Kysymyksiä 3

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Vastaa Viestiin
whokilledbambi
Höpsö veitikka
Viestit: 6468
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 1:49 pm

Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja whokilledbambi »

No perhana, just kun olin vastaamassa vanhan topicin viestiin niin se lukittiin.

Joten:
Lyydia kirjoitti:whokilledbambi, olisko sulle ok jos sulta näitä koiria pyydettäisiin, ei kähvellettäisi?
Ois tietysti ok jos pyydetään ja vastauksen perusteella toimitaan.

Koitan nyt tiivistää ajatukseni:
Käsitin aluksi että myww etsimällä etsisi lopettaneita kenneleitä, jotka ei ole virallisesti kuopannut koiria. Sitten myww ottaisi koirat itselleen konsultoimatta omistajaa. Se on mulle ehdoton, jyrkkä ei. Siinä on joku syy miksi koiria ei ole kuopattu tai myyty. Omalla kohdalla mä koen ne koirat jollain tavalla itselleni "läheiseksi", enkä halua nähdä niitä muiden omistuksessa tai kuopattuna.

Nyt kun myww mainitsi tuosta "välimuotokoirasta" (jollaiseksi sitä itse nimitän) eli koira jonka hän on myynyt, mutta uusi omistaja ei ole tehnyt koiralle mitään konkreettista (=sivuja) niin ymmärrän tuon alkuperäisen kysymyksen paremmin. Se "välimuotokoiran" ottaminen takaisin haltuun on mun mielestä ok, kunhan sille uudelle omistajalle (=joka ei ole tehnyt sivuja) ensin viestitetään asiasta.
Lyydia kirjoitti:Mä ymmärrän hyvin sen työn ja vaivan mitä on silloin niiden koirien eteen nähnyt, mutta toisaalta jos ei itse enää harrasta (harrastatko?) niin mitä niillä koirilla aiot tehdä? Toki se on jokaisen oman päätäntävallan alla mitä koirillaan tekee, mut miksi enää pitää itsellään jotain sellaista mitä ei tarvitse (?) kun voisi ehkä auttaa sillä muita.
Siinäpä se. Se työ ja vaiva. Harrastan hyvin satunnaisesti nykyään. Harrastuspuuskan yllättäessä haluan ilmoittaa koirani kilpailuun ilman että mun täytyy tarkistaa omistaako joku muu kyseisen koiran. Jos mulla on jonkun kasvattajan koira ja kasvattaja ei tykkää kisautuksesta niin hän on hyvä ja ilmoittaa asiasta, jonka jälkeen sumplitaan tilannetta.
vuoden • 2009 omaperäisin nimimerkki, • 2010 nousukas, päätirtinaurattaja & persoona
2011 lempinimien kerääjä & vitsien kertoja, • 2012 päätirtinaurattaja, • 2014 vitsiniekka
2015 vitsiniekka, pilkunviilaaja & agikiitäjä • 2016 vitsiniekka, nimimerkki & agikiitäjä • 2017 vitsiniekka • 2018 aktiiviharrastaja
Janina
Höpsö veitikka
Viestit: 9852
Liittynyt: La Joulu 13, 2008 8:54 pm

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Janina »

whokilledbambi kirjoitti:
myww kirjoitti:edit. BAMBI, otappa sittenkin se yhdistys ennen kuin mä tuun taas katumapäälle. Nopeesti! :-D
Jep, mut olit tosiaan ottanut sen jo ennen tota keskustelua. En mä siitä oo koskaan ollu katkera että liitto on nyt sulla, vaan siitä että se oli viety multa heti kun olin saanut ilmoille joitakin puolituisia ajatuksia uuden ylläpitäjän etsimisestä. Sen jälkeenhän mä liiton jo ensin takaisinvedettyäni ajattelinkin asiaa ja totesin et se on ihan fine, niinkon tossa näkyy, mutten silti ihan tykkää tavasta jolla sä aluksi menettelit. :-D Mut ei kai sillä väliäkään, vähän noloa sotkea heti uusikin ketju vanhojen muistelulla.

Lyydia ja Kirsikin, musta ainakin on hirveen kiva et osallistuitte keskusteluun. :-) Mielipiteitähän mä ehdottomasti halusinkin!
Susityttö
Höpsö veitikka
Viestit: 5298
Liittynyt: La Kesä 14, 2008 8:56 pm

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Susityttö »

Mun suvulliset mäykythän on aika pitkälle vanhoja koiria, mutta olin niiden suhteen onnekas, et sain kasvattajan tai omistajan jolla koira joskus oli ollut niin kiinni. Oon myös käyttänyt yhtä vanhaa urosta, jonka omistajaa en saanut kiinni, koiran sivut oli poistettu yms ja tästä kyselin mielipiteitä parilta muulta saman rodun harrastajalta.

