Furenzan A-pentue, Bpl

Ilmoita kennelissäsi syntyneestä pentueesta täällä.
Frisky
Ei enää ikinä uudestaan
Viesti:

Furenzan A-pentue, Bpl

Viesti Kirjoittaja Frisky »

Furenzan A-pentue, belgianpaimenkoira laekenois
SYNTYVÄT 16.05.

Kuva
© deanna_

Karkeakarvaisia belgianpaimenkoiria eli laekenoiseja ollaan kaavailtu maalis- tai huuhtikuulle riippuen vähän kysynnästä sekä täysin evm. sukuisen isän kisaamisesta. Pentuja tulee syntymään vain muutama, jotta jokaista voi käyttää tulevaisuudessa jalostukseen.

• Figger I'm King Here x Calamité de Couleurcirgue
[/b]
Isä on tälläkin pentueella oma koirani, varsinkin näyttelyissä huippumenestynyt BH vPVA PVV-09 vPFRAW-09 vFIN, vSWE, vN, vDK, vF, vPOHJ & vKANS PMVA Hk3 SchH2 FIN KVA vRH-TA Tk3 Figger I'm King Here. Fiko saapui minulle vuoden vanhana vuoden 2008 lopussa Ricean avustuksella Hollannista. Sen kasvattaja Carolina Füllert on maailmanlaajuisesti arvostettu laekenoisien ja saksanpaimenkoirien kasvattaja sekä ulkomuototuomari. Fikon taustalta löytyy niin hollantilaisia, saksalaisia, belgialaisia kuin englantilaisiakin koiria, myös monessa sukupolvessa Carolinan Figger -kasvatteja ja Carolinan upea kantanarttu onkin uroksen isoisoisoisoemo.
Näyttelykehiä aktiivisesti kieränyt Fiko on saavuttanut kaikkien mahdollisten piviko-maiden muotovalioiden, sillä on yhteensä kymmenen serttiä ja saman verran cacibeja. Parhaimmillaan poika on ollut RYP-2 Pohjoismaiden voittajassa 2009. Sanallisissa tuomarit ovat toistaneet lähinnä samoja asioita, mutta varsinkin Fikon päätä ja ilmettä ollaan kehuttu erinomaiseksi.
Käyttöpuolella Fiko on valioitunut pk-lajeissa ja paimennuksessa, minkä lisäksi se on virallinenpelastuskoira. Koiratanssista ollaan kerätty kokoon 136 pistettä ja vesipelastuksesta on läpäisty soveltuvuuskoe. Agilityssä uroksella on oikeudet viimeiseen luokkaan, tokossa kisataan voittajaluokassa. Ennen pentuetta toivoisin saavani Fikosta vielä toko- ja miksei agilityvalionkin.
Luoteeltaan Fiko on kiltti, mutta huomattavan pidättyväinen vieraita kohtaan. Sille tärkeintä on oma lauma ja tutut ihmiset, tuntemattomat eivät sen kiinnostusta saa heräämään. Siitä löytyy kaikki monipuoliselta palveluskoiralta vaadittavat asiat; se on nopea oppimaan, erittäin älykäs, miellyttämisen haluinen ja sopivan rauhallinen, vaikka treenaakin aina yhtä innokkaasti lukuun ottamatta vanhan kertaamista, sillä lukuiset toistot eivät ole uroksen mieleen.

Laekenoisseja on virtuaalimaailmassa vain muutama ja Fikon evm. sukuisuudesta huolimatta päätin valita pentueen emoksi ranskalaisen nartun nimeltään Calamité de Couleurcirgue ’Myléne’. Sen takaa löytyy lähinnä yhdysvaltalaisia koiria eikä sillä ole ollenkaan yhteyksiä Suomeen. Myléne ei ole juurikaan kiertänyt näyttelyissä, sillä sen omistaja ei ole niistä lainkaan kiinnostunut, vaikka menestys olisikin taattu. Ainokaisessa näyttelyssään narttu nimittäin oli rotunsa paras ja sijoittui neljänneksi RYP kehässä. Sen sijaan Myléne on saavuttanut jos jonkinmoista titteli käyttöpuolella, se nimittäin kisaa maailmanmestaruus tasolla suojelussa ja tokossa. Fyysisesti ja psyykkisesti terve narttu on luoteeltaan melko erilainen kuin Fiko. Se on avoin kaikkien kaveri, joka saattaa tunkea vieraidenkin syliin. Se rakastaa kaikkea ja kaikkia, oli kyseessä sitten metsälenkki, koirapuisto, lapsi, vieras koiralauma, räntäsade tai mutapolku. Lisäksi Mylénestä löytyy vauhtia ja energiaa enemmän kuin uskoa voi, se ei tunnu rauhoittuvan muuten kuin öiksi.

