jalostuskäyttö & sukutaulut

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Lansu_
Höpsö veitikka
Viestit: 5175
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 10:33 am

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

caza kirjoitti:
Niia kirjoitti:Cockerspanielirinki? Saisiko linkkiä vai miten rinki toimii? Kuulosti mielenkiintoiselta, vaikken cockereita omista/kasvata. Kaikki tämmöiset jutut missä kasvattajat tekevät päämäärätietoista yhteistyötä, on kiinnostavaa. :D

Täältä löytyy. Ringin jäsenille on myös ennen joulua tulossa pieni lehti, jossa on mm. kasvattaja- sekä harrastajaesittelyt sekä muita juttuja.
Haluaako joku ringissä mukana oleva vähän valaista miten tää rinki ylipäätään toimii? Millaisista aiheista olette ringissä keskustelleet? Kertokaa ihan kaikki mitä tosta ringistä tulee mieleen, koska täällä on ainakin yksi jota kiinnostas siirtää rinki-idea myös omien rotujensa pariin. Lansu- ja nöffiyhdistyksen lehteä olen jäsenille yrittänyt väkertää, mutta lehden kokoaminen yksin ei ole kovin toimiva idea. Sen sijaan toi rinki kiinnostas hyvinkin paljon, mutta haluaisin ensin kuulla mahdollisimman paljon kommentteja teiltä jotka on tuollaista jo kokeilleet. On vissiin ainakin toimivaksi koettu?

Tää nyt sivuaa ainakin vähän jalostusaihetta ylipäätään, mutta menee ohi topikin varsinaisen aiheen. :P
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
caza
Syvällistä
Viestit: 666
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:04 am
Viesti:

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja caza »

Haluaako joku ringissä mukana oleva vähän valaista miten tää rinki ylipäätään toimii?
Minäpä kerron jotain omia kokemuksiani, mutta ringin keksijä Miira voi tulla kertomaan omia ajatuksiaan, jos tänne löytää.

Itse olen lähettänyt ringin kautta mm. ilmoituksia pelkästään cockereille avoinna olevista kilpailuista (niin yhdistyksen kuin kennelinikin pitämiä). Lisäksi olen kysellyt aika paljon mielipiteitä eri yhdistelmistä ja tiedustellut kiinnostusta mahdolliseen tulevaan pentueeseen. Tuo on nimenomaan siitä hyvä, että mukaan pääsevät myös rodusta kiinnostuneet, eivät vain kys. rotuisen koiran omistajat, joten hekin saavat tietoonsa ajankohtaisia pentueita ja muuta rotua koskevaa infoa. Olen myös muistaakseni joskus kysellyt jotain juuri sukutauluihin liittyvistä asioista, ja kuten jo aikaisemmin tuolla mainitsin, kysellyt ihmisten mielipiteitä nimenomaan jotakin tiettyä yhdistelmää kohtaan. Olenpa myös kysellyt pentueelle isäehdokkaita tuota kautta. Tämä kaikki on ollut kasvatuksen apuna ja olen saanut paljon sellaista infoa, jota muuten olisi jäänyt saamatta. Suosittelen todella lämpimästi, sillä ringin kautta on kasvattajien sekä harrastajien välinen yhteistyö kasvanut ja on huomattavasti helpompaa, kun yhdellä viestillä saa tavoitettua kaikki (ihmiset kuitenkin todennäköisemmin seuraavat sähköpostiaan kuin esimerkiksi turrilaa).

Niin ja rinkihän toimii ihan niin, että kuka tahansa voi lähettää sähköpostia kaikille ringissä oleville. Tai tietenkin voi osan jättää poiskin, jos siltä tuntuu. ;D Tuollainen pienimuotoinen lehti on myös ringin jäsenille suunnitteilla, jossa on kasvattaja- ja koiraesittelyt sekä jotain pientä oheisjuttua mm. eri lajeista.
Ettore & Exceltic
Haukkuvat laiskaksi, vaikken ole mitään tehnyt.
Boksu
Alkupalat
Viestit: 42
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 9:51 am

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Boksu »

Teetetään aikaisemmin pentue jossa on viisi pentua. Tykkääkö pennun ostaja että isää / äitiä käytettäisiin vielä toisella pentueella, jossa olisi myös viisi pentua?
Rotu kuin rotu, 10 pentua samalle koiralle on liikaa. Jo 5 pentua yhdestä yhdistelmästä on mielestäni liikaa, 5 pentua samasta emästä/isästä useammasta yhdistelmästä ei ole liikaa.

Tykkäätkö sinä vuoden tai kahden päästä, että koirasi löytyy monesta saman rotuisen koiran suvusta?
En. Koska yleensä minulla on myös itselläni koiria joiden suvusta se löytyy.

Haluatko juuri sinä jättää käyttämättä mahtavasti menestynyttä ja huippu sukuista koiraasi sen takia, että suku on niin yleinen?
Yleisesti ottaen käytän vain menestyneitä koiria. Se, onko se menestynyt hyvin, vai mahtavasti, on minulle loppujen lopuksi suhteellisen yhdentekevää. Näyttäähän se hienolta siellä sukutaulussa, mutta kyllä minä pärjään muutamallakin tittelillä.

Onko kivaa löytää huippu isä / äiti mutta sitten huomaat, että suvussa on sama isä / äiti joka on oman koirasi suvussa?
Kysymyksen asettelu on outo. Tuskin kukaan virtuaalimaailmassa ehdoin-tahdoin hakee pelkästään saman linjan koiria, IRL asia on toinen. Tuskin kukaan nauttii siitä, että pääsee rutsaamaan oman narttunsa sen veljellä? Se, että miten asiaan reagoin, on toinen asia.
Reagointini riippuu myös rodusta ja mitä olen tekemässä. Jos omistan vain nartun, ja etsin pentua, nartulleni kaveriksi urosta, jota voisin käyttää sille myöhemmin, tottakai se haittaa siinä mielessä, että en itse osta samansukuisesta pentueesta pentua. En myöskään halua teettää pentuetta, joka on serkusparitusta lähempää sukua; hyviä lievempiä linjauksia voisin hyvinkin tehdä. Jos omistan useamman samanrotuisen, ja jossain sattuu olemaan loistava pentue, joka on lievästi sukua omille koirilleni, se ei haittaa. Sisarusten keräilyyn minulla ei valitettavasti ole tilaa / aikaa.

