Näyttelyliittojen sert- ja cacib-listat

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Nath
Höpsö veitikka
Viestit: 7722
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:06 pm

Näyttelyliittojen sert- ja cacib-listat

Viesti Kirjoittaja Nath »

Keskusteluja liittojen säännöistä-topicissa sivuttiin pariinkin otteeseen näyttelyliittojen sert- ja cacib-listojen tilannetta. Keskustelu virisi hieman ainakin sen osalta, että kyseiset listaukset voitaisiin ottaa kokonaan pois käytöstä.

Sert- ja cacib-listat tuntuvat jääneen kehityksessä jälkeen, sillä ainakaan tällä hetkellä yhdenkään näyttelyliiton listat eivät taida olla ajan tasalla. Useimmille listoille on nykyään jo ihan omat pitäjätkin, koska liittojen ylläpitäjillä ei riitä aika myös listojen päivittämiseen. Toisinaan näitä pitäjiä ei ole edes saatu, tai he ovat myöhemmin kadonneet koko virtuaalimaailmasta, jolloin päivittämisessä mennään taas alaspäin. Listojen puuttuvat sertit myös hidastavat koirien valioitumista - sääntö kun on, että koiran sertit tulee olla virtuaalinäyttelyliiton sert-listalla ennen valioitumisanomusta, mutta milläs ne serit sinne listalle sitten saadaan, jos listoilla ei ole edes omia pitäjiä, niitä päivitellään milloin sattuu (jos koskaan), tai pitäjä kyllä on tiedossa, mutta mahdollisesti hävinnyt kokonaan virtuaalimaailmasta?

Ovatko nämä listat enää niin toimivia, että niitä täytyy pakostakin pitää näyttelyliittojen sivuilla? Eikö homma helpottuisi huomattavasti, jos valioitumista hakiessa anomukseen pitäisi vain listata saadut sertit, sertit myöntäneet tuomarit ja päälle vielä kisakutsun osoite, jossa näkyy, että serti on todella saatu sieltä? Näin ei tarvitsisi enää hakemalla hakea 10:lle eri listalle eri ylläpitäjät ja vain toivoa, ettei homma takkuilisi ja listojen ylläpitäjät myös tekisivät päivitystehtävänsä ajallaan. Tämä varmasti nopeuttaisi myös koirien valiotumisten virallistamista, kun ei enää tarvitsisi jokaisen eri liiton listoille ensin lähettää sertit ja sen jälkeen vasta hakea valioitumisen vahvistusta.
Mona
Kriisissä
Viestit: 871
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 4:51 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Näyttelyliittojen sert- ja cacib-listat

Viesti Kirjoittaja Mona »

Täysin samaa mieltä. Minä en enää yksinkertaisesti jaksa vahvistaa koirieni saavuttamia muotovalioarvoja, koska ensiksi kestää valehtelematta n. 6kk -> ikuisuus saada sertit listalle, jonka jälkeen huomaan, että mva-listalla ei ole edes pitäjää tms. :D. Itse asiassa en edes ilmoita niitä sertejä minnekään.
SUSILAPSI.NET
Living on Elm Street.
Kingdom of Devonia.
Hanna-81
Söi navetan kaksi nautaa
Viestit: 1011
Liittynyt: La Kesä 14, 2008 8:25 pm

Re: Näyttelyliittojen sert- ja cacib-listat

Viesti Kirjoittaja Hanna-81 »

Tosin siinä tulee se, että entäs jos kisasivut onkin poistettu. Eli ei olekkaan mitään millä todistaa, että serti on sieltä saatu ?
Kanadalla toimii kyllä sertilistat ym. jos vaan joku niitä sinne ilmoittelisi.
Vuoden Tuomari 2012
Saa pyytää tuomariksi kaikkiin käyttölajeihin. Mutta en vastaa massapostitusviesteihin.

Jami slk collie
Jesse cardigan (piviko)
Nappi saksanpaimenkoira
Ninni Dogo argentino
Nath
Höpsö veitikka
Viestit: 7722
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:06 pm

Re: Näyttelyliittojen sert- ja cacib-listat

Viesti Kirjoittaja Nath »

^
Eihän tämä nykyinen systeemikään ei ole ihan pomminvarma, koska joillakin liitoilla listoille hyväksytään sertit ilman, että tarvitsee näyttää näyttelysivua, mistä mikin serti on saatu. Täytyy vain luottaa ihmisten rehellisyyteen, niinhän se on muidenkin lajiliittojen kohdalla, kun tulee kyse esim. tuomaroimisesta.

