Näyttelyissä valokuvaaminen

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
kirby
Höpsö veitikka
Viestit: 6750
Liittynyt: Ma Kesä 30, 2008 7:37 pm

Re: Näyttelyissä valokuvaaminen

Viesti Kirjoittaja kirby »

Olen ollut parissa matc show'ssa kuvailemassa, eli "varsinainen" keikka mulle oli toi Turun KV. En ollut tota ennen isoissa näyttelyissä kuvaillut, ja vähän varovaisesti mä niitä kuvia otin, etten sillai hirveesti kehän ulkopuolella menny kuvia koirista napsimaan. Mä en henkilökohtaisesti itsekään tykkäisi, jos joku tulisi vaivihkaa näpsimään koirastani kuvia kun ei olla kehässä.

Mulla oli tuolla mukana sen verran pitkä putki, ettei mun tarvinnut sen puoleen mennä kehän sisään ottamaan niitä rop- ja vsp kuvia, mutta muutoinkaan en olisi varmaankaan kehään mennyt. Kehät eivät kuitenkaan yleensä mitään hehtaarin kokoisia ole, ja ihan normilla zoomillakin saa hyviä, joten en näe oikein ideaa ravata siellä keskellä ottamassa kuvia v-koirille..? Itse annan mielummin tilaa ammattikuvaajille ja sellaisille joilla oikeasti on asiaa kehään. Suomalaiset kasvattajat ja koiranomistajat kun ovat usein hieman nihkeitä ja tietämättömiä v-kenneleiden suhteen. Olen varmasti monen mielestä aivan väärässä, mutta kysehän on minun mielipiteestäni. :)
vuoden kadehdituin 2012
vuoden ulkoasuntekijä 2016
Rotta
Todellisuuden Avokämmen
Viestit: 4632
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 7:23 pm

Re: Näyttelyissä valokuvaaminen

Viesti Kirjoittaja Rotta »

irkkulikka kirjoitti:ihan normilla zoomillakin saa hyviä, joten en näe oikein ideaa ravata siellä keskellä ottamassa kuvia v-koirille..?
Voisitko vähän tarkentaa tätä "normizoomi" -kohtaa?
Esim. mä kuvaan näyttelyissä primeillä, ihan turhaa mun ois sinne lähteä räpistelemään tolla 18-200mm putkella kun löytyy kolme valovoimaisempaakin putkea.

Tosin ei sillä että kuvaisin näyttelyissä virtuaalikoirille noin muutenkaan, vaan lähinnä kuvaan tiettyjä rotuja tai yksilöitä rodun harrastajien tai koirin omistajien pyynnöstä. Ja joo, hillun kehässäkin jos niikseen tulee. Kun osaa tehdä sen kohteliaasti muut huomioonottaen niin tuskin ketään häiritsee, ei oo ainakaan tähän mennessä häirinnyt. Sen sijaan monet on tulleet kysymään että voinko kuvata heidänkin koiransa, kuten viimeksi Tallinnassa piti sit kuvata yhden rodun väri-ja kokomuunnoksineen aika pitkälti kokonaan vaikka tarkotus ei ollut, kun koirien omistajat sitä toivoivat.
Jen
Söi navetan kaksi nautaa
Viestit: 1003
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2008 3:03 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Näyttelyissä valokuvaaminen

Viesti Kirjoittaja Jen »

^^ Siellä näyttelyissä käy koiria kuvaamassa myös ihmisiä ihan vaan digipokkareilla, ja niiden zoomit harvemmin ovat mitään yybereitä. Aika moni pokkarikuvaaja (ja miksei järkkärikuvaajakin?) on sitä mieltä, että parempaa laatua saa, kun ei käytä zoomia ollenkaan. Kun menee arvostelun päätteeksi sinne kehään kuvaamaan läheltä sen ropin ja vsp:n niin saa oikein mainiota kuvalaatua.
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
- Albert Einstein
Lumi
Alkupalat
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 2:23 am

...

Viesti Kirjoittaja Lumi »

...
Coma
Ammattimouhoaja
Viestit: 2600
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 9:36 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näyttelyissä valokuvaaminen

Viesti Kirjoittaja Coma »

Mä olen kanssa usein näyttelyissä huomannut, että mulle annetaan tilaa sieltä kehän laidalta kun menen sinne jalustan (ulkonäyttelyissä jalusta kylläkin jää himaan) ja kameran kanssa seisoskelemaan (harvoin mahdun/jaksan mennä istumaan). Joskus muutama ihminen on tullut oikein kommentoimaan, mistä voisin saada parempia kuvia. Mäkään en ole koskaan saanut mitään katseita koiran omistajilta/handlaajilta. Uskon kuitenkin, että he keskittyvät enemmän kehässä olessaan mahdollisimman hyvään suoritukseen, eikä siihen että muutama ihminen räiskii kuvia siellä kehän laidalla.

