Kasvatusroduista.../muokattu aloitusviesti! (lukekaa :>)
- Aamu
- Kanada
- Viesti:
Re: Kasvatusroduista.../muokattu aloitusviesti! (lukekaa :>)
Wuhuu! Löytyhän sieltä jenkkikennu!
It lurks behind you.
- - Padronen bortsut - Piiritetyn partikset & perrot - Northeastin terrierit -
-
- Alkupalat
Omasta mielestäni on hienoa, että ihmiset uskaltavat valita omat kasvatusrotunsa oman kiinnostuksensa mukaan. Usein törmää henkilöihin, joille ei ole mitään väliä rodulla, kunhan sen kanssa voi päästä "piireihin". Itse olen oikeassakin elämässä kiinnostunut tanskandogeista ja valkkareista, joten ne tuntuivat sitten erittäin sopivilta myös täällä virtuaalimaailmassa. Tahdoin myös kokeilla valjakkoajoa virtuaalisesti, joten otin rinnalle samojedit (työn alla).
Jokaiselle pitää antaa oma valta valita juuri se itselle sopiva kasvatusrotu, silloin sen kanssa jaksaa työskennelläkin. Miksi alkaa kasvattaa esimerkiksi terriereitä vain sen takia, että muutamat turrilaiset haluaisivat niitä lisää? Ei miksikään. Kasvatustoiminta muotoutuu usein myös realistisemmaksi, kun kasvattajalla itsellään on vahva tietous kyseisestä rodusta (tämähän ei siis tarkoita, että pitäisi omistaa sellainen tai olla IRL tekemisissä kyseisen rodun edustajien kanssa, mikähän on tietysti vain plussaa). Tällöin koirille syntyy helpommin rotumääritelmän mukaiset luonteet ja ulkonäöt.
Mielestäni ei ole mitään syytä ärsyyntyä toisten kasvattirotuvalinnoista, sillä sinä itsekin saat valita täysin omat kasvatusrotusi. Miksi painostaa toisia harrastamaan jonkin rodun parissa? Tietysti heikompihan siinä on hän, joka toisen painostuksesta lähtee jonkin itselleen sopimattoman rodun matkaan. Enkä tällä tarkoita missään nimessä, että sinä tässä painostaisit ketään, ihan vain yleistä läpinää kasvatusroduista.
Jokaiselle pitää antaa oma valta valita juuri se itselle sopiva kasvatusrotu, silloin sen kanssa jaksaa työskennelläkin. Miksi alkaa kasvattaa esimerkiksi terriereitä vain sen takia, että muutamat turrilaiset haluaisivat niitä lisää? Ei miksikään. Kasvatustoiminta muotoutuu usein myös realistisemmaksi, kun kasvattajalla itsellään on vahva tietous kyseisestä rodusta (tämähän ei siis tarkoita, että pitäisi omistaa sellainen tai olla IRL tekemisissä kyseisen rodun edustajien kanssa, mikähän on tietysti vain plussaa). Tällöin koirille syntyy helpommin rotumääritelmän mukaiset luonteet ja ulkonäöt.
Mielestäni ei ole mitään syytä ärsyyntyä toisten kasvattirotuvalinnoista, sillä sinä itsekin saat valita täysin omat kasvatusrotusi. Miksi painostaa toisia harrastamaan jonkin rodun parissa? Tietysti heikompihan siinä on hän, joka toisen painostuksesta lähtee jonkin itselleen sopimattoman rodun matkaan. Enkä tällä tarkoita missään nimessä, että sinä tässä painostaisit ketään, ihan vain yleistä läpinää kasvatusroduista.
