Mä olin ehtinyt oikeastaan jo unohtamaan koko idean, kunnes tässä joitakin viikkoja sitten aloin selailemaan turrilan kuivahtaneita keskusteluita. Heppojen Yleislaatuarvostelu-sivustosta on tullut mulle kovin tuttu, kun oon yrittänyt ideoida virtuaalikoirille jotain vastaavaa mukavaa. Suosittelen kaikkia tutustumaan YLA:n sivuihin, jotta myös jalostustarkastuksen idea avautuisi paremmin.Lansu_ kirjoitti:Paljon järkevämpiä olisi mielestäni virtuaalihevosten laatuarvostelujen kaltaiset tilaisuudet, jossa arvioitaisiin koiraa kokonaisuutena - siis kuvien lisäksi myös esimerkiksi koiran saavutuksia ja sen sukua. Toki sääntöjä pitäisi ruukata aika paljon virtuaalikoirille sopivammiksi, koska täällä arvostetaan niin erilaisia asioita kuin hevospuolella. Voisko nää sitten olla koirapuolella vaikka jalostustarkastuksia?
Virtuaalihevosten aktiivisimmat laatuarvostelut järjestävät arvostelutilaisuuden kerran kuussa, muut satunnaisemmin. Alla linkki muutamien laatuarvosteluiden sääntösivuille, jotta uteliaat voivat käydä katsomassa millaisia asioita virtuaalihevosilla arvostellaan:
Tavoitteenahan on, että jalostustarkastuksesta saatava tulos mittaisi koiran hyvyyttä ja jalostuskelvollisuutta paremmin kuin mikään valiomeriitti. Laatuarvosteluista saatua hyvää meriittiä arvostetaan, ja niissä menestyvät virtuaalihevoset ovat omistajiensa suosimia panostusheppoja, ja sama tavoite lienee koirien jalostustarkastuksissakin.
Kuten Lansukin taannoisessa viestissään mainitsi, pisteytykseen tulee virtuaalikoirien kohdalla paneutua eri tavalla. Koirapuolella luonteiden kirjoittelu on nähdäkseni harventunut, ja siksi niistä saatavan pistemäärän painavuutta tulee harkita. Luonteita ei kuitenkaan tunnuta todellakaan karsastettavan vaan päinvastoin arvostettavan myös koirapuolella - olisiko siis syytä korostaa luonteen ja muiden tekstien merkitystä jalostustarkastustuloksessa?
Kumpi nostaa koiran jalostusarvoa enemmän - sen historian, sukulaisten, luonteen ja arkipäiväisen elämän kuvaaminen vaiko mittavat kilpailusijoitukset?
Olen alkanut muotoilemaan jonkinlaista pisteytyksen luonnosta tällä (rakenteilla olevalla) sivulla. Kaipaan kovasti kanssaharrastajien apua, mielipiteitä ja ideoita siihen, mitä koirien "laatuarvostelut" voisivat pitää sisällään.
Mikä "jalostustarkastuksen" nimitykseksi pitäisi vakiintua?
Mikä nimityksen lyhenteeksi tulee?
Tulisiko arvostelutoimen toimia jonkin korkeamman elimen alaisuudessa - vai tuleeko arvostelutoimesta itsestään korkea elin?
Mitä virtuaalikoirilta halutaan arvosteltavan?
Millaista painoarvoa annetaan millekin osiolle?
Mikä on arvosteltavista osioista tärkein, eli toisin sanoen, mistä osiosta annetaan eniten pisteitä?
Millaisia kriteerejä tuomareille?
Toivon aiheen herättävän keskustelua, joten kaikenlaiset keskustelun avaukset ovat erittäin tervetulleita! :)