Virtuaalikennelien ulkoasut

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Satu
Lassien tassuhiki

Virtuaalikennelien ulkoasut

Viesti Kirjoittaja Satu »

Yritin tätä keskustelua jo viritellä täällä, mutta ei sitten oikein saanut tulta allensa ja ajattelin, että voisi olla ihan hyvä sitten tehdä oma ketju tälle aiheelle. En nyt ole ihan varma, mutta tämä tuntui parhaalta alueelta aiheelle.

Eli siis olisi tarkoituksena keskustella virtuaalikennelien ulkoasuista.
Minkä tyyppisistä pidät ja minkä takia? Onko sinulla jotain tietyn tyylisiä ulkoasuja, joita inhoat ylikaiken ja miksi? Kuka tekee mielestäsi turrilan parhaat/hienoimmat/käytännöllisimmät ulkoasut? Mitä ulkoasujen muoti-ilmiöitä muistat? Miksi ulkoasu tuntuu nykyään olevan ihmisille tärkeämpi, kuin itse sivujen sisältö?

ja koska olen laiska, lainaan tuolta E&K-alueelta tuon viestini tähän:
Me nyt ollaan tässä aamun aikana Kirsin kanssa käyty hyvin henkevää keskustelua virtuaalikennelien ulkoasuista. Eli öö käväsin tossa taas eilen P&T-puolella tutkimassa noita pyyntöviestejä eri ketjuissa ja todella todella monet vaativat viesteissään saada hover-linkit ja palkillisen ulkoasun, niinkuin vaikka Redwickissä on juuri nyt. Mua kiinnostaisi tietää, mikä noissa nykyisissä ns. "virallisissa" ulkoasuissa jengiä viehättää.

Mä en itse osaa (tai ei ole halua opetella) tehdä tuon tyyppisiä ulkoasuja ollenkaan, enkä voisi kuvitella niitä myöskään omien kennelieni sivuille. En myöskään halua virtuaalikennelin näyttävän niin viralliselta, koska kuitenkin tässä on kyse "mielikuvitusleikistä", eikä se sivujen ulkoasu ole kaikista tärkein asia (ainakaan omasta mielestäni), vaan se itse sisältö.
Okei mun viestin sisältö oli nyt taas tosi epäselkeä, mutta tajusitte varmaan pointin suurinpiirtein.
Joana
Floodari

Re: Virtuaalikennelien ulkoasut

Viesti Kirjoittaja Joana »

Mä oon kanssa ihmetelly samaa, mihin kaikki ihanat brushihökötykset ovat joutuneet? :o Mulle ei henk. koht. jää yhtään mieleen sellaiset kennelit joissa on näitä virallisempia, mun mielestä jopa hieman persoonattomia, värittömiä ulkoasuja, kun taas esimerkiksi Puolenyön ja Fleck ovat jääneet mieleen todella kauniisti muokattujen ja värikkäiden ulkoasujen ansiosta. Mä tykkään just esimerkiksi Kirsin tekemistä, niissä kun ei ole brusheissa ja väreissä säästelty :D Mulla on Breathtakingissa ollut aina itse tehty ulkoasu, mistä oon tyytyväinen, vaikkei ne aina kovin taidokkaita olekaan.
Crazy is just a word people invented to keep the extra-interesting people down.
Lansu_
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Mä kirjoittelin jo tuolla koodikyselyissä, mutta kirjoittelenpa tänne uudelleen, vähän laajemmin.

