Paimennusasiaa!

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Avatar
Henji
Höpsö veitikka
Viestit: 5040
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 1:12 pm
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Re: Paimennusasiaa!

Viesti Kirjoittaja Henji »

Henji kirjoitti:Ajattelin tässä mainita toivovani listaan lisättäväksi sitten myös EFR rodun The Panda Shepherdin. Pandalla kuitenkin rotumääritelmässä lukee että sen kuuluu kyetä työhön ja rotu on edelleen oikestaan saksanpaimenkoira, joten itse pitäisi luonnollisena osallistumisoikeutta.. ;)
Marcia
Höpsö veitikka
Viestit: 5964
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 9:56 am

Re: Paimennusasiaa!

Viesti Kirjoittaja Marcia »

^Sehän lukee tuolla panda shepherdinä
Do you hate that you love me or do you love that you hate me?
All you bitches be bitin', I hope you don't give me rabies
Avatar
Henji
Höpsö veitikka
Viestit: 5040
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 1:12 pm
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Re: Paimennusasiaa!

Viesti Kirjoittaja Henji »

Aaa, sen kun kuuluisi oikeastaan olla The, sen takia en napannut sitä listasta. Mutta juu, sitten ei mitään. :)
Avatar
Noemie
Syvällistä
Viestit: 672
Liittynyt: Su Kesä 22, 2008 9:39 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paimennusasiaa!

Viesti Kirjoittaja Noemie »

Kyllä nyt on hyvin nuo paimennusasiat. Rotujen tuominen oli todella kätevä ja hyvä lisä, nyt ei tarvitse sitten siitäkään saada lisää päänvaivaa. Kisatako tällä rodulla vai ei. Olen iloinen siitä, ettei säännöissä tullut kohauttavia uudistuksia (tarkoitan, että esim. tarvitaan enemmän KUPEJA, ym.). Sillä itselläni ei hirveästi ole kisautukseen kärsivällisyyttä x) Sivutkin erittäin siistit ja siivot VPKY:llä.

Vaikka en nyt ihan siihen kyselyyn heti päässytkään vastaamaan, piti nyt kuitenkin sitten minen tulla tänne kertomaan mielipidettä :>
I summer! classic, but so true.
Apila
Le-ppä-ker-ttu
Viestit: 188
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2008 2:26 am
Viesti:

Re: Paimennusasiaa!

Viesti Kirjoittaja Apila »

Minusta muuten hyvin paitsi että (minusta) kupeja jaetaan minusta hieman liikaa.. :D Niiden määrää voisi hiukan alentaa puolestani.
4 Laps Clover - shetlanninlammaskoiria
Kisakeskus Wednesday (tauolla)
Saija
Alkupalat
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2008 3:24 pm
Viesti:

Re: Paimennusasiaa!

Viesti Kirjoittaja Saija »

Mulla ei oikeastaan ole vielä mitään mielipidettä siihen, onko kupeja liikaa vai ei.. Tietenkin kun on 30 koiran luokka, niin näin yhtäkkiä näyttää että niitä tulisi ihan julmetusti, mutta eihän niitä jaetaan entiseen verrattuna kuin yksi enemmän. :mrgreen: Tai siis suhde on sama, yksi KUPI viittä koiraa kohdeen. Sitä voisi muuttaa esimerkiksi niin, että jaettaisiin yksi KUPI seitsemää koiraa kohden.

Silloin näyttäisi tältä:
# 3-7 osallistujaa : 1 KUPI
# 8-14 osallistujaa : 2 KUPIa
# 15-21 osallistujaa : 3 KUPIa
# 22-28 osallistujaa : 4 KUPIa
# 29-35 osallistujaa : 5 KUPIa
Apila
Le-ppä-ker-ttu
Viestit: 188
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2008 2:26 am
Viesti:

Re: Paimennusasiaa!

Viesti Kirjoittaja Apila »

Joo ehkä jotain tollasta, näyttää hyvältä :) Mun pointti oli vain se että valioitumista voisi ehkä ihan hivenen vaikeuttaa jotenkin, vaikka että viimesestä luokasta tarviais 2 KUPIa tai että kupeja jaettais vähä vähemmän tms.. Ei mitenkää paljoa siis, mutta vähäsen :) Varsinkin nyt kun rotujakin rajattiin niin voi olla vähän vähemmän osallistujia.

Mutta toi näyttää mun puolesta hyvältä.

// Tai yks KUPI kuutta koiraa kohden? Kyllä se systeemi ihan näinki kun se on toimii ei siinä mitään :)
4 Laps Clover - shetlanninlammaskoiria
Kisakeskus Wednesday (tauolla)
Marcia
Höpsö veitikka
Viestit: 5964
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 9:56 am

Re: Paimennusasiaa!

Viesti Kirjoittaja Marcia »

Mun mielestä on hyvä että paimennusvalioksi pääsee helpommaksi, joten sanon jyrkän ei:n valioitumisen vaikeuttamiseksi. Hyvällä lykyllä joku koira voi päästä valioksi puolessa vuodessa, mutta kyllä meillä on mennyt vähintään se 7kk ja enimmillään vuosi ennenkuin ollaan VPVA titteli saatu.
Do you hate that you love me or do you love that you hate me?
All you bitches be bitin', I hope you don't give me rabies
Kati
Kriisissä
Viestit: 865
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 9:25 am
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Paimennusasiaa!

Viesti Kirjoittaja Kati »

Mun mielestä KUPIen määrää ei kannata alkaa laskemaan sillä ainakin nyt näyttää piisaavan osallistujia hyvin AI ja AII luokkiin heti kalenteriin lisäämisen jälkeen.
Apila
Le-ppä-ker-ttu
Viestit: 188
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2008 2:26 am
Viesti:

Re: Paimennusasiaa!