• Kenelle pentu?
[/b]
Niin kuin todettu, tähän pentueeseen tulee syntymään korkeintaan kolme tapausta, joita kaikkia on mahdollista käyttää jalostukseen. Järjen käyttö on kuitenkin sallittua, pieni määrä pentuja sekä toinen vanhemmista evm. koira olisi aika kiva elleivät laekenoiskanta sitten yhtäkkiä kasva räjähdysmäisesti. Pennut lähtevät ainoastaan monipuolisiksi käyttökoiriksi, rakennekuva ei ole ollenkaan pakollinen eivätkä täten myöskään näyttelyt. Muuten en teidän kisaamistanne halua säädellä, mutta toivoisin koirien suorittavan bh-kokeen ja valioituvan paimennuksessa.
Jalostuskäyttötoiveesta olisi hyvä mainita pentua varatessa, mutta toivon sinun olevan minuun yhteydessä myös pentujen ollessa ajankohtaisempia. Kuulumisia ei tarvitse laittaa, mikäli pitää minut ajan tasalla koiran osoitteesta ja ilmoittaa kuolemasta sekä noista pennuista. Pennulle etsitään tietenkin pysyvää kotia, mutta mikäli aiot luopua kasvatistani, ilmoita minulle, sillä usein haluan myydä kasvattini itse uuteen kotiin.

• Varaajat 3/3
[/b]
Frisky, Furenza, uros, mahdollisesti jalostuskäyttöön
Rebecca, Intiaanitarujen, uros, jalostuskäyttöön
Alexiina C., Kings Road , uros, jalostuskäyttöön

• Nimet
[/b]
A-pennuille siis a-kirjaimella alkavat nimet, Rebeccan ehdotuksesta joko siansaksaa tai englantia. Mikäli alla olevista nimistä ei löydy miellyttävää, voi noita toki itsekkin keksiä.

Furenza All About Us
Furenza Are You Ready
Furenza Around the Circle
Furenza Another Day
Furenza Against the World
Furenza Anything You Need
Furenza Annoying Rascal
Furenza Admiring Beauty
Furenza Adventure Is Danger
Furenza American Boy
Furenza Attitude Like Ice
Furenza Accept the Honor
Furenza Active Freak
Furenza As Dangerous As Predator jää Furenzaan

Furenza Axetuver Asoca
Furenza Awuio Aleia
Furenza Aderta Auluam
Furenza Anerda Avica
Furenza Aikera Arxea Rebecalle
Furenza Asago Abrata
Furenza Adixutre Apiha
Furenza Aderca Aquar
Frisky
Ei enää ikinä uudestaan
Viesti:

Re: Furenzan A-pentue, Bpm

Nyt on siis saatu jalostuskäyttö asia selvitettyä. Tähän pentueeseen otetaan kolme, korkeintaan neljä varausta ja kaikilla oikeus teettää pieni pentue. Jimistä tosiaan tuli nyt myös agilityvalio, joten sille tuskin on odotettavissa sen suurempia tuloksia enää juuri mistään, jäljestä ehkä jotain. (:
Frisky
Ei enää ikinä uudestaan
Viesti:

Re: Furenzan A- ja B-pentueet, Bpm&Bpl

Nyt olisi myös yksi laekenoispentu tarjolla ja Rebecalta kaipaisin vahvistusta varaukseen.
Wolfie
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

jooh, niin mä vahvistan. Tulee Intiaanitarujeen parin sakun ja belgin jatkoks. Jalostusoikeus olis tosi kiva. Mä ottaisin uroksen.
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2009 aktiivisin kävijä, nousukas, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2010 aktiivisin kävijä, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2011 fanittaja, päätirtinaurattaja
Vuoden 2012 lempinimien kerääjä, vitsien kertoja, aktiivisin kävijä, addikti, persoona
Vuoden 2014 pisimmät viestit, linssilude
Vuoden 2015 tyylilyyli
Vuoden 2016 tyylilyyli, linssilude, eniten aikaansaanut, avatar
Vuoden 2017 Bull Mentula, linssilude
Frisky
Ei enää ikinä uudestaan
Viesti:

Selväpä se, kuvat mä olenkin jo nähnyt.

