Nimeämisen ihanuus ja kurjuus

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Vastaa Viestiin
Nath
Höpsö veitikka

Nimeämisen ihanuus ja kurjuus

Viesti Kirjoittaja Nath »

Minua kiinnostaisi kuulla mietteitänne virtuaalikennelten ja virtuaalikoirien nimien keksimisestä ja nimeämisestä. Toisinaan tuntuu, että Etsintäkulutukset ja kysymykset on täynnä topiceja, joiden otsikot ovat vain eri variaatioita lauseesta "keksikää kennelille nimi!", eli mikä siinä loppujen lopuksi onkaan niin vaikeaa?

Millainen on hyvä virtuaalikoiran/virtuaalikennelin nimi? Mistä nimen idea tulee, tarkoittaako se erityisemmin mitään? Onko joitakin sellaisia nimiä, joita ihailette erityisesti?

Helluvan nimeä miettiessäni halusin vain itseni mielestä hyvänkuuloisen nimen, joka on helppo muistaa ja joka iskostuu sivuilla vierailevien mieleen. Otin Suomi-Englanti-Suomi- sanakirjan käteen, pläräsin kaikki sanat muutaman kirjaimen kohdalta ja tein mielenkiintoisimmista listaa suomennoksineen. Yksitellen aloin käydä listan nimiä läpi, mietin niiden sopivuutta ja merkitystä sekä sitä, jaksaisinko pitää yllä sen nimistä kenneliä useammankin kuukauden. Lopussa minulla komeili listalla Helluvan lisäksi muistaakseni Fusspot's, High Jinks sekä Billet-Doux. Fusspot'sin hylkäsin, koska assosioin sen enemmän bichoneita tai vastaavia pieniä seurakoiria kasvattavan kennelin nimeksi (fusspot = touhottaja, turhan touhuaja). High Jinks taas toi mieleeni ilveksen, vaikka muuten se olisikin ollut vallan mainio (high jinks = remuaminen, meluisa ilonpito). Billet-Douxista taas muodostui mielikuva noutajista, settereistä ja spanieleista (billet-doux = rakkauskirje). Helluva oli ainoa, joka miellytti minua oikeastaan kaikin puolin: nimellä on kaksoismerkitys, sillä on tarkoitus sekä suomen että englannin kielessä (suomen kielessä assosioin Helluvan löllyvään ja kolmen koon liian ison turkin omaavaksi koiraksi, englannista suomennettuna nimi tarkoittaa "hitonmoista"). Sen lausumisessa ei tarvitse juurikaan kikkailla ääntämisen kanssa, ja se vain sopi kuin nakutettu basset houndeihin ja viheihin.

