vSPKL suojelu-uudistus?

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Wolfie
Höpsö veitikka

vSPKL suojelu-uudistus?

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Mietin että kuuluuko tänne vaiko etsintäkuulutuksiin ja kysymyksiin, mutta tänne nyt kokeillaan.

vSPKLässä on suhteellisen suosittu koemuoto IPO, eli suojelukoe. Siinä on ollut samanlaiset säännöt kuin muissakin, että ALO1/ALO2 + AVO1/AVO2 + VOI1-VOI1-VOI1 ja koulariksi saa SchH1-3. Kuitenkin tuli nyt huomattua, että IRL SPKL:än sivuilla suojelu ei ookkaan niin yksinkertainen ja siksi ajattelin tavallaan kysellä lajin harrastajilta, onko tarvetta suojelun sääntömuutoksiin.

"Suomessa on käytössä kolme suojelukoemuotoa, IPO-koe, joka on kansainvälinen suojelukoe, VPG, joka on kansallinen suojelukoe sekä SchH, joka on saksanpaimenkoiraliitonikäyttämä rodunomainen suojelukoe saksanpaimenkoirille. Koeohjeet ovat miltei samanlaiset, joten kokeet ja niiden tulokset rinnastetaan täysin toisiinsa ja koirat voivat osallistua kaikkiin kolmeen suojelukoelajiin kunhan muut koeohjeiden määreet täyttyvät."
täältä lisää aiheesta

IPO luokista muuttuisi SPKL:än mukaan PASU, sillä IPO-koe on itsessään vain yksi PASU:n kolmesta vaihtoehdosta.
Vaihtoehtoina on joko tuon sovellus, tuon laittaminen käytäntöön tai nykyisten ohjeiden pitäminen ilman mitään muutoksia. Kyllä, osallistuminen ilmeisestikin suojeluun muuttuu sekavammaksi ja sen takia tätä ei ole pakko ottaa käytäntöön. Tosin virtuaalikoiramaailma on aina kunnioittanut oikean elämän sääntöjä, joten.

Ilmaiskaa ihmeessä lajin harrastajat mielipiteenne asiaan, sillä se on ihan oikeasti tärkeä ipon kannalta.
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2009 aktiivisin kävijä, nousukas, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2010 aktiivisin kävijä, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2011 fanittaja, päätirtinaurattaja
Vuoden 2012 lempinimien kerääjä, vitsien kertoja, aktiivisin kävijä, addikti, persoona
Vuoden 2014 pisimmät viestit, linssilude
Vuoden 2015 tyylilyyli
Vuoden 2016 tyylilyyli, linssilude, eniten aikaansaanut, avatar
Vuoden 2017 Bull Mentula, linssilude
Kirsi
Höpsö veitikka

Re: vSPKL suojelu-uudistus?

Viesti Kirjoittaja Kirsi »

Mä voisin kirjottaa tähän noita samoja juttuja, mitä juteltiin mesessä, muun kansan silmille.

Eli jos tuota haluaa lähteä mukaistamaan IRL:n sääntöjen mukaiseksi, niin minä olen ainakin mukana. Mutta sitten se, että miten tehdään. Olisiko tuossa sitten kaksi vaihtoehtoa: laittamaan saksanpaimenkoirille oma koulutustunnus muiden sekaan nykyisen kisaamistapaan, eli esimerkiksi näin (kopsasin vanhasta pk-kisastani, toivottavasti ketään ei haittaa nimiensä esiintyminen):
PASU (vastaa siis nykyistä "IPO"-sanaa) ALO
1-tulos 300-270 pistettä
Cpkn A Senhora Instante/Noemie 397p. ALO1 VPG1
Spu Hulttion Ged/Kirsi 398p. ALO1 SchH1
Bpgn Redwick Endless Story/Veerr 392p. ALO1 VPG1
spu Drama Overload Against Criminality/Jerry 389p. ALO1 SchH1
Cpku Wolfeye's Creepy Cavaljer/Viivi 387p. ALO1 VPG1
Rhu Zimraan Abd-El-Kader/Henji 385p. ALO1 VPG1
Slkn Yellow Lapland/Noemie 373p. ALO1 VPG1
... vaiko saksanpaimenkoirille kokonaan oma luokka, esimerkiksi näin:
PASU (vastaa siis nykyistä "IPO"-sanaa)

