Keskustelua liittojen säännöistä (nyt myös äänestys)

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Vastaa Viestiin
Niia
Le-ppä-ker-ttu
Viestit: 148
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2008 1:44 pm

Keskustelua liittojen säännöistä (nyt myös äänestys)

Viesti Kirjoittaja Niia »

Kerro mielipiteesi ja valitse mielestäsi parhain vaihtoehto! Saa perustella ja kertoa omia ehdotuksia.

1) Luokkien osallistujamäärää suurennetaan (esim. 60 koiraa/luokka). Kisojen pitäjät etsivät yhden tuomarin yhtä tai kahta luokkaa kohden.
2) Tuomarit pois. Kisojen pitäjä saa määrätä luokkakoon, koska hän tuomaroi itse.
3) Tuomarit säilytetään, mutta nyt mahdollisuus tuomaroida myös itse. Luokkakoot suuremmiksi.
4) Tuplaluokat pakollisiksi. Kannustetaan järjestämään vieläkin useampia luokkia.
5) Nostetaan luokkakokoa hieman (esim. 30 koiraa/luokka) ja otetaan käyttöön rajoitus 2 koiraa/omistaja/luokka.
6) Jotain aivan muuta...

------------

Ex-koirailija päätti sitten rekisteröityä tänne. :) Hevospuolella pyörin nykyään. Kieltämättä houkuttelisi hankkia pari piirroskoiraa ja kisailla niillä.

Tutkailin liittojen sääntöjä ja kisakalentereita sillä silmällä, että jos hankkisin virtuaalikoiran, mahtuisinko mukaan kisoihin. En nimittäin tykkää 24/7 päivystämisestä enkä uskon kovin monen muunkaan tykkäävän. Aiemmin kun koiria harrastelin, mukaan mahtuminen tuotti jo silloin hankaluuksia.

Kummastelin erityisesti näitä asioita
- luokkakokojen pienuus -> hankala mahtua mukaan
- pakko käyttää liiton tuomareita ja tuomarien vähyys -> tuomari hankala saada

Miksi edelleen on pakko (ainakin toko, agility, pk) käyttää liiton omia tuomareita? Kisoja on kuitenkin aika paljon, yhtä tuomaria kohden on varmasti hommaa yllin kyllin. Miksei siis anneta ihmisten tuomaroida itse omia kisojaan? Löytyykö vieläkin niin lapsellisen typeriä ihmisiä, jotka peukaloivat arvontatulosta...

Luokkakokojen pienuus tietty selitetään tällä tuomarien käytöllä ja sillä, että koirilta täytyy tarkistaa tarvittavat tulokset aiemmista kisoista. Tässäkin herää sama kysymys, eivätkö ihmiset ole sen vertaa rehellisiä että he itse huolehtisivat että koira on oikeaan luokkaan ilmoitettuna ja sillä on tarvittavat palkinnot kyseiseen luokkaan ja tasoon.

Lyökää pöytään vankkoja perusteluja, miksi näin. Hevospiireissä pyörineenä myönnän, että jotkin säännöt tuntuvat oudoilta.

Mainio esimerkki aivan liian pienestä luokkakoosta on esimerkiksi tämä pk-kilpailu. Se laitettiin liiton kalenteriin eilen ja nyt seuraavana päivänä luokka on täynnä. Vaivaiset 11 ensin ilmoittaututta ehtivät mukaan. Entäs ne loput x kpl ihmisiä, jotka olisivat koiransa halunneet mukaan? En väitä, että hevospiireissä tämä asia olisi sen kummemmin, sielläkin löytyy niitä jotka järjestäjät mitättömän kokoisia luokkia (20, 25, 30... ratsukkoa/luokka). Tämmöisiin luokkiin jos meinaa ehtia mukaan, täytyy ilmoittautuminen lähettää muutaman tunnin sisällä tiettyjen suosituimpien lajien kohdalla. Tuossa kyseisessä kisassa ihmettelen, miksi luokkakoko on noin pieni kun koirilta ei ilmeisestikään tarvitse aiempia tuloksia tarkistaa (koirilla ei linkkejä) ja tulokset käsittääkseni hoidetaan nopeasti arvontakoneella. Eikö tuohon nyt esimerkiksi olisi voinut ottaa paljon enemmän koiria mukaan?

