Kuinka kauan?
-
- Ei riitä.
Kuinka kauan?
Mulla ois yks tai kaks kyssää.
Kun te teitte ensimmäisen kennelin, niin kuinka kauan teillä meni, että teitte toisen kennelin. Kuukausi? Vuosi?
Ja onko helpompaa tehdä yks kennu, joka kasvattaa montaa rotuu (+ lisäks ehkä yksärit)
Vai että melkein joka rodulle on oma kenneli?
Toivottavasti ymmärsitte ja vastauksia?
Kun te teitte ensimmäisen kennelin, niin kuinka kauan teillä meni, että teitte toisen kennelin. Kuukausi? Vuosi?
Ja onko helpompaa tehdä yks kennu, joka kasvattaa montaa rotuu (+ lisäks ehkä yksärit)
Vai että melkein joka rodulle on oma kenneli?
Toivottavasti ymmärsitte ja vastauksia?
-
- Söi navetan kaksi nautaa
Re: Kuinka kauan?
Mulla on ollut 9kk (koko virallisen puolen harrastamisen ajan siis) vain yksi kennel, enkä aijo tehdä uusia. Itse koen helpommaksi laittaa sekä kasvatusrodut, että "väärän rotuiset" samaan kenneliin. Silloin kaikilla koirilla on myös samantapaiset osoitteet, eikä kalentereita päivittäessä tarvitse mennä monella tunnuksella. Ja muutenkin tykkään ajatuksesta, että mulla on vaan yks "persoona" virtuaalimaailmassa, eikä niin että mulla on monta kenneliä ja kaikissa niissä eri elämäntarina. Välillä tietenkin tulee fiilis, että haluaa tehdä vaikka ja mitä, mutta esim. uusilla teksteillä (ja ajatuksella "enkö mä muka jo päättänyt, uskallankin tehdä mitään niin.." :D) olen pärjännyt vain TM:n kanssa. ;)
- sometimes I wish someone out there will find me
- 'til then I walk alone
-
- Syvällistä
Tein ensimmäisen kennelini loppuvuodesta 2007, toinen kennelini valmistui viime vuonna ja teemme Odean kanssa tällä hetkellä yhteistä kenneliä. Ennen minulla oli ollut kaksi kasvatusrotua yhdessä kennelissä, mutta sitten kyseinen asia alkoi ärsyttää minua, joten tein toiselle kasvatusrodulle oman kennelinsä. Olen ollut tässä siis jo hetken aikaa kahden eri kennelin keskellä, ja en ole kokenut asiaa vaikeaksi. Saattaa tosin johtua siitäkin, että minulla on vain vähän virtuaalikoiria - kuusi ja kaksi muuta koiraa, jotka omistan yhdessä Odean kanssa. Tietenkin kysymyksiisi on monia mielipiteitä, mutta itse olen kokenut tämän tavan helpoimmaksi.
- Eros
- Höpsö veitikka
- Viesti:
Yksi kenneli, monta rotua. Mulla on tällä hetkellä kaksi kenneliä ja ne työllistävät ihan riittävästi. Ulkoasujen vaihto on työlästä, sivujen rakentaminen ja muokkaaminen ei tosiaankaan käy hetkessä ja tietysti kisakalentereiden täyttäminen vie aikaa, yhtä lailla kuin kisautus. Filyrassa mä olen kasvattanut lk collieita, faaraokoiria, salukeja, afgaaneja, irlanninvesispanieleita ja tällä hetkellä kasvatusrotuna on vain faaraokoirat.
Liian paljon täällä näkee tyyppejä, jotka perustavat kennelin toisensa jälkeen ja ne kennelit pysyy pystyssä sen pari hassua kuukautta. Kennelin kasvatusrotua voi aina vaihtaa, eli musta ei ole mitään järkeä perustaa useita kenneleitä niiden rotujen takia.
Tärkeintä on että miettii tarkasti ne kasvatusrodut ja kennelin nimen, silloin kiinnostus pysyy helpommin yllä.
