Virtuaalisen koiratanssiliiton uudet tuulet

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Nath
Höpsö veitikka

Virtuaalisen koiratanssiliiton uudet tuulet

Viesti Kirjoittaja Nath »

Kitu otti minut mukaan vKTL:n ylläpitoon ja tuumimme tuossa, että liittoa voisi rukata vähän uuteen uskoon. Oon viime aikoina tehnyt vertailua virtuaalisen koiratanssitoiminnan ja IRL-koiratanssin suhteen ja ajatuksena oli saada virtuaalista kilpailutoimintaa enemmän IRL-suuntaan etenkin sääntöjen osalta.

Nykyään virt. koiratanssissa voi kilpailla vain yhdessä luokassa, johon ilmoitetaan kaikki osallistuvat koirat tasosta riippumatta, ja valionarvon saavuttaakseen koirakon on kerättävä yhteensä 250 pistettä. Osallistuakseen tarvitsee perustietojen lisäksi ilmoittaa kappale, jonka tahtiin koirakko kilpailee.
Ajatuksena olisi, että koiratanssiin otettaisiin mukaan IRL-mukaiset lajit: vapaatanssi (freestyle) ja seuraaminen musiikin tahdissa (heelwork to music, HTM) sekä erikoiskilpailut, joissa "koirakon" muodostaa esim. ohjaaja kahden tai useamman koiran kanssa, ohjaajapari, useamman ohjaajan ja koiran muodostama ryhmä jne. Täältä löytyy aika kattavat selitykset tanssilajeista ja siitä mitä ne sisältävä. Ainakin vapaatanssi ja HTM olisivat käytännön kannalta helpointa toteuttaa, erikoiskilpailuissa kaikista helpoin tapa olisi ehkä se, että yski ohjaaja voi ilmoittaa kisaan tietyn määrän koiria - tässä jouduttaisiin ehkä laittamaan jonkinlainen maksimikoko koirakon koolle, ettei yhdellä ihmisellä ole 20 koiraa yhtä aikaa kirmaamassa kilpailuissa eikä kilpaileminen menisi liian helpoksi, jos nämä 20 koiraa saavat kaikki maksimipisteet.

Lajien myötä kilpailuihin voitaisiin ottaa mukaan myös tasoluokat ALO, AVO ja VOI. Luokasta toiseen edettäisiin keräämällä riittävä määrä pisteitä + kunniamaininta KM.
IRL maksimipistemäärä on 200p. ja "sijoitukset" jakautuisivat alla olevaan tapaan. Kunniamaininnan saadakseen koirakon täytyy saada min. 80 pistettä.
Tekniset ansiot - 100 pistettä
-Liikkeiden määrä (50 pistettä) ja Liikkeiden laatu (50 pistettä)

Taiteellinen vaikutelma – 100 pistettä
-Yhtenäisyys ja kumppanuus (50 pistettä) ja Koreografia (50 pistettä)

Erinomainen: 190,0-200,0 p.
Erittäin hyvä: 180,0-189,9 p.
Hyvä: 160,0-179,9 p.
Tyydyttävä: 140,0-159,9 p.
Välttävä: 100,0-139,9 p.
Puutteellinen: 72,0-99,9 p.
Riittämätön: 0,0-71,9 p.
Luultavasti pisteytyksen kanssa joudutaan joko hinaamaan kunniamainintaan tarvittavaa pistemäärää ylemmäs tai rajaamaan sen saajia agilityliiton ja paimenkoirayhdistyksen kisasääntöjen tapaan ts. kunniamainintojen määrä riippuisi osallistujien määrästä, koska voi olla, että jos 200 pisteestä tarvitsee saada vain 80 pistettä KM:aan touhu menisi liian helpoksi.

Kisakoodista sen verran, että kannatetaanko tuota nykyistä muotoa (tanssittava kappale, koiran nimi, ohjaaja) vai olisiko riisutumpi asu käytännöllisempi (pelkkä koiran nimi ja ohjaaja)? Kappalehan ei vaikuta arvosteluun millään tavalla.

