Virtuaaliset näyttelytuomarit

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Timberwolf
Velho
Viesti:

Virtuaaliset näyttelytuomarit

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Tämän keskustelun ei ole tarkoitus osoittaa syyttävällä sormella ketään tiettyä tuomaria, vaan täällä olisi tarkoitus keskustella rakentavasti siitä, miten tuomaritoimintaa ja "asiakkaiden" tyytyväisyyttä voitaisiin parantaa.

Mua on vähän aina ottanut päähän se, että iso osa VFCI:n listoilla olevista tuomareista on enemmän tai vähemmän epäluotettavia. Ja epäluotettavalla mä tarkoitan seuraavia seikkoja:
- ei vastaa tuomaripyyntöihin
- vastaa toistuvasti, ettei ehdi
- ottaa tuomaripestin vastaan, mutta tuloksia ei kuulu kyselyistä huolimatta
- ottaa tuomaripestin vastaan, eikä sen jälkeen vastaa sähköposteihin

Tiedän olevani hieman tekopyhä tässä asiassa, koska en itse ole koskaan suorittanut tuomarikoetta, mutta onhan mulla silti oikeus ilmaista mielipiteeni asiassa.

Olen itse ollut järjestämässä viittä suurnäyttelyä (Maailman- ja Euroopanvoittajia) ja yhden pienen rotuerkkarin pidin itsekseni joskus ja voin sanoa, että kolmessa vuodessa opin tietämään aika ison osan tuomareista. Pitkästä tuomarilistasta löydän nopeasti katsottuna vain muutaman tuomarin, joihin todella osaan luottaa ja tiedän, että tulen saamaan tulokset ajallaan. Lopuista sitten mulla ei joko ole mitään muistikuvaa tai sitten muistan, että "juu, tuolta en saanut tuloksia ydinpommituksesta huolimatta." Nyt oon ollut puolisen vuotta täysin ulkona koko hommasta, eivätkä uusimmat tuomarit tunnu tutuilta.

Mä oon aina tuomareita etsiessäni kihissyt sitä, että aina siihen kyselyynkään ei vastata. Kuinka hankalaa on vastata mailiin "anteeksi, en tällä kertaa ehdi"? Ja miksei saman tien voi mailata VFCI:lle ja kertoa, että jää tauolle?

Onhan E&K:n puolella noita "aktiiviset näyttelytuomarit"- ja "kilpailut vailla tuomaria"-threadit, mutta musta olisi mukavampaa, jos se VFCI:n sivuilla oleva listaus ajaisi ainakin aktiivisten tuomareiden asiaa, eikä vain olisi siellä hengaamassa.

Lisäksi kaipaisin tasotestejä ja aktiivisuuskyselyitä säännöllisesti, mutta niistä aiheutuva työmäärä lienee liian suuri.

Mulla ei nyt ajatus jaksa pysyä kasassa, mutta jatkakaa te.

//: Jepajee, korjasin usein-sanan toistuvaksi.
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Esme
Kanada

Re: Virtuaaliset näyttelytuomarit

Viesti Kirjoittaja Esme »

Joo, samaa mieltä täällä. Eikö vois laittaa jonkun VNTL:n (VirallistenNäyttelyTuomareidenLiitto) pystyyn joka sitten vois tehdä "pistokokeita", aktiivisuustestejä yms.? vFCI rahkeet ei varmaan ihan tuohon riitä, joten kannatan tässäkin ihan omaa liittoa joka sitten hoitelisi nämä asiat vFCI:n puolesta, ja pitäisi listaa aktiivisista tuomareista joiden aktiivisuus perustuu näihin "pistokokeisiin" ja aktiivisuustesteihin...
Onnea On - border collies
Timberwolf
Velho
Viesti:

Niinno näyttelytoiminta on jo valmiiksi eristetty VFCI:stä, että uusi liitto ei auttaisi mitään. Eikä mun mielestä kannata edes jokaisen ongelman edessa alkaa pykäämään sille pyhitettyä liittoa, koska uusi nimi ei poista ongelmaa.
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Eros
Höpsö veitikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eros »

Ottakaa huomioon että vFCI ei millään tavalla kouluta/valvo tuomareita, sieltä löytyvät ainoastaan aktiiviset sekä tauolla olevat tuomarit, plus teoriakoe. Minä ylläpidän vFCI:n molempia tuomarikokeita ja myös tarkistan ne. Uusia tuomareita yleensä pidän ekat viikot ja kuukaudet silmällä mahdollisten virheiden varalta ja niihin puutun heti jos sellaisia jostain näyttelystä löytyy. Tasossa ei minun mielestä ole mitään vikaa mutta aktiivisuudessa sitäkin enemmän. Olen jo monta viikkoa kelaillut pitäiskö mun lähettää jokaiselle tuomarille viesti, johon pitää vastata viikon sisällä tai lentää veke listalta. Se ei voi olla niin vaikeaa lähettää viesti haluavansa tauolle. Koska toi epäaktiivisuus todella kyrpii mua, ihmiset tekevät kokeet hirveällä vaivalla mutta motivaatio ei tunnu riittävän itse tuomarointiin. Ja sitten löytyy niitä urpoja, jotka haalii kilokaupalla rotuja luokittavaksi eivätkä suoriudu niiden arvostelusta kunnialla eli ajoissa.