Mikä sinusta olisi maximi määrä pentuja yhdelle koiralle? Pitäisikö pentujen omistajien kanssa sopia, että ei käytetä ilman lupaa tai / eikä ainakaan teetetä 10pennun pentueita? Myönnätkö itse tehneesi "massa pennutusta" joskus, tietäen että pennuista käytetään suurinta osaa jalostukseen?
Oletko törmännyt tälläiseen, että koirasi suku on todella yleinen tai löydät monen saman rotuisen koiran suvusta saman isän / äidin?

Tämä on veteen piirretty viiva. Pienessä rodussa määrä on pienempi kun taas isommat rodut, kuten sakemannit, kestävät hieman suurempia pentumääriä. Kuitenkin, melkein rodussa kuin rodussa, jos samalla uroksella/nartulla on 10 aktiivista jälkeläistä virtuaalikenneleissä, se alkaa olla liikaa.

Kun koira on myyty, se on myyty, ja siirtynyt omistajansa omistukseen. Oli rahaa vaihdettu (kuten IRL) tai ei (URL). Mielestäni kasvattaja ei voi määrätä, mitä koiralla saa tehdä, ja mitä ei. Jos haluaa päättää mitä koiralla tehdään, se on parempi pitää itse.

Myönnän, että olen joillain kantakoirillani teettänyt liikaa pentueita ja liikaa pentuja. Mutta, pitäisikö sanoa onneksi, bokserit tuntuvat olevan sellainen rotu missä omistajia ei saa pysymään edes liimaamalla. Hetken hurmiossa saatetaan ottaa koira, mutta siihen kyllästytään nopeammin tai hitaammin, yleensä nopeammin. Jos sukulinjat haluaa säilyttää, ja sisäsiitosta välttää, oma apu on yleensä paras apu.

Mitä vaaditte pentujen vanhemmilta? Pitkä kisakalenteri vai lyhyt, jossa on muutamia hyviä tuloksia? Onko luonteella/kuvilla/värillä väliä? Minkälainen on hyvä suku / huono suku?
Hyvä suku on sellainen, että se näyttää hyvältä senkin jälkeenkin kun koirien sivut on poistettu. Olet tittelihullu, mielestäni koiran jalostusarvon virtuaalimaailmassa määritää pitkälti sen suku ja tittelit. Jotkut sanovat, ettei virtuaalikoirilla tittelit periydy... Mutta itse olen sitä mieltä, että ainoa asia minkä koirat vanhemmiltaan perivät, on sukutaulu. Jos se ei näytä hyvältä, miksi vaivautua edes pennuttamaan?

Mitä teistä koirasta pitäisi tutkituttaa ennen kun sitä käytetään jalostukseen vai saako ns. "tutkimatonta" teidän mielestä käyttää?
Olen ehkä kalkkis.. Wanhus... Mutta virtuaalikoirilla ei ole periytyviä sairauksia. :mrgreen: Siksi en katso mitään tutkimuksia välttämättömiksi.

Katsotteko paljon pennun/aikuisen sukua ostaessanne sen? Arvostatteko sukua?
Katson hieman. Yleensä etsin itselleni eri sukuisia koiria. Muuten sillä ei ole väliä, mutta mieluummin tietenkin ostan paremmasta suvusta.

Vaikuttaako pentueen koko siihen, otatko pennun?
Kyllä vaikuttaa. Jos pentueesta myydään enemmän kuin 3 (4 ehdoton maksimi), jätän enimmäkseen pennun ottamatta.

Minkä kokoisia pentueita kannatat itse?
Virtuaalimaailmaan minä otan mielelläni mallia oikeasta maailmasta, vaikka joillekin se melkein on kirosana.

Ajatellaanpa vaikka 8 pennun pentuetta IRL. Koiria ostetaan enimmäkseen kotikoiriksi "yksityisihmisille". Näistä 8 pennusta yleensä korkeintaan puolet, siis 4, on aktiivisessa kisakäytössä. 1 tai 2 sisarusta saattavat käydä näyttelyn tai pari, lonkkakuvissa tai muuta, mutta muuten ovat täysin kotikoiria. Näistä neljästä aktiivisesta kasvattaja teettää sijoitusnartullaan pennut, yhtä urosta saatetaan käyttää jalostukseen, mutta yleensä se on siinä. Jos samasta pentueesta jatkaa 3-4 koiraa sukuaan, se on harvinaista. Mutta sekään ei ole paha, koska koirien lukumäärä liikkuu sadoissa, ei kymmenissä, melkein kaikissa suomeen jalansijan saaneissa roduissa.

Mutta miten virtuaalikenneleissä? Yleensä KAIKKI pennut päätyvät aktiiviseen kisakäyttöön. Koiria ostavat enimmäkseen kasvattajat, joskus joku ottaa muun rotuistensa vierelle yhden "eksoottisen". Yleensä kun koira on hyvin menestynyt, sitä käytetään jalostukseen, ja monessa tapauksessa jokainen pentueen pentu päätyy jatkamaan sukuaan. Vastaavanlaista suhdetta ei kukaan oikea kasvattaja edes toivo, koska pentueessa on aina parempia ja ei niin hyviä pentuja.

Virtuaalikoirien "myyntisuhde" on siis täysin vääristynyt. Koska lemmikkikodit puuttuvat (tai mikä vielä hullumpaa, niihin ei haluta myydä lainkaan), se prosentti aktiivisia jalostuskoiria, joka IRL on hyvin pieni, on URL lähes 100%. IRL ei jokaista pentuetta edes jatketa; yksittäisten linjojen saatetaan antaa "sammua", jos niissä on ongelmia. Jos teetät virtuaalikoirallasi 2 pentuetta, joissa kaikissa on 7 pentuetta, ja kaikki myydään vain aktiiviseen kisakotiin... Ei tarvitse olla Einstein, että ymmärtää, ettei se ole normaalia. Varsinkaan, kun vain suosituimmissa roduissa päästään edes lähelle sitä yksilömäärää, mitä suomessa suurimmassa osassa vakiintuneita koirarotukantoja on. Ja nekin luvut on syytä ottaa sieltä vähemmän suosittujen rotujen joukosta.

Itse olen isojen pentueiden friikki; IRL katson aina hyvällä, jos pentue on iso, koska se on merkki siitä, että astutus on onnistunut, pentue on hyväkuntoinen, se ja sen vanhemmat eivät ainakaan pahasti kärsi sukusiitosdepressiosta. Sen emästä on pidetty jo pidempään hyvää huolta, koska huonosti pidetty narttu ei saa yli kymmentä pentua. Siksi karsastan ajatusta, että kasvattamillani, suurten rotujen koirilla, pentuekoko jatkuvasti olisi 1-3 pentua. Se ei ole luonnollista.