Tässä näitä mahdollisia uudistuksia nyt alkuun, kertokaahan mitä mieltä olette, heitelkää ideoita ja ehdotuksia :)
matty
Ei enää ikinä uudestaan

Re: Virtuaalisen koiratanssiliiton uudet tuulet

Viesti Kirjoittaja matty »

Sounds pretty goooood! Mulla ei ole aiemmin riittänyt kiinnostus ko. lajiin, mutta tän myötä voisikin kun olisi sitä tasohyppelyä. Kappaleen voisi ottaa koodista pois, koska mulla ainakin on ongelmia keksiä joku kappale, koska tuntuu, ettei siihen voi heittää randomilla sen hetkistä lempibiisiä koska mitä jos siihen ei saa tehtyä mitää tanssiliikkeitä koiran kaa!! Elän liikaa virtuaalimaailmassa...

Also, linkki ei toimi :(
olin kerran herranterttu
Nath
Höpsö veitikka

Kiitos matty kommentista! (siis c'mon yli 50 katsonut, eikö kellään muulla oo asiaan mitään sanottavaa?) Korjasin nyt tuon linkinki tuonne!

Näillä muutoksilla haettaiski just sitä, että saatais lajin harrastajamäärä vähän korkeammaksi ja immeisille taas vähän lisää tekemistä ;D Hyvällä tuurilla saatais myös kisakutsujen määrä isommaksi, kun vakituinen harrastajakanta näyttäis kuitenkin olevan, mutta itse kilpailuja järjestetään melko harvakseltaan.
Janina
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Janina »

Kuulostaa muuten tositosi hyvältä, mutta kunniamainintaan tarvittava pistemäärä voisi tosiaankin olla suurempi kun tuo 80 pistettä, jonka määritelmäkin on "puutteellinen"?
Juippi
Niska jäykkä kuin Chuck Norrisin hauislihakset

Viesti Kirjoittaja Juippi »

Kuulostaa kivalta, mutta kunniamaininnan taso voisi olla tyydyttävän tai hyvän tasolla ainakin (;
Ja miten jatkettaisiin vanhojen sääntöjen mukaan kisanneilla koirilla (esim)?
Joskus aurinko ei paista, vaikka olisi kevät. Silloin kaikkein suurin apu on hiljaa vieressä istuva koira, joka nuolee jokaisen kyyneleen pois.
Netry
Vuohenruokaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Netry »

Muakin kiinnostais tietää miten menetellään vanhoilla säännöillä kisanneiden koirien kanssa kuten Juippi tuossa kysyikin. :)
Itse oon tykännyt koiratanssista virt. puolella, kun sen tuomaroinnissa ei oo tarvinnut sellasta järkyttävää säätöä olla aina, kuten muissa lajeissa pitää olla. Mut kaikkeen tottuu! :lol:
Mä myös kannatan tuota, ettei sitä kappaletta tarviis laittaa, kun mullakin on ollut ongelmia keksiä se aina niihin ja oonki miettiny että mihin sitä ees tarvii :mrgreen:
Nath
Höpsö veitikka

Nomad, juuri tuota ajoin tuossa takaa, koska tuntuishan se perin pohjin hullulta antaa joku KM koiralle, jonka kokonaisarvosanaksi on tullut "puutteellinen" :mrgreen: Väsään tässä lähipäivinä pari pisteytysehdotusta, miten tuon asian voisi hoitaa.
// Tosin nyt kun luin vähän tarkemmin noita koiratanssin sääntöjä, niin tuolla mainitaan, että tuo 80 pistettä tulisi olla "sekä teknisistä ansioista että taiteellisesta vaikutelmasta". Eli jos en ihan lahopää ole niin tämä tekis kuitenkin 80 + 80 = 160p., joka taas rajais nuo kunniamainintojen saajat erinomaisen, erittäin hyvän ja hyvän välille (olis ehkä kannattanu tajuta tuo aikaisemmin :mrgreen: ).

