Näyttelyissä valokuvaaminen

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Justiina
Nakkisotilas
Viestit: 202
Liittynyt: To Heinä 09, 2009 1:14 pm
Paikkakunta: Imatra

Re: Näyttelyissä valokuvaaminen

Viesti Kirjoittaja Justiina »

Mun vanhemmat ei anna kuvata koiraa kehässä mutta mä meinaan anta kuvata kun oon iso.
Kuva
Avatar
Greywolf
Toistolla tehoa
Viestit: 731
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 1:10 am
Paikkakunta: oulu

Re: Näyttelyissä valokuvaaminen

Viesti Kirjoittaja Greywolf »

Mullon näyttelyissä kaverina pikkusiskon Nikon D60 18-55 mm putkella varustettuna. Toi putki nyt ei välttämättä oo ihan paras mahdollinen tähän tarkotukseen, mutta valitettavasti mulla ei oo uuteenkaan varaa, joten tällä mennään äitin lupauksen mukaan seuraavaan jouluun asti.:- ) Tuo kamera on melko uusi ja sisko lainaa sitä minulle melko harvoin, joten minä vasta treenailen kuvailua. Laatu vaihtelee ihan kivasta roskakoritavaraan.:- D Tämmöistä perusperus näyttöä jos haluu kurkkia niin x, x, x, x & x. Noi on siis ekasta näyttelystä, missä tuon Nikon D60:sen kanssa kuvailin. Älkää välittäkö noista copymerkinnöistä.:- D

Ennen näpsin näyttelyissä kuvia ihan normi digikameralla, joka oli minusta todella kätevä ja itseasiassa tosi sopiva näyttelyissä kuvaamiseen. Sellainen pieni, että sen sai kivasti mahtumaan pikkulaukkuun, siinä oli hyvä zoomi ja kuvien laatukaan ei ollut sieltä huonoimmasta päästä. Mielipiteeni saattaa tosin johtua siitä, että osasin käyttää sitä jopa omasta mielestäni todella hyvin, kun taas tuon uuden tulokkaan kanssa ollaan lähinnä sillä tasolla, että kokeillaan minkälaisia ominaisuuksia siitä kamerasta löytyykään. Valitettavasti tämä rakas pikku Nikonini meni kuitenkin viime vuoden puolella rikki.:< Nyt mie himoitsen yhtä Canonin digikameraa, mutta meidän porukat on sitä mieltä, että yksi kamera riittää hyvin nih ei sitte.
Timberwolf kirjoitti:^ Mullekin tulee aina sellanen olo, että järkkärin kanssa saisi paremmin kuvaustilaa ja kunnioitusta. Itse kuvaan pokkarilla ja tunnen itseni aina kamalan tyhmäksi sen kanssa.
Mä en taas ole törmännyt tällaiseen.:o Kuvailin tässä jokin aika sitten kaverin pokkarilla ja ihmiset antoi mulle ihan hyvin tilaa. Yksi tuttu kysyikin tässä, että eikö mua jotenkin nolota kuvata ihan normidigikameralla samalla, kun kaulassa roikkuu järkkäri ja emmä vaan tajua miksi pitäisi. Mä tykkään sellaisista pienistä söpöistä kameroista ja sillä sipuli. 8 D Vaikka ok, silloin joskus ennen kuin meidän pokkari meni rikki, mua kyllä joskus vähän nolotti kuvailla sen kanssa, mutta nykyisin, kun tuota omaa ei enää ole musta on vaan mukava kuvailla tollasella pienellä kameralla.

No, mutta palatakseni aiheeseen. Minulla on tähän mennessä oikeastaan todella mukavia kokemuksia näyttelyissä kuvaamisesta. Ihmiset ovat vastanneet ystävällisesti, jos olen käynyt kysymässä saako heidän koiriaan kuvata ja kehän laidalla katsomassa olevat tekevät joskus niin kiltisti tilaa, että minua suorastaan nolottaa.:' D Tai siis, nytkin tänä kesänä Kemissä kuvailin pk.collieita ihmisten takaa, koska en saanut parempaakaan paikkaa tullessani kehälle melko myöhäisessä vaiheessa. Siinä sitten kuvaillessani edessäni olleet ihmiset siirtyivät pois tieltäni ja hymyilivät minulle ja totesivat vain, että "Kuvaa vaan. Me kyllä nähdään täältä kauempaakin". Hymyilin ja kiitin, mutta silti nolotti mennä siihen kuvailemaan, kun he kuitenkin olivat paikalla ensin, joten päätin napsia nopeasti muutaman kuvan ja luikkia sitten äkkiä pois tieltä.:- D Erityisesti positiivisella tavalla mieleen ovat jääneet yksi ruotsalainen nainen eurasierinsa kanssa ja varsinkin eräs pomerianin omistaja.:) En nyt selitä, ettei tämä mene aivan turhanpäiväiseksi jaaritteluksi.:'D

Huonoja kokemuksiakin kuvailemisesta tosin on, mutta eipä siitä sen enempää. Minulta ei myöskään koskaan ole tultu kyselemään millaiseen käyttöön kuvat ovat menossa.

