Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Vastaa Viestiin
Zandie
Epätoivoinen katse
Viestit: 433
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 10:02 am

Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja Zandie »

Koska olen osasyyllinen siihen, että tuomaritilanne on melko huono, ajattelin että asialle voisi yrittää tehdä jotain. Nykyinen tuomarikoe on mielestäni toimiva, riittävän vaativa mutta ei kuitenkaan mahdoton, vaikka itse sanonkin. Systeemikin toimii tietääkseni melko moitteettomasti. Suurin ongelma siis lienee se, että ihmisillä täällä ei ole innostusta kouluttautua tuomariksi. Tai vaihtoehtoisesti syynä voi olla sekin, ettei VFCI:n näyttelysäännöt ole täysin hallussa.

Toivoisin nyt jonkinlaisia mielipiteitä siitä, miten tuomaritilannetta saataisiin parannettua. Olisiko jonkinlainen koulutus ennen tuomarikokeen tekemistä paikallaan? Miten sellainen saataisiin käytännössä toteutettua? Millä tavoin ihmisten mielenkiintoa tuomarihommaa kohtaan saataisiin parannettua? Siinä muutamia kysymyksiä, joihin minä ja varmasti moni muukin toivoisi vastausta. :)
Sometimes sunshine does not want to shine on me
Avatar
Eros
Höpsö veitikka
Viestit: 5093
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 9:11 am
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja Eros »

Minä ja Marika olemme nykyisinä tuomarikokeen pitäjinä miettineet tätä ongelmaa. Koe on vaativa mutta sen avulla voimme varmistaa että tuomarit todella osaavat asiansa, koska vielä kaameampaa olisi se jos meillä olisi tusina vähemmän osaavia tuomareita ja tuloksissa olisi roppakaupalla virheitä joita pitäisi korjailla sitten urakalla. Laatu on minusta parempi kuin määrä, mutta tuomareita todella on liian vähän... Kuitenkaan en sanoisi koetta liian vaikeaksi. Itse olen miettinyt jonkunlaista tuomarikoulutusta ennen kokeen suorittamista, itselläni olisi aikaa opettaa kokelaita viikonloppuisin kun olen kotona.
VFCI:n näyttelysäännöt ovat paikkapaikoin minusta aika vaikeaselkoiset ja sen huomaa joskus erittäin hyvin tuomarikokeesta. Virheitä tulee runsaasti luokkasijoitusten sekä PU/PN sijoitusten jakamisessa. Myös SERT/CACIB tuntuvat olevan aika vaikeita asioita ymmärtää.

Uusi huolenaihe minusta on myös se että vaikka tuomari osaisi säännöt kirjallisesti hyvin, niin sanallisten antaminen voi olla ongelmallista. Koiran anatomia ja rakenne tuntuvat olevan kovin huonosti hallussa ja se aiheuttaa vaikeuksia. Tähänkin mietimme Marikan kanssa jonkunlaista kuvaa johon on merkitty numeroilla koiran eri osia ja kokelaan pitäisi kirjata sitten mikä numero vastaa mitäkin osaa. Tämä vaatii kyllä lisätyötä mutta uskon että se voisi onnistua.

Itse olen ihan posiitiivisesti yllättynyt halukkaiden määrästä, harmi vain että 90% joudumme hylkäämään. Onneksi moni kuitenkin ottaa ekasta kerrasta opikseen ja yrittää sen kuukauden kuluttua uudelleen, yleensä paremmalla menestyksellä. Itseänikin kiinnostaa tietää mikä kokelaista oikeasti tuntuu vaikealta asialta ja sen pohjalta voisi kehittää jotain apua. Minä ja Marika kyllä varmasti avustamme jos tulee apua kysymään.
Avatar
mio
Floodari
Viestit: 3012
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 9:06 am
Paikkakunta: pori

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja mio »

minä ainakin yritän niska limassa opiskella tuota tuomarointia, sanallisten ja yksilöarvostelujen teko toki on hallussa, mutta vähän päänvaivaa tuottaa tuo luokkasijoitukset ja sensemmoiset. tosi paljon on kuitenkin kiinnostusta ja halua tuomaroida kisoja. kokemuksesta tiedän että on äärettömän turhauttavaa kun nykyisillä tuomareilla ei yksinkertaisesti ole enää tarmoa arvostella ja tuomaroida näyttelyitä, ja onhan se toki raskasta varsinkin jos tuomaroitavassa rodussa on paljon osallistujia.

