Nimeämisen ihanuus ja kurjuus

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Vastaa Viestiin
Spiegel
Kanada
Viesti:

Re: Nimeämisen ihanuus ja kurjuus

Viesti Kirjoittaja Spiegel »

Nimi minun ja ystäväni rakenteilla olevalle kennelille tuli vain päähän, kun väsäsin eräänlaista blogia itselleni. Sinisielun - en tiedä, kuvaako se bordercollieita mitenkään, mutta itse pidän nimestä ja se kuulostaa lausuttuna kauniilta. En oikeastaan osaa kuvitellakaan kennelillemme mitään muuta nimeä, eikä tämän keksimisen kanssa onneksi ollut ongelmia.

Nimien keksiminen on mielestäni mukavaa, vaikka keksimäni nimet ovatkin yleensä melko yksinkertaisia (tyyliin Stella). Vaikka oikeastaan, ei niillä nimilläkään sen suuremmin väliä ole, kunhan niistä itse pitää :) Suosin suomenkielistä, vaikka joskus mukaan saattaa tulla mukavalta kuulostavia muunkielisiäkin nimiä.
“What's past is prologue.”
EV | Hiljaiseloa yliopiston vuoksi
Sid
Nakkisotilas

Viesti Kirjoittaja Sid »

Mullekin esimerkiksi koirien nimien keksiminen tuottaa joskus päänvaivaa, kun ei vaan millään keksi mitään. Yleensä kuitenkin se nimien ideoiminen on hauskaa ja mukavaa puuhaa. Keksiessäni pennuille nimiä käytän melkein aina vain omaa mielikuvitustani, samoin myös kun keksin aihetta pentueen pentujen nimille. Evm-sukuisten koirien nimien (+suvun) keksimiseen saatan käyttää jotain netistä löytyviä nimilistoja/sanakirjoja, tai sitten siinäkin vain omaa mielikuvitustani. Kutsumanimet ovat tietenkin paljon helpompia ja niitä keksii jo koiran virallisen nimen + kuvien (ja mahdollisen luonteen) perusteella.

Kennelille nimen keksiminen on mulle normaalisti hankalempaa, koska se on kuitenkin melko tärkeä seikka. Harmittoman (lopettanut) kanssa olin niin mielikuvitukseton, että otin nimen suoraan turrilan kennelnimi -threadista. Kun sitten Julyn kanssa päätimme perustaa eurasiereita kasvattavan virtuaalikennelin, oli nimen keksiminen tosi hankalaa.. Aluksi emme keksineet yhtään mitään, mutta yhtäkkiä niitä nimiehdotuksia olikin tarjolla ihan hyvä määrä, ja kaikki kuulostivat ihan hyviltä. Deepak oli kuitenkin molempien suosikki, ja niinpä sitten siihen päädyimmekin.. Ja siitä pidämme kyllä hyvin paljon :) Deepak vain pälkähti päähäni, en siis saanut ideaa siihen mistään.

Vaikka koiran virallinen nimi on mulle myös aika tärkeä seikka, harvemmin se kuitenkaan vaikuttaa esimerkiksi pennun ostoon. Tietenkin jos pentujen nimivaihtoehdot ovat mielestäni aivan kamalia, niin ainakin kokeilisin kysyä mahdollisuutta keksiä itse pennulle virallinen nimi. Yleensä siihen pennun ostoon kuitenkin vaikuttaa niin moni muukin asia, että välttämättä yhden nimen takia en pentua jätä varaamatta, jos muuten kuulostaisi lupaavalta.
kiss my eyes and lay me to sleep
Satmi
Kriisissä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Satmi »

Niin... Tiedä mistä sitten Joikutassun tuli. Mut kun se tuli, se oli niin ilmeinen etten oo missään vaiheessa kuvitellutkaan vaihtavani sitä. Saamenkielisten kasvattinimien kanssa kyllä on etuliite parin pentueen kanssa lyhennetty pelkäksi Joikuksi.