Itse olen päätynyt siihen tulokseen, että teetän realistisen kokoisia pentueita arpomalla. Arvon niin pentujen määränkin, kuin uros-narttu jakauman. Värit yms jätän ostajien päätettäväksi, ei tämän tarvitse ihan IRL olla. Mutta näistä, jopa 14 pennusta en myy kuin 1 tai 2, ja sen lisäksi pidän omistuksessani yhden, jonka joka jätän omaan kenneliini tai sijoitan. Ylimääräiset pennut myydään virtuaaliavaruuden loppumattomiin lemmikkikoteihin.
Avatar
Unna
Alkupalat
Viestit: 83
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 11:09 am

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Unna »

Teetetään aikaisemmin pentue jossa on viisi pentua. Tykkääkö pennun ostaja että isää / äitiä käytettäisiin vielä toisella pentueella, jossa olisi myös viisi pentua?
10 pentua samoilla vanhemmilla on mielestäni jo liian paljon. Lisäksi henk. koht. miettisin ostajana, haluaisinko, että oman koirani suku yleistyisi liikaa, ja saattaisi käydä niin, että myöhemmin jalostuskäytössä paljastuisikin, että koirat saattavat olla samansukuisia tai että virtuaalikoiraharrastajat eivät ostaisikaan pentue kyseisestä yhdistelmästä, jos suku olisi liian yleistynyt. Tässä tapauksessa suosittelisin, varsinkin isän kohdalla, että käytettäisiin vaikkapa evm.-narttua, jottei ainakaan emän puolelta tulisi sitä yleistä sukua.

Tykkäätkö sinä vuoden tai kahden päästä, että koirasi löytyy monesta saman rotuisen koiran suvusta?
Siitä taisinkin jo tuossa ylempänä mainita, että pennunostajat + minä itse ainakin välttelisin koiria, jonka suvusta löytyy paljon samaa kuin oman koiran suvusta. Tämä asia selviää kuitenkin usein vasta omistajan alkaessa penkoa paremmin sukutauluja tai tutkia sukua muutenkin puhtaasta mielenkiinnosta jne.

Haluatko juuri sinä jättää käyttämättä mahtavasti menestynyttä ja huippu sukuista koiraasi sen takia, että suku on niin yleinen?
Jos näin tapahtuu, niin silloin on mielestäni tarpeetonta käyttää jalostukseen. Ja en minä ainakaan kisaa koiriani vain siksi, että voisin myöhemmin käyttää sitä jalostukseen joka olisi mahdollista hyvien tulosten suomin eduin. Jos kuitenkin ajatellaan, että olisi mahdollista, niin vaikkapa 2 pennun pentueen voisi tehdä, mutta se ehkä edellyttäisi, että pentuja ei käytettäisi enää jalostukseen liiallisen suvun yleistymisen vuoksi, ellei taas näiden pentujen omistajat käyttäisi niitä evm. sukuisilla koirilla, jolloin sukuun tulisi uutta verta. Olisi harmillista varsinkin harvinaisimmissa roduissa (joissa kuitenkin riittää samansukuisia koiria melkein vaivaksi asti) että jalostaminen jätettäisiin siihen, jolloin harvinainen, ja joissakin tapauksissa lähes ainoa suku sammuisi, jolloin harrastajat joutuisivat elvyttämään rodun taas henkiin.

Onko kivaa löytää huippu isä / äiti mutta sitten huomaat, että suvussa on sama isä / äiti joka on oman koirasi suvussa?

Mikä sinusta olisi maximi määrä pentuja yhdelle koiralle? Pitäisikö pentujen omistajien kanssa sopia, että ei käytetä ilman lupaa tai / eikä ainakaan teetetä 10 pennun pentueita? Myönnätkö itse tehneesi "massapennutusta" joskus, tietäen että pennuista käytetään suurinta osaa jalostukseen? Oletko törmännyt tälläiseen, että koirasi suku on todella yleinen tai löydät monen saman rotuisen koiran suvusta saman isän / äidin?

Mitä vaaditte pentujen vanhemmilta? Pitkä kisakalenteri vai lyhyt, jossa on muutamia hyviä tuloksia? Onko luonteella/kuvilla/värillä väliä? Minkälainen on hyvä suku / huono suku?

Mitä teistä koirasta pitäisi tutkituttaa ennen kun sitä käytetään jalostukseen vai saako ns. "tutkimatonta" teidän mielestä käyttää?

Katsotteko paljon pennun/aikuisen sukua ostaessanne sen? Arvostatteko sukua?

Vaikuttaako pentueen koko siihen, otatko pennun? Minkä kokoisia pentueita kannatat itse?


Jatkan kyllä, nyt en oikein ehdi. Vastaan loppuihin kysymyksiin myöhemmin.
They say that good things take time, but really great things happen in the blink of an eye

KuvaKuvaKuvaKuva

Olkaa mukavia immeisiä, ja ruokkikaa Ziriusta ja kliksutelkaa poikasia (:
Kaikille ruokkineille/klikanneille suuri kiitos
Kuva
Viivi
Pohjasakan hämmentäjä
Viestit: 4827
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 5:44 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Viivi »

^ Tässä aloitin tekemään niin että jos hankin lapinkoiran, se joko on täysin evm (itse keksin sen) tai 1-sukupolvinen. Ehkä sitten siitä voisi lähteä uusi sukupolvi?

// tai edes sen alku?
v. 2014 tyylilyyli, v. 2013 vitsiniekka, v. 2012 tyylilyyli, v. 2011 kaunein avatar, v. 2010 kaikkien kaveri
Rami
Epätoivoinen katse
Viestit: 465
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 12:05 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Rami »

Aah, mäkin pidän kovasti aiheesta. Valitettavasti kaikki järkevä vaan unohtuu matkan varrella, pitäisi lukea viestejä ja samalla kirjoittaa tätä..

Tuo rinki kuulostaa todella kivalta! Eikös ole näin, että rotuyhdistys ajaa ainakin lähes samaa ajatusta, kuin rinkikin? Sitä en osaa varmasti sanoa, kumpi toimii paremmin, mutta ainakin nykyisin jorkut rotuyhdistykset tuntuvat keskittävän toimintansa kisojen järjestämiseen - ja kasvattajien yhteistyö jää vähemmälle ainakin rotuyhdistyksen toimesta. Mutta täysin varma en tietenkään ole.
Saakos rinki-ideaa muuten matkia? Tuohan on varmasti erittäin toimiva minkä tahansa rodun suhteen!

