1) Luokkien osallistujamäärää suurennetaan (esim. 60 koiraa/luokka). Kisojen pitäjät etsivät yhden tuomarin yhtä tai kahta luokkaa kohden.
2) Tuomarit pois. Kisojen pitäjä saa määrätä luokkakoon, koska hän tuomaroi itse.
3) Tuomarit säilytetään, mutta nyt mahdollisuus tuomaroida myös itse. Luokkakoot suuremmiksi.
4) Tuplaluokat pakollisiksi. Kannustetaan järjestämään vieläkin useampia luokkia.
5) Nostetaan luokkakokoa hieman (esim. 30 koiraa/luokka) ja otetaan käyttöön rajoitus 2 koiraa/omistaja/luokka.
6) Jotain aivan muuta...
------------
Ex-koirailija päätti sitten rekisteröityä tänne. :) Hevospuolella pyörin nykyään. Kieltämättä houkuttelisi hankkia pari piirroskoiraa ja kisailla niillä.
Tutkailin liittojen sääntöjä ja kisakalentereita sillä silmällä, että jos hankkisin virtuaalikoiran, mahtuisinko mukaan kisoihin. En nimittäin tykkää 24/7 päivystämisestä enkä uskon kovin monen muunkaan tykkäävän. Aiemmin kun koiria harrastelin, mukaan mahtuminen tuotti jo silloin hankaluuksia.
Kummastelin erityisesti näitä asioita
- luokkakokojen pienuus -> hankala mahtua mukaan
- pakko käyttää liiton tuomareita ja tuomarien vähyys -> tuomari hankala saada
Miksi edelleen on pakko (ainakin toko, agility, pk) käyttää liiton omia tuomareita? Kisoja on kuitenkin aika paljon, yhtä tuomaria kohden on varmasti hommaa yllin kyllin. Miksei siis anneta ihmisten tuomaroida itse omia kisojaan? Löytyykö vieläkin niin lapsellisen typeriä ihmisiä, jotka peukaloivat arvontatulosta...
Luokkakokojen pienuus tietty selitetään tällä tuomarien käytöllä ja sillä, että koirilta täytyy tarkistaa tarvittavat tulokset aiemmista kisoista. Tässäkin herää sama kysymys, eivätkö ihmiset ole sen vertaa rehellisiä että he itse huolehtisivat että koira on oikeaan luokkaan ilmoitettuna ja sillä on tarvittavat palkinnot kyseiseen luokkaan ja tasoon.
Lyökää pöytään vankkoja perusteluja, miksi näin. Hevospiireissä pyörineenä myönnän, että jotkin säännöt tuntuvat oudoilta.
Mainio esimerkki aivan liian pienestä luokkakoosta on esimerkiksi tämä pk-kilpailu. Se laitettiin liiton kalenteriin eilen ja nyt seuraavana päivänä luokka on täynnä. Vaivaiset 11 ensin ilmoittaututta ehtivät mukaan. Entäs ne loput x kpl ihmisiä, jotka olisivat koiransa halunneet mukaan? En väitä, että hevospiireissä tämä asia olisi sen kummemmin, sielläkin löytyy niitä jotka järjestäjät mitättömän kokoisia luokkia (20, 25, 30... ratsukkoa/luokka). Tämmöisiin luokkiin jos meinaa ehtia mukaan, täytyy ilmoittautuminen lähettää muutaman tunnin sisällä tiettyjen suosituimpien lajien kohdalla. Tuossa kyseisessä kisassa ihmettelen, miksi luokkakoko on noin pieni kun koirilta ei ilmeisestikään tarvitse aiempia tuloksia tarkistaa (koirilla ei linkkejä) ja tulokset käsittääkseni hoidetaan nopeasti arvontakoneella. Eikö tuohon nyt esimerkiksi olisi voinut ottaa paljon enemmän koiria mukaan?
Eikä sitten jumituta vain näihin minun mielipiteisiini, ihan yleisestikin pitää jutella liittojen säännöistä, kisoihin mahtumisesta, kisojen tuomaroimisesta jne.
Tekee kohta mieli sääntöjen kummastelun jälkeen perustaa oma kilpaileva jaoksensa 'paremmilla' säännöillä. :P Vaikka joku ihme piirroskoirien toko-yhdistys. :oops:
Älkääkä vain sanoko, että mitä se hevosihminen tulee tänne urputtamaan, pysyköön omalla puolellaan.