Liian paljon täällä näkee tyyppejä, jotka perustavat kennelin toisensa jälkeen ja ne kennelit pysyy pystyssä sen pari hassua kuukautta. Kennelin kasvatusrotua voi aina vaihtaa, eli musta ei ole mitään järkeä perustaa useita kenneleitä niiden rotujen takia.
Tärkeintä on että miettii tarkasti ne kasvatusrodut ja kennelin nimen, silloin kiinnostus pysyy helpommin yllä.
-
- Lassien tassuhiki
Voi, kun vielä muistaisinkin. Ensimmäisen kennelinihän tein msn.groupsille, mutta koska se poistettiin, oli aika lailla välttämätöntä tehdä uusi kennel sen tilalle. Voipi olla, että meni hieman yli vuosi, ja sitten teinkin tuwwilaan löydettyäni ihka uuden kennelin. Kaverikennelin, eli kokonaan toisen kennelin tein vasta tänä vuonna, eli menihän siihen se joku nelisen vuotta, ennenkuin uskalsin kahta kenneliä pyörittää samaan aikaan! Ehkä vähän kuitenkin kaduttaa.
Kahdessa kennelissä on se hyvä puoli, että jos on kaksi hyvin laajalti erilaista rotua (esimerkiksi meikäläisen sammarit sekä mudit&kroaatit eivät ole mitenkään samankaltaisia keskenään) kasvatettavana, niin ne eivät mene sekaisin keskenään. On huomattavasti helpompaa laittaa kasvatusperiaatteitakin pystyyn; laadukkaalla ja monipäisellä rodulla voi olla tiukat, harvinaisemmalla rodulla höllemmät vaatimukset. Huono puoli on päivittely ja kisoihin osallistuminen. Pitää päivittää kahta tismalleen eri sivustoa ja kisoihin ilmoittautuessa pitää muistaa, mikä koira on missäkin kennelissä ja millä osoitteella. Loppupeleissä taitaa olla helpompaa pitää vain yhtä kenneliä pystyssä useammalla rodulla.
Pointti kuitenkin on se, että suosittelen harkitsemaan, jos haluaa useamman kuin yhden kennelin. Aliarvioin täysin useamman kennelin vaatimat työt, kun mukaan lasketaan useampi muu sivusto. Eli en harkitsematta missään nimessä lähtisi tekemään useampaa pleissiä, ellei ole ahkera työmyyrä ja jaksaa sen stressin.
Kahdessa kennelissä on se hyvä puoli, että jos on kaksi hyvin laajalti erilaista rotua (esimerkiksi meikäläisen sammarit sekä mudit&kroaatit eivät ole mitenkään samankaltaisia keskenään) kasvatettavana, niin ne eivät mene sekaisin keskenään. On huomattavasti helpompaa laittaa kasvatusperiaatteitakin pystyyn; laadukkaalla ja monipäisellä rodulla voi olla tiukat, harvinaisemmalla rodulla höllemmät vaatimukset. Huono puoli on päivittely ja kisoihin osallistuminen. Pitää päivittää kahta tismalleen eri sivustoa ja kisoihin ilmoittautuessa pitää muistaa, mikä koira on missäkin kennelissä ja millä osoitteella. Loppupeleissä taitaa olla helpompaa pitää vain yhtä kenneliä pystyssä useammalla rodulla.
Pointti kuitenkin on se, että suosittelen harkitsemaan, jos haluaa useamman kuin yhden kennelin. Aliarvioin täysin useamman kennelin vaatimat työt, kun mukaan lasketaan useampi muu sivusto. Eli en harkitsematta missään nimessä lähtisi tekemään useampaa pleissiä, ellei ole ahkera työmyyrä ja jaksaa sen stressin.
- jennijAu-
- Alkupalat
Mä en ymmärrä sitä miks ihmiset tekee kennelin (tai ylipäänsä jonkun sivun) ja lopettaa sen kuukauden päästä, koska niitä hoitajia ei tullukkaan 20 niiku sillä yhellä kennulla oli, mutta se kennu onki ollu auki jo 3 -vuotta ja hupsista niistä ei hoidakkaan kun 4 ihan aktiivisesti. Monella ihmisellä on nykyään tapana saada minuutin inspis, tehä miinutissa suntuubille sivut, jossa linkit on KOIRAT!!!!!!! VIERASKIRJA!!!!!!!!!!!! -tyyliä. Harvoin tapaa semmosii kennelei mitkä on auki ja on ollu pitkään.