Siperianhuskyjä piinaa virt. maailmassa jokseenkin sama mitä huskyillä IRLkin - koirat ovat todella erilaisia. On showhuskyjä, pitkäjalkaisia juoksijoita, ah-niin-suloisia pulleita nalleja ja sekalinjaisia. Mitenkään haukkumatta jotain tiettyä suuntausta voisi sanoa, että jalostus on todella vaikeaa, kun koirat ovat niin erilaisia. Itse en ainakaan menisi sekoittamaan esim. lyhytraajaista, massavaa pystyturkkista nallea ja pitkäraajaista, honteloa ulkonäöltään seropia muistuttavaa huskyä. IRL tästä yhdistelmästä voisi tulla aika 'mielenkiintoinen', mutta URL sinänsähän sillä ei ole merkitystä, kun mikään ei suoraan periydy koiralle, ellei pennun omistaja laita sitä periytymään (luonteen saa kirjoittaa itse, kuvat valita itse, samoin värin. Jopa terveydentilan voi päättää itse lonkkakuvauksia myöten - tosin jotkut taitavat katsoa vanhempien mahdollisia kuvaustuloksia). Ainoastaan vanhempien kisaamat tittelit näkyvät pennulla, nimittäin sukutaulussa. Siksi kisausta ja titteleitä varmasti arvostetaan paljon; se varmasti näkyy tulevilla kasvateilla.
Itse kuitenkin arvostan sitä, että pennun luonne kirjoitetaan sen vanhempien pohjalta, väri tulee edes jollain tavoin jostain päin sukua, ja sairaasta tai luustoltaan huonosta yhdistelmästä (okei, toivottavasti näitä ei ole..) ei voi tulla täydellisen tervettä koiraa. Tai todennäköisyys on ainakin pieni.
Onneksi virt. sip. huskyjen kanssa homma ei ole vielä ihan riistäytynyt - kaikki kasvattajat arvostavat toisiaan ainakin jossain määrin.

Olen joskus aikaisemmin tehnyt kirjallista tutkimusta virt. huskyjen suvuista, mutta nyt sen voisi kirjoittaa uudelleen ja tallentaa nettiinkin.

(ja pointti viestistä saattoi kadota, aivan varmasti..)
Avatar
Wolfie
Höpsö veitikka
Viestit: 13036
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2008 10:57 am
Paikkakunta: Vantaa on lantaa

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Teetetään aikaisemmin pentue jossa on viisi pentua. Tykkääkö pennun ostaja että isää / äitiä käytettäisiin vielä toisella pentueella, jossa olisi myös viisi pentua?
Ei vältäämättä tykkäisi yhtään. Itse käytän erittäin harvoin samaa koiraa kahdesti ja olenkin antanut lainaan pari urosta joidenka eka pentue tulee kanssa olemaan vika. Mä pennunostajana huomautan jos vaikka huomaan että uroksella opn tehty jo kaksi pentuetta ja kolmatta tulisi ja ko. uroksella on jo jotain 9 pentua virt. maailmassa niin huomautan siitä että sopisiko niin ettei ko. urosta enää käytettäisi. Nartuilla sama homma.

Tykkäätkö sinä vuoden tai kahden päästä, että koirasi löytyy monesta saman rotuisen koiran suvusta?
Öö, siis eipä oikeestaan jos kerran vaikka tyyliin joku mun koirista esim: Wolfeye's Sagur olisi joka koiran sukukalenterissa nii eihän solis yhtään kivaa. Suvusta tulee liian yleinen ja se haittaa pentujen ostajia, hyvät kodit kävelevät ohi kun huomaavat että sama koira on useissa sukutauluissa.

Haluatko juuri sinä jättää käyttämättä mahtavasti menestynyttä ja huippu sukuista koiraasi sen takia, että suku on niin yleinen?
Vaikea kymysys ehkä. Riippuu miten yleinen suku on ja monta pentua tulee pentueeseen. Jos mulla olisi ihan kauhee SERTti hai joka on valio melkein kaikessa niin valitettavasti saattaisin sillä tehdä pentueen johon kuuluu 2 pentua tai sitten voivottelen ja hakkaan päätäni seinään ja päätän olla käyttämättä koiraa liian yleisen suvun takia. Saattaisin myös kysyä muiden mielipidettä ja näkökantoja. Porukat ovat fiksuja ja antavat usein hyviä neuvoja ja näkökulmia.

Onko kivaa löytää huippu isä / äiti mutta sitten huomaat, että suvussa on sama isä / äiti joka on oman koirasi suvussa?
No ei varmaan kenestäkään olisi tollanen kivaa, ei mustakaan. No sitten ei mahda mitään, paitsi jos käyttää sitä toisella koiralla. En ehkä ihan ymmärtänyt kysymystä.

Mikä sinusta olisi maximi määrä pentuja yhdelle koiralle? Pitäisikö pentujen omistajien kanssa sopia, että ei käytetä ilman lupaa tai / eikä ainakaan teetetä 10pennun pentueita? Myönnätkö itse tehneesi "massa pennutusta" joskus, tietäen että pennuista käytetään suurinta osaa jalostukseen?
Oletko törmännyt tälläiseen, että koirasi suku on todella yleinen tai löydät monen saman rotuisen koiran suvusta saman isän / äidin?

Sellainen aika maximi olisi sellainen 6 pentua, suosin itse erittäin paljon tota 4-3 pentua. Kuulostaa vähäiseltä mutta minusta sopiva määrä. Kysyn aina luvan pentueen teettämiseen sen kasvattajalta ja vaadin myös että mun pentujen omistajat tulee eka kysyyn multa ennen kun huomaan että pentueet osassa on joku töpö jossa on mun kasvatteja eminä tai isinä. Ja kyllä pitäisi kysyä pentueen koostakin ennen kun teettää pentueen, kasvattaja voisi nimittäin sanoa paeri vinkkiä pentue kokoon. 10 pennun pentue on ihan järkyttävä määrä, musta on ookoo jos jonkun virt. koiran elämän aikana sillä on 9 pentua, mutta en tarkoita että yhdessä pentueessa olisi ookoota teettää 10 tai 9 pentua.
En ole tehnyt tietoisesti mitään massa pennutusta ja jos joku mun kasvatin omistaja kysyy että saako tehdä pentueen mietin että haluavatko muutkin tehdä pentueen ja keille kaikille annan luvan tms. Raskasta pohdiskelua mutta aika pakollista.
En ole törmännyt. Osa koiristani on kokonaan tai osittain evm sukuisia sillä sellaisia koiria suosin, kai mulla pari ihan kunnon suvullistakin koiraa on ja yhden koirani emällä on kaksi pentuetta ja perilla aijotaan teettää pennut. Ei kai se nyt niiin suvullinen kuitenkaan ole.

