M: Tolleri narttu!

Virtuaalikoirien myynti- ja ostopaikka.
Vastaa Viestiin
Avatar
Nortsi
Epätoivoinen katse
Viestit: 469
Liittynyt: La Heinä 14, 2012 11:14 pm
Viesti:

M: Tolleri narttu!

Viesti Kirjoittaja Nortsi »

nsn Fixious Smiling Back At Me "Milla"
- Ei jälkekäisiä
- Ei kisa tuloksia
- Sukua 3-polvea
- 2 sisarusta, joilla ei kummallakaan jälkeläisiä
- Syntynyt 25.10.2013
- Pentueen sivulle (Koiran nimeä mahdollista muuttaa)
- Rekisterinumero VTR-12714

Millan omistajasta ei ole kuulunut mitään ja koira on ollut pian jo 4kk täysin toimeettoma. Millan tulevan kodin toivoisin olevan pysyvä, tai edes mahdollisimman pitkäaikainen. Toivoisin edes pientä kisaamista, esimerkiksi nomessa, tokossa ja mejässä, jonka lisäksi BH- koe tulisi suorittaa jossain vaiheessa koiran "elämää". Kuvat saa vaihtaa ja nimeäkin voi muuttaa, ylläolevassa linkissä pentuetopiciin löytyy muut nimivaihtoehdot, sekä vähän lisäinfoa pentueesta. Millaa saa käyttää jalostukseen järkenkäytön kera, mutta ensin tulisi kuitenkin kisata.
Fixious, Sladodel, Yksityiset & vKUJ -- VUODEN KENNELINPERUSTAJA 2013

PIENTÄ HILJAISELOA
Ziwa
Le-ppä-ker-ttu
Viestit: 132
Liittynyt: Ma Marras 11, 2013 8:16 pm

Re: M: Tolleri narttu!

Viesti Kirjoittaja Ziwa »

Jos sä mulle uskallat antaa, niin ottaisin Millan mielelläni Ankkalampeen kahden labukan ja yhden tolleripojan seuraksi. Nomessa neiti pääsisi heti kisaamaan, kaksi meidän noutajistamme ovat jo valioita. Sen lisäksi toko/agility, mejä, palveluskoirakokeet ja poliisikoirakokeet. Valioksi ainakin nomesta, toko/agility ja mejästä joku maa. Näyttelyissä voitaisiin käydä kokeilemassa, voi kyllä olla että otan nuo kuvat mukaan, jolloin ei varmaan hirveästi menestystä tule, kun valkoista löytyy aika paljon...

Jossakin vaiheessa pieni pentue. Sulhasta ei ole vielä päätetty, meidän tolleripoika voisi olla oiva vaihtoehto, mutta sitä minä en päätä kun sijoitusuros on kuitenkin kyseessä. Ehkä jonkun suvullisen uroksen kanssa, saataisiin kiva tasasukuinen pentue, johon toivottavasti syntyisi käyttölinjaa.

Erityisesti ihastuin Millaan sen aivan uskomattoman hyvän suvun takia. Suvussa on koiria, joilla on vähän enemmän jälkeläisiä ja sisaruksia mutta suurin osa on ns "epävirallisella puolella" ja ne eivät ole tulleet kuitenkaan nykyään aktiivisesti kisaavien koirien sukutauluihin. Se on mielestäni hyvä juttu että sieltäkin puolelta tuodaan koiria sukuihin ja hommataan samalla uutta verta virtuaalitollereihin :D
Pikkuhiljaa palaamassa tauolta!
Avatar
Nortsi
Epätoivoinen katse
Viestit: 469
Liittynyt: La Heinä 14, 2012 11:14 pm
Viesti:

Re: M: Tolleri narttu!

Viesti Kirjoittaja Nortsi »

Milla lähtee oikein mielellään sulle! :) Tosi hyvältä kuulosti suunnittelmat kisaamisen ja pentueenkin suhteen! Otathan kuitenkin muhun sitten vielä yhteyttä kun pentue on ajankohtainen?
Fixious, Sladodel, Yksityiset & vKUJ -- VUODEN KENNELINPERUSTAJA 2013

PIENTÄ HILJAISELOA
Ziwa
Le-ppä-ker-ttu
Viestit: 132
Liittynyt: Ma Marras 11, 2013 8:16 pm

Re: M: Tolleri narttu!