Musta tollasten koirien palauttaminen on vähän ristiriitanen, samoin kun tuo mun vanhemman uroksen käyttö (välillä mietityttää oliko se hyväksyttävää). Jos itellä on ollut jotain osuutta koiraan (myynyt eteenpäin esim) niin ihan ilman epäilyksiä itelle vaan. Jos jollain nykysellä harrastajalla on jotain osuutta koiraan (kasvattaja, ex-omistaja) niin kysyisin hältä.

Sit kun ei oo ketään keltä kysyä niin se tekee musta asiasta hankalaa. Täällä on nähty ihmisten palaamisia useita kertoja. Varsinkin miettisin kaks tai kolmekin kertaa jos koiralla on edelleen sivu tallessa. Jos ei oo niin sit sen vois olettaa olevan hylätty, vaikka se ei sitä välttämättä ole. Ite esim harmaissa norjanhirvikoirissa olisin halunnut käyttää vanhempaa urosta useempaankin otteeseen, mutta kun ketään ei saa kiinni niin en oo viittinyt.

En tiedä kehtaisinko ite ottaa jonkun toisen koiraa, vaikka olis lopettanut. Ehkä siinä tilanteessa, että se suku olis jotain uskomatonta - jotain mikä mun olis PAKKO saada. Sen pitäis olla lähes tulkoon täydellinen. :D mut en tuomitte, jos joku näin tekee! Hienoo vaan jos niitä vanhempia koiria (erityisesti sukuja) sais hyödynnettyä.
Lyydia
Kriisissä
Viestit: 852
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2014 10:06 pm
Viesti:

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

En löytänyt virtuaaliselle agilityliitolle omaa keskustelualuetta, joten pistän sitten tänne keskustelua.

Haluaisin muutoksia luokka- ja omistajakohtaisiin rajoituksiin. Musta on ärsyttävää jos osallistujia per luokka otetaan vain 30 ja koiria per omistaja saa ilmoittaa kuusi. Huonoimmassa tapauksessa tämä tarkottaisi sitä, että vaan 5 omistajaa saavat koiransa mukaan kun he kaikki ilmoittavat kuusi koiraa ja tällöin meille pienemmille harrastajille ei jää tilaa.

Uudet rajoitukset voisivat olla vaikka 10% max osallistujamäärästä.
Esim. 30 osallistujaa - 3koiraa/omistaja
40 osallistujaa - 4koiraa/omistaja
50 osallistujaa - 5koiraa/omistaja
jne. Tällöin olisi mahdollista että ainakin 10 eri omistajaa saisi koiransa mukaan. Reilumpaa, eikö?
Hex
Epätoivoinen katse
Viestit: 476
Liittynyt: To Maalis 07, 2013 10:21 pm
Viesti:

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Hex »

Lyydia samaa mieltä! En edes ymmärrä osallistumismäärän tarkoitusta :D Mitä se nyt asiaa vaikeuttaa lisätä pari koiraa enemmän kuin 30. Onneksi kaikilla ei edes ole osallistumismäärää, muutenhan moni virtuaalikoira jäisi kisauttamatta koska ei ole koko ajan netissä kyttäämässä kisakalentereita. Minun puolestani osallistumismäärärajoituksen saisi ottaa kokonaan pois käytöstä :D
Sigitius
Ei enää ikinä uudestaan
Viestit: 2291
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:01 pm
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Sigitius »

Mä en olisi itse valmis ottamaan osallistujamäärä-rajoituksia suhteutettuna luokkakokoon VAL:n sääntöihin vaan toivon itse kisanjärjestäjiltä järkiperäistä ajattelua siihen, mikä on reilua muita kohtaan ja tarpeen tullessa puutun siihen sitten itse. Nämä uusimmat kisat, joihin viittaat, hyväksyin 30/6 rajoituksin lähinnä kokeilu-luontoisesti sillä ajatuksella, ettei meillä tällä hetkellä ole kovin montaa aktiivista kisaajaakaan ja halusin seurata miten kova tunku niihin tulee. Mut joo, kiva tietää että on selkeästi häirinnyt jotakuta.

Näinä harrastuksen hiljaisina päivinä musta olisi henkilökohtaisesti parempi, jos järjestettäisiin kisoja joihin ei olisi itse luokkakoolle rajoitusta, mut se on ihan kisanjärjestäjistä kiinni.

