ANOMUS koskien kilpailujen järjestämistä

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Shady
Taikuri

Re: ANOMUS koskien kilpailujen järjestämistä

Viesti Kirjoittaja Shady »

Hyvin on tuntunut toimivan tuo, että on joku varalla jos itelle tulee kiire. Niinkuin minä tuurasin Sigiä ja niinkuin mua muinoin on tuurattu (he tosin on jo lopettaneet eikä sen jälkeen mulla ole ollut ketään ns. vakituisesti varalla). Jos kerran nyt sattuu käymään näin niin ei se nyt mailman loppu ole. Tämä kuitenkin on eka kerta kun useempi liitto seisoo pidemmän ajan. Ja jos homma on pyörinyt hyvin vuosia niin en näe tarvetta tehdä radikaaleja muutoksia yhden mokan takia.
2013: VUODEN KASVATTAJA, RATAMESTARI & TUOMARI
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
Lansu_
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Shady kirjoitti:(Tässä tietty osasyynä sekin, etten ole suostunut liittojeni sääntöjä muuttamaan liian löyhiksi, vaikka nykyisin tunnutaan liputtavan 10koirakon rajoituksia jne.. jotta kaikki olis vaan mahdollisimman helppoa ja nopeaa)
Mä olen muutamissa lajeissa näitä 10 koirakon rajoituksia ottanut käyttöön liittojen luvalla. En suinkaan siksi, että olisi mahdollisimman helppoa ja nopeaa, vaan siksi, että nykyisillä kisamäärillä valioituminen ottaa joissakin lajeissa ihan tolkuttoman kauan - varsinkin jos kyseisessä lajissa kisaavia koiria omistaa yhtään enemmän kuin sen 5 kpl. Eletään jo vuoden jälkimmäistä puoliskoa ja esimerkiksi FIN mejässä on ollut tähän mennessä kuusi koetta (+ nyt käynnissä olevat kaksi uutta). Nykyisillä kisamäärillä 5 koiraa/omistaja/luokka on useimmissa lajeissa perushyvä rajoitus, mutta mä näkisin kuitenkin mieluusti isompiakin rajoituksia edes toisinaan. Kokeita järjestetään kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin joskus muinoin. En peräänkuuluta "jättirajoituksia" suosituimpiin lajeihin (esim. tokossa valioituu nykyäänkin kohtuullisessa ajassa) enkä edes kaikkiin kokeisiin vähemmänkään suosituissa lajeissa, mutta omistajakohtaisen rajoituksen voisi suhteuttaa nykyistä useammin lajin suosioon (ts. kilpailujen lukumäärään).

Toki valioitumista on joissakin lajeissa helpotettu vähentämällä vaadittujen ykköstulosten määrää. Vepessäkään ei nykyään tarvitse ALO-luokasta kuin sen yhden 1. palkinnon. Tästä on ainakin omalla kohdallani seurannut se, että mulla on kisautuslistoilla AVO-luokka ihan tukossa.
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Lyydia
Kriisissä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Mulla menee palveluskokeissa valioitumiseen tosi kauan (voi-luokka usein tukossa) kuten myös poliisikokeissa. Mun koirat menestyy muutenkin tosi huonosti palveluskokeissa, se on jännä kun muissa lajeissa tulee tuloksia kohtalaisesti :D

Oon joskus miettinyt että voisiko osallistumiskoodeista tehdä mahdollisimman samanlaisia eri lajeissa. En ymmärrä miksi joissakin lajeissa osallistumiskoodi on Omistajan nimi, Koiran nimi (esim agi) ja sitten joissakin Koiran nimi, Omistajan nimi (esim toko). Voisiko laittaa samoin päin.

Ei toi nyt ihan hirveesti vaivaa vaadi nytkään, jos sitä joku tulee kohta sanomaan, mutta kyllä se jonkin verran nopeuttaisi :) Voisin harkita sitä että laitan osallistumiskoodit johonkin muistioon talteen, jos yhdelle koiralle riittäisi se yksi osallistumiskoodi, eikä tarvii olla viittä erilaista. Toki joissakin lajeissa on ne rotukoodit mitkä pitää laittaa eteen, mutta eri lajeissa neki on eri.
Juinttu
Höpsö veitikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juinttu »

Minulla ei tunnu tokon ALO-luokka tyhjenevän millään. Listan kärjessä roikkuu koirat jotka olen siihen lisännyt hmm.. viime talvena? Olisin enemmän kuin iloinen jos saisi edes pari sellaista tokokoetta järjestää mihin voisi ottaa vaikka sen 10 koiraa/henkilö/luokka, ihan että saisi edes vähän tönittyä noita reppanoita eteenpäin.

