Periytymisjärjestelmä virtuaalikoirille

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Litsikoira
Nakkisotilas
Viestit: 282
Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 9:26 am
Paikkakunta: Tukholma

Re: Periytymisjärjestelmä virtuaalikoirille

Viesti Kirjoittaja Litsikoira »

Oon just saamassa parista koirasta valioita joistain lajeista, sen jälkeen otan järjestelmän käyttöön (oon nyt niin lähellä ensimmäisten paimennusvalioiden saamista, että en viitsi ottaa riskiä... :D)
Black sunsets in your eyes, am I dreaming?
Litsikoira
Nakkisotilas
Viestit: 282
Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 9:26 am
Paikkakunta: Tukholma

Re: Periytymisjärjestelmä virtuaalikoirille

Viesti Kirjoittaja Litsikoira »

Huomasin jo yhden ongelman (tai ainakin mielestäni ongelma). Vaikka koiralla olisi korkeat pisteet, mutta ei ihan huiput, se ei yllä läheskään kaikkiin lajeihin/luokkiin. Jos tämä systeemi yleistyy, silloin se toimisi, mutta vaatimukset kilpailutulosten määrälle ovat niin korkeat (esim. kun suunnittelee pentueita), että näiden hieman huonompien geenipisteiden omaavien koirien on vaikeampi päästä jalostuskäyttöön, sillä tarjolla on niin paljon koiria, joilla on vaikka mitä meriittejä.

Tämä ei välttämättä vaikuta teille ongelmalta/ette itse välittäisi siitä, mutta huomasin heti tällaisen asian.
Black sunsets in your eyes, am I dreaming?
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viestit: 3416
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 8:04 pm
Viesti:

Re: Periytymisjärjestelmä virtuaalikoirille

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

^ Tämän järjestelmän avullahan pyritään realistisuuteen, eli siihen, että yksi koira ei voikaan saavuttaa ihan kaikkea, kuten vTVA vKVA vAVA vPVA vKTV vFBV vMVA. Mielestäni periytymisjärjestelmän noudattaminen ja sen mukaan kisaileminen on arvostettavampaa kuin kymmenen valionarvoa yhdellä koiralla. Meitä toki on moneen junaan. :)
Janina
Höpsö veitikka
Viestit: 9852
Liittynyt: La Joulu 13, 2008 8:54 pm

Re: Periytymisjärjestelmä virtuaalikoirille

Viesti Kirjoittaja Janina »

Mä taas arvostan koiran "persoonaa ja yksilöllisyyttä" kisatuloksia enemmän, eli siis juuri sitä että sille on vaikka luotu tällaisia ns. luonteenpiirteitä/ominaisuuksia periytymisjärjestelmän avulla tai jotenkin muuten. :D
Avatar
Juinttu
Höpsö veitikka
Viestit: 14779
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 8:31 pm
Paikkakunta: avaruus
Viesti:

Re: Periytymisjärjestelmä virtuaalikoirille

Viesti Kirjoittaja Juinttu »

Joo toihan onkin tässä se pointti, ettei kaikista voi tulla kaikkien lajien valioita tosta noin vaan. Alkuvaiheilla kun aletaan kasvattamaan koiria luonneominaisuuksia silmälläpitäen, niin ne ensimmäiset koirat voikin olla niitä joilla riittää potkua nippanappa tokon korkeampiin luokkiin, paimennuksen valioksi ja agilityn 1-luokkaan. Mutta pyrkimyshän onkin tästä kokoajan kasvattaa yhä parempia ja paremmin ominaisuuksin varustettuja koiria. Tiedä sitten pitäisikö tähän keksiä joku twisti, että jos onkin saanut kasvatettua jo niitä täydellisiä koiria joilla on 5/5 kaikki ominaisuudet.
Mä oon toki miettinyt, että onko osassa lajeja liiankin korkeat vaatimukset että saisi sen valionarvon saavutettua. Esim. IPO- tai montsukoirien kasvattajilla voinee tulla ongelma kun lajin huippuja on tosi hankala saada, koska ne vaativat koiralta todella kovat ominaisuuspisteet. Toisaalta voidaan ajatella, että tämän järjestelmän avulla tavoitteeksi vaihtui pitkän meriittirivin kasvattamisen sijaan saada koira, jossa riittää potkua tietyssä lajissa valioksi saakka. Eihän se IRL-elämässäkään ole itsestäänselvyys, että kaikista koirista voisi kisata kaikennäköisiä valioita.

