Teetetään aikaisemmin pentue jossa on viisi pentua. Tykkääkö pennun ostaja että isää / äitiä käytettäisiin vielä toisella pentueella, jossa olisi myös viisi pentua?
Rotu kuin rotu, 10 pentua samalle koiralle on liikaa. Jo 5 pentua yhdestä yhdistelmästä on mielestäni liikaa, 5 pentua samasta emästä/isästä useammasta yhdistelmästä ei ole liikaa.
Tykkäätkö sinä vuoden tai kahden päästä, että koirasi löytyy monesta saman rotuisen koiran suvusta?
En. Koska yleensä minulla on myös itselläni koiria joiden suvusta se löytyy.
Haluatko juuri sinä jättää käyttämättä mahtavasti menestynyttä ja huippu sukuista koiraasi sen takia, että suku on niin yleinen?
Yleisesti ottaen käytän vain menestyneitä koiria. Se, onko se menestynyt hyvin, vai mahtavasti, on minulle loppujen lopuksi suhteellisen yhdentekevää. Näyttäähän se hienolta siellä sukutaulussa, mutta kyllä minä pärjään muutamallakin tittelillä.
Onko kivaa löytää huippu isä / äiti mutta sitten huomaat, että suvussa on sama isä / äiti joka on oman koirasi suvussa?
Kysymyksen asettelu on outo. Tuskin kukaan virtuaalimaailmassa ehdoin-tahdoin hakee pelkästään saman linjan koiria, IRL asia on toinen. Tuskin kukaan nauttii siitä, että pääsee rutsaamaan oman narttunsa sen veljellä? Se, että miten asiaan reagoin, on toinen asia.
Reagointini riippuu myös rodusta ja mitä olen tekemässä. Jos omistan vain nartun, ja etsin pentua, nartulleni kaveriksi urosta, jota voisin käyttää sille myöhemmin, tottakai se haittaa siinä mielessä, että en itse osta samansukuisesta pentueesta pentua. En myöskään halua teettää pentuetta, joka on serkusparitusta lähempää sukua; hyviä lievempiä linjauksia voisin hyvinkin tehdä. Jos omistan useamman samanrotuisen, ja jossain sattuu olemaan loistava pentue, joka on lievästi sukua omille koirilleni, se ei haittaa. Sisarusten keräilyyn minulla ei valitettavasti ole tilaa / aikaa.
Mikä sinusta olisi maximi määrä pentuja yhdelle koiralle? Pitäisikö pentujen omistajien kanssa sopia, että ei käytetä ilman lupaa tai / eikä ainakaan teetetä 10pennun pentueita? Myönnätkö itse tehneesi "massa pennutusta" joskus, tietäen että pennuista käytetään suurinta osaa jalostukseen?
Oletko törmännyt tälläiseen, että koirasi suku on todella yleinen tai löydät monen saman rotuisen koiran suvusta saman isän / äidin?
Tämä on veteen piirretty viiva. Pienessä rodussa määrä on pienempi kun taas isommat rodut, kuten sakemannit, kestävät hieman suurempia pentumääriä. Kuitenkin, melkein rodussa kuin rodussa, jos samalla uroksella/nartulla on 10 aktiivista jälkeläistä virtuaalikenneleissä, se alkaa olla liikaa.
Kun koira on myyty, se on myyty, ja siirtynyt omistajansa omistukseen. Oli rahaa vaihdettu (kuten IRL) tai ei (URL). Mielestäni kasvattaja ei voi määrätä, mitä koiralla saa tehdä, ja mitä ei. Jos haluaa päