"Hupi"lajit ja valionarvot

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Rotta
Todellisuuden Avokämmen

"Hupi"lajit ja valionarvot

Viesti Kirjoittaja Rotta »

Mieleeni nousi Virtuaalista Frisbeeliittoa selatessani, että miksi tällaisista ns. hupilajeista voi virtuaalimaailmassa valioitua? Lasken samaan kategoriaan myös mm. koirauinnin ja koiratanssin.

Mihin valionarvo näistä lajeista vaikuttaa ja mitä sillä tekee? Muotovalionarvo kertoo siitä, että koira on erinomainen rotunsa edustaja ulkonäöllisesti. Käyttövalionarvo kertoo siitä, että koira on erinomainen käyttökoira. Frisbeevalionarvoko kertoo siitä että koira ottaa erinomaisesti kiinni frisbeen? Onko se todella niin arvokas tieto jalostuksellisesti, että sitä varten on oltava olemassa valionarvo?

Joo, tää on vaan virtuaalimaailma. Mut onko siitä huolimatta tarpeellista, että yksi koira voi valioitua kymmenessä eri lajissa niin että puolet niistä on aivan tarpeettomia valionarvoja?

Eikö näille lajeille voisi mielummin kehittää esim. jonkinlaisen ranking-listan valioitumisen sijaan?
Hali
Ei riitä.
Viesti:

Re: "Hupi"lajit ja valionarvot

Viesti Kirjoittaja Hali »

Oon joskus miettinyt ihan samaa. Koiratanssista valioutumisen ymmärrän - pystyyhän siinä valioutumaan IRL, mutta esimerkiksi koirauinnissa ei pysty, eikä kyllä pahemmin missään frisbeen kiinni ottamisessakaan, siitähän ei ole IRL edes mitään lajia kehitelty. No, onhan tämä virtuaalimaailma, mutta monet pyrkivät realistisuuteen, periaatteessa en pidä kovin realistisena sitä että koira on kymmenen eri maan muotovalio, osallistuu kaikkiin näyttelyihin ja muihin kisoihin mitä on ja on vielä esim. agilityn, tokon, koiratanssin ja käyttölajien valio. Ei se mun mielestä enään oo realistista.

Raking listat ovat sinänsä hyvä idea, koska niissä on jotain tavoittelemistakin, toisinkuin valioutumisessa, koska sen tavoittaa aivan varmasti jos yrittää tarpeeksi. Ei sillä, en pidä valioutumista huonona asiana vaan hyvänä ja siitä huomaa että koiraan on panostettu, mutta silti.
Kun uni ei tuu, kai vika täyskuun
X
Sikko
Floodari

Viesti Kirjoittaja Sikko »

Hali kirjoitti:Oon joskus miettinyt ihan samaa. Koiratanssista valioutumisen ymmärrän - pystyyhän siinä valioutumaan IRL, mutta esimerkiksi koirauinnissa ei pysty, eikä kyllä pahemmin missään frisbeen kiinni ottamisessakaan, siitähän ei ole IRL edes mitään lajia kehitelty..
Miks minun käsityksen mukaan sitä harrastellaan aikas paljonkin jossain Ameriikassa? o.o No ihan sama missä, mutta eikös se kuitenkin ole IRL-laji.
you know what i like about people?
their dogs
Rotta
Todellisuuden Avokämmen

Joo, Frisbeellä pelleily on ihan IRL laji, mutta ei siinä tietääkseni voi IRL myöskään valioitua.
Henji
Höpsö veitikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henji »

Olisiko tuo frisbee-laji tuotu URL-maailmaan siksi, että siitä ollaan kiinnostuneita IRL-maailmassa. Eli haluttiin kisauttaa virtuaalikoiriakin frisbee-kisoissa.. Kukaan ei kuitenkaan kisauttaisi koiriaan lajissa missä ei olisi päämäärää: valioituminen. Näin siis jonkinlainen frisbee-valiokin sais nimityksensä virtuaalitouhuissa.
Tai siis, piru, en kerkeä selittää peremmin ku pitää häipyä koneelta. >:|
Itse kuitenkin pidän mukavana että lajivaihtoehtoja on monta. Jos joku laji tuntuu toisesta tyhmältä, olkoon niin. Ei siinä tarvitse kisata eikä sitä homioida. Kuitenkin IRL-elämässäkin on niin, että mitä menestyksekkäämpi koira, sitä kiinnostuneempia siitä ollaan jalostuksen kannalta. Aina ekana tietysti kiinnitetään huomiota "tärkeisiin" valionarvoihin, mutta ei esim. koiratanssin SM-voittaja -titteli koiraa pahenna!
Ja nyt äiti karjuu pois koneelta..
Edith
Ei riitä.

Viesti Kirjoittaja Edith »

No ettex tajuu, on vaan kiva saada koiralle tajupitkä meriittilista, jotta kaikki tietää, kui up33 se ja kaikki muutki suN koiras o!1+ :D Ei vaan, olen kanssa joskus miettinyt, miksi ihmeessä pitää olla tuhat lajia, joissa melkein kaikissa voit valioitua, ja näin vaan pitkittää ja pitkittää sitä koirasi meriittilistaa.

