Virtuaalisen koiratanssiliiton uudet tuulet

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Susityttö
Höpsö veitikka

Re: Virtuaalisen koiratanssiliiton uudet tuulet

Viesti Kirjoittaja Susityttö »

Mäkin oon sitä mieltä, että vanhat säännöt olisi paremmat. Mä en vaan jaksa ymmärtää noitten uusien sääntöjen hienoutta.
Sigitius kirjoitti:Kappale yhä koodissa. <3
Vaikka ei sen puuttuminen mitään muuttaiskaan, niin kyllä se mun mielestä kuuluu sinne kun on tällaisesta lajista kyse.
Samaa mieltä!
sukelluskettu
Keilapallo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sukelluskettu »

Vanhat säännöt on mun mielestä paremmat. Koiratanssi kisoja on kiva järjestää, ku ei oo sitä hirveetä koirien tarkistus hässäkkää ja muuta tollasta, kun voi vaan laittaa osallistujat arvontakoneeseen enempiä miettimättä :--)
.
.
  • Kuva
Netry
Vuohenruokaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Netry »

Mäkin tosiaan enemmän vanhojen sääntöjen puolella, kuten aiemmin jo sanoin. Se on aina niin rasittavaa, kun pitää joka koiralta erikseen tarkastaa meneekö tohon vai tohon luokkaan kun on ns. tasohyppelykilpailusta kyse. Tähän asti on ollut niin helppoa, kun ei oo tarvinnut ajatella mitään luokkanousuja tms, vaan tää oon ollut sellasta vapaampaa kilpailua. Just luokitellen jonkinlaiseksi hupilajiksi yhdessä flyballin kanssa.
Pakko sanoa, että mua itseäni ei ainakaan innosta järjestää erityisemmin kilpailuja, missä sit täytyy kauheesti säätää eri luokkien välillä ja tarkastella että onkohan tolla koiralla oikeus tohon vai tohon luokkaan. Periaatteessa koiratanssiin pitäis sit myös liittää mukaan se kilpailusivun osoite, jotta saadaan tarkastettua kuuluuko toi koira tähän luokkaan oikeasti. Nyt on ollut niin helppoa vaan kopioida osallistujalista, heittää arvontakoneeseen tietty järjestys ja sit laittaa pisteet. Tuomarointiin menee max. 5 minuuttia ja on tosi helppoa ja vaivatonta. Aika lisääntyy puolella kun pitää tarkistaa sivut läpi, hylätä osa koirista väärään luokkaan ilmoittamisen takia ja sitten vielä arpoa järjestys ja lisätä pisteet?
Kaikkeen kyllä tottuu, kuten aiemmin jo sanoin, mutta miks kaikesta pitää tehdä niin vaikeeta?
Sigitius
Ei enää ikinä uudestaan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sigitius »

Nath kirjoitti:Jos nyt väännän ihan rautalankamallin, jotta kaikille tulis ilmi millainen tämä ehdotettu systeemi olisi.
Koiran on mahdollista saada 0-200p./kisa aikaisemman 0-50p./kisa sijaan. Luokkasiirrot ALO -> AVO -> VOI tapahtuisivat koiran saatua KM:n joko suoraan kisoista saamalla pisteitä 160-200p (maininta erinomainen, erittäin hyvä tai hyvä) TAI kerättyään yhdestä luokasta 160p., jos KM ei tunnu ikinä osuvan muuten kohdalle. Näin yksikään koirakko ei jäisi junnaamaan yhteen luokkaan ikuisuuksiksi. Näillä KM:llä olisi siis loppupeliessä vain se virka, että ne voivat nopeuttaa luokasta toiseen siirtymistä.
Eli toisin sanottuna koiralla ollessa esimerkiksi kaksi välttävän arvoista suoritusta, joiden pisteistä se saa kokonaissuorituksena ynnättyä yhteen vaadittu 160p, se siirtyisi ilman KM:ää koiratanssin seuraavaan luokkaan? Mutta miksi näin, vain jotta se olisi tarpeeksi helppoa?
Kokonaisuudessaan KM-periaate muistuttaa mua tällä hetkellä PK-kisoista, joissa alimmista luokista pääsee luokkanousemaan varsin helposti, mutta voittajassa vaatimus kiristyy. Sekin, että tarjoilit vEKTV:n saamiseksi lisä-KM:ien keräilyä (jonka oletan voittajaluokassa tulevan vain erinomaisesta suorituksesta), muistuttaa mua hyvin paljon PK-kisojen valioitumisperiaatteesta ja on sanottava, etten tykkää ideasta yhtään koiratanssin kanssa. Lisäksi lisä-KM vaatimus tekisi vEKTV:n saamisen juuri niin "helpoksi" kuin pelkäsinkin, ei se tuolla periaatteella olisi yhtään sen vaativampaa kuin vFIN KVA:n hankkiminen koiralle. Erikosivalio on tähän asti ollut tavoiteltavampi ja esimerkiksi Juipin linkittämä koira ei pistesaaliistaan huolimatta ole yhäkään tavoittanut yhteensä kolmea voittoaan. Erikoisvalionarvo tällä hetkellä on koiratanssissa puhdasta lisätekemistä niille, joiden koirat eivät voi saavuttaa lajista muuta ja erikoisvalionarvon saavuttaakseen joutuu todellakin tekemään välillä hieman työtä.