Ja saa niitä kisoja järjestää itsekin jos toisten kisat alkaa nyppimään, parempi vaan että ois useampia. ^_^ Tää ei oo sit mitenkään vittuillen sanottu vaan yleisesti toivon lisää kisoja virtuaalimaailmaan joka lajiin.
Lyydia
Kriisissä
Viestit: 852
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2014 10:06 pm
Viesti:

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Ok. Oon kyllä itsekin järjestänyt kisoja, ehkä pitää agiakin sit järkkää itse.
Avatar
Juinttu
Höpsö veitikka
Viestit: 14779
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 8:31 pm
Paikkakunta: avaruus
Viesti:

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Juinttu »

Niin no, eipä noissa minun kisoissa edes tullut täyteen muut luokat kuin MAXI 1. Mutta joo itsekkin lähinnä kokeilunhaluisena ton järkkäsin, enköhän taas siirry kooltaan rajoittamattomiin kisoihin.
Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
Avatar
Shady
Taikuri
Viestit: 4752
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2008 1:06 pm
Paikkakunta: Korvessa on kivaa

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Shady »

Onks kanakoirakerho ihan kuollu vai eikö vaan kokeita järkätä?

// No ny anoin..
2013: VUODEN KASVATTAJA, RATAMESTARI & TUOMARI
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
Avatar
Juinttu
Höpsö veitikka
Viestit: 14779
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 8:31 pm
Paikkakunta: avaruus
Viesti:

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Juinttu »

Kokeita ei järkätä.
Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
Janina
Höpsö veitikka
Viestit: 9852
Liittynyt: La Joulu 13, 2008 8:54 pm

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Janina »

Mulle tuli juttu mieleen koirien sukutauluja väsätessä.

Olisko mahdoton ajatus että kilpailuihin osallistuminen edellyttäisi koiran rekisteröintiä VFCI:hin, jolloin kaikki virtuaalikoirat löytyisivät VFCI:n rekisteristä? Vai olisko liian vaikeeta/hidasta? Tämä sen takia, että koirien sukutauluihin voisi tavallisten linkkien lisäksi merkitä sukulaisten VFCI-sivun (esim.), jotta sukujen tutkiminen ei "tyssäisi" siihen, kun jonkun koiran sivu on poistettu. Silloin sukua pystyisi lukemaan VFCI:n kautta. Ja rekisteröintipakko siksi, että ilman rek.nroa ei voisi kisata, jolloin ne koirat tosiaan tulis rekattua.

Ainakaan itse en välittäisi alkaa vääntämään 15-polvisen sukutaulukon koodia koirille. :mrgreen: Tää on nyt vähän tämmönen öinen lentävä ajatus, mutta laitoin nyt julki kuitenkin koska mun mielestä sukutaulujen selkeä lukeminen on monesti hankalaa ja sitä joutuu tekemään milloin Turrilan haulla, milloin Googlella ja milloin ikivanhojen kenneleiden oocities.org- sivuja penkomalla.
Avatar
Juinttu
Höpsö veitikka
Viestit: 14779
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 8:31 pm
Paikkakunta: avaruus
Viesti:

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Juinttu »

^ Kannatan. Itsekkin olen useamman kerran kiroillut erityisesti bc-tietokantaa käyttäessä kun koiria on käytetty kasvatukseen, mutta niistä ei ole mitään sivuja jäljellä, eikä niitä ole myöskään rekisteröity vFCI:hin. Tää voisi olla toimiva porkkana siihen että porukka oikeasti muistaisi ja jaksaisi koiransa rekisteriin ilmoittaa.
Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
Avatar
Shady
Taikuri
Viestit: 4752
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2008 1:06 pm
Paikkakunta: Korvessa on kivaa

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Shady »

Jos tollanen toteutettaisi ni se kannattaisi toteuttaa jotenkin niin, että laitetaan joku takaraja jonneki kuukauden-parin päähän, jonka jälkeen se vasta astuisi ehdottomana voimaan, jotta ihmiset ehtii niitä rekkaamattomia rekkaamaan ja toisaalta myös rekisterin päivittäjät ehtisi kaikki rekatut lisäilemään..

Toi kannattais myös kokeissa toteuttaa juoksukisojen tapaan, että osallistumiskoodiin lisätään se rekisterinumero, koska muuten nää tarkastamattomat kisat koituis ongelmaksi, kun ei porukka jaksa niitä sivuja tihrustaa rekkausnumeron varalta.