Juippi & Netry, mietin tuohon alustavasti jotain systeemiä, että tietyn pistesumman kerännyt koira saisi myös ne KM:t, niin ei kisaaminen jää ainakaan siitä kiinni : ) Eli jos tuon KM:n pisterajaksi nyt otetaan tuo yllä mainittu 160p., niin vanhoista kisatuloksista laskettuna koiran saatua 160 pistettä se saa myös kunniamaininnan.
Mima
Lassien tassuhiki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mima »

Tykkään, mun puolesta toi kappale sais olla tossa koodissa, mutta eihän se kovin käytännöllinenkään oo joten enemmistö sen päättäkööt :)

Entäs jos jollaki koiralla ois vaikka 200 pinnaa valmiina, nii eihän sen alusta tartteis alottaa? Pitäskö noissa tasoluokissa olla jokku pistemäärät, mä ehkä kumminki tykkäisin enemmän noista pelkistä pisteistä joita kerättää, siis ilman KM:miä. Oishan niien lasku toki helpompaa, mutta mä tartteen välillä ainanki jotain haastetta, ei se nyt ihan liian helppookaan saa olla :D
Netry
Vuohenruokaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Netry »

Millä pistemäärällä vaihtais sit luokasta toiseen aina? Tai siis.. niin? :D
Nykyset koirat sit kenellä on pisteitä esim yli 200 joutuu lähtee siitä liikkeelle että ne ois saaneet vaan erinomaisen tuloksen + kunniamaininnan? Entä onko tarkoituksena sit niin, että siihen pisteisiin merkitään noi tekniset ansiot ja taiteellinen vaikutelma?
Esim.
Tyydyttävä
Koirakuiskaajan Piski 40+50+33+22=145p.
Välttävä
Koirakylän Haukku 30+19+42+23=114p.
VAI
Tyydyttävä
Koirakuiskaajan Piski 145p.
Välttävä
Koirakylän Haukku 114p.

ALO, AVO, VOI -> VA systeemillä mennessä, onko tarkoitus laittaa aloon löyhemmät luokkanousumahdollisuudet kuin avoon ja valioitumiseen? Vai sitten säätää kunniamaininnan kanssa, että alossa on helppo saada kunniamaininta, avossa vaikeampi ja voissa sitten kaikista vaikein? Tai sitten entä se, että kuinka monta koiraa per luokka yhteensä mukaan? Sillä jos on esim. se 30 koiraa / luokka, niin voi olla oikeesti aika vaikeeta saada se 160p. (hyvä) että saa kunniamaininnan ja pääsee ylempään luokkaan joskus, vai riittääkö se sit niin, että saa yhteensä kaikista kilpailuista 160p. ja pääsee sitä kautta?
Esim.
ALO: Välttävä: 100,0-139,9 p. -> KM
AVO: Hyvä: 160,0-179,9 p. -> KM
VOI: Erinomainen: 190,0-200,0 p. -> KM

Anteeks oon väsynyt ja mun aivot ei toimi kunnolla :mrgreen:
Sigitius
Ei enää ikinä uudestaan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sigitius »

^ Eiks mm. vSPKL:ssä luovuttu tosta osa-alueiden merkkaamisesta tuloksissa? Sehän syö paljon tuomaroimisaikaa ja vähentää ihmisten mielenkiintoa tuomarointiin, ainakaan mua ei kiinnostais lätkiä yhtään enempää numeroita ruudulle jos vähemmälläkin selviäis. Etenkin kun matikkapää jopa laskurin kanssa on olematon.

Kappale yhä koodissa. <3
Vaikka ei sen puuttuminen mitään muuttaiskaan, niin kyllä se mun mielestä kuuluu sinne kun on tällaisesta lajista kyse.

En tiedä oonko mä totaalisen tyhmä, muttei mun päähän mene, miten luokkanousut tulevaisuudessa ALO/AVO/VOI -luokkien kanssa toteutuisi. Nykyäänhän koiratanssikisasta saa voitosta max. 50p ja kerättyjä pisteitä (10-50/kisa) lasketaan yhteen, kunnes yli 250p -> vKTV. Jos tulevaisuudessa aletaan jakaa yhdestä koiratanssikisasta pisteitä "suorituksen perusteella" jopa 200 pisteeseen asti, mikä oikeuttaa koirakon luokkanousuun?
Yksi "erinomaisen" (tai "erittäin hyvän"?) arvoinen kokonaissuoritus? Vai jopa useampi, verrattuna esim. tokon luokkanousun kahteen I-tulokseen?
Mikä virka maininnalla KM loppujen lopuksi on, mikäli se määräytyy kaikille tietyn kokonaissuorituksen (esim. erinomainen, erittäin hyvä) suorittaneille koirakoille? Samahan se siinä tilanteessa on, onko koira saanut pelkän loistavan kokonaissuorituksen (vrt. tokon I-tulos) ja siirtyy seuraavaan luokkaan vai onko se myöskin palkittu KM:llä sen lisäksi.