Muttajuu, itselläni oli eka kennel vuonna 2006 vai 2007 webbisivulla.(2008) Sitten opin kuitenkin html -kieltä ja lopetin sen ja tein html -kielelle sarahkennelin (jollekkin tuttu?) ja mul oli inspistä ja näin,(2009) mut sit sain domainin ja mua ei innostanu aina rekkaa kahelle tunnukselle, joten tein mun domainille uuden kennelin ja siinä ollaan pysytty (:
Muttajuu, itselläni oli eka kennel vuonna 2006 vai 2007 webbisivulla.(2008) Sitten opin kuitenkin html -kieltä ja lopetin sen ja tein html -kielelle sarahkennelin (jollekkin tuttu?) ja mul oli inspistä ja näin,(2009) mut sit sain domainin ja mua ei innostanu aina rekkaa kahelle tunnukselle, joten tein mun domainille uuden kennelin ja siinä ollaan pysytty (:
-
- Kanada
^ Oleks sä Sarah-kennelin pitäjä? Itse olen Nita, ja ostin sulta sillon kaksi pentua(kutsut), kenneliini Funside's. Tosiaan Funside's oli alunperin sekakennel webbisivuje-puolella. Pian kasvatusroduiksi muodostui kultsut ja labbikset ja muutettiin freewebs easy-puolelle. Kun huomasin, että kaikilla on oma html-kennel päätin itekkin perustaa. Muutettiin taas (kevät 2009). Muuton jälkeen aloin kisaamaan virallisissa kisoissa, sain kunnon uniikin ulkoasun sekä kasvatusroduista jäi kultsut, lähinnä kuvien takia. Nyt mulla on ollut Funside's pian 2.vuotta pystyssä ja olen tosi tyytyväinen :) Koirat ovat pärjänneet hyvin, kasvatit ovat ihan mukavassa jamassa myös.
Nyt mulla on ollut joko pari kuukautta pytyssä Luvaton, punasia irkkuja ja pointtereita kasvattava kennel. Minusta on hyvä tehdä kennel joka kasvattaa paria kolme rotua tai yhtä. Sen lisäksi voi tehdä yksärit tai pitää yksäreitä samassa kennelissä,mutta ei kasvata kyseistä rotua. Jos on joku 10-20 rodun kennel (ellei ole selvästi sekakennel) ei siitä mitään tuu. Olen samaa Eroksen kanssa, että liikaa kenneleitä jotka perustetaan ja lopetetaan. Nimen vaihdoksen ja rodunvaihdokset ovat ok, mutta toki nekin kannattaa miettiä tarkkaan ennen kuin tekee mitään.
Nyt mulla on ollut joko pari kuukautta pytyssä Luvaton, punasia irkkuja ja pointtereita kasvattava kennel. Minusta on hyvä tehdä kennel joka kasvattaa paria kolme rotua tai yhtä. Sen lisäksi voi tehdä yksärit tai pitää yksäreitä samassa kennelissä,mutta ei kasvata kyseistä rotua. Jos on joku 10-20 rodun kennel (ellei ole selvästi sekakennel) ei siitä mitään tuu. Olen samaa Eroksen kanssa, että liikaa kenneleitä jotka perustetaan ja lopetetaan. Nimen vaihdoksen ja rodunvaihdokset ovat ok, mutta toki nekin kannattaa miettiä tarkkaan ennen kuin tekee mitään.
If you can dream it you can do it
- Emine
- Kriisissä
Mä pystytin ekan kennelini Southcastin alkuvuodesta 2004, jonka jälkeen pystytin toisen kennelini Nauruloitsun vuoden päästä siitä (2005). Eka kennelini kuoli neljän vuoden olemassaolon jälkeen, koska en enää jaksanut ylläpitää sitä, eikä pentueille ollut juurikaan kysyntää. Kasvatin siellä siis neljää rotua: brasilianterriereitä, irlanninterriereitä, tollereita ja basenjeja.