Viesti Kirjoittaja Apila »

Okej jos kaikki muut ovat sitä mieltä :) Minun puolestani ei ole pakko, joskus vaan tuntuu että pääsee kauheasti koiria läpi ja nopeasti :D Tosin jos vaikeutetaan niin voi olla että syntyy ruuhkia.
4 Laps Clover - shetlanninlammaskoiria
Kisakeskus Wednesday (tauolla)
Avatar
Henji
Höpsö veitikka
Viestit: 5040
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 1:12 pm
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Re: Paimennusasiaa!

Viesti Kirjoittaja Henji »

Ei vaikeutusta! :D Jos se joskus tulee, olisin lukemistani vaihtoehdoista eniten sen kannalla, että KUPIen jako vähenisi/vaikeutuisi.
Niin kuin Mariza sanoi, vaihtelee se aika koirien kohdalla. Itsekkin tuolla aikaisemmin annoin sen esimerkin, että yhden koiran kanssa AI -tulosta jahdattiin monia kuukausia ja tosissaan siis useista kisoista. ;-)

Niin ja siitä muuten kiitos, että ne jotka olivat kisaamisen aloittaneet ennen roturajoituksia mutta eivät niihin rotuihin kuulu, saavat jatkaa kisaamista loppuun sen halutessaan. o/ Kokonaisuudessaan aluksi huoletti tulevat muutokset, mutta nyt jos saisin huudella uudelleen, olisin näiden samojen muutosten keskivertokannattaja. Ihan hyviä muutoksia muttei kuitenkaan liikaa ja koko lajin mullistavia.
Saija
Alkupalat
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2008 3:24 pm
Viesti:

Re: Paimennusasiaa!

Viesti Kirjoittaja Saija »

Oon pyöritellyt nyt muutaman viikon tuota Vuoden Paimentaja -kisaa päässäni ja VPKY järjestää sen nyt. En ole tehnyt vielä kutsusivua tai muuta (teen luultavasti huomenna tai ylihuomenna), mutta kisa tulee olemaan viikolla 45 eli ihan heti siinä marraskuun alussa (2.11-8.11?). Tuo kisapäivä voi kyllä olla aika liukuva eli katsotaan sitten miten osallistujia tulee. Mukaan kuitenkin olisi ihanteellista saada mahdollisimman paljon koiria ja ihan sillä perusteella siis jättäisin mielelläni osallistumisaikaa riittävästi, ettei juttu mene keltään ohi.

Kilpailussa on kaksi ryhmää, joista toinen on perusradan suorittaneille ja toinen valioille. Molemmista valitaan Vuoden 2009 Paimentaja. Mitään osallistumisrajaa en ole suunnitellut ja jokainen ilmoittakoot niin monta koiraa kuin haluaa. Vai onko jollain niin paljon paimenkoiria (eli paremmat mahkut saada titteli), että raja koirien ilmoittamismäärälle per pää pitäisi laittaa?

Pitäisikö titteleitä jakaa enemmän vai riittääkö vain yhdelle koiralle (per ryhmä siis) jaettava palkinto? Homman pitäisi olla kumminkin vähäsen spessu ja meriitin arvoa lisäisi sen vaikea saavuttaminen.

Halutaanko, että koirille lasketaan pisteet vai käykö pelkkä tulosjärjestys? Eli siis esimerkiksi koira sijoittuu sijalle 24 ja kisakalenteriin voidaan merkitä koiran tuloksen olleen kisoissa 24/100 tms... Pisteet olisi kyllä jotenkin turhia. Enkä itse haluaisi Vuoden Paimentaja -kisan olevan suora kopio normikisoista.

Onko mitään muita palkitsemisideoita vai kiinnostaako ketään yleensäkään mikään ekstra sen tittelin sivussa? :mrgreen: Ite en kyllä keksi mitään...
Janina
Höpsö veitikka
Viestit: 9852
Liittynyt: La Joulu 13, 2008 8:54 pm

Re: Paimennusasiaa!

Viesti Kirjoittaja Janina »

Omasta mielestäni pisteiden laskeminen ei ole tarpeellista. Kuka tuomaroi kisan? Itse kannattaisin Saijaa ettei tuu mitään vilppiä sitten, että annetaan titteli kaverille. Muuten tämä ei olisi niin vakavaa mutta jos niitä tosiaan jaetaan vain kaksi nii ei oo sit kiva että joku toinen ansaitsi sen vilpillä.
Avatar
Sikko
Floodari
Viestit: 3256
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:20 pm
Paikkakunta: Tamperse

Re: Paimennusasiaa!

Viesti Kirjoittaja Sikko »

^ Tulosjärjestys on minusta riittävä! Ja titteleitä toki vois olla vähän enemmänkin, koska paimenkoiria nyt on vaan aika paljon. Ja mulla on ainaskin reilut 10 paimenkoiraa ettää :mrgreen: Joku raja ois siinä mielessä hyvä, mutta ihan miten vaan.
you know what i like about people?
their dogs
Saija
Alkupalat
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2008 3:24 pm
Viesti:

Re: Paimennusasiaa!

Viesti Kirjoittaja Saija »

Joo, ajattelin itse tuomaroida.

Jotenkin hankalaa miettiä kuinka paljon niitä titteleitä kannattaisi jakaa, kun osallistujamäärää on niin vaikeeta arvioida.. Tietysti sitä voi sitten myöhemminkin miettiä, kun saa jotain käsitystä niistä. Musta mahdollisimman vähän olisi paras määrä. :mrgreen:

Tuon koirien ilmoittamismäärän voisi ehkä asettaa johonkin 5-8 koiraan? Jos sitä siis muutkin haluaa!
Vastaa Viestiin