Kaikkien lajien koodit on suht samanlaiset, ainoana merkkitävänä nyt agility ja sitten nämä missä ei tarvitse koiran osoitetta. Itse en kuitenkaan suurtaa vaivaa ole koskaan huomannut siitä kun koiria kisakoodeihin lisään.
Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
Shady
Taikuri

Onhan erityis tilanteissa mahdollisuus nostaa määriä. On aina saanut. Esim mestikset ja rotu rajoitetut kokeet.

/ Voishan sekin olla mahdollisuus, jos liitto järkkää muutaman kerran vuodessa jonkun näkösen erityis viikonlopun tmv, jossa olis rajoituksia laitettu enemmän levälleen. Rajoituksista kuitenkaan en oo edelleenkään valmis luopumaan normi kisoissa ja sen oon jo moneen otteeseen perustellutkin :P
Lansu_
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Mä en panis pahakseni, vaikka ilmoittautumiskoodeja yhtenäistettäisiinkin siinä määrin kuin mahdollista. Tosin mulla on notepadissa koodiraakileet, jotka saan muokattua kunkin lajin koodeiksi helposti "etsi ja korvaa" -toiminnolla. Sujuu se näinkin. Äsken osallistujia lisäillessäni totesin, että porukka käyttää pilkkuja ja kauttaviivoja ihan sekaisin eri lajeissa (Koiran nimi/Ohjaaja vs. Koiran nimi, Ohjaaja). Pelkkä ulkomuotoseikkahan tuo on, mutta häiritsee mua ja muokkailen niitä siksi yhtenäisiksi. :mrgreen:

Täytyy lisätä nyt vielä Shadylle (ja Sigille), että ethän ota itseesi tästä keskustelusta? Mielestäni tässä on nostettu hyviä asioita pohdittavaksi, mutta mun nähdäkseni molemmat ootte hoitaneet hommanne liittojen ylläpitäjinä loistavasti. Mitä mä olen tässä käyttökokeita järkkäillyt, niin hyväksymisilmoitukset on yleensä tulleet hyvin nopeasti. Shadylta varmaan kaikkein nopeiten. :D Pari mennyttä viikkoa oli mitä oli, mutta multa tulee täysi ymmärrys kiireille (Shadylle muuten onnittelut häiden johdosta!).
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Shady
Taikuri

Kiitos Lansu.
Mun mielestä tää koko harrastus on sellanen, jossa on turha alkaa mitään palkoja nenään tunkemaan vaikka välillä ärsyttääkin eikä sanamuoto valinnat aina ole ehkä niin ystävällis sävytteisiä. Kyllä mä senkin tiedostan, et jos mun tyyli pitää liittojen vanhoista tavoista kiinni tarpeeks alkaa porukkaa ärsyttämään niin mikään ei estä sitä, että ne jollekin muulle annetaan :lol:

Mä en oo koskaan osannut ajatella erilaisten koodien olevan ongelma, koska mulla on kaikkien lajie kisakoodit ylhäällä. En edes jksaisi kisata jos aina joutuisi ne uudelleen kirjoittamaan... Mulle on kyllä se ja sama mitä muotoa kisakoodit on, kunhan tietyn lajin kisoissa on samat koodit :P
Kirsi
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Kirsi »

Minä oon niin perfektionisti, että mä en tykkää yhtään lajien erilaisista kisakoodeista. Miksei kaikki mahdolliset voisi vaan olla "Koiran nimi, omistaja"? Poikkeuksena tietenkin esimerkiksi valjakot sun muut, missä on pakko olla erilainen koodi. Mutta miksi agissa pitää omistajan olla koodin edessä ja paimennuksessa kauttaviiva?

Aijuu. Kannatan Timben ehdottamaa lajien kisakalenterin yhdistämistä. Minä oon aina tykännyt VRL:n kisakalenterista ja mun puolesta kalenteri vois olla yhdistetty, mutta lajien sivut pysyis erikseen.