Suosituista roduista suomenlapinkoirakehä on yleensä toivoton tai mä olen ainakin sattunut näyttelyihin, joissa se todella on sitä.:D Jos siellä ei ole paljon kuvaajia, porukkaa kehän laidalla on sitten niin paljon, että siinä saa kynsin ja hampain taistella sellaisesta paikasta, että edes näkee jotain kuvaamisesta puhumattakaan. Esim. yhdessä näyttelyssä tulin kys. kehälle melko aikaisin ja sainkin paikan, josta onnistuin näkemään. Eräs suht. pyöreähkö (en.tykkää.sanoa.noin.8<) naishenkilö sitten tuli jossain vaiheessa ja tosiaan ihan reippaasti tönäisi minut pois tieltä talloen samalla varpailleni melko kivuliaasti.:- )) Olin kyllä vähän "O___O" siinä vaiheessa.

Sitten muut kuvaajat. Noh, mun tähänastisten kokemusten pohjalta miespuoliset kuvaajat on aina tosi ystävällisiä, antavat tilaa kuvata jne, vaikka usein satun samoille kehille sellaisten ihmisten kanssa, joilla on tyyliin joku viiden metrin putki (no joo ei aivan, mutta melkein :' DD) ja mukana ihan kunnon varusteet sitä kuvaamista varten. Sen sijaan naispuoliset henkilöt ovat yleensä aika... "minäminäminäminä!" tyyppisiä. Itse lähden kumminkin kuvaamaan sellaisella muut ensin, minä sitten-asenteella, joten odottelen hiljaa, että eteeni ängennyt henkilö siirtyy tai siirryn itse vähän huonommalle paikalle mieluummin kuin huomautan jollekin siitä, että minä olin itse asiassa paikalla ensin.

Itse pelkään kamalasti häiritseväni jotain, ollessani jonkun kehää katsovan edessä jne. kuvatessani. Jos joku koiranomistaja vähänki mulkaisee, niin kamera kiinni ja en-tehnyt-mitään-hymy naamalle.:D En tosin ilmeisesti ole oikeasti onnistunut häiritsemään ketään, kun kukaan ei ole koskaan siitä tullut sanomaan, eikä minua oikeastaan ole edes katsottu pahasti kuin kerran yhden miehen toimesta ja silloinkin sisko oli sitä mieltä, että kuvittelin koko jutun.: D Vainoharhaisuuttako? Salamaa en ole käyttänyt koskaan, enkä käytä, koska kuten jo sanoin yritän olla siinä kuvaillessani mahdollisimman pieni ja huomaamaton ja pelkään pelkästään sen pienen kamerasta kuuluvan äänen häiritsevän jotain.

Sorruin tähän jaaritteluun kuitenkin.:< Mutta kiva aihe!
Kuva
"He's a dog-walker. I need a king, not a jester."
Jael
Söi navetan kaksi nautaa
Viestit: 1123
Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 1:10 pm

Re: Näyttelyissä valokuvaaminen

Viesti Kirjoittaja Jael »

Itse menen yleensä kysymään omistajalta että käykö etä otan kuvan hänen koirastaan ja käytän sitä virtualikoiran sivuilla.Siitä on niin pitkä aika että en tiedä mitä ihmiset sanoo nytten :)Iisalmeen olen menossa kuvaamaan .
We gonna take over the world
While these haters getting mad
Take over the world
Watch these haters get mad
Avatar
Noemie
Syvällistä
Viestit: 672
Liittynyt: Su Kesä 22, 2008 9:39 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näyttelyissä valokuvaaminen

Viesti Kirjoittaja Noemie »

Itse en oikeastaan näyttelyissä kuvaa, mutta jos mätsäreissä joku sattuu koirastani kuvan ottamaan, en vedä herneitä nenään. En ole huomannut niissä näyttelyissä jossa olen esittänyt koirani kuvaajia. Varmaan ole ollut niiden kehien laidalla missä olen, sillä kyllä varmasti olisin sitten huomannut. Mutta, kyllä nyt muistan yhden kerran, kun match showssa kuvailin, mutta varta vasten olin tullut sinne saamaan kehäkokemusta koirani kanssa, en siis sielläkään ollut kuvaamassa. Nyt taisi tulla hieman sekavaksi, mutta toivottavasti ymmärsitte jotain x)
I summer! classic, but so true.
Lyydia
Kriisissä
Viestit: 852
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2014 10:06 pm
Viesti:

Re: Näyttelyissä valokuvaaminen

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Vanha aihe, mutta nostelen sitä vähän.

