Virtuaalikoirien jalostustarkastuksen ideointia

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viestit: 3416
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 8:04 pm
Viesti:

Virtuaalikoirien jalostustarkastuksen ideointia

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

Palataanpa puolisentoista vuotta taaksepäin. Tarkalleen ottaen päivään 26. marraskuuta 2015, jolloin Lansu heitti ilmoille seuraavanlaista ideaa täällä.
Lansu_ kirjoitti:Paljon järkevämpiä olisi mielestäni virtuaalihevosten laatuarvostelujen kaltaiset tilaisuudet, jossa arvioitaisiin koiraa kokonaisuutena - siis kuvien lisäksi myös esimerkiksi koiran saavutuksia ja sen sukua. Toki sääntöjä pitäisi ruukata aika paljon virtuaalikoirille sopivammiksi, koska täällä arvostetaan niin erilaisia asioita kuin hevospuolella. Voisko nää sitten olla koirapuolella vaikka jalostustarkastuksia?

Virtuaalihevosten aktiivisimmat laatuarvostelut järjestävät arvostelutilaisuuden kerran kuussa, muut satunnaisemmin. Alla linkki muutamien laatuarvosteluiden sääntösivuille, jotta uteliaat voivat käydä katsomassa millaisia asioita virtuaalihevosilla arvostellaan:
Mä olin ehtinyt oikeastaan jo unohtamaan koko idean, kunnes tässä joitakin viikkoja sitten aloin selailemaan turrilan kuivahtaneita keskusteluita. Heppojen Yleislaatuarvostelu-sivustosta on tullut mulle kovin tuttu, kun oon yrittänyt ideoida virtuaalikoirille jotain vastaavaa mukavaa. Suosittelen kaikkia tutustumaan YLA:n sivuihin, jotta myös jalostustarkastuksen idea avautuisi paremmin.

Tavoitteenahan on, että jalostustarkastuksesta saatava tulos mittaisi koiran hyvyyttä ja jalostuskelvollisuutta paremmin kuin mikään valiomeriitti. Laatuarvosteluista saatua hyvää meriittiä arvostetaan, ja niissä menestyvät virtuaalihevoset ovat omistajiensa suosimia panostusheppoja, ja sama tavoite lienee koirien jalostustarkastuksissakin.

Kuten Lansukin taannoisessa viestissään mainitsi, pisteytykseen tulee virtuaalikoirien kohdalla paneutua eri tavalla. Koirapuolella luonteiden kirjoittelu on nähdäkseni harventunut, ja siksi niistä saatavan pistemäärän painavuutta tulee harkita. Luonteita ei kuitenkaan tunnuta todellakaan karsastettavan vaan päinvastoin arvostettavan myös koirapuolella - olisiko siis syytä korostaa luonteen ja muiden tekstien merkitystä jalostustarkastustuloksessa?

Kumpi nostaa koiran jalostusarvoa enemmän - sen historian, sukulaisten, luonteen ja arkipäiväisen elämän kuvaaminen vaiko mittavat kilpailusijoitukset?

Olen alkanut muotoilemaan jonkinlaista pisteytyksen luonnosta tällä (rakenteilla olevalla) sivulla. Kaipaan kovasti kanssaharrastajien apua, mielipiteitä ja ideoita siihen, mitä koirien "laatuarvostelut" voisivat pitää sisällään.

Mikä "jalostustarkastuksen" nimitykseksi pitäisi vakiintua?
Mikä nimityksen lyhenteeksi tulee?
Tulisiko arvostelutoimen toimia jonkin korkeamman elimen alaisuudessa - vai tuleeko arvostelutoimesta itsestään korkea elin?
Mitä virtuaalikoirilta halutaan arvosteltavan?
Millaista painoarvoa annetaan millekin osiolle?
Mikä on arvosteltavista osioista tärkein, eli toisin sanoen, mistä osiosta annetaan eniten pisteitä?
Millaisia kriteerejä tuomareille?

Toivon aiheen herättävän keskustelua, joten kaikenlaiset keskustelun avaukset ovat erittäin tervetulleita! :)
Avatar
eilwen
Ei riitä.
Viestit: 307
Liittynyt: To Kesä 18, 2015 7:54 pm
Viesti:

Re: Virtuaalikoirien jalostustarkastuksen ideointia

Viesti Kirjoittaja eilwen »

Tämä on tosi mielenkiintoinen idea. Tuo aivan satavarmasti lisää mielenkiintoa ja motivaatiota harrastukseen. Virtuaalikoirien jalostus on melko "järkevää" nykyäänkin, mutta tää toisi arvoa ja todentuntua harrastukseen.