Eikä sitten jumituta vain näihin minun mielipiteisiini, ihan yleisestikin pitää jutella liittojen säännöistä, kisoihin mahtumisesta, kisojen tuomaroimisesta jne.

Tekee kohta mieli sääntöjen kummastelun jälkeen perustaa oma kilpaileva jaoksensa 'paremmilla' säännöillä. :P Vaikka joku ihme piirroskoirien toko-yhdistys. :oops:

Älkääkä vain sanoko, että mitä se hevosihminen tulee tänne urputtamaan, pysyköön omalla puolellaan. :lol: Olen tälläkin puolella harrastanut, en siis pelkästään hevospuolella. Ihmisillä saa olla erilaisia mielipiteitä eikä niistä tarvitse vetää koko kasvimaata nenään.
Mallaskoala
Ammattimouhoaja
Viestit: 2687
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 8:24 am

Re: Keskustelua liittojen säännöistä

Viesti Kirjoittaja Mallaskoala »

Tästä luokkakokojen pienuudesta on ollut aiemminkin puhetta, vara-Turrilasta löytyy esim. tällainen aihe :)

Mä oon itse näyttelyitä koskien miettinyt sitä, että vielä sertien ja valionarvojen vahvistuttaminen näyttelyliitoilla koetaan pakolliseksi? Tästä hyvänä esimerkkinä FIN VNL, jonka sivut ovat olleet nyt yli vuoden päivittämättä (tiedän, että Katille on tästä laitettu viestiä). Mulla itsellänikin on koira, joka olisi jo huhtikuussa valioitunut, mikäli FIN VNL olisi täydessä toiminnassa... Vaan ei, viimeinen päivitys 7.6.07 ja esim. sert-lista ei toimi lainkaan.

Anyway. Virtuaalikoiria on yhä kasvavissa määrin, ja oletettavasti aika iso osa käy myös näyttelyissä -> ennemmin tai myöhemmin varsinkin sert- ja myös valiolistojen pitäjien työmäärä tulee vaan kasvamaan kasvamistaan. Voisiko sitä edes harkita, että luotettaisiin sen verran meihin ihaniin, kunnollisiin virtuaalikoirailijoihin, ettei sertejä ja valionarvoja tarvitsisi enää hyväksyttää? Kun varmaan kaikilta koirilta myös löytyy ne kisakalenterit sivuiltaan, joista nää vaaditut sertit on helppo tarvittaessa tarkistaa, niin voitaisko vaan luottaa siihen, ettei porukka huijaa tässä asiassa?

Voisihan siihen sit jonkun sellaisen säännön kehittää, että vähintään ne sertit tulee sit merkitä koiran sivulle niin, että niistä käy ilmi päivämäärä / paikka / tuomari (eli ihan kuin kisakalentereissa yleensä), ja sit ainakin valioluokkien koirilta nää tarkistettaisiin äkkiä siinä muun tuomaroinnin ohessa.
Niia
Le-ppä-ker-ttu
Viestit: 148
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2008 1:44 pm

Re: Keskustelua liittojen säännöistä

Viesti Kirjoittaja Niia »

Aivan! Koiramäärä kasvaa kovaa tahtia (ja säännöt junnaavat paikallaan). Huono yhtälö.

Anteeksi kuinka? Tuleeko kaikki sertitkin saada jonnekin listalle? Miksi kummassa? Joka tapauksessahan sertit tarkistetaan valioitumisen yhteydessä, ihan samahan ne olisi tarkistaa koiran omasta kisakalenterista. Säästyisi hirmuisesti aikaa sertilistan pitäjältä.
Lansu_
Höpsö veitikka
Viestit: 5175
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 10:33 am

Re: Keskustelua liittojen säännöistä

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Mä luin just vasta Hevostalli.netin keskustelua virtuaalikenneleistä. En tiedä olitko siinä mukana, mutta juuri sinun mainitsemasi pienet luokkakoot nousivat esiin. Mulla kanssa heräs sillon ihan samat ajatukset. Me tupataan puhumaan hevospuolen valtavista kisautusmääristä yms., mutta voitas kattoa omaa napaakin välillä: tokokokeet ovat paras esimerkki siitä, että koiraharrastajat saavat istua 24/7 vahtaamassa kalentereita jos mielivät mahtua mukaan kisoihin koirineen. Ei mielestäni järkevää tämäkään ja ihan yhtälailla aikaa vievää.

