Kysymyksiä 3

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
alaera
Alkupalat
Viestit: 98
Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 5:57 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja alaera »

Sadi kirjoitti: Ti Kesä 09, 2020 6:12 pm Tietääkö kukaan palveluskoiraliiton ylläpidosta? Mulla on ollut jo pidemmän aikaa parin koiran valionarvohakemukset odottelemassa hyväksymistä. Ei mitään varsinaista hengenhätää tietenkään ole, kunhan vähän tökin, että missä mennään. :D
Valioarvohakemuksia ei oo hyväksytty edellisen ylläpitäjän aikana, enkä mä muista sainko sitä jonoa juuri ollenkaan lyhennettyä, mutta jos koiralla on sivujen ohjeiden mukaiset meriitit niin sille arvonimellehän ei ole mitään estettä sillon, ja sen voi merkata koiralle. Näillä menettelyillä mentiin jo edellisen ylläpitäjän aikana!
Lumos
white swiss shepherds

vAL / vSPKL / Lintukokeet

~ vuoden kennelinperustaja 2016
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viestit: 3416
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 8:04 pm
Viesti:

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

Onkohan valiolistat vähän vanhentunut käytäntö muutenkin? Ne on liittojen ylläpidoille sitä puuduttavinta puuhaa, ja yleensä jonot valiolistailla on pitkät ja toivottomat.

Mä oon joskus 2013 varmaan viimeksi ilmoitellut omia koiriani valiolistalle, enkä ole koskaan niitä valiolistoja sen jälkeen tainnut selatakaan :mrgreen: Onko niillä tänä päivänä enää funktiota, kun kaikki koirat suurin piirtein ainakin pitäisi tallentaa Wayback Machineen ennen kuoppaamista, ja siten valioarvojen kisatuloksineen pitäisi säilyä tiedossa?

Virtuaalikoirapuolella ainakin noissa valioarvoissa huijaaminen taitaa olla aika harvinaista, kun ei siinä oikein mitään pointtiakaan ole.
Marras
Kanada
Viestit: 1443
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 10:56 pm
Paikkakunta: TKU

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Marras »

Itse olen kylmän viileästi laittanut koirille vAVA/vTVA jne vaikka liitto ei olisikaan niitä hyväksynyt. :lol: Mielestäni tällainen valiotitteleiden hakeminen voisi olla myös VFCI:n hommaa, mutta se vaatisi tietenkin lisää kehitystyötä. :)
Elisa.
Le-ppä-ker-ttu
Viestit: 181
Liittynyt: Su Touko 22, 2011 2:08 pm
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Elisa. »

Mun mielestä kanssaharrastajiin pitäisi olla sen verran luottoa, että mainitut valionarvot ovat oikeita :) Tokihan kisatuloksista voi laskea yks yhteen, jos ja kun on myös linkattuna kutsut. Ja kuten ylempänä mainittiin, taitaa huijaustapaukset olla hyvin harvinaisia. :)
Avatar
Shady
Taikuri
Viestit: 4752
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2008 1:06 pm
Paikkakunta: Korvessa on kivaa

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Shady »

Mun mielestä on turha lähteä siirtämään valiolistoja VFCI:n alaisuuteen. vFCI:llä on tällä hetkellä jo muutenkin puutetta tekevistä käsistä, että ei tällä hetkellä ainakaan pystytä mitenkään ottamaan vielä lisää hommia.

Paras tilannehan olisi, jos liitot siirtäisi omat valiolistansa tietokanta muotoon. Esim vTL:llä on käytössä tietokanta, joka ei kuormita ylläpitäjää niin paljon mitä manuaalisesti lisättävät kuormittavat. Siellä siis ylläpitäjä vain tarkastaa sivun ja klikkaa joko hyväksy tai hylkää ja koira menee aitomaattisesti valiolistalle.

Itsekkään en ole enää pitkiin aikoihin ilmoitellut omia koiriani millekkään valiolistoille, koska oon vaan laiska ja se on aina ollut hiukan toissijainen asia harrastuksessa.

Mun harrastus historian aikana, jota on takana ihan liian monta vuotta, mulla on tainnut tulla vastaan yks tai kaks huijausyritystä valionarvoa anotessa. Joten voinen todeta myös, että on äärimmäisen harvinaista.
2013: VUODEN KASVATTAJA, RATAMESTARI & TUOMARI
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viestit: 3416
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 8:04 pm
Viesti:

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

Voitaisiinko käytännöksi siis harkita sellaista tietokantasysteemiä, joka ei vaadi edes sitä sivun tarkistamista ylläpitäjän toimesta? Tiedän nimittäin, että vaikka yvnl:lläkin on tuo tietokantapohja valiosysteemissä, jää ne valioanomukset silti helposti läpikäymättä. Ylläpitohan voisi tehdä sitten pistotarkastuksia aina silloin tällöin valiolistalle lisättyihin koiriin.