tuosta Eroksen mainitsemasta rakenteiden heikosta tuntemuksesta, itse ainakin valitsen tuomaroitavakseni sellaiset rodut jotka tunnen läpikotaisin. periaatteessa mulla olisi kiinnostusta kaikkien rotujen tuomariksi, mutta en tiedä tuon taivaallistakaan esimerkiksi pienistä seurakoirista, saatika sitten että osaisin arvostella niitä.
  • reasons to hit your ex with the baseball bat
  • :: palailen pikkuhiljaa tauolta ::
poissa 15.-22.7.
Zandie
Epätoivoinen katse
Viestit: 433
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 10:02 am

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja Zandie »

Eros kirjoitti:VFCI:n näyttelysäännöt ovat paikkapaikoin minusta aika vaikeaselkoiset ja sen huomaa joskus erittäin hyvin tuomarikokeesta. Virheitä tulee runsaasti luokkasijoitusten sekä PU/PN sijoitusten jakamisessa. Myös SERT/CACIB tuntuvat olevan aika vaikeita asioita ymmärtää.
Huomasin tämän saman kun vielä kokeita tarkistelin, ja muistaakseni mainitsinkin Ketulle joskus, että sääntöjä voisi hieman tarkentaa ja selventää. Erityisesti luokkasijoitukset tuntuivat aika vaikeilta.

Tuli tässä mieleen, että olisikohan tuomareiksi haluaville jotain apua, jos vaikka kerättäisiin lyhyt lista ihmisistä, jotka olisivat valmiita neuvomaan näyttelysääntöjen kanssa. Neuvojien täytyy tietysti itse olla tuomareita (ja mielellään aika kokeneitakin). :D Kun joku selittää ja opettaa asioita, ne tulee varmasti helpommin ymmärrettyä. Mielipiteitä? :)
Sometimes sunshine does not want to shine on me
Lansu_
Höpsö veitikka
Viestit: 5175
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 10:33 am

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Tilanne tosiaan tuntuu olevan tällä hetkellä ongelmallinen. Mulla ei muissa kuin FCI2:ssa koiria olekaan, mutta ainakin kakkosryhmän koirien kisakalentereissa tuppaa ne muutamat samat näyttelytuomarien nimet toistumaan ja toisinaan ei tuomareita saada ollenkaan.

Mä en ihan äkkipäätä keksi ratkaisua tähän ongelmaan. Esimerkiksi mulla olisi kiinnostusta näyttelytuomarin hommiin, mutta yksinkertaisesti ei aika riitä koulun, kirjoitusten ja muun elämän ohella enään yhtään enempää aikaa vieviin virtuaaliharrastuksiin. Mä vähän luulen että monen muun kohdalla on sama ongelma, sillä näyttelytuomarin hommat on kuitenkin varsin aikaa vieviä jos niitä huolella tekee ja viitsii vielä sanalliset kirjoittaa (niitäkin vaan tuntuu nykyään saavan aika harvalta).

Mä olen sen verran paljon näyttelykehissä virtuaalikoirineni pyörinyt, että on nuo säännöt kyllä tulleet tutuiksi eivätkä VFCI:n säännötkään kauhean epäselviä mun silmissäni ole. Toki joku aloitteleva harrastaja, joka ei myöskään IRL ole näyttelykehissä pyörinyt, saattaa lukea niitä sääntöjä pää pyörällä.
Jonkin sortin koulutuslisäys voisi tietenkin teoriassa olla mahtava idea (esimerkiksi juuri koiran anatomian ja rakenteen osalta), mutta toisaalta riittääkö ihmisillä, niin tuomarikokelailla kuin koulutuksen vetäjillä, aika tähän? Pakolliseksi ei ainakaan kannata minkäänlaista chat-koulutusta tmv. laittaa, koska sen seurauksena meillä voi olla entistä vähemmän tuomareita.
Nykyisten tuomarien motivaatioksi ja uusien tuomarikokelaiden kiinnostuksen herättämiseksi pitäisi jotain keksiä. En sitten tiedä millä tavalla näitä tuomareita ja tuomarikokelaita voisi palkita heidän "uhrauksestaan" virtuaalinäyttelyiden hyväksi, mutta jo pelkästään joku pieni huomionosoitus, uusi näkökulma tmv. voisi saada porukkaa kiinnostumaan tuomarinhommista nykyistä enemmän.