Nauruloitsun, jonka perustin tokana täyttää nyt viis vuotta ja on edelleenkin mulle se kaikista rakkain kennel. Alkuvuosina myös yritin perustaa kaikennäköisiä muitakin kenneleitä mutta ne oli just sellasia hetken mielijohteita, minne ei ees koskaan päätynyt yhtäkään eläintä.
Perustin virtuaalitila Averiman nyt 2010 alkuvuodesta, jossa kasvatan kaikkia eri rotuja, plus sitten kissoja, kaneja ja rottia löytyy. Koen kuitenkin olevani aktiivisempi Nauruloitsun kanssa. Naurishan kasvattaa siis vain ja ainoastaan basenjeja, ja musta on helppoa keskittyä vain yhteen rotuun kun tuntuu et kaikki on paljon yksinkertaisempaa. :D Kyllä mä silti noiden Averimankin haukkujen kanssa jaksan.
Mutta täähän nyt riippuu ihan ihmisestä itsestään ja siitä kuinka paljon panosta jaksaa laittaa kenneleihinsä ja koiriinsa. Kyllä joillain tyypeillä voi ihan hyvin olla viisikin hyvin toimivaa kenneliä. :>
Nauruloitsun, jonka perustin tokana täyttää nyt viis vuotta ja on edelleenkin mulle se kaikista rakkain kennel. Alkuvuosina myös yritin perustaa kaikennäköisiä muitakin kenneleitä mutta ne oli just sellasia hetken mielijohteita, minne ei ees koskaan päätynyt yhtäkään eläintä.

Perustin virtuaalitila Averiman nyt 2010 alkuvuodesta, jossa kasvatan kaikkia eri rotuja, plus sitten kissoja, kaneja ja rottia löytyy. Koen kuitenkin olevani aktiivisempi Nauruloitsun kanssa. Naurishan kasvattaa siis vain ja ainoastaan basenjeja, ja musta on helppoa keskittyä vain yhteen rotuun kun tuntuu et kaikki on paljon yksinkertaisempaa. :D Kyllä mä silti noiden Averimankin haukkujen kanssa jaksan.
Mutta täähän nyt riippuu ihan ihmisestä itsestään ja siitä kuinka paljon panosta jaksaa laittaa kenneleihinsä ja koiriinsa. Kyllä joillain tyypeillä voi ihan hyvin olla viisikin hyvin toimivaa kenneliä. :>
höpötipöpötipöp
aivan liian kauan virtuaalikoirailua
aivan liian kauan virtuaalikoirailua
- Aamu
- Kanada
- Viesti:
Mun eka kenneli oli Scamble, joka syntyi marraskuussa -09. Kasvatusrotua ne miettinyt sekuntia kauempaa, olihan kotonanikin cockeripoika ja -rouva silloin (nyk. vain herra...). Toin yhden cockerin ja amerikancockerin ja perään otin Miiralta Copelista pennun. Näiden kisatus oli hauskaa, mutta en tiedä miksi, ehkä ulkoasun/koodin/idean, rodun tai hahmottelun, se alkoi tylsistymään nopeasti. Tuloksia en saanut haalittua mistään.
Juteltiin kerran Shanyan kanssa mesessä ja olin todella kiinnostunut ylläpitämään toisen ihmisen kanssa virtuaalikenneleitä. Kysäsin vain, että kiinnostaisko tällainen ja myöntävä vastaus tuli. Roduksi päätettiin bortsu, vain koska minulla oli paljon kuvia niistä. Shanya ei kuitenkaan kisannut tai ylläpitänyt Padronen sivuja, joten se jäi vain minun harteilleni kun Shanya lopetti toimintansa Padronen kasvattajana. Eli minulla oli 2 kenneliä. Bortsujen kasvattaminen oli hauskaa, sillä sain Hobulta koiran jolla oli jo yksi vKUMA. Se oli silloin paljon ja aloin kisaamaan enemmän.
Pian sen jälkeen, ehkä maaliskuussa -10 Scamble lopetti. Koirilla ei ollut tuloksia, toisin kuin bortsujen kasvatus ja kisautus kukoisti. En ihmettele tätä ollenkaan, sillä kun rotua ei harkinnut, ei miettinyt mihin lajeihin haluaa paneutua, ei pääse puusta pitkälle.