Minun mielestä on vain hienoa, jos jollekin koiralle on saatu niin hienot kuvat, että se on joka toisen v-nlyliiton valiolistalla. Tai että se on tottisvalio, tai käyttövalio. Niitä katson enemmän, koska ne minun mielestäni tuovat tähän realistisuutta. Ottaisitteko irl mieluummin koiran, jonka emä on jonkun maan muotovalio ja tokovalio, vai koirauinti- ja frisbeevalio? Joo, tää on v-maailma, eikä kaiken tarvitse olla niin vakavaa, mutta tuntuu että niistä koirista vaan halutaan valioita valioita valioita, ihan sama mistä lajista, kunhan tittelirivi pitenee! :O

On mukavaa, että virtuaalikoirille on näinkin paljon erilaisia harrastemahdollisuuksia ja aktiviteetteja, ja toki ymmärrän, että halutaan jotain tavoiteltavaa, mutta... eikö jokin laji voisi olla vaan ihan hauskanpitoa, ei-niin-vakavaa? Ilmoitin omat koirani frisbee-liiton avajaiskisoihin - ihan vaan sen takia, että idea kuulostaa minusta hauskalta, vaikka en näe mitään järkeä siinä että ko. lajista voi VALIOUTUA. "Wou, sun koira on frisbee-valio! Se on siis näppärä nappailemaan frisbeetä?"

Joku ranking-lista, jotain sellaista, mutta jotain muuta kuin valioutumista.

oikeestihan oon vaan katkera, kun mun koirat ei ole valioita missään 8<
  • não há bela sem senão
MYKHA > EDITH
Vermil
Vuohenruokaa

Viesti Kirjoittaja Vermil »

Frisbeeliiton idea lähti mulla siitä että luin lajista ne pienet infot mitä suomen kielellä oli nettiin saatu laitettua, ja ihastuin lajiin välittömästi.
Petra ja minä oltiin jo pidempään haaveiltu jostakin liitosta ja tää tuntui sellaiselta omalta jutulta, ja liitto sitten viimein saatiin pystöön. Voihan se olla niinkin, että frisbee, flyball, koirauinti etc. kuulostavat turhilta lajeilta, mutta eihän virtuaalimaailman tarvitse olla niin realistinen että joku kuvittelee pian selaavansa joitakin IRL- liittosivuja kun kaikki on niin haudanvakavaa?
Itse uskoisin että näitä ns. "turhia" liittoja ei pystytetä siksi että koirat saisivat täydennystä tittelilistaansa, vaan siksi, että on kertakaikkiaan kiinnostunut jostakin lajista, ja on halukas ylläpitämään virtuaalista liittoa.
Mutta jollei lajissa voisi valioitua, kuka sitten ylipäätään osallistuisi lajiin? Enpä usko että itse ainakaan näkisin sitäkään vaivaa että ilmoittaisin koirani kilpailuun josta ei ole mitään hyötyä, ja useimmat ottavat myös ilmoittautumismaksut osallistumisesta.

//Tuo ranking lista kuulostaisi kyllä kieltämättä hyvältä vaihtoehdolta.
Timberwolf
Velho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

^ Tässähän on jo ehdotettu noita ranking-listoja. Jos mä jaksaisin kisata ahkerasti ja olisin kiinnostunut tuollaisesta epävirallisemmasta lajista, mua ajaisi pelkästään noi rankingit eteenpäin. :D Dudes, mikä olisikaan hauskempaa kuin huomata oma koiransa jossain rankingin topvitosessa parillatuhannella pisteellä? 8D (Minäkö kilpailunhaluinen?) Ja ainahan voi järjestää voittajakisoja ja jakaa titteleitä tyyliin "Vuoden 2008 parhaimmistoa", jotka jaettaisiin esim. kymmenelle korkeimman pistesijan saaneelle koiralle. Tai siis. Top-10:lle. Artikulaatio pelaa. :roll:
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Rotta
Todellisuuden Avokämmen

En kritisoinut tietääkseni kyseisiä lajeja, niiden harrastamista tai niihin keskittyviä liittoja, vaan ihmettelin että miksi näitä varten pitää olla valionarvot olemassa?

Siksi ehdotin myös niitä ranking-listoja. Minusta ranking-sijojen tavoitteleminen pitäisi kilpailuintoa jopa enemmän yllä kuin se, että koira voi tulla valioksi. Koska sitten kun koira on valio, niin se sit vaan on valio ja that's it, ja miljoonat muutkin koirat voi valioitua. Ranking-listoissa taas olis vähän enemmän haastetta, ja jotain voisi tavoitella vielä vaikka jo siellä kärkipäässä jo olisikin.
Troya
Le-ppä-ker-ttu

Viesti Kirjoittaja Troya »

Eiköhän syy siihen, miksi kaikki haluaa kisata (URL) ylipäätänsäkään missään, on se että valioituisi. Vai keksittekö jotain parempaa syytä, miksi virtuaalimaailmassa muka kisattaisiin? Se ei varmastikaan kovinkaan monen mielestä ole mitenkään erityisen hauskaa puuhaa (nyt tulee kuitenkin joku joka sanoo että kisaa koska se on kivaa).