Luokkakoista keskusteltiinkin jo, mutta mihinkään suuntaan ei päästy, koska ihmisten mielestä luokkakokoja ei saa suurentaa (tuomarille liikaa työtä -> entistä vaikeampi saada tuomaria) ja tuomareista ei oltu valmiita luopumaan (ei huijaaminen vaan virheet). Ratkaisuna puhuttiin tuplaluokista, mutta eivätpä nuokaan näytä toimivan - mä en juuri koskaan mahdu mukaan tokokisaan vaikka ALO-luokkia olisikin kaksi. Jommasta kummasta edellä mainitusta on luovuttava, mikäli tilannetta oikeasti halutaan parantaa. Liittojen viralliset tuomarit poistamalal voitaisiin periaatteessa poistaa myös osallistujarajat, jolloin jokainen kisanjärjestäjä voisi ottaa oman jaksamisensa mukaan osallistujia (kuitenkin niin että osallistujamäärä on määritelty kuitenkin jo kilpailun hyväksymisvaiheessa). Toinen vaihtoehto on sitten lisätä tuomarien työtä osallistujamääriä nostamalla, näin äkkipäätä en muita toimivia vaihtoehtoja keksi.

Samoin nuo SERT-, CACIB- ja valiolistat ovat mielestäni aika turhia, epäkäytännöllisiä ja turhaa aikaa vieviä. Kuinkahan moni jaksaa niihin oikeasti ilmoittaa tuloksia? Mä en ainakaan, sillä jos ilmoittelisin niin saisin olla viikoittain mailailemassa sertejä ja cacibeja sinne (valioitumisenkaan yhteyteen ei sitä voi jättää kun porukka poistelee näyttelysivuja ja sillon tuloksiakaan ei luonnollisesti voida enää myöhemmin tarkistaa). Niiden poisottamisen myötä huijaaminen tietenkin helpottuisi, mutta toisaalta mäkään en koe niitä tarpeellisiksi.

Niian toteamus siitä kuinka koiramäärä kasvaa, mutta säännöt jylläävät paikoillaan on varsin osuva. Koiria on tullut ainakin minun mielestäni todella paljon lisää, mutta kisojen ja tuomarien määrä ei kasva samassa suhteessa. Tämän seurauksena meillä on kohta kaikissa lajeissa kauhea kilpailu siitä kuka kerkiää mukaan ja kuka ei, lisäksi tuomarien saaminen luultavasti hankaloituu entisestään.
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Avatar
Timberwolf
Velho
Viestit: 5644
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:59 am
Avatar ©: Twiggy
Viesti:

Re: Keskustelua liittojen säännöistä

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Niia kirjoitti:Miksi edelleen on pakko (ainakin toko, agility, pk) käyttää liiton omia tuomareita? Kisoja on kuitenkin aika paljon, yhtä tuomaria kohden on varmasti hommaa yllin kyllin. Miksei siis anneta ihmisten tuomaroida itse omia kisojaan? Löytyykö vieläkin niin lapsellisen typeriä ihmisiä, jotka peukaloivat arvontatulosta...
Kompin. (miksi kukaan ei enää puhu komppimisesta? :'D)

Tuossa muutama päivä taaksepäin mietittiin Teenyn kanssa, pitäisikö haukkukokeiden kanssa siirtyä siihen, että saa tuomaroida itse. Kyllähän me (= Teeny) syynätään kisat tulosten takia ja kyllähän siinä huomaa, jos jotain näkyvää vilppiä on ollut tuomaroinnista. Ja musta se ei ole niin vakavaa jos parissa kisassa vähän manipuloidaan tuloksia, koska se ei varmaankaan kaada kenenkään maailmaa.
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Niia
Le-ppä-ker-ttu
Viestit: 148
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2008 1:44 pm

Re: Keskustelua liittojen säännöistä

Viesti Kirjoittaja Niia »

Lansu_, en muista osallistuinko keskusteluun, mutta kirjoitin kyllä kyseiseen topikkiin. Hevospuolella on osittain erilaiset ongelmat kuin täällä.