Minusta on typerää sellainen, että luodaan nyt kenneli jonka pidän kuukauden jonka sisällä on ollut yksi pentue ja sitten vaihdetaan nimi. Ja vielä jos se toistuu monissa omissa kenneleissä se on rasittavaa ja typerää mielestäni. Myös se, mitä minulla kävi Scamblen kanssa, mutta vähän aikaisemmin (esim. parin kuukauden pystyssä ollut kennel) on tyhmää.
Kannattaa todella miettiä mitä haluaa kasvattaa ja miksi juuri tätä rotua, riittääkö aika ja kauanko innostusta riittää tähän. Tämän hetkiset kennelini, Padrone ja Piiritetyn, pysyy niin kauan kuin on mahdollista ja innostus riittää itse virtuaaliharrastukseen näiden harkintojen jälkeen.
Juteltiin kerran Shanyan kanssa mesessä ja olin todella kiinnostunut ylläpitämään toisen ihmisen kanssa virtuaalikenneleitä. Kysäsin vain, että kiinnostaisko tällainen ja myöntävä vastaus tuli. Roduksi päätettiin bortsu, vain koska minulla oli paljon kuvia niistä. Shanya ei kuitenkaan kisannut tai ylläpitänyt Padronen sivuja, joten se jäi vain minun harteilleni kun Shanya lopetti toimintansa Padronen kasvattajana. Eli minulla oli 2 kenneliä. Bortsujen kasvattaminen oli hauskaa, sillä sain Hobulta koiran jolla oli jo yksi vKUMA. Se oli silloin paljon ja aloin kisaamaan enemmän.
Pian sen jälkeen, ehkä maaliskuussa -10 Scamble lopetti. Koirilla ei ollut tuloksia, toisin kuin bortsujen kasvatus ja kisautus kukoisti. En ihmettele tätä ollenkaan, sillä kun rotua ei harkinnut, ei miettinyt mihin lajeihin haluaa paneutua, ei pääse puusta pitkälle.
Minusta on typerää sellainen, että luodaan nyt kenneli jonka pidän kuukauden jonka sisällä on ollut yksi pentue ja sitten vaihdetaan nimi. Ja vielä jos se toistuu monissa omissa kenneleissä se on rasittavaa ja typerää mielestäni. Myös se, mitä minulla kävi Scamblen kanssa, mutta vähän aikaisemmin (esim. parin kuukauden pystyssä ollut kennel) on tyhmää.
Kannattaa todella miettiä mitä haluaa kasvattaa ja miksi juuri tätä rotua, riittääkö aika ja kauanko innostusta riittää tähän. Tämän hetkiset kennelini, Padrone ja Piiritetyn, pysyy niin kauan kuin on mahdollista ja innostus riittää itse virtuaaliharrastukseen näiden harkintojen jälkeen.
It lurks behind you.
- - Padronen bortsut - Piiritetyn partikset & perrot - Northeastin terrierit -
-
- Söi navetan kaksi nautaa
En vaan voi ymmärtää, miten innostus saattaa lopahtaa ulkoasun takia, kun se ei kuitenkaan ole mielestäni pääasia? :D Rotuvalinnan pitäisi kyllä olla sellainen, etteivät pienet asiat sitä kasvatusintoa kaada. Ja muutenkin, ulkoasua voi aina vaihtaa. /otAamu kirjoitti:Näiden kisatus oli hauskaa, mutta en tiedä miksi, ehkä ulkoasun takia, se alkoi tylsistymään nopeasti.
- sometimes I wish someone out there will find me
- 'til then I walk alone
-
- Lassien tassuhiki
- Viesti:
Mulla on ollut vain jo useampi kennu noin 1,5vuoden aikana. Tälä hetkellä vain yksi ja muita ei enää ole tarkoitus tullakkaan!
