Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Vastaa Viestiin
Nath
Höpsö veitikka

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja Nath »

Yksi asia, jota minä kaipailisin, niin joku tiivistetty terminologiaopas. Sanallisissa arvosteluissa kun tapaa termejä tyyliin "kuiva", "tiivis runko" jne., jotka eivät ainakaan minulle sano mitään. Olen kuitenkin tuon ensimmäisen osuuden VFCI:n tuomarikokeesta suorittanut, ja käytännön osuus olisi edessä, jolloin nuo termit olisivat kyllä hyödyksi.

Olen kyllä googletellut ja selannut omistamani koirakirjat läpi, mutta en ole ainakaan tähän mennessä löytänyt mistään kattavaa terminologiasivua.
Eros
Höpsö veitikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eros »

jeanne: Laitoin sinut nyt tauolle.
Nath kirjoitti:Yksi asia, jota minä kaipailisin, niin joku tiivistetty terminologiaopas. Sanallisissa arvosteluissa kun tapaa termejä tyyliin "kuiva", "tiivis runko" jne., jotka eivät ainakaan minulle sano mitään. Olen kuitenkin tuon ensimmäisen osuuden VFCI:n tuomarikokeesta suorittanut, ja käytännön osuus olisi edessä, jolloin nuo termit olisivat kyllä hyödyksi.

Olen kyllä googletellut ja selannut omistamani koirakirjat läpi, mutta en ole ainakaan tähän mennessä löytänyt mistään kattavaa terminologiasivua.
Tästä olen samaa mieltä, näille eri termeille tarvitsisi todella selvennystä, koska itsekkin käytän niitä runsaasti mutta uusille tuomareille ne voivat olla vaikeita.

Itse olen nyt vakavasti harkinnut sitä että nämä tuomarit, jotka ovat päässeet kirjallisesta osuudesta läpi, saisivat erikoisluvalla aloittaa jo tuomaroinnin, koska Johanna ilmoitti juuri että haluaa tauolle ja tietää taas lisää töitä meille muille vielä aktiivisille tuomareille. Eli tämän tarkoitus olisi tuoda sitä väliaikaista helpotusta, varsinkin nyt kun Marika ei ole arvostelemassa kokeita ja niitäkin on muutamia odottamassa.
Nath
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Nath »

^
Minun puolestani tuon systeemin voisi ainakin väliaikaisesti ottaa käyttöön, kun näyttäisi todella monessa näyttelyssä olevan pelkkiä kysymysmerkkejä tuomareiden kohdalla. Voisihan sitä tehdä vaikka jonkin oppaankin tavallaan "tueksi", jos tuntuu, ettei noita VFCI:n sääntöjä hallitse, niin ei pitäisi tulla niin mahdottoman paljon virheitäkään. Semmoinen step-by-step-opas, ensin teet näin, sitten teet näin ja seuraavaksi näin. Saisi sitten rutinoituakin tuota touhua ja pääsisi siihen heti kiinni, niin ei olisi aluksi sellaista hakemista "mitähän mun pitäis nyt tehdä" :mrgreen:
Lania
Kanada
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lania »