Kasvattien nimien kanssa ei ole suuremmin ollut vaikeuksia. Kahdella kuudesta pentueesta on suomenkieliset nimet. A-pentue ihan omasta päästä keksien ja Protoni-teemapentueen kanssa löytyivät varsin osuvat kolme nimeä kys yhtyeen albumilta (Leimattu, Murheruhtinas ja Illuusio). Saamenkieliset ovat sitten menneet joko pelkän kirjaimen, teeman tai sekä kirjaimen että teeman kanssa, esimerkiksi B-pentue on kasvien nimiä pohjoissaameksi, C-pentue lintuja saameksi ja viimeisin pentue numeroita saameksi. Vaivaa on nimien eteen nähty, mutta tyytyväisiä ollaan myös oltu tuloksiin. Tosin erityisesti Joiku áhppes oavžžun kanssa ollaan oltu vähän vaikeuksissa kun nimi näkyy mitä erilaisimmin tavoin tuloskalentereissa ja kisasivuilla jos aksentit ja muut on laitettu oikein kisailmoittautumiseen. :D

Mitä kennelin nimen keksimiseen tulee, en ikinä voisi kuvitellakaan käyttäväni jonkun toisen keksimää nimeä. Samasta syystä kuin en toisen tekemää ulkoasuakaan – se ei ole omaa työtä ja silloin kennel ei tunnu omalta. Mutta eipä se mua haittaa jos joku haluaa välttämättä jonkun toisen keksimän nimen.
Koiria me ei nykyään Joikuun juurikaan muualta oteta, mutta kyllä sillä nimellä on minullekin iso merkitys. Jos listalla ei ole sopivaa tai kasvattaja määrää nimen josta en pidä niin kyllä mä kaikin keinoin yritän saada jonkun itse keksimäni paremman nimen.
His brain is gone!
Marcia
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Marcia »

Mä keksin helposti kenneleiden kissaloiden nimet itselle, sitten onkin vaikeampi keksiä koirien nimiä (varsinkin B, C, D, F & G kirjaimet). Oon kateellinen Annalle, se keksii niin upeat nimet. Mun nimet on tyyliä Lottovoitto, Arpakuutio, Taikakuutio ja Aamutähti.
Do you hate that you love me or do you love that you hate me?
All you bitches be bitin', I hope you don't give me rabies
Ember
Toistolla tehoa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ember »

Corusant's-nimen juuria en juurikaan muista.. Jostain olen sen vääntänyt, joskus varmaankin sanakirjoja tutkiessani. Aluksi ajattelin kennelini nimeksi salaa Coryzaa, mutta se kun on ranskaksi nuha, niin Corusant's tästä omanlaisen väännös. Jälkeenpäin nimi on aina välillä arsyttänyt ja tullut mieleen, että etkös sitten mitään parempaan keksinyt, mutta kyllähän tällä pärjää. Vastikään aloitettu Tiera sitten on 51koodia yhtyeen instrumentaali. Halusin suomalaiselta kuulosta kennelnimen, mutta sitten kun taas miettii niin eihän Tiera oikeastaan suomeksikaan tarkoita mitään.. Corusant'sin A-pentue (Allégre, Afrodite, Aimé, Amant) oli nimellisesti hienoinen pettymys omalta suunnalta, en jaksanut tuolloin keksiä yhtikäs mitään. Miplianin A-pentueen nimistä, Akatsuki Yami (en ole tästä varma, mutta kääntäisin sen Pimeä Aamunkoitto), Ame no Orchestra (Sateen Orkesteri) ja Aoi Tsuki (Sininen kuu) olivat minusta hyviä nimiä. B-pennuille olisin myös halunnut antaa japaninkieliset nimet, mutta päädyin nyt englantiin ja nimet eivät (taaskaan) olen mitään maailman parhaita, vaikka täytyy sanoa että osasta.. ;)
Rakastan nimien keksimistä kunhan saan kunnolla paneutua siihen, Tieran A-pentueelle olen jo keksinyt nimet, vaikka edes rotua en tiedä vielä, saati sitten vanhempia. :roll: Kerään jatkuvasti ylös hyviä nimiä... ;)
Se että olet paranoidi, ei tarkoita sitä, etteivätkö he jahtaisi sinua...
juulia
Floodari

Viesti Kirjoittaja juulia »

Geewasin nimi on mulle täyttä potaskaa, mä en tiedä yhtään mitä se tarkoittaa. Joskus vuosi sitten olin kaverillani Iinalla käymässä, ja me mietittiin, että perustaisimme yhdessä virtuaalikennelin, joka kasvattaa erilaisia lapinkoiria. Tämän kennelin nimeksi päätettiin Lapinkoira- lehtien avustuksella (= luimme erilaisia koirien nimiä, ja yhdistelimme niitä ja pudottelimme joitain osia pois) Hallantuoman. Hallantuomaan päätimme tehdä kumpikin kolme lapinkoiraa, jotka ovat evm- sukuisia, ja keksiä niille jotkut hyvät nimet.