Koirien nimiä keksiessäni selaan yleensä sivustoja, joille on koottu eri maiden nimien merkityksiä (Behind the Name on suosikkini). Joskus saan inspiksen myös esim. elokuvista kuulemistani lausahduksista, sanonnoista.... Kuitenkin melko harva nimi miellyttää minua niin paljon, että haluaisin sen laittaa virtuaalikoiralleni nimeksi. Parempi varmaan tehdä lista keksimistäni EVM-koirista ja selostaa yksitellen niiden nimien ideaa.
  • Carasu Philomel = Carasu -> Karasu -> japaniksi korppi. Philomel taas tarkoittaa satakieltä, ja englanninkielisessä runoudessa sanaa "philomel" tapaa usein lintua kuvaamasta. Kokonaisuudessaan nimi on makuuni melko lälly ja pehmeä.
    Bahia Shiva Shanti = Bahia (Black Head) sekä Shiva Shanti ovat molemmat kannabislajikkeita. Aika usein nimiä miettiessäni pengon kaiken maailman kasvilajikkeiden nimiä (ruusulajikkeet ovat myös ihania), mutta kannabislajikkeet ovat tähän mennessä olleet kaikista mielenkiintoisimpia nimiksi annettavia. Bahiasta mieleeni tulevat myös Bahi-juomat, ja se on myös yksi Meksikon osavaltio. Pelle Miljoonan yhden laulun nimi taas on Shanti Fiilis.
    Isis Amensia Haze = Isis on muinainen egyptiläinen jumalatar, Amensia Haze taas kannabislajike.
    Angel from Darkness = olin tämän nimen keksimisen aikoina hullu Dark Angel-fani, ja sarjan nimestähän tuo nimi juontaakin alkunsa. Nykyään pidän nimeä liian massana.
    Kaarnekankaan Pois Se Minusta = Kaarneella tarkoitettiin muinoin korppia, "pois se minusta!" taas on ystäväni käyttämä lausahdus, ja koira sai siis nimensä sen mukaan - onhan sen kuvissakin kyseisen ystäväni oma koira.
    Zoya's Pavlov Theory = tästä pidän todella paljon! Selailin Showtime-rottalan sivuilla nimiä pohtien, ja töksäytin silmäni johonkin ".... Theory"-loppuisen nimen omaavaan rottaan. Aloin miettiä koiriin sopivaa teoriaa, ja Pavlovin teoria tuli ensimmäisenä mieleen. Zoya's taas on tiä mistä repäisty, juontaa varmaan nimensä jotenkin Zaya's-rottalan nimeen, joka kiikkui jossain mielen reunalla.
    Sturmovik v.d. Crymotherapy = Sturmovikin piti ensin olla Purgatoriant, joka on yhden ystäväni usein käyttämä nick. Leikittelimme joillain kliseillä, ja hän tokaisi Sturmovikin. Purgatoriant vaihtui sen jälkeen Sturmovikiksi. Crymotherapy taas on kaverini nykyään jo kuopattu bändi. Nimi on siitäkin hauska, että se tarkoittaa yhtenäisenä jotain lääkealan termiä, mutta sen voi myös erotella osiin (cry, mother, therapy).
    Scentfellow's Knee Deep Master = Kasvattajaliite on suomennettuna "tuoksutoveri", joka taas ei sinänsä tarkoita mitään järkevää. Erikseen sanat scent ja fellow taas voi assosioida koiriin, etenkin viheihin tuoksu-sana sopii hyvin. Loppunimeä miettiessäni selaisin CKY-yhtyeen biisilistaa, ja sieltä nousi esiin biisi nimeltä "Knee Deep". "Master" taas toi nimeen kaipaamaani mahtipontisuutta, ja jotenkin se toi minulle mieleen keskiaikaisen linnansalin, jossa ritari on polvistumassa kuninkaan eteen.
    Draugr Dalibor-Václav = Draugr on viikinkien mytologiassa esiintyvä henkiolento. Dalibor ja Václav taas ovat molemmat slaavilaisia nimiä: Dalibor tarkoittaa joko "kaukana" tai "taisteluun". Václav taas on johdanto nimestä Wenceslas, joka tarkoittaa "enemmän kunniaa". Wenceslas oli myös aikoinaan Böömin herttua.
    Noblesse Oblige of Catizze = tämän nimen keksimisen aikaan pidin paljon latinalaisista lentävistä lauseista. Noblesse Oblige on suomennettuna "aateluus velvoittaa", Catizzen taas repaisin jostain kellomerkistä ja muokkasin sen sopivaksi. Nimen osat rimmaavat mielestäni hyvin yhteen.
    Astrophela's Soulseeker = Astrophel on nimi yhdestä runokokoelmasta, ja se tarkoittaa suomenenttuna "tähtirakastajaa". Soulseeker taas on sanamukaisena käännöksenä "sielunetsijä". Pidän mystiikasta, joten juonsin nimen tästä kiinnostuksenkohteestani.
    Krasni Yevgeni Bohdan = Krasni on venäjäksi punainen, Yevgeni on venäläinen johdannainen nimestä Eugene ("hyvin syntynyt, hyväksi syntynyt"), Bohdan tarkoittaa "jumalan antamaa/luomaa". Nimi on itäsiperianlaikaurokseni, ja Venäjä on maana minulle siinä mielessä merkittävä, että sukuni on osittain sieltä kotoisin.
Monesti vain tuntuu siltä, että keksin parhaimmat nimet EVM-koirieni sukutauluihin. Koirieni suvuissa liikkuu mm. sellaisiakin nimiä kuin Nobleone's Bringing the Helmet, Mustang Style of Adelbraide, Oakway Freedom Rhapsodiac, Shadowflag's Showtime, Eight Wonders of Ismael, Haulo's Finest Dessert, Tulip Seven Ways Down, Triplecrown's O Helluva sun muita vastaavia, joita voisin käyttää myös varsinaisilla virtuaalikoirillani.

Pidän todella paljon Ketun ja Jonnan nimeämistä koirista, sekä WolfTame-, ja Graz-kasvattien nimistä. Nimissä on minusta käytetty paljon mielikuvitusta eivätkä ne ole massaakaan. Ne ovat myös melko ajattomia. Näiden lisäksi mieleeni on painunut joiltain menneiltä vuosilta Roadhog's-kennelin yhden pentueen pentujen nimet, jotka olivat kauhu-teemaisia :D Kahdestoista Kumahdus, Kuutamon Kajo, ja mikäköhän se kolmas vielä oli... Kelmeä Kummitus? Mielestäni noissa oli käytetty mielikuvitusta älyttömän hyvällä tavalla.
Eros
Höpsö veitikka
Viesti:

Re: Nimeämisen ihanuus ja kurjuus

Viesti Kirjoittaja Eros »

Minusta nimien keksiminen on helppoa, ainoa mitä se vaatii on mielikuvitus.
Filyran alkuajoista muistan sen että me kaiveltiin Hubblen kanssa eri maiden karttoja sekä ikivanhoja mytologisia nimiä. Sieltä löysimme kaksi meitä miellyttävää nimeä -> Filyra ja Anadyr. Anadyr tuli vaihtoehdoista ekaksi mutta se oli jo varattu, joten vaihdoimme Filyraan.
Toisen kennelimme Käkkyrämännyn nimen bongasin jostain nuorten kirjasta mitä olin lukemassa. Käkkyrämännyn oli minusta hauskan kuuloinen ja aika helppo muistaa. Nythän Käkkyrämänty on jo lopettanut.