Muotivillityksiä tulee ja menee kokoajan, myös virtuaalikenneleiden ulkoasuissa. Jos totta puhutaan niin tykkään kyllä tämänhetkisistä muotivirtauksista: yksinkertaisuudesta ja virallisuudesta sekä yleensä niihin kietoutuvasta käyttäjäystävällisyydestä. Olen aina ollut yksinkertaisuuden ja käyttäjäystävällisyyden kannalla, mutta toisaalta olen Satun kanssa samaa mieltä siitä että virtuaalikennel saisi näyttää virtuaalikenneliltä, ihan vaan väärinkäsityksien estämiseksi. Yksinkertaisuus ei kuitenkaan aina ole yhtä kuin virallisuus. Esimerkkinä mielestäni näteistä yksinkertaisista, mutta ei niin virallisista ulkoasuista, ovat vaikkapa Lasimeren, Damme ja Meripelastajan (vaikka itse sanonkin). Toisaalta täytyy todeta että IRL-kenneleilläkin on niin monenmoista erilaista ulkoasua että teitpä minkälaisen asun tahansa, väärinkäsityksien minimoiminen täysin ei ole koskaan mahdollista.
Noin ylipäätään voisi todeta että pidän yksinkertaisuuden ja käyttäjäystävällisyyden ohella hillityistä ja maltillisista asuista. Jonkun mielestä ne ovat persoonattomia, mutta olkoot - mulle pääasia virtuaalikenneleissä ovat kuitenkin käyttäjäystävällisyys ja sisältö. Kuvia saa olla, mutten näe niitä ainakaan itse ulkoasupohjassa välttämättöminä, esimerkiksi edellä antamani Damme on todella hieno ulkoasu. Ulkoasuissa arvostan ennen kaikkea selkeitä linjoja, suuria tekstikenttiä ja tietenkin virtuaalikennel-merkintää näkyvällä paikalla. Nyt kun puheeksi tuli niin pitäisi Meripelastajassa vähän vahvistaa sitä... :P

En suuremmin perusta ulkoasuista joissa on kamalasti kaikkia pieniä yksityiskohtia ja brusheja, sillä turhan usein tekijä ei ole osannut käyttää niitä oikein ja ulkoasu vaikuttaa sekavalta. Pääsääntöisesti en tykkää erittäin kirjavista ja brush-täytteisistä asuista, mutta myönnettäköön ihan suoraan että esimerkiksi Satun ulkoasut ovat kyllä hienoja. En itse vaan voisi sellaista omille sivuilleni kuvitella.
Toinen mistä en pidä alkuunkaan ovat iframet, framet ja vastaavat diveillä toteutetut kokonaisuudet, joita ei viime aikoina ole juuri virtuaalikenneleillä kyllä näkynytkään. Olen tällaisten kanssa törmännyt liian pieniin tekstialueisiin, toimimattomuuteen ja muihin ongelmiin enkä siksi oikein välitä niistä. Pienet ja kapeat tekstikentät ovat muutenkin yksi sellainen piirre joista en tykkää yhtään virtuaalikenneleiden sivuilla.

Mitä ulkoasukeskeisyyteen tulee. Itsekin tykkään rakennella ulkoasuja ja vaihdella niitä tiheään tahtiin. Tästä huolimatta olen kuitenkin sitä mieltä että toiset ottavat tänä päivänä kennelin ulkoasun turhan vakavasti: Pyynnöissä & Tarjouksissa kärkytään asua kymmeniltä eri tyypeiltä ja vaihdetaan viikon välein, aina kun saadaan edeltäjää hienompi asu. Eniten mua kummastuttaa se että omin kätösin tehdyt ulkoasut eivät kelpaa oman kennelin sivuille, mutta niitä tehdään innolla kyllä muille. Sen ulkokuoren sijaan monet voisivat mielestäni kiinnittää huomiota kenneliin itseensä eli sisältöön. Näkisin mielelläni nykyistä paljon enemmän kennelin esittelyjä sekä koirien luonteita ja kasvatussivuja joihin on panostettu. Samalla on pakko todeta että en myöskään kovin paljon jaksa arvostaa niitä jotka kärkkyvät kaikkien koiriensa luonteet, toisinaan jopa kennelesittelyt tmv. muilta ihmisiltä. Viitseliäisyyttä vähän peliin!