IPO ALO
Cpkn A Senhora Instante/Noemie 397p. ALO1 VPG1
Bpgn Redwick Endless Story/Veerr 392p. ALO1 VPG1
Cpku Wolfeye's Creepy Cavaljer/Viivi 387p. ALO1 VPG1
Rhu Zimraan Abd-El-Kader/Henji 385p. ALO1 VPG1
Slkn Yellow Lapland/Noemie 373p. ALO1 VPG1

ScH ALO
Spu Hulttion Ged/Kirsi 398p. ALO1 SchH1
spu Drama Overload Against Criminality/Jerry 389p. ALO1 SchH1
Mun mielestä tuo ei menisi liian hankalaksi, mutta saas nähdä mitä muut ajattelee. Tuossa PASU:ssahan on kolme eri suojelukoemuotoa: IPO, VPG ja SchH. Itse en näe tuon VPG:n tarpeellisuutta vmaailmassa, mutta joku voisi valistaa mua mitä tuo "kansallinen" -tarkoittaa kirjaimellisesti :mrgreen:. Kansainvälisen sentään ymmärrän, ja koska vkennelit ovat usein esitelty muualle maailmalle kuin Suomeen, niin sen takia itse kannattaisin VPG:n (jos se siis tarkoittaa vain Suomea) pois jättämistä.

Tehdään miten tehdään, mutta mun puolesta tuon IPO:n voisi ainakin muuttaa PASU:ksi, se kun se kerta oikeasti on.
Milja
Vuohenruokaa

Viesti Kirjoittaja Milja »

Omaan makuuni menisi kyllä melko vaikeaksi, ainakaan itse en saanut millään selkoa, miten homma toimisi. Kyllähän se toisi tiettyä realistisuutta, mutta omasta mielestäni nykyinen käytäntö on oikein toimiva ja helppo.
Don’t break a writer’s heart and think ink won’t spill.
Nora
Kanada
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nora »

^ Munkin mielestä menee hiukan vaikeaksi, en tajunnu miten tuo systeemi pelais, mut jos on kunnon ohjeet jne., kai sitä satunnaisesti kisauttelis. Nykyinen systeemi paljon helpompi. (:

// Niin. Mun koirien kolmoslajina on toi suojelu, tajusin kyllä, että tuo koskee vain ja ainoastaan IPOa. :D
Et hätt noch immer jot jejange.
Kirsi
Höpsö veitikka

Ottakaa sitten huomioon myös se, että tässä puhutaan vain ja ainoastaan suojelusta. Kaikki muut lajit (PAJÄ, PAHA, PAEK... jne) ei muuttuisi miksikään.
Janina
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Janina »

No mä kannatan! Omasta mielestäni ei menisi liian vaikeaksi ja kyllä ihmiset siihen systeemin tottuisivat, kunhan yrittävät ;) Ja ainahan on mahdollista ottaa pois, jos huomataan että systeemi ei toimi. Mutta pointtina siis se, että mä kannatan ideaa ja tajusin pääosin kuinka se sitten käytännössä toimisi.
Wolfie
Höpsö veitikka

Jokatapauksessa IPO voisi muuttua PASU:ksi, eli tulisi PASU ALO AVO ja VOI, vaikkei noita otettaisikaan käytäntöön.

Mut tosiaan joo, onhan tää hiukan sekavaa ja hankalaa aluks, mutta kun tän älyis, niin eiköhän tää menis jotenkin. Ja voihan noita aina muokata, esimerkiksi juuri niinkuin Kirsikin totesi, että ton kansallisen kokeen vois ottaa pois, koska kuitenkin suurin osa kenneleistä tosiaan sijaitsee muualla kuin Suomessa.