Nyt kännykällä en jaksa näpyttää laajaa mielipide- ja kehittämistekstiä, mutta toi luonnejuttu jäi mietityttämään. Mä olen luullut, että vkoirapuolella pidetään "vanhanaikaisena" tai muuten vaan ei niin suosittuna kirjottaa luonteita. Jotain sukutaustanpätkää olen joskus harkinnut kirjoittavani, mutta olen (valitettavasti) jättänyt sen pois, "koska muutkaan ei ole". (Haen muuten heti tän jälkeen koneen ja alan ainakin kotona asuville kasvateille kirjoittamaan pienen sukutaustaa, hirvee inspis iski!). Luonne taas on vaikea teksti sinänsä, koska kun on useampi kuin kymmenen koiraa, alkaa olla vaikea tuottaa "uniikkeja" tekstejä. Ja liian pitkät tekstit ei mun mielestä koirilla toimi. Mun oma ongelma on, etten osaa kirjottaa lyhyitä tekstejä, aina tulee jotain hitsin romaaneja. Mutta tää on enemmänkin mielipideasia, ja tosiaan heppapuolellahan lyhyestä/ei luonnetta ollenkaan menettää pisteitä, that's it. Ei ehkä iso diili, joten mun mielestä luonne kannattaa kyllä ottaa huomioon näissä, tuo koirille lisää persoonaa.

Yksi, mikä ei heppapuolella ole, on terveys. Eihän hevosilta oikeestikkaan mitään kuvata jalostusjuttuihin, joiltakin roduilta/sukulinjoilta esim. irtopalat ja kaviorustonluutumiset, mutta silti aivan eri tasolla, mitä jalostuskoirien terveyttä tutkitaan. Vieläkö v-maailmassa on olemassa jotain klinikan tapaisia, jotka järjestää kuvauksia v-koirille? Mä tykkäisin tästä ajatuksesta, ja käyttäisin omiakin. Just lonkka-, kyynär- ja polvikuvat, mun omissa roduissa selät on tärkeitä + sydänultrat, silmäpeilaukset etc. Siitä kiva, ettei penniäkään tarvii pulittaa, et siitä vaan kuvauttamaan kaikki 30 koiraa :D
Pointtini siis, että terveys otettava mun mielestä ehdottomasti huomioon jalostustarkastuksessa yhtenä tärkeimpänä.

Peräänkuulutan myös vielä rotukohtaisuutta, tai ehkä enemmänkin käyttötarkoituksen tärkeyttä. Että paimenilta katsotaan erityisesti paimenomimaisuuksia kisatuloksista/teksteistä, palveluskoirilta palvelusjuttuja jne.

Taisin mainita, etten osaa kirjottaa lyhyitä tekstejä, tietänette mitä tarkoitin jos tänne asti jaksoitte lukea. Kiitos ja anteeks, en tiedä vastasinko yhtään mitään järkevää tai mihinkään, mitä Sparkle kysyi.

Juinttu alla on koonnut lähes suoraan mun ajatukset tuohon alle, oon samaa mieltä joka kohdasta!
kennel Super Fast ~ superfast sighthounds

life is not life without sighthound
Avatar
Juinttu
Höpsö veitikka
Viestit: 14779
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 8:31 pm
Paikkakunta: avaruus
Viesti:

Re: Virtuaalikoirien jalostustarkastuksen ideointia

Viesti Kirjoittaja Juinttu »

Mikä "jalostustarkastuksen" nimitykseksi pitäisi vakiintua? Mikä nimityksen lyhenteeksi tulee? Minun mielestä pelkkä virtuaalikoirien jalostustarkastus JTA kuulostaa hyvältä. Tähän hätään en keksi parempaa ja kuvaavampaa.
Tulisiko arvostelutoimen toimia jonkin korkeamman elimen alaisuudessa - vai tuleeko arvostelutoimesta itsestään korkea elin? Sanoisin että paras olisi jos tarkkijärjestö itse järjestäisi parin kolmen kuukauden välein näitä tilaisuuksia.
Mitä virtuaalikoirilta halutaan arvosteltavan? Kuvat, kisat, suku ja teksti kattaa aika hyvin kokonaisuuden.
Millaista painoarvoa annetaan millekin osiolle? Tää on vaikea, kun se riippuu niin harrastajasta että mikä on se tärkein osio. Itselleni tärkein on suku, mutta toiselle ne voi olla kuvat tai kisat. Mä ehkä näkisin tekstiosio olisi se "vähäpätöisin", että ilmankin riittää pisteet JTA1-tulokseen, mikäli muut osiot lähentelevät priimaa. Ts pieni kannuste niille tekstien kirjoittamiselle, mutta tekstitön koira ei ole automaattisesti ihan roskaa jalostustarkissa. :D
Mikä on arvosteltavista osioista tärkein, eli toisin sanoen, mistä osiosta annetaan eniten pisteitä? Varmaan virtuaalikoiramaailman yleisen meiningin kannalta pääpainotus voisi olla siellä kuvien ja kisatulosten puolella.
Millaisia kriteerejä tuomareille? En osaa muuta sanoa kuin että sen verran löyhät kriteerit, että ylipäätään saisi jokusen aktiivisen kiinnostuneen tuomarin tähän hommaan.