Viesti Kirjoittaja Ziwa »

Millan uudet sivut :) Milla sai pienen luonteen ja tekstin suvusta, se ei varmaankaan haittaa :D Samat kuvat otin, ne kun ovat aika ihanat ja olisin ehkä muutenkin ottanut nuo kuvat vaikka niitä ei olisi Millalla ollutkaan.
Pikkuhiljaa palaamassa tauolta!
Kurris
Kanada
Viestit: 1420
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2012 4:06 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: M: Tolleri narttu!

Viesti Kirjoittaja Kurris »

Manafka Mina's Legolaksella ei ole kuin yksi pentue koska en muista ainakaan että olisin sitä antanut kellekkään muulle? Eikä Noutajan Sombrero Actorillakaan ole tietääkseni kuin yksi pentue.


OT// Ja ARGHH >:| Miksi pitää vääntää tollereihin käyttö- ja näyttölinjaa väkisillä jopa täällä virtuaalimaailmassa? En oo ite ainakaan huomannut että on erikseen mitään linjoja -_- Turhauttavaa. Kultsuilla on linjukset - tollereilla ei.
Taukoilen
Ziwa
Le-ppä-ker-ttu
Viestit: 132
Liittynyt: Ma Marras 11, 2013 8:16 pm

Re: M: Tolleri narttu!

Viesti Kirjoittaja Ziwa »

Meni väärin, Noutajan Tofylla ja Noutajan Sandholmilla oli ne kaksi pentuetta molemmilla.

Ja en nyt tiedä varinaisista linjauksista, mutta mun mielestä ne kyllä näkyy aika hyvin. Ei ne linjat virallisia ole, mutta mun mielestä ne näkyvät koiran rakenteessa ja riistavietissä. "Käyttölinjaiset" ovat hoikkia ja pitkäjalkaisia joilla on vahva riistavietti ja suvusta löytyy myös samanlaisia koiria. "Näyttölinjaiset" ovat niitä raskaampia ja karvasempia kavereita. Niilläkin on yleensä riistaviettiä, mutta ei niin vahva. Enollani oli sellainen "käyttölinjainen" ja se oli kyllä sellainen enemmän yhden ihmisen koira ja innokas mettäkaveri, eikä se hirveästi muistuttanut niitä näyttelyissä nähtyjä tollereita. Luokkalaisen tolleri taas on sellainen laiskimus, ei yhtään riistaviettiä ja vähän raskaamman oloinen ja lyhyemmät jalat. Tosin jokainen on oma yksilönsä.

Ne eivät olet ehkä virallisemmin käyttölinjainen ja näyttölinjainen, mutta mun mielestä niillä on aika suuri ero ja en tykkää lyhyt jalkaisista massavista karvakoirista.

Tämä on mun mielestä sellainen näy-linjainen ja tämä ja tämä enemmän sellaisia käyttölinjaisia koipieläimiä. Ja sitten on paljon siltä väliltä.


// Ja ainoastaan minun mielipiteeni
Pikkuhiljaa palaamassa tauolta!
Kurris
Kanada
Viestit: 1420
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2012 4:06 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: M: Tolleri narttu!

Viesti Kirjoittaja Kurris »

Tuota kuulee aina miteen sanotaan että kevyet on käyttö ja raskaat näyttöä. Ehkä virtuaalimaailmassa korostetaan turhaan sitä että kevyt koira on käyttö ja raskas näyttö sillä IRL maailmassa se on todella kaukana siittä tollerien osalta. Tässä ja tässä on yksi suomen parhaimmista nome-tollereista kautta aikojen! Tässä puolestaan on yksi todella hyvin näyttelyissä pärjännyt narttu eikä ole ainoa joka on keveydellään hurmannut useamman tuomarin.

Tuo luonne piirre ei myöskään mielestäni pidä paikkaansa sillä tolleri on hyvin sopeutuvainen ja jos sen kanssa ei tee mitään niin se kyllä tyytyy kohtaloonsa.


//Mulla itellä IRL-tolleri ihmisenä saa selkäkarvat nousemaan pystyyn kun ihmiset väkisillä tahtoo sitä jakaumaa mainita ja ihannoida. En tykkää yhtään. Ootan kauhulla sitä kun mennään rymisten kultsujen perässä kohti kunnon linjoja. Rotumääritelmäkin tukee näitä keskivahjoja ja suht hyvän turkin omaavia eikä näitä tuulen raiskaamia pulkannaruja....
Taukoilen
Sigitius
Ei enää ikinä uudestaan
Viestit: 2291
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:01 pm
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: M: Tolleri narttu!

