Realistisuuden tavoittelu virtuaalimaailmassa
-
- Höpsö veitikka
- Viesti:
Re: Realistisuuden tavoittelu virtuaalimaailmassa
Tuli vain tässä mieleen, että olisi aika hauska virallistaa myös näitä näyttelyiden arvosanoja, joka kyllä saattaisi joidenkin mielestä tuottaa liikaa vaivaa... Mutta omasta mielestäni voisi olla hauska ajatus merkata vaikka junioriluokasta saatu arvosana EH JUN-EH:ksi ja avoimen luokan kilpailuarvostelussa neljänneksi sijoittunut koira AVK-4. Toisaalta tämä saattaisi tuottaa pidemmän päälle lisää tulosten kestoa, mutta minusta ajatus tuntuisi ainakin ihan mukavalta. Mitä mieltä olette? Menisikö liian hankalaksi? Olisiko mitään positiivisuuden tuntua tässä?
WHAT DOESN'T KILL YOU WILL PROBABLY TRY AGAIN LATER
--------------------------------------------------------------------------------
† † † ask me anything &
--------------------------------------------------------------------------------
† † † ask me anything &
-
- Ammattimouhoaja
^ Noihan nyt saa jokainen merkitä oman koiransa kisakalenteriin ihan miten haluaa, siihen tuskin tarvitaan mitään virallista päätöstä.
-
- Le-ppä-ker-ttu
- Viesti:
^^ Mulla tuomarina ei ainakaan ole mitään hinkua lähteä sinne enää niitä tuloksia enempää virallistamaan erillisillä kilpailuluokkamerkinnöillä yms., nehän tosiaan voi laittaa itse koiransa kalenteriin virallisemmin, kuten Jonna tuossa ylemmässä viestissään jo mainitsi. Luokka on osallistujissa ilmoitettuna ja kilpailuluokkamerkinnät näkyvät laatumaininnan perässä, jota nämä erilliset kilpailuluokkamerkinnät korvaavat.
Mielestäni tämä nykyinen käytäntö on lähes oikeasta maailmasta, jos pohtii asiaa kuin olisi oikeasti näyttelyssä näytteilleasettajana tai turistina: osallistujat on merkitty osallistujaluetteloon luokittain, johon sitten itse merkitään koiran nimen viereen sen saama tulos. Loppujen lopuksi kun kaikki tulokset on sinne merkitty, näkyy luettelosta koiran luokka ja sen saama tulos.
Voihan tuomari itse halutessaan vaikka laittaa kaikille koirille KoiraNetin käytössä olevat tulosmerkinnät, (sitähän ei yksikään käytännössä oleva sääntö estä), jos vain välttämättä tahtoo. Itse pitäydyn mieluummin yksinkertaisuudessa jatkossakin, pääsee helpommalla ja nopeammin. :)
Mielestäni tämä nykyinen käytäntö on lähes oikeasta maailmasta, jos pohtii asiaa kuin olisi oikeasti näyttelyssä näytteilleasettajana tai turistina: osallistujat on merkitty osallistujaluetteloon luokittain, johon sitten itse merkitään koiran nimen viereen sen saama tulos. Loppujen lopuksi kun kaikki tulokset on sinne merkitty, näkyy luettelosta koiran luokka ja sen saama tulos.
Voihan tuomari itse halutessaan vaikka laittaa kaikille koirille KoiraNetin käytössä olevat tulosmerkinnät, (sitähän ei yksikään käytännössä oleva sääntö estä), jos vain välttämättä tahtoo. Itse pitäydyn mieluummin yksinkertaisuudessa jatkossakin, pääsee helpommalla ja nopeammin. :)
-
- Nakkisotilas
^ Aivan, ja muutenkin näyttelytuomareilla on ihan kiitettävästi töitä tuomaroidessaan. Joten ehkä omistaja itse voi nähdä sen pienen vaivan ja laittaa ne niin, jos haluaa. Vaikkei se nyt niin iso työ ole, mutta kuitenkin.
Taukoilua.
-
- Höpsö veitikka
- Viesti:
Uskoisin ymmärtäväni tuomareiden näkökannan hyvin. :) Asia tuli vain mieleeni... Toisaalta kun itse PIVIKO -tuomarina toimin niin vähempien koiramäärien kesken mä varmaan sitten rupean merkkaamaan nuo edellämainitsemallani tavalla. Kai ne ymmärtää jokatapauksessa?