Mitä vaaditte pentujen vanhemmilta? Pitkä kisakalenteri vai lyhyt, jossa on muutamia hyviä tuloksia? Onko luonteella/kuvilla/värillä väliä? Minkälainen on hyvä suku / huono suku?
No sanotaan näin että kisautus näyttää olevan tärkeää URL maailmassa joten pakkohan sitä on vanhemmilla kisata kuin hullu että joku päivä saattaisi pennut mennä hyviin kotiin. Onhan niitäkin ihmisiä jotka ottavat pennun katsomatta edes vanhempia. Lyhyt jossa paljon tuloksia, ennen lisäilin kaikki turhatkin tulokset mutta se kävi liian raskaaksi joten lisään vaan arvolliset ja tärkeät tulokset. Luonteella ei väliä, kuvillakaan ei, poikkeuksia on esim jos minulla on soopeli narttu ja etsin sille urosta niin en voi ottaa sellaista joka on vaikka blue merlen värinen. Kuvat voisivat toki olla ookoot, mutten oikein välitä. Toki näyttely menestys olisi suotavaa mutta oma kynnykseni jota vaadin on sellainen EH/ERI, itse en ainakaan parempaan pysty vaikka hyvät kuvat onkin. Niinkuin mainitsin värillä on välillä väliä.
Hyvä suku on sellainen suht harvinainen ja jotenkin edes menestyksekäs. Ei paljookaan jälkeläisiä. Huono suku on kaiken ton edeltävän vasta kohta. Pentutehtailu, koiralla monta suurta pentuetta, kisaamaton ja erittäin yleinen.

Mitä teistä koirasta pitäisi tutkituttaa ennen kun sitä käytetään jalostukseen vai saako ns. "tutkimatonta" teidän mielestä käyttää?

Saisi, miksipä ei. Tosin voisihan se olla kiva tietää lonkat ja sellaiset ennen astutusta mutta loppujen lopuksi ainakaan mun mielestä URL-maailmassa sillä ei ole paljookaan mitään väliä. Mulla on kaiki koirat kuitenkin paria lukuunottamatta hyvä lonkkaiset ja tutkitut.

Katsotteko paljon pennun/aikuisen sukua ostaessanne sen? Arvostatteko sukua?
En arvosta sukua niinkään, tosin oli upeaa kun omistin koiran joka oli WolfTamen Atomic Bomb:in lapsi, olin aivan häkeltynyt muttei sillä ole merkitystä vaikka mikä olisi. En arvosta sitäkään jos suku on liian suuri ja "sisäsiittoinen" edes virtuaalipuolella. Toki saatan hiukan mielenkiinnosta katella ketä sukulaisia löytyy mutta se ei ole ollenkaan tärkeintä pennun ostamisessa. Pääasia että pentue on harkittu, eikä ole minkään hetken mielijohteesta, varsinkan jos on vielä koirat ja kenneli niin alussa

Vaikuttaako pentueen koko siihen, otatko pennun?
Ei. Tosin jos siinä on vaikka kuusi pentua ja vanhemmilla on jo aikaisemmin yksi pentue niin saatan harkita väliin jättämistä. Minusta jos vaikka jossain tulee viiden pennun pentue niin se on ihan suht sopiva, vaikka kannatankin neljää pentua siinä rajalla.

Minkä kokoisia pentueita kannatat itse?
Itselläni onkin vasta tullut vasta kaksi pentuetta ja molemmissa pentueissa on neljä pentua joka on se on aika maksimi määrä. Yhden pennun pentuetta en ala tekemään joten se pyörii vahvasti siinä 2-4 paikkeilla. Tosin kaksi pentua A-pentueestani ovat jo nyt kuolleet joka saa mut hermostumaan, vajaat neljä kuukautta elivät ja sitten ne jo tapettiin.
Mä en ole vastaan noiden pentueiden arpomista sillä sehän saa paljon todemman tuntuista tohon peliin mukaan kun sukupuolet ja pentue koko arvotaan, silti en itse ole käyttänyt sitä enkä ole varmaankaan käyttämässäkään.
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2009 aktiivisin kävijä, nousukas, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2010 aktiivisin kävijä, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2011 fanittaja, päätirtinaurattaja
Vuoden 2012 lempinimien kerääjä, vitsien kertoja, aktiivisin kävijä, addikti, persoona
Vuoden 2014 pisimmät viestit, linssilude
Vuoden 2015 tyylilyyli
Vuoden 2016 tyylilyyli, linssilude, eniten aikaansaanut, avatar
Vuoden 2017 Bull Mentula, linssilude
Fanni
Nostaa rautaa
Viestit: 963
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 8:17 am
Viesti:

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Fanni »

Teetetään aikaisemmin pentue jossa on viisi pentua. Tykkääkö pennun ostaja että isää / äitiä käytettäisiin vielä toisella pentueella, jossa olisi myös viisi pentua?
Se vähän riippuu pennutettavasta koirasta ja koiran suvusta. Pennun ostaja ei välttämättä näe ongelmana toista suurta pentuetta, jos koira on täysin suvuton virtuaalimaailmassa. Itse en kuitenkaan haluaisi, jos ottaisin pennun suuresta pentueesta, ja myöhemmin huomaisin, että koirani emälle/isälle tulisi toinen saman kokoinen pentue. En kuitenkaan usko, että monikaan tykkäisi, että koiran sukua yleistetään liikaa suurilla pentueilla. Jos välttämättä haluaa myöhemmin teettää koisen pentueen, voi aikaisemman lukumäärä olla sitten pienempi.

Tykkäätkö sinä vuoden tai kahden päästä, että koirasi löytyy monesta saman rotuisen koiran suvusta?
Olisihan se hienoa nähdä, että koirani sukulaiset ovat mahdollisesti menestyneet hyvin ja niille on teetetty pentueita, mutta ei silti olisi mukavaa huomata, että suvusta olisi tullut todella yleinen. Mutta ehkä pystyn itsekin vaikuttamaan tähän suvun yleistymiseen, ainakin koirani aivan lähisukulaisten osalta. (;

Haluatko juuri sinä jättää käyttämättä mahtavasti menestynyttä ja huippu sukuista koiraasi sen takia, että suku on niin yleinen?
Kyllä se jäisi harmittamaan, mutta jättäisin käyttämättä (toki tätä en voi varmaksi tietää), jos tällainen tilanne tulisi vastaan. Mutta jos aivan välttämättä haluaisin koiraa käyttää, voisin esimerkiksi käyttää toisena vanhempana evm- koiraa.