Viesti Kirjoittaja Sigitius »

Mäkin tuun tähän sotkemaan.

Kyllä sen näkee usein koirasta onko se jalostettu lähinnä näyttelyitä silmällä pitäen vaiko enemmän käyttöominaisuuksien mukaan. Usein ne käyttöominaisuuksiltaan hyvät ("paremmat") koirat ovat nimeenomaan kevyempiä ja vaikka varsinaista linja-jakoa ei voidakaan tollereissa vetää niin mä uskaltaisin silti puheessa käyttää mainintoja käytöstä ja näytöstä kuitenkaan sekoittamatta niitä stereotypisesti kevyeen ja raskaaseen koiraan vaan nimenomaan koiran perusrakenteeseen; tottakai raskaampikin tolleri voi olla erinomainen noutaja, kuin myös "näyttelyrakenteen" omaava koira voi olla erinomainen noutaja.
Noissa Ziwan linkittämissä kevyemmissä koirissa mun mielestä näkee sen käyttöominaisuuksien perässä jalostamisen.

Jos menee katsomaan tollerikehää niin harva koira siellä muistuttaa toisiaan, lol. Isolukuinen käyttörotu.

P.S. Tulevaisuutta ajatellen olis kiva jos koiran nimeä ei muutettaisi enää rekisteröinnin jälkeen, viitaten aloitusviestiin jossa sanotaan että koiran nimen voi muuttaa ja heti alla sanotaan sen rekisteröintinumero. Se muutos kun täytyy tehdä sitten rekisteriinkin lisäämättä koiraa uudelleen uudella nimellä ja teettää taas lisätyötä..

/En mäkään tykkää kun jotkut puhuu jopa collieista että on käyttöcollie ja sit on näyttelycollie mut toisaalta niin se välillä vähän menee.
Ziwa
Le-ppä-ker-ttu
Viestit: 132
Liittynyt: Ma Marras 11, 2013 8:16 pm

Re: M: Tolleri narttu!

Viesti Kirjoittaja Ziwa »

Jos nyt tähän sotaan alkaa niin miksi esim. tollereista on pitänyt jalostaa näyttelyyn raskaita koiria? Parempi olisi jos näyttelyihin pääsisi vain ja ainoastaan puudelit & lattiamopit ja käyttörodut pysyisivät aina ja ikuisesti kevyempinä käyttörotuina. En tarkoita sitä ettei sellainen ei niin kevyt koira voisi olla hyvä käyttökoira, mutta mitä iloa näyttelyistä on ihmisille, saatikka sitten koirille? Koirat kuitenkin ovat alunperin olleet työkoiria ja aidosti onnellisia, nyt ne joutuvat tyytymään kehässä ravaamiseen, turkin trimmaamisiin yms., ei järkeä ainakaan minun mielestä. Olen aina ollut sitä mieltä että ihmisillä on surkea viihdetaju, kun esim. ohjelmat joissa kuolee ihmisiä ja myös tositapahtumat ovat ihmisille viihdettä. Sitä ne näyttelyt myös ovat, ainakin joillekkin jollain tavalla.

Mutta, ei jaksaisi täyttää Nortsin topikkia tällaisella joka päiväisellä koiramaailman ihanuudella...
Pikkuhiljaa palaamassa tauolta!
Lyydia
Kriisissä
Viestit: 852
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2014 10:06 pm
Viesti:

Re: M: Tolleri narttu!

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Niinpä, olen samaa mieltä siitä, että näyttelyt eivät koiraa hyödytä harrastuksena! Esimerkiksi match showt sen sijaan ovat parempi harrastus, koska siellä ei katsota koiran ulkonäköä vaan käyttäytymistä esiintyessä. Usein mätsäritouhu on paljon iloisempaa ja rennompaa myös koiralle kun siellä ei tietääkseni kaikki juokse vaan palkintojen perässä. Ja lisäksi mun mielestä perustaltaan mätsäreissä käyminen ei eroa tottelevaisuuskokeista koska tuleehan koiran kehässäkin osata tietyt jutut, tosin toko on vaativampaa mut kyse onkin vaan oppimisesta. Mutta eihän tokokaan koiralle välttämättä ole luonnollista, tai siis eihän siihen ole viettiä? Ellei miellyttämishalua lasketa, mutta sekin jakaa mielipiteitä, onko sitä olemassa jne.. :D