-
- Alkupalat
- Viesti:
Mie oon irl elämässäkin ollut mäyräkoirien kanssa tekemisissä 15 vuotta, niin kun virtuaalimaailmaan hurahdin 2003 vuonna, oli mäyräkoira itsestään selvä rotu. Tähän päivään saakka oon pyöriny mukana vaihtelevasti (nyt oon avaamassa sivuja taas), mäyräkoiria aina kasvattaneena, vaikkakin joskus 2005-2007 (en muista vuotta enää) käytinkin vaan yhtä huippu-urostani jalostuksessa, jonka pojan sitten otinkin ja sekin pärjäs hyvällä menestyksellä, oli jonkun vuoden maailmanvoittajakin. Omaa pentuetta en 7 vuoden kasvatuksella oo vieläkään saanut aikaseks, mutta jospa nyt
Mäyräkoira ei ikinä oo kyllä ollu suosittu rotu virtuaalimaailmassa, niitä on vaihtelevasti kyllä ilmoitettu kisoihin (-09 maailmanvoittajaan peräti kaksi), mutta eniten mäyräkoiria kyseltiin vähän jokaisesta karvanlaadusta joskus 2004-2006 vuosina, nyt en oo täysin varma tilanteesta, kun en about puoleen vuoteen oo virtuaalimaailmassa pyörinyt millään lailla. IRL mäykky on yleinen, mut eipä niitä silti ihan joku kadunkulmassa tuu vastaan, ainakaan näissä pienemmissä paikoissa.
Mäykky on kyllä silti mulle se numero ykkönen aina, terveisin tuleva lk. mäykyn kasvattaja ;)

Mäyräkoira ei ikinä oo kyllä ollu suosittu rotu virtuaalimaailmassa, niitä on vaihtelevasti kyllä ilmoitettu kisoihin (-09 maailmanvoittajaan peräti kaksi), mutta eniten mäyräkoiria kyseltiin vähän jokaisesta karvanlaadusta joskus 2004-2006 vuosina, nyt en oo täysin varma tilanteesta, kun en about puoleen vuoteen oo virtuaalimaailmassa pyörinyt millään lailla. IRL mäykky on yleinen, mut eipä niitä silti ihan joku kadunkulmassa tuu vastaan, ainakaan näissä pienemmissä paikoissa.
Mäykky on kyllä silti mulle se numero ykkönen aina, terveisin tuleva lk. mäykyn kasvattaja ;)
-
- Alkupalat
- Viesti:
Mielestäni jonkun rodun yleistymiseltä ei voi välttyä. En tiedä miksi mutta näin se vain on. Toisaalta on hyvä, että on suosittuja rotuja, mutta minullakin on monia lempparirotuja esim. hollanninpaimenkoirat ja beauceronit (okei nykyään beaucenpaimenkoira, mutta se on mielestäni tyhmä nimi), jotka on harvinaisi ja joille ei ole (no Juinttu on perustamassa holskuille järjetöä) yhdistyksiä virtuaalimaailmassa. Ja sitten kun haluaisi vaikka pennun jostakin tuommoisesta rodusta niin eihän sitä löydy!
Miksi minä rakastan niitä?
Miksi en rakastaisi?
Mitä minä näen niissä?
Mitä en näkisi?
Miksi minä kasvatan niitä?
Miksi en kasvattaisi?
Kennel Inspis
Miksi en rakastaisi?
Mitä minä näen niissä?
Mitä en näkisi?
Miksi minä kasvatan niitä?
Miksi en kasvattaisi?
Kennel Inspis
-
- Söi navetan kaksi nautaa
Mielestäni jokainen saa kasvattaa niitä rotuja mitä haluaa, mutta onhan se hieman harmillista kun jotkut koirarodut jäävät ns. muiden varjoon. Esimerkiksi Bichon frisé -kenneleitä en ole nähnyt kuin kaksi ja nekin taitavat olla kuolleita (?), että siinä yksi rotuvinkki. ;> Olen tässä hieman hermoillut miettiessäni että onko kellään turrilaisella kiinnostusta ottaa joskus Bichon frisé pentua omaan kenneliinsä, jos kerran kukaan muu ei minun lisäkseni niitä kasvata ja ole kiinnostunut ko. rodusta.