Itse en koskaan käytä näyttelyissä/mätsäreissä salamaa. Sitä ei koskaan tiedä, vaikka siellä kehässä joku häiriintyisi jatkuvan salaman käytöstä. Muutaman kuvan otto sillä salamalla tuskin pahemmin häiritsee. Itse en ollut edes ennen miettinyt tuota, että muidenkin kuvat voivat mennä pilalle, jos itse räiskin hulluna salamalla kuvia kehän laidalla.
Mulla on vielä tapana räiskiä niitä kuvia monta putkeen, kun ne ei koskaan tahdo onnistua. On myös tullut todettua, että ilman salamaa saa paljon parempia kuvia, jos koira seisoo melkein paikallaan kehässä, ja on jokin, johon voi tukea kameran.

Tuossa Lumen kuvassa on kyllä huvittavaa, kun katsoo tuon hevosen taustalla. Täynnä kuvaajia. Onneksi koiranäyttelyissä ei ole ainakaan vielä noin tungosta kehän laidalla. Minäkin olen tämmönen pätkä, joten mun on turha haaveilla kuvaamisesta, jos kehän joka reunalla on täyttä.

Olen huomannut kyllä itsessäni näin ajan kuluessa, että ennen räpsin kuvia hirmu varovaisesti, ja peläten että koiran omistaja pahastuu kun otan kuvia. Silloin tuli otettua kuvia vähän kuin "salaa", eli silloin kun koiran omistaja ei nähnyt niin kamera laulamaan. Nykyään ottelen kuvia ihan rohkeasti kun koira on kehässä, mutta vielä en uskaltaudu pahemmin räpsimään kuvia, kun koira ei ole kehässä. Joskus kyllä tulee otettua, jos koira poseeraa jollekkin muulle. Yleensä saan kuvattua kehästä sen mitä tarvitsenkin, eikä tarvitse enään henkilökohtaisesti mennä pyytämään koiran seisottamista kehän ulkopuolella.
Avatar
Henji
Höpsö veitikka
Viestit: 5040
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 1:12 pm
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Re: Näyttelyissä valokuvaaminen

Viesti Kirjoittaja Henji »

Tänään juts Kokkolan KVstä ja Pietarsaaren ryhmiksestä hieman päälle 1200 kuvaa tuli näpsittyä koirista, tosin suuri osa menee poistoihin kun karsin kuvista parhaimmiston jäljelle. Pidän hauskaa uudella kameralla. :3 Kokkolassa tosin en päässyt kuvaamaan juuri mitään mitä olin halunnut, aika paikanpäällä jäi ikävän lyhyeksi.. :/

Kuvaan kyllä ihan pääasiassa ittelle ihan vain "huvin vuoksi", mutta esim. tänään yhden mukavan koiran tavatessa mietin, olisiko sellainen ja sellainen virtuaalikoira mukava ja rynnin ottamaan sitten vielä lisää kuvia kyseisestä koirasta.

Salaman käytössä olen samaa mieltä kuin Lumi "Kunhan sillä salamalla ei koko kehän ajan räpsytetä niin se on ok, mutta se menee hieman yli että istutaan siinä kehän viereisellä penkillä ja kamera on koko ajan sarjatulituksella." Itse en käytä salamaa, sillä koskaan ei tiedä josko paikanpäällä on joku arempi/pelokas koira. Turha stressata tällaista koiraa enempää. Vanhan kameran salama myöskin teki kuvista aivan hirveitä joten sen käyttö ei ollu kannattavaa. Uudella kameralla ei salamaa ole tarvonnut kokeilla, mutta luotan skuviin ilman säikyä.