Kuitenkin koiranäyttelyt ovat siinä mielessä hyödylliset, jos halutaan säilyttää rodun ulkonäkö terveyden, viettien ja luonteen ohella. Ulkonäköä kuitenkin jotkut harmiksi pitävät edellä mainituista tärkeimpänä.. Mielestäni riittäisi, että koiraa käytetään pari-kolme kertaa eri tuomareilla jotka antavat sanallisen arvostelun koiran ulkonäöstä, huonot ja hyvät puolet. Niistä saa jo hyvän keskiarvon koiran ulkonäölle. Harmi vaan, että tuomareita on niin moneen junaan, että laatuarvosanaa voi jokainen koira nykypäivänä saada laidasta laitaan. Sekin riippuu niin päivästä, että miten koira esiintyy tai esitetään ja joillakin tuomareilla myös se, miellyttääkö esittäjän naama.

Ulkonäkö on kumminkin sellanen juttu, että sillä ei loppuen lopuksi ole mitään väliä jos kaikki muu on kohdillaan (paaaiitsi tietenkin kun jalostetaan rotukoiria). On sitä välillä tullut mietittyä, että mitä jos ei olisi rotuja, olisi vain "rotulahkoja"/roturyhmiä, joidenka tyyppiset koirat suorittaisivat niille tarkoitettua tehtävää. :D Kaikki paimenkoirat olisivat vaan paimenkoiria ja risteytyisivät keskenään, vartiokoirat vartiokoiria, terrierit terriereitä, rekikoirat rekikoiria, metsästyskoirat metsästyskoiria, ajokoirat ajokoiria, sylikoirat sylikoiria jne. Eli ei olisi yksittäisiä rotuja, olisi vain hyvin kirjavan näköinen joukko ryhmien koiria. Koiria hankittaisiin johonkin muuhun tarkoitukseen kuin näyttelyihin :) Voihan koiran hankkia ihan seurakoiraksikin, lenkkikaveriksi yms. Koiria käytettäisiin sekä arvostettaisiin siinä missä ne ovat hyviä ja pentu otettaisiin sellaisista vanhemmista kuin minkä tyyppistä koiraa itse hakee. Paimenkoiria hankkisivat vain sellaiset ihmiset jotka niitä tarvitsisivat laumojansa paimentamaan ja hirvenmetsästäjät hankkisivat hirvikoiria jnejne. Mut näin tuskin tulee koskaan tapahtumaan, koska eri ihmisiä miellyttää tietynnäköiset koirat ja harvoin nykypäivänä kenelläkään on oikeasti tarvetta esimerkiksi vain paimen- tai rekikoiralle, ainakaan Suomessa. Metsästyskoiria onneksi on yhä suuri osa käytössä!
Ziwa
Le-ppä-ker-ttu
Viestit: 132
Liittynyt: Ma Marras 11, 2013 8:16 pm

Re: M: Tolleri narttu!

Viesti Kirjoittaja Ziwa »

No jos nämä 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. ovat näyttelyrotujen tervettä ulkonäköä niin... Kun eivät ihmiset osaa pitää rotua terveenä, ne pitää pilata kaikenmaailman geeneillä, sukusiitoksella ja huonoilla terveystuloksilla! Ihminen on maapallon pahin vihollinen ja ihmiset koituvat vielä maapallon kohtaloksi, se on varmaa...

Ja tokokin on mainio juuri esimerkiksi käyttökoirien kohdalla. Ne tykkäävät miellyttää omistajaansa ja se on niiden tehtävä. Lähes kaikissa muissa koiraharrastuslajeissa kyseessä on joko rodun alkuperäinen tehtävä tai esim. koiratanssi jossa koiralla ja omistajalla on selkeästi hauskaa, tai ainakin pitäisi olla. En sano ettei monilla näyttelyihmisillä ole hauskaa, sitä varmasti onkin osalla, mutta ei läheskään kaikilla. Itse olen esimerkiksi nähnyt tapauksen jossa notkoselkäisen saksanpaimenkoiran omistaja suoraan sanottuna hakkasi koiraansa kun se ei ollut menestynyt m-ä-t-s-ä-r-i-s-s-ä, ilmeisesti juuri sen hirveän selän vuoksi. Joten voin vain kuvitella näyttelyssä, siellä nyt yleensä myös palkitaan niitä sairaita koiria, mitä en voi vain käsittää!
Pikkuhiljaa palaamassa tauolta!
Vastaa Viestiin