Minä henk. koht. kannatan ideaa myös, sillä tämän laittaminen toteen ei kuitenkaan käytännössä ole niin vaikeaa. Mielipiteitä tosiaan kaipailisin vielä lisää, sillä mielipiteet ovat jakautuneet aika tasaisesti.

Tiivistettynä niille jotka eivät tajunneet

IPO ALO, IPO AVO, IPO VOI muuttuu PASU ALO, PASU AVO, PASU VOI, koska niin on IRL:kin tapahtunut, eikä tuo tosiaan ole suuri muutos. Tosin pitää katsoa suojelulistan kanssa miten sitten tehdään, sillä ei-saksanpaimenkoirilla löytyy SchH arvoja, eikä kukaan niitä jaksa lähteä korjailemaan, kun koiria on monta sataa. Mutta siis ne ns. muut rodut (ts ei sakut), jotka ovat aloittaneet suojelussa niin, että ovat saaneet SchH koularin, niin saa ofc vetää sen loppuun KVA arvoksi asti tuolla, vaikka oikeasti sillä pitäisi olla VPG. Mut tosiaan sitten tosiaan vielä listoja ajatellen, niin VPG koirille kannattaa varmaan tehdä oma lista, tai vaihtoehtoisesti saksanpaimenkoirille oma lista. tosin se saattaa olla tosi ärsyttävää sitten tuloksia tarkastellessa keikkua kahden listan välillä.
Siksi olenkin ajatellut, että jos tämä tulee toimeen, niin suojelulista muuttuu niin että aluksi näytetään kaikki saksanpaimenkoirat sillä vanhalla taulukko koodilla ja sivun alhaalta löytyisi sitten ne muut rodut VPG koulareillaan. Jos kukaan tajusi :mrgreen:

Sitten kaksi vaihtoehtoa. Joko kaikki kisaavat samassa luokassa ja kaikki muut paitsi saksanpaimenkoirat saavat koulareiksi VPG:n eli alosta VPG1, avosta VPG2 ymsyms. ja saksanpaimenkoirille lisätään tunnus SchH1, SchH2 ymsyms.
TAI
Muille kuin saksanpaimenkoirille on luokka, jonka nimi pysyy IPO ALO, IPO AVO, IPO VOI, mutta saksanpaimenkoirat lajitellaan eri ryhmään, jonka nimeksi tulee ScH ALO, AVO VOI.

Itse kannatan ensimmäistä vaihtoehtoa, sillä kakkosvaihtoehto saattaa olla pienoinen este. Koska pitäisi anoa suojelukisoja eri nimellä ja ne pitäis vielä lajitella, ja tod. näk. koska ne ovat suojelun alalajeja, niin jotkut karsivat kokonaan sen luokan, minne saksanpaimenkoirat kuuluvat = saksanpaimenkoirille vähemmän suojelukisoja, joka ei oo tosiaankaan hyvä juttu. Tai vaihtoehtoisesti toisin päin.
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2012 lempinimien kerääjä, vitsien kertoja, aktiivisin kävijä, addikti, persoona
Vuoden 2015 tyylilyyli
Bee
Nostaa rautaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bee »

Mun mielestä tää ei ole ollenkaan huono idea! Alkuun saattaisi tulla jotain sekaannuksia, mutte eiköhän uudistus lähtisi pian rullaamaan. Toisi mukavaa realistisuutta, jos säännöt olisi samat kuin IRL-elämässäkin :) Kannatan Rebecan tavoin ykkösvaihtoehtoa. Tuntuu vain yksinkertaisemmalta ja selkeämmältä. Jos olisi omat luokat saksanpaimenkoirille, ne eivät välttämättä tulisi täyteen, vaikka rotu onkin suosittu.
but i'm lost, crushed, cold and confused