Aivan, aivan. Mitä nyt silmäilin tuota varaturrilan topikkia luokkien täyttymisestä, niin siellä oli monia ihan testaamisen arvoisia ehdotuksia. Aina löytyi kuitenkin joku, joka ei ehdotuksesta tykännyt lainkaan. Kompromissiratkaisua tuskin saadaan ikinä aikaan, enemmistöratkaisu sen sijaan voitaisiin saada.

Kenenkään maailma ei kaadu pieneen huijaukseen, sitähän joka tapauksessa tapahtuu vaikka käytettäisiinkin liiton tuomareita. Esimerkiksi tokossahan tuomarikin saa laittaa koiriaan mukaan ja näin ollen voi huijata omille koirilleen paremmat sijoitukset. Vakavammista (joka luokassa parikin saman omistajan koiraa sijoittuneina) voisi napsahdella kisakieltoja.

Oma esimerkkiehdotukseni agilityyn.

Oletetaan että tuomareita ei enää ole ja koirilta ei enää tarkistettaisi mitään. (Okei, joku kisaisi esimerkiksi säkäkorkeuden tai palkintojen puolesta väärässä luokassa jne, mitä siitä.) Koiria otettaisiin reilusti enemmän, koska tulokset voi arpoa suoraan ilman tarkistuksia. Tulokset lähettäisiin liiton ylläpitäjälle/muulle vastuuhenkilölle sähköpostiin täysin valmiissa muodossa niin että ne voi suoraan copypastella heittää jonnekin tulossivulle turvaan vaikka freewebsiin, domainille tai omalle koneelle. Tuloksia ei mitenkään järjestellä, joten homma ei vie kauaa. Valioitumisen yhteydessä koira otetaan tarkempaan syyniin, katsotaan onko se kisannut säkäkorkeuden puolesta väärässä luokassa tai muuta. Huomataan koiran kisanneen säkäkorkeuden puolesta väärässä luokassa ja koiran kisatulokset mitätöidään kokonaisuudessaan. Otetaan toinen valioksi yrittävä koira, jolla ei toistaiseksi ole huomattu rikkomuksia. Nyt otetaan tämä sekasotkuinen tulossivu esiin ja ctrl+f etsitään koiran nimellä sen tulokset. Tuloksista huomataan, että yksi vKUMA uupuu II-luokasta. Koiran kaikki tulokset III-luokasta mitätöidään, mutta se saa jatkaa kisausta suoraan II-luokasta.

Olisiko tuo nyt siis aivan kamalaa? Kisajärjestäjille hommaa sen verran lisää, että tulokset tulee lähettää liitolle (vie about 10-20min). Liiton pitäjän ei tarvitsisi enää pitää mitään siistiä tuloslistaa, vaan copypasteta sijoittuneet turvaan jollekin erilliselle sivulle. Näin menetellen ei valioksi pääsisi huijaamalla, kuten jotkut pelkäävät. Ja varmaan pelko siitä että kaikki koiran kisatulokset mitätöidään, pitäisi ihmiset kaidalla tiellä. Tuo mitätöiminenhän tapahtuisi vaan niin, että taas haulla etsitään koiran tulokset ja poistetaan ne tulossivulta.
Twiggy
Pohjasakan hämmentäjä
Viestit: 4417
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:00 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Keskustelua liittojen säännöistä

Viesti Kirjoittaja Twiggy »

Mun mielestä ei ole mitään järkeä heivata tuomareita pois, vaan sen sijaan niitä pitäisi ottaa lisää. Ja mun mielestä ei ole todellakaan kyseessä se, että kisoille ei saada tuomareita, vaan se ettei kisojen järjestäjät aina jaksa pyytää tuomaria, varsinkaan jos ensimmäinen kysytty ei voi tuomaroida :D Tiedän kaikista liitoista ihmisiä, jotka mielellään tuomaroivat kisoja.