Ja miten tällä hetkellä kisaavat koirakot siirtyvät kisaamaan ALO/AVO/VOI asteikolle? Kaikki täysin alusta? Vai esimerkiksi jo kerätyistä pisteistä riippuen vapaatanssin (sitähän koiratanssi lienee eniten ollut) tasoluokkiin? Esim. nykypisteet alle 100 -> ALO, 100-199 -> AVO, 200-250 -> VOI ..?

Mua kiinnostaa myös se, mitä tapahtuu vEKTV -valionarvolle? Nykyäänhän vEKTV on ollut se yht. 500 kerättyä pistettä koiratanssikisoista kaikenkaikkiaan plus vähintään 3 kilpailuvoittoa. Erikoisvalionarvo on siis ollut normaalia hankalampi ja mä ainakin toivon, että se pysyy sellaisena, ettei sitä ihan joka koira välttämättä saa vaikka koiran kanssa jatkaisikin kilpailemista normaaliin tahtiin koiratanssissa. Mullakin näitä koiratanssissa kisanneita koiria on se kymmenkunta jos toinenkin, ja vain pari olen edes yrittänyt saada erikoisvalioksi, kun niillä on tuntunut arvonnassa tuota tuuria olevan voittojen keräämiseen.
Tällä hetkellä mulla on ollut kisautuksessa yksi koira, joka on jo normaali vKTV, mutta olen tähdännyt sen kanssa erikoisvalionarvoon. Tarvittavat voitot (3kpl) sillä on jo tassuissa, riittävää yhteispistemäärää kylläkään ei.

Eniten mua sapettaa se, miksi koiratanssista on tehtävä luokkahyppelyä, kun käytännössä jokainen muu laji on jo sitä (flyballia lukuunottamatta). Mä olen henkilökohtaisesti aina tykännyt koiratanssin ja flyballin "helppoudesta", ne kun eivät mitään ns. virallisia ja välttämättömiä - kuten toko, agility, pk - ole olleet, niin en omalta osin oo koskaan miettinyt sitä, että niiden pitäisi olla samalla tavalla haastavia. Koiratanssi ei ole koskaan edes vetänyt puoleensa samalla tavalla kisaajia kuin mm. agility, ja useimmiten vähintäänkin B-osioon on päässyt aina kohtuu helposti mukaan ilman suurempaa osallistujarynnäkköä, niin en näe erikoisempaa syytä sille, miksi se pitäisi nyt jakaa usempaan luokkamahdollisuuteen.
Onhan se toki hienoa, jos mukaan halutaan mahdollisuuksia kuten just vapaatanssin lisäksi HTM, mutta.. jos mä saisin valita, niin pitäytyisin kyllä mieluummin vanhassa ja muuttaisin sit mieluummin sitä haastavammaksi, kuin että tekisin koko hommasta tasohyppelyä.
Janina
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Janina »

Sigin viestin luettuani munkin mielestä olisi parempi, että laji pysyis ennallaan. Tähän asti se on ollut sellainen rento, helppo ja hauska kisata koirien kanssa, mutta en tiä olisko se näiden muutoksien jälkeen enää sitä.
Onhan se toki hienoa, jos mukaan halutaan mahdollisuuksia kuten just vapaatanssin lisäksi HTM, mutta.. jos mä saisin valita, niin pitäytyisin kyllä mieluummin vanhassa ja muuttaisin sit mieluummin sitä haastavammaksi, kuin että tekisin koko hommasta tasohyppelyä.
Wolfie
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Mä oon samaa mieltä Sigin kanssa. Koiratanssi on ollut just kiva tollasenaan, mukavana hupilajina, nyt siitäkin tehdään aika tosikkolaji. Haluaisin, että kappale pysyy koodissa, vaikkei se olekaan relevantti, mutta se jotenkin niin kuuluu siihen. Mikäli tasohyppelyyn päädytään niin ehdottomasti ilman tota sitä+tota+tätä, koska se tuomaroiminen tulee olemaan niiiiin paljon hankalampaa ja aikaa kuluttavampaa :p en tykkäisi yhtään.