Kennelin nimeä etsiessä pitäisi olla valppaana koko ajan, sehän voi pompata eteen vaikka koulukirjasta, TV:stä, mainoksista, radiosta ja mistä tahansa muualta. Helposti käy niin että ihmiset yrittää väkisin keksiä nimiä omasta päästään, eivätkä käytä mitään apuvälineitä. Silloin syntyy näitä Karvaturre kenneleitä.
Minusta nimi on kaikkein tärkein kennelissä, koska jos se nimi on kolahtanut totaallisesti, pysyy minusta motivaatiokin parempana. Kennelin nimen etsimiseen tulisi siis käyttää aikaa, se ei välttis löydy ekana päivänä mutta sen suhteen ei saisi pitää kiirettä.
Itse pidän vieläkin silmät auki uusien nimien varalta, eihän sitä koskaan tiedä jos vaikka päättäisi perustaa uuden kennelin tai vaihtaa vanhan nimen. Eli jos sopivia nimiä löytyy useampi niin pistäkäähän ne korvan taakse.

Myös koirien nimen keksiminen on minusta huippuhauskaa, koska siinä on vain taivas rajana. Mitä omituisempi nimi sitä parempi. ^^ Yleensä käytän nimiä keksiessäni lukemiani kirjoja. Luen paljon fantasiaa, joten erikoisia nimiä löytyy. Joissain tapauksissa käytän vain sanakirjaa tai karttaa apuna. Olen aina ollut hyvin tarkka ja nirso nimien suhteen, myös koiran nimen pitää kolahtaa niinkuin kennelin nimen. Siksi käytänkin koirien nimien keksimiseen aikaa, muutamista nimistä tykään erityisesti. Esimerkiksi Filyra´s Sirius Beach, Skinfaxe´s Chiron, Sawquen Abracadabra, Calypso´s Symphony Major, Sawquen Warrior.
Itsestäni olen huomannut sen että nimien keksimisen taito kehittyy, nykyään minun on paljon helpompi keksiä nimiä kuin kaksi vuotta sitten.
cantarel
Söi navetan kaksi nautaa

Viesti Kirjoittaja cantarel »

Ah, tämä on ihana! <3

Rakastan nimien keksimistä ja niillä leikkimistä - varsinkin Mémoires -collieiden nimien keksiminen on suurta hupia! Olen keksinyt Memoon jo B-, C- & F-pentueille nimet. D ja E vielä mietinnän alla. Ja vanhempiahan en ole ollenkaan miettinyt muuta kuin B-pentueelle :) Memon A-pentuehan oli näkemiin -pentue (= Au Revoir). Nimet koostuivat siis periaatteella Mémoires Au Revoir [joku kaupungin nimi tähän]. Kaupungeiksi tulikin minun käskystä vain Ranskan ja Englannin (vai Iso-Britannian..) kaupunkeja: Évreux, Glastonbury, London ja Firminy. Pitkiä nimiä, kyllä, mutta silti ihania <3
Mémoires on ranskankielinen sana, jonka merkitystä en edes tiedä - selailin wikipediaa ranskaksi ja silmiin osui kivan kuuloinen sana, joka sopii collieille, eli mikäs siinä sitten. Pientä haastetta (tai helpotusta, en tiedä) tuo se, että tahdon pennuille ranskankieliset, tai edes jollain lailla ranskaan liittyvät nimet.. En uskalla nuita tulevia vielä paljastaa, ettei ihmiset sitten ryöväis niitä multa :<

Colberan nimistä tykkään myös paljon, mutta niiden keksiminen on tylsää (suomenkieli :'{).

//muoks. Niin ja minä ja Sigi ollaan siis keksitty joittenkin WolfTamen pentueiden nimet..
caza
Syvällistä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caza »

Minusta nimien keksiminen on yleensä hauskaa. Välillä tulee sellainen seinä vastaan, ettei millään meinaa keksiä hyviä nimiä (kuten viimeisimmän pentueeni kanssa kävi). Itselläni on useita eri tapoja keksiä nimiä, kuten juuri tuo muidenkin mainitsema sanakirjan selailu, erilaiset sanonnat ja huudahdukset elokuvista, kappaleista ja kirjoista ja riimien etsiminen netistä. Ettoren nimet keksin aina sillä tavalla, että etsin englanninkielisiä sanontoja, jotka alkavat samalla kirjaimella (esim. P -pentue : Pick 'N' Mix At Ettore, Point To Point At Ettore, Play Ducks And Drakes At Ettore ja Pleased As Punch At Ettore). Grazissa taas yritän miettiä jonkin rotuun liittyvän sanan, johon etsin riimejä ja tätä kautta keksin nimet (esim. Chase - pentue : Graz Ace Of Chase, Chase Is My Case ja Chase At The Place). Tämän tyylin otin käyttöön kuitenkin vasta tämän vuoden puolella ja sen alla on ehtinyt syntyä neljä pentuetta.

