Sivu 1/3

Bordercolliepentuja Lasimereen

Lähetetty: La Joulu 13, 2008 6:31 pm
Kirjoittaja Johanna
  • Kuva
Eli Lasimereen olisi suunnitteilla alkuvuodelle bordercollielapsukaisia. Pentue tulee mahdollisesti olemaan järjestyksessä I-pentue, mikäli mitään hyvää teemaa en keksi.

Pentueen emänä toimii oma evm. sukuinen narttuni, BH Jk3 FIN KVA VPVA VKTV VFBV FIN TVA VAVA jCAW-08 LT & BEL & LUX & KRE & SWE MVA Articur Nerena Frikor "Rive". Riven kanssa kilpaillaan vielä näyttelyissä ja vesipelastuksessa, jossa tällä hetkellä olemme AVO-luokassa. Tähtäimenä on valionarvo vesipelastuksestakin. Rive on luonteeltaan avoin ja sosiaalinen - kaikkien kaveri. Lisäksi sitä tiettyä itsenäisyyttäkin löytyy. Pentue tulee olemaan Riven ensimmäinen ja myös viimeinen.

Isänä on evm. uros, Slobodan G'day "Rio". Rio on Riven tapaan mustavalkoinen ja edustaa myöskin sekalinjaa. Riolla on tyypillinen bordercollien rakenne, muttei ole kuitenkaan raskasrakenteinen. Rion luonne on kuitenkin se, miksi valitsin sen Riven pentueen isäksi. Rio on luonteeltaan energinen, avoin ja hyvät työskentelyominaisuudet omaava uros. Rio ei ole bordercollie aivan pehmeimmästä päästä, vaan kovuutta ja omaa tahtoakin löytyy. Rio on yhden ihmisen koira, mutta tulee silti kaikkien kanssa hyvin toimeen. Riolla ei ole aiempia pentueita, mutta sen vanhemmat ja sisarukset ovat osoittaneet erittäin hyviä bordercollien ominaisuuksia.

Pentueen ajankohta on siis alkuvuosi, eli tammikuun ensimmäisille viikoille. Astutus olisi siis jouluun lopulla, mikäli kaikki menee tämänhetkisten suunnitelmieni mukaan. Aiemmin pentue ei ole kuitenkaan tulossa, kuin tammikuun alussa.

Varauksia otan pentueeseen 4-5. Yhdelle pennulle, mieluusti urokselle, etsisin sijoituskotia. Sijoituskodin tulee olla lupaava ja aktiivinen. Myös henkilön tulisi olla sellainen, että tulen hyvin toimeen hänen kanssaan ja voitaisiin olla enemmänkin yhteyksissä ja näin. Toki muiltakin mahdollisilta ja tulevilta omistajilta toivoisin hyvää yhteistyötä. Lasimeren kasvatus-sivu kannattaa lisäksi silmäillä läpi ennen varauksen tekemistä.

Varaukset: 5/5
- Juulia, Geewas
- Ciel, Haly - uros
- Jerry, Thema - uros
- Go-meet-ta, Jääkirsu
- Ricea, ID&C - narttu

Vapaamuotoista hakemusta sitten vain alle tulemaan. Kerro viestissä, minne pentu olisi menossa ja sitten vähän jotain tulevaisuuden suunnitelmia. Pennuille on etsinnässä aktiivinen koti, josta se ei myöskään lähtisi kiertoon. Mahdollisesta jalostuskäytöstä olisi myös mukava kuulla, vaikkei sitä toki varmuudella voisikaan vielä tässä vaiheessa sanoa. Pentuja on mahdollista käyttää myöhemmin jalostukseen, mutta siitä tulee sitten myöhemmin erikseen keskustella minun kanssa.

Re: Bordercolliepentuja Lasimereen

Lähetetty: Ma Joulu 15, 2008 4:39 pm
Kirjoittaja Noora
Moi!