Eros kirjoitti:Itse olen nyt vakavasti harkinnut sitä että nämä tuomarit, jotka ovat päässeet kirjallisesta osuudesta läpi, saisivat erikoisluvalla aloittaa jo tuomaroinnin, koska Johanna ilmoitti juuri että haluaa tauolle ja tietää taas lisää töitä meille muille vielä aktiivisille tuomareille. Eli tämän tarkoitus olisi tuoda sitä väliaikaista helpotusta, varsinkin nyt kun Marika ei ole arvostelemassa kokeita ja niitäkin on muutamia odottamassa.
Minusta tuo kuulostaisi ihan järkeensä käyvältä tässä tilanteessa. Niin monet aktiiviset tuomarit ovat nyt menneet tauolle, eikä kertakaikkisesti näyttelyn kaikille roduille saa tuomareita vaikka kävisi useaan otteeseen tuon tuomarilistan läpi. Itse tuntuu että olisin kyllä ihan valmis tuon käytännönosuudenkin jälkeen jo tuomaroimaan, koska tilanne nyt on mikä on ja tuomareita todella tarvittaisiin.
Kuva
  • your my lucky ace
  • .............................................................
    Vuoden Pokaalikahmija 2016
    Vuoden Pokaalikahmija & aktiivikasvattaja 2015
Lansu_
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Eros kirjoitti:Itse olen nyt vakavasti harkinnut sitä että nämä tuomarit, jotka ovat päässeet kirjallisesta osuudesta läpi, saisivat erikoisluvalla aloittaa jo tuomaroinnin, koska Johanna ilmoitti juuri että haluaa tauolle ja tietää taas lisää töitä meille muille vielä aktiivisille tuomareille. Eli tämän tarkoitus olisi tuoda sitä väliaikaista helpotusta, varsinkin nyt kun Marika ei ole arvostelemassa kokeita ja niitäkin on muutamia odottamassa.
Minunkin mielestäni erittäin hyvä idea. Heitän villin idean kehiin: En väitä että käytännönosuus olisi mitenkään turha, mutta toisaalta miksei näin voitaisi tehdä jatkossa aina?

Teoriaosuuden suorittaneella pitäisi kuitenkin olla näyttelyn teoria pääpiirteittäin hallussa. Tuomarointi on mielestäni sellainen asia, jonka oppii parhaiten tuomaroimalla. Samalla se oma "koirasilmäkin" kehittyy pikkuhiljaa ja oppii siten erottamaan kunkin koiran virheet ja parhaat puolet. Virheistä oppii ja jos ihmiset vielä huomauttelee esimerkiksi arvosteluista tai pyytää perusteita laatumaininnalle niin siinä tuomari joutuu oikeasti miettimään asioita. Mä ainakin olen laittanut ihan reilusti palautetta tuomareille jos huomaan että hän on minun mielestäni tulkinnut rotumääritelmää aivan päin honkia tai pahimmillaan antanut laatumaininnan koiralle, joka on ilmoitettu väärään rotuun (esimerkiksi valkomusta nöffi mennyt lansuna läpi).
En tarkalleen tiedä millainen käytännönosuus tällä hetkellä on, mutta mielestäni siis teoriakokeen suorittaneet voisi pistää samantien kehiin. Käytännönkoe voidaan toki pitää silti pakollisena, mutta mä kuvittelisin ettei sen suorittamisessa ole kovin kiire. Toki PN-/PU-sijoitukset yms. pitää osata jakaa oikein, mutta ne tulevat kyllä jo teoriaosuudessa mitä sitä nyt äsken vähän selasin. Ja tosiaan se "koirasilmä" kehittyy vasta monia rodun yksilöitä vertailemalla ja arvostelemalla, ei yhden ainoan käytännönkokeen suorittamisella. ;)
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Johanna
Nakkisotilas

Viesti Kirjoittaja Johanna »

^ Samaa mieltä kyllä Lansun_:n kanssa. Näin saataisiin nopeammin tuomareita. Oli minustakin kyllä todella turhauttavaa tehdä käytännönosuutta, kun tuloksilla ei ole järjestäjälle mitään hyötyä, vaikka ne on tuomaroitu. Tulokset ovat vain tuomarikokeen tarkastajalle näyttöä, että miten osaa hoitaa hommat käytännössä ja näin.
Taukoilua.
Kettu
Vuohenruokaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kettu »

Oma kantani on ei missään nimessä kyseistä ratkaisua jatkuvaksi. Väliaikaisena ehkä ok, tämänhetkisessä suuressa näyttelytuomaripulassa, mutta ei tosiaan vakioksi. Käytännönosuus on mielestäni vielä lähes kirjallista tärkeämpikin, sillä siinä näkee, kuinka tuomarikokelas: a. osaa tulkita rotumääritelmää b. antaa sanallisia arvosteluja c. luokkasijoittaa jne. Kyllä, nopeammin tuomareita, mutta taattua laatua? Ei. Kun muistelee takavuosien eri vnl:ien tuomarikokeita, niin niistä pääsi läpi kuinka keltanokka tahansa vasemmalla kädellä sutaisten.
Tulokset ovat vain tuomarikokeen tarkastajalle näyttöä, että miten osaa hoitaa hommat käytännössä ja näin.
Aivan, ja se käytäntö onkin lähes tärkeämpi kuin teoria. Vaikka osaisit teoriassa leikata koiran kynnet, ei se tarkoita sitä, että osaisit sen käytännössä. Teorian tehtävät ovat toki tärkeitä, mutta käytäntö osoittaa minusta sen, että se sepustettu tieto on myöskin mennyt perille sinne nuppiin.