-
- Kriisissä
Olen monesti yrittänyt laittaa alulleen kenneleitä yhden ja ainoan lisäksi, mutta jokin ainaa vaan käskee lopettamaan sen toisen. Alkuaikoina vaihdoin puolen vuoden sisällä kennelin nimeä varmaan 10 kertaa ja kasvatusrotukin ehti vaihtelemaan chihuista aina tanskandoggeihin. Pian kuitenkin koin herätyksen ja päätin että pidän vain yhden kennelin ja otan jonkin mahdollisimman erilaisen rodun. Päädyinkin jostain syystä ranskanbulldoggeihin (joita olen ennen vihannut), enkä kyllä enää vaihtaisi kasvatusrotua.
Toista kenneliä en suosittele tekemään ennen kuin on aivan varma, että pystyy sitä yhtäkin pitämään yllä :)
Toista kenneliä en suosittele tekemään ennen kuin on aivan varma, että pystyy sitä yhtäkin pitämään yllä :)
61°07 45 N 21°30 20 E
- Juliétte
- Nakkisotilas
- Viesti:
Mulla on kaksi kenneliä, joissa kasvatan eri rotuja. Mun mielestä ei kannata sekoittaa ja kasvattaa esim. FCI1 ja FCI9-roturyhmiä samassa kennelissä, koska ne on niin erilaisia. Ei kuitenkaan kannata tehdä liian monta, sitten se menee sekavaksi. Mulla oli ollut Beroep vajaan vuoden, kun pystytin toisen kennelin. Kisakalenterien päivittelyä yms. helpottaa hirveästi, kun luo vielä yhden tunnuksen juuri koirien sivuille, jonne sitten laittaa kaikki koirat. Esim. mulla on osoitteina beroep.webs.com ja punakullan.webs.com, mutta kaikkien koirien osoite on julietteprivates.webs.com/koirannimi :)
-
- Vuohenruokaa
- Viesti:
Mulla on yksi kennel, Gendarme's, joka on perustettu v. 2004, ja joka taitaa virtuaalimaailmassa jo olla aika lailla senioriluokkaa :D Itse asiassa, 6-vuotispäivä taisi mennä tuossa muutama päivä sitten. Kasvatan Gendarmme'sissa kolmea rotua, itselleni on ollut helpompaa pitää kaikki kasvatusrodut samassa paikassa, kuin jakaa niitä useampaan eri kenneliin. Vaikka kasvatusrotuni ovat eri roturyhmistä ( FCI1 saksanpaimenkoira, FCI6 dalmatiankoira & FCI 9 toyvillakoira) ei niiden kasvattaminen samassa kennelissä ole mitenkään vaikeaa tai sekavaa, vaikka rodut ovat hyvin erilaisia. Lisäksi kennelissäni on vielä koiria jotka kuuluvat 2, 3, 5, 8 & 10, kaikki samassa kennelissä :)
Gendarme's|vDL|YVNL
Vuoden 2011 Liitonpitäjä
Nyt on Muumilaaksossa asiat sen verran sekaisin, että paluu tapahtuu tässä kevään aikana, kun normaali järjestys on palautettu.
Taukoilee välillä ties minkä syyn takia, back in bisnes pääasiassa kuitenkin.
Vuoden 2011 Liitonpitäjä
Nyt on Muumilaaksossa asiat sen verran sekaisin, että paluu tapahtuu tässä kevään aikana, kun normaali järjestys on palautettu.
Taukoilee välillä ties minkä syyn takia, back in bisnes pääasiassa kuitenkin.
-
- Analysaattori
- Viesti:
Mulla oli ekan virtuaalikoiraharrastusvuoden aikana kaiketi viis virtuaalikenneliä yhtä aikaa, mutta oli tosi työlästä aina loikkia sivuilta toisille, että sai kaikki päivitettyä ja kisatulokset lisättyä. Aikanaan sitten laitoin kaikki 50 koiraa samojen sivujen alle ja homma helpottu huomattavasti. 

Tassutellen Tessun tahtiin + Ensimmäistä odottamassa
Aina tulee olemaan eskimoita, jotka neuvovat Kongon alkuasukkaille miten menetellä helteen tullen. - S.J. Lec
Aina tulee olemaan eskimoita, jotka neuvovat Kongon alkuasukkaille miten menetellä helteen tullen. - S.J. Lec