Itseäni innostaisi kovasti käydä näyttelyissä kuvaamassa! Kuinka moni täältä yhä käy kuvaamassa koiranäyttelyissä kuvia, joita voisi käyttää sitten myös virtuaalikoirilla? Entä kuvaako kukaan koiria ihan vaan omaksi ilokseen? Lähetteleekö joku ottamiaan kuvia koirien omistajille?

Itse haluaisin käydä joskus katselemassa ja kuvaamassa alaskanmalamuuttikehää ja jotain muitakin rotuja. Pitäisi vain osata bongata kaikki lähialueen näyttelyt. Harmi ettei minulla ole kaikkein valovoimaisinta objektiivia, mutta eiköhän sillä pärjää jos muutaman kerran käy kuvia napsimassa.
Sigitius
Ei enää ikinä uudestaan
Viestit: 2291
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:01 pm
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Näyttelyissä valokuvaaminen

Viesti Kirjoittaja Sigitius »

Mä kuvaan satunnaisesti nykyään, ennen kuvasin vähän enemmän. Oman rodun parissa sekä erään toisen rodun parissa tiedetään odottaa multa julkista galleriaa kuvatuille kuville jos ovat nähneet mut kuvaamassa (ja omistajat saavat niitä kuvia ottaa itselleen), mut jos käyn kuvaamassa satunnaisen rodun kehää tai ryhmäkehää joko tylsyydestä tai omasta mielenkiinnosta niin en mä ala etsimään niiden koirien omistajia et saisin kuvat lähetettyä. Joskus otan itse käyttöön tai luovutan kuvia virtuaalikoirille.

Näyttelyt löytää helposti vaikka kennelliiton kautta. Sinne vaan kuvaamaan. :)

Virtuaalikoirailu ei ole enää ihan niin yleistä, että jokaisen nuoren näyttelyssä koiria kuvaavan oletettaisiin kuvaavan kuvia virtuaalikoirille niin näytteilleasettajakin ovat tainneet vähän rentoutua sen suhteen. Aiemmin kaikesta kuvaamisesta tuntui saavan vain ns. paskaa niskaan. Joskus 2006 kieppeillä kun kävin näyttelyssä ja vaan kävelin kamera kädessä cairnkehän ohi, yrittämättä edes kuvata niitä mut pysähdyin ihan hetkeksi katsomaan kehän menoa, niin joku nainen alkoi räyhäämään mulle virtuaalipaskoista ja hääti mut pois. Olo oli ihan että selkee. :D Vuosiin en oo kuullut mainintaakaan virtuaalikoirista näyttelyissä kuvatessa.
Lyydia
Kriisissä
Viestit: 852
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2014 10:06 pm
Viesti:

Re: Näyttelyissä valokuvaaminen

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Oho joo just just! :'DDD Hyvä ettei taida tollasta olla enää, vaikka edelleen monien kenneleiden kotisivuilta löytyy kyllä maininta "KUVIA EI LUOVUTETA VIRTUAALIKENNELEILLE!!!!!". No mutta en ilkeyttäni oo menossa kuvaamaan ja toisaalta ikää on itsellä sopivasti, että ehkä en enää näytä siltä stereotyyppiseltä pikkutytöltä, joka harrastaa virtuaalikoiria. Mielelläni kun ihan vähän vain olen menossa kuvaamaan, niin ehkä voisin lähettää niitä muutamia koirien kuvia niiden omistajillekin, jos heillä on kuville tarvetta, ja jos vaan saan yhteystiedot selville koiran vuoronumeron avulla sieltä näyttelyoppaasta.

Ainoaksi ongelmaksi jää enää kulkeutuminen paikalle ja tietysti sen ajan hankkiminen, että ehtii ja jaksaa lähteä sen lisäksi että haluaa! Mutta kiitos >P)
Lyydia
Kriisissä
Viestit: 852
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2014 10:06 pm
Viesti:

Re: Näyttelyissä valokuvaaminen

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Pahoittelen spämmäystä.. mutta kysymys.