Tykkään oikeastaan kaikista nimistä, jotka olen omista kasvateistani kenneliin jättänyt. Ja näitähän ovat siis Graz Boy You Can Decoy, Beat The Elite, Join The Colours, Music In Blood, Chase Is My Case ja Please At Ease (onko niitä noin paljon? o_O). EVM -koirille en oikein ikinä keksi hyviä nimiä, kun en jaksa niihin ikinä niin panostaa, että heittelen vain sanoja miten sattuu ja niistä tulee sitten mitä tulee.

Muiden keksimistä nimistä tykkään esimerkiksi Wolftame -kennelin nimistä, samoin Lasimeren nimet ovat kivoja omalla tavallaan, vaikka ovatkin hyvin yksinkertaisia. Samoin Sesanttenin (nykyinen Copel) ja Hukkaharjan nimet ovat olleet mielenkiintoisia ja mieleenpainuvia.
Ettore & Exceltic
Haukkuvat laiskaksi, vaikken ole mitään tehnyt.
Mallaskoala
Ammattimouhoaja

Viesti Kirjoittaja Mallaskoala »

Nath kirjoitti:Pidän todella paljon Ketun ja Jonnan nimeämistä koirista, sekä WolfTame-, ja Graz-kasvattien nimistä. Nimissä on minusta käytetty paljon mielikuvitusta eivätkä ne ole massaakaan. Ne ovat myös melko ajattomia. Näiden lisäksi mieleeni on painunut joiltain menneiltä vuosilta Roadhog's-kennelin yhden pentueen pentujen nimet, jotka olivat kauhu-teemaisia :D Kahdestoista Kumahdus, Kuutamon Kajo, ja mikäköhän se kolmas vielä oli... Kelmeä Kummitus? Mielestäni noissa oli käytetty mielikuvitusta älyttömän hyvällä tavalla.
Toi kolmas on Keskiyön Kummitus :) Mun pieni Kuuni. Ja oli muuten mun ja Jickin yhdessä keksimiä noi kauhupentujen nimet :D

Mutta hmm. No. Mulle nimet on todella tärkeä osa virtuaalikoiraa, ja olen joskus jopa jättänyt ottamatta jo varaamani pennun, jos sillä on ollut ihan kamala nimi. Jonkinlaista juppailua ehkä, mutta en vaan kestä typeriä nimiä! Enkä tietty tällä tarkoita sitä, että mun omien koirien ja kasvattien nimet olisivat maailman parhaita, ne vaan on just sellaisia, joista mä itse pidän.

Mä nimeän pentueet yleensä joko samalla alkukirjaimella tai teemoittain. Zinnwaldin ensimmäinen pentue oli avaruusteemainen, ja pennut saivat nimikseen Z. Space Monkey Punk, Z. Bad Moon Rising, Z. Thirteenth Moon, Z. Tsuki no Uta (japania, kuun laulu), Z. Chokeberry Moon. Seuraava Zinnwald-pentue oli vähän randomimpi, Ba-pentue, ja siinä oli Z. Ba Strawberry, Z. Ba Weasel ja Z. Ba Vanity. En edes muista, mistä sain tuon idean :D Mutta sitä voisi ehkä soveltaa jatkossakin.
Ba-pentueen jälkeen tuli yksi mielestäni aika tylsäniminen pentue, Nevermind-nimellä kasvatetut P-borzoit N. Prove Yourself, N. Pearly, N. Polyethylene ja N. Permanent Daylight. Seuraava pentue oli myös näköjään aikalailla nimellä paiskattu: Z. Tristessa, Z. Ava Adore, Z. Saturnine, Z. Slow Dawn ja Z. Jellybelly.
Mutta sitä seuraava! Siit mä todella pidin. Teemana oli kukat ja niiden mahdolliset lempinimet: Z. Love Lies Bleeding, Z. Deadly Nightshade, Z. Love In A Mist, Z. Naked Lady Lily ja Z. Sweet William.