Itse asiassa mietin tutoa samaa, koska ainakin minulla on koiria, joilla saattaa olla sertejä ihan jostain 2000-vuoden kisoista, mutta harvaan enää löytyy kutsusivu. Ainahan tuossa on se riski olemassa, että joku, joka haluaa päästä helpolla menee olemattomilla serteillä hakemaan valioitumista, mutta samaa konstiapa voisi kokeilla myös näin listojenkin olemassaolon aikana. Varmasti se koira sinne sert-listoille pääsisi, koska kuten jo sanoin, useimmissa liitoissa ei edes vaadita tuon näyttelysivun osoiteta.

Näköjään ainakin DK VNL on jo luopunut sert-listan pidosta, ja ensimmäinen DK MVA:kin on listoille saatu.
Hanna-81
Söi navetan kaksi nautaa
Viestit: 1011
Liittynyt: La Kesä 14, 2008 8:25 pm

Re: Näyttelyliittojen sert- ja cacib-listat

Viesti Kirjoittaja Hanna-81 »

Niin tottahan tuo kyllä on, että ei niitä tule aina tarkistettua. Mullakin saattaa joskus käydä niin. Tosin niin kun sanoin, niin ei porukka ilmoittele kanadan listoille koiriaan niin voisi tuon serti listan periaatteessa, jo nyt vaikka heivata pois.
Vuoden Tuomari 2012
Saa pyytää tuomariksi kaikkiin käyttölajeihin. Mutta en vastaa massapostitusviesteihin.

Jami slk collie
Jesse cardigan (piviko)
Nappi saksanpaimenkoira
Ninni Dogo argentino
Lansu_
Höpsö veitikka
Viestit: 5175
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 10:33 am

Re: Näyttelyliittojen sert- ja cacib-listat

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Mä olen kanssa tuon Nathin ehdotuksen kannalla, sillä nuo SERT- ja CACIB-listat nykyisellään ei toimi. Itse en ole enää vaivautunut lähettelemään koirieni tuloksia niihin enkä usko, että kovin moni muukaan jaksaa tuloksia niihin lähetellä. Päivittämättömyys on iso ongelma ja toisaalta mua ei huvita lähettää jokaisen koirani jokaikistä SERT:iä ja CACIB:ia jollekin listalle. Johan siinä saa reilusti yli kymmeneen liittoon mailata mikäli haluaa oikeasti kaikki mahdolliset meriitit virallisiksi! Jos listat poistetaan niin ongelmaksi voi toki muotoutua se että kisasivuja hävitetään, mutta toisaalta keneltä se on pois jos joku näkee tarpeelliseksi huijata koiransa valionarvojen kanssa? Itsepä omat virheensä tekee ja itseäänhän siinä huijaa. Ihan hyvin voi tälläkin hetkellä huijata vahvistamattomien valionarvojen suhteen ja uskonpa, että suurinosa virtuaalisista valioista on tällä hetkellä niitä vahvistamattomia.
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Johanna
Nakkisotilas
Viestit: 230
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:32 am

Re: Näyttelyliittojen sert- ja cacib-listat

Viesti Kirjoittaja Johanna »

Taisin joskus ihan alkuaikoina ilmoitella omien korien SERTejä listoille, en ole sitä kyllä pitkään pitkään aikaan enää tehnyt. Se on vähän turhaa, kun listat eivät toimi, ja siinä menee tuhottoman kauan.

Ja täytyy kyllä myöntää, etten ole vahvistanut edes koirieni muotovalioita, johtuen ehkä juuri sert-listojen epäaktiivisuudesta. Oikeastaan vain ainoastaan kans mva -valionarvot olen vahvistanut. Niitä, kun tulee niin harvoin, niin jaksaa vahvistustakin vähän enemmän odottaa. En sitten tiedä, millainen tilanne nykyään on, että voisiko sitä taas aktivoitua ilmoittelemaan koiria ihan normaaleillekin muotovaliolistalle..
Taukoilua.
Susityttö
Höpsö veitikka
Viestit: 5298
Liittynyt: La Kesä 14, 2008 8:56 pm

Re: Näyttelyliittojen sert- ja cacib-listat

Viesti Kirjoittaja Susityttö »

