Virtuaaliset inspiraatiot

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Vastaa Viestiin
Sigitius
Ei enää ikinä uudestaan
Viestit: 2291
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:01 pm
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja Sigitius »

Ehdotin itse viime(?) vuonna noutajaliiton ylläpitoon siirtyessäni että tulospalvelusta luovuttaisiin, mutta nomeporukat eivät näin halunneet tapahtuvan. Usea tuomari ei kuitenkaan tarkasta koiria eikä se mua häiritse, onhan se ärsyttävää etsiä koetta kohden jonkun sadan koiran tulokset erikseen ctrl+f.

Jos tuomarointi-ohjeet tehdään tiivistyksiksi, ne lajiesittelyiden yhteyteen kun siinä on valmiiksi jo selitetty luokkanousut jne et jos tarkastaa koiria, näkee samalla heti mitkä tulokset oikeuttaa ylempään luokkaan.
Lyydia
Kriisissä
Viestit: 852
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2014 10:06 pm
Viesti:

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Suunnittelin myös tällaista ohjetta yleisesti kilpailemisen aloittamiseen :D Kaikenlainen kommentti on toivottua :)
Sigitius
Ei enää ikinä uudestaan
Viestit: 2291
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:01 pm
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja Sigitius »

^ Just tollaista kaipasin myös!
Mä haluaisin tohon miksi kilpaillaan-osuuteen hieman lisää/tarkennusta siltä osin, että kilpaileminen asettaa harrastukselle sekä jalostukselle tavoitteita, kun ei käytä jalostukseen kisaamattomia koiria vaan suunnittelee niille tavoitteet ja tulevaisuuden ennen pentuetta (tavallaan mainittu jo 'merkityksenä' joka on toki hyvä pointti itsessään, mutta selvennystä - muotoile jotenkin fiksuksi lauseeksi). Kisaliitoista voisi mainita lyhyellä lauseella ohessa (tai luoda erillisen alaotsikon viralliset & epäviralliset ja kertoa lyhyesti), että "viralliset" liitot on perustettu jotta kaikkien koirien kilpailutulokset olisivat yhtenäiset kun ihmisten omakeksimät epäviralliset voivat poiketa niin paljon toisistaan että niitä on vaikea verrata keskenään, ja samalla viralliset liitot asettavat tavoitteet tietyin luokkanousu-säännöin valiota varten.
Vanhempien menestyksen yhteydessä voisi mainita myös, että pentu on mukavampi ottaa vanhemmista joilla on tuloksia kun näkee suoraan, että kasvattaja on panostanut virtuaaliharrastukseensa. Myös kilpailutulosten kerääminen tavoitteisiin asti vie mahdollisesti kuukausia, joka mahdollistaa sen että harrastukseen saa kulumaan aikaa, tavoitteita myöten into ei lopu kesken kuin jos vain pitäisi koiria seinäruusuina, pentueita ei tule jatkuvasti (ylitarjonta) kun on odotettava että vanhemmilla on riittävästi tuloksia jne jne. Tämä kasvatukseen viittaava vähän ympäripyöreästi, kun haluaisin että tulosten merkityksestä sekä tuloksettomien koirien jatkuvan pennuttamisen seurauksista ym puhuttaisiin varsinaisen kasvatus-tiivistelmän osana enemmän (Marcia!).

"tai arvontakone (käyttölajit), jota tietysti käyttää joku oikea henkilö".. lauseen loppu kuulosti vähän hölmöltä, muuntaisin sen ehkä pikemmin 'tai arvontakone (käyttölajit), jonka käytöstä on vastuussa kokeeseen valittu tuomari.' tjsp :D
Itsessään miten kilpaillaan?-osio ei oikein selittänyt sitä varsinaista miten, eli että kisaaminen tapahtuu usein lähettämällä vaadittu osallistuminen sähköpostitse kisan järjestäjälle kisasivun ohjeiden mukaan, ja et joka lajilla on oma ohjeistuksensa aiheesta, lisää voi lukea [a]täältä[href=lajiesittelyt kun ne sisältää osallistumisohjeet myös] tai liittojen sivuilta, joiden lista löytyy vfci:stä jne.