Tykkään myös itse keksimistäni evm-koirien nimistä :D Yllättäen. Yksi mun suosikkini on jo pitkään ollut Deai de Baiser Noir, ihana eri kielistä vapaalla kädellä sotkettu nimihirviö. Samoin nykyiset paimenkoirani Gaborgaboune Madam I'm Adam ja Zeeldenthuis Geertruida ovat mun mielestä ihan kivasti nimettyjä. Adamilla tuo nimen loppuosa on jopa palindromi, jota en kyllä itse keksinyt ;)

Tuli muuten juuri mieleen kaikkien aikojen ensimmäisen virtuaalikoirakasvattini nimi :D Karkeakarvainen mäyräkoira Green Dragon's Mayonnaise Face :D Huoh.
Minnea
Kanada

Viesti Kirjoittaja Minnea »

Itse asiassa Ingalsin-kennelnimi tuli mulle "vahingossa" :lol: Minun oli tarkoitus keksiä itselleni suomenlapinkoiranarttu, jonka nimeksi olisi tullut "Ingalsin Laura" (kuten se Maija Vilkkumaan biisi), mutta kun aloin tarkemmin asiaa ajattelemaan, niin otinkin sitten tuon Ingalsin-etuliitteen itselleni käyttöön. Nimeen olen ollut tyytyväinen (ja erittäin riippuvainenkin siitä) jo ainakin neljä vuotta, joten kyllä nimivalinta on osunut nappiin!

Ingalsin on siitä hyvä nimi, ettei se periaatteessa kaiketi tarkoita mitään. Siitä ei saa oikein selvää, minkä kielinen nimi on, joten siihen on helppo yhdistellä eri kielisiä nimiä. Ja pentujen nimistä kun puhutaan, niin niitä tulee jatkuvasti mieleeni ihan arkisistakin asioista, joten nimien keksiminen ei ole minulle ongelma :mrgreen: Yleensä keksin suomen- tai englanninkielisiä nimiä, mutta esim. mudien kohdalla olen päättänyt antaa nimet unkarinkielisinä.

Keksin mielelläni kaksiosaisia nimiä, joilla on jokin "tarkoitus" (esim. Ingalsin Aikainen Herätys, Ingalsin Ensimmäinen Askel jne.) Toisinaan nimistä tulee ihan yksiosaisia, mutten kuitenkaan halua niiden olevan jotain Jeppeä tai Jereä. Ne ovat liian lyhyitä makuuni.

Kuten cazalla, minullakin on vaikeuksia keksiä evm-koirilleni nimiä. Etsin mieluummin "uudet koirani" Furry Pawsista tai ShowDog.comista kuin keksisin uusia nimiä. Se on niin vaikeaa jotenkin xd
älä sano että olet ihastunut minuun
saatat tarkoittaa sitä
Kettu
Vuohenruokaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kettu »

Joy Visionin nimi juontaa itseasiassa Romantic Vision-nimiseen bändiin, jota kuuntelin muutamia vuosia takaperin aika paljonkin. Tahdoin nimeen hieman persoonallisuutta ja kuvauksen siitä, kuinka kuolaiset kielet roikkuvat onnellisina ja hännät viuhtovat kuin viimeistä päivää.

Mäkin jätän hyvin usein varaamatta pennun, mikäli tiedän, että sen kasvattaja keksii mielestäni huonoja nimiä pennuille tai saatan peruuttaakin varauksen, mikäli nimi on ollut pettymys. Nimi on minulle suuri osa virtuaalikoiran sitä vähää persoonallisuutta, joten se on tärkeä osa kokonaisuutta. Näissä tapauksissa usein mielummin sitten duunaan itselleni mukavannnimisen evm-koiran, kuin otan suvullisen koiran, jonka nimi ei minua miellytä. Vähän karuahan se on, mutta no can do.
Omien kasvattieni tai evm-koirieni nimissä käytän yleensä apuna suosikkiyhtyeideni sanoituksia tai biisien nimiä. Osassa nimistä on tietysti käytetty simppeliä leikkaa ja liitä-toimintoa (= kiva sana tuolta ja kiva sana sieltä...). Mulla on paljon kivoja nimiä hautumassa pääkopassa; harmi vain, ettei kennelin pentuja varata tarpeeksi, että pystyn käyttämään kaikki ideani :D Voisin selittää nimien ideologiaa, kun pääsen oman koneeni ääreen kuun lopussa..
Why is it that people think it's so evil? What is it about it that there is scares people so deeply? Because they are afraid that there is more to reality than they have ever confronted. That there are doors that they're afraid to go in and they don't want us to go in there either because if we go in, there we might learn something that they don't know. And that makes us a little out of their control.
Kuunsirppi
Vuohenruokaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kuunsirppi »

Gendarmen bongasin Helena Meripaaden kirjasta, siitä sitten vähän ajan jälkeen tuli Gendarme's. Wikipediasta kattelin, että Gendarme oli joku kuuluisia hevosmies jostain aikojen takaan :D Sopii sinäänsä hyvin, kun mulla on sitä hevoskasvatustakin vähän.