Se harrastajamäärä, joka koiriaan haluaa säännöllisesti valiolistalle lisätä, ei kuitenkaan taida olla kovin suuri. Uskoisin tämän johtavan siihen, että huijaustapauksia olisi aniharvoin. Tuskin kukaan haluaa jo harvassa porukassa erottua huijarina noin mitättömässä asiassa. 🤔
alaera
Alkupalat
Viestit: 98
Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 5:57 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja alaera »

Oon ennemmin valiolistattomuuden kannalla ja et niitä ei kirjata minnekään. Näkeehän sen kisakalenterista onko oikeutettu valio vaiko ei. Toisekseen mulla ei oo tietotaitoo rassata kantahommia ja lomakkeita, vAL semmonen on ja sen saa käyttöön kyllä, mut mulla ei oo mielenkiintoa lisätä palkittuja sinne, mut palveluskoirilla ja lintukokeilla ei oo olemassakaan.
Lumos
white swiss shepherds

vAL / vSPKL / Lintukokeet

~ vuoden kennelinperustaja 2016
Avatar
Shady
Taikuri
Viestit: 4752
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2008 1:06 pm
Paikkakunta: Korvessa on kivaa

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Shady »

Sparkle kirjoitti: La Kesä 13, 2020 8:53 am Voitaisiinko käytännöksi siis harkita sellaista tietokantasysteemiä, joka ei vaadi edes sitä sivun tarkistamista ylläpitäjän toimesta?
Noh, käytännössä meillä ei taida olla tekijää sille. Timbehän näitä tietokantoja on liitoille väsäillyt vuosien aikana ja tehnyt ihan valtavan työmäärän niiden eteen. Timbelläkin kuitenkin on myös se oma elämä. Eikä niiden kokoon väsääminen ole mikään ihan pieni hetken homma vaan siihen menee aikaa ihan kiitettävästi.
2013: VUODEN KASVATTAJA, RATAMESTARI & TUOMARI
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
Janina
Höpsö veitikka
Viestit: 9852
Liittynyt: La Joulu 13, 2008 8:54 pm

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Janina »

Mäkin kannatan valiolistattomuutta, tähänkin asti suurin osa harrastajista on pärjännyt mainiosti ilman niitä (tai siis varsin epätäydellisenä systeeminä, jonne ilmoittaa ne jotka jaksaa, silloin kun jaksaa ja ne hyväksytään joskus jos joku jaksaa). Mielestäni yhtään lisää työmäärää ei tarvita, se ei myöskään houkuttele uusia harrastajia saati pidä vanhoja harrastuksen parissa.
whokilledbambi
Höpsö veitikka
Viestit: 6468
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 1:49 pm

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja whokilledbambi »

Jos valioita kuitenkin halutaan listata johonkin, niin jokuhan voisi tehdä Google Forms-lomakkeen, johon ilmoitetaan koiran nimi, rotu, laji missä valioitunut ja nettisivujen osoite (jotain muita tietoja, mitä?). Formsin taustalle tulee automaattisesti päivittyvä Excel (Google Sheets), josta voi filtteröidä itse vaikka kaikki espanjanvesikoirat, jotka on ilmoitettu listoille. Se näkyy julkisesti kaikille, joten jos joku sinne ilmoittaa koiran vaikka ei ole oikeasti meriittejä siihen, niin omapa on häpeänsä. Silloin valioituminen ei ole kiinni siitä, että joku toinen osapuoli sen hyväksyy valioitumisen. Omistaja itse kisauttaa tarvittavat tulokset, merkitsee valiotittelin koiralle ja halutessaan lähettäisi lomakkeen kautta tiedot. Silloin saadaan myös historiaan listaus eri lajien valioista.
vuoden • 2009 omaperäisin nimimerkki, • 2010 nousukas, päätirtinaurattaja & persoona
2011 lempinimien kerääjä & vitsien kertoja, • 2012 päätirtinaurattaja, • 2014 vitsiniekka
2015 vitsiniekka, pilkunviilaaja & agikiitäjä • 2016 vitsiniekka, nimimerkki & agikiitäjä • 2017 vitsiniekka • 2018 aktiiviharrastaja
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viestit: 3416
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 8:04 pm
Viesti:

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

^ Loistava idea! Kuulostais mun korvaan just optimaaliselta, ja saattaapa olla että itsekin innostuisin valioitani listalle ilmoittelemaan kun se noin helpoksi olisi tehty :mrgreen:
alaera
Alkupalat
Viestit: 98
Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 5:57 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja alaera »

whokilledbambi kirjoitti: Ti Kesä 16, 2020 5:09 pm Jos valioita kuitenkin halutaan listata johonkin, niin jokuhan voisi tehdä Google Forms-lomakkeen
Pitäisi vaan löytää se joku, joka tekee ja jaksaa rassata jos tulee ongelmia.

Tähän asti on hyvin pärjätty ilman valiolistaa niin en nää järkeä että niitä pitäisi tässä vaiheessa enää lisätä. Koska edelleen näkee niistä kisatuloksista, onko koira oikeasti valio vaiko ei. Mut ei oo multa pois jos joku tämmösen listauksen haluaa tehdä!
Lumos
white swiss shepherds

vAL / vSPKL / Lintukokeet

~ vuoden kennelinperustaja 2016
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viestit: 3416
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 8:04 pm
Viesti:

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

alaera kirjoitti: Ke Kesä 17, 2020 11:51 am Pitäisi vaan löytää se joku, joka tekee ja jaksaa rassata jos tulee ongelmia.
Forms
Sheet-taulukko

Ei kai tämän tän monimutkaisempaa tarvitse olla? Tossa rotu-kyssäri on tietysti typovaara-aluetta, mikä voi olla ongelmana jos joku esim. just haluaa filtteröintiä päästä roduittain suorittamaan helposti ja mukavasti.

Valiolistoja on ylläpidetty niin pitkään, että mä ymmärrän kyllä, jos jotkut harrastajat edelleen haluavat niiden turviin valionsa ilmoittaa. Ovat sitten valioudet jossakin tallella, eikä se kuukausien (joskus vuosien) työ tunnu valuneen ihan hukkaan.

// No nyt ton sheetin pitäs näkyä kaikille!
Avatar
DeeHukka
Niska jäykkä kuin Chuck Norrisin hauislihakset
Viestit: 589
Liittynyt: Ke Tammi 06, 2016 4:02 pm
Viesti:

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja DeeHukka »

Tästä keskustelusta tulikin mieleen, että mitenkäs on sitten vinttikoiralisenssien laita? :) Taisin niistä kysellä tässä topicissa aiemminkin, kun olin odotellut lisenssejä omille vinttikoirilleni jo kuukausia (minkä jälkeen Shady sitten saapuikin hätiin ja päivitteli lisenssit, kiitos!) Ongelmana vaan on se, että kun uusia lisenssianomuksia joutuu lähettelemään vähän väliä kun uudet koirat saavat kisattua koejuoksuissa tarpeeksi, ja on vähän ikävä joutua odottelemaan kuukausia että pääsee näiden koirien kanssa sitten kunnolla kisaamaan, kun lisenssi on pakko olla ennen rata- ja maastojuoksuihin osallistumista.

Olisiko kenties mahdollista harkita lisenssisysteemistä luopumista, tai jotain muuta vaihtoehtoa jota ei jonkun aina tarvitse olla päivittelemässä? Ymmärrän, jos joku ei jaksa olla virtuaalivinttareiden lisenssianomuksia koko ajan kärkkymässä ja lisäilemässä, niin jos tähän saisi jotain toimivampaa systeemiä kenties tilalle? Lisenssit kyllä varmaan tuovat jotain realistisuutta, mutta eihän vaikka paimennuksessakaan tarvita lisenssejä perusradasta "kunnon" luokkiin etenemistä varten. Saahan ne tulokset tarkistettua vinttikoirajuoksuissakin koiran sivulta.
Your personal dog hoarder
https://lilyswan.net/
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viestit: 3416
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 8:04 pm
Viesti:

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

Toi lisenssisotku on just se syy miks en harrasta vinttareita :mrgreen: joskus on pari jotain whippettiä ollut ja jotenkin on aina tuntunut innostus laantuvan kun rodunomaisessa lajissa kilpailu on sitten niin jotenkin työlästä. Mun mielestä menee ehdottomasti kans vanhentuneisiin juttuihin ja kannattaisin kyllä luopumista kokonaan.
Vastaa Viestiin