Todennäköisesti toistan seuraavaa todella monta kertaa tämän viestin sisällä, mutta MIKSI koiratanssista tulisi tehdä tasohyppelyä? Eikö ne tasot riitä jo kaikkialla muualla? Koiratanssi on hupilaji, kukaan kasvattaja ei vaadi ketään kisaamaan koiratanssissa toisin kuin esimerkiksi PK-rotujen kasvattajat haluavat kasvattejaan PK-kisoihin. Ei me tarvita samanlaista kilpailuperiaatetta, kuin PK:ssa tai vaikka juuri paimennuksessa on.
Nath kirjoitti:Sigi millä tavoin sinä sitten muuttaisit tätä nykyistä systeemiä haastavammaksi? Pisterajoja nostamalla? Minusta tuo 250p. on jo riittävän korkea, enkä lähtisi sitä enää hivuttamaan ylöspäin. Minusta noilla ehdotetuilla säännöilläkään laji ei muuttuisi sen haastavammaksi kuin esim. paimennus, jossa tarvitsee vain sen 3 KUPIa valioituakseen - itse asiassa kun mahdollisuudet ovat kerätä 160 + 160 + 160 = 480p. tai 160-200p + KM luokkasiirtojen ja valioitumisen eteen on minun silmiini jopa helpompi kuin paimennuksessa.
Tarvitseeko nykyistä systeemiä oikeasti muuttaa haastavammaksi? Kuka on sanonut, että se on liian helppoa?
Ehkä koiratanssin nykyiset kisaajat pitävätkin sen tämänhetkisestä helppoudesta enemmän, eivätkä halua siihen mitenkään erikoisempia muutoksia? Näin voisin päätellä silmäillessäni eilisillan ja tämän aamun aikana tulleita viesteitä edellisen viestini jälkeen. Mielestäni koriatanssi itsessään on riittävän helppoa yhden ainoan luokan kanssa, eikä ainakaan mun päähän mene se idea, että siitä tulisi "paimennustakin helpompaa" luokkajakojen kanssa. Ei, miksi siitä on tehtävä tasohyppelyä? Miksei se voi olla juuri niin rentoa, kuin se on tähänkin asti ollut? Miksi miksi? Haluan tähän järkeenkäypän vastauksen!
Se, että liittoon saadaan jälleen eloa pienenmoisen päivitystauon (tai useiden vastaavien) jälkeen, ei välttämättä tarkoita sitä, että liiton säännöt ja kilpailuperiaatteet olisivat vanhentuneet ja muuttamisen arvoiset. Ylläpidin vKTL:ää vuonna 2008 näillä yhäkin voimassa olevilla säännöillä ja mitä olen ymmärtänyt, ne ovat nyt parin vuoden jälkeenkin varsin toimivat ilman sen kummempia muutoksia niin kisanjärjestäjien, kuin useamman kisaajankin mielestä.

Eilen yritin vielä ymmärtää mahdollisia uusia sääntöjä, mutta yön yli nukuttuani kantani niihin on valitettavasti vain entistä negatiivisempi. En pidä ideasta, en niin yhtään. Olen aina rakastanut lajin rentoutta ja jos mun täytyy alkaa miettimään vielä koiratanssissakin niiden lukuisten muiden lajien lisäksi, mihin luokkiin sullon koirani, jätän mieluummin koko lajin suosiolla kisaamatta. :|
Nath kirjoitti:Ilmeisesti täällä ollaan kuitenkin ihan avoimin mielin sen suhteen, että tämän yhden ainoan lajin rinnalle voitaisiin ottaa myös HTM sekä erikoiskilpailut?
Tähän en lähde sanomaan enää mitään sen kummempaa, mukaan vain mikäli se on mahdollista tehdä ilman luokkahyppelyjä. Saisihan HTM:n valionarvonkin väännettyä esim. muotoon vKTV-H, mikä olisi kohtuu ymmärrettävissä. Toisaalta nyt, kun pyörittelen ajatusta monimuotoisuutta tuovista mahdollisuuksista päässäni, eivät nekään enää kuulosta niin kiinnostavilta, kuin eilen illalla. :D Lisää luokkia ja lisää miettimistä.. Nykyinen "sinulla on tässä yksi luokka, ilmoita koirasi sinne niin et voi tehdä mitään väärin" on vain niin.. simppeli!

