Tuomaroimiseen selkeyttä ja yhtenäisyyttä?

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Samantha
Ei riitä.
Viesti:

Re: Tuomaroimiseen selkeyttä ja yhtenäisyyttä?

Viesti Kirjoittaja Samantha »

Timberwolf kirjoitti:Mä suosittelisin jättämään lyhenteet ja päivämäärät kokonaan pois, koska ne oletettavasti menee silloin helpommin spämmeihin. Ihan vaan joku "Tuomaroimaan?"/"Tuomaroimaan marraskuun näyttelyyn?" menee luultavasti helpoiten läpi.
OK, tänks! :) Pitäneekin kokeilla.
Lottie
Le-ppä-ker-ttu

Viesti Kirjoittaja Lottie »

Mun mielestä on turhaa mainita esim. silmien muodosta tai kuononselän kuperuudesta, jos niissä ei ole mitään vikaa. Sekään mun mielestä ei ole liian suurpiirteistä että mainitsee mittasuhteet, pään, ilmeen, rungon (pituus, ylälinja, alalinja), raajat, kulmaukset ja turkin. Lisäksi kaikki puutteet pitää mainita, ja tietysti jos joku on erityisen hyvää. Mutta ne asiat millä ei kokonaisuuden kannalta ole suurta merkitystä, voi jättää kirjoittamatta niin pitkälle kun kaikki on ok. Mä kyllä pidän sanallisista, niistä näkee osaako tuomaroida, mutta en pidä tarpeellisena käydä jokainen yksityiskohta läpi ja kirjoittaa se esille. Mulla loppuu suoraansanottuna kiinnostus lukea niitä ylipitkiä sanallisia jos niissä ei ole mitään erityistä (ja harvoin on). Varsinkin jos on sanallinen tyyliin "Kaunis, tyypillinen pää, joka tarpeeksi kuiva kauttaaltaan. Erittäin hyvä, tarpeeksi vahva muttei liian jykevä kuono-osa. Oikeanmuotoinen kallo. Erittäin hyvä huulien pigmentti ja tiiviys. Oikeanmuotoiset ja -väriset silmät, joissa tyypillinen lempeä ilme. Hyvä kirsu. Erinomainen kuononselkä, joka täysin yhdensuuntainen kallon ylälinjan kanssa. Hyvä kuono-osan ja kallo-osan suhde. ---", enkä sano että mikään noista yksittäin olisi huono kommentti, vaan että mun mielestä jokaista osaa ei tarvitse erikseen kommentoida näin. Tällaisissa arvosteluissa myös usein katoaa se, mikä oikeasti on hyvää ja _tärkeää_, ja toisaalta ne puutteet hukkuu sanapaljouteen. Jos kaikki pikkujutut on hyvää, mutta esim. ylälinja huono, se hukkuu sinne vaikka ylälinja on erittäin merkittävä osa hyvärakenteista koiraa. Jos ajatellaan jalostuksellisesti, niin en käyttäisi koiraa jolla on hyvät ranteet mutta vähänkään huono ylälinja mutta sen sijaan käyttäisin koiraa jolla on hyvä ylälinja mutta vähän löysät ranteet.
Natali
Kriisissä

Viesti Kirjoittaja Natali »

Menee nyt ehkä vähän aiheen sivusta, mutta mitäpä siitä. Mietin että agilityssä on nyt tullut vastaan tuomaroimissani kisoissa useita koiria, joiden kisakalentereissa on kysymysmerkki tuomarin kohdalla, miten pitäisi toimia? Pääsevätkö kyseiset koirat valioiksi asti siitä huolimatta? En usko että kyseisten koirien omistajat huijaisivat, mutta pitäisikö asialle tehdä jotain ettei päädytä sellaiseen tilanteeseen, jossa valionarvoa hakee kasa koiria, joilla on vaadittavat tulokset muttei voida sanoa kenen tuomaroimina ja että pelkkä arvontakone ei riitä mainittavaksi kisasivulla vaan sieltä täytyy myös löytyä sen henkilön nimimerkki, joka tulokset arpoo, jotta mahdollisten ongelmien tullessa tuomariin voidaan olla yhteydessä.
noel
Lassien tassuhiki

Viesti Kirjoittaja noel »

^ Omilla koirillani on vastaavaa ollut, mutta olen jotenkin mieltänyt sen niin, että pari ?-merkkiä ei haittaa. Kuitenkin joskus mm. ostetuilla koirilla jotka ovat jo ennestään olleet jonkin aikaa virtuaalimaailmassa saattaa olla kisakalentereissaan kisoja, joiden osoitteet eivät enää toimi ollenkaan, eikä tuomaria ole ollenkaan merkattu. Ymmärtäisin yskän, jos jokaisen tuomarin kohdalla olisi pelkkä ?-merkki. Etten usko, että yksi tyhjä kohta kahdeksan täyden kanssa haittaa ollenkaan :) Näyttelyissä asia olisi varmaankin jo toinen.
Vastaa Viestiin