Virtuaalikenneleitä ja -talleja kiertelin jo ennen tänne eksymistä ja rakentelin siinä sivussa Wordiin omia "virtuaalihoitoloitani". Myös vihkotalleja ja -kenneleitä mulla taisi joskus olla. Ensimmäinen kokemus oikeasta virtuaalitallista oli eräässä Expagetallissa hevosen hoitaminen ja sitten virtuaalinen hoitokoira.
Mä aloitin virtuaalikoiratouhut näissä piireissä alkuvuodesta 2005 eli reilu neljä vuotta on täällä tullut pyörittyä. Ennen ensimmäistä virtuaalikenneliä mulla oli muutama hassun surkea yritys ylläpitää virtuaalitallia. Mitään mielikuvaa noiden virtuaalitallien nimistä tai osoitteista ei mulla ole, taisivat olla jossain Freewebsissä valmiilla leiskapohjilla.
Ensimmäinen virtuaalikennelini oli pitkäkarvaisia collieita kasvattanut Virtuaalikennel Ikuisuus (maaliskuu 2005), jonka sivut näkyy vieläkin olevan netissä. Tässä nyt vaikka muutama sivu näytille:
etusivu,
koirat,
kasvatus ja
esittely. Sivusto oli toteutettu frameilla, joten linkkejä ei valitettavasti näy. :P Kuten näkyy niin ulkoasu oli tosiaan toteutettu HTML-kielen avulla, aika ihmeellistä että olen tuollaisetkin sivut saanut aikaan ensimmäiselle kennelilleni. :D Mitään ihan älyttömiä väittämiä tai toteamuksia en kennelistä löytänyt, mutta jotaun sellaisia mitä en kyllä meripelastajaan laittaisi. Jos nyt ei muuta niin huomaa ainakin miten on oma kirjoitustaito vuosien kuluessa kehittynyt.
Ikuisuuden rinnalle syntyi pian Tilkkutäkin kennel, jolla ei ollut mitään erityistä kasvatusrotua. Ainakin novascotiannoutajia ja valkoisia länsiylämaanterriereitä siellä asusteli. Tilkkutäkistäkin näkyy olevan vielä jämät jäljellä:
etusivu,
esittely ja
kasvatus. En millään muista mistä osoitteesta koirien sivu löytyy.
Tilkkutäkin jäi nopeaksi tähden lennoksi, sillä seuraavaksi yhdistin molemmat kennelini piirroskuvilla varustetuksi Royalhill Farmiksi, jonka sivut löytyvät
täältä. Sivuilta löytyy jonkin verran piirroksiani, niin koirilta kuin tilan esittelystäkin. Noita onkin yllättävän hauska selailla ja muistella vanhoja. Muistan nimittäin hyvin kun piirtelin kyseisiä kuvia lasikuistilla. :D
Lasitetun lienee kennel, jonka ainakin jotkut muistaa. Se syntyi Royalhill Farmin rinnalle ja tarkoituksena oli kasvattaa kennelissä FCI5:n rotuja. Kyllästyin kuitenkin piirroskuvalliseen farmiin ja siirsin kaikki koirani Lasitettuun. Ajan kanssa Lasitetussa kuitenkin erikoistuttiin ensin harvinaisiin rotuihin, sitten harvinaisiin ja molossirotuihin sekä viimeisenä landseereihin ja newfoundlandinkoiriin. Harvinaisia rotuja ja molossikoiria kasvattaneen Lasitetun sivut löytyvät
täältä. Lasitettuun ehti syntyä muistaakseni kaksi pentuetta, landseereita ja valkoisia länsiylämaanterriereitä. Kyseessä on myös yksi pisimpään pyörineistä virtuaalikenneleistäni, sillä sen toiminta oli aktiivista syyskuusta 2005 aina huhtikuuhun 2007.
Lasitetun rinnalle nousi pian toinenkin kennel, australianpaimenkoiria kasvattanut
Yo'wara. Aussiet olivat mukana läpi Yo'waran historian, mutta hetken aikaa ehdin kasvattaa myös saksanpaimenkoiria ja bordercollieita - tosin vain aussiesta ehti syntyä pentue. Yo'wara toimi Lasitetun tavoin syyskuusta 2005 huhtikuuhun 2007. Jos totta puhutaan niin toisinaan tekisi mieli herättää tämä kennel pystyy, mutten ole raaskinut, koska en tiedä riittääkö aikani ja innostukseni.
Lasitetun ja Yo'waran rinnalla toimi vielä jonkin aikaa Huopatossun -niminen samojedinkoiria ja eurasiereita kasvattanut virtuaalikennel. Tämän sivuja minulla ei valitettavasti ole enää tallessa, sillä olen poistanut ne domainiltani. Huopatossun tarkkaa elinaikaa en muista, mutta se kaatui Lasitetun ja Yo'waran tavoin huhtikuussa 2007. Tähän kenneliin ei pentueita ehtinyt syntyä.
Huhtikuussa 2007 pistin tosiaan kaikki silloiset kennelini matalaksi ja päätin aloittaa puhtaalta pöydältä. Tuolloin tein päätöksen etten enää käytä kuvaamiani kuvia virtuaalikoirilla. Syynä oli erään eurasierharrastajan yhteydenotto, jonka kaltaisia en halunnut saada enää koskaan koirien omistajilta - en varsinkaan lansuihmisiltä. Kaikkien uudistusten tuloksena syntyi
Meripelastajan, joka tälläkin hetkellä puksuttaa eteenpäin niillä periaatteilla, jotka tuolloin asetin itselleni ja virtuaaliharrastukselleni. Kennelin syntymästä tulee ensi kuussa kuluneeksi kaksi vuotta. Noihin pariin vuoteen mahtuu yhdeksän omaa koiraa, kolme sijoituskoiraa ja kolme pentuetta sekä lukematon määrä tuskanhikeä (mm. 18 ulkoasun verran). Meripelastajasta on tullut sen verran tärkeä mulle, että veikkaanpa sen kaatuvan vasta sitten kun joskus lopetan nämä touhut.
Meripelastajan rinnalle nousi lokakuussa 2008 irlanninsusikoiria kasvattava
Ionraic Gael. Myös tämä on mulle suhteellisen tärkeä projekti, mutten kyllä uskalla luvata sen kestävän yhtä kauaa kuin Meripelastajan.
Tiivistettynä näihin neljään virtuaaliharrastusvuoteeni mahtuu yhteensä kahdeksan kenneliä, noin 40 virtuaalikoiraa ja kuusi pentuetta. Saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan...! :D