Näyttelyihinkään ei ole mun mielestä vaikea hankkia tuomaria, riippuu kuinka toimelias asian suhteen on. Jos järjestää suuren näyttelyn ja on laiska ihminen niin silloin varmasti tuntuu siltä, että tuomareita ei saa millään. Varsinkin just jos turhautuu siinä ettei pari ensimmäistä listalla/kysyttyä ehkä ehdikkään tuomaroida :D

Mutta toki niitä tuomareita voi ottaa lisää, jos tuntuu että niitä on liian vähän. Osallistujamäärämahdollisuuttakin voi mun mielestä hyvin muuttaa, jolloin voi hankkia yhden tuomarin yhdelle luokalle, jollon yhdellä tuomarilla ei ole liikaa hommaa.
Avatar
Timberwolf
Velho
Viestit: 5644
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:59 am
Avatar ©: Twiggy
Viesti:

Re: Keskustelua liittojen säännöistä

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Jerry kirjoitti:Näyttelyihinkään ei ole mun mielestä vaikea hankkia tuomaria, riippuu kuinka toimelias asian suhteen on. Jos järjestää suuren näyttelyn ja on laiska ihminen niin silloin varmasti tuntuu siltä, että tuomareita ei saa millään. Varsinkin just jos turhautuu siinä ettei pari ensimmäistä listalla/kysyttyä ehkä ehdikkään tuomaroida :D
*kulmienkohotus*

Muistaakseni sä et oo hankkinu tuomareita vMV:hen/vEV:hen? Ne on luultavasti koirapuolen suurimpia näyttelyitä ja niihin on melko vaikea saada tuomareita. Okei, en tiedä, minkä taikatempun Zandie teki viime vuoden EV:n kanssa, kun saatiin tuomarit ja tulokset melko hyvin ajallaan, mutta viimeisimmästä MV:stä ei ole vieläkään kaikki tulokset tulleet. Luojan kiitos enää puuttuu jotain RYP:ejä, BIS ja muistaakseni yhden rodun tulokset. Ja mähän oon lähettänyt neljästi kaikille mahdollisille (ei lomalla, oikeat roturyhmät, yms) vFCI:n tuomareille kyselyn. (okei, kolmella kerralla skippasin Raj:n, ko ekalla kerralla sen maili ei toiminut :<)
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Twiggy
Pohjasakan hämmentäjä
Viestit: 4417
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:00 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Keskustelua liittojen säännöistä

Viesti Kirjoittaja Twiggy »

Koska mä ensinäkin irtisanoin itteni siitä hommasta jo hyvissä ajoin (enkä kyllä mun mielestäni ollu mukana vEVnlyssä), sanoin mesessä että mulla ei ole jaksamusta siihen kun on kaikkea muutakin, mutta etpä kai poistanut mua sieltä sivuilta ja oletat vissiin edelleen että haluaisin olla mukana sen hoitamisessa. Ja kumma, MV on kuitenkin yks KV kaikkien joukossa (en tajua mitä eroa normaaleilla KV näyttelyillä sitten on, kun kaikki harrastajat varmaan muutenkin ilmottaa koiransa aina näyttelyihin - riippumatta siitä onko näyttely maailmanvoittaja vai jonkun randomhenkilön järjestämä KV), ja silti sain hoidettua oman KV näyttelyni TÄYSIN yksin kahdessa kuukaudessa loppuun. Jos sä olisit jatkuvasti hommissa sen kanssa ja muistuttelisit työhön lupautuneita tuomareita, ni varmasti ois tulokset ollut sivuilla jo aikoja sitten. Ja kyl mun on vaikee uskoo että oot neljään kertaan käynyt koko listan läpi, kun siellä on niitä innokkaitakin tuomareita.

No, onneks se tuomarikoe julkistetaan kohta ni saadaan lisää näyttelytuomareita.
Avatar
Timberwolf
Velho
Viestit: 5644
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:59 am
Avatar ©: Twiggy
Viesti:

Re: Keskustelua liittojen säännöistä

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Mä tarkotin tota ekaa lausetta uhan yleisesti ottaen. ;) Ja mun viestin tarkotus vaan oli, että kaikilla ei oo kiinni viitsimisestä, vaan jostain, mihin ei loppujen lopuksi voi itse vaikuttaa.
Mut sä et missään vaiheessa sanonu itteäs lopullisesti irti, joskus vaan, kun mesessä kysyin, olisko sulla aikaa tehä tää tai tää juttu, sanoit, ettet sillon ehdi. :o Informaatio-ongelmia.

