Onpa mielenkiintoinen aihe! Täytynee joskus paremmalla ajalla käydä runoilemassa paremmin, mutta vastaanpa ainakin ensin aloitustopicissa olleisiin kysymyksiin.
Teetetään aikaisemmin pentue jossa on viisi pentua. Tykkääkö pennun ostaja että isää / äitiä käytettäisiin vielä toisella pentueella, jossa olisi myös viisi pentua?
- Mulla on ollut tällainen tilanne (pienemmän pentumäärän kanssa, 3 & 4) basset houndien kohdalla. Jalostusmateriaalia oli niin hirmu vähän, kun rotu ei ole yleinen enkä jaksanut tuoda koiraa mistään, niin käytin sitten samaa emää kahdella eri pentueella. En ole pentujen varaajien mielipiteitä kysellyt tästä aiheesta, joten on paha sanoa, haittaako se heitä. Noista on nyt yhtä käytetty jalostuksessa, ja veikkaisin, että toista saatetaan käyttää jossain vaiheessa, mutta sinänsä en ole huolissani kyseisen nartun nimen yleistymisestä, koska basset hound-pentuemäärät ovat varsin pienet (osaa pennuista tuskin tullaan koskaan käyttämään jalostuksessa, koska uskon omistajien ymmärtävän suvun yleistymisen riskit), ja jalostusmateriaalia ollaan jo saatu mukavasti lisää (Susityttö, miksei me pidetä parempaa yhteyttä kasvattamista koskien, kun ollaan ainakin vielä ainoat basu-kasvattajat? ;D)
Tykkäätkö sinä vuoden tai kahden päästä, että koirasi löytyy monesta saman rotuisen koiran suvusta?
- Tykkään siitä, että koiran nimi tulee esiin joidenkin koirien sukutauluissa, mutta liika on liikaa. Tällä hetkellä minusta on upeaa nähdä, että jotkut ensimmäisten saksanpaimenkoirieni nimet koristavat edelleen joidenkin nykykoirien sukutauluja, mutta suku on silti yleistynyt melko paljon (kyse on siis todella vanhasta linjasta, joka vetää juurensa tuonne vuoteen 2002). Onneksi saksanpaimenkoirien suosio on pysynyt tasaisena, ja saksanpaimenkoirakasvattajat ovat tietoisia sukujen yleisyydestä, vaikka toisaalta onkin hienoa, että näinkin vanhoja linjoja halutaan yhä pitää voimissa.
Haluatko juuri sinä jättää käyttämättä mahtavasti menestynyttä ja huippu sukuista koiraasi sen takia, että suku on niin yleinen?
- En tiedä "haluaisinko", mutta toisaalta tuo käyttämättä jättäminen ei mulle välttämättä tuota ongelmaa. Tämäkin on melko tilannesidonnaista ja riippuu paljon esmes rodun yleisyydestä ja siitä, paljonko jalostusmateriaalia ylipäänsä on. Olisihan se hienoa nähdä juuri se oma Murre jatkossakin koirien sukutauluissa, mutta jos suku on liian yleinen, niin mielelläni vedän koiran pois jalostusmarkkinoilta.
Onko kivaa löytää huippu isä / äiti mutta sitten huomaat, että suvussa on sama isä / äiti joka on oman koirasi suvussa?
- Hmm, onko tässä tapauksessa löytämäni huippuvanhempi lainassa joltain muulta, ja oma koirani ei tule olemaan pentueen vanhempi? No jaa, mulla on näitä koiria kennelissäni jo kolme

Olen kyllä nyt alkanut ihan valikoimaan noita sakemannejani sitä ajatellen, että jos vielä joskus innostuisin teettämään sakupentueen, niin kaikilla koirillani ei esiintyisi yksi ja sama koira joka suvussa. Näin virtuaalisesti ns. sukulinjauksella voidaan säilyttää jokin tietty, kasvattajan vaalima linja, joka näkyy pidemmällä aikavälillä (eikä virtuaalikoirille koidu onneksi ruumiillisia vikoja tai muitakaan vastaavia, jos käyttää lähisukulaisia), mutta ihan joka rodun kohdalla se ei ole edes kannattavaa. Ja sitten varsinaiseen kysymykseen, jos lähden tuosta lähtöasetelmasta, josta esitin tarkentavia kysymyksiä heti alussa, niin minua ei välttämättä haittaisi, jos samaa nimeä ei muuten pomppisi esiin joka nurkan takaa.
Mikä sinusta olisi maximi määrä pentuja yhdelle koiralle? Pitäisikö pentujen omistajien kanssa sopia, että ei käytetä ilman lupaa tai / eikä ainakaan teetetä 10pennun pentueita? Myönnätkö itse tehneesi "massa pennutusta" joskus, tietäen että pennuista käytetään suurinta osaa jalostukseen?