Ollaan tässä 3 tytön voimin perustamassa aussi ja bortsu kenneliä ja hakusessa olisi meille bordercollie narttu. Narttu pääsisi aktiiviseen kilpailukotiin, lajeina agility, toko, näyttelyt pääosin ja siinä sivussa varmasti muitakin kuten flyball ja koiratanssi. Jalostukseen haluaisimme narttua käyttää 1-2 pentueen verran.

Kenneli ei ole vielä valmis, mutta tulevaisuuden suunnitelmia meillä on jo. Kennelissämme tulee olemaan paljon koiria, mutta kaikille riittää oma aikansa varmasti kun jaamme koirat keskenään. Sijaintimme tulee olemaan maaseudulla. Kasvatus työmme pääpainotteena on puhdasrotuiset ja terveet koirat. Harkitsemme aina arkasti yhdistelmiä ja varmistamme että koirat ei ole sisäsiittoisia. Koirat asuvat ihmisten kanssa päätalossa vapaasti elellen ilman häkkejä tms.

Meiltä saisi ainakin yksi narttupentu hyvän ja pysyvän kodin &.& <3_<3 varmasti ilmoitan sivuista kun sellaiset ovat valmiina, tässä kuitenkin omat nykyiset koirani (ei tällähetkellä aktiivista kisausta uuden kennelin takia noilla) http://www.freewebs.com/haseltaja/dog.htm

Re: Bordercolliepentuja Lasimereen

Lähetetty: Ma Joulu 15, 2008 4:59 pm
Kirjoittaja Ciel
Ei voi vastustaa Lasimeriläisiä :'D

Pentunen menisi siis Halyyn muiden koirien ja varsinkin Fennan kaveriksi. Jos meille lähtee pentu, niin uroksen haluaisin. Miksei sijoitukseenkin, uskon, että olisin valmis ottamaan sijoituspennun, yhteyksissä voitaisiin olla enemmänkin ja pentu saisi siis hieman vielä ahkerampaa kisausta. Kuvatkin mulla olisi valmiina, itseasiassa mulla olisi kolme vaihtoehtoa: 1, 2 tai 3. Säkin voit vaikka hiukan sanoa mistä koirasta tykkäät eniten.

Kisautus tulisi olemaan aktiivista. Mä olen aika fiiliskisaaja, mutta kumminkin noilla koirilla tulee omasta mielestä kisattua ihan suht aktiivisesti. Päälajit olisivat paimennus, pk-lajit sekä agility/toko. Sivussa voidaan sitten harrastaa vaikka koiratanssia, flyballia tai pelastuskoiralajeja. Kisanäyttöä voit katsoa Halyn koirilta :> Varmasti siis aktiivinen koti olisi tiedossa. Myöskään kiertoon pentu ei missään nimessä lähtisi, ainoastaan ääritilanteen sattuessa. Kumminkin uskon, että koko elämänsä pentu voisi meillä viettää.

Tuossa mainitsinkin, että sijoituskoirakin voisi olla mukava. Jos kumminkaan ei sijoitusta lähde, niin koiran käyttäminen jalostukseen on kyllä mahdollista. Äidin suku on kumminkin evm. ja kerran isä on kokonaan evm., niin suvun yleistyminen ei ainakaan olisi ongelma. Tietysti riippuu vähän siitä, miten sisaruksilla teetetään pentuja. Kumminkin jos koira menestyy, niin jalostukseen käyttäminen on hyvin mahdollista.

Toivottavasti siis tällä jaarittelulla lähtisi meille pentu :)

Re: Bordercolliepentuja Lasimereen

Lähetetty: Ma Joulu 15, 2008 5:08 pm
Kirjoittaja Roosa
Muakin kiinnostais kauheasti! Olen jo pitkään ihaillut Lasimeren bortsuja:) Ongelmana on vain kun en saa mistään ongittua hienoja kuvia..