Mun koirien nimiä on enää mahdoton muistaa, nyt kun Hallantuoman on lopetettu, mutta yhden koiran muistan - Heewas Hallanpoika. Heewas on siis muunnos Geewasista, joka puolestaan on muunnos yhdestä ehdotuksesta virtuaalikennelimme nimeksi, Gewdies. Gewdies on ihan siansaksaa ja se on varmaan muunnos jostain g- alkuisesta koiran nimestä. Geewasin olen kuullut kuulostavan esim. karkilta, ja hyväksi nimeksi sitä on kehuttu aika paljon. Eli Geewas- nimi tulee yksinkertaisesti ihan siansaksasta ja omasta mielikuvituksesta, Iina on tainnut tuon Gewdiesin keksiä joten pisteet Geewasin nimen keksimisestä menee kyllä sinne suuntaan. ;)

Evm- sukuisia koiria mulla ei taida olla tällä hetkellä kuin yksi, Haltijattaren Voisiko Olla Paremmin. Nykyään ajattelen, että nimi on liian pitkä, mutta muuten tykkään siitä - tai itse asiassa tuo Haltijattaren on mielestäni ihan suhteellisen tyhmä nimi, mutta Voisiko Olla Paremmin, siitä tykkään tosi paljon, ja olenkin aika ylpeä tuosta nimestä. Varsinkin jollain kaunofontilla nimi näyttää todella upealta. Täysin itsekeksimäkseni nimeksi voin tuon edellä mainitun lisäksi mainita Geewasin ekan pentueen nimet. Teemaksi tuli jostain täysin käsittämättömästä syystä Harry Potter, ehkä siksi, että sieltä löytyi useita hienoja nimiä, ja olin niin kyllästynyt A- alkuisiin nimiin! Koko ajan tuli joku samanniminen vastaan, antoi nimeksi minkä tahansa. Niinpä pentujen nimeksi tulivat Draco, Lucius, Dobby, Lavender ja Hermione - kaikki itse keksimiäni, paitsi tuo Lucius kyllä taisi unohtua listalta, joten Pehko on varmaan sen keksinyt. Mielestäni nimet sointuvat hienosti ja olen tyytyväinen nimiin.

Ekan pentueen lisäksi voin leuhkia omakeksimäkseni Geewasin toisen pentueen nimet. Tämä pentue oli teemaltaan Eragon, joka ei ehkä niin tuttu ole kuin Harry Potter. Nimiksi valittiin sitten Jindra, Celdien, Beroan, Vanir ja Durza. Tykkään nimistä todella paljon, ne sointuvat myös hienosti ja lisäksi ne kuulostavat kauniilta ja erikoiselta. Tykkään kyllä kovasti, vaikka mieltä on vähän jäänyt kaivelemaan, että onkohan se Jindra ihan oikeutettu nimi - ei taida juontua Eragonista, kun muistaakseni se sana oli sittenkin Jiedra tms. Mutta jääköön arvoitukseksi. :D

Mielestäni keksin nimiä ihan suht helposti ja nimet on myös aika kivoja, toivottavasti joku muukin on sitä mieltä. ;) muoks: Pilvi hei, ota yhteyttä muhun kun seuraava pentue tulee, mä haluan keksiä sulle nimiä! :3
  • Tarkoitus on elää ja kerran kuolla
    Henkeen kaikki vetää ja sormet nuolla
Anri
Syvällistä

Viesti Kirjoittaja Anri »

Deattanin pokkasin Wikipediasta jossa siitä sanotaan näin:
"Deattán eli Painajainen on saamelaisessa tarustossa linnun tai muun eläimen hahmossa esiintyvä haltija, joka istuu yöllä nukkuvan ihmisen rinnan päällä. Se aiheuttaa ihmiselle painajaisia, ahdistusta ja huonounisuutta, tai vie unen kokonaan."
Tarkoituksena oli etsiä jokin persoonallinen ja saamelainen nimi joten aikansa kun seikkaili niin tuommosta löyty.

Kasvatit olen päättänyt nimetä enempi teeman mukaan ja suomenkielisiksi. Tähän asti olen mielestäni osannut valita hyvät nimet pennuille, erityisesti tuo marjapentue oli mieleen. (Hillan Hempeä, Mustikan Makea, Tyrnin Tujakka, Puolukan Pirteä)

Evm:lle on sitten vaikeampi keksiä nimiä, tällä hetkellä omistan vain yhden evm. sukuisen koiran eikä nimikään ole itse keksitty: Sudenyön Mahtivoima, tykkään.