Mun puolesta SERT- ja CACIB-listat sais poistaa. Itse olen Kiinan SERT-listaa pitänyt ja on niin turhauttavaa. Itse lisäsin jokaisen koiran SERTin sinne listalle ja kun liitto vaihtoi omistajaa, siirryin siihen että jokainen ilmoittaa SERTit itse ja kukaan ei ilmoittanut niitä (no uuden omistajan aikana taidettiinkin pitää yksi tai kaksi näyttelyä). Mutta mun mielestä nää SERT- ja CACIB-listat on niin turhia ja vaan vaikeuttaa muotovalioks vahvistamista.
Pilvi
Analysaattori
Viestit: 2951
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 3:36 pm

Re: Näyttelyliittojen sert- ja cacib-listat

Viesti Kirjoittaja Pilvi »

Kreikan SERT-listojen pitäjille laitoin asiasta mailia jokunen aika sitten, vastauksen taisin saada vain yhdeltä (pitjäjiä kun taisi olla 6) mutta siitä huolimatta merkkasin äsken SERT-listojen sivuille asiasta infoa ja täten Kreikkakaan ei enää sertejään listaa. :)
Kuva
Kuunsirppi
Vuohenruokaa
Viestit: 1963
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2008 1:50 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Näyttelyliittojen sert- ja cacib-listat

Viesti Kirjoittaja Kuunsirppi »

Mäkään en ole jaksanut ilmoittaa koirieni saamia sertejä ja cacibeja minnekkään kun siinä listalle saamisessa menee niin kauan. Tossa jossain viime vuoden puolella laitoin n. 3 kertaa silloiselle Ruotsin VNL:llän sertilistan pitäjälle viestiä, jos saisin yhden toyvillan sertit listalle niin saisi sen muotovalionavonkin vahvistettua. 2 ekaa mailia tuli takaisin ja turrilan privalla meni sitten perille. Ei mennyt kuin vuosi että sain ne sinne. Joten heivatkaa ne jonnekin mäkeen, sertit ja cacibit voi kuitenkin aina tarkistaa muotovaliohakemuksen yhteydessä koska koiran sivu pitää ilmoittaa silloin ja sieltä kisakalenteristahan ne yleensä löytyvätkin.
Gendarme's|vDL|YVNL
Vuoden 2011 Liitonpitäjä

Nyt on Muumilaaksossa asiat sen verran sekaisin, että paluu tapahtuu tässä kevään aikana, kun normaali järjestys on palautettu.

Taukoilee välillä ties minkä syyn takia, back in bisnes pääasiassa kuitenkin.
Avatar
Veriaivo
Ei enää ikinä uudestaan
Viestit: 2121
Liittynyt: Su Kesä 22, 2008 5:57 pm

Re: Näyttelyliittojen sert- ja cacib-listat

Viesti Kirjoittaja Veriaivo »

Hanna-81 kirjoitti:Tosin siinä tulee se, että entäs jos kisasivut onkin poistettu. Eli ei olekkaan mitään millä todistaa, että serti on sieltä saatu ?
Niinpä, ja sitten minä en muutenkaan pidä niitä sivuja tallella (en edes pistä osoitetta kisakalenteriin, ja tuskin moni muukaan sitä siihen pistää).

Eikös VFCI:in vois tehä jonkun sivun (tai sitten ihan kokonaan uusi sivusto) minne pystyisi samalle sivulle listaamaan _yhdellä kertaa_ kaikki SERT:it jokaisesta maasta? Kuten Lansu_ sanoi, on aika turhauduttavaa jokaisen liiton sivulta erikseen käydä katsomassa ja ilmoittelemassa valioita.
I have no time to hate people who hate me.
I'm very busy loving who loves me.

blogi LINNUNRADAL FLIPPAILLEN
Hanna-81
Söi navetan kaksi nautaa
Viestit: 1011
Liittynyt: La Kesä 14, 2008 8:25 pm

Re: Näyttelyliittojen sert- ja cacib-listat

Viesti Kirjoittaja Hanna-81 »

Tuossa olisi hyvä idea. Mä olisin vaikka valmis pitämään sitä listaa. Tosin jos joku vaan tekisi mulle vain ensin ulkoasun. Itse kun olen tumpelo sellaista tekemään :lol:
Mutta pitäsin vain sellaista, mihin muut ilmoittaa sertinsä. Minä en niitä ala kaivelemaan näyttelyistä. Se olisi jo liian kova homma.
Vuoden Tuomari 2012
Saa pyytää tuomariksi kaikkiin käyttölajeihin. Mutta en vastaa massapostitusviesteihin.