Onko kivaa löytää huippu isä / äiti mutta sitten huomaat, että suvussa on sama isä / äiti joka on oman koirasi suvussa?
Tarkoitetaanko tässä sitä että haluaisin käyttää tätä koiraa omalle koiralleni? Ei tietenkään olisi kivaa, mutta minun olisi sitten pakko käyttää toista koiraa, ja mahdollisesti kysyä tätä koiraa toiselle koiralleni myöhemmin..


Mikä sinusta olisi maximi määrä pentuja yhdelle koiralle? Pitäisikö pentujen omistajien kanssa sopia, että ei käytetä ilman lupaa tai / eikä ainakaan teetetä 10pennun pentueita? Myönnätkö itse tehneesi "massa pennutusta" joskus, tietäen että pennuista käytetään suurinta osaa jalostukseen?
Oletko törmännyt tälläiseen, että koirasi suku on todella yleinen tai löydät monen saman rotuisen koiran suvusta saman isän / äidin?

Maximi minusta olisi sellainen neljä pentua, vaikka olisi täysin evm sukuinen koira, koska pentujen ottajat kuitenkin haluaisivat käyttää koiraa tulevaisuudessa jalostukseen. Minä ainakin sovin aina pennutusasioista kasvattieni ottajien kanssa. Kasvattamani pentueet ovat olleet aina kooltaan maximissaan neljä, mutta uskoisin, että moni ihmisistä haluaa käyttää koiraa jalostukseen, mutta en usko sen ainakaan vielä yleistävän sukua liikaa.
En sanoisi omien koirieni osalta, että kukaan olisi todella yleinen, mutta toki koiria yleisemmistäkin suvuista löytyy.


Mitä vaaditte pentujen vanhemmilta? Pitkä kisakalenteri vai lyhyt, jossa on muutamia hyviä tuloksia? Onko luonteella/kuvilla/värillä väliä? Minkälainen on hyvä suku / huono suku?
En vaadi kasvateiltani mitään himokisautusta, mutta en halua niitä myöskään pelkiksi koristeiksi sivuille. Jos omilta koiriltani pystyn, tarjoudun mielelläni auttamaan kasvattejeni kisautuksessa, ja sitä saa toki aina kysyäkkin, jos on sellainen tilanne. Noudatan kasvateillani värien periytymistä, eli en halua, että esim collieideni tricolour x soopeli pentueeseen syntyy blue merle. Kuvilla ei ole kauheasti väliä, mutta ainahan se on mukava huomata, että on syntynyt mahdollinen näyttelymenestyjä pentueeseen. Oman kasvatusrotuni kohdalla on monia kisailumahdollisuuksia, joten kuvat eivät ole se pääjuttu. Mielestäni ei ole olemassa ns. hyvää tai huonoa sukua, mutta jos tähän jotain joudun sanomaan, ei todella yleinen suku ole se paras mahdollinen.

Mitä teistä koirasta pitäisi tutkituttaa ennen kun sitä käytetään jalostukseen vai saako ns. "tutkimatonta" teidän mielestä käyttää?
Minä en ole koiriani käyttänyt lonkka jne. tutkimuksissa joten tältä osalta mielestäni tutkituttaminen ei ole tärkeää. Luonne pitää tietysti olla kohdallaan, mutta harvalla ihmisellä kuitenkaan virtuaalimaailmassa on luonnevikaista koiraa.. ;'D


Katsotteko paljon pennun/aikuisen sukua ostaessanne sen? Arvostatteko sukua?
Katson minä sitäkin, mutta se ei ole etusijalla pennun ostossa. En välitä että kuinka kisatut pentueen vanhemmat ja muut sukulaiset ovat, kunhan joitain meriittejä löytyy. Arvostan vanhemmilla varsinkin sen "alkuperäisestä tarkoituksesta" saatuja tuloksia, esim. collieille paimennus. Tää meni jo vähän ohi asiayhteyden, mutta siis suku ei ole tärkein.


Vaikuttaako pentueen koko siihen, otatko pennun?
Vaikuttaa. En halua ottaa pentua pentueesta, mihin syntyy esim. 6 pentua. Tai no, kuusi on jo vähän liikaa, mutta viiden pennun pentue menee. Riippuu tietty siitäkin kuinka yleinen suku koiralla on, vai onko se täysin evm sukuinen. Jos pentueessa on evm- sukuiset vanhemmat, ei pentueen koko paljon haittaa. :>

Minkä kokoisia pentueita kannatat itse?
Neljän pennun pentueita. Niinkuin Wolfiekin jo sanoi, ei yhden pennun pentueessa ole paljon järkeä. 3-4 pennun pentue on sopiva.
  • And you thought the world might end if you just looked the other way
[/size][/color]
Nath
Höpsö veitikka
Viestit: 7722
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:06 pm

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Nath »

Fanni kirjoitti:Minkä kokoisia pentueita kannatat itse?
Neljän pennun pentueita. Niinkuin Wolfiekin jo sanoi, ei yhden pennun pentueessa ole paljon järkeä. 3-4 pennun pentue on sopiva.
Minusta taas jopa yhden pennun pentueessa voi olla järkeä jalostuksen kannalta. Jos kaksi hyvää koiraa ovat siirtymässä rajan taakse, mutta niistä kuitenkin haluaa sitä jalostusmateriaalia, minusta silloin on ihan sallittua (niinno eipä tätä missään kielletäkään) teettää vaikka sitten se yhden pennun käsittävä pentue. Tässäkin näen järkiä vain siinä, että se koira menisi omaan käyttöön juuri jalostusmielessä, jos haluaa jatkaa jollakin tietyllä linjalla - siinä taas ei ole minusta kauheasti järkeä, jos menee teettämään tuon yhden pennun jollekin ostajalle vain sen takia, että ostaja haluaa pennun juuri tästä yhdistelmästä ja olisi ainoa varaaja.
Avatar
Eros
Höpsö veitikka
Viestit: 5093
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 9:11 am
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Eros »

Nath kirjoitti:
Fanni kirjoitti:Minkä kokoisia pentueita kannatat itse?
Neljän pennun pentueita. Niinkuin Wolfiekin jo sanoi, ei yhden pennun pentueessa ole paljon järkeä. 3-4 pennun pentue on sopiva.
Minusta taas jopa yhden pennun pentueessa voi olla järkeä jalostuksen kannalta. Jos kaksi hyvää koiraa ovat siirtymässä rajan taakse, mutta niistä kuitenkin haluaa sitä jalostusmateriaalia, minusta silloin on ihan sallittua (niinno eipä tätä missään kielletäkään) teettää vaikka sitten se yhden pennun käsittävä pentue. Tässäkin näen järkiä vain siinä, että se koira menisi omaan käyttöön juuri jalostusmielessä, jos haluaa jatkaa jollakin tietyllä linjalla - siinä taas ei ole minusta kauheasti järkeä, jos menee teettämään tuon yhden pennun jollekin ostajalle vain sen takia, että ostaja haluaa pennun juuri tästä yhdistelmästä ja olisi ainoa varaaja.
Esimerkiksi minä olen tehnyt näin ja se koira tosiaan jäi ihan omaan jalostuskäyttöön. Mutta minä voisin kyllä teettää yhden pennunkin varta vasten ostajalle, jos vanhemmat olisivat siirtymässä jo koirien taivaaseen. Tätä en ole kyllä koskaan tehnyt mutta voisin kuvitella tekeväni joskus jos joku minulta todella kovasti haluaisi pennun. :)
Fanni
Nostaa rautaa
Viestit: 963
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 8:17 am
Viesti:

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Fanni »

^ Joo, tottahan se on. Tarkoitin vain, että jos sillä pentueella ei oo mitään "erityistä" tarkoitusta, kuten juuri tuo kyseisen linjan jatkaminen, vaan jos ei vaikka itse ottaisi ollenkaan pentua ja joku yksi henkilö haluaisi sen, luultavasti siirtäisin pentueen ajankohtaan, milloin löytyisi vähän enemmän kiinnostusta rotua kohtaan. Mutta ihan hyviä pointteja esititte, en ole ikinä ajatellutkaan sitä tolta kannalta. (:
  • And you thought the world might end if you just looked the other way
[/size][/color]
Avatar
Wolfie
Höpsö veitikka
Viestit: 13036
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2008 10:57 am
Paikkakunta: Vantaa on lantaa

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Nath, no tossa tapauksessa kyllä. Mutta jos kerran olisi joku yhdistelmä eikä kukaan muu haluu siitä kun joku yksi tyyppi ja aijotaan lähiaikoina tappaa se koira/ne koirat niin sittenhän yhden pennun pentueessa on jotain järkeä. Itse en ainakaan yleisesti kannata yhden pennun pentueita
Joo sori ;) oli pakko tunkee itteni Nathin kommenttiin Fannille :D
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2009 aktiivisin kävijä, nousukas, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2010 aktiivisin kävijä, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2011 fanittaja, päätirtinaurattaja
Vuoden 2012 lempinimien kerääjä, vitsien kertoja, aktiivisin kävijä, addikti, persoona
Vuoden 2014 pisimmät viestit, linssilude
Vuoden 2015 tyylilyyli
Vuoden 2016 tyylilyyli, linssilude, eniten aikaansaanut, avatar
Vuoden 2017 Bull Mentula, linssilude
Avatar
Kemppu
Söi navetan kaksi nautaa
Viestit: 1141
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 3:13 pm
Paikkakunta: Joensuu

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Kemppu »

Teetetään aikaisemmin pentue jossa on viisi pentua. Tykkääkö pennun ostaja että isää / äitiä käytettäisiin vielä toisella pentueella, jossa olisi myös viisi pentua?
Se vähän riippuu, toki kaikki ei tykkää, mutta itselläni on se periaate, että korkeintaan 2 pentuetta yhdellä koiralla. Toki sukukin on tärkeä, että onko koiran suku yleinen. Mutta itse en lähtisi ihan näin suurta pentuetta teettämään enää jälkikasvulla, varsinkin jos suku on kovin yleinen. Irl maailmassa mulle olis aika sama, miten paljon urosta on käytetty, mutta virt. maailmassa mulla on sama periaate urosten, että narttujen suhteen.

Tykkäätkö sinä vuoden tai kahden päästä, että koirasi löytyy monesta saman rotuisen koiran suvusta?
Olisihan se kiva nähdä, että kys. koirasta on ollut "hyötyä" ja oishan se ihan kivaa nähdä oma koira sukutaulussa, mutta periaatteessa en. Kuten jo edelliseen kysymykseen vastatessani sanoin, että en pidä suurista suvuista virtuaali maailmassa, niin tässä suhteessa en pitäisi siitä, että näkisin oman koirani monen koiran suvussa. Mutta vastaukseni ei nyt ole kääntynyt kummankaan vaihtoehdon puoleen enempää runsaasti, joten tähän on hyvin vaikea vastata "kyllä tai ei", joten vastaukseni taitaa olla kummankinpuoleinen.


Haluatko juuri sinä jättää käyttämättä mahtavasti menestynyttä ja huippu sukuista koiraasi sen takia, että suku on niin yleinen?
Kyllä se harmittaisi ja varmasti minusta olisi kiva teettää pentue tällä kys. koiralla, joten en. Kyllä minä tässätapaksessa tekisin pentueen, mutta pentueen koolla ja isällä haluaisin vaikuttaa sukuun hieman. Isän tulisi tässätapauksessa olla suht. harvinais-sukuinen, tai kokonaan evm. Pentuja tällaiseen pentueeseen tekisin 2-3.

Onko kivaa löytää huippu isä / äiti mutta sitten huomaat, että suvussa on sama isä / äiti joka on oman koirasi suvussa?
Luulen, että monestakaan ei ole :'D Itsestäni kyrsisi ja varmasti kutittelisi tehdä pentue tällä isällä ja varmasti jäisi harmittamaan. Ei siis ole.

Mikä sinusta olisi maximi määrä pentuja yhdelle koiralle? Pitäisikö pentujen omistajien kanssa sopia, että ei käytetä ilman lupaa tai / eikä ainakaan teetetä 10pennun pentueita? Myönnätkö itse tehneesi "massa pennutusta" joskus, tietäen että pennuista käytetään suurinta osaa jalostukseen? Oletko törmännyt tälläiseen, että koirasi suku on todella yleinen tai löydät monen saman rotuisen koiran suvusta saman isän / äidin?
Mun mielestä 5 - 6 pentua on maksimi määrä, koska itse en lähtisi tekemään, tai en pidä 10 pentueen pentueista. Pidän henk. kohtaisesti enemmän pienistä pentueista ja mielummin jatkan sukua hieman pienemmällä jälkeläismäärällä. En myönnää (XD), nyt minulla on ollut vain yksi pentue ja siitäkin tuli minun mielestäni oikein sopivan kokoinen. Joskus mulla on ollut easy kennel ja sielläkun kaikkia pentuja ei todellakaan saa myytyä. Kyllä mä jollain tapaa myönnän ja silloin aikaa sitten mun suurin pentue oli varmaan 6 pennun, mutta silloin todellakaan kaikki (varmaan 1-2) pentua oikeesti lähtikin jonnekkin. Loput hävis taivahille jonnekkin. En ole vielä törmännyt.