/
Lansu_ kirjoitti:Mä kannatan yhteistä käyttölajien kalenteria, jos se pystytään rakentamaan sekä päivittelijä- että käyttäjäystävälliseksi. Iso JOS. En tiedä miten VRL:n kilpailukalenteri on toteutettu, mutta virtuaalitallipuolella on tuupattu kuusi lajia samaan kalenteriin. Lisäksi joukosta erottuvat myös porrastetut kilpailut, tarinakilpailut ja seurakilpailut. Mua mietityttää koirapuolen lajien määrä sekä erilaiset luokat, roturajoitukset ja säännöt eri lajeissa + roskapostin suodattaminen. Kalenterista täytyisi pystyä poimimaan vaivattomasti ne lajit ja luokat, joihin haluaa itse osallistua.
Tällänen kilpailukalenteri meillekin, pliis! :mrgreen:
Juinttu
Höpsö veitikka
Viesti:

Jos päätetään että koodit on luokkaa

Koodi: Valitse kaikki

(xx) koiran nimi, omistaja<br>
niin voin kyllä tehdä paimennukseen ton muutoksen. :--D Itelle se on ihan sama.
Sonja.
Ei riitä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sonja. »

Miulla ei oo myöskään koskaan ollut valittamista noiden kisakalenterien päivittämisestä, ja etenkin Shady on aina lisännyt anotut kisat todella nopeasti kalenteriin. Totta kai se jäi vähän harmittamaan kun juurikin Shadyn ja Sigin tauon aikana yritin järjestää viidet kisat joista vain Kirsin lisäämät palveluskoirakokeet pääty lopulta kalenteriin, mutta en oo jaksanut tai ees halunnut vetää hiekkaa erinäisiin ruumiinaukkoihin kun ylläpitäjät ovat kuitenkin pahoitelleet ja päivittämättömyyteen on ollut täysin ymmärrettävä syy (onnea vielä Shadylle :))

Ite en myöskään oo kovin innokas yhdistettyjen käyttölajien kalenterien ideasta. Oon tehnyt silleen, että miulla on kaikki lajiliitot joissa kisaan Mozillan suosikeissa josta ne on sitten helppo kattoa yksi kerrallaan läpi ja se on toiminut hyvin. Varmaan vaan sitten pelkään sitä että yhteisestä sivusta tulee kamalan sekava tai että einiinsuositut lajit jää syrjään tai kuolee :D

Oon myös sitä mieltä, että jos liiton ylläpitäjästä tuntuu siltä että liittoa pystyy hyvin pyörittämään yksin eikä yksittäisiä valituksenaiheita lukuun ottamatta negatiivista palautetta ole tullut, niin miksi toista ylläpitäjää tarvittaisiin. Jos tulee joitain pitempiä menoja joiden aikana kalenteria ei pääse päivittämään, niin sitten avuksi voi pyytää väliaikaista päivittäjää niin kuin Shady ja Sigi ovat tehneet tai liiton sivuille voi lisätä tekstin ettei anottuja kokeita päästä hyväksymään sen ja sen ajan sisällä. Vapaaehtoisia päivittäjiä luulisi löytyvän, ja ainakin itse olen joskus pari vuotta sitten tarjonnut muutamien liittojen ylläpitäjille apua tarvittaessa ja oon yhä käytettävissä :) Ja jos omien sivustojen tunnuksia ei halua lähteä levittelemään, niin voisko vaihtoehtona olla vaikka se, että hätätapauksessa apulaispäivittelijä lisää väliaikaisen kalenterin omille sivuilleen, joka sitten linkitetään liiton kisakalenterisivulle ylläpitäjän tauon ajaksi? En sitten tiedä onko tämä aivan typerä idea, kun en ole koskaan liittoa pyörittänyt.