Kaikkia kehitysideoita otan mielelläni vastaan!
Nyt tein pari muutosta tämän keskustelun pohjalta:
- agilityssä 2-luokkaan riittää ketteryys 3 (ennen 4) ja nopeus 3 (ennen 4)
- flyballissa ensimmäiseen tasoon, eli vFBV-arvoon riittää nopeus 3 (ennen 4)
- mejän vaatimuksista poistettiin ketteryys

Minusta on itsestä hauskaa, että näin paimenkoirakasvattajana, se vPVA ei enää ole niin automaattinen. Aiemmin se on helpon kisaamisen ansiosta ollut vaan välttämätön paha jokaisella koiralla, nykyään saa tehdä töitä ja miettiä sen eteen, jotta saisi koiran jossa riittää potkua siihen. Sama ASCA-paimennuksen kanssa, jonka valionarvon saavuttelemisesta tuli entistä haastavaa - mutta sitäkin palkitsevampaa.
Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
Sintsu
Epätoivoinen katse
Viestit: 440
Liittynyt: La Kesä 14, 2008 5:29 pm

Re: Periytymisjärjestelmä virtuaalikoirille

Viesti Kirjoittaja Sintsu »

Minäkin tutustuin nyt tähän periytymisjärjestelmään ja innostuin kovasti! Parille koiralle jo arvoinkin ominaisuuksia, ja paimenkoirien kohdalla en kiinnittänyt tuloksiin niin tarkasti huomiota, mutta ensimmäisen bassetin kohdalla huomasin järjestelmässä pari vikaa, eli ainakin mejän ja ajokokeiden kohdalla. Eli ensin arvoin bassetille luonnetta saaden rohkeudeksi 2 ja mejässä VOI luokan vaatimuksissa lukee rohkeus 3, mutta järjestelmä näytti koiran mejä tasoksi VOI. Sitten kokeilin uudelleen kapasiteetti kohdasta kuvitteellista koiraa jolla kaikki ominaisuudet olisivat 4 ja uudelleen niin että kaikki olivat 5 ja mejä tasoksi tulikin yllättäen molemmilla tavoilla AVO, eli ilmeisesti AVO ja VOI ovat järjestelmässä väärinpäin mejässä(?). Lisäksi ajokokeiden tasona näkyy aina vain 1-tulos, eikä moneenko 1-tulokseen ominaisuudet riittävät. Toivottavasti oli tarpeeksi selkeästi selitetty :D

//Lisäksi tuli mieleen pitäisikö paimennuksessa tehdä joku ero A ja B lohkojen välille? Ascassakin nautojen paimennus vaatii eri ominaisuuksia kuin lampaiden (kovuus, rohkeus vs. nopeus, vilkkaus), pitäisikö se olla niin tavan paimennuksessakin? Mielipiteitä?
Litsikoira
Nakkisotilas
Viestit: 282
Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 9:26 am
Paikkakunta: Tukholma

Re: Periytymisjärjestelmä virtuaalikoirille

Viesti Kirjoittaja Litsikoira »

Ymmärrän, jos te ajattelette näin, niin silloin tää on mahtava :D En itse ollut ihan varma tästä, mutta hyvä, että mainitsin sen, nyt voin osallistua tähän touhuun varmemmin. Olen vaan itse ollut niin tottunut siihen, että vaaditaan kaikenlaista meriittirivistöä, enkä ollut ihan varma teidän "vaatimuksistanne". Alan arpoa muillekkin koirille geenipisteitä :)
Black sunsets in your eyes, am I dreaming?
Cessna
Epätoivoinen katse
Viestit: 450
Liittynyt: La Tammi 11, 2014 5:22 pm
Viesti:

Re: Periytymisjärjestelmä virtuaalikoirille

Viesti Kirjoittaja Cessna »

Tulipa tässä mieleen, kun siirrän vanhoja koiria uusille sivuille ja lisään niille nämä ominaisuuspisteet, niin kun joillakin on vanhoja tuloksia, esimerkkinä vaikka koiralla on

Paimennuksesta valio
Palveluskoirakokeesta jk2
Poliisikoirakokeesta räjähdys sove
Tokosta tk3

Mutta ominaisuuspisteiden mukaan koira voisi pärjätä

Paimennuksesta perusrata
Palveluskoirakokeesta bh
Poliisikoirakokeeseen ominaisuudet ei ole riittävät
Tokosta alo

Niin antaisitteko olla vanhojen tulosten mitä siellä nyt on siitä huolimatta vaikkei koiran ominaisuuspisteet riitä, vai muuttaisitteko ominaisuuspisteitä silleen, että vanhemmat tulokset voisivat niiden puolesta olla mahdollisia?