Mitään liittoa en kannata, mulla ei ole aikaa tai jaksamusta ylläpitää sellaista enkä näe sen pystyttämisessä muutenkaan mitään kannattavaa. Mutta mielipiteitä kyllä otan mielelläni vastaan ja muita parannusehdotuksia kaikin puolin.
Marcia
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Marcia »

Timberwolf kirjoitti:- vastaa usein, ettei ehdi
Tääkin riippuu periaatteessa niin monesta asiasta. Esimerkiksi tietty aika (mm. koeviikot) voi olla huono aika tuomarille. Tai jos on ennestään muutamia näyttelyitä tuomaroitavana. Itsehän esimerkiksi vastasin sinulle että en ehdi, koska minulla oli n. 80 koiran luokka tuomaroitavana. Pyrin nyt jatkossa ottamaan tuomarointihommia enemmän, mutta tokihan pitää katsoa ennen vastaamista tuomaripyyntöön, että jaksaa oikeasti tuomaroida ne koirat.
Do you hate that you love me or do you love that you hate me?
All you bitches be bitin', I hope you don't give me rabies
Timberwolf
Velho
Viesti:

Joo toki mä ymmärrän, että aina ei ehdi, mutta joillain sekin on toistuvaa. Ja sun kohdalla mua ei ees sapettanut, koska sä sanoit, mikset ehdi. Lisäksi mun mielestä on ihan järkevää, ettei kasaa niitä tuomarointihommia liiaksi, koska silloin yleensä tulee niitä unohduksia ja rästiin jääviä tuomarointi hommia.

Toi kohta on ehkä osittain sellainen "pakko saada listan täytteeksi vielä jotain!"-kohta, mutta toisaalta siellä on se usein-sana. Jos on oikeasti pidempään kestävä elämäntilanne, jolloin ei vaan ehdi, niin musta kannattaisi tylysti vain ilmoittaa tuomarilistan pitäjälle, et oon tauolla.

//: Korjasin sen usein-sanan sieltä ja siitä tuli "toistuvasti". :--D
Kuva

Vuoden...
Zandie
Epätoivoinen katse

Viesti Kirjoittaja Zandie »

Itse en ole vähään aikaan näyttelyitä järjestänyt, eli en osaa sieltä toisesta päästä asiaa tarkastella, mutta tuomarina voin muutaman sanan sanoa. Olen tällä hetkellä sellaisessa elämäntilanteessa, että ihan jatkuvasti en pysty koneella istumaan virtuaalikoirien parissa, joten ne tuomarinhommatkin jäävät vähälle. En halua kuitenkaan laittaa tuomarilistalle olevani tauolla, koska se karkoittaisi kaikki kyselijät ja silloin tällöin sitä aikaakin löytyy. :) Lisäksi tapanani on antaa sanalliset kaikille koirille jotka arvostelen (mitä suosittelisin kaikille tuomareille, ainakin niille jotka eivät arvostele mitään älyttömän isoja määriä).

Muistan, että silloin kun minä pidin tuota VFCI:n tuomarikoetta oli useinkin keskustelua tuomareiden aktiivisuudesta. Silloin ei oikein keksitty mitään ratkaisuja, toivottavasti nyt keksittäisiin. :)
Sometimes sunshine does not want to shine on me
caza
Syvällistä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caza »

Minä myönnän syyllistyväni "en ehdi" -viesteihin tällä hetkellä 100% ajasta. Lähetin joskus muutama kuukausi takaperin kaksikin viestiä, että laittaisivat minut taukoileviin tuomareihin ja muistaakseni siellä olinkin hetken, mutta jostain syystä olen nyt taas aktiivisten joukossa. Pitäisi varmaan lähettää uusi viesti.. Mutta itselläni syy on ihan vain se, että olen tällä hetkellä jenkeissä opiskelemassa eikä aikaa tuomaroinnille löydy. Yritän kuitenkin joka kerta vastata tuomarointikyselyihin ja ainakin tietääkseni olen tähän mennessä vastannut kaikille.