Olen tässä huomannut, että te turrit ootte kyllä tosi hyviä keksimään nimiä pennuille, parhaiten mulle on jäänyt mieleen Teenyn viina & väkivalta -pentue, Colberan Viskisieppo oli ainakin yksi nimiehdotus, ja Koskenkorvan Lankeamus. Mulla nimet menee aika hyvin kirjaimien mukaan, itse tykkään erityisesti afrikkalaisista nimistä, niistä olen ottanut aika paljon nimiä Gendarme'sin kasvateille (mm. Funanya, Aiesha, Yardan, Jahzara). Sitten on tullut käytettyä sanakirjaa, ranskalaisia sanoja mm. olen käyttänyt. Ja sitten ihan siansaksaa olevat nimet ovat yhdellä pentueella, omasta päästä on ihan kiva keksiä aina välillä. Queenin biisien nimiä olen käyttänyt yhdelle pentueelle, vielä syntymättömälle, sekä kaupunkien (tavanomasta, sillon ei ollut parempaa ideaa).
Gendarme's|vDL|YVNL
Vuoden 2011 Liitonpitäjä

Nyt on Muumilaaksossa asiat sen verran sekaisin, että paluu tapahtuu tässä kevään aikana, kun normaali järjestys on palautettu.

Taukoilee välillä ties minkä syyn takia, back in bisnes pääasiassa kuitenkin.
Tintti
Ei riitä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tintti »

No Folge tuli kun selailin vähän sakankirjaani. Yhdistelin sanoja ja lopulta löysinkin sieltä Folge. Se ei ole mitenkään erikoinen, mutta sopii minusta spanieleihin.
Eli Folge tarkoittaa suomeksi jaksoa ja nimesin kennelini sen mukaan, koska se vain kuulovti ja näytti hyvältä.
Toinen nimivaihtoehto olisi ollut Special K. Joka tulee Placebon biisistä, mutta itse päädyin sitten Folgeen.

Nimien keksiminen on ollut aina vaikeaa jonka näkee varmaan pentujan nimistäkin. Mutta nyt olen sitten käyttämässä ns. nimisivustoja pentujen nimeämiseen. Onneksi minulla on aina ollut hyvät ostajat jotka ovat keksineet nimet :D
Olen terroristiterrieri.
Lomalla virtuaalitouhuista! Pyörin joskus turrilassa!
Kelmi
Ei riitä.

Viesti Kirjoittaja Kelmi »

Myhkä-nimi on siitä hankala, kun se on suomea.. Eli tälläiset vähän vieraammat kirjaimet kuten B, C, D, F, G, Q, X, Y, Z, Å tuottavat ongelmia nimeämisessä. Siinä mielessä en olisi halunnut suomen kielistä nimeä. Kokeilin tuossa vähän aikaa Adelei-nimeä, mutta ei tuntunut olevan minun juttu loppujen lopuksi. Myhkään on niin paljon addiktoitunut että ei siitä noin vain luovuta. Yleensä kyllä keksin jonkun teeman vaikean kirjaimen kohdalle, kuten viimeksi oli F-pentue, niin otin nimet Leevin and the Leavingsien albumien mukaan. Nyt olisi edessä G-pentue, yritän siihenkin keksiä jonkun kivan teeman, kun Gllä alkavia suomenkielisiä sanoja ei tunnu löytyvän. Sitten kun keksii EVM-koiria, niin niille tulee yleensä parhaimman nimet. Mukavaa on etsiä aina koiralle uutta nimeä, vaikka viimeksi kun Hetalle yritin keksiä nimeä, kasvattaja-liitteen jälkeen tuli kolmen päivän mittainen ongelma kun en millään keksinyt loppuosaa nimelle. Siitä tuli sitten loppujenlopuksi Nedervetil (bongasin tuon nimisen koira Koiramme-lehdestä) Faye Dunaway (tämä on hieman muokattu nimi, jonka bongasin joltain siperiankissakasvattajalta). Tykästyin tuohon nimeen, vaikka onkin hieman pitkähkö, osat sulautuvat hyvin toisiinsa. Lempinimien kanssa minulla ei ole koskaan ongelmaa: ne vain tulevat jostain automaattisesti, joskus nimestä ollaan poimittu kirjaimia ja sekoiteltu keskenään, joskus selailen koirien nimiä ja sieltä napsahtaa osuva. Pääasiassa käytän nimien etsimiseen googlea, kirjoja tai elokuvia (niistä yleensä saan inspiraatiot nimiin vaikka henkilöiden nimistä tai sanonnoista), sanakirjoja, lehtiä jne. En pyri etsimään mitään tarkoitusta nimille, jos se täyttää kaikki kriteerit maullani, niin en ala selvittämään mistä se tulee jne. :D

Itse tykkään tosi monien koirien nimistä. Esimerkiksi Pilvillä on sammareihin tosi hyvin yhteen käyvät nimet. Tykkään myös hieman erikoisemmista teemoista, kuten vaikka Teenyn Colberan pentueesta nuo viina ja väkivalta-nimet. Myös muillakin on tosi hyviä teemoja ja kekseliäisyyttä nimiin. Itse ehkä haluaisin seuraavaksi sellaisen pentueen jossa olisi vähän huumoriakin havaittavissa nimissä.
'saan sut mua haluamaan'

palailemassa takaisin virtuaalitouhujen ääreen :---)
Pilvi
Analysaattori

Viesti Kirjoittaja Pilvi »

Mä olen todella huono keksimään nimiä, niin kenneleille, tuonneille kuin kasvateille - ja sen kyllä huomaa. Kaikki mun kasvattien nimet on ihan hölmöjä mun mielestä, mutta se ei mitään.