† † † ask me anything &
† † † ask me anything &
-
- Ei enää ikinä uudestaan
- Viesti:
^ En suosittelisi lähettämään tuloksia poikkeavalla tavalla, se on kuitenkin kohtuullisen monimutkainen tyyli merkata jos ottaa huomioon kuinka nuoret tätä hommaa harrastavat. Loppujen lopuksi monikaan näyttelyharrastaja ei välttämättä ymmärrä että mikä ihmeen JUK, NUK, AVK tai vastaava, kun on aina tottunut vain siihen että esimerkiksi EH3. Omien koirien kisakalentereihin voi tosiaan, kuten sanottu, laittaa nuo miten ikinä mieliikään.
-
- Höpsö veitikka
- Viesti:
^
Ok. <:
Ok. <:
† † † ask me anything &
† † † ask me anything &
-
- Hanipupu
- Viesti:
Eipä tässä kyllä mitään virallista tapaa lähettää tulokset ole kait missään vaiheessa ollut. Itse olen nähnyt useitakin eri variaatoita (ja joskus lähettänyt muistaakseni tulokset tuolla Pehkon mainitsemalla tavalla). Koirien näyttelykalenteriin sitten muokkaan sen verran, että siellä ovat kaikki samoin, ei ole iso homma.
-
- Le-ppä-ker-ttu
En pivikoilua harrasta, eli sinänsä se on minulle se ja sama, mutta haluanpa tässä nyt vaan kertoa, että ikinä en ole näyttelyihin ostallistunut, joten tuollaiset merkinnät eivät sano mulle mitään. Eikä pitäisi olla iästä kiinni, kun sitäkin löytyy 15 vuotta. ; >Pehko kirjoitti:Uskoisin ymmärtäväni tuomareiden näkökannan hyvin. :) Asia tuli vain mieleeni... Toisaalta kun itse PIVIKO -tuomarina toimin niin vähempien koiramäärien kesken mä varmaan sitten rupean merkkaamaan nuo edellämainitsemallani tavalla. Kai ne ymmärtää jokatapauksessa?
-
- Le-ppä-ker-ttu
- Viesti:
^ Tässäkin yksi syy lisää, miksi nykyinen käytäntö on ihan toimiva. Saattaa sekoittaa asioita, jos lähtee niitä tuloksia laittamaan noin virallisemmin: JUN-ERI JUK1 PU2 (= ERI1 PU2). Ja kuten jo mainitsin, lisääväthän nuokin merkinnät sitä tuomarin hommaa, kun miettii, että niitä on sellaisiakin rotuja, joissa tosiaan on se muutama kymmen osallistuja. Mulla ainakin menisi tuohon käytäntöön oppia, jos tuollein pitäisi laittaa. Nopeampaa vain merkitä sinne se laatumaininta ja perään numero. :)
- Cian
- Toistolla tehoa
- Viesti:
Mä en tiedä saako tänne laittaa tavallaan samaan ja tavallaan erikastiin kuuluvan jutun, mutta laitan silti.
Olen miettinyt Welhon käyttöön ottamista. Vakavasti. Mielessäni velloo kuitenkin yksi pahapaha homma.
Koirien hinta.
Itse kasvatan ei niin yleistä rotua rotua (tanskandoggeja), tai löytyyhän niitä nuiden näyttely osallistumisien mukaan alle/yli kymmenen, mutta. IRL:hän doggien hinnat liikkuvat tonnin paikkeilla. Tässä herää kuitenkin kysymys, miten saisin welho tiliä käyttävät ostamaan ehkä jopa aivan vieraasta rodusta pennun ja pulittamaan siitä noin kovan summan? Tämä on pitkälti hidastanut welhon käyttöön ryhtymistä ja toisaalta haluaisin reaalisempa joten en mstään 400v€ kuitenkaan myisi.
Toinen asia.
Minkä verran tapaatte pyytää koirien astutuksista. Hevosmaailmassahan maksetaan myöskin elävästä 2vko (viisas korjaa) ikäisestä varsasta rahaa astututksen lisäksi. Onko ihan hölmöä tääläkin pyytää astutusmaksua ja pentumaksua? Joko welhoilla tai niin, että isän omistaja saa yhden pennuista ilmaiseksi.
Tuo kisajuttu on sellainen asia mihin mun on perehdyttävä.
Olen miettinyt Welhon käyttöön ottamista. Vakavasti. Mielessäni velloo kuitenkin yksi pahapaha homma.
Koirien hinta.