Kirjoitinkohan edes riittävän sekavasti ja negatiivisesti..
Wolfie
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Koiratanssissa kisaaminen on helppoa, mutten sanoisi valioitumisen olevan helppoa. On niin tsäkää, että mahtuuko kisaan vai ei, etenkin kun niitä on nykyisin niin vähän ja 250 pojoa on tosi paljon. Etenkin kun ehkä joka neljäs tai viides kerta koira hylätään.

Komppaan Sigiä, jos tää menee tämmöiseksi niin jätän osallistumatta, enkä jaksa alkaa kisojakaan värkkiä.
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2009 aktiivisin kävijä, nousukas, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2010 aktiivisin kävijä, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2011 fanittaja, päätirtinaurattaja
Vuoden 2012 lempinimien kerääjä, vitsien kertoja, aktiivisin kävijä, addikti, persoona
Vuoden 2014 pisimmät viestit, linssilude
Vuoden 2015 tyylilyyli
Vuoden 2016 tyylilyyli, linssilude, eniten aikaansaanut, avatar
Vuoden 2017 Bull Mentula, linssilude
Susityttö
Höpsö veitikka

^Ja sit kun vielä huomioi sen, että kaikki koirat eivät saa sitä 1-3sijaa ennen 250pistettä.. Esimerkkinä Hero joka sai 394pisteessä ekan 3sijansa.
Kirsi
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Kirsi »

Lyhyesti: tehkää vaikka kymmenen lisälajia perustanssin rinnalle, kunhan tasoluokaton kisaaminenkin jää mahdolliseksi. Tasohyppelyä kaipaavat voivat kisata niissä vaatimissa tanssin pyöreissä, ja me laiskemmat keskitymme pelkästään pisteiden keräämiseen. :mrgreen: Kaikki on tyytyväisiä!
Nath
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Nath »

Minusta on omituista, että täällä rutkutetaan siitä miten koiratanssi olisi helppoa noilla uusilla säännöillä, mutta sitten taas puhutaan myös siitä, kuinka koiratanssi on näillä nykyisilläkin säännöillä niin ihana laji, koska se on niin helppoa :-D WTF? Eli ilmeisesti vaikeustaso ei nousisi, mutta silti ei kelpaa? :D

Jos täällä kerran on enemmistö sitä mieltä, että vanhat säännöt ovat paremmat, niin mennään sitten niillä. Tarkoituksena kun olisi ollut saada noita sääntöjä vähän todenmukaisempaan suuntaan kuten lähes kaikissa muissakin lajeissa on menty. Uusia lajeja olisi kuitenkin tarkoitus lisätä (minun puolestani saatte rutista tästä ihan miten huisisti lystäätte, jos haluatte jatkaa vanhalla niin ilmoitatte doginne sitten vaan siihen freestyleen :D) ihan jo monipuolisuuden vuoksi.
Sigitius
Ei enää ikinä uudestaan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sigitius »

^ No ei varmasti kelpaa, jos sen voi yhtä helppona - tai helpompanakin - pitää ilman tasohyppelyjä. Ne tasot on se monimutkaisuus (etenkin se, kun pitää alkaa ymmärtämään mikä tulos oikeuttaa luokkanousuun ja mikä ei), mikä tekee siitä niin äärimmäisen ärsyttävän ja hankalan, kun ilmankin selviää tämän kaltaisessa hupilajissa. Nath, et vieläkään vastannut mun kysymykseeni, miksi ne tasohyppelyt pitäisi ottaa mukaan, kun nykyinenkin tyyli on itsessään riittävän selkeä ja ymmärrettävissä, rento ja helppo (kuitenkin riittävän haastava kisauksellisesti)? Kuka on vinettänyt, että koiratanssin säännöt nykyisellään kaipaisivat muutosta, vai onko tämän kaiken takana tosiaan vain se, että mennään reaalistiseen suuntaan mahdollisimman paljon?