Todella mukavia ihmisiä tapaa kiitettävän usein näyttelyissä. Kiertävät siis pois kameran edestä ellen syystä tai toisesta seiso kehän laidassa kiinni. Toiset myös pysähtyvät jo odottavat että lasken kameran. Usein itse kiitän tästä eleestä ja päästän nämä pydähtyneet menemään. Jatkakoon iloisina matkaansa. ^^ Muita kuvaajia näkee aina muutamia, mutta ei mitään sairasta ruuhkaa kehän laidoilla.
noel
Lassien tassuhiki
Viestit: 3477
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 7:13 pm

Re: Näyttelyissä valokuvaaminen

Viesti Kirjoittaja noel »

Innokkaasti valokuvailen, etenkin tuolla messarissa on nyt tullut kolme kertaa putkeen voittajassa käytyä, jatkan putkea totta kai edelleen. Inhoan vain syvästi messarin loisteputkivaloa - vai mikä valo siellä nyt loistaakaan - koska sen vuoksi hyvien valokuvien ottaminen ei oikein onnistu. Ja salamalla kuvasta tulee synkkä, että way to go. Tummia kuvia luvassa jokikinen kerta! Rakastin kyllä näitä siltikin vähäisiä mätsärikäyntejä, niissä kun tulee jotenkin heti innostus ja kamala räpsyttely :D Olisi kyllä ihan sika mahtavaa päästä tässä joskus kokeilemaan tota uutta kameraa, vanhalla kun laatu oli kiltisti sanottuna surkea. Harva kuitenkaan koskaan kuviani ottaa (varmaankin juuri huonon laadun takia ja koska en koskaan pääse hyville paikoille), heheh.

On vaan hyvin häiritsevää, kun juuri kun on sattunut löytämään hyvän spotin, joku tunkasee siihen naaman eteen tai sitten puoli on väärä ja koira tmv. tuijottaa juuri päinvastaiseen suuntaan. Eli ihmisten seisottaessa koiria he seisovat koiran edessä. Kissanäyttelyssä tuli paremmin kuin hyvin todettua tää ihmisten välinpitämättömyys. Olin siirtynyt kehän laidalle valokuvaamaan BIS-kissaa, kun juuri siihen eteen levähti joku mies. Yritin nätisti huomauttaa, että on edessä, mutta eihän siitä mitään tullut vaan kuuliaisesti sitten lähdin pois. Ihan kuin joku jo arvaisi, että "hei, toi kuvaa virtuaalijuttuja".

Harmittaa kun virtuaalipuoli on saanut niin huonon maineen, mutta jotenkin ymmrärän niitä ihmisiä. En minäkään haluaisi, jos minulla olisi koira tai vaikkapa kissa, että sen kuvat joutuisivat jonkun virtuaalieläimen sivuille. Gerbiilieni kuvia laitettiin joskus virtuaalieläimille, siitä tuli hirveän surkea olo, varsinkin kun tiesi ettei niitä ole otettu luvallisesti (ehkä kuitenkin vähän eri tilanne, koska kuvat olivat minun ottamiani).

Kun joistakin kameroista kuuluu tämä klik!, räps! tai muu vastaava ääni, onko tämä sitten tuon salaman kanssa samaa sarjaa, joka voisi häiritä tuomaroitavaa?
Coma
Ammattimouhoaja
Viestit: 2600
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 9:36 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näyttelyissä valokuvaaminen

Viesti Kirjoittaja Coma »

noel kirjoitti:Kun joistakin kameroista kuuluu tämä klik!, räps! tai muu vastaava ääni, onko tämä sitten tuon salaman kanssa samaa sarjaa, joka voisi häiritä tuomaroitavaa?
Ite en usko, että tää kameran ääni pahemmin häiritsee. Yleensä näyttelypaikalla on mitenkään hirveän hiljaista, ja tämä ääni hukkuu muiden äänien sekaan. Riippuu tietysti, kuvaako juuri siinä vieressä.
Lumi
Alkupalat
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 2:23 am

...

Viesti Kirjoittaja Lumi »

...
Quattro
Kanada
Viestit: 1612
Liittynyt: La Touko 02, 2009 2:09 pm
Paikkakunta: Rauma

Re: Näyttelyissä valokuvaaminen

Viesti Kirjoittaja Quattro »

mio kirjoitti:^ oikeastaan huono maine ei johdu niistä näyttelyssä kuvaajista, vaan niistä iänikuisista kuvalupasotkuista eri kenneleihin.
Olen samaa mieltä. :( Huono juttu.
Jotkut ottaa vaan IRL kenneleistä kuvia, lupaa
kysymättä.Itse etsiskelen kuvia ja olen kysynyt
IRL-kennelistä lupaa ja vain yksi pyysi linkkiä.Muut
sano suoraan EI!Hmm....jos joskus alan pitää oiketa kenneliä
lupaan ainakin antaa kuvia:)
If you can dream it you can do it
Janina
Höpsö veitikka
Viestit: 9852
Liittynyt: La Joulu 13, 2008 8:54 pm

Re: Näyttelyissä valokuvaaminen

Viesti Kirjoittaja Janina »