Mulla ei tosiaan minkäänsortin vastausta ongelmaan ole, halusin vain tuoda aika kysymyksen esiin.

Edit / Tuli tuosta rosapeikon tekstistä mieleen:
Ideaalitilanne olisi toki se, että kullakin rodulla olisi omat asiansa osaavat tuomarit, mutta tämä on kyllä virtuaalisesti aika mahdoton ajatus. Yhteen tai useampaan roturyhmään erikoistuminen on mielestäni aina parempi asia, mutta toisaalta sitten tuomareita pitäisi yrittää värvätä tasapuolisesti kaikille roturyhmille. Toki yksi syypää jonkin roturyhmän tuomaripuutteeseen ovat ne harrastajat, jotka eivät välttämättä kiinnostu tuomarin töistä, mutta käyttävät koiriaan näyttelyissä. Mä kuitenkin esimerkiksi jo edellä totesinkin että mulla ei aika millään riitä näyttelytuomarin hommiin ilman että veisin sitä jostain muusta, mielestäni tärkeämmästä kohteesta. Yhden rodun tuomarit voisivat olla kohdallaan suurilukuisilla roduilla kuten esimerkiksi saksanpaimenkoirilla, collieilla yms., mutta muuten mä kyllä toivoisin että värvättäisiin enemmin yhden tai useamman ryhmän tuomareita kun yksittäisten rotujen tuomareita.
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
redroses
Ei enää ikinä uudestaan
Viestit: 2153
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 7:44 am

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja redroses »

Olen tälläinen innokas aloittelija, hah. Joo mutta siis heitän omia ajatuksiani kehiin tässä.

Ensinnäkin. Uskoakseni osasyy siihen miksi ihmiset eivät tee koetta, on tietämättömyys. Tosiaankin rotuihin pitäisi tutustua kunnolla, ihan IRL mielessä että pystyisi esimerkiksi sanallisia antamaan. Itse en koiran rakenteesta tiedä kuin noin suunnilleen millä lailla koiran luusto rakentuu, ja missä on kuono. Vaikka mielelläni minäkin noita koiria ryhtyisin tuomaroimaan, se vaan on se osaamattomuus. Toki voisi yhden rodun tuomariksi ryhtyä, jos tietystä rodusta tietää eniten ja on IRL tutustunut, mutta siinä taas pitäisi tehdä se kaikkien rotujen tuomarikoe. Eikös se olisi parempi, että tehdään vain FCI kohtaisesti tuomarikoe, ja sitten kaikille roduille olisi oma kokeensa? Heittelen villejä ehdotuksia kehiin.

Puhuin taas täysin puuta heinää, sormet suoltaa mitä tahtoo, mutta tuossa nyt kävi ilmi joten kuten oma mielipiteeni. Eli tuomarikokeesta ja tietämyksestä se kaikki on kiinni.

^^ Olen samaa mieltä mion ja eroksen kanssa. Sääntöjä vois selventää ( :
jeanne
Nakkisotilas
Viestit: 209
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:52 am

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja jeanne »

Lähetin vFCI:n tuomarilistalle mailia joku kuukausi sitten, että haluaisin tauolle tuomaroinnista, koska minulla on nyt kirjoitukset tulossa ja niihin pitäisi lukea. Eli jos tämän voisi merkitä mahdollisimman pikaisesti sinne tuomarilistalle, ettei maili täyttyisi noista tuomarihakemuksista? Kiitoksia.