Pistän jonkinlaisen terminologiasivun kehittelyn korvan taakse. Mutta tosiaan ne rotukohtaiset arvostelusivut ovat kullan arvoista tavaraa, eli mikäli juuri Sinä tahdot, että oma rotusi arvostellaan oikein; kehittele arvosteluopas!
Why is it that people think it's so evil? What is it about it that there is scares people so deeply? Because they are afraid that there is more to reality than they have ever confronted. That there are doors that they're afraid to go in and they don't want us to go in there either because if we go in, there we might learn something that they don't know. And that makes us a little out of their control.
Timberwolf
Velho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Annrtaabko muuten käytännönosuudesta palautetta, jossa kerrotaan, missä olisi petrattavaa?
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Lansu_
Höpsö veitikka

No jos käytännönkoetta pidetään niin merkittävänä, että halutaan jokaisen tuomarikokelaan suorittavan sen ennen varsinaisia tuomarointihommia niin eikö tästä voisi repiä hyötyä irti? Eikö tuomarikokelaille voitaisi antaa tuomaroitavaksi rotuja jostain meneillään olevasta näyttelystä? Kokelas lähettäisi nämä tulokset tarkistettavaksi tuomarikoulutuksen järjestäjille, kouluttajat tarkastavat ettei tuloksissa ole mitään vakavia virheitä ja antavat palautetta tuomarikokelaalle. Sitten nämä tarkistetut tulokset voitaisiin lähettää näyttelynjärjestäjälle, joka lisäisi ne näyttelyn tuloksiin. Tällä tavoin pystyttäisiin hyödyntämään tuomarikokelaitakin suhteellisen aikaisessa vaiheessa kuitenkin niin ettei tuloksista löydy mitään vakavia virheitä. Tällä tavoin tuloksien saamiseen voisi toki tulla pieni viive, mutta tälläkin hetkellä monet näyttelytulokset myöhästyvät ja usein tuomareita haetaan vielä varsinaisen kisapäivän jälkeenkin.
redroses
Ei enää ikinä uudestaan

Viesti Kirjoittaja redroses »

Itse olen kohta kaksi kuukautta metsästäny omiin näyttelyihini ausseille ja bortsuille tuomaria mutta ei kun ei.

Kannatan Lansun ideaa ; ) Tuomarikokelaita voisi tosiaan päästää kokeilemaan tuomarointia.
Zandie
Epätoivoinen katse

Viesti Kirjoittaja Zandie »

Lansu: Muuten oikein hyvä idea, mutta tuollainen tuottaisi huomattavasti enemmän työtä tarkastajille vielä entisten lisäksi. Nyt tietysti kun minulla ei enää tuota hommaa niskoillani ole, Marikan ja Eroksen mielipiteet painavat tässäkin enemmän... :D Mutta kuitenkin, käytännössä siinä tulisi vastaan se, että aina täytyisi olla käsillä joku KV näyttely, jossa kaivataan vielä tietyille roduille tuomaria. Näyttelyitäkin järjestetään aika paljon niin, että yhdelle aikavälille sattuu monta isoa näyttelyä, kun taas joskus niitä ei ole ollenkaan. En ihan tarkalleen tiedä, miten Eros ja Marika nykyisin hoitavat tuon käytännönkokeen, mutta minulla oli tapana antaa jokaiselle kokelaalle yksi tai kaksi rotua arvosteltaviksi jokaisesta roturyhmästä joihin kokelas erikoistuu. Koska kaikkien rotujen tuntemusta ei tuossa tietenkään tule esille, valitsin aina rakenteeltaan, turkin määrältä jne. mahdollisimman erityyppisiä koiria, ja tämäkin saattaisi tulla ongelmaksi jos näyttelyyn on jo tuomareita löydetty. Tässä vähän näkökulmia käytännöntoteutuksen suhteen, jos noita saisi ratkottua niin idea olisi oikein hyvä. :)
Sometimes sunshine does not want to shine on me
Lansu_
Höpsö veitikka