Mutta ymmärrän pointtisi, itselleni tuon viestin lähettäminen tuntuu vain olevan ylitsepääsemätön homma, kun olen sen jo ainakin kahteen kertaan lähettänyt. Voisi olla hyvä tuo Eroksen idea, että lähettäisi aina silloin tällöin viestin tuomareille ja vastauksesta tai vastaamattomuudesta riippuen tuomari siirrettäisiin taukoileviin ja jos ei moneen kuukauteen näy missään niin lopettaneisiin.
Ettore & Exceltic
Haukkuvat laiskaksi, vaikken ole mitään tehnyt.
Eros
Höpsö veitikka
Viesti:

Mä huomenna laitan tuomareille "aktiivisuusviestin" ja sen perusteella katotaan sitten katotaan montako jäljelle jää. Pahoin pelkään ettei kovin moni.
Minnea
Kanada

Viesti Kirjoittaja Minnea »

Njoo mulla on ollut varmaan kahden vuoden "tauko" mun tuomaroinneissa, mutta olen kuitenkin tehnyt satunnaisia tuomarikeikkoja silloin, jos tuomaria ei ole millään löytynyt. Tosin mun viimeisestä tuomaroinnista on varmasti reilu vuosi aikaa... Lukio saa kyllä kaikki syytteet ajanpuutteestani! >:|

Haluaisin, että tuomaritietoihini tehtäisiin muutoksia. Ensinnäkin, listalla oleva sähköpostini ei ole enää käytössä, vaan käytän nykyään virt. hommissa osoitetta minnea.isg at hotmail.com. Jos sen voisi tuonne vaihtaa niin olisi kiva. :) Toiseksi, voitaisiinko "tauolla"-status poistaa kohdaltani? Voin taas aloittaa näyttelytuomaroinnin, en välttämättä kovin aktiivisesti, mutta toivottavasti sen verran, että tuomaritilanne helpottuisi. :)
älä sano että olet ihastunut minuun
saatat tarkoittaa sitä
Elina
Analysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Elina »

Jos jossakin on tuomaripulaa niin en ole ainakaan tietonen asiasta, eli minun sähköpostiin ei ainakaan ole yhtä ainutta tuomarointipyyntöä tullut pitkään aikaan. Lähinnä itse tarjoutumalla oon saanu tuomarointihommia. :mrgreen: Sais niitä olla enemmänkin ihan sähköpostilla tai yv:llä kysyttynä, kun en seuraa näyttelytopikkeja enkä näyttelyiden sivuja (tai tuomaritilannetta) juurikaan. Voihan tietenkin olla, että 5&9-ryhmille on tuomareita niin paljon, että vaan innoikkammille riittää tuomaroitavaa?
Tassutellen Tessun tahtiin + Ensimmäistä odottamassa

Aina tulee olemaan eskimoita, jotka neuvovat Kongon alkuasukkaille miten menetellä helteen tullen. - S.J. Lec
Mima
Lassien tassuhiki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mima »

Pivikon tuomareilla samanlaisia ongelmia...
Susityttö
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Susityttö »

^Kyllä mulla ainakin pivikon tuomarit on suurimmaksi osaksi vastaillut kunnolla :) Itse harrastelen massapostitusta ja hyvin sain pivikon Ranskan voittajaan tuomarit. Onhan siellä toki joitain jotka eivät tuomaroi / vastaa kyselyihin, mutta kyllä musta yleisesti ottaen pivikon tuomarit hoitavat hyvin hommansa ja vastaavat kyselyihin.
Mua harmittaa kun pivikon suunnalta ei ole tullut yhtään tuomarointipyyntöjä (tosin näyttelyitäkin on ollut aika heikosti). En jaksa itseäni mainostella jossain töpöissä, mutta kyllä sitä tuomaointi intoa olisi jos vaan kyselyjä tulisi.

edit // Kyl mä tuon tiedän eikä mulla ollut mikään tarkotus vertailla valokuvallisten tuomareita ja piirrettyjen tuomareita. Kuhan vaan Frisun viestiin vastailin.
Eros
Höpsö veitikka
Viesti:

No pivikot on taas ihan eri asia, niitä on ensinnäkin puolet vähemmän kuin valokuvallisia koiria ja sen takia tuomarien on helpompi ottaa vaikka parikin ryhmää näyttelyistä. Ja kun ryhmissä on se about 30 koiraa ei arvosteluun menee kovin kauan.
Timberwolf
Velho
Viesti:

Mulle tuli mieleen vähän karu systeemi...

Pitäisikö ottaa käyttöön jonkinlainen ilmiantokäytäntö? Siis sellainen, että järjestelmällisesti näyttelyiden pitäjät ilmoittavat tuomareista, jotka eivät vastaa viesteihin tai jotka eivät kyselyistä huolimatta saa lähetettyä lupaamiaan tuloksia? Ja kun yhdestä tuomarista on tietyn ajanjakson sisällä tullut riittävästi ilmoituksia, niin Eros (vissiin yksin hoitelet tätä hommaa nykyisin?) itse ottaisi yhteyttä ja kyselisi tilannetta. Seurauksista en oikein tiedä, sillä hyllyttäminen ei oikein kannustaisi jatkamaan enää, mutta ainakin silloin voisi ilmoittautua tauolle tai jotain?

Erokselle pitää kyllä nostaa hattua siitä, että jaksat tehdä töitä koko tuomarirumban kanssa!
Kuva

Vuoden...
Vastaa Viestiin