Sitten itse asiasta jonkun verran. Ei ne luokkasijoitukset mielestäni niin vaikeita ole. Jos seuraa vähääkän IRL/URL -näyttelyitä ja lukee säännöt huolella ja ajatuksella, niin en kertakaikkiaan ymmärrä, mikä niissä voi jäädä epäselväksi. Kokeneita tuomareita tarvitaan kuitenkin itse näyttelyissäkin jo, eikä aikaa varmasti ihan joka paikkaan riitä, tai mielenkiintoa. Tai itseltäni ainakaan ei löytyisi mielenkiintoa opettaa noita sääntöjä, kun ne ihan tarpeeksi selvästi lukee tuolla vFCI:n sivuillakin, mutta jos joku jaksaa niin tuskin siitä mitään haittaakaan olisi.
Avatar
mio
Floodari
Viestit: 3012
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 9:06 am
Paikkakunta: pori

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja mio »

oonko ihan puusilmä, vai eikö vFCI:n sivuilla ole lainkaan minkäännäköistä selostusta luokkasijoituksien jakamisista tms? oon käynyt lukemattomissa irl-näyttelyissä ja olen kyllä ihan kartalla mitä siellä kehässä tapahtuu ja PU- ja PN-sijoitusjutuista yms mutta silti olen vielä hiukan sormi suussa kun pitäisi tuomarikokeessa luokkasijoituksia jakaa.
  • reasons to hit your ex with the baseball bat
  • :: palailen pikkuhiljaa tauolta ::
poissa 15.-22.7.
Jen
Söi navetan kaksi nautaa
Viestit: 1003
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2008 3:03 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja Jen »

Sillon joskus muinoin, kun vFCIn tuomareina olivat vain Callista, Frosty, Sini ja maybe joku muu ja kaikki muut olivat vain kouluttautuneet yksittäisten näyttelyliittojen tuomareiksi niitä tuomareita myös riitti. Silloin tietysti ne tuomarikokeetkin olivat niin alkeellisia, että täysin osaamatonkin pääsi tuomariksi (mm. minä : D) eikä tuomaroidessa sattuneita virheitäkään koskaan korjattu. Sit kun vFCI alkoi ihan todenteolla kouluttaa tuomareita uusitun tuomarikokeen voimin ni yllättävän harva enää pääsi läpi siitä kokeesta, kun eivät enää osannetkaan niin yksityiskohtaisia juttuja ja sääntöjä tarkasti. Ehkä sit osasyynä tuomareiden vähentymiseen ja innostuksen lakkaamiseen on juurikin se, että nykyisin oikeasti pitää tuntea ne säännöt että pääsee tuomariksi.

Eikös joskus jokunen aika sitten (okei aika pitkäkin aika sitten) ollut tekeillä niitä rotukohtaisia arvosteluohjeita. Joku muistaakseni teki huskeista tarkat ohjeet kuvien kera havainnollistaakseen muille tarkasti miten husky pitää tuomaroida. Aika monestakin rodusta oli sillon tekeillä näitä ohjeita mut sit se koko hanke vaan jäi. Semmoset saattais ehkä kuitenkin auttaa, jos samalla siinä olisi selitetty sit noin muutenkin näyttelysääntöjä, eli toisinsanoen kuvien kera jotenkin havainnollistettu arvostelua. Itse ainakin opin ja muistan paljon paremmin kuvista kuin tekstistä. Ömh. Hitto kun en osaa nyt ilmaista itseäni yhtään selvästi vaan sönkötän jotain epämääräistä.
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
- Albert Einstein
Hanna-81
Söi navetan kaksi nautaa
Viestit: 1011
Liittynyt: La Kesä 14, 2008 8:25 pm

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja Hanna-81 »

Vuoden Tuomari 2012
Saa pyytää tuomariksi kaikkiin käyttölajeihin. Mutta en vastaa massapostitusviesteihin.

