Mä kirjoittelin jo tuolla koodikyselyissä, mutta kirjoittelenpa tänne uudelleen, vähän laajemmin.
Muotivillityksiä tulee ja menee kokoajan, myös virtuaalikenneleiden ulkoasuissa. Jos totta puhutaan niin tykkään kyllä tämänhetkisistä muotivirtauksista: yksinkertaisuudesta ja virallisuudesta sekä yleensä niihin kietoutuvasta käyttäjäystävällisyydestä. Olen aina ollut yksinkertaisuuden ja käyttäjäystävällisyyden kannalla, mutta toisaalta olen Satun kanssa samaa mieltä siitä että virtuaalikennel saisi näyttää virtuaalikenneliltä, ihan vaan väärinkäsityksien estämiseksi. Yksinkertaisuus ei kuitenkaan aina ole yhtä kuin virallisuus. Esimerkkinä mielestäni näteistä yksinkertaisista, mutta ei niin virallisista ulkoasuista, ovat vaikkapa
Lasimeren,
Damme ja
Meripelastajan (vaikka itse sanonkin). Toisaalta täytyy todeta että IRL-kenneleilläkin on niin monenmoista erilaista ulkoasua että teitpä minkälaisen asun tahansa, väärinkäsityksien minimoiminen täysin ei ole koskaan mahdollista.
Noin ylipäätään voisi todeta että pidän yksinkertaisuuden ja käyttäjäystävällisyyden ohella hillityistä ja maltillisista asuista. Jonkun mielestä ne ovat persoonattomia, mutta olkoot - mulle pääasia virtuaalikenneleissä ovat kuitenkin käyttäjäystävällisyys ja sisältö. Kuvia saa olla, mutten näe niitä ainakaan itse ulkoasupohjassa välttämättöminä, esimerkiksi edellä antamani Damme on todella hieno ulkoasu. Ulkoasuissa arvostan ennen kaikkea selkeitä linjoja, suuria tekstikenttiä ja tietenkin virtuaalikennel-merkintää näkyvällä paikalla. Nyt kun puheeksi tuli niin pitäisi Meripelastajassa vähän vahvistaa sitä... :P
En suuremmin perusta ulkoasuista joissa on kamalasti kaikkia pieniä yksityiskohtia ja brusheja, sillä turhan usein tekijä ei ole osannut käyttää niitä oikein ja ulkoasu vaikuttaa sekavalta. Pääsääntöisesti en tykkää erittäin kirjavista ja brush-täytteisistä asuista, mutta myönnettäköön ihan suoraan että esimerkiksi Satun ulkoasut ovat kyllä hienoja. En itse vaan voisi sellaista omille sivuilleni kuvitella.
Toinen mistä en pidä alkuunkaan ovat iframet, framet ja vastaavat diveillä toteutetut kokonaisuudet, joita ei viime aikoina ole juuri virtuaalikenneleillä kyllä näkynytkään. Olen tällaisten kanssa törmännyt liian pieniin tekstialueisiin, toimimattomuuteen ja muihin ongelmiin enkä siksi oikein välitä niistä. Pienet ja kapeat tekstikentät ovat muutenkin yksi sellainen piirre joista en tykkää yhtään virtuaalikenneleiden sivuilla.
Mitä ulkoasukeskeisyyteen tulee. Itsekin tykkään rakennella ulkoasuja ja vaihdella niitä tiheään tahtiin. Tästä huolimatta olen kuitenkin sitä mieltä että toiset ottavat tänä päivänä kennelin ulkoasun turhan vakavasti: Pyynnöissä & Tarjouksissa kärkytään asua kymmeniltä eri tyypeiltä ja vaihdetaan viikon välein, aina kun saadaan edeltäjää hienompi asu. Eniten mua kummastuttaa se että omin kätösin tehdyt ulkoasut eivät kelpaa oman kennelin sivuille, mutta niitä tehdään innolla kyllä muille. Sen ulkokuoren sijaan monet voisivat mielestäni kiinnittää huomiota kenneliin itseensä eli sisältöön. Näkisin mielelläni nykyistä paljon enemmän kennelin esittelyjä sekä koirien luonteita ja kasvatussivuja joihin on panostettu. Samalla on pakko todeta että en myöskään kovin paljon jaksa arvostaa niitä jotka kärkkyvät kaikkien koiriensa luonteet, toisinaan jopa kennelesittelyt tmv. muilta ihmisiltä. Viitseliäisyyttä vähän peliin!
Mä ainakin haluan että Meripelastajassa näkyy vahvana oma kädenjälkeni, onhan kyseessä mun virtuaalikennelini eikä kenenkään muun. Ei se jonkun täysin sivullisen tekemä ulkoasu tai esittelyteksti loppupelissä kerro yhtään mitään itse virtuaalikennelistä!