Ja joo vSPKL:än kisoissa oli tuota samaa laskentaa, mutta se jätettiin pois muistaakseni 09 alussa tai vastaavaa, sillä se ei ollut merkityksellinen, vaikeutti ja hidasti tuomaroimista niin paljon, ettei porukat oikeasti vaan jaksaneet.
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2009 aktiivisin kävijä, nousukas, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2010 aktiivisin kävijä, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2011 fanittaja, päätirtinaurattaja
Vuoden 2012 lempinimien kerääjä, vitsien kertoja, aktiivisin kävijä, addikti, persoona
Vuoden 2014 pisimmät viestit, linssilude
Vuoden 2015 tyylilyyli
Vuoden 2016 tyylilyyli, linssilude, eniten aikaansaanut, avatar
Vuoden 2017 Bull Mentula, linssilude
Nath
Höpsö veitikka

Oon nyt hituc väsynyt mutta yritän silti vastailla parhaani mukaan, sanokaa jos jossain kohtaa tulee vähän sekavaa tekstiä.

Eli eka näihin koirakoihin, joilla on jo hallussaan pisteitä. Kuten tuolla aikaisemmin sanoin, noita kerättyjä pisteitä ei oltaisi hävittämässä mihinkään eikä niitä ignorattaisi muutenkaan, koska sehän se vasta epäreilua olisikin, että mahdollisten uusien sääntöjen tultua kaikki joutuisivat aloittamaan alusta. Mainitsin myös, että tähän tultaisiin näillä näkymin säveltämään jokin pisteytyssysteemi, eli esimerkkinä kun noiden IRL-sääntöjen mukaan KM:n saisi 160 pisteellä, niin jos koiralla on jo ennestään se 160 pistettä plakkarissa, se saisi siitä sen yhen KM:n. TOSIN huomasin äsken, että kun tämänhetkisillä säännöillä valioitumiseen tarvittaisiin "vain" 250 pistettä, niin kaikilla ei taida olla jaksamista lähteä hinuttamaan esim. 200 pistettä saaneen koiransa kanssa AVO:sta VOI-luokkaan ja siitä valioksi.

Pisteytyksestä, noiden X+X+X+X = XXX merkintöjen on huomattu aikoinaan pk-kisoissa epäkäytännöllisiä, joten ainakin minun mielestäni pelkkä pisteiden summa riittäisi. Helpottaa tuomarointiakin, kun ei tarvitse tuomaroidessa alkaa säätämään pluslaskujen kanssa.

Luokista (viitaten Netryn viestin vikaan kappaleeseen), niin ottaen huomioon, että 160 pisteen rajapyykki tulee vasta hyvä-maininnan kohdalla vastaan koirilla on mahdollisuus saada KM kolmessa eri "laatuarvostelua", kun taas noita alle 160p. tuloksia voi saada neljässä - minusta touhu menisi ehkä liian helpoksi, jos noita pisteytyksiä lähdettäisiin vielä tuosta laskemaan. Esim. mejässä ja haukkukokeissa tuollainen vähän vastaava sijoittelu on myös olemassa, mutta kys. lajeissa koira etenee vain saatuaan 1-palkinnon, jonka voi saada vain yhdestä "laatuarvostelusta". PK-lajeissahan koira taas pääsee etenemään vaikka saisi alimmissa luokissa 2-palkinnon, ts. minun silmiini noiden koiratanssin palkitsemis- ja pisteytys antaa aika monelle koirakolle mahdollisuuden saada sen KM:n heti ensimmäisissä kisoissa. Tietty sitä ei voi koskaan tietää mitä ne arvontakoneet heittävät, mutta voihan sitä nykyäänkin kerätä vaikka sen 3p. jok'ikisestä kisasta, ja se tekisi yli 80 kisaa ennen kuin koira on lähelläkään valioitumista.
Tähän rinnalle voitaisiin ottaa myös sellainen sääntö (jotta kellään ei jäisi luokasta toiseen siirtyminen sen takia, että se KM ei kopsahda kohdalle), että koiran kerättyä 160p. yhdestä luokasta se saa KM:n automaattisesti ja voi näin siirtyä luokasta toiseen.
En oo vielä sen kummemmin miettinyt miten löyhät/vaativat pistevaatimukset kussakin luokassa olis, ajattelin ensin oottaa mielipiteitä asiasta.