Musta EV:t ja MV:t ei oo sama asia kuin joku random KV-nly. Periaatteessahan ne on, mutta on siinä oma fiiliksensä, että nyt on kyseessä oikeesti isompi näyttely, eikä vaan joku, millasia järjestetään pari kertaa kuussa.

Ja voin myöntää, että en oo ehkä ollu ihan täysillä hakemassa koko aikaa niitä tuomareita, mutta listan olen neljään (tai kolmeen, en oo ihan satavarma) kertaan käynyt läpi. Pitää kuitenkin muistaa, että silloin koko tuomarisiirto oli kesken, kouluissa pahimmat loppurutistukset sun muut, että lienee ihan ymmärrettävää, ettei silloin saanut tuomaria. Ja joo, ei mullakaan aina ollu kauheesti mielenkiintoa hakea jotain tuomareita, kun koulu sun muut jutut stressasivat.

Mulla nyt ei ole muutenkaan riittävästi intoa tai mielenkiintoa ruveta jotain isoa näyttelyä pitämään yksin, sillä mulla on, öö, 11 muutakin sivustojuttua. Voin tosin myöntää, että niistä viisi on oikeasti hengissä, mutta kuitenkin yritän pitää muitakin yllä, jos saan jonkun syyn päivittää niitä. Tosin noistakin pari on vielä kehittelyasteella, mut enivei. Niitä on aika paljon. (loppukappale taisi mennä ooteeksi, mutta menkööt)
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Elina
Analysaattori
Viestit: 2729
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2008 2:34 pm
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Keskustelua liittojen säännöistä

Viesti Kirjoittaja Elina »

Jerry kirjoitti:Mun mielestä ei ole mitään järkeä heivata tuomareita pois, vaan sen sijaan niitä pitäisi ottaa lisää. Ja mun mielestä ei ole todellakaan kyseessä se, että kisoille ei saada tuomareita, vaan se ettei kisojen järjestäjät aina jaksa pyytää tuomaria, varsinkaan jos ensimmäinen kysytty ei voi tuomaroida :D Tiedän kaikista liitoista ihmisiä, jotka mielellään tuomaroivat kisoja.

Näyttelyihinkään ei ole mun mielestä vaikea hankkia tuomaria, riippuu kuinka toimelias asian suhteen on. Jos järjestää suuren näyttelyn ja on laiska ihminen niin silloin varmasti tuntuu siltä, että tuomareita ei saa millään. Varsinkin just jos turhautuu siinä ettei pari ensimmäistä listalla/kysyttyä ehkä ehdikkään tuomaroida :D

Mutta toki niitä tuomareita voi ottaa lisää, jos tuntuu että niitä on liian vähän. Osallistujamäärämahdollisuuttakin voi mun mielestä hyvin muuttaa, jolloin voi hankkia yhden tuomarin yhdelle luokalle, jollon yhdellä tuomarilla ei ole liikaa hommaa.
Mutta mikä järki niitä tuomareita on ottaa lisää kun siinä joutuu vaan tekemään tuomarikokeen, jonka joku puolestaan joutuu katsomaan läpi jne. Jos jokaisella liitolla ois yhtä selkeät ohjeet tuomaroinnista kuin paimennusyhdistyksellä, niin vauvakin osaisi tuomaroida arvontapohjaiset kisat. Ja itse asiassa agilityssä en käsitä noita liiton tuomareita yhtään. Eikö se ole kuitenkin vain pistää ne koirat siihen arvontakoneeseen ja sieltä sitten viisi, neljä, kolme jne. koiraa saa vKUMAn samalla tavalla kuin paimennuksessakin saa KUPIn? Enkä mie jaksa uskoa, että juuri kukaan noissa huijaisi, vaikka ei liiton tuomari olisikaan. Ja mikä estää liiton tuomariakaan huijaamasta hieman esim. omissa kisoissaan?