Yleisesti ottaen tykkään siansaksaa olevista nimistä tai erittäin epäyleisista enkun kielisistä nimistä. (Meinasin vähän aika sitten ottaa pehkon jonka nimeksi olisi tullut Santchi's Troya (= )
jade
Kriisissä

Viesti Kirjoittaja jade »

Nimien keksiminen on parasta. :)

Nykyinen kennelini Fleck, jota pidän reden kanssa, sai nimensä springereiden värityksestä. Sehän kun tarkoittaa laikkua/täplää. Vähän hassua sinänsä että saman nimen alle on syntynyt kelpieitä mutta noooo ei se ole vaarallista.
Fleckin pentueet on nimetty teemojen mukaan, ei kirjainten. Ja meillä kasvatinomistajat saavat melko paljon valita nimiä itse. Paitsi tyhmiä ei saa valita.
Eka pentue oli rokkipentue, ja lapset saivat nimet Glam Rocker, Indie Rocker ja Rockstar.
Toka oli sitten actionleffapentue, ja pentueeseen kuuluu Gladiator, Alias Betty, Predator ja Terminator.
Kolmantena tuli prinsessoja ja prinssejä, eli Glossy Picture Princess (oma, rrrakastan tota nimeä!), Princess of the Love, Prince of All Thieves (ihana kans).
Seuraavaksi tulee varmaan pusupentue, emäksi kun tulee Air Kiss. Ja jos isä on ranskantuontiherra, yhdestä pennusta tulee French Kiss tietysti. :D

Evm-koirien nimiä on tooosi kiva keksiä, joskus tekisi mieli ottaa uusi piski vaan sen nimen takia. Yksi suosikeista on toi ilmasuukko, Spring Chill's Air Kiss. Tavallaan vähän tylsä nimi mutta hirmu kaunis imo. Joissain on vähän turhan vajaasti käytetty mielikuvitusta, karjisnarttuni nimi on kekseliäästi Rainy Day. : DDD

Kun mulla vielä oli Backyard's, Rainy Daylle tuli pentue jonka teemana oli tietysti sade. Omasta uroksestani tuli November Rain, koska se on nätti nimi ja nätti biisi myös. Biisien nimiä on tullut jonkin verran käytettyä, joskus omistin mm. Bohemian Rhapsody -nimisen koiran.
Äh, nyt tuli kauhea nimienkeksimisvimma!
KuvaKuvaKuva
rust
Kanada

Viesti Kirjoittaja rust »

Mä rakastan myös nimien keksimistä :D.

Rajut-nimestä mä oon saanut paljon positiivista palautetta, ja ihme kyllä, pidän siitä itsekin ihan älyttömän paljon :). Tän nimen tarina on itse asiassa aika yksinkertainen, bongasin Pentueilmoituksista jonkun ilmoituksen jossa luki jotain tyyliin "Rajuja ----" ja tuli sellainen "Ahaa!" -elämys. Nimi pyöri n. viikon päässäni, testasin, kyllästyisinkö siihen heti. Enpähän kyllästynyt ja tadaa - Rajut on pystyssä!

Kennelin A-pentueen pennun nimeä en keksinyt itse, mulla oli kriteerinä vaan että A-kirjaimella alkava nimi ja suomenkielinen :D. Siitähän tuli sitten Rajut Arkkienkeli, mikä on mun mielestä kyllä tosi kaunis nimi porokoiralle, vaikken itse sitä keksinytkään!

Seuraavan pentueenkin nimiä oon jo keksinyt valmiiksi ;). Tosin tähän on vielä aikaa, mulla ei ole hajuakaan rodusta eikä vanhemmista, muttah... Automerkeillä- ja malleilla meinasin siis nimetä, olen rakastunut nimeen Rajut Prelude, joka tulee satavarmasti jäämään mulle itselleni sitten joskus :D. Rajut Land Rover, Rolls Royce ja Alfa Romeo olisivat myös tosi mukavia. Mutta katsotaan sitten joskus.
feel love before it's gone
Mysteeri
Alkupalat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mysteeri »

Ah, kuinka hävettää nuo alussa keksimäni nimet! Huiskutuksen Hadley. Öyrghm. Kutsumanimikin on vielä Hadley. En tiedä miksi laitoin silloin tuollaisia nimiä koirilleni. Muita esimerkkejä ovat Huiskutuksen Klara Princess ja Huiskutuksen Ankara Henrick. Nyt minulla on päässäni monta ihanaa nimeä, joita voisin antaa kultsupennuilleni, mutta niitä pentueita ei ole syntynyt vielä, eikä ole näillä näkymin vielä tulossa.;/