Mitä järkeä kasvattaa jotain rotua josta ei pidä ollenkaan vain sen takia, että saisi niitä lisää virtuaalimaailmaan sen takia kun kukaan muu ei kasvata ko. rotua?
Tässä mun mielipide, mutta siis olishan se kiva että niitä harvinaisempiakin rotuja olisi jonkin verran ja kyllä itseänikin hieman ärsyttää, kun tuntuu että esim. Shelttikenneleitä on hyvin paljon. Mutta siis kasvattakaa tottakai sitä rotua mistä olette kiinnostunut!
// Toivottavasti saatte selvää pölinöistäni.
Mitä järkeä kasvattaa jotain rotua josta ei pidä ollenkaan vain sen takia, että saisi niitä lisää virtuaalimaailmaan sen takia kun kukaan muu ei kasvata ko. rotua?
Tässä mun mielipide, mutta siis olishan se kiva että niitä harvinaisempiakin rotuja olisi jonkin verran ja kyllä itseänikin hieman ärsyttää, kun tuntuu että esim. Shelttikenneleitä on hyvin paljon. Mutta siis kasvattakaa tottakai sitä rotua mistä olette kiinnostunut!
// Toivottavasti saatte selvää pölinöistäni.
- Peto
- Alkupalat
Mun mielestä ihmisen on kasvatettava sitä rotua minkä itse kokee tärkeäksi tai tykkää kyseisestä rodusta. (jos siis haluaa perustaa virtuaalikennelin) Itse en ainakaan välitä onko tuota ja tuota rotua virtuaalimaailmassa paljon vai vähän, sillä jos se rotu on minulle tärkeä niin tottakai haluan kasvattaa sitä. Kuvalupien kanssa on välillä niin ja näin, jos esim. alkaa kasvattamaan 'massarotua' niin tulee helposti viestejä "juu, pyydän että et pyydä seuraavista kenneleistä kuvalupia: 1, 2, 3, 4, 5 etc." niin voi olla vaikea löytää kuvalupia kenneliinsä ellei juuri mene itse kuvaamaan tai pyydä joltain muulta turrilaiselta.
Kannatan myöskin sekakenneleitä, vaikken itse juuri tällä hetkellä ylläpidä sekakenneliä. Silloin voi vai etsiä kuvalupia eikä tarvitse perustaa 'montaa' kenneliä kasvattaakseen niitä rotuja joista tykkää, eikä tarvite perustaa kaikille lempiroduilleen omaa kenneliä. (ellei sitten halua perustaa.)
Muttaniin, toivottavasti saitte tästä mun sepatuksesta selvää. Pahoittelen kirjoituvirheitä, jos niitä on. <:
Kannatan myöskin sekakenneleitä, vaikken itse juuri tällä hetkellä ylläpidä sekakenneliä. Silloin voi vai etsiä kuvalupia eikä tarvitse perustaa 'montaa' kenneliä kasvattaakseen niitä rotuja joista tykkää, eikä tarvite perustaa kaikille lempiroduilleen omaa kenneliä. (ellei sitten halua perustaa.)
Muttaniin, toivottavasti saitte tästä mun sepatuksesta selvää. Pahoittelen kirjoituvirheitä, jos niitä on. <:
Sleep with one eye open.
flat-coated retrievers |
» poissa 29.3.-2.4.2010
flat-coated retrievers |
» poissa 29.3.-2.4.2010
-
- Vuohenruokaa
-
- Lassien tassuhiki
Meiltä löytyy kotoa 2 papillonneitiä, meillä on ollut niitä lähes aina (yhteensä 5 papillonia). Mä en ole kuitenkaan ikinä kokenut, että se on mulle just se ykkösrotu. Vaikka mä kuinka sanon, että haluaisin keskittyä pelkkiin nöffeihin, koska se on nyt viimesten kahden vuoden aikana kehkeytynyt mulle siksi roduksi mistä mä olen ihan tosissani kiinnostunut, niin silti mulla on sellanen kutina että voishan tässä pienmuotoisesti niitä paplareitakin kasvattaa. Onhan mulla on toi papillon- ja phaléneyhdistys käsissäkin (vielä).Kyllä minä niitä papillonejakin ja phaleneitakin voisin vielä kasvattaa..