Mäkään en tosiaan tiedä millainen tuo käytännönosuus kokeessa on, jos Marika tai Eros voisivat valaista vähän?

Mä en missään nimessä ajatellut, että tuomarikokelaalle lykätään heti kättelyssä kokonainen ryhmä tuomaroitavaksi, johan siinä sais hermoromahduksen niin itse kokelas kun tarkastajakin! :D Pikemminkin voisi ottaa satunnaisesti tai valikoiden jotain pienempilukuisia rotuja (tai miksei isompilukuisiakin) riippuen siitä minkä ryhmien / rotujen tuomariksi kokelas pyrkii. Jos näyttelyistä ei jostain syystä löydy sopivia, esimerkiksi juuri tarpeeksi erityyppisiä koiria, niin sitten voisi toki laittaa liitteenä sellaisiakin luokkia tai rotuja, jotka kokeen järjestäjä on koonnut (eli joita ei mistän näyttelystä löydy eikä siis tuloksia julkaista missään). En yhtään tiedä millä tavoin tällä hetkellä toteutetaan tuo käytännönosuus, mutta mä en ainakaan periaatteessa keksi mistä tarkastajat saisivat lisää töitä, jos kokelaille annettaisiin sen verran tuomaroitavaa kun tällä hetkellä on tuomarikokeessa. Ja tuomarikokelas itse voi sitten tietenkin lähettää tulokset kilpailun järjestäjälle kun ne on käyty tarkastajan kanssa läpi. Hyväpuolihan tässä on myös se, että uskoakseni käytännönosuudessa vaaditaan jonkinlaisia sanallisia koirille, joten tällä konstilla saataisiin toivottavasti sanallisia myös vähän nykyistä enemmän.

Muutkin saa toki esittää omia ehdotuksiaan tai parannusehdotuksia niin tähän mun ideaan, yhteistä asiaahan tässä yritetään parantaa. ;)

(Toivottavasti mun selityksistä saa jotain selvää. On tällä hetkellä niin töttöröö-olo että ei mitään rajaa... *haukotus*)
Timberwolf
Velho
Viesti:

Ja mun puolesta noihin Maailmanvoittajiin voisi vuosittain ottaa muutaman kokelaan tuomaroimaan jokusen rodun. Nehän tarkistetaan (ja näin ollen korjataan tarvittaessa jälkeenpäin), eli loppupeleissä ketään ei varmaan haittaa mahdollinen pieni tohelointi, vaikka kyseessä on iso näyttely.
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Zandie
Epätoivoinen katse

Viesti Kirjoittaja Zandie »

Sillä lisätyöllä tarkoitin lähinnä sitä, että niitä näyttelyitä joissa kokelaat voisivat arvostella, täytyisi etsiä. Tai siis sellaisia näyttelyitä täytyisi olla koko ajan tarkastajien tiedossa, että homma toimisi. Mutta en kiistä etteikö voisi toimia, ja ideahan on oikeasti tosi hyvä. :D
Sometimes sunshine does not want to shine on me
Timberwolf
Velho
Viesti:

Etsimisen lisäksi voisi olla vapaaehtoinen ilmoittaminen. Jos mä joskus jotain "tavallisia" näyttelyitä järkkään, niin ihan mielelläni ottaisin kokeilaita arvostelemaan. Ts. näyttelyn pitäjä voisi ottaa yhteyttä Marikaan/Erokseen ja ilmoittaa halukkuudestaan ottaa aloitteleva tuomari arvostelemaan.
Kuva

Vuoden...
Vastaa Viestiin