Mä ainakin haluan että Meripelastajassa näkyy vahvana oma kädenjälkeni, onhan kyseessä mun virtuaalikennelini eikä kenenkään muun. Ei se jonkun täysin sivullisen tekemä ulkoasu tai esittelyteksti loppupelissä kerro yhtään mitään itse virtuaalikennelistä!
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Liv
Lassien tassuhiki

Viesti Kirjoittaja Liv »

Ite en tykkää minkäänlaisista brusheista ym. Yksinkertainen on kaunista that's it, ja musta sivut näyttää paremmilta puettuna yksinkertaiseen ulkoasuun, helpompi lukea jne. Sisältöhän tärkeintä on, mutta miksei se ulkoasukin.
Vuoden Eniten aikaansaanut 2014
Vuoden Herranterttu 2014
Spiegel
Kanada
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Spiegel »

Hmm, tämähän on mielenkiintoinen aihe.

Itse pidän ulkoasuissa eritoten hyvin valituista väreistä, mukavasta tunnelmasta, selkeydestä ja suht tarkoista kuvista. Toisaalta arvostan yksinkertaisuutta, toisaalta taas pidän yksityiskohtaisista, värikkäistä ulkoasuista. Leveä tekstikenttä ja omaperäisyys ovat tärkeitä asioita, tekstin tulisi olla myös helposti luettavaa. Mun mielestä ulkoasuissa tavoitellaan nykyään mukavaa selkeyttä ja virallisuutta, mutta toisaalta toivoisin hieman enemmän persoonallisuutta, värejä ja tunnelmaa. Hieno ulkoasu ei aina kerro huolella ajatellusta tehdystä kennelistä, ja mun mielestä kenneleiden teksteihin voisi alkaa kiinnittää enemmän huomiota - monilla sivustoilla ne ovat kovin samankaltaisia, persoonallisuudesta ei ole tietoakaan. Kokemuksesta tiedän itsekin, että omaperäisiä tekstejä esim. kasvatusosioon on toisinaan varsin haastavaa keksiä, mutta voi sitä edes yrittää :D

Mä en ole koskaan ollut mikään muodin orja missään asiassa, ulkoasuistakin teen itteäni miellyttäviä - vaikka niissä sitten olisi näitä uusia "vaihtuvia" linkkejä tai mitä tahansa, mikä nyt on "muodissa". Tykkään käyttää leiskoissa parin värin eri sävyjä, varjostuksia, textureja ja brusheja. En yleensä laita kuin yhden tai kaksi kuvaa, mutta ei mulla ole mitään monikuvaisia ulkoasujakaan vastaan. Pidän myös näistä vaihtuvista linkeistä, useista brusheista ja leikkisistä muodoista ja väreistä, itse olen vähän kaavoihin kangistuva ihminen, jonka pitäisi päästää mielikuvitustaan enemmän esille - myös teksteissä! (:
“What's past is prologue.”
EV | Hiljaiseloa yliopiston vuoksi
Marras
Kanada

Viesti Kirjoittaja Marras »

Tällä hetkellä ihailen Norchien (ei taida liikkua täällä) virtkissalan Shadowplayn ulkoasua. Siinä on sitä ihanaa vanhaa aikaa ja nostalgiaa, jota haluaisin omille sivuillenikin, mutta en enää oikein onnistu.

Virtuaalikennelit ovat aivan liian ulkoasupainotteisia tänä päivänä ja mua oikeasti ärsyttää se, ja se on latistanut mua ainakin tässä touhussa. Jos et tee näin hienoa ja upeaa täyteläistä, viisi arkillista tekstiä jokaisella sivulla, niin sun kennelis on yhtäkuin nolla (tai ainakin tältä se tuntuu). Mutta itserakkaasti voin sanoa, että minä ainakin koen olleeni paljon tekemisissä ulkoasujen muodin suhteen :mrgreen:. Joskus monta vuotta sitten minä ja Salla tehtiin monen moisia brushiläjäulkoasuja ja varmasti moni muukin, mutta sitten kun aloitin "jatkuvien taustojen" ulkoasut, niin kyllä huomasi miten ne levisivät henkilöltä toiselle. Eivätkä nämä jatkuvat taustat ole vieläkään poissa "muodista" ;D.