Itse kasvatan ei niin yleistä rotua rotua (tanskandoggeja), tai löytyyhän niitä nuiden näyttely osallistumisien mukaan alle/yli kymmenen, mutta. IRL:hän doggien hinnat liikkuvat tonnin paikkeilla. Tässä herää kuitenkin kysymys, miten saisin welho tiliä käyttävät ostamaan ehkä jopa aivan vieraasta rodusta pennun ja pulittamaan siitä noin kovan summan? Tämä on pitkälti hidastanut welhon käyttöön ryhtymistä ja toisaalta haluaisin reaalisempa joten en mstään 400v€ kuitenkaan myisi.
Toinen asia.
Minkä verran tapaatte pyytää koirien astutuksista. Hevosmaailmassahan maksetaan myöskin elävästä 2vko (viisas korjaa) ikäisestä varsasta rahaa astututksen lisäksi. Onko ihan hölmöä tääläkin pyytää astutusmaksua ja pentumaksua? Joko welhoilla tai niin, että isän omistaja saa yhden pennuista ilmaiseksi.
Tuo kisajuttu on sellainen asia mihin mun on perehdyttävä.
“ My goal in life is to be as good of a person as my dog already thinks I am ”
- Dammen tanskandogit Virtuaalinen tanskandoggiyhdistys - VTDY
-
- Hanipupu
- Viesti:
Mulla oli 1000v€/pentu kun koira sai pupeloita.
Kyllä sieltä yksi pennunostaja maksoi (en siis edellyttänyt sitä, että pitäisi maksaa).
Tietty sitä voi hieman miettiä, mutta mulle realistisuus on realistisuutta.
IRL taitaa olla astutusmaksu+pentumaksu -käytäntöjäkin, eli miten vaan itse tykkää. Omalla virtuaaliuroksella on maksu pentujen pääluvun mukaan, mutta vähintään tietty summa vaikka pentuja ei syntyisi yhtään.
Kyllä sieltä yksi pennunostaja maksoi (en siis edellyttänyt sitä, että pitäisi maksaa).
Tietty sitä voi hieman miettiä, mutta mulle realistisuus on realistisuutta.
IRL taitaa olla astutusmaksu+pentumaksu -käytäntöjäkin, eli miten vaan itse tykkää. Omalla virtuaaliuroksella on maksu pentujen pääluvun mukaan, mutta vähintään tietty summa vaikka pentuja ei syntyisi yhtään.
- Cian
- Toistolla tehoa
- Viesti:
Tuo ei pakollista-juttu olisi kyllä aika hyvä. Perjaatteessa ne ketkä haluaa reaalisuutta paljon maksavat ja muut eivät. Pitää laittaa korvan taakse. Tää welho alkaa innostaa ja tilikin on jo hetken ollut, lähinnä maksuja varten.
Tuota pentujutskaakin pitää miettiä, se olisi tietty hyvä, että per nenu vähän rahaa ja joku ns. varmistusmatsku.
Nyt pitää miettiä.
Tuota pentujutskaakin pitää miettiä, se olisi tietty hyvä, että per nenu vähän rahaa ja joku ns. varmistusmatsku.
Nyt pitää miettiä.
“ My goal in life is to be as good of a person as my dog already thinks I am ”
- Dammen tanskandogit Virtuaalinen tanskandoggiyhdistys - VTDY
-
- Keilapallo
- Viesti:
Joku puhui noista pentutesteistä pari sivua sitten. Onko kellään minkäänlaista linkki ko. aiheeseen? Olisin kiinnostunut tekemään sellaisen syntyneille pennuilleni.
-
- Hanipupu
- Viesti:
Ellu:
Google pentutesti.
Sitten voit itse päättää miten annat ne numerot virtuaalikoiralle ja millaisen testin teetät niille yms.
Omassa vkennelissäni pentutestin tulokset päätin jokaisen pennun kohdalla erikseen, ilman arpomista (välttääkseni esim. ristiriitaisia tai epärodunmukaisia tuloksia). Arvoin jokaiselle yhden luonteenpiirteen (ujo, arka, päällepäsmäri jne.) ja niitten pohjalta tuli pisteet.
Google pentutesti.
Sitten voit itse päättää miten annat ne numerot virtuaalikoiralle ja millaisen testin teetät niille yms.
Omassa vkennelissäni pentutestin tulokset päätin jokaisen pennun kohdalla erikseen, ilman arpomista (välttääkseni esim. ristiriitaisia tai epärodunmukaisia tuloksia). Arvoin jokaiselle yhden luonteenpiirteen (ujo, arka, päällepäsmäri jne.) ja niitten pohjalta tuli pisteet.