Plus että musta on ihan helkkarin tyhmää lähteä lisäämään mihinkään liittoihin yhtään mitään, esim. tässä tapauksessa niitä lajimahdollisuuksia (vapaatanssin lisäksi HTM ja muut), mikäli enemmistö ei sitä kannata tai ole edes neutraalilla kannalla ihan vaan sen ilosta, että sattuu nykyään olemaan liiton ylläpitäjä ja välttämättä haluaa jotain tehdä asioiden uudistamiseksi nyt samalla kun nostaa liittoa jaloilleen. Viitaten sulkuihin sisällytettyyn lausahdukseesi.
Monikaan ei ole ottanut kantaa itsessään lajilisäykseen tähän mennessä, lähinnä aiheeseen uudet vs. vanhat säännöt, joten musta olis nyt ees jotenkin kohtuullista antaa ihmisten ilmaista mielipiteensä siitäkin ennen asian varsinaista päättämistä.

Oma villi veikkaus on se, että eniten ihmiset kaipaa vKTL:ään tässä kohtaa vain päivitysaktiivisuutta, ei niinkään moninaisia uudistuksia (ks. kaikki säännöt), joskin monet lienevät kohtuu neutraalilla kannalla HTM:n sun muiden suhteen kunhan varsinainen vapaatanssin mahdollisuus säilyy.
Nath
Höpsö veitikka

^
Kuten minä tuossa jo sanoin, niin minä olen ennen ja olen nytkin ollut realistisuuden kannalla - siksi tämä sääntömuutoksen ehdotus. Mutta kuten jo sanoin, kun täällä kerran enemmistö on sitä mieltä, että vanhat on kivat, niin mennään sitten niillä, mitäpä minä tässä enää kättä alan vääntämään.

Miksi noiden lajien lisääminen olisi typerää, jos ne eivät käytännön tasolla muuttaisi mitään muuta kuin sen, että ihmisillä olisi mahdollisuus osallistua useampaan eri lajiin ja haalia vaikka jokaisesta eri lajista jokin hassu valiotitteli? Säännöt pysyisivät samana, ne jotka haluavat jatkaa tämän nykyisen lajin harrastamista, joka tosiaan on ilmeisesti freestyleä, ilmoittavat koiransa sitten vain siihen freestyleen - pisteet eivät katoa mihinkään ja kertyvät kuten ennenkin.
Vapaatanssia ei olla siis ottamassa pois ("joskin monet lienevät kohtuu neutraalilla kannalla HTM:n sun muiden suhteen kunhan varsinainen vapaatanssin mahdollisuus säilyy"), lajeja vain tulisi kaksi lisää. HTM:n ja erikoiskilpailuihin osallistuessa pisteiden kartuttamisen joutuisi aloittamaan nollasta, mutta mikäänhän ei estä koiraa kisaamasta vaikka kaikissa noissa lajeissa.
Oon jo pari kertaa kysynyt muutenkin noiden lajien lisäämisestä, ja kun asiaan ei ole tullut ainakaan negatiivisia vastauksia, niin minun mielestäni ne olisi sama lisätä repertuaariin. Vai onko jollakulla kenties nyt asiaan jotain sanottavaa, kun sääntöuudistuksista kerran jo luovuttiin? Minä nyt toivon, että tässä ei oo mukana sitä ihmislajille tyypillistä "kaikki muutokset on perseestä" -periaatetta, etenkään kun muutoksia ei tulisi loppupeleissä juuri lainkaan - ainoa "päänvaiva" tulisi siitä, että kisoja järjestäessä pitäisi valita minkä lajin kisat järkkää, mutta jos te kerran pystytte vetämään kymmenien rotujen KV-näyttelyitä ja luokallisia lajikilpailuja, niin en usko, että tuo olisi loppujen lopuksi kovin hankala homma sisäistää.
caza
Syvällistä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caza »

Itse olen samalla kannalla Nath sinun kanssasi, minusta olisi hienoa, jos vanha freestyle säilyisi ja siihen rinnalle tulisi vierelle sitten näitä lisälajeja (tai ilmeisesti nyt nuo kaksi mainitsemaasi). Itsekin pidän koiratanssista juuri sen yksinkertaisuuden vuoksi, mutta toisaalta se on juuri ollut loppujen lopuksi se turn off minulle. Jaksan kilpailla ensimmäiset 100 pistettä ja sitten homma käy niin helpoksi ja tylsäksi, että innostus lopahtaa. Koirantanssivalion titteli ainakin itselleni on vähän semmoinen, että kunhan nyt tuli hankittua - sille ei ole kovinkaan paljon arvostusta, kun vertaa esimerkiksi tottelevaisuusvalion tai agilityvalion titteleihin.