Kennelini nimestä pidän kuitenkin huomattavasti enemmän kuin koirien nimistä. Huiskutuksen nappasin joskus tuolta nimiehdotuksia palstalta. Pidän siitä, että se on suomenkielinen ja sopii hyvin minusta kultsuja kasvattavalle kennelille.
fake it till you make it

leirikoulussa 13.8.-14.8.
chessy
Alkupalat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja chessy »

Myös minä olen huomannut sen, kuinka nimen keksimistaito kehittyy siinä muiden virtuaaliharrastustaitojen ohessa. Toisaalta on selvää, että toiset tulevat aina olemaan parempia keksimään nimiä kuin toiset. Olemmehan vain ihmisiä. (Okei ehkä tämä on ennemminkin makukysymys). Itseäni en silti pidä minään kummoisena nimen keksijänä, mutta kaiketi aivan minimaalista edistymistä on tapahtunut sitten ensimmäisten koirieni nimiin verrattuna. Yksi virtuaalikoirille keksimistäni nimistä, jota olen jälkeenpäin kammoksunut on "Catcher's Tell Me When Raining Is Over". Nimi nyt on aika kamala :') Se on pitkä, jotenkin tönkkö ja ajatukseton. Toinen asia mitä olen jälkeenpäin kauhistellut on evm koirilleni keksimät suvut, osassa niistä on aivan typeriä nimiä... Kröhöm. Jos nimien mielikuvituksen puutteesta puhutaan, niin ensimmäisen virtuaalikennelini nimi todellakin oli sitä. Kliseinen ja imelä, kennel Satuprinsessan. Onneksi tuon nimen alle ei ehtinyt syntymään pentuieta, vaikka se vuoden olikin pystyssä. Kennel jatkoi toimintaansa, mutta nimi onneksi vaihtui. Zaharan- nimi nyt ei ollut täysin toivoton, muttei oikein sopinut collielle ja belgeille, joten se jälleen vaihtui. Zaharan nimen alle ehti kuitenkin syntyä yksi pentue, jonka nimet eivät tosiaan olleet mitään persoonallisuuden huippuja (Ainoa Ihana, Ainoa Oikea, Ainoa Ananas, Ainoa Komea)..

Zaharan jakautui kahdeksi kenneliksi vuonna 2007, ja ainakin toistaiseksi olen ollut tyytyväinen kennelini käytössä oleviin nimiin. Furious BD oli pitkän harkinnan tulos. Yritin pitkään miettiä, jotain suomen kielistä nimeä, mutta en keksinyt mitään sopivaa. Sitten tein itselleni evm sukuisen tuontikoiran Kiss Me Baby JC:n. Tästä innostuneena päätin, että belgi kenneliini tulisi jokin loppuliite. Kun aloin tehdä tälle neidolle sukua niin yhtä äkkiä se välähti "BD" joka siis kuulostaa lausuttuna "biidii". Tästä innostuneena aloin pohtia varsinaista nimeä loppuliitteen lisäksi. Yritin miettiä jotain ytimekästä ja lyhyehköä joka tiivistäisi belgianpaimenkoiran perusolemuksen. Satuin sitten eräänä iltana katselemaan belgini ja kultsuni painimista lattialla hampaat irvessä ja siinä se välähti! "Furious" joka voidaan suomentaa esimerkiksi raivoisaksi. En nyt tarkoita, että belgit olisivat tällaisia, mutta jotenkin se tuntui sopivalta, sillä moni ihminenhän pitää belgiä jotenkin hulluna tappakoirana :') Joka tapauksessa, tämän pienen aivotyöskentelyn tuloksena Furious BD oli syntynyt ja ainakin toistaiseksi olen ihan tyytyväinen ollut nimeen. Se ei ole mikään maailman persoonallisin nimi, mutta minunlaiseni kuitenkin. Tärkeintä minulle on omassa kennelnimessäni, että se niin sanotusti maistuu omassa suussani hyvältä.

Yazzy's nimi on taas hyvin yksinkertaisen tarinan takana. Yksi lempikoiristani on lempinimeltään Jazzi ja tästä nimestä pidänkin kovasti. Halusin nimetä kennelistäni Jazz, mutta tämä nimi on mielestäni käyttössä ihan irl kennelillä. Jazzi's taas olisi kuulostanut jotenkin ei hyvältä, ainakin omaan korvaani. Sitten aloin miettiä, että jos kennelnimi olisi Yazz, mutta ei sekään oikein sopinut. Halusin kuitenkin, että tämä nimi olisi ns. "jonkin" + kasvatin nimi. (Koska Furious BD:ssä ei ole tätä omistusliitettä). Niinpä päädyin nimeen Yazzy's, joka ei varsinaisesti tarkoita mitään. Yazzy's oli myös sopivan neutraali ja sen alle oli hyvä sijoittaa colliet ja noutajat.