Re: Bordercolliepentuja Lasimereen

Lähetetty: Ke Joulu 17, 2008 6:48 am
Kirjoittaja Johanna
Noora, mahdollisesti sinulle lähtee pentu. Vaikka kisautusnäyttöä ei paljon ole, mutta.. Katselin noita teidän koiria, niin ainakaan niillä, mitä katsoin niin samalla koiralla oli useasta eri irl-koirasta otettuja kuvia. Mutta mietin asiaa vielä.

Cielille lähtee kyllä sijoituspentu! :mrgreen: Voidaan vaikka privalla keskustella lisää, jos haluat? Ja noista kuvista, pidän eniten tuosta ykkösestä (kuvissa Demssin Midnight Call), mutta ei tuokka kakkonenkaan mikään huono ole.

Go-meet-ta, laitapa lisätietoja, jos olet pennusta kiinnostunut. Monella on varmasti kuvia bortsuista, ja voivat varmastikin antaa käyttöön. Minullakin on ehkä mahdollisesti kuvia antaa käyttöön. Ja toki itsekin voi aina kuvailla..

Re: Bordercolliepentuja Lasimereen

Lähetetty: Ke Joulu 17, 2008 2:45 pm
Kirjoittaja Ricea
VOI OIOI! Jos mä mietin asiaa vielä.. Mulle on kuitenkin tulossa Borderskysta yksi ja Nagista yksi cattle ja toinen cattle jostain muualta :D Kiinnostais kyl kovin!

No, jos en tästä sitten ota, niin aivan varmasti tuun kajoomaan seuraavaan, pentueeseen, eh :D

Re: Bordercolliepentuja Lasimereen

Lähetetty: Ke Joulu 17, 2008 2:48 pm
Kirjoittaja Ciel
Tosi hieno juttu! Ja keskustellaan ihmeessä vaan. Noita kuvatuksia voi sitten miettiä vielä lisää :>

Re: Bordercolliepentuja Lasimereen

Lähetetty: Ke Joulu 17, 2008 6:20 pm
Kirjoittaja Roosa
No pakko mun on ottaa <3_<3 Elikkäs pentu tulisi siis Jääkirsuun muiden lapinkoirien seuraksi. Tämä tulisi siis olemaan kennelin ensimmäinen bortsu. Kisänäyttöä voisipi olla vaikka Ronja. Kuvista riippuen sitten valitsen sukupuolen. Alankin heti etsiskelemään kuvia ;) Kuvausmahdollisuuksia ei tällä hetkellä ole, mutta kait jostain ne hommaan. Pennun kanssa kisailtaisiin ainakin näyttelyistä (kuvista taas riippuen), paimennuksessa pyrittäisiin valioksi asti, tokoakin kokeiltaisiin, palveluskoiralajeja ehdottomasti, ehkäpä vesipelastustakin, flyball:ia myöskin ja tottahan toki agilityä:)Oisiko siinä tarpeeksi tietoa? Mutta joo, kuvien haku päälle..

Re: Bordercolliepentuja Lasimereen

Lähetetty: Ke Joulu 17, 2008 10:57 pm
Kirjoittaja Twiggy
Lähtiskö meikälle pentu? Nyt ois nimittäin sellaset kuvatkin et jaksaisin sen bortsun kanssa kulkea läpi virtuaalielämän :D Noei, mutta on kyllä hirmunen ikävä bortsuja, vaikka en niitä enään halua kasvattaa niin ainahan yksi uros, jolle ei tarvii teettää pentuetta omalle nimelle, olis mukava! Sää nyt varmaan suurinpiirtein tiedätkin mun kuviot virtuaalimaailmassa, joten en viitti kisauksesta selitellä. Lupaan ainakin että pentu valioituu jossain vaiheessa paimennuksesta ja pksta, muissakin lajeissa kisataan normaalisti mutta haluan luvata vain vähän, jotta pystyn ylittämään lupaukseni xD
Tällaiset kuvat olisi tulossa pennulle:
http://www.freeweb.hu/bordermania/fotok ... -017_W.jpg

Minuakin olisi periaatteessa tuo sijoitus kiinnostanut, mutta eipä voi mittään kun Ciel ehti ensin :)

Re: Bordercolliepentuja Lasimereen

Lähetetty: To Joulu 18, 2008 6:49 pm
Kirjoittaja Johanna
Pentu lähtee sekä Go-meet-talle että Jerrylle. :D
Ricealle kanssa mielelläni antaisin, jos vain päätät ottaa.
Mutta vielä olisi yksi pentu vapaana, mikäli jotakuta vielä kiinnostaa.