[/size]
Henji
Höpsö veitikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henji »

Pistän nyt lyhyen kommentin: kannatan Kirsiä (luokat muille ja sakuille, jätetään VPG pois) jos muutos koetaan tarpeelliseksi. Muutos on ihan ok, jos lopulta päätetyt säännöt tullaan sitten selittämään hyvin selvästi, että kaltaiseni törpötkin virtuaaliset suojeluharrastajat tajuavat. ;-) Ja kisajärjestäjiltä olisi mukava saada hieman myötätuntoa, jos alussa tulisi kilpailijoita ilmoittautumisissa töppäilyjä jotka eivät maata mullista.
Kati
Kriisissä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Mä olen itse pitänyt tätä nykyistä järjestystä ihan hyvänä ja riittävänä, mutta toki mikäs siinä jos joku tän uudistuksen saa todellakin toimimaan..
Iivi
Söi navetan kaksi nautaa

Viesti Kirjoittaja Iivi »

En kannata, minusta homma toimii nykyisellä tavallakin oikein hyvin ja jotenkin tuo kuulostaa hirveän monimutkaiselta.. Tosin se nyt voi johtua tästä aivotoimintaa häritsevästä krapulastakin :mrgreen: Jos tähän väännetään oikeasti _selkeät_ ja tarpeeksi _yksinkertaiset_ säännöt niin mikäs siinä sitten, mutta ei kannata liikaa asioita monimutkaistaa että aloittelijatkin ymmärtävät. Minä ainakin pidän siitä ettei tarvitse osata kaikkia IRL-sääntöjä pilkulleen tai lukea romaanin mittaisia selityksiä jotta voisi harrastaa virtuaalikoirailua.
Sunburn's | Kisaputki Aina Päällä | Yksityiset
Saa pyytää tuomariksi seuraaviin lajeihin: agility, flyball, koiratanssi, mejä, paimennus, palvelus, pelastus ja toko
Hobu
Analysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hobu »

Miekään en kannata, eihän melkein mikään laji noudata sääntöjä juuri niinkuin irlissä on. En lähtis turhaan tekemään suojelusta monimutkasempaa, kun nykyinen toimii aivan hyvin. (:
Kuva Kuva
Vuoden Taiteilija 2012
Marcia
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Marcia »

Täältä löytyy myös yksi joka ei tätä kannata. Itse en näe tätä mitenkään tarpeellisena, sillä se toisi enemmän sekannusta lajeihin (varsinkin kun tottunut kilpailemaan 3 vuotta suojelussa).

Mutta, jos tuo nyt kaikesta huolimatta tulee, mitä tämä VPG tarkoittaa?
Do you hate that you love me or do you love that you hate me?
All you bitches be bitin', I hope you don't give me rabies
Kirsi
Höpsö veitikka

^ Lue aloitusviestistä ;)
Wolfie
Höpsö veitikka

Joo, mä oon tosiaan miettinyt ja oon ajatellut, jos pidettäis kaikki vaan sellaisena kun ne on aina ennenkin ollut. Tämän toteuttaminen ei periaatteessa olisi hankalaa, mutta sinällään uudistus saattaisi kuitenkin sekoittaa ihmisiä, vaikkei toteutus olisikaan niin hankala.

Mutta joo, enpä mä usko, että tämä hirvästi harmittaa. Selkeämpänä tämä pysyy näin kun ilmoittautuminen on samanlainen kaikissa pk-lajeissa.

Mutta kuitenkin kysyn vielä, että onko se kaikille okta ja selkeetä, että IPO:sta muuttuu PASU. eli jatkossa PASU ALO, PASU AVO ja PASU VOI. sijoittuminen ja koularit etc pysyis samana. Kun pasu on irlissäkin niin ajattelin että olisiko se tarpeellista yms. mut tosiaan ei tääkään mikään pakko, vaikka tuskin tämä ketään sekottaa.
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2015 tyylilyyli
Vastaa Viestiin