Lilithiaan pääsisi totta kai, kisanäyttöä ja päälajeja voi katsoa koirilta. Uusimmat koirat ovat tammikuussa hommatut nartut, joten niiltä voi katsoa miten pitkälle olen tässä kolmessa kuukaudessa ehtinyt. Ottakaa kuitenkin se huomioon, että pidän suvullisia (/koiria joilta löytyy kasvattaja) tärkeämmässä kisautuksessa, joskin kaikki sakuni - niin suvulliset kuin tuodut - ovat kisautuksessa etuoikeutettuja, koska panostan kasvatukseni niihin (ja snautserit tietysti URosen puolesta, mutta snakuja mulla ei ole kuin kolme ja kaksi niistä tuonteja). Eli vaikka multa löytyy koiria niin Rainvalleynkin puolesta, niin tämä pääsisi silti suoraan superkisautuskoirien (mitä mulla tällä hetkellä on 3: kaksi sakua ja yksi snaku) joukkoon.
Siltikään en vanno ihan hirveää kisautusta, joskin liitot tulee tarkastettua muutaman kerran viikossa. Ei yleensä joka päivä, jonka takia kisat voi mennä helposti sivu suun. Rentoa kisautusta siis ja ihan fiiliksen mukaan (jos ei kiinnosta, niin annan olla). Viimeksi mulla on ollut pitkä tauko (kesti kokonaiset puoli vuotta) vuonna 2007, eli kolme vuotta sitten. :-DD No mutta kisautustahdin näkee kuitenkin parhaiten noilta nykyisiltä koirilta!
Sitten toiseen asiaan. Käyttökoirien kasvatus on Lilin tärkein pointti, joten olen todella nirso suvullisten saksanpaimenkoirien suhteen. Suvun täytyy olla suht. harvinainen (sukutaulusta ei saa löytyä Zicupa Teknetium nimistä koiraa tai sen sukulaisia. Tämän osaan kyllä katsoa itsekin.), joten en välitä vaikkei koiralla olisi (ollut) kuin yksi vanhempi olemassa. Tämä koira tulee jalostuskäyttöön, joten siltä kannalta on myöskin tärkeää ettei suku ole yleinen. Mua ärsyttää kisata koiraa vuoden ja sitten tajuta ettei sille voi teettää pientäkään pentuetta. :0
Tällä koiralla tulee olemaan poikkeuksetta käyttölinjaisen koiran kuvat, eikä välttämättä ollenkaan rakennekuvaa, joten en haluaisi näyttelylinjaisia vanhemp(i/a)akaan. Tästä olen kuitenkin valmis tekemään poikkeuksen, jos koira tai sen vanhemmat miellyttää mua muuten. Olen myös valmis odottamaan pentueita, jos niihin ei mene paria kuukautta kauempaa ja yhdistelmä miellyttää minua.
Harvinaisempi suku on kuitenki se tärkein asia, joten jos sulla on varastossa siltaselkävanhempien urospentu, niin anna vaan näytille. Kyllä mä sitten itse osaan päättää kelpuutanko vai en.