Lisäksi mietin tuota jälkeläisosiota, virtuaalikoirilla kun on niin yleistä että koira saa vain sen yhden pentueen. Enkä oikein tämänhetkiseen aktiivisuustilanteeseen nähden näe syytäkään, että jokaisella koiralla alettaisiin teettämään useampi pentue. Suvun pisteytyksessä voisi katsoa vanhempien tuloksia (lisäpisteitä jos JTA-tarkki?) ja suvun pituutta (tyylillä että yli 5-sukupolven koira saisi pari ekstrapistettä). Sanallisesta sukuselvityksestä voisi myös tulla jokunen lisäpiste, muuta arvostelemisen arvoista en keksi.

Kisoissa mä ehkä näkisin painotuksen rodunomaisissa lajeissa (paimenilla paimennus/ASCA, vinttikoirilla juoksukisat, valjakkokoirilla valjakkokisat jne.), valiotitteleiden määrässä (johonkin enintään neljään viiteen lajiin). Kenties myös se, että onko esim. pk-kokeiden alemmat luokat menty rimaahipoen 2-tuloksilla läpi, vai vedetty melkein täysiä pisteitä, tai agissa muutamasta 1. sijoituksesta voisi tulla lisäpiste jne.

Tää on kiva idea! Toivottavasti tän saisi ideoitua ja räätälöityä virtuaalikoiraharrastukseen sopivaksi.
Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
Marcia
Höpsö veitikka
Viestit: 5964
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 9:56 am

Re: Virtuaalikoirien jalostustarkastuksen ideointia

Viesti Kirjoittaja Marcia »

Tosi kiva idea! Sakemanneillahan oli jalostustarkastus jossakin vaiheessa (ennen 2010-lukua kuitenkin), se jäi vähän jalkoihin.. sitä yritettiin kyllä elvyttää (tuloksetta). Anyways. Pistesivua katsellessani tuo muut tekstit - osio tulee todennäköisesti olemaan aika turha, sillä en muista törmänneeni kehenkään joka kirjoittelisi päiväkirjamerkintöjä yksittäisestä koirasta, saatika treenijuttuja tms. Tietyllä tapaa lisäpisteiden saanti esim. valmennuksista olisi kiehtova ajatus (etenkin kun kaikilla elossaolevilla omilla koirillani - 88 kpl - on kirjoitettu luonne), mutta koska jengi on laiskistunut jo ihan perusluonteiden kirjoittamisessa... tottakai se tuo sitten lisäpisteitä niille jotka jaksaa niitä kirjoitella.

Muita hieman "kyseenalaisia kohtia" on suku- ja jälkeläispisteytys (itse en ainakaan halua käyttää koiraa jalostukseen jolla on jo pentue takana -> voiko kiinnostava, evm-sukuinen tuontikoira koskaan saada ykköspalkintoa jalostustarkastuksesta). Entä kilpailupisteytys, onko koirat samanarvoisia keskenään jos Turrelle on arvottu ominaisuuksia niin että se voi valioitua vain agilitysta ja tokosta, kun taas Mustille niitä ei ole arvottu ja se on 5 lajin valio? Kuten Juinttu jo kirjoittelikin, osalle on tärkeää suku (sen pituus, linjat ym), osalle kilpailutulokset ja osalle riittää että koira on helposti saatavissa. Itselleni tärkeimpiä asioita ovat suvun laajuus (en mielelläni käytä tunnettuja sukuja omiin kasvatustyöhöni) ja luonne (sopivuus omalle nartulle/urokselle, käyttöominaisuudet).

Virtuaalihevosmaailma on niin kaukana koiramaailmasta että tää vaatii todennäköisesti hieman enemmän paneutumista sääntöihin ja pisteisiin. Alku on todella lupaava ja itse lupaan ainakin kerran kokeilla heti kun tää saadaan pystyyn ;)
Do you hate that you love me or do you love that you hate me?
All you bitches be bitin', I hope you don't give me rabies
Litsikoira
Nakkisotilas
Viestit: 282
Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 9:26 am
Paikkakunta: Tukholma

Re: Virtuaalikoirien jalostustarkastuksen ideointia

Viesti Kirjoittaja Litsikoira »

Mun mielestä tää vaikuttaa mielenkiintoiselta. Mitä tulee kilpailutuloksiin, voi vaikka asettaa eri kriteerit/määritelmät/ottaa huomioon, jos koiralla on ominaisuuspisteet eikä sen vuoksi voi valioitua monissa lajeissa. Pisteytetyillä ja ei-pisteytetyillä koirilla voi vaikka olla osittain eri vaatimukset. Kuinka tärkeänä kuvaa pidetään? Mulla on suurin osa koirista kuvattomia, sillä pidän käyttölajeja paljon tärkeämpinä kuin näyttelyitä.
Black sunsets in your eyes, am I dreaming?
Vastaa Viestiin