Tuossa taisit mainitakin, että eihän se ole keneltäkään mitään pois jos perinteisen koiratanssin rinnalle tulee muita sivulajeja. Itse ainakin olisin kiinnostunut niissä kilpailemaan, olisi esimerkiksi hienoa, jos koira saisi valionarvon kaikista kolmesta lajista. Tällaista ainakin itse arvostaisin ja tietäisin, että omistaja on tosissaan tehnyt töitä koiran kisautuksen eteen. Olikos se Sigitius, kun tuossa mainitsisi, että näistä voisi tulla juuri vKTV-H (vähän pelastustoiminta -tyyppisesti), mikä mielestäni olisi hyvä idea ja pitäisi selkeänä, että nuo tosissaan ovat koiratanssilajeja.

Säännöistä nyt en sen enempää osaa sanoa, kun en huomannut ainakaan, että näille lisälajeille olisi vielä semmoisia selkeitä sääntöjä tehty (tosin luin topikin aika pikaisesti läpi). Itse pidän aina uudistuksista ja ne tuovat lajiin aina lisää jännitystä ja uskon, että näillä muutoksilla lajille saataisiin myös lisää harrastajia. Tietenkin pääasia liiton uudistuksessa on mielestäni liiton jatkuva aktiivisuus (tottakai..) ja myöskin toimiva ulkoasu ja sivut, jotta kilpailut on helppo löytää ja eritellä. Tämän vuoksi tekisinkin kaikille lajeille eri kalenterit samaan tyyliin kuin esimerkiksi VMJYn eri maiden kilpailut ovat eri kalentereissa.

Tsemppiä liiton ylläpitoon, tosi kiva että olette ottanut sen uudistuksen vastuullenne. :)
Ettore & Exceltic
Haukkuvat laiskaksi, vaikken ole mitään tehnyt.
Nath
Höpsö veitikka

Kiitos caza! Olinkin juuri tulossa vähän potkimaan ihmisiä perseille noiden mielipiteiden suhteen, että onko kellään nyt mitään perustavanlaatuista sitä vastaan, että uusia lajeja ei missään nimessä pitäisi ottaa mukaan?

Jos nyt vielä kertaan ja tiivistän, niin....
- säännöt eivät muutu
- kaksi uutta kilpailtavaa lajia (Heelwork to Music HTM sekä erikoiskilpailut) mukaan - koirat, jotka haluavat jatkaa "samassa vanhassa" ilmoittautuvat freestyleen
- pisteet eivät katoa, mutta uusiin lajeihin ilmoittautuvat aloittavat lajikohtaisen pistesaldon keräämisen nollasta - koira voi siis hypätä vaikka kesken freestylen HTM:ään, mutta freestylestä saadut pisteet säilyvät ja koira aloittaa uusien pisteiden keräämisen HTM:stä
- titteleihin hieman muutoksia (esim. vKTV-H), jolloin mahdollisuus saada oma titteli jokaisesta eri lajista.
Mima
Lassien tassuhiki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mima »

^Kannatan :D Nyt niinkö joku loksahti pääsä kohalleen ja ajatteliki tota asiaa ihan uuelta ulottuvuuelta, toihan on siis tosi hyvä homma :)
Deneo
Vuohenruokaa

Viesti Kirjoittaja Deneo »

Mulle olis kyllä kelvannut tasohyppelykin, juurikin realistisuuden takia, ja toisaalta ois kivaa jos koiratanssi ei olis enää niin helppoa. Nyt se on niin hupilaji, etten ole saanut kisattua yhtäkään koiraa valioksi (tai edes 200 pisteeseen), koska ei sitä valionarvoa tule oikeastaan edes arvostettua. + ois kivaa jos olisi jotain välitavoitteita (alias luokkanousut), koska se 250 tuntuu olevan niin kaukana kun aloittaa nollasta :D Mut kyllä nää vanhatkin säännöt kelpaa!

Ja kannatan uusia lajeja!
Don't you wanna live before you die?
Susityttö
Höpsö veitikka

Nath kirjoitti:- kaksi uutta kilpailtavaa lajia (Heelwork to Music HTM sekä erikoiskilpailut) mukaan - koirat, jotka haluavat jatkaa "samassa vanhassa" ilmoittautuvat freestyleen
Mä olen koko ketjun lukenut ja tavuttanut noita sun viestejä lävitse, mutta nyt vasta ekaa kertaa tajusin, että noi lajit tulis uusina eikä syrjäyttäs tota "vanhaa" lajia. Jos se näin on niin ei mulla sitten mitään uudistusta vastaan ole.
Vastaa Viestiin