Itse haluan toteuttaa ulkoasuissa aina jotain erikoista, uniikkia, mitä toisilla ei mahdollisesti ole, tai ainakin harvassa esiintyy. Tällä hetkellä ottaa päähän se yksi massalinja, joka esim. Dwelin's (en halua sanoa pahalla! upea ulkoasu muuten) ulkoasussa näkyy. Linkit ja niiden kuvien vaihtuminen. Itsekin sorruin eräässä ulkoasussa siihen, mutta en sitä sitten muualle olekaan tunkenut. En kyllä noita ulkoasuja juuri enää teekään.. paitsi ehkä kaverilleni aina välillä.

Mutta sen minkä olen huomannut, että luovuus on multa lähtenyt täysin. Ennen tuntui että pystyin luomaan ainakin viisi erilaista ulkoasua päivässä, nyt ei onnistu kuin ehkä yksi viikossa, jos oikein yritän.
kirby
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja kirby »

Mm, sehän on ihan kiinni siitä mistä tykkää. Itse pidän yksinkertaisista ja sievistä ulkoasuista, mutta toinen syy on myös se, että minulla ei yksinkertaisesti ole brusheja ja hyviä ohjelmia, joilla saisi kauniin brushiulkoasun. Brushien ja kaikenmaailman texturehärpäkkeiden käyttö vaatii taitoa, ja mun on ihan pakkoa sanoa, että omaan silmään epäonnistunut brushiulkoasu on kaamea näky. Helppoahan se niille, jotka osaa, ja jotka osaavat kuvankäsittelyohjelmia käyttää ;) Itse en osaa moisia hienoja koristuksia tehdä, opetteleminen voisi ollakin yllättävän helppoa, mutta kun oma linja on "simppelit ulkoasut" niin ei ole tarvetta edes opetella.

Ja jos nyt on joku innostus virallisiin ulkoasuihin, niin ohi sekin menee. Ja vaikka kaikki tuntuvatkin haluavan virallisempaa näköä sivuihinsa, yleensä ne taidolla tehdyt, koristeelliset ja grafiikaltaan monimutkaiset saavat eniten ihailua.. ;)

Mielestäni parhaimmat ulkoasut tekee Mona, en yksinkertaisesti ymmärrä miten joku osaakin tehdä niin upeita leiskoja! Ihailen lähes kaikkia hänen tekeleitään, ne ovat hienosti toteutettuja ja hänellä jos jollakin on hyvä värisilmä. Sadunkin ulkoasut ovat mahtavia, niissäkin hieno tunnelma aina.
vuoden kadehdituin 2012
vuoden ulkoasuntekijä 2016
Kirsi
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Kirsi »

Mulla ei kauheasti kommentoitavaa tähän aiheeseen ole, kun minun ja Sadun mesepölinöistä tämä ylipäätään saikin alkunsa :D Mutta enköhän saa jotain sanottavaa kuitenkin, vaikka kanta onkin aikalailla sama kuin Sadulla.

Itse en siis pidä näistä massaulkoasuista. Minulla ei ole mitään vastaan yksinkertaisuutta - sen takia Lansun_ laittama Dammen ulkoasukin viehättää minua jollain tasolla. Mutta minusta ulkoasusta häviää persoonallisuus, jos samaa tyyliä näkee jokaikisen sivuilla. Itse rakastan brushien ja värien käyttöä - siitä hyvä esimerkki on oma Kadotettuni. Tuollakin oli tuota ennen hoverlinkit ja tyyli oli muutenkin massamainen, mutta tässä näin ettei se sovi minulle alkuunkaan. Tuossa nykyisessäkin leiskassa on aivan liian kapea tekstikenttä, mutta tajusin sen vasta koodauksessa enkä viitsi alkaa enää muuttamaan pohjaa ja koodaamaan uudestaan. Mutta silti se on omaa kädenjälkeä ja tyylistä näkee kuka sen on tehnyt. Sama juttu Dotemprassa ja Joanan mainitsemassa Puolenyössä (kiitos kehuista!).