Toinen asia
Mikäli koira täyttää sekä 1-, 2- että 3-luokan ehdot, se voi saavuttaa 3-luokasta kaksi vKUMAa. Kolmannen (valionarvoon oikeuttavan) vKUMAn saavuttaminen edellyttää valioitumisen ehtojen täyttämisen. Toisin sanoen sen hermorakenteen tulee olla tasolla 3, ketteryyden 4, kovuuden 3, nopeuden 5, rohkeuden 4, taisteluhalun 3 ja vilkkauden 3. Mikäli koira ei täytä näitä ehtoja, se ei osoita potentiaalia valioitumiseen eikä siten valioidu perinnöllisyysjärjestelmän puitteissa.
Se että koira voi kisata esim agilityn kolmannessa luokassa, ei tarkoita sitä että se voisi valioitua. Mutta kun laittaa jokaiseen kapasiteetti -kohtaan arvoksi 5, niin silti lajien kohdalla ei lue mistä se voisi valioitua (paitsi flyball ja koiratanssi). Mielestäni se selkeyttäisi enemmän, jos lajin kohdalla olisi joko 3-luokka tai valio, jolloin tietää, onko koiralla kapasiteettia valioksi, vai pelkästään kolmanteen luokkaan asti

Toivottavasti joku ymmärsi jotakin
Välillä jonkun on kuoltava, jotta asiat muuttuisivat paremmiksi
Avatar
Juinttu
Höpsö veitikka
Viestit: 14779
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 8:31 pm
Paikkakunta: avaruus
Viesti:

Re: Periytymisjärjestelmä virtuaalikoirille

Viesti Kirjoittaja Juinttu »

Mun logiikalla jos koiran kapasiteetti riittää sinne ylimpään luokkaan, niin se voi yhtälailla myös valioitua. :D Ja tällä periaatteella olen periytymisjärjestelmääkin tehnyt.

Jos olen omille vanhoille koirille lisännyt ominaisuuspisteitä, niin olen tehnyt niin, että pisteet on mitkä on, enkä merkitse kilpailukapasiteettia. Ts vaikka koira saisi kaikista kohdista pelkkiä kakkosia, niin se voi silti olla ennestään useamman lajin valio. Epäselvää, mutten ole jaksanut asialle suoda sen enempää ajatuksia. :mrgreen:
Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
Salama
Le-ppä-ker-ttu
Viestit: 145
Liittynyt: La Loka 15, 2016 8:34 am

Re: Periytymisjärjestelmä virtuaalikoirille

Viesti Kirjoittaja Salama »

Onko tuon järjestelmän toimivuudessa jotain yleistä häikkää, kun minä en oo nyt varmaan viimeiseen kuukauteen ole onnistunut sivulle mitenkään pääsemään? On tullut kokeiltua useita eri laitteita sekä kahlattua kaikki selaimet läpi, toimivuutta ei vaan näy millään.
Onko teillä jotain vinkkejä, mitä kannattaa vielä kokeilla vai pitääkö mun yrittää vaa elää ilman tota? Pisteethan pystyisin kyllä koirille muutenkin arpomaan, mutta niitä lajikohtaisia vaatimuksia ei taida muualta löytyä?
Sotasielun collieita ja shetlanninlammaskoiria
Solmusielun australianpaimenkoiria
Kuurasielun lapiporokoiria, siperianhuskyja ja suomenlapinkoira
Avatar
Timberwolf
Velho
Viestit: 5644
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:59 am
Avatar ©: Twiggy
Viesti:

Re: Periytymisjärjestelmä virtuaalikoirille

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Salama kirjoitti: La Joulu 23, 2017 9:43 amOnko teillä jotain vinkkejä, mitä kannattaa vielä kokeilla vai pitääkö mun yrittää vaa elää ilman tota? Pisteethan pystyisin kyllä koirille muutenkin arpomaan, mutta niitä lajikohtaisia vaatimuksia ei taida muualta löytyä?
Juintun sivujen osoite on vain muuttunut! Uusi osoite on http://sudenlaulu.net/virt/perinnollisyys/
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Salama
Le-ppä-ker-ttu
Viestit: 145
Liittynyt: La Loka 15, 2016 8:34 am

Re: Periytymisjärjestelmä virtuaalikoirille

Viesti Kirjoittaja Salama »

Timberwolf Tämä selvä, kiitos!
Sotasielun collieita ja shetlanninlammaskoiria
Solmusielun australianpaimenkoiria
Kuurasielun lapiporokoiria, siperianhuskyja ja suomenlapinkoira
Avatar
Juinttu
Höpsö veitikka
Viestit: 14779
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 8:31 pm
Paikkakunta: avaruus
Viesti:

Re: Periytymisjärjestelmä virtuaalikoirille

Viesti Kirjoittaja Juinttu »

Apua olen unohtanut päivittää uuden linkin tänne. Kiitos Timbe! ♥
Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
Avatar
Juinttu
Höpsö veitikka
Viestit: 14779
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 8:31 pm
Paikkakunta: avaruus
Viesti:

Re: Periytymisjärjestelmä virtuaalikoirille

Viesti Kirjoittaja Juinttu »

Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
Vastaa Viestiin