^ menee vähän ooteeksi, mutta kannattaa kysellä ulkomailta, mullakin on Suomesta vain parit luvat, muualta onkin sitten n. 20 yhteensä :D
Justiina
Nakkisotilas
Viestit: 202
Liittynyt: To Heinä 09, 2009 1:14 pm
Paikkakunta: Imatra

Re: Näyttelyissä valokuvaaminen

Viesti Kirjoittaja Justiina »

Kun oon näyttelyissä niin kuvaan yleensä silloinkun koiraa arvostellaan ja se on paikallaan. Olen vain tavallinen koiran omistaja en kuvaa harrastuksenani enkä oon virtuaalikennelin omistaja koska oon vasta nuori 10. heh Toivottavasti tuosta oli apua! Sori jos oli kirjoitus virheitä. :)
Milka L.
Alkupalat
Viestit: 89
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2009 5:58 pm

Re: Näyttelyissä valokuvaaminen

Viesti Kirjoittaja Milka L. »

Mulla olikin melkein samasta aiheesta topiikki tuolla, mutta tungen tänne kun näyttikin jo olevan.

Joo, olen siis ensimmäistä kertaa menossa kuvaamaan näyttelyihin, ja kyseessähän on tämä Iisalmen KV kahden viikon päästä. Tän uuden kameran kanssa ja yleensäkin ei ole kisoissa kuvaamisesta muuta kokemusta kuin parit konikisat, ja nämäkin ratsastuksen lajeja, eli aika noobina sinne olen menossa :D

Iisalmi on kuitenkin tällainen peräkylä, eli luuletteko kannattavan mennä etuajassa ihan vain saadakseen hyvät paikat - vai pitäisikö luottaa siihen ja järjestelmäkameran hallitsevaan vaikutukseen? :p

Ja miten vaativaa se on kuvata niitä koiria? Pitäisi nimittäin valita kahden putken välillä, toinen nyt uskollisempi 55-200mm, oikein riittoista, vai olisiko se sittenkin uudempi 70-300mm? Pidempihän se muuten aina olisi, kun saahan sillä kuvan jo puolentoista metrin päästä, mutta kun kamerassa on pelkkä manuaalitarkennus, ja saatan olla hieman epävarma sen käytöstä. Onko kehässä siis aikaa pieneen tarkennuksen kanssa sähläykseen, vai pitääkö toimia mahdollisimman nopeasti?

Ja onko muita käytännön vinkkejä? Itsellä ei tule muuta mieleen, kuni että pitää mennä kyykkyyn jotta koira olisi oikealla tasolla.
sateenkaari päättyi nakkikioskille
Liv
Lassien tassuhiki
Viestit: 3486
Liittynyt: La Helmi 21, 2009 2:31 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Näyttelyissä valokuvaaminen

Viesti Kirjoittaja Liv »

Ei siellä kehän ulkopuolella ole mitään ihmeellisempiä "sääntöjä" mitä pitäis muistaa, muutakuin että kehän sisälle ei mennä, ellei tuomari anna siihen lupaa (mm. voittajakoiria saa yleensä mennä kuvaamaan kehän sisäpuolelle). Rohkeesti sinne vaan tunkemaan kamera väkijoukon välistä kehää kohti, ne kyllä antaa tilaa. Eikä siinä tartte olla mitenkään "varovainen", ei ne tuomarit huomauta jos meet ihan siihen nipin napin kehän rajalle. Ite tungen usein sen kameran siitä narun (jolla kehä on rajattu) ylitse/alitse ja sarjatulitus laulamaan - ikinä oo tuomarit mitään sanonu, tai ees elehtiny sillein et niitä ois risonu jumalattomasti vähän inokkaammat kuvaajat. Koiriahan on tosi helppo kuvata, sillon kun omistaja seisottaa niitä. Ite en oo ikinä saanut juoksutuskuvaa, joka ois hyvälaatunen.

Niinja eikä missään nimeessä tartte pelätä että ne tuomarit tulis oikeesti sanomaan jotain, eli ei tarvitse toimia tuollain niinkuin sanoit - nopeasti :D
Vuoden Eniten aikaansaanut 2014
Vuoden Herranterttu 2014
Milka L.
Alkupalat
Viestit: 89
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2009 5:58 pm

Re: Näyttelyissä valokuvaaminen

Viesti Kirjoittaja Milka L. »

Jep, kiitoksia :D

Jos nyt ottaa molemmat putket mukaan, alottaa automaattitarkennuksen (lyhyemmän) kanssa ja jos sujuu ja näyttää tarvitsevan niin vaihto pitempään.
sateenkaari päättyi nakkikioskille
Vastaa Viestiin