Noista SERT-, CACIB- ja mahdollisesti myös MVA-listoista voitaisiin kyllä myös päästä jo eroon. Itse yritin reilu vuosi sitten ilmoittaa koirieni sertejä listoille, mutta turha luulo, että listat olisivat sen verran toiminnassa, että ne olisi lisätty. Ite oon jo hylänny listat ja kirjoitan koiran sivulle ilman tähtiä, että se on muotovalio. Turhan toimimattomia listoja, että niissä olisi jotain järkeä. Ja olisiko sittenkään, vaikka ne toimisivat? Se ilmoittakoon sertinsä listalle, joka siitä hommasta tykkää, mutta minua on turha yrittääkään saada enää siihen hommaan, vaikka sitten koirani olisivatkin vain epävirallisesti muotovalioita.
Tassutellen Tessun tahtiin + Ensimmäistä odottamassa

Aina tulee olemaan eskimoita, jotka neuvovat Kongon alkuasukkaille miten menetellä helteen tullen. - S.J. Lec
Twiggy
Pohjasakan hämmentäjä
Viestit: 4417
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:00 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Keskustelua liittojen säännöistä

Viesti Kirjoittaja Twiggy »

No en ole hankkinut tuomareita kun en ole koko jutussa ollut mukana vaikka piti. En jaksanut! Niin kun itse sanoin, se on vaan siitä jaksamisesta kiinni. Mä en silti oo mennyt sanomaan että näyttelyihin on vaikea saada tuomareita, vaikka en tota omaa 'osuuttani' jaksanut hoitaa ja niin irtisanouduin koko jutusta :D Mutta nyt olinkin unohtanut jo koko MVnlyn niin postasin ton viestin, kun olen aktiivistunut enemmän ja ymmärrän vielä hieman paremmin näiden kisojen järjestämisien päälle kun loppuvuodesta 2007 ;)

Ja ei toi MV oikeesti oo kauheen eri asia kun normaali KV, kun MVssä sitäpaitsi oli hiukkasen lyhyt osallistumisaika tänävuonna.

Elina, tuomarikokeet ja ohjeet ovat tasan sitä varten että ihmiset oppisivat tuomaroimaan oikein, eikä niitä päästettäisi tuomariksi tekemättä tuomarikoetta. Jos et ole itse koskaan ylläpitänyt mitään koetta, niin sitä on ehkä hieman vaikea ymmärtää. Kun suunnilleen puolet eivät läpäise koetta ainakaan ensimmäisellä kerralla, vaikka olisivat ohjeet lukeneet. En sen takia kauheen iloisesti ota vastaan sitä systeemiä että kaikki voivat tuomaroida omat kisaansa...
Avatar
Timberwolf
Velho
Viestit: 5644
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:59 am
Avatar ©: Twiggy
Viesti:

Re: Keskustelua liittojen säännöistä

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Arvontalajien tuomarikokeet ovat mun mielestä loppujen lopuksi aika turhia. Mitä mä oon katellu, niin noissahan on jotain kysymyksiä, joita ei edes tarvitse tuomaroidessaan jotain kisaa, eikä missään erityisemmin ole ohjesivua tuomareille. Musta on esimerkiksi turha selittää kokeessa jotain termejä, joita ei tuomaroidessaan tarvitse (eikä myöskään luultavasti oikeassa elämässä) ja mun tuomarikokeet on aina kaatuneet siihen, että pitää selittää omin sanoin jonkun kisan kulku. Ei mulla riitä mielikuvitus siihen, että pitää selittää yksityiskohtaisesti, kuinka koira repesi haukkumaan kisatilanteessa, kun näki toisen koiran, tätä kun ei tapahdu virtuaalimaailmassa.

Ja olihan ton MV:n osallistumisaika lyhyt, me kun herättiin siihen niin myöhään. Mä vaan näkisin sen niin, että noihin osallistuu enemmän porukkaa, ko ne on vaan kerran vuodessa, mut kaipa mä oon hakoteillä. Emmä oo tavisnäyttelyiden osallistujamääriä jaksanut seurata koskaan.
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Elina
Analysaattori
Viestit: 2729
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2008 2:34 pm
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Keskustelua liittojen säännöistä

Viesti Kirjoittaja Elina »