Jos nyt väännän ihan rautalankamallin, jotta kaikille tulis ilmi millainen tämä ehdotettu systeemi olisi.
Koiran on mahdollista saada 0-200p./kisa aikaisemman 0-50p./kisa sijaan. Luokkasiirrot ALO -> AVO -> VOI tapahtuisivat koiran saatua KM:n joko suoraan kisoista saamalla pisteitä 160-200p (maininta erinomainen, erittäin hyvä tai hyvä) TAI kerättyään yhdestä luokasta 160p., jos KM ei tunnu ikinä osuvan muuten kohdalle. Näin yksikään koirakko ei jäisi junnaamaan yhteen luokkaan ikuisuuksiksi. Näillä KM:llä olisi siis loppupeliessä vain se virka, että ne voivat nopeuttaa luokasta toiseen siirtymistä.

Minun puolestani vEKTV-valionarvo säilyy, sen kohdalla pitäisi vaan rassata esim. tuota pisteytystä tai vaikka vaatia, että koiralla olisi VOI-luokasta 1 valionarvoon oikeuttava KM + 3 KM:ää. Mietin tätä asiaa tarkemmin viikonloppuna, kun oon saanut unta pollaan.

Sigi millä tavoin sinä sitten muuttaisit tätä nykyistä systeemiä haastavammaksi? Pisterajoja nostamalla? Minusta tuo 250p. on jo riittävän korkea, enkä lähtisi sitä enää hivuttamaan ylöspäin. Minusta noilla ehdotetuilla säännöilläkään laji ei muuttuisi sen haastavammaksi kuin esim. paimennus, jossa tarvitsee vain sen 3 KUPIa valioituakseen - itse asiassa kun mahdollisuudet ovat kerätä 160 + 160 + 160 = 480p. tai 160-200p + KM luokkasiirtojen ja valioitumisen eteen on minun silmiini jopa helpompi kuin paimennuksessa.

En oo tosiaan vielä sen tarkemmin edes miettinyt esim. sitä, pitäisikö alemmissa luokissa olla helpotettu pisteraja KM:n saamiseen tai VOI-luokassa useampi KM kerättynä ennen valioitumista, koska halusin ensin saada kuulla millaisen vastaanoton nämä säännöt ylipäänsä saisivat. Ilmeisesti täällä ollaan kuitenkin ihan avoimin mielin sen suhteen, että tämän yhden ainoan lajin rinnalle voitaisiin ottaa myös HTM sekä erikoiskilpailut?
Zellie
Keilapallo

Viesti Kirjoittaja Zellie »

Henkilökohtaisesti olen kyllä pitänyt juuri aikaisemmista säännöistä. Kisaaminen on ollut vähän erilaista, eikä ole tarvinnut miettiä missä luokassa koira milloinkin on. Kunhan keräillään pisteitä. Sen verran haluaisin vielä kysäistä, että miten jo valioituneiden koriien kanssa meneteltäisiin? Joutuvatko ne luopumaan valionarvostaan, jonka ovat vanhoilla säännöillä hankkineet?
Open your eyes and tell me what you see
Am I among the forgotten?
Please say you remember me
Natali
Kriisissä

Viesti Kirjoittaja Natali »

Joo muhunkin vetoaa enemmän noi vanhat säännöt kun koiratanssi oli/on sellanen laji ettei tartte aina miettiä et missäköhän luokassa tää koira kisaa ja tuleeko multa liikaa koiria just siihen luokkaan. Jotenkin vaan ihanan rentoa vaihteeks vaan keräillä pisteitä eikä stressata, noita haastavempia lajeja on jo ihan tarpeeks eikä kaikkien lajien tartte olla samanlaista tasohyppelyä.
Vastaa Viestiin