistäisi kumminkaan. Tokossa on tällä hetkellä luvallista järjestää esim. 2x ALO -luokka, tätä voisi tietenkin nostaa, jos jotkut tykkäisivät järjestää enemmänkin noita luokkia. Normaalisti kun niitä järjestetään valitettavasti vain se yksi ALO luokka/kilpailu.
Vastaa Viestiin