Omakeksimieni koirien nimistä sen verran, että erityisiä suosikkejani ovat Seaside's Zonathan ja Feaver's Porsche. Seaside's Zonathan on simppeli, mutta kuitenkin näpsäkkä nimi. Erityisesti nimi Zonathan on mieleeni. Feaver's Porsche taas oli jotenkin mielestäni sopiva terrierille, joka kuumuu nollasta sataan hetkessä. Porsche on aika yleinen, mutta ei kuitenkaan täysin klisee. Kuten jo taisin sanoa niin pidän myös groene narttuni Kiss Me Baby JC:n nimestä, joka on hyvällä tavalla hieman imelä, mutta ei kuitenkaan aivan äklö. Tykkään noista kirjain takaliitteistä, en tiedä kyllä miksi. Tässäkin nimessä on hauska, että sen voi sanoa joko "jeicii" tai "jiicee" (hullujen on revittävä jostain tällaisesta hupinsa..).

Lopuilla oma tekemilläni evm- sukuisilla koirilla onkin sitten ihan ok nimet, jotka eivät kuitenkaan ole suosikkejani. Nämä koirat ovat jo Satuprinsessan ajalta, joten ne ovat yllättävän järkevä nimisiä siihen nähden, että olen tehnyt kennelistäni silloin Satuprinsessan :') Ihme etteivät koirat ole olleet "Satuprinsessan Ihku Tikkari" ja "Hotbabe's Pinky Pinky Hot Hot". :P Joka tapauksessa, takaisin asiaan. Furious BD:llä on vasta yksi pentue, jonka nimistä kuitenkin pidän. Avidité eli ahneus ranskaksi ja Fierté eli ylpeys ranskaksi. Teemana oli klassiset 7 kuoleman syntiä, mutta ranskaksi käännettynä nimistä tuli oikein mukavat :) Yazzy's kasvatteja löytyy kaksi pentueellista, pienet pentueet molemmat. Be-Pop-Alulla on ehdottomasti oma henkilökohtainen lemppari, mutta tämä onkin kaverini idea (ei minun). Biña Coladasta pidän myös, vaikkei olekaan niitä harvinaisempia. C- pentueen kohdalla oli sitten kahviholistit vauhdissa, eli kahvi toimi teemana. Café Cappucino ja Café Latte ovat minusta oikein mukavat nimet, vaikka henkilökohtaisia nimisuosikkejani ei kahvipennuillekkaan valittu.

Sitten vielä noista muilta tulleista koirista. Omat nimisuosikkini ovat Copel Bwélla ja Dear de la Dorado, jotka ovat jollain tapaa sympaattisia ja ihania. :) Myös minulta löytyvän WolfTamen kasvatin Fabled Storyn nimestä pidän kovasti, mutta mitä olen tässä vuosien mittaan kiinnittänyt huomiota niin WolfTamen pennuilla on aina hyvät nimet, joten tämä ei ole mikään yllätys ;) Sen olen huomannut, että olen innostunut keksimään lempinimiä koirille. Se on minusta kaikista mukavinta ja olenkin melkotyytyväinen koirieni lempinimiin. Erityisesti suosikkejani ovat Gia, Carmen ja Gwenna, sekä Jazi. Pidän myös Nellestä ja Jasusta. Kuitenkin osan koirieni lempinimet ovat vähän tylsiä, joko niitä yleisiä tai sitten liian suoraan nimestä tulevia. Mutta täytyy yrittää tästä lähtien panostaa entistä enemmän nimiin, niin saadaan virtuaalimaailmaan entistä persoonallisempia koiria.
Chessy aka Cassandra
Furious BD
Yazzy's

~Koira, ystäväsi, suojelijasi~
Tuulia
Analysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Minä taas en pidä yhtään nimeämisestä. Usein sanakirjan avulla yritän koirille jonkinlaisia nimiä vääntää, muttei siitäkään oikein tahdo tulla mitään. Suosin enemmän suomenkielisiä nimiä, ja siksi sanakirjasta on mielestäni helpompaa arpoa suomalaisia nimiä kuten esimerkiksi Virityksen (kennelnimi) ja Aavan Meren Tuolla Puolen. Englanninkieliset nimet ovat kaikken kivoimpia, mutta en ole jaksanut englannin sanakirjaa kaivaa vaatehuoneesta ja muutenkaan en jaksa siihen nimeämiseen paljoaa aikaa käyttää, kun on virtuaalikenneleillä muukin tarkoitus kuin huippunimien keksiminen. ;)
Yhdyn muihin ja häpeän naama punaisena ensimmäisiä nimiäni. Yläkerran Aarre ja vastaavaa. Huh huh, onneksi nykyään nimet ovat edes jonkin verran järkevimpiä :D
Kuva
Dream
Nostaa rautaa