Mä siirtäisin ton mistä aloitan-osion miten kilpaillaan-osion ylle noilla sisällöillä. Siinä kohtaa kun kerrotaan miten kisaamisen aloittaa saattaa jättää lopun lukematta, ja toi mistä alottaa on kuitenkin suht lyhyt teksti ja ohjeistaa vaan yhden/parin lajin pariin, sekä kehottaa kilpailemaan, niin tavallaan se miten-kysymys on looginen kisakehotuksen jälkeen. Takerruinkohan riittävästi ja tajuskohan kukaan kun kirjotin tän lopun nyt vähän kiirees. :D Palaan aiheeseen jos on tarve.
Avatar
Shady
Taikuri
Viestit: 4752
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2008 1:06 pm
Paikkakunta: Korvessa on kivaa

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja Shady »

vLL, vSPKL, vPOKL ja vTL tuomarointi ohjeet korjattu (vihdoin). Jos jollain on näiden säännöistä jotain sanomista/korjaus ehdotuksia ni voi suoraan olla muhun yhteydessä :)
2013: VUODEN KASVATTAJA, RATAMESTARI & TUOMARI
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
Lyydia
Kriisissä
Viestit: 852
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2014 10:06 pm
Viesti:

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Kiitos Sigitius, tuosta on paljon apua :D mä tein tuon kyllä tosi vauhdilla kun koko helvetin ajan joku kysyi tekemään jotain muuta. Ja pelkäsin turhaa toistamista jos oisin kirjoitellut taas siitä sähköposti-ilmoittautumistavasta, mutta se on kumminkin tarpeellinen mainita jo tuossa kuten sanoit :) Muokkailen ;)
Marcia
Höpsö veitikka
Viestit: 5964
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 9:56 am

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja Marcia »

Do you hate that you love me or do you love that you hate me?
All you bitches be bitin', I hope you don't give me rabies
Lyydia
Kriisissä
Viestit: 852
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2014 10:06 pm
Viesti:

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

^ Minun mielestäni näyttää aika kivalta :) Yhden virheen löysin kohdasta Pentujen varaaminen: "Kun pentuetta suunnittelemaan, siitä ilmoitetaan", tuosta ensimmäisen virkkeen välistä puuttuu vissiin "aletaan" tai joku muu predikaatti. :D

Ja minä muokkailin tätä :D Totesin, että teksti on ehkä kivempaa luettavaa kun on tuommoiset pallurat on sitä jakamassa, mutta saa nuo poiskin jos muiden mielestä hankaloittaa.

// Unohtuipa lisäillä virallisten ja epävirallisten kisojen eroista. Teen sen myöhemmin.
poisonsky
Epätoivoinen katse
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2012 6:08 pm
Paikkakunta: Vaasa

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja poisonsky »

Marcian teksti näytti näin nopeasti silmäiltynä munkin mielestä hyvälle. Mietin, että pitäisiköhän pentujen nimeämisestä mainita jotain? Hyvin usein epävirallisella puolella kasvattaja päättää valmiiksi viralliset nimet (kuten myös juuri sen, montako narttua tai urosta syntyy) joten aiheellista voisi olla myös kirjoittaa nimeämiskäytännöstä virallisella puolella.
  • alchemy
Avatar
Frisky
Ei enää ikinä uudestaan
Viestit: 2057
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 12:16 pm
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja Frisky »

Susityttö kirjoitti:Jep minä kannatan tulospavelua (niin mejässä kuin nomessa) ja mejästä se lähtee aikaisintaan kun minä lähden ylläpitämästä sitä. Paitsi jos kyllästyn siihen sitä ennen, mutta sitä tuskin tapahtuu. Mejään oon miettinyt sellasta, että alle 30koiran luokat on pakko tarkistaa (& jos ei tarkista ja sen pystyy huomaan tuloksia lisätessä niin seuraisko siitä tuomarille ihan kilpailukielto esim pari kk), mutta jos menee osallistujamäärä isommaksi niin ei olis pakko. Tuskin tosin koskaan otan tota käyttöön, mutta oompa nyt miettinyt.
Jos näin tekiit, niin lupaan järjestää tulevaisuudessa ahkerasti mejää. (;

Veikkaan, että tosta oppaasta tulee hyvä, mutta mietin kuitenkin, olisiko ihan hölmöä listata vielä vapaaehtoisia henkilöitä, jotka ovat halukkaita neuvomaan uusia ongelmien ilmetessä ja joille voi sitten laittaa vaikkapa turrilassa viestiä. Mietin vaan, miten sekavalta ja vaikealta kaikki tuntui silloin vuonna 2007, kun itse aloitin, vaikka lajiliitoilla oli erittäin hyvät ohjeet kisaamiseen. Eikä ne tekstit kumminkaan korvaa sitä, että sais ihan jutella jonkun kokeneemman harrastajan kanssa.
Lyydia
Kriisissä
Viestit: 852
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2014 10:06 pm
Viesti:

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

^ Mä mietin samaa, kun katselin vfci:n vieraskirjaa. Kuka sitä ylläpitää, miksei siellä vastata ihmisten kysymyksiin? :/
Avatar
Shady
Taikuri
Viestit: 4752
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2008 1:06 pm
Paikkakunta: Korvessa on kivaa

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja Shady »

Jos niitä johonkin ylös laitetaan niin mut voi ainakin lisätä. Mulle saa laitella kysymyksiä, niinkuin tässä vuosien varrella jotkut on laitellukki :P Yli 8-vuoden kokemuksella (ja aktiivisena toiminnassa mukana olleena) saatan jopa osata joihinkin kysymyksiin vastata :roll: (Ja mun mielestä on vieläpä mukava aina neuvoa näitä uusia)
2013: VUODEN KASVATTAJA, RATAMESTARI & TUOMARI
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
Avatar
Netsu
Ei riitä.
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2012 7:16 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja Netsu »

Lyydian ja Marcian ohjeet näyttää hyviltä. :)

Mäkin olisin halukas neuvomaan uusia harrastajia.
Sic parvis magna
Marcia
Höpsö veitikka
Viestit: 5964
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 9:56 am

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja Marcia »

Mä oon kans vapaaehtoinen. Ja mikäli tarvitaan apua vFCIn vieraskirjan kanssa (juurikin kysymyksiin vastaamisessa) nin voin auttaa.

Ja korjaan sen kirjoitusvirheen kun kerkeän...
Do you hate that you love me or do you love that you hate me?
All you bitches be bitin', I hope you don't give me rabies
Sigitius
Ei enää ikinä uudestaan
Viestit: 2291
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:01 pm
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja Sigitius »

Kilpailemisesta-tiivistelmä vaikutti nyt päällisin puolin hyvältä, käyn näitä toki vielä tarkemmin läpi sitkun kasailen kaikki yhteen et on aikaa hioa jos tuntuu siltä :)

Tiivistelmä kasvattamisestakin on mainio paketti. Mä ehkä esipuheeseen laittaisin sivumaininnan virallisuudesta, koska epävirallinen puoli eroaa monessakin asiassa lähtien tosiaan siitä ettei koiria kisata ja pennutetaan suht usein. Esimerkiksi just 'virtuaalikoiraharrastajille virtuaalikoirien kasvatuksesta nk. virallisella puolella'. Ei toki pakollinen koska itse aloittelijoiden oppaan esipuheessa tullaan tuomaan selväksi se että koko opas koskee virallista puolta, jos kokee että se tuo liikaa toistoa teksteihin (kaikki eivät vaan aina lue sitä varsinaisen sivun esipuhetta...).
Mä haluaisin myös nähdä pentueiden nimeämisestä jonkun pienen pätkän, kuten Harjasusi mainitsi.
Lisäksi olisi hyvä perustella, miksi pentujen maksimimäärä 4 on suositeltua; jatkojalostus ja suvun yleistyminen. Tasasukuisuuksista sun muista voi mainita esimerkiksi "joidenkin kasvattajien itselleen asettamina tavoitteina", tuleepahan ainakin mainittua. Saatan keksiä vielä jotain kun perehdyn ja mietin lisää.

vFCI on vaihtanut ylläpitoa x määrän vieraskirjan luonnin jälkeen ja ennenkuin se tuli mun huostaan eikä kellään kai oo tiedossa/muistissa noiden nykyisten vieraskirjojen tunnuksia, siksi sinne ei kukaan vastaa. Tässähän vFCI on yleisestikin uudistumassa ulkoasultaan jne niin hommataan samalla uudet vieraskirjat, sillä mä tätä aloittelijoiden opastakin peräänkuulutan nyt että sais sen hyvälle mallille tässä vaiheessa. Ulkoasun toiminnassa on vielä moitteita chromen osalta, se kun saadaan fiksattua niin alan asentaan sitä sivustoon itseensä.

Kerätään toi auttajien lista vähän myöhemmin jottei tää triidi mee nyt siihen et kaikki tulee huuteleen aiheesta, luulen että me saadaan nimittäin ihan hyvä lista aikaiseksi siitäkin. :D Pistän ylös niin en unohda.
Marcia
Höpsö veitikka
Viestit: 5964
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 9:56 am

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja Marcia »

Do you hate that you love me or do you love that you hate me?
All you bitches be bitin', I hope you don't give me rabies
Vastaa Viestiin