Toivottavasti tekstistä ei tullut liian sekavaa kun tätä töissä kirjoittelen, mutta halusin vaan päästä työntämään oman lusikkani tähän soppaan :D
Juinttu
Höpsö veitikka
Viesti:

Tässä just tänään pohdittiin, että millä elementeillä saataisiin se yhteinen kalenteri mahdollisimman selkeäksi ja toimivaksi. En myöskään usko että vähemmän suositut lajit jäisi taka-alalle. Päinvastoin kun siinä olisi lomakkeen kautta helppoa valita laji ja anoa se, niin väittäisin että se enemminkin rohkaisisi ihmisiä järjestämään niitä vähemmän suosittuja lajeja.
felissa
Le-ppä-ker-ttu

Viesti Kirjoittaja felissa »

½ot/ Jospa sitä uskaltaisi itsekin ottaa vähän kantaa asian vierestä.

VRL:n kalenterista sen verran, että siellä osallistutaan pääsääntöisestä aina kyseisenä päivänä hyväksyttyihin kisoihin. Eilisiin (eilen hyväksyttyihin) ei yleensä kannata enää osallistua vaikka vipiin on aikaa, kun ne täyttyy sen verran nopeasti ja jos eivät ole täynnä niin niihin sitten huudellaan ht.netin puolella osallistujia. Kalenteriin anottavissa kisoissa on oltava 2vk aikaa vipiin, suoraan kalenteriin menevissä (järjestäjällä tarpeeksi etuuspisteitä) viikko. Esimerkiksi mulla on kirjanmerkkipalkissa tuo kalenteri suoraan hyväksyntäpäivän mukaan sortattuna, näkee nopeasti uudet ryppäät ja lisätietokentästä näkee järjestetyt luokat. Oikeastaan mä en näe muuta järkevää tapaa käyttää tuota :D En voi muuta kun kehua järjestelmää, tosin useampi vuosi sitä on tullut päivittäin käytettyä joten saattaa vaikuttaa asiaan. Joku mainitsi laukkahevoset, vaikeampana mä sitä kalenteria pidän.

Koirapuolella tilanne on nähdäkseni kuitenkin niin eri, kun kilpailuita järjestetään paljon vähemmän (ainakin mun kilpailemissa luokissa) ja tuollaisen kalenterin koodaaminen on varmasti kovan työn takana, joten tästä viestistä ei oikeastaan ollut mitään iloa :D Tuollainen järjestelmä, missä kokeneiden järjestäjien kisat menisivät suoraan kalenteriin ja uudempien järjestäjien kutsut tarkastettaisiin voisi kuitenkin toimia. En kyllä tiedä yhtään sellaisen koodaamisesta ja muusta, mutta vrl:n puolella pidän sitä ainakin hyvänä systeeminä.

VPA:lla on muuten tuollainen kalenteri, minne saa itse lisätä kutsut lomakkeella. Toimii hyvin kun villeissä kilpailuissa ei ole sääntöjä, joten noissa kutsuissa ei ole mitään "hyväksyttävää" ja tuo toimii vain listauksena. En oo koskaan nähny tuolla mitään spämmiä, lieneekö sitten aktiivinen ylläpitäjä tai mitä :D

Mä en ole ainakaan vielä koirakisoja järjestänyt, mutta vrl:n alaisia ratsastuskisoja kyllä kaikista lajeista. En siis tiedä miten kauan enemmän koirakisojen arpomiseen menee aikaa ja paljonko sitä ajankohtaa varten pitää varata vapaata, mutta mun mielestä viikko vipiin on vähimmäisvaatimus, kaksi vielä parempi. Jos nyt otetaan esimerkiksi vrl:n alaiset estekilpailut, vaikka 8 luokkaa ja 10 kutsua. Se on 8 arvontakertaa ja 80 copy+pastea sivuille. Sen jälkeen vielä lähettäminen vrl:lle, enkä mä koe että sitä varten pitäisi valmistautua ja suunnitella aikatauluja. Harmittaa suunnattomasti kun menee muutenkin epäaktiivisten lajien kisoja ohi kun sattuu katsomaan kalenteria vaikka päivä vipin jälkeen, toki myönnän, että se on oma syy. Kuinka usein te katsotte kalenterit, pävittäin? Helpottaisi kyllä jos edes muutama laji olisi samassa niin ois vähemmän osoitteita, jotka tarttis muistaa katsoa. Kaikkein kätevinhän olisi sellainen, mistä saisi ruksittua näkyviin vain ne lajit, jotka itseä kiinnostaa. Menee kyllä varmaan liian raskaaksi ja hankalaksi koodata.
Vastaa Viestiin