Keskustelua liittojen säännöistä (nyt myös äänestys)

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Vastaa Viestiin
Narya
Höpsö veitikka
Viesti:

Re: Keskustelua liittojen säännöistä (nyt myös äänestys)

Viesti Kirjoittaja Narya »

Jes, hyvä donga! Ehdottomasti tämmöisen uudistuksen kannalla.

Flyballliitosta, mitä jos suosittaisiin viiden joukkueen määrää, mutta yhteen joukkueeseen mahtuisi useampikin koira? Esimerkiksi 10 kpl? Näin ollen, jos kisassa olisi viisi joukkuetta ja jokaisessa kymmenen koiraa, niin ainakin jokaisen omistajan(eli melko monen), joka on mukaan ilmoittanut kolme koiraansa, saisi ainakin yhdelle koiralle pisteet? Olisko toimivaa?
WHAT DOESN'T KILL YOU WILL PROBABLY TRY AGAIN LATER
--------------------------------------------------------------------------------
† † † ask me anything &
Ellu
Keilapallo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ellu »

Mun mielestä joukkue kokoa pitäisi suurentaa flyballissa tai sitten useampi joukkue.
jannu
Kanada

Viesti Kirjoittaja jannu »

Mirabella, ehdottamasti joukkueita enemmän pitäisi saada. Monella on vaan se 4-8 joukkuetta, eikä sitten kerkiä itse koskaan mukaan.s Esim joku pakollinen raja joukkueita pitäisi järjestää? esim 8-joukkueesta ylöspäin. Ja tuomarointikin on mun mielestä todella helppoa ja yksinkertaista. Ei tarvitse kun kirjoittaa esim tuohon tulisielun kisakalenteriit joukkue 1, joukkue2 ja niinedelleen ja painaa arvo. siinä on tulokset :'D
I just want this matter in order, so life could begin to shine better.
Narya
Höpsö veitikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Narya »

^
vFBL uudistui juuri+uudet sivut Mirabellan omalle domainille:
http://www.sudensielu.net/VFBL/
WHAT DOESN'T KILL YOU WILL PROBABLY TRY AGAIN LATER
--------------------------------------------------------------------------------
† † † ask me anything &
Nath
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Nath »

donga kirjoitti:Mä mietin sitä aika paljon, että jos laittaisin, koska periaattessa se on helppo jokaisen arpoa tällä pisteet, kun tietää vain sen maksimimäärän lajista, mutta silti säilyttäisin noi tuomarit tuolla, että jos joku ei osaa tai halua tuomaroida itse niin sitten saa pyytää jotakuta listoilta :> Mutta meinasin, että ainakin kokeilen tätä vähän aikaa, mutta jos ei onnistu tai huomaan vilppiä tms. niin sitten otan sen pois.
Mutta kannattaa ottaa huomioon, että tuon hylkäämisprosentti ei ole katsottu minkään koirapuolen lajin hylkäämisprosentteja vastaavaksi. Jos tuolla on tarpeeksi usein tuomaroinut, huomaa kuinka moni koira loppujen lopuksi saa ne ykköspalkintoon oikeuttavat pisteet.
donga
Vuohenruokaa

Viesti Kirjoittaja donga »

No sitten voi toki käyttää sitä samaa arvontakonetta jota käytetään tokoliitossakin eli siinä täytyy vain itse lisätä sitten koiran perään pisteet. Sen ei luulis sitten olevan niin "epäreilu" :D
Nath
Höpsö veitikka

^
Oho, muotoilin tuon lauseeni aika pöljästi. Siis piti sanoa, kuinka harva koira saa ne ykköspalkintoon vaadittavat pisteet tuolla arvontakoneella :'D
Kuunsirppi
Vuohenruokaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kuunsirppi »

Hienoa että flyballin joukkuemääriä suurennettiin :D Myönnän kyllä että mulla on useimmiten ollut mukana vain se 6 joukkuetta mutta nyt luulis et mahtuu mukaankin kun juokkueita on enemmän. Ei tarvitse aina tapella niistä paikoista.

Ja dongalle vielä, kannatan tota PK-puolelle kaavailtua uudistusta :D Sain muuten lisäiltyä noita BH-tuloksia taas, sun koirien pitäis olla nyt listoilla, joten voit unohtaa rauhassa ne linkit BH-kokeiden sivuille (:
Gendarme's|vDL|YVNL
Vuoden 2011 Liitonpitäjä

Nyt on Muumilaaksossa asiat sen verran sekaisin, että paluu tapahtuu tässä kevään aikana, kun normaali järjestys on palautettu.

Taukoilee välillä ties minkä syyn takia, back in bisnes pääasiassa kuitenkin.
Marjapuuron
Le-ppä-ker-ttu

Viesti Kirjoittaja Marjapuuron »

Mejä puolella on hienosti omasta mielestä, koska kisoihin mahtuu mukaan lähes aina :) ja tulokset tulee aikas nopeasti, koska saa itse tuoksia ne. En sitten tiedä millainen homma pitäjällä joka saa koko ajan tuloksia mailiin ja muuten.