Itse ideaa en oo puolesta enkä vastaan. Mulla on yli puolet koirista rekkaamattomia, kun oon niin totaalisen laiska siinä hommassa. Osaks siks, ettei sieltä saa vastausta kun rekkausnumeron saa vaan pitää ite niitä sivuja seurailla, että koska se koira sinne on ilmestynyt (ja yleensä unohdan sen sitten). Oon kyllä nyt ulkoasun vaihdoksen alettua alkanut samalla listaamaan niitä rekkaamattomia ja ne ois tarkotus sinne saada kunha kaikki jaksan uudelle asulle siirtää.
2013: VUODEN KASVATTAJA, RATAMESTARI & TUOMARI
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
Sigitius
Ei enää ikinä uudestaan
Viestit: 2291
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:01 pm
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Sigitius »

Rekkausjonot nyt ei oo viime aikoina olleet mitenkään erityisen pitkät tai rekisterin ylläpito noin muutenkaan haasteellista lukuunottamatta sitä että koko tietokanta jaksaa takkuilla mulle muuten vaan jatkuvasti ihan vaan vittuillakseen (esim nyt siellä ei toimi kai ääkköset ja mun pitäisi korjata se seuraavaksi.), että sen suhteen kyllä onnistuisi moinen rekkauspakko ilman että kisoihin pääseminen viivästyisi liialti. Ja ainahan sinne saa otettua lisää hyväksyjiä, ei se niin avaruustiedettä ole. Paitsi sitten mä kehittelisin sen saman hylkää-napin kun kepparirekkarissakin on ettei kenenkään tarvitse kirjautua cpaneliin asti.

Se vaan että tietokannasta katosi tossa joku aika sitten ensimmäiset muutama tuhat rekisteriin laitettua koiraa, vaikka kukaan ei tietääkseni koskenutkaan rekisterin tiedostoihin niin että ne oltaisiin manuaalisesti poistettu. Miten pysyvä tuokaan on jos se jossain kohtaa alkaa kadottamaan vielä lisää koiria tyhjästä.

En mä tiedä mitä ajatella tosta ideasta yleisesti, aivot on jumissa muutenkin, mutta toisaalta mua vähän säälittäisi mahdollisten uusien harrastajien kannalta. Kun mä olen tosiaan keppihevosrekisterin kanssa toiminut mikä toimii samaan tapaan kuin vFCI:n rekisteri eli sieltä ei tule erillistä ilmoitusta että hevosesi on rekisteröity numerolle XYZ, niin vähänkään tottumattomammat nettiselailijat ei osaa käyttää ctrl+F vaikka se olisi miten selitetty sivustolla haun tekemiseksi. Siitä saattaisi tulla ongelma jos pikkuharrastajat ei jaksa odottaa/etsiä rekisteritunnuksia ja etenkin jos rekisteri menee hylkäykseen eikä siitä tule ilmoitusta, niin niiltä menee vielä koko harrastusinto kun eivät saa tietää miksi hylättiin ja miksei pääse kisaamaan jne. Ei meidän tätä nyt ainakaan yhtään vaikeammaksi pitäisi tehdä jos halutaan edes jonkun uusista kokeilijoista pysyvän meidän seurassa harrastuksen parissa?

Rekisteröinnistähän voi tehdä tavoitteen kaikille ilman että siitä tehdään pakkoa ja kampanjoida ideaa siitä hieman, että ihmiset innostuisivat rekkaamaan koiriaan.
Tavoitteella meinaan, että vaikka koiraa pennuttaessa tarkistaa onko rekkarinumero ja jos ei ole, niin rekisteröi sen silloin (voisinkin alkaa kieltäytyä ottamasta pentua jos vanhempia ei oo rekattu! :D). Viimeistään tarkistaa ennenkun kuoppaa sen. Ja kaikki pentueet pyrkii rekisteröimään itse eikä jätä sitä kasvatinomistajien vastuulle, näin mä olen toiminut ja mulla on kaikki koirat kasvatteja myöten olleet rekisteröityjä ihan hyvissä ajoin eikä yksikään ole tietääkseni jäänyt rekisteröimättä.
Kun siinä sä et tosiaan tee palvelusta pelkästään itsellesi vaan muille harrastajille, jos rekisteröit koirasi. Mikäli se ärkeleen tietokanta ei hukkaa toistamiseen mitään.

Tuli varmaan tosi tökeröä tekstiä ja vähän aiheen vierestä tai ohi.
Avatar
Shady
Taikuri
Viestit: 4752
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2008 1:06 pm
Paikkakunta: Korvessa on kivaa

Re: Kysymyksiä 3

Viesti Kirjoittaja Shady »

Toi tavoite homma kuulostais kyllä paremmalta, kuin pakote. Joka kerta, kun on jotain uudistuksi tehty rajummalla kädellä on se syönyt jonkun/joidenkin innostusta harrastukseen, joten eiköhän tämäkin sen saman reaktion saisi jossain vaiheessa aikaiseksi.
2013: VUODEN KASVATTAJA, RATAMESTARI & TUOMARI
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
Vastaa Viestiin