Mutta pointti on se, että minusta jokaisen omassa kennelissä pitäisi olla se omanlainen ulkoasu. Ei sillä ole mitään väliä kuinka hieno se on, kuinka yksinkertainen, kuinka värikäs tai kuinka brushikas. Kunhan se näyttää ja tuntuu omalta, niin sen pitäisi riittää. Mutta miten nämä massaulkoasut voivat edes enää tuntua omilta, kun kymmenillä muilla sivuilla on samanlaiset? Eihän ihmiset käytä samanlaisia vaatteitakaan, niin miksi ulkkien pitää olla toistensa kopioita?
Bee
Nostaa rautaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bee »

Oma makuni ulkoasuihin on, että yksinkertainen on kaunista. Sama koskee montaa muutakin asiaa, kuten sisustusta, vaatteita, tauluja jne. Värit ovat kivoja, mutta niitä ei saa yhdistellä liikaa. Musta-harmaa-valkoinen yhdistettynä johonkin piristysväriin toimii aina! Pidän myös aika harmonisista väreistä, kuten ruskeasta. Suosin selkeitä linjoja ja muotoja. Ulkoasussa ei mielestäni tarvitse olla mitään turhaa härpäkettä, kuten monimutkaisia brusheja. Toki niillä saa ulkoasuun täydennystä ja persoonallisuutta, mutta itse olen pelkistetymmän tyylin kannattaja (:

On olemassa tosi hienoja ulkoasuja, joissa värejä ja brusheja ei ole säästelty. Vaikka saatan ihailla niitä, en koskaan osaisi kuvitella omille sivuilleni mitään sellaista. Fonttejakin on vaikka miten upeita, mutta usein kallistun niissäkin mahdollisimman yksinkertaiseen. Rakastan siisteyttä ja järjestystä ja pidän mahdollisimman selkeästä ulkoasusta (ja sivuista yleensäkin). Siksi en esimerkiksi tykkää, kun koristekuvia on paljon eri kokoisia tai -mallisia.

Turrilasta löytyy monia taitavia ulkoasuntekijöitä. Kirsin, Sadun ja Monan ulkoasuissa on esimerkiksi upeita väriyhdistelmiä, nerokkaita ideoita ja nättejä brusheja^^ Heidän tekeleensä eivät oikein edusta ihailemaani tyyliä, mutta pidän kaikkien ulkoasuista silti kovasti! Jerry, Anna_ ja Sid ovat myös taitavia ja tekevät ehkä enemmän mahdollisesti minun sivuilleni sopivia ulkkia. Eikä pidä unohtaa Nonaa, joka on taiteillut melkein kaikki Redwickin kuosit! 8D Tällä hetkellä tykkään kovasti ainakin Terranoisin, Myhkän ja Hukkaharjan ulkoasuista!
but i'm lost, crushed, cold and confused

[/size]
Kemppu
Söi navetan kaksi nautaa

Viesti Kirjoittaja Kemppu »

Mulla on vähän vaihteleva maku. tykkään kaikesta härpäkkeistä, brusheista, väreistä, pikkukuvista ja yksityiskohdista, mutta tietyn paikan tullessa tykkään enemmän sit niistä yksinkertasista ulkoasuista. Nyt tykkään tosta satun mulle tekemästä ulkoasusta, koska toi ei oo liian yksinkertanen ja tohon ois ovinu saada lisääkin jotain kivaa pikku härpäkettä, mut toi on mun makuun kiva. (: Plus tietysti tällasista! 8) Mut sit just jollekkin irl-kennelille enemmän jotain virallisempaa, tai ei nyt välttämättä virallisempaa, mutta hallittuja värejä ja näin.