Nou/Nome puolella tämä sama ihanuus on mukana eli tuomarina saa toimia kuka vaan. Sivuilla on kerrottu erikseen kuinka tuloksien arpominen onnistuu milläkin arvontakoneella.

Mielestäni muihinkin voisi kertoa miten arvotaan ja antaa mahdollisuus muidenkin kokeilla. Agility liiton pitäjille erityis plussa uskaltamisesta ja luottamisesta muihinkin kuin niihin omiin ja koulutettuihin tuomareihin :)

olen vasta aika alkaja ja en oikein ymmärrä vieläkään kuinka koiria on mahdollista saada esim . PAKK kokeeseen ne on aina täynnä samalla hetkellä :D
Mustan ruusun Kennel [tulossa]

noel
Lassien tassuhiki

Viesti Kirjoittaja noel »

Olin kyllä hyvin hämmästynyt kun huomasin VFBL :n uudistukset. Tosi hienoa, että sinnekin on nyt levinnyt tämä 'kuka vaan voi tuomaroida'-tekniikka. Eli nyt saa jo paimennuksen, flyballin ja agilityn tuomaroida itse olematta liiton vir. tuomari :). Hienoa! Minusta tuntuu, että tämä tulee toimimaan oikein hyvin. Ehkä pieniä epäselvyyksiä joidenkin kohdalla saattaa tulla ja ehkä hieman omien koirien suosimista, mutta enpä usko, että mitään sen suurempaa ;). Olemmehan me fiksuja turreja, emmekä huijaa tuloksissa?
Nath
Höpsö veitikka

^
lisäyksenä listaan: VMJY:n ja VVUL:n kisoihin ei myöskään tarvitse koulutettua tuomaria :)
Ellu
Keilapallo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ellu »

noel kirjoitti:Olin kyllä hyvin hämmästynyt kun huomasin VFBL :n uudistukset. Tosi hienoa, että sinnekin on nyt levinnyt tämä 'kuka vaan voi tuomaroida'-tekniikka. Eli nyt saa jo paimennuksen, flyballin ja agilityn tuomaroida itse olematta liiton vir. tuomari :). Hienoa! Minusta tuntuu, että tämä tulee toimimaan oikein hyvin. Ehkä pieniä epäselvyyksiä joidenkin kohdalla saattaa tulla ja ehkä hieman omien koirien suosimista, mutta enpä usko, että mitään sen suurempaa ;). Olemmehan me fiksuja turreja, emmekä huijaa tuloksissa?
KOMPS.
OT. Hienot flyballliiton sivut on saatu aikaiseksi. :)
Marika
Le-ppä-ker-ttu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marika »

Luin noilta edellisiltä sivuilta PK-uudistuksesta, ja pelkkä loppupistemäärä tulokseksi olisi toimiva ja tuomareillekin paljon nopeampi ratkaisu. Virtuaaliharrastusten ei mielestäni tarvitse aina mennä niin pilkulleen IRL-sääntöjen mukaisesti, kuten agilityssäkin on vain vKUMAt jaossa, eikä muuta.

donga voi vaikka mulle sitten ilmoitella, kun vSPKL on siirretty, niin voin poistaa liiton omalta sivutilaltani. Ensin toki laitan muutamaksi viikoksi linkin liiton uusille sivuille, jotta kaikki osaavat päivittää tietonsa osoitteen vaihtumisesta. :)
Minnea
Kanada

Viesti Kirjoittaja Minnea »

Tää topikin kahlaaminen meni kyl ihan pikakelauksena, toivottavasti en toista hirveesti asioita xP

Hmm. Mistäs aloittaisin.... Aivan, VNL'ten SERT/CACIB-listat. Käytännössä turhia, koska koiran SERTit ja CACIBit voidaan tarkastaa koiran kisakalenterista. MVA-lista olisi mielestäni kiva olla olemassa, koska sehän tavallaan "virallistaa" koiran valionarvon, kun se lukee liiton sivuilla. : D Mutta koska MVA-listojen huono päivittyvyys on ongelma (on ärsyttänyt suunnattomasti, kun koiralla olisi kymmeneen maahan valionarvot, mutta vain parissa VNL'ssä on vahvistaminen ollut mahdollista), kannatankin, että MVA-listojakaan ei enää olisi. Tai miksei listasta voisi tehdä "vieraskirjaa": koiran omistaja kirjoittaa MVA-kirjaan koiransa tiedot, ja kirjan ylläpitäjä voisi tietyin väliajoin tarkastella koirien tietoja, jos on tarpeen.

Seuraavaksi punnitsen annettuja vaihtoehtoja.

1) Luokkien osallistujamäärää suurennetaan (esim. 60 koiraa/luokka). Kisojen pitäjät etsivät yhden tuomarin yhtä tai kahta luokkaa kohden.
Luokkien osallistujamäärä ei olisi mikään ongelma. Jos on niin kiireinen, ettei kerkiä käymään koirien sivuja läpi mahdollisten hylkäyksien vuoksi, niin miksi sitten pitää ylipäätään olla tuomari. Mutta se, että pitäisi etsiä jokaista luokkaa kohden tuomari, saattaa olla ongelma esim. agilityssä, jossa voi olla vähintään 9 luokkaa, esim. tuomarien (tai kisojen järjestäjän) epäaktiivisuuden vuoksi.