Jami slk collie
Jesse cardigan (piviko)
Nappi saksanpaimenkoira
Ninni Dogo argentino
Viivi
Pohjasakan hämmentäjä
Viestit: 4827
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 5:44 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näyttelyliittojen sert- ja cacib-listat

Viesti Kirjoittaja Viivi »

Itse noin pari vuotta sitten kun aloitin virtuaalimailmassa kasvattamisen, lähettelin sertit aina vnllään. Nykyään se jää vähemmälle, ei jaksa joka kerta ilmoitella jokaiseen näyttelyliittoon monen koiran sertejä (jos niitä edes tulee). Minusta siis aivan turhaa pitää sellaisia pystyssä.
v. 2014 tyylilyyli, v. 2013 vitsiniekka, v. 2012 tyylilyyli, v. 2011 kaunein avatar, v. 2010 kaikkien kaveri
Avatar
Kemppu
Söi navetan kaksi nautaa
Viestit: 1141
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 3:13 pm
Paikkakunta: Joensuu

Re: Näyttelyliittojen sert- ja cacib-listat

Viesti Kirjoittaja Kemppu »

mustakin noi SERT ja CACIB-listat on aika turhauttavia. ite en oo tainnu kovinkaan montaa kertaa lähettää noita liitolle. varsinkin kun osalla on paljon koiria, tai vaikka mulla ei sinäänsä ole paljoa koiria, niin silti ei jokaista koiran saamaa SERT:iä tai caicibia jaksa ilmoittaa. valioksi kun ilmoittaa, se riittää minulle (;
Nath
Höpsö veitikka
Viestit: 7722
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:06 pm

Re: Näyttelyliittojen sert- ja cacib-listat

Viesti Kirjoittaja Nath »

vveera kirjoitti:
Hanna-81 kirjoitti:Tosin siinä tulee se, että entäs jos kisasivut onkin poistettu. Eli ei olekkaan mitään millä todistaa, että serti on sieltä saatu ?
Niinpä, ja sitten minä en muutenkaan pidä niitä sivuja tallella (en edes pistä osoitetta kisakalenteriin, ja tuskin moni muukaan sitä siihen pistää).

Eikös VFCI:in vois tehä jonkun sivun (tai sitten ihan kokonaan uusi sivusto) minne pystyisi samalle sivulle listaamaan _yhdellä kertaa_ kaikki SERT:it jokaisesta maasta? Kuten Lansu_ sanoi, on aika turhauduttavaa jokaisen liiton sivulta erikseen käydä katsomassa ja ilmoittelemassa valioita.
Mutta toisaalta, onko se yksi kaiken kattava SERT-listakaan tarpeen? Ihan sama ongelmahan siinä tulee noiden näyttelysivujen kanssa, kun itsehän juuri mainitsit, ettet sinä edes pidä niiden sivujen osoitteita tallessa, kuten eivät jotkut muutkaan. Eihän sillä ole sitten mitään väliä, löytyykö ne SERTit joltain listalta vai eivät, jos ei kerran niitä näyttelysivujen osoitteita ole tiedossa - sama juttuhan se on, jos eletään ilman noita listoja, koska tuskin sinä silloinkaan taiot ne sivujen osoitteet valionhakemukseen.
Eli loppupeleissä, mihin niitä listoja edes tarvitsee, jos niitä osoitteita ei siltikään löydy? Eikö ne SERTit ole sama katsoa sen koiran sivuilta, ja liittojen kisakalentereista voi vaikka vilkaista, löytyykö koiran sivuilla ilmoitetulta kisojen päivämäärältä kyseistä kisaa. Vai onko noiden listojen säilyttämisessä vain se, että niitä on aina ollut eikä haluta muutosta? Ihan hyvinhän jo nykyisten listojen aikana on voinut huijata koiralle ne muotovalioitumiseen vaadittavat SERTit.

Minusta SERT-listat ovat ihan aikansa eläneitä. Eihän esim. MEJÄ-valiohakemukseenkaan tarvitse erikseen laittaa noiden SERTien saantipaikkojen osoitteita, vaan riittää, että ne 1-palkinnot löytyvät tulospalvelusta ja koiran sivuilta.
Vastaa Viestiin