Timberwolf kirjoitti:Arvontalajien tuomarikokeet ovat mun mielestä loppujen lopuksi aika turhia. Mitä mä oon katellu, niin noissahan on jotain kysymyksiä, joita ei edes tarvitse tuomaroidessaan jotain kisaa, eikä missään erityisemmin ole ohjesivua tuomareille. Musta on esimerkiksi turha selittää kokeessa jotain termejä, joita ei tuomaroidessaan tarvitse (eikä myöskään luultavasti oikeassa elämässä) ja mun tuomarikokeet on aina kaatuneet siihen, että pitää selittää omin sanoin jonkun kisan kulku. Ei mulla riitä mielikuvitus siihen, että pitää selittää yksityiskohtaisesti, kuinka koira repesi haukkumaan kisatilanteessa, kun näki toisen koiran, tätä kun ei tapahdu virtuaalimaailmassa.
Just näin. Miekin meinasin alkaa jonkin liiton tuomariksi, mutta vastaan tuli tehtävä, jossa piti selittää kisan kulku. Mulla tyssäs sen kokeen tekeminen siihen. Muutenkin vierastan esimerkiksi haukkukoeliiton tuomarikoetta, jossa oli sellasia kysymyksiä, joiden oikeita vastauksia en ikinä virtuaalikoirailussa tuu tarvimaan.
Jerry kirjoitti:Elina, tuomarikokeet ja ohjeet ovat tasan sitä varten että ihmiset oppisivat tuomaroimaan oikein, eikä niitä päästettäisi tuomariksi tekemättä tuomarikoetta. Jos et ole itse koskaan ylläpitänyt mitään koetta, niin sitä on ehkä hieman vaikea ymmärtää. Kun suunnilleen puolet eivät läpäise koetta ainakaan ensimmäisellä kerralla, vaikka olisivat ohjeet lukeneet. En sen takia kauheen iloisesti ota vastaan sitä systeemiä että kaikki voivat tuomaroida omat kisaansa...
No niin, mutta kun missään ei ole kunnollista ohjetta, miten tuomaroit kisan, niin vaikea sitä on tuomaroida oikein. Jos tehtäisiin sivu tai yksinkertainen pätkä esim. sääntöjen jatkeeksi, missä selitettäisiin, miten tuomaroida, niin varmasti oikeintuomaroitujen kisojen määrä olis isompi ilman tuomarikokeitakin. Vai oletko useinkin nähnyt väärintuomaroidun paimennuskisan?
Tassutellen Tessun tahtiin + Ensimmäistä odottamassa

Aina tulee olemaan eskimoita, jotka neuvovat Kongon alkuasukkaille miten menetellä helteen tullen. - S.J. Lec
Twiggy
Pohjasakan hämmentäjä
Viestit: 4417
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:00 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Keskustelua liittojen säännöistä

Viesti Kirjoittaja Twiggy »

On se kumma, kun omista ehdotuksistaan ei löydä koskaan mitään huonoja puolia, kun taas toisista löytyy aina jotain.. :D En vaan ymmärrä minkä ihmeen takia pitäisi heittää tuomarit pois kokonaan, kun siihen ei todellakaan ole pätevää syytä. Puhun nyt käyttölajien tuomareista - näyttelytuomarit ovat taas asia erikseen.

Käyttölajien puolella toki on niitä, jotka eivät tuomaroi kauhean aktiivisesti, mutta siellä on AINA myös niitä jotka suostuu tuomaroimaan. Tuomarin saaminen kisalle riippuu täysin siitä, jaksaako sen pitäjä kysyä parilta useammalta jos ensimmäinen tai toinen on kieltäytynyt. Onko se nyt niin kamalaa, jos tuomareita on 25 ja pari ensimmäistä kieltäytyy? Tarkottaako se sillon, että on hankala saada tuomaria? No ei. Tuomareissa on se hyvä puoli, että virheiden mahdollisuus on tosi minimaalinen, kun se tuomaroiminen on tosiaan ymmärretty ja tuomarikokeen ylläpitäjä on sen vielä vahvistanut. Jos taas joku kokematon kisan järjestäjä innoissaan tuomaroi kisaansa, ja ESIM. ei lue tuomarointiohjeita kunnolla, niin virheiden mahdollisuus on sillon melko suuri :D Okei, eipä kai ne virheet maailmaa kaada ja voihan osallistunut ottaa yhteyttä ja huomauttaa virheestä, mutta helpompaa ois vaan hankkia se osaava tuomari.

Tuomareita voi ihan hyvin ottaa lisää. Jos järjestää kisan eikä ole itse tuomari, mutta haluaisi tuomaroida, ni voi IHAN hyvin tehdä sen tuomarikokeen, ni liittokin saa yhden osaavan tuomarin.
Vastaa Viestiin