Kyllä noita malinoissejakin joku haluaa vai mitä?
Frisky
Ei enää ikinä uudestaan
Viesti:

Viimeinen laekenois pentu sai nyt kodin, syntymäajasta ja muusta tulee lisää tietoa kunhan Fikosta tulisi tokovalio, nyt se siis on siirtynyt kisaamaan erikoisvoittajassa.

Jerry lopettaa virtuaalitouhuja, joten Damasta ei tulekkaan malinoispentueen emää. Mä koitan tässä lähiaikoina etsiskellä toista narttua, toki tänne voi tulla sanomaan, jos kiinnostaisi pentu Jimi x evm. narttu yhdistelmästä.
Wolfie
Höpsö veitikka

mulle käy erinomaisesti evm narttu

/ aa sori :D en tajunnu kattoo tarkemmi
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2012 lempinimien kerääjä, vitsien kertoja, aktiivisin kävijä, addikti, persoona
Vuoden 2015 tyylilyyli
Twiggy
Pohjasakan hämmentäjä

Viesti Kirjoittaja Twiggy »

Öö jos mä olin LUVANNUT Daman (mulla ei siis ole mitään muistikuvaa..:D) niin sitten käytä toki jos se on sun mielestä riittävästi kisannut.
Frisky
Ei enää ikinä uudestaan
Viesti:

Rebecca, toi tosiaan koski noita malinoispenikoita eli laekenoisien kohdalla ei ole mikään muuttunut.

Jerry, mä jotenkin ajattelinkin ettet sä enää muistanut, kun puhuit tuolla vähän siihen malliin. Tosiaan me sovittiin yvllä jonkin aikaa sitten, että kunhan Damasta tulee käyttövalio voin käyttää sitä jalostukseen. Tässä nyt kuitenkin kestää, kun ei varauksia kuulu, joten kyllä mä voin toisen nartun etsiä, sä voit lähettää Daman rauhassa bittiavaruuteen mun puolestani.
Twiggy
Pohjasakan hämmentäjä

Viesti Kirjoittaja Twiggy »

Okei..okei : D Mä oikeasti unohdan aina kaikki asiat jos yksärillä jostain sovitaan, hehe.. Mutta joo eli bittiavaruuteen suoraan sitten.
Frisky
Ei enää ikinä uudestaan
Viesti:

Re: Furenzan A- ja B-pentueet, Bpl(NIMET!)&Bpm

Laekenoiseille olisi nyt siis nimiä. Syntymäpäivästä en osaa vielä sanoa, sillä olen pitänyt muutaman viikon kisataukoa, eikä Fiko lähinnä siksi ole vielä saavuttanut kaipaamiani tuloksia.
Wolfie
Höpsö veitikka

Oli tosi vaikeeta päättää nimeä, kun niin moni miellytti, mutta Furenza Aikera Arxea tuohon nimeen päädyin.
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2015 tyylilyyli
Frisky
Ei enää ikinä uudestaan
Viesti:

Mun puolestani nämä laekenoisit voisivat syntyä lähiaikoina, jos vain Rebecalle sopii. Alexiinasta mä en ole hetkeen kuullut mitään, joten oletan, että kunhan tyttö palailee on okei, että pennut ovat jo syntyneet. Fikon tulokset nyt vähän jäivät, kun kisaaminen on käynyt hitaammalla eikä kisojakaan oikeastaan kamalasti ole ollut.

Miten olisi vaikkapa 16.05.?
Wolfie
Höpsö veitikka

Juu käy mulle ainaki hyvin, sivui teen pian.
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2015 tyylilyyli
Frisky
Ei enää ikinä uudestaan
Viesti:

Re: Furenzan A- ja B-pentueet, Bpl(SIVUJA!)&Bpm

Mun pojasta tuli Ässä. Ilmoitan sitten pennut itse vFCIn rekkariin kunhan saan kaikkien sivujen osoitteet.

edit. Joo siis eihän noilla tietenkään mikään kiire ole, toi pentujen syntymäkin tuli niin yllättäen. Kunhan nyt parin viikon sisällä kyhäät kokoon. :3
Vastaa Viestiin