Oletko törmännyt tälläiseen, että koirasi suku on todella yleinen tai löydät monen saman rotuisen koiran suvusta saman isän / äidin?
- Tällä hetkellä mulla on tulossa ääriharvinaisesta rodusta suht. iso pentue rodun määrään nähden (5 pentua, rotu itälaika), mutta uskallan ottaa riskin, koska mulla on sellainen kutina, ettei noita pentuja tulla juurikaan käyttämään jatkojalostuksessa. En myöskään ole teettänyt siinä mielessä massapentueita, että tietäisin koirieni kaikkia jälkeläisiä satavarmasti käytettävän jalostuksessa.
Minusta on aika höpöä laittaa kasvattien omistajille ostoehtoihin määräyksiä siitä, että minulle on pakko ilmoittaa pennuttamisaikeista etc. Tämä vie minusta koiran omistajuusoikeuden takaisin sille kasvattajalle, kun omistaja ei saa itse päättää, koska käyttää koiraansa jalostukseen. En ole myöskään vielä joutunut sanomaan kellekään, ettet sitten ainakaan teetä tällä koiralla tulevaisuudessa pentueita, mutta olen kyllä tähän valmis, jos huomaan jonkun oman linjani yleistyvän kasvattamissani roduissa liikaa.
Mitä vaaditte pentujen vanhemmilta? Pitkä kisakalenteri vai lyhyt, jossa on muutamia hyviä tuloksia? Onko luonteella/kuvilla/värillä väliä? Minkälainen on hyvä suku / huono suku?
- Minä vaadin ehdottomasti näyttöä siitä, että koiran kanssa kisataan, ettei se ole vain tyhjänpanttina ja odota sopivaa sulho/morsianehdokasta. Tämän vuoksi en myöskään arvosta sitä, että virtuaalimaailmaan juuri saapunut ja toimintaa aloitteleva kasvattaja on heti teetättämässä pentuetta kennelinsä ensimmäisellä koiralla. Mulle eivät pitkät tittelirivit ole kovin tärkeitä etenkään silloin, kun rodun edustajia on muutenkin vähän. Taitaa muutenkin olla niin, että meriiteillä on paljon enemmän painoarvoa yleisempien rotujen jalostuspuuhissa.
Luonteella tai kuvilla ei juurikaan ole väliä, koska harva jaksaa enää kirjoittaa virtuaalikoirilleen minkäänlaista luonnetta (ts. luonteen periytyminen ei ole kovin oleellista). Värillä taas on siinä mielessä väliä, että laitan pentuja teettäessäni esille pentujen mahdolliset värivaihtoehdot, koska haluan, että koirissa on edes jotain periytyväisyyttä.
Hyvä suku ei ole liian yleinen, ja joskus sillä voidaan jopa aloittaa ihan uuden linjan veto. Tiettyjen rotujen kohdalla hyvä suku tarkoittaa minulle äärivanhaa, josta löydän itselleni tärkeitä koiria, ja tällaisen suvun jatkamisen eteen olen myös valmis tekemään töitä, kunhan suku ei yleisty liikaa.
Mitä teistä koirasta pitäisi tutkituttaa ennen kun sitä käytetään jalostukseen vai saako ns. "tutkimatonta" teidän mielestä käyttää?
- Tutkimustuloksilla ei juuri ole periytyvyyttä virtuaalimaailmassa, ellei joku todella pelaa realistisuuden mukaan. Minä en pidä tutkimustuloksia kovin tärkeänä ihan jo sen vuoksi, etteivät kuvan koiran IRL omistajat vetele herneitä nenukkiin, jos koiralla onkin minun mukaani C/C-lonkat.
Katsotteko paljon pennun/aikuisen sukua ostaessanne sen? Arvostatteko sukua?
- Katson heti ensimmäisenä, ja sitä tulee myös arvostettua. Mulla tuo arvostaminen menee kyllä välillä ihan liioitelluihin mittapuihin, kun olen haalinut kenneliini kolme koiraa, joiden suvuissa esiintyy samoja nimiä

(ovat tosin eri polvilta).
Vaikuttaako pentueen koko siihen, otatko pennun?
- Jos kaikki muut asiat ovat kondiksessa, niin ei vaikuta. En ole itse asiassa koskaan ajatellut koko asiaa.
Minkä kokoisia pentueita kannatat itse?
- Tämä on aika rotukohtaista. Harvinaisempien rotujen kohdalla joku 5-6 pentua ei ole vielä liian paha, kunhan kaiki pennut eivät mene jalostuskäyttöön. Yleisimpien rotujen kohdalla sen sijaan 3-4 pentua on minusta riittävä määrä.