Viesti Kirjoittaja Dream »

Olen elämäni aikana perustanut kolme hoitaja kenneliä ja yhden (jolla on ollut kaksi nimeä) "kunnon" kennelin. Jostain kumman syystä kolme ensimmäistä nimeä alkoivat kaikki D:llä. Diamond's, Domino ja Dreamer. Näiden kanssa olin ihan hakoteillä ja jostain vain se nimi yhtäkkiä syntyi. Nyt nykyistä Kuperkeikan kenneliä perustaessani halusin joko suomenkielisen tai ihan siansaksaa olevan nimen, sillä jotenkin olin kyllästynyt nimeämän koiria englanniksi, ja voisiko tyhmemmältä kuulostaa joku Diamond's Wagner, Fresent tai Lumitähti? Dominosta ja Dreamerista en sitten jaksa mainitakkaan mitään :)

Uutta kenneliä perustaessani mietin nimeä melkoisen paljon. Jostain sitten telkkaria katsellessani sain nimen Arandan tai siihen suuntaan, ja heti menin sen ylös kirjoittamaan. Jälkeenpäin nimi alkoi harmittaa, Arianan, Aranal yms. kuulostivat liian samalta ja muutenkin nimi Arandan ei vakuuttanut. Lopuksi sitten varaturrilan nimilistalta kävin poimimassa nimen Kuperkeikoin, josta väänsin Kuperkeikan. Mielestäni tämä nimi jollain lailla sopi silloiseen kasvatusrotuun suomenlapinkoirat.

Koirien nimien suhteen olen aikoinani turvautunut massanimiin: "Star", "Lumi...", yms. Itse vanhetessani ja uusia kenneleitä edes menneiden tilalle perustaessani opin nimeämään koiria paremmin, vaikka voin sanoa ettei se pakkopullana luonnistu ollenkaan. Kaikkein helpoiten jonkun Teeman perusteella onnistuu.

Tällä hetkellä Kuperkeikassa asustelee 3 ostettua, 1 itse nimetty ja 1 tuonti koira. Erityisesti pidän nimestä Deattan Pakkaspilli, joka on suomalainen, mutta silti erikoinen ja sointuu hyvin Deattan nimen kanssa. Onur Around'N Ruyna on myös omaperäinen nimi, mutta ehkä enemmän tuon Ruyna - nimen tilalla olisin tykästynyt sisaruksien nimiin: Rianna, Robinna, Remina. Shelttini Kimberly's So So Beautifull tuli jostain pakkopullana. Aluksi suunnittelin Kimber nimeä kutsumanimeksi, mutta tuon sai helposti muunneltua Kimberly'ksi ja lopun So so Beautifull keksin RadioNovasta, kun se siellä jotakin kautta esiintyi. Henjin tuoma Norjalainen Solen Le Stadig on myös yksinkertainen, mutta mukavan kuuloinen nimi (vaikka jossain määrin voi lopusta tulla mieleen "lestaatiolainen"). Solen "aurinko", on hyvin yksinkertainen suomennettuna, mutta Norjaksi väännettynä erilainen nimi :) Nimihän siis tarkoittaa "aurinko nauraa ikuisesti".

Nimien keksimiseen on siis kaksi polkua: Pakkopullana väännetty ja ajankanssa yms. keksitty. Ehdottomasti pakkopullana keksitty nimi saattaa kuulostaa ihan tyhmältä, ja jos pentueessa on jokin Teema, niin mieluusti annan ostajan myös itse kehitellä Teemaan sopivan nimen :)
Lansu_
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Nimien keksiminen on mielestäni yksi hauskimpia hommia virtuaalikenneleissä. Kennelille on ihana keksiä nimi, samoin pentuieille ja evm-koirille, kaikkein tylsintä on kyllä pohtia koirien sukutauluihin nimiä. :D Olen sitä mieltä että jossei itse viitsi edes kennelilleen nimeä pohtia, ei kannata sellaista perustaa sillä en usko kiinnostuksen kestävän järin pitkään. Mä käytän nimien keksimisessä sanakirjoja, sivistyssanakirjoja ja synonyymisanastoja.

