Virtuaaliset inspiraatiot

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Vastaa Viestiin
sukelluskettu
Keilapallo
Viesti:

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja sukelluskettu »

Mä voisin ihan hyvin olla siinä aloittelijoidenoppaassa mukana. Osaan kirjottaa selkeesti ku ajattelen, mut mulle pitäs olla aika selkeet ohjeet että mistä kirjotan. En saa omasta päästä revittyä kaikkea niin sujuvasti :D
.
.
  • Kuva
Lyydia
Kriisissä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Marcia, en ajatellut valioitumista.

Minä voin myös olla mukana aloittelijan oppaassa! Mielelläni selvennän muille sellaisia asioita jotka itse ymmärrän ja jotka oli itsellekin vaikea oppia :D Mun mielestä jokaisesta lajista vois tehdä lyhyen selvennyksen aloittaen siitä, mille roduille se parhaiten sopii ja loppuen siihen kuinka valioidutaan. Esimerkiksi valjakkoajoharrastuksen aloittaminen oli tuskaa kun liiton ohjeet oli ja ovat yhä mielestäni aika epäselvät.

/ Itseasiassa voisin tänä iltana aloittaa tekemään ohjeita valjakkoajoharrastukseen, pistän sitten tänne linkkiä kun valmis :)
Sigitius
Ei enää ikinä uudestaan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sigitius »

Joo, tarkoituksena on ollut kasata joka lajista tiivistelmä mitä, miksi ja miten valioksi. Tekstien ei ole tarkoitus olla pitkiä, vaan aloittelijalle sopivan lyhyitä. Ainakin kaikista yleisimmistä lajeista (en tiedä tarvitseeko esim. laumanvartijoiden kokeista vielä tiivistelmää, kun laji on niin vähälukuinen ja uskon ihmisten oppivan näihin harvinaisempiinkin koemuotoihin kunhan oppivat päälajien perusteet sekä tulkitsemaan systeemiä).
Tällä hetkellä monen liiton (nostan käteni pystyyn omieni suhteen) arvonta-ohjeet ovat päivittämättömät ja hengaavat yhä tulisielu.netin arvontakoneen linkin varassa ym, että pieni edistysaskel pitäisi löytyä liitoilta tässä hommassa. En haluaisi aivan kaikkea ulkoistaa oppaaseen, kunhan alkuun tietäisi miten kilpaileminen toimii vaikka tuomaroinnistakin tulee selittää vaikka agilityn helpohkon arpomisen sekä jonkun piste-arpomisen (toko?) kautta.

Kirjoitettavaa löytyisi erityisesti myös kasvattamisesta; millaisia koiria jalostukseen, pennut ja niiden varaaminen, kasvattajan odotukset, rekisteröiminen, (terveystarkastukset,) epärealistisuus ja realistisuus (esim väriperiytymän seuraaminen - ei tarvitse mennä geenitasolle, mutta yleisesti ettei esim collieissa kuuluisi yhdistää merle/soopeli jos haluaa realistisuutta). Kaikkea mitä aiheesta voi repiä ja mitä aloittelijan olisi hyvä tietää. Mahdollisimman tiivistetysti ja helpposti ymmärrettävästi.
Ja mitä kaikkea muuta nyt aloittelijoiden kannattaisikaan tietää.. Eikä välttämättä pelkästään aloittelijoidenkaan, kyllä musta olisi helpointa löytää kaikki yhdestä paikasta jos tuomaroin esimerkiksi monen lajin kisoja putkeen.

Saikohan tosta mun selityksestä selkoa. :D

(Ja joo, oon samaa mieltä että valjakkoliiton sivuilta on vaikea löytää haluamaansa asiaa jos ei heti muista mistä sen löytää.)
Lyydia
Kriisissä
Viesti:

Miltä tämä vaikuttaisi?
Kommenttia saa antaa, tuota pystyy tottakai muokkaamaan mihin suuntaan vain. Mutta huomenna vasta, aivot on nyt ihan juntturassa.
Sigitius
Ei enää ikinä uudestaan
Viesti:

Ensisilmäykseltä kyllä! Juuri tuollaisia!

(Tee lisää jos on tylsää? :mrgreen:)

"Kilpailuihin ilmoittaudutaan aina itse kisasivulta siellä olevilla ohjeilla" voisi muotoilla ehkä paremmin 'aina itse kilpailusivulta löytyvillä ohjeilla', kun se ilmoittautuminen itse ei tapahdu sil kisasivulla ellei kyseessä ole blogi.
Marcia
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Marcia »

Mä haluan kirjoittaa kasvatuksesta :D tuleeko tälle sit yhteinen ulkoasu sivuineen ja jos tulee niin mihin, vFCI:n sivuille?
Do you hate that you love me or do you love that you hate me?
All you bitches be bitin', I hope you don't give me rabies
Lyydia
Kriisissä
Viesti:

Kiitti Sigi! Korjaan tuon, huomasin itsekin jo yhden virheen; "sekä sitä ohjaa valjakon ohjaaja" voisi ennemmin olla "sekä sitä ohjaa valjakon ajaja" ;) Muutkin saa sanoa jos huomaa korjattavaa.