Tämän takia kaikkiin kisalajeihin pyritään tekemään se valioitumismahdollisuus, että ihmiset motivoituisivat kisaamaan. Onhan se ylimääräinen valionarvo aina tervetullut, oli se sitten virtuaalisesta dalmatialaispilkkujen laskemisesta tai tokosta. Lajiyhdistysten pitäjätkin pitävät niitä jaoksia, jotta saisivat todennäköisesti itselleen jonkinlaista "kuuluisuutta" (tai sitten he haluavat itse valioitua esim. frisbeenheitossa), ja sitä ei heru ellei ihmiset kiinnostu tässä lajissa kisaamisesta. Tähän vastaukseksi siis järjestetään valioitumismahdollisuus, niin johan ihmiset innostuu.

Rankinglista saattaisi olla ihan hyvä idea, koska Rotta on aivan oikeassa noista turhista valionarvoista - jalostuksellisesti ei ole mitään helvetin merkitystä, osaako koirasi laskea dalmatialaisen pilkut tai ottaa kiinni frisbeen. Rankinglistalla saisi ihmiset motivoitumaan kisaamaan ilman että jaellaan turhia valionarvoja, mutta toisaalta rankinglistan ylläpitäminen olisi paljon vaikeampaa liittojen pitäjille kun valionarvojen jakeleminen.

Älkää tappako jos joku on jo sanonut tasan samat asiat kun mitä mä äsken sanoin, en jaksanut koko keskustelua lukea perusteellisesti.
I hope your apple pie is freakin' worth it!
Rotta
Todellisuuden Avokämmen

^ Miksi olisi, jos esimerkiksi koiran omistaja/kisojen järjestäjä laskee koirien pisteet ennen liittoon lähettämistä, jolloin liitoissa tarvitsee vain lisätä ko. koirien pistemäärää sen verran kuin mitä se on saanut ja katsoa nouseeko se listalla vai ei.

Kaikki muu tossa olikin lähinnä toistoa.
Troya
Le-ppä-ker-ttu

Viesti Kirjoittaja Troya »

Rotta, nojoo, onhan se niinkin. En sitten huomaakkaan rankinglista-ideassa mitään pahaa. ^__^''
I hope your apple pie is freakin' worth it!
Kuskikärpänen
Hanipupu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kuskikärpänen »

No musta ainakin on usein tosi tylsää kun se koira sitten valioituu.
Sehän tarkoittaa, että kyseinen laji siirretään sivuun (koska yleensä valioille ei ole luokkia).
Mullakin tuli paimennusvaliot vaan parista kisasta, ja siellä se tuloslista on kalenterin alalaidassa näyttämässä tyhmältä, kun on niin lyhyt.

Agilitytuloslista näyttää jo paaaaljon kivemmalta, kun niitä kisoja oikeasti on monta, ja ne vievät tilaa. Ihan sama mitä sieltä on tullut, viimeinen vai ensimmäinen sija.
Siis kun mun mielestä pitkä, järkevästi järjestelty (taulukko) kisakalenteri on esteettinen. Se näyttää hyvältä.

Joku rankinglistahan olisi mielettömän kiva, kun niitä kisoja voisi tulla vaikka kuinka paljon. Sitten jos ei enää kiinnosta (kun tuloslista sen lajin kohdalla alkaa näyttää liiankin pitkältä), niin lopettaa vaan kisaamisen tsädäm. Ah. :mrgreen:
Kuva Kuva
Timberwolf
Velho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Homo (läski) kirjoitti:Joku rankinglistahan olisi mielettömän kiva, kun niitä kisoja voisi tulla vaikka kuinka paljon. Sitten jos ei enää kiinnosta (kun tuloslista sen lajin kohdalla alkaa näyttää liiankin pitkältä), niin lopettaa vaan kisaamisen tsädäm. Ah. :mrgreen:
Ja jos saisi jotain "vuoden 2008 parhaimmistoa" -titteleitä, olis kans todisteita siitä, että on saavuttanu jotain, vaikka oma koira tippuisikin listalla alemmas.
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Petra
Nakkisotilas

Viesti Kirjoittaja Petra »

No, ehkä nyt kuunnellaan Vermilin kanssa teidä vanhempia ja viisaampia (:D) ja pohditaan noita vFL'n sääntöjä uudestaan :) Tosiaan toi pistelista vois olla ihan mukava, mikäli siitä sais joitain titteleitä (kun niiden perässä aika moni tuntuu kilpailevan..)! Katsellaas nyt mitä me saadaan aikaan - ja kiitos ideoista!
lehmän löräys, BITCHES
Vastaa Viestiin