Dwelin'sin tarinaa en edes muista.. Varmaan jostakin sanasta väännetty, en voi muistaa sinne vajaan 4 vuoden päähän. Jump Aroundin nimen keksi muistaakseni ankie, jos en ihan väärin muista.

Jos joku on innokas keksimään Dwelin'sin kasvateille nimiä, niin mulle kelpaisi! :D
Kuva
Henji
Höpsö veitikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henji »

Pilvi kirjoitti:Jos joku on innokas keksimään Dwelin'sin kasvateille nimiä, niin mulle kelpaisi! :D
Tuo olis tosi kivaa, mut mun nimet on kaikkien mielestä aina ihan ufoja, ettääh.. :D

Virtuaalitallin (aloitin Siittola Free Dragon -nimisellä paikalla) nimen keksiminen ei juurikaan ollut ongelma. Lohikäärme oli itelle melko tärkeä asia siinä, free vaan tuli kun mietin etuliitettä sanaan. :) Nimeen oo erittäin tyytyväinen. Tuo uudempi kenneli eli juuri aloittanut FireDragon jatkoi "tietysti" tuota lohikäärmelinjaa. Fire tuli kun halusin Dragoniin jotain sopivaa. Tämäkin sellainen mistä itse pidän.
Voihan olla että monikin kammoksuu nimiäni, ei sen väliä. Kunhan itse tykkää kennelinsä nimestä, sillä selvä. :)

Koirien nimet tulevat osittain omasta mielestä, joitain olen esim- mangoista ja animeista ottanut. Ne vain tulevat. Muutamaa olen etsinyt nettisanakirjasta, esim. yksi koirani sai portugalilaisen nimen. Käännöskoneeseen vain näpyttelin sanoja kunnes sain mieleeni sopivan nimen jonka onnistuin kääntämään. :D Mutta kuten Pilville ylimpänä totesin, nimeni ovat muiden mielestä varmasti aika ufoja..

Mulle tää nimien keksiminen on ihanaa puuhaa. Ajan kuluks toisinaan mietin mitä kasvateille vois antaa, niitä sitten saattaakin kertyä välillä iso pino. <3
Halla
Alkupalat

Viesti Kirjoittaja Halla »

No mä olen ihan hirmu huono keksimään mitään nimiä koskaan. Oman, tällähetkellä tauolla olevan kennelin (Prancen) nimi on poimittu sanakirjasta, ja se tarkoittaa 'hyppiä ilosta' joka tietysti sopii basuihin hyvin. Toinen vaihtoehto oli Praise (ylistys tmv.) mutta se ei tuntunut niin kivalta kun tuo Prance.

Ton nimiongelman takia mä harvoin keksin evm-koirille minkäänlaista sukua, sen ite koiran nimen keksiminen on luultavasti jo yhtä tuskaa! En haluu ees kuvitella millasia nimiä sinne sukutauluun sitten ilmestyiskään :--D Pentujen nimiksi yritän laittaa mahdollisimman paljon jotain 'oikeita', ihmisten nimiä. Tuossa G-pentueessa oli mm. Gilda ja Gibson. Mä oon kans yrittäny antaa pennunottajille vähän valtaa vaikuttaa siihen pentunsa nimeen, et jos mikään ehdotetuista ei kelpaa niin saa laittaa omiakin ehdotuksia. Niin jokainen ainakin saa just sen nimisen pennun minkä ite haluaa.

Joskus hirmu kauan sitten kirjottelin ihan innolla noita nimiehdotuksia pennuille johonkin vihkoon jo valmiiks, ja sieltä sitten aina katoin pentueille nimiä mitä olin kirjottanu. Se ei kuitenkaan mun kohalla toiminu kunnolla, koska kun sitte jonku parin kuukauden päästä katoin niitä nimiä, ni jokainen tuntu vaan toistaan typerämmältä :D

Kutsumanimien kanssa mulla ei ole koskaan ollut ongelmia, ne tulee aina itsestään. Joko virallisesta nimestä vääntämällä tai sitten jostain kirjasta tmv. Usein mulle tulee joskus illallakin vaan mieleen joku kiva nimi jonka kirjotan ylös myöhempää käyttöä varten. Mulla on nytkin tossa pöydällä semmonen pieni lista jossa on kaikkia ihania nimiä koirille :D Saa nähä käytänkö niitä kuitenkaan koskaan.