2) Tuomarit pois. Kisojen pitäjä saa määrätä luokkakoon, koska hän tuomaroi itse.
Kannatan tuomareiden poisottoa, koska arvontapohjaisten kisojen tuomarointi on niin yksinkertaista. Tuskin kukaan on niin lapsellinen, että kopeloisi kisojen tuloksia omaksi edukseen. Luokkakoon itsemääräämisoikeutta epäilen, koska järjestäjät voivat laittaa aivan liian pienen luokkakoon (esim. 10-15), mikä johtaa siihen, että vain hyvin harva mahtuu kisoihin mukaan. Tässä tapauksessa pitäisi olla määrätty minimiraja luokkakoolle. Näyttelyiden kannalta en puoltaisi tätä, koska koiranäyttelyjä tuomaroidessa on pakkko tuntea koirarotuja ja niiden määritelmiä laajemmin, jotta osaisi arvostella ne oikein.

3) Tuomarit säilytetään, mutta nyt mahdollisuus tuomaroida myös itse. Luokkakoot suuremmiksi.
Ehdotuksista kaikkein paras ja varmaankin toimivin. Ehdottaisin, että olisi mahdollista käydä tuomarikoulutus ilman, että tarvisi sitoutua tuomaroimaan muiden kisoja. Täten voitaisiin taata se, että kisoilla on osaavat tuomarit järjestäjien saatavilla (siis ainakin, jos on itse tuomari). Luokkakoot suuremmiksi on erittäin kannatettava asia. Joku 30-40 olisi hyvä, 60 saattaa olla liikaa - tai ei sitä tiedä, se riippuu ihan tuomarista itsestään. Jos luokkakoon itsemääräämisoikeus säädetään, niin mikäs siinä, minun puolestani saatte järjestää vaikka 200 koiran luokkia, jos on tarvis ja jos jaksatte tuomaroida ne. :)

4) Tuplaluokat pakollisiksi. Kannustetaan järjestämään vieläkin useampia luokkia.
Kaikissa luokissa tuplaluokka ei välttämättä toimi, koska ne eivät välttämättä edes täyty. Tuplaluokat käytännössä tarkoittaisi luokkakokojen nostoa. Ainoa etu tässä olisi luokkakokojen suurentamiseen olisi, että niiden koirien määrä, jotka saavat "merkittäviä tuloksia" (esim. KUMAt, KUPIt jne.), kasvaisi --> koiria pääsisi helpommin siirtymään korkeimpiin luokkiin ja saamaan valionarvoja.

5) Nostetaan luokkakokoa hieman (esim. 30 koiraa/luokka) ja otetaan käyttöön rajoitus 2 koiraa/omistaja/luokka.
En näe tätä kovin isona ongelmana. Useampi virtuaalikoirailija pääsisi koirineen kisaamaan, ja koska kisoja järjestetään muutenkin melko paljon, niin varmasti ihmiset pääsevät kisaamaan useamman koiransa kanssa. Mutta taas on edessä kysymys: mistäs tuomarit revitään?

Jos esimerkiksi vaihtoehto 2 tai 3 toteutuisi, mielestäni muutosta pitäisi tapahtua myös säännöissä (kuten jotkut ovat jo todenneet). Mitä jos kaikkiin lajeihin soveltaisi palkintomenetelmää (tai miksikä sitä kutsuisi. Tarkoitan siis sitä systeemiä, mikä on käytössä esim. tokossa ja PK'ssa)? Saattaisi toimiakin. I-tulos toimisi tavallaan samalla tavalla kuin esim. agilityssä KUMA ja paimennuksessa KUPI. Jos luokkamäärät kasvaisivat hevosmaailman lukemiin, palkintomenetelmä olisi siitä hyvä, ettei se, kuinka moni koira saisi luokkasiirtoon oikeuttavan tuloksen, olisi riippuvainen koiran sijoituksesta, vaan "koirakohtaisesta suorituksesta". Ylimpiin luokkiin voisi vaatia kuitenkin jotain sijoittumista, mutta siis muuten. Toivon, ettei luokkakoot kuitenkaan nousisi ihan mahdottomiin lukemiin, jottei tapahtuisi kisojen tuomaroimatta jättämisiä. Jotkut ylä- ja alarajat pitäisi luokissa olla, vaikka 20-60 tai hieman enemmän.
älä sano että olet ihastunut minuun
saatat tarkoittaa sitä
Cessi
Alkupalat

Viesti Kirjoittaja Cessi »

Lueskelin juuri vMJY:n sivuilta uudesta säännöstä. Eli poistettiin tulosten ilmoitus pakko. Liiton pitäjä katsoo itse. Tämä helpottaa, koska en itse muista aina lähettää tuloksia.

Hyvä keksintö, että kuka vaan saa tuomaroida sekä se että luokkien koko suurenee jos vaikka mekin mahduttais agilityyn ja tokoon helpommin mukaan :)
Vastaa Viestiin