Ja nimenomaan tylsyyden iskiessä voin kyllä tehdä näitä lisääkin, mutten vielä lupaa enkä varaile mitään. Mun luvalla saa muut kyllä pitää tota mun tiivistelmää omansa pohjana jos haluaa ja tuolta saa kopioida suoraan sellaisia tekstejä jotka vaan soveltuu siihen omaan lajiin :D
Sigitius
Ei enää ikinä uudestaan
Viesti:

Kasvatusta suunnittelinkin sulle, Joomagnan kasvatus-sivut jne lukeneena ;)

Tulee kootulle sivulle vFCI:n yhteyteen.
Juinttu
Höpsö veitikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juinttu »

Mä voin kyllä tehdä jonkun genetiikkatiivistelmän (samantyyppistä mitä horros joskus aikoinaan teki lollieista?), koska imo se on kiva lisä ja tuo realistisuutta tähän hommaan. :D Voin myös tehdä paimennuksen ja ASCAn lajiesittelyt?
Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
Sigitius
Ei enää ikinä uudestaan
Viesti:

Ihan mieluusti, hyvä jos löytyy tekijöitä! :D
Frisky
Ei enää ikinä uudestaan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frisky »

Muistaakseni joku (Timbe?) joskus kaipasi koottua tuomarointiopasta kaikista lajeista. Voisin olla kiinnostunut sen tekemisestä. Olisiko kuitenkin loogisinta, että tuomarointiohjeet ovat lajiesittelyjen yhteydessä? Tätä ennen voisi olla hyvä päivittää liittojen tuomaroimisohjeita helpompaan suuntaan ja kysellä liittojen pitäjiltä, halutaanko esim. luopua tulospalvelusta (onko edes muualla kuin mejässä?). Sitten toinen juttu ois, että haluavatko liitot vahvistaa säännön, jonka mukaan ainoastaan 1-palkinnon/vKUMAn saavat osallistujat täytyy tarkistaa. Jotkuhan toimivat näin jo, mutta ilmeisesti minkään liiton sivuilla ei ole mainintaa, että tapa on ok. Tämä kuitenkin helpottaisi tuomarointia ja lisäisi varmaan intoa kisojen pitämiseen.
Lyydia
Kriisissä
Viesti:

Frisky, ainakin vSNJssä on tulospalvelu ja valjakkoliitossa on rankingpisteille tulospalvelu. Kootut tuomarointiohjeet voisi olla ihan hyvä idea, mutta ensisijaisesti toivoisin muutenkin kaikkien liittojen ylläpitäjien päivittävän vähintään uuden arvontakoneen tuomarointiohjeiden sivulle. Lisäksi kannatan ehdottomasti tätä uudistusta, että vain 1-tuloksen saaneet koirat tulee tarkistaa.
Frisky
Ei enää ikinä uudestaan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frisky »

Lyydia, musta noi rankingpisteet on ihan hauska lisä valjakkoajoihin eli niitä en missään tapauksessa haluaisi pois. Muistaakseni Susityttö on tulospalvelun puolella, joten mejäliitolle se varmaan jää, mutta noutajaliitolta olisi enemmän kuin kiva kuulla mielipidettä asiaan.
Susityttö
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Susityttö »

Jep minä kannatan tulospavelua (niin mejässä kuin nomessa) ja mejästä se lähtee aikaisintaan kun minä lähden ylläpitämästä sitä. Paitsi jos kyllästyn siihen sitä ennen, mutta sitä tuskin tapahtuu. Mejään oon miettinyt sellasta, että alle 30koiran luokat on pakko tarkistaa (& jos ei tarkista ja sen pystyy huomaan tuloksia lisätessä niin seuraisko siitä tuomarille ihan kilpailukielto esim pari kk), mutta jos menee osallistujamäärä isommaksi niin ei olis pakko. Tuskin tosin koskaan otan tota käyttöön, mutta oompa nyt miettinyt.
Timberwolf
Velho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Frisky kirjoitti:Muistaakseni joku (Timbe?) joskus kaipasi koottua tuomarointiopasta kaikista lajeista. Voisin olla kiinnostunut sen tekemisestä. Olisiko kuitenkin loogisinta, että tuomarointiohjeet ovat lajiesittelyjen yhteydessä? Tätä ennen voisi olla hyvä päivittää liittojen tuomaroimisohjeita helpompaan suuntaan ja kysellä liittojen pitäjiltä, halutaanko esim. luopua tulospalvelusta (onko edes muualla kuin mejässä?). Sitten toinen juttu ois, että haluavatko liitot vahvistaa säännön, jonka mukaan ainoastaan 1-palkinnon/vKUMAn saavat osallistujat täytyy tarkistaa. Jotkuhan toimivat näin jo, mutta ilmeisesti minkään liiton sivuilla ei ole mainintaa, että tapa on ok. Tämä kuitenkin helpottaisi tuomarointia ja lisäisi varmaan intoa kisojen pitämiseen.
Joo, mä ainakin oon maininnut tämmöisestä asiasta! Että jotain rautalankaohjetta tuomarointiin ja ehkä myös kisoissa etenemiseen. Mulle oli aikanaan vähän hankala sisäistää sisäistää luokkasiirtymisiä, pisteitä ym. kun kaikilla liitoilla on eri säännöt ja yleensä ne on vielä selitetty lauseina, eikä esim. ranskalaisin viivoin. :-D Emmää jaksa lukea pitkiä sepustuksia!

// ooh, näitä tiivistelmiähän rakennetaan jo!
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Vastaa Viestiin