Mä en osaa päättää mun omaa suuntaa tarkemmin, mut enemmän se kääntyy härpelöärpäke- puolelle ja ehdottomasti tykkään pikkupiiperöstä ja yksityiskohdista paljon! mut yksinkertasetkin osaa olla kivoja. En tykkää liian yksinkertasesta ja virallisesta.Mulle ei vaan oo luotu yksvärisiä ja jotenkin tylsempiä ulkoasuja ja ite en osaa sellasia hyvin toteuttaakaan. En sano että osaisin ylipäätään tehdä ulkoasuja, mut musta tuntuu et mua itteeni ja muita miellyttää enemmään ne mun "härpäke"- ulkoasut. Jos mullon jotain hieman samaväri- tyyppisiä ulkoasuja niin niistäkin yleensä löytyy yksityiskohtia ja esim. kylmien värien kanssa myös lämmintä ja tähän tyyliin.

Mut jokaisella on oma maku ja se toivottavasti näkyy sivuilla ja itekkin yritän saada kaikkien tekemistä ulkoasuista irti sen mun oman ja mukauttaa sitä vielä lisää omaksi ja näin. Turrilassa on niin paljon tosi hyviä ulkoasun tekijöitä ja monella huomaa sen oman tyylin. Kuten satu, tekee paljon ulkoasuja, joissa on paljon yksityiskohtia, kaikennäköstä härpäkettä ja kuvia javärejä ja kaikkea mun tyylistä! On sit niitä, joiden kädenjälestä näkee sen yksinkertaisuuden ja yksinkertset värit ym. nekin on mukavia ja en yhtään sitä ettei ne olis uupeita, mut en vois kuvitella laittavani niitä mun kenneliin, ehkä irl-kenneliin, mut kuka tietää. :'DDd Mulla vaihtelee vähän väliä, mut enköhän mä kallistu härpäkesöherö-puolelle sit. .')
redroses
Ei enää ikinä uudestaan

Viesti Kirjoittaja redroses »

Itse rakastan näitän blendaajien tekemiä ulkoasuja. Ne osaa yhdistellä kuvia, käyttää texturet ja brushit hillitysti, ja kaikenlisäksi valita oikeanlaiset fontit. Niillä on silmää. Joskus rupee oikein yököttämään, kun näkee ulkoasuja mistä huomaa että on tullut juuri ladattua uusi swirl - brushi gimpiin ja sitä on sitten vähän jokapuolella. Pitää osata silti rajoittaa. Kyllä se on kiva että sieltä muutama kiekura pilkistää, mutta jos koko sivu on täynnä pelkkää kiemuraa niin pakko sanoa että ei se silmää miellytä.

Vaikka kaiken ulkoasumössön korvaa tietysti se sisältö! Tästä virtuaalikoiramaailmastakin on tullut päällimmäiseksi sellainen kuva, että mitä "muodikkaampi" ja yksinkertaisen hillitysti kaunis ulkoasu, sitä paremmin sua tullaan esim. mainostuksissa kehumaan. Ihmiset eivät luota kyllä yhtään enään omaan kädenjälkeen, ulkoasupyyntöjä pursuaa koko helvetin P&T osasto. Kyllä siinä kennelin otsikossa voi olla vaikka kuvattuna kakkakikkare, ja pitäisin silti siitä kennelistä, jos se omistaja olis ystävällinen, eikä kasvatus-sivunkaan tarvitse aina olla se 3000 sanaa, kyllä mulle pari hassua sanaa riittäis, ja huumorilla tietysti, en minä jaksa mitään tiukkaa sääntölistaa sieltä lukea. Siinähän menee koko ilo. Mutta sitten toisaalta, jos kirjoittaa kasvatus-sivulle pari hassua lausetta että joo, kasvatetaan sitä ja sitä, ja sitten vähän infoa ja lopuksi myyntisääntöjä, niin mainostustopassa tullaan valittamaan että "kasvatuksesta olisit voinut kertoa enemmän".