Mutta suurimman osan nimistä keksin ihan omasta päästäni. Onhan niitä nimiä loppujenlopuks ihan hauskaa keksiä, vaikka tuntuu että mitään kivaa ei löydy just sillon kun pitäis keksiä jotain! :D
your pain won't ever be love
to you all is lost
Rami
Epätoivoinen katse
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rami »

Mie tykkään nimien keksimisestä, mutta. Mun nimet ei siltikään ole omasta mielestä ainakaan mitään parhaimmistoa.
Kaiten olen silti kehittynyt vuosien varrella, inhoan vuoden kahden vanhojen koirieni nimiä (Kuutamon Virdis, Siberian Susi, yms).

Rekiyönhän oli aivan aluksi Regal Huskies, pikkuserkkuni nimeämänä. Sitä en koskaan saanut valmiiksi, vaihdoin Flocon De Neigeen ja tein kaiken uusiksi. Huomatessani, ettäö FDNllä oli vain kirjain eroa IRL-kennelin kanssa, vaihdoin Rekiyöksi - jonka taisi keksiä Lilla?
Mutta itse arvostan sitä, että ihmiset keksivät itse koiriensa (sun muiden) nimet.

Kuunsirppi: Muistan kun luin uudemman kerran Meripaaden kirjoja, eteen tuli sana Gendarme. (eikös se ollut jonkin koiran nimi siinä, tai osa nimeä?). Ja hihkaisin että hei nyt mulle valkeni Kuunsirpin kennelin nimi! Pöydän toisella puolella istuva pikkuveli lievästi sanoen ihmetteli.

Ja moni varmaan inhoaa mun keksimiä nimiä nytkin. Siksi annan aiheen pentueille, ja ostaja itse (mikäli haluaa) saa keksiä koiralleen nimen. Vaikka se Rekiyön siihen joka tapauksessa tulee, tykkäsitte tai ette.

Ennen mulla oli perjaate, että vain suomenkielisiä nimiä. Ja kuinkas kävikään, Rekiyön Peacemaker kuulostaa puoliksi englannilta :'D
Mulla on syntynyt kaksi pentuetta, ensimmäisen pentueen aihe oli avaruus. Noissa nimiehdotuksissa auttoivat Kayle ja Jinx, joilta ne parhaat nimet tietenkin tuli.. Ja toinen pentuehan oli hippi-aiheinen (mulla oli silloin käsittämätön hippivaihe päällä.) Hippipentujen nimet ostajat keksivät aika lailla itse, Kuunsirppi ja joku muu (?) taisivat tosin ottaa omista ehdotuksistani nimet.
Dilli
Syvällistä

Viesti Kirjoittaja Dilli »

Nimien keksiminen on välillä ihan innostavaa ja välillä vähemmän innostavaa, niin se vain menee. Onneksi minulla on jossain paperilla jo ties kuinka monenteen pentueeseen asti litania pentujen nimiä mietittynä, mikäli eteen iskee sellainen tilanne, että ei millään saa aikaiseksi asiallisia nimiä.

Kennelini aloitti ensin nimellä Ruusunpuna, josta vaihtoi sitten Kultahännän kautta Hopealinnuksi. En voi muuta kun kauhistella noiden entisten nimieni persoonattomuutta! Sitten oli Pesäkiven, joka oli mun mielestä ihana nimi, mutta käytössä irl-kennelillä. Tää nimien välillä sähläys tapahtui kaikki kennelin ensimmäisenä elinvuotena, v. 2005, jo saman vuoden marras-joulukuussa päädyttiin nykyiseen nimeen: Ullakkotonttuun. En oikeastaan muista mistä nimi tuli mieleeni, ehkä Mauri kunnaksen suomalainen tonttukirja vaikutti asiaan, mutta nimi ei tullut suoraan siitä. Mun mielestä toi nimi sopii jotenkin jännästi partiksille (mitkä mulla sillon oli ainoina kasvatusrotuina), mutta ei ole kovin epäsopiva spinoneille eikä gööteillekkään.. Ja kyllä toi Ullakkotontun on minusta persoonallisempi kuin esimerkiksi kennelin ensimnmäinen nimi, Ruusunpuna, ajattelee muut sitten mitä vaan.

Pentueiden nimeämisessä noudatan perus A, B, C-linjaa, ja koska kasvattajanimi on suomalainen, myös pentujen nimet pääasiassa. Tuo suomenkielisyys rajoittaa kuitenkin vähän vierasperäisten kirjaimien (C, D, F.. jne) kohdalla, joten voi olla, että siihen on pakko lainata muunkielisiä sanoja. En voi vielä tietää, kun ei ole syntynyt vasta kun 2 pentuetta, ja vaikka jälkimmäinen olikin B-alkuinen, onnistui nimeäminen silti ihan hyvin.

Niin ja onhan mulla sitten toi Vappulan kissala kans, jonka nimi sai nimen ensimmäisen kissan mukaan, kun en persoonallisempaa keksinyt. Mutta ei toikaan musta ihan syvintä massaa ole.

Turrilan keskuudessa on törmää niin hyvin nimiin, että ei oikeasti osaa sanoa keillä olisi parhaat kasvattajanimet/pentujen nimet.
Kuva
Vastaa Viestiin