Kyllä mä uskon että kiinnostuneita löytyis, midorilla on aikankin tuo Hammaskeijun, joka kasvattaa papilloneita & phaléneita ja eikös Janinallakin ollut jossain vaiheessa suunnitelmissa joku perhosprojekti? Mulla on jo pitkään ollut Kasmi's Apollo Dot, jolle haluaisin jossain välissä pennut teettää.
Vuoden Eniten aikaansaanut 2014
Vuoden Herranterttu 2014
Vuoden Herranterttu 2014
-
- Vuohenruokaa
-
- Keilapallo
Mä en olekaan tähän keskusteluun vielä osallistunut, mutta taidanpa nyt osallistua.
Eli on todella ihanaa, kun täällä virtuaalimaailmassa on monen eri rodun kasvattajia. Itselläni IRL on berninpaimenkoira ja tulossa kleinspitz, ja molemmat rodut ovat lähellä sydäntäni. Silti ei vain jotenkin tuntunut oikealta alkaa kasvattamaan kumpaakaan, vaikka nyt olenkin jo perustamassa saksanpystykorva kenneliä, joka nyt taitaa suosia erityisesti pommeja ja kleinejä.
Tällä hetkellä mulle tärkeintä pyöriä weimareiden parissa ja niiden kantaa täällä virtuaalimaailmassa aijonkin ruveta kasvattamaan. Tosin pentueita ei ainakaan vielä ole tulossa, koska kumpikaan tämän hetkisistä weimareista ei ole oikein menestynyt.
Nostan kuitenkin hattua niille, jotka pyörivät harvinaisten ja vähälukuisten rotujen parissa ja koittavat saada pentueesta toiseen pentuja menemään. On upeaa nähdä miten jotkut uurastavat jonkun harvinaisen rodun parissa ja ehkä siksi muakin on alkanut kiinnostaa weimareiden ja kleinien ( pikkuhiljaa jälkimmäisten ajattelu) kasvatus. Ehkä mä olen sitä tyyppiä joka haluaa saada jotain aikaiseksi, vaikka siinä menisikin aikaa.
Mutta tosiaan. Kasvattakaa silti sitä rotua mitä haluatte.
Eli on todella ihanaa, kun täällä virtuaalimaailmassa on monen eri rodun kasvattajia. Itselläni IRL on berninpaimenkoira ja tulossa kleinspitz, ja molemmat rodut ovat lähellä sydäntäni. Silti ei vain jotenkin tuntunut oikealta alkaa kasvattamaan kumpaakaan, vaikka nyt olenkin jo perustamassa saksanpystykorva kenneliä, joka nyt taitaa suosia erityisesti pommeja ja kleinejä.
Tällä hetkellä mulle tärkeintä pyöriä weimareiden parissa ja niiden kantaa täällä virtuaalimaailmassa aijonkin ruveta kasvattamaan. Tosin pentueita ei ainakaan vielä ole tulossa, koska kumpikaan tämän hetkisistä weimareista ei ole oikein menestynyt.
Nostan kuitenkin hattua niille, jotka pyörivät harvinaisten ja vähälukuisten rotujen parissa ja koittavat saada pentueesta toiseen pentuja menemään. On upeaa nähdä miten jotkut uurastavat jonkun harvinaisen rodun parissa ja ehkä siksi muakin on alkanut kiinnostaa weimareiden ja kleinien ( pikkuhiljaa jälkimmäisten ajattelu) kasvatus. Ehkä mä olen sitä tyyppiä joka haluaa saada jotain aikaiseksi, vaikka siinä menisikin aikaa.