Mitä vaaditte pentujen vanhemmilta? Pitkä kisakalenteri vai lyhyt, jossa on muutamia hyviä tuloksia? Onko luonteella/kuvilla/värillä väliä? Minkälainen on hyvä suku / huono suku?
Mun mielestä mulla ei oo kovatkaan kriteerit. Näyttelyistä on pitänyt saada ainakin EH ja parin maan valio olisi kiva. Toki onhan se kiva, jos koiralla on pitkä titteli-lista, mutta kuteinkin, jos pitemmälle ajattelee, niin onko siitä hyötyä, eihän tittelit periydy. Vaikka nyt ollaan virt. maailmassa, eikä sillä ERI:lläkään sinäänsä ole väliä, kun kuvat saa melkeimpä päättää itse. Mutta kyllä musta silti ois hyvä, että jonkin laiset kriteerit on, että en minä täysin kisaamattomalla koiralla lähtisi pentuetta teettämään. Toki pitkä kisakalenteri on plussaa ja kuten jo sainoin, ei sillä ole niin väliä, kunhan koiralla on pari tulosta ja edes kaksi valionarvoa tms. En oikein osaa sanoa, mikä olisi hyvä suku ja mikä huono. Varmaan ainut huonoon on se, että jos se on todellakin todella pitkä. Myös se, että vanhemmat jos ovat täysin kisaamattomia, en itse pentua tästä ottaisi.

Mitä teistä koirasta pitäisi tutkituttaa ennen kun sitä käytetään jalostukseen vai saako ns. "tutkimatonta" teidän mielestä käyttää?
Itse en tutkiuta koiriani ennen pentuetta, jotenka en myöskään itse ostamaltani pennun vanhemmiltani sitä vaadi tai pidä niinkään tärkeänä. Toki myös se on plussaa ja kiva tietää tutkimuksen tulokset, mutta ei sillä minulle niin väliä ole.

Katsotteko paljon pennun/aikuisen sukua ostaessanne sen? Arvostatteko sukua?
Katson minä sitä, mutta aika vähän. Toki on kiva tietää onko vanhemmat suvullisia vai suvuttomia ja näin, mutta en minä siihen niin perinpohjaisesti perehdy. Kyllä minä sitä arvostan ja kyllä on kiva jos koirallla vähän sukua onkin, mutta liika suvun yleisyys on liikaa.


Vaikuttaako pentueen koko siihen, otatko pennun?
Vaikuttaa, osassamäärin paljon, mutta myös vähän. Jos pentueessa alkaa olla jo lähemmäs kymmentä pentua, jätän tällaiset melkeimpä suosiolla väliin. Myös alaraja on. Jos pentueeseen otetaan vain 1 varaus (joka on todella harvinaista mun mielestä, eikä kukaan taida näin tehdäkkään) niin sekin on miinus. Sisaruksia ois kiva olla, mutta ei liikaa. 2-5 pentua on minimi ja maximi.

Minkä kokoisia pentueita kannatat itse?
Neljän pennun pentueita, myös kolme pentua on kiva. Kolmen alle tai viiden yli on jo minulle liikaa ja usein minunkin teettämissä pentueissa yläraja on neljä ja jos kahta varausta ei tule, en teetä pentuetta. Toki myös yhden pentueen pentueet hy
vistä syistä on ok, mutta yleensä olen perunut pentueen, mikäli varauksia ei tule kahta.
Nath
Höpsö veitikka
Viestit: 7722
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:06 pm

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Nath »

Wolfie kirjoitti:Nath, no tossa tapauksessa kyllä. Mutta jos kerran olisi joku yhdistelmä eikä kukaan muu haluu siitä kun joku yksi tyyppi ja aijotaan lähiaikoina tappaa se koira/ne koirat niin sittenhän yhden pennun pentueessa on jotain järkeä. Itse en ainakaan yleisesti kannata yhden pennun pentueita
Joo sori ;) oli pakko tunkee itteni Nathin kommenttiin Fannille :D
Paitsi jos tämä yksi tyyppi ei aio kisata koiralla kuin jonkun pari kuukautta ja jättää sen sitten johonkin nurkkaan mätänemään/lopettaa virtuaalitouhut/koira häviää bittiavaruuteen/muuta vastaavaa, silloin tuon pentueen tekemisen hyötysuhde ei välttämättä ole plussan puolella. Tai noh, niin... Enpä tiiä. Minusta vastaavanlaisesta pentueessa on järkeä silloin, jos koiraa voi hyödyntää jollain tavalla, kuten just tuolla tietyn linjan säilyttämisellä ja jatkamisella. Tietty sekin on hyödyntämistä, että koiraa käyttää kisoissa ja se saa hyviä tuloksia, koska näin omistaja saa siitä mielihyvää ja hyötyy siitä sillä tavoin. Taitaa olla aika tapauskohtaista :)
Avatar
Wolfie
Höpsö veitikka
Viestit: 13036
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2008 10:57 am
Paikkakunta: Vantaa on lantaa

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

[quote"Nath"]Paitsi jos tämä yksi tyyppi ei aio kisata koiralla kuin jonkun pari kuukautta ja jättää sen sitten johonkin nurkkaan mätänemään/lopettaa virtuaalitouhut/koira häviää bittiavaruuteen/muuta vastaavaa, silloin tuon pentueen tekemisen hyötysuhde ei välttämättä ole plussan puolella. Tai noh, niin... Enpä tiiä. Minusta vastaavanlaisesta pentueessa on järkeä silloin, jos koiraa voi hyödyntää jollain tavalla, kuten just tuolla tietyn linjan säilyttämisellä ja jatkamisella. Tietty sekin on hyödyntämistä, että koiraa käyttää kisoissa ja se saa hyviä tuloksia, koska näin omistaja saa siitä mielihyvää ja hyötyy siitä sillä tavoin. Taitaa olla aika tapauskohtaista :)[/quote]

Mulle on käynyt tnoin että yksi pentuni omistaja lupasi maat ja taivaat ja nyt se pentu on joko myyty eteen päin tai tapettu, se lupasi kertoa mulle missä mennään muttei mitään ole tullut.
Tapauskohtausta joo ^^
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2009 aktiivisin kävijä, nousukas, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2010 aktiivisin kävijä, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2011 fanittaja, päätirtinaurattaja
Vuoden 2012 lempinimien kerääjä, vitsien kertoja, aktiivisin kävijä, addikti, persoona
Vuoden 2014 pisimmät viestit, linssilude
Vuoden 2015 tyylilyyli
Vuoden 2016 tyylilyyli, linssilude, eniten aikaansaanut, avatar
Vuoden 2017 Bull Mentula, linssilude
Vastaa Viestiin