Jami slk collie
Jesse cardigan (piviko)
Nappi saksanpaimenkoira
Ninni Dogo argentino
Svea
Kanada
Viestit: 1522
Liittynyt: Su Kesä 22, 2008 4:58 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja Svea »

Itse ehdottaisin lähinnä sitä, että voitaisiin tehdä joku ohjeistussivu tai järjestää silloin tällöin koulutuksia uusille tuomarikokelaille, koska itsellenikin joskus oli VFCIn ohjeet/säännöt hyvin hankalasti tulkittavissa. Nyt näin jälkeenpäin kun luen niitä, ymmärrän joka kohdan, mutta olisin silloin joskus tarvinnut sivuston, joka esimerkiksi olisi selittänyt käytännöllisesti sijoitusten jakamisen, feminiinisen/maskuliinisen jne. Kyllähän niitä tuli luettua pari vuotta ja katseltua URL-näyttelyitä, että miten niiden kuuluu oikeasti mennä, mutta ei ne silti jääneet päähän.
FIN VNLn tuomarikoetta tehdessä minulle tuli joitain virheitä, joissa Kati sitten henkilökohtaisesti auttoi minua ymmärtämään kantapään kautta, että mikä menee mitenkin ja siten opin ne asiat + olen nyt ahkeasti pyörinyt IRL-näyttelyissä, johon kaikilla tuskin on mahdollista tutustua niin perinpohjaisesti, kuin esimerkiksi minä olen tehnyt. Säännöt eivät siis tuota enää ongelmia, mutta kyllä niihin tuli pari vuotta aktiivisesti perehdyttyäkin.

Tällä hetkellä olen siis tekemässä VFCIn käytännönkoetta, joka ei muuten ole mitenkään erityisen hankala, mutta sanalliset tuovat erityisesti paineita, koska niiden odotetaan varmastikin olevan pitkiä ja ammattimaisia. En tiedä kuinka pitkiä sanallisten odotetaan oikeasti täällä olevan, mutta itse olen nyt nähnyt niihin erittäin paljon vaivaa -> välillä tulee iso väsymys ja kyllästyminen tuohon rustaamiseen, jolloin olen pitänyt viikon tai parin tauon tästä tuomarikokeen tekemisestä ja sen tekeminen venyy ja paineet kasvavat entisestään. Mikäli tämä käytännönkoe sitten nyt menee päin seinää, kaduttaa aivan varmasti, että olen harjoitellut sen tekemistä useampia vuosia ja kuluttanut nyt näihin sanallisiin kuukauden, jonka jälkeen tuskin taas pitkään aikaan yritän kokeen tekemistä, vaikka aktiivisia tuomareita tarvitaan kipeästi.
Johanna
Nakkisotilas
Viestit: 230
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:32 am

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja Johanna »

Tuomareita kyllä tarvitaan lisää, minullakin on sähköposti aina täynnä tuomarointipyyntöjä. Näyttelyitä pidetään todella paljon siihen nähden, mitä on tuomareita. Ja jos sanotaan rehellisesti, en usko tämän tilanteen koskaan helpottavan kunnolla, ehkä vähän on tehtävissä. Toisaalta, pienikin apu on suuri apu, kun tuomarointeja oikeasti on paljon näyttelyiden saralta.

Tietenkin tuollainen lisäkoulutusmahdollisuus ja vFCI:n näyttelysääntöjen lisäselvennys voisi auttaa asiaa, että useampi innostuisi hakemaan tuomariksi. Ja tietenkin myös alkuosaaminenkin olisi toivon mukaan korkeampaa, kuin mitä se mahdollisesti tällä hetkellä on. Eikun vain peukut pystyyn Erokselle ja Marikalle, että jaksavat tämän kanssa!

Ja mainittakoon nyt näin ot:na tosiaan sekin, että jään sitten tauolle lukion alkamisen vuoksi - ei aika millään enää riitä tähän työmäärään, mitä nyt on. Koen itseni tällä hetkellä aivan liian ylityöllistetyksi, että jaksaisin näin jatkaa. Täytyy kuitenkin asettaa asiat tärkeysjärjestykseen ja tuomaroinneista ja lukiosta menee kyllä lukio etusijalle. Jos (ja toivottavasti kun) lukio pikkuisen helpottaa ja näin niin palailen toivon mukaan takaisin kuvioihin. Enkä usko olevani ainut tässä tilanteessa oleva tuomari. Tällä hetkellä aika moni näyttelytuomareista on tätä peruskoulun päättävää ikäluokkaa, jolloin ajankäyttö tähän vähenee selvästi. Eli tuomareita myös lähtee ja jää tauolle, joten senkin vuoksi tarvitaan paljon lisää tuomareita, ja nimenomaan tätä nuorempaa väkeä, jolla olisi toivon mukaan vielä monta vuotta edessä tätä, jonka aikana tietenkin taidot kasvaa.. Näin se menee, kun vanhat lähtee, tulee uudet tilalle. ;)
Taukoilua.
Kettu
Vuohenruokaa
Viestit: 1783
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:08 pm
Viesti:

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja Kettu »

Kokeneemmat tuomarit voisivat oman aikansa puitteissa antaa neuvoja esimerkiksi sanallisiin arvosteluihin. Koiran anatomian opettelu on periaatteessa mielestäni tuomariksi pyrkivän ihan itseopiskeltava juttu (, sillä mikäli ei ole valmis opiskelemaan hieman itse, ei ole varmasti valmis tekemään tarpeeksi laadukasta työtä tuomaroinnissakaan), mutta hyviä sanallisia saa vain kokemuksen ja harjoituksen kautta. Itsekin tosin olen ollut jo hieman pidemmän aikaa tauolla, joka tosin johtuu omasta tilanteestani irl-elämässä; virtuaalituomaroinneille ei yksinkertaisesti ole aikaa. Haluan kuitenkin panostaa tuomarointiin sen verran, että nykyisen ajan puitteissa tulisi tuomaroinnista pelkkä pintaraapaisu. Aikaisemmin ongelmani oli vielä tulosten myöhästyminenkin, jollaista harmia en enää tahdo aiheittaa näyttelynjärjestäjille, vaan pitäydyn ainakin hektisimmän kauden suosiolla poissa.
vFCI:n näyttelysääntöjen lisäselvennys voisi auttaa asiaa
Minkälaista lisäselvennystä olet hakemassa? Näyttelysääntöjähän selvennettiin vielä alkuperäisestä lisää, kun uudistin VFCI:tä tuossa pari vuotta takaperin.
Why is it that people think it's so evil? What is it about it that there is scares people so deeply? Because they are afraid that there is more to reality than they have ever confronted. That there are doors that they're afraid to go in and they don't want us to go in there either because if we go in, there we might learn something that they don't know. And that makes us a little out of their control.
Johanna
Nakkisotilas
Viestit: 230
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:32 am

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja Johanna »

^ Niin siis täällä on puhuttu, että mm. kilpailuarvostelujen kanssa on hakemista. Ja tätä ja muita näyttelyn tuomarointiin liittyviä asioita voisi jotenkin koota ja selittää, jos niiden kanssa kerta on ongelmia. Itse en mitään kaipaa, kun tuomarina nuo asiat jo tiedänkin. Mutta tietenkin nuo asiat voi ihan tuomarointikokeen yhteyteenkin selittää ja opastaa, jos on tarvis.
Mitä nyt olen noita sääntöjä lukenut uudistuksen jälkeen läpi, niin on hyvin kyllä laajuutta tullut lisää edelliseen nähden. Hyvä, hyvä. ;)
Taukoilua.
Kettu
Vuohenruokaa
Viestit: 1783
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:08 pm
Viesti:

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja Kettu »

Mä lähinnä kaipasinkin vinkkejä, että mihin tarvitaan lisäyksiä, kun ei tietenkään itse pitkän linjan tuomarina niitä epäkohtia sieltä havaitse. Pitääkin pitää niitä silmiä ja korvia auki ja vähän lukea tätäkin ketjua enemmän kuin pinnalta, niin saan ehkä koottua jonkinlaisen tuomarointia helpottavan paketin tässä lähiaikoina :) Liian yksityiskohtaisuuksiin ei tietenkään mennä - täytyyhän uusien sentään jotain itse opetella (= googlettaa)...
Why is it that people think it's so evil? What is it about it that there is scares people so deeply? Because they are afraid that there is more to reality than they have ever confronted. That there are doors that they're afraid to go in and they don't want us to go in there either because if we go in, there we might learn something that they don't know. And that makes us a little out of their control.
Vastaa Viestiin