Nimivaihtoehdot:
Lasimeren Iliana
Lasimeren Illusion
Lasimeren Indyana
Lasimeren Indigo Inferno Ciel
Lasimeren Igloo
Lasimeren Ilya Go-meet-ta
Lasimeren Ivy
Lasimeren Ischou Juulia
Lasimeren Ileana
Lasimeren Irena Ricea
Lasimeren Ivana
Lasimeren Ivette
Lasimeren Intra
Lasimeren Ibiza Ivory Jerry

Nimiä on mahdollista myös yhdistellä, mikäli niin haluaa.

Re: Bordercolliepentuja Lasimereen

Lähetetty: To Joulu 18, 2008 7:02 pm
Kirjoittaja Ciel
Hiukan yhdistelin, kelpaisiko meidän pojalle nimeksi Lasimeren Indigo Inferno?

Re: Bordercolliepentuja Lasimereen

Lähetetty: To Joulu 18, 2008 7:33 pm
Kirjoittaja Ricea
Äsh! Jollet vaadi hirmu kovaa kisautusta, niin olisin innokas ottamaan nartun. Kuvia multa ei löydy, mut voin kysyä tai ottaa kuvat tammikuussa, jos ehdin Winter Dog Showhun.

Niin, pentu menisi sitten ID&C-kenneliin. Kisaan oman fiiliksen ja ajan mukaan, joten, jos ei kiinnosta, niin sitten ei kiinnosta ja taukoan ja semmottis ;) Koitan kuitenkin aina olla mahdollisimman aktiivinen kisaaja!

Eli jos meille lähtis narttu ja nimellä Lasimeren Irena? :)

Re: Bordercolliepentuja Lasimereen

Lähetetty: To Joulu 18, 2008 7:51 pm
Kirjoittaja Johanna
Ciel, nimi on ok.

Ricea, sinulle lähtee toki pentu!
En vaadi mitään himokisautusta, mutta jonkinlaisia tuloksia olisi toki mukava saada. En kyllä epäile, etteikö niitä sinun kanssa tulisi. Eli ihan omaan tahtiisi. ;)

Kaikki pennut on nyt varattu.

Re: Bordercolliepentuja Lasimereen

Lähetetty: To Joulu 18, 2008 9:36 pm
Kirjoittaja Roosa
No jos minä ottaisin sitten Lasimeren Ilyan. Nimestä päätellen narttu? Mutta jos en mistään millään saa hommattua nartun kuvia niin pitää sitten vielä katsoa tota nimeä:)

Re: Bordercolliepentuja Lasimereen

Lähetetty: Pe Joulu 19, 2008 7:47 pm
Kirjoittaja Johanna
Go-meet-ta, minullakin on tosiaan kuvia mahdollista antaa, mikäli on tarvetta. Esim. täällä on parin nartun kuvat, sekä muitakin on. En vain ole jaksanut/kerennyt kaikkia tuonne laittaa - laiska.. Mutta saat toki kuvaluvatkin pyytää, mutta jos on kuvien tarvetta, niin voin siinä auttaa. ;) Nimi on ok.

Juulialta vielä tuo nimi, niin on homma hoidossa.

Olen tässä miettinyt, että jos pentue syntyisikin jo vuoden lopulla? Kaikille pennuille, kun on koti jo löytynyt ja asiat muutenkin aika hyvin jo valmiina ja näin. Eli, mikäli varaajille vain käy, niin Riven astutus voisi olla jo alkuviikosta ja pennut syntyisivät siis aivan vuoden lopulla. : D