Mutta tosiaan. Kasvattakaa silti sitä rotua mitä haluatte.
Open your eyes and tell me what you see
Am I among the forgotten?
Please say you remember me
Am I among the forgotten?
Please say you remember me
- Hyena
- Sumopainija
Mulla itselläni on tällä hetkellä aktiivisena vain yksi kennel, Majavalaakson, jossa kasvatan siis kummankin turkkityypin venäjäntoyita. En ole koskaan edes nähnyt kyseisen rodun edustajaa oikeassa elämässä mutta jokin niissä vain viehättää. Ensimmäiset toitsuni hankin muutamia vuosia takaperin ja aloitin kennelnimellä Vilttitossun. No, koska olin silloin vielä suhteellisen pihalla kaikesta ja kävi ilmi että nimi oli käytössä irl-kennelillä, homma kaatui ja rotu jäi. Vuoden 2008 loppupuoliskolla sain innostuksen *naps* takaisin ja pääsin kunnolla vauhtiin.
Omat vaikeutensa tuottaa tuon rodun harvinaisuus - pennut eivät tahdo mennä kaupaksi. Käsittääkseni oikeassa elämässä tilanne on melko lailla päinvastainen, kysyntää on enemmän kuin pentueita voidaan teettää. Piilomainontana tätä ei sovi ottaa ( ;p ), mutta tälläkin hetkellä mulla on yksi pentue suunnitelmissa ja varauksia itseni lisäksi on vain yksi. Ei auta kuin odottaa.
Ja niin kuin monet aiemmissa viesteissä ovatkin sanoneet, tärkeää on valita sellainen kasvatusrotu, josta on itse kiinnostunut. Helpoimmalla pääsee, jos valitsee virtuaalisesti suositun rodun. Homma kuitenkin kuivuu kokoon nopeammin, jos on tehnyt valinnan vain mahdollisten pennunostajien kiinnostuksen perusteella.
Keskeneräinen projektini on kultaisianoutajia kasvattava kennel. Olen ajatellut aloittaa ihan puhtaalta pöydältä, vaikka mulla onkin muutama vähän kisattu koira jo olemassa. Intoa ammennan kotona asuvalta kyseisen rodun edustajalta ja uskon hommaan tulevan sitä kautta enemmän realistisuutta. Itse ainakin ajattelen, että jos rodusta on irl-elämässä kokemusta, se voi vaikuttaa vain positiivisesti.
Omat vaikeutensa tuottaa tuon rodun harvinaisuus - pennut eivät tahdo mennä kaupaksi. Käsittääkseni oikeassa elämässä tilanne on melko lailla päinvastainen, kysyntää on enemmän kuin pentueita voidaan teettää. Piilomainontana tätä ei sovi ottaa ( ;p ), mutta tälläkin hetkellä mulla on yksi pentue suunnitelmissa ja varauksia itseni lisäksi on vain yksi. Ei auta kuin odottaa.
Ja niin kuin monet aiemmissa viesteissä ovatkin sanoneet, tärkeää on valita sellainen kasvatusrotu, josta on itse kiinnostunut. Helpoimmalla pääsee, jos valitsee virtuaalisesti suositun rodun. Homma kuitenkin kuivuu kokoon nopeammin, jos on tehnyt valinnan vain mahdollisten pennunostajien kiinnostuksen perusteella.
Keskeneräinen projektini on kultaisianoutajia kasvattava kennel. Olen ajatellut aloittaa ihan puhtaalta pöydältä, vaikka mulla onkin muutama vähän kisattu koira jo olemassa. Intoa ammennan kotona asuvalta kyseisen rodun edustajalta ja uskon hommaan tulevan sitä kautta enemmän realistisuutta. Itse ainakin ajattelen, että jos rodusta on irl-elämässä kokemusta, se voi vaikuttaa vain positiivisesti.