Monesti virtuaalikoirien kuvien yhteydessä on mainittu, että julkisella paikalla kuvaaminen on sallittua ja näin ollen koirista otetut kuvat on ihan laillisia ja tekijänoikeudet valokuvaajalla. Aloin googletella tietoja valokuvaamisesta ja oikeuksista siihen liittyen.
https://vartijavahti.wordpress.com/valokuvaaminen/ kirjoitti:Julkinen paikka on sellainen, johon on vapaa pääsy.
Rajoittaako esimerkiksi pääsymaksu tätä, ettei paikka olisikaan ihan "julkinen"? Tietääkseni kaikkiin koiranäyttelyihin on pääsymaksu, myös katsojilta. Toisaalta onhan sinne vapaa pääsy kaikilla niillä, joilla on rahaa maksaa pääsymaksu. Eli tämän ei pitäisi olla ongelma, näyttelyissä saa yhä kuvata?

Sitten toinen kinkkisempi juttu, ei liity enää koiriin, mutta siihen saako valokuvata. Itse virtuaaliharrastajana muistan etsineeni kuvia taloista, jotta olisin saanut omalle kennelilleni kuvitteellisen kuvan siitä, millaisessa talossa kasvattaja elää. Yritin löytää kuvia, joissa olisi ulkoapäin otettu kuva talosta. Paljoakaan ei näitä löytynyt, ehkä jostain suurista kartanoista löytyi kyllä kuvia mutta hain enemmän sellaisia maalaiskoti-tyyppisiä taloja. Kun itse kumminkin omistan kameran ja luulen, että monella muulla voi olla sama ongelma löytää tällaisia kuvia, joten suunnittelin, että voisin itse ottaa tällaisia kuvia ja luoda jonkun kopiointisivuston (josta löytyisi muunkinlaisia kuvituskuvia virtuaalikenneleille ja -talleille). Eli siis rakennuksen kuvaaminen. Selvitin sitä asiaa mm. täältä.
Kuvan julkaiseminen s.162 kirjoitti:Valokuvaaminen julkisella paikalla on lain mukaan sallittua. Henkilöiden valokuvaaminen on kielletty kotirauhan sekä julkisrauhan piirissä. Kotirauhan suojaamia paikkoja ovat asunnot, loma-asunnot ja muut asumiseen tarkoitetut tilat, hotellihuoneet, teltat, asuntovaunut ja asuttavat alukset, sekä asuintalojen porraskäytävät ja asukkaiden yksityisaluetta olevat pihat. - -
Rakennuksen saa vapaasti kuvata. Tästä on maininta erikseen tekijänoikeuslaissa. Toisaalta henkilöiden salakatselu teknisellä laitteella, kuten kameralla, on kiellettyä kotirauhan piirissä. Tässä tapauksessa hämärän aikaan tehty kuvaus korostaa salakatselua. Ehdoista rajoittavin jää voimaan, joten tällaisen kuvan ottaminenkin ilman kiinteistön omistajan lupaa on kiellettyä.
http://users.evtek.fi/~erkkir/ViestTekn2012/ViestTekn2012Digimedia/1.Digimedia/artikkelit/Kuvausluvat%20ja%20tekij%C3%A4noikeudet.pdf kirjoitti:2.2 Kuvaaminen kotirauhan alueella
Kotirauhan alueella tarkoitetaan sellaista aluetta, joka on henkilölle yksityistä aluetta.
Näihin kuuluvat esimerkiksi koti, aidattu piha-alue ja hotellihuone. Tällaisessa tilassa
kuvattaessa tarvitaan kaikilta siellä olevilta henkilöiltä lupa kuvaamiseen. Jos lupaa ei
ole ja alueella silti kuvataan, syyllistyy kuvaaja kotirauhan rikkomiseen, joka voi johtaa
rangaistukseen. Lemmikkejä kuvattaessa lupaa ei tarvita, ellei kuvaaminen ole valvontakameramaista
kuvausta kodin tiloissa. Silloin kaikille tilassa oleville täytyy ilmoittaa
kuvaamisesta. Jos kuvaamisesta ei ilmoiteta kaikille asianosaisille, kameran asettaja
syyllistyy salakatseluun. [2.]
Tietysti itsellenikin on tärkeää, että mikäli tällaisia kuvia ottaisin, niissä ei tulisi selville talon tarkkaa sijaintia, numeroa eikä kuvissa näkyisi pihassa olevia autoja tai niiden rekisterinumeroita EIKÄ missään nimessä ihmisiä. Myöskään ikkunoista ei saisi näkyä sisälle. Yrittäisin muutenkin ottaa ennemmin sellaisia kuvia, jossa talon edessä on puita ja aita, eli vähän tämän ja tämän tyyppisiä. Eli talo olisi yhä kuvan tarkoitus, mutta ei missään nimessä niin, että kuvissa näkyisi ketään henkilöitä tai muutenkaan niiden tarkoitus ei olisi olla yksityisyyttä loukkaavia.

Mitä sanotte? Olisiko ok kuvata tällä tavalla taloja ja antaa kopioitavaksi vain virtuaalisivustoja varten?
Vastaa Viestiin