Meripelastajan on ensimmäinen kennel, jonka nimen keksimiseen käytin oikeasti paljon aikaa ja vaivaa. Halusin nimeen jonkin veteen viittaavan sanan ja samalla pyrin sellaiseen nimeen, joka kuvaa kasvatusrotujani (landseer ja newfoundlandinkoira). Halusin nimestä myös suomenkielisen, sillä jostain syystä suomenkieliset kennelnimet kolahtavat kaikkein parhaiten. Muistan, että mulla oli Meripelastajan ohella vaihtoehtoina mm. sanakirjasta poimitut Vesipedon ja Merikarhun. Meripelastajan puolestaan tuli mieleen Suomen Meripelastusseurasta, sillä isäni kuuluu vapaaehtoisiin meripelastajiin. Meripelastajan nimeen päädyin, sillä mielestäni siinä kiteytyvät parhaalla mahdollisella tavalla kasvatusrotuni: elementti vesi sekä yksi lansujen ja nöffien alkuperäisistä käyttötarkoituksesta.

Virtuaalikoirieni nimet tulevat milloin mistäkin senhetkisistä päähänpistoista. Ensimmäisen Meripelastajan asukkaan, lansunarttu Gewiss Zierlichin, nimi on yksi suosikeistani. Se on saksaa ja tarkoittaa suomeksi todella siroa. Suomenkielellä nimi ei kuulosta erityisen nätiltä, mutta mielestäni nimi on tarpeeksi lyhyt ja yksinkertainen, mutta riittävän omaperäinen. Itseasiassa nartulle oli kutsumanimi (Hilda) tiedossa ennen virallisen nimen keksimistä. Toinen suosikeistani on uusi tulokas, ruskea nöffiuros Giovanni V. Jostain syystä nimi Giovanni sopii aivan täydellisesti ruskealle nöffille, joka muistuttaa ehkä vähän karhua. V-kirjaimen lisäsin loppuun, koska pelkkä Giovanni näytti tylsältä. Ainoan lansu-urokseni, Veselý Medvedíkin, virallinen nimi ei ole erityisen hieno, mutta tarpeeksi lyhyt ja kuvaa paremmin kuin hyvin koiraa. Nimi on slovakiaa ja tarkoittaa hilpeää nallekarhua. Tälläkin kertaa olin kuitenkin päättänyt kutsumanimen ennen virallista nimeä ja Veselý Medvedík juontaa juurensa Vesselistä. Vesseli sen sijaan on ehdottomasti hurmaavin kutsumanimi, jonka olen keksinyt (aivan täydellinen kyseiselle koiralle). Näistä voikin vetää varmaan yhteen sen, että pidän lyhyistä ja ytimekkäistä, mutta jollain tavoin erikoisista ja kuvaavista nimistä virtuaalikoiralla.

Meripelastajan ensimmäinen pentue nimettiin M-kirjaimen mukaan. Koirat saivat nimekseen Meripelastajan Metsänherra, Meripelastajan Maanneito ja Meripelastajan Merenneito. Pyrin tällä kertaa yksinkertaisiin, mutta omaperäisiin nimiin, jotka nivoutuvat kaikki yhteen. Suomenkielisiä nimien tuli kuitenkin ehdottomasti olla, mikään ei näytä hölmömmältä kuin suomenkielinen kasvattajanimi yhdistettynä esimerkiksi englanninkieliseen koiran nimeen. Mulla on jo neljälle seuraavalle pentueelle nimet tiedossa, sillä rakastan pentueiden nimien keksimistä. Kerrottakoon tulevista nimistä muutama omia suosikkejani: Meripelastajan Niin Nuiva, Meripelastajan Pölisee Perättömiä, Meripelastajan Qaheli Qakadu ja Meripelastajan Qutku Qutina... Inhosin ennen nimiä, joissa tavallisia suomalaisia konsonantteja on väännetty vierasperäisiksi konsonanteiksi (esim. kaheli = qaheli), mutta nyttemmin olen huomannut että niistä saa todella hauskoja nimiä. ;D
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Timberwolf
Velho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Voinen pyörtää pyhät puheeni nimien keksimisen helppoudesta. :D Tänään Mykhan kanssa väännettiin nimeä meän tulevalle v-tallille ja voi luoja. Oli aika vaikeaa keksiä nimi, joka ei olisi varattu IRL tai URL. Lopulta sit mun ehdotuksesta polveutui Renoké, mikä on ihan nasta. :3
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Vastaa Viestiin