Ovathan ne "hienojen ulkoasujen" tekijätkin jostain aloittaneet. Vai kuvitteleekohan ihmiset, että ihan tuosta vaan extempore ihminen voi oppia sen taidon, että löytyisi esim. sitä värisilmää ja taitoa hallita sitä kuvanmuokkausohjelmaa? Jos aikoo kehittyä, on harjoiteltava, ja monikaan ei näköjään halua edes oppia käyttämään sitä GIMPiä esimerkiksi, jolla myöskin saa aivan yhtä hyviä ulkoasuja kuin jollain Photoshopilla tai PSP ymsyms. Sitä pitää vain osata käyttää! Kaikki ovat minulle aina sanoneet GIMPistäkin että kauheen vaikea käyttää ja toihan on ihan surkee. Harjoittelu tekee mestarin sanon minä. Itse tein melkein kaikki ulkoasuni GIMPillä, kunnes unohdin miten sitä käytetään ja siirryin PSn käyttöön.

Mä olen itse, koko pienen ikäni tehnyt aina kaikki ulkoasuni, ja tähän on päädytty. Kennelin ulkoasulla ei mielestäni ole minkään taivaan väliä. Kauneus tulee sisältä - lainatakseni ihmisten suosituinta sanontaa. =)
Nykyään ulkoasuissa taitaa todella olla se "muoti". hover-linkit ja jatkuvat taustat, ja se sama malli, alasjatkuva tekstikenttä.

Itse pidän todella paljon muutamista omatekemistä ulkoasuistani. Esim. tämä ja tämä ja tämä

Ei sitten mitään järkevää sanottavaa, purinkohan tähän liikaa ärtyisyyttäni
Kirsi
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Kirsi »

^ Toi mitä sanoit Gimpistä on kyllä totta! Minäkään en näe tuossa ohjelmassa mitään muuta huonoa kuin sen, että brusheja ei löydy läheskään niin paljon kuin Photarille ja PSP:lle. Mutta kyllä niitäkin löytää jaksaessaan vain etsiä. Gimpissäkin on samat perustoiminnot kuin Photarissa ja PSP'ssä ja niillä toiminnoilla pystyy oikeasti tekemään uskomatonta jälkeä, kunhan vain jaksaa alkaa harjoittelemaan ja opettelemaan. Niinkuin sanoitkin, ei kukaan ole ollut ammattilainen aloittaessaan.

Munkin ulkoasut näyttivät alkuaikoina tältä (// ja x x x) ja nyt ne näyttävät tältä tai tältä. Huomaa varmaan eron!

Minusta on ihan turhaa nojautua siihen, ettei ole rahaa hankkia "kunnon" kuvanmuokkausohjelma tai ei osaa. Harjoitelkaa ja oppikaa (vaikka) sillä Gimpillä ja jos (tuskin) tulee ohjelman riittämättömyys eteen, niin alkakaa sitten säästämään siihen maksulliseen ohjelmaan.

Nyt tuli kyllä aika lailla toistoa Rosan kanssa, mutta piti kuitenkin vielä korostaa :D

/ Ja jos nyt ajattelette "hyvähän sun on sanoa, kun itelläs PSP on", niin syökää päänne! Minä olen niin paljon Gimpinkin kanssa pelaillut toisia neuvoessa ja auttaessa, että kyllä mä tuonkin ohjelman tunnen kuin omat taskuni, vaikken sillä ulkoasujani yleensä tekään.
Mona
Kriisissä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mona »

Kirsi kirjoitti:Minusta on ihan turhaa nojautua siihen, ettei ole rahaa hankkia "kunnon" kuvanmuokkausohjelma tai ei osaa. Harjoitelkaa ja oppikaa (vaikka) sillä Gimpillä ja jos tulee ohjelman riittämättömyys eteen, niin alkakaa sitten säästämään siihen maksulliseen ohjelmaan.
Niinpä. Minä käytin ensimmäiset 4 vuotta maksuttomia ilmaisversioita (PSP 5, 6, 7, 8, 9), kokoversion ostin vasta sitten. Ja sellaiset "yhyy en osaa"-itkut ovat myös ihan nonsense, en minäkään osannut mitään vaan opettelin itse tekemällä.

En tällä hetkellä keksi mitään muuta fiksua sanottavaa aiheeseen, mutta ihan pakko kiittää kaikkia jotka kehuivat ulkoasujani :D. Kiitos! Tuli hyvä mieli.
SUSILAPSI.NET
Living on Elm Street.
Kingdom of Devonia.
Timberwolf
Velho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Ainahan voi pyytää jotakuta kaveria värkkäämään Photarin/PSP:n brusheja Gimpille. ;) Jos Gimpissä pystyy tekemään omia brusheja avatusta kuvasta, niin joku vaan tekee brushista kuvan läpikuultavana PNG:nä, lähettää sen Gimpin omistajalle ja Gimpin omistaja tekee kuvasta brushin. Sit joissain paikoissa brushit voi ladata "stamp"einä, eli brushit ovat kuvina eivätkä brush-tiedostona.

Mulle se on kyllä ihan sama, millainen ulkoasu v-kennelillä on. Kunhan se on siisti ja käyttökelpoinen, niin ei paremmasta väliä. Enhän mä koskaan jaksa tutkia niitä sivuja muutenkaan perusteellisesti.
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Satu
Lassien tassuhiki

Viesti Kirjoittaja Satu »

Niinkuin Rosa sanoi, kaikki on aloittaneet jostain. Myönnän, että olen nykyään kohtalaisen hyvä kuvankäsittelyssä, mutta tässä teille esimerkiksi mun ensimmäinen blendi ja yksi mun ensimmäisistä ulkoasuista:
blendi :: ulkoasu

Ja verrataan nykyiseen:
blendi :: ulkoasu

Eli kyllä sitä kehitystä on jossain määrin tapahtunut. :mrgreen:

Mä aloitin PSP:llä, mut huomasin kyllä aika nopeasti, ettei se ole mun ohjelma - ei ollenkaan. Kävin kaikki mahdolliset trial-versiot läpi, kunnes sit sain oman Adobe Photoshop elements 4.0:n. Sen kanssa tuli tapeltua -- pitkään. Sit kun noi trial-versiot loppuivat, latasin Photofiltren, jota kyllä inhosin niin sydämeni kyllyydestä. Jälki oli siinä vaihessa tätä luokkaa. Asettelusta ei ollut mitään tietoa ja piti kaikki kuvat leikata johonkin tyhmään muotoon. Kutosella sain Adobe Photoshop elements 4.0:n synttärilahjaksi. Sen kanssa tuli takuttua melkeen vuoden verran. Siinä vaiheessa ulkoasut olivat tätä luokkaa. : DD Sit sain joltain kaverilta serial numberin Adobe Photoshop 7.0:aan. Ajattelin, että jee nyt voin tehdä hienoja ulkoasuja, kun on hieno ohjelma. Vielä sillonkin takkusin paljon, mutta aloin vähitellen tajuta layerien käyttöä, brusheja, textureja, patterneja etc. Yllättävää, että ulkoasut alkoivat näyttää jopa tältä (... kenelle oon tehnyt ton?) ja tältä. Sitten vaan piti tehdä lisää ja lisää ja lisää ja lisää ja lisää ulkoasuja. En mä olisi millään oppinut, jollen olisi harjoitellut niin paljoa.

Voin kyllä nykyisen oman tyylini löytymisestä kiittää kaveriani, joka tutustutti mut blendaamiseen. Kun sit alotin kunnon blendaamisen opiskelun, aloin hyödyntää sitä ulkoasujen tekoon. Suosittelisin blendaamista muutenkin ihmisille. Erinomainen tapa tutustua omaan kuvankäsittelyohjelmaan ja kokeilla omia rajojaan, kun mikään ei ole koskaan kiellettyä.

Oli muuten hauskaa käydä tässä samalla noita vanhoja Photobucket-kansioita läpi ja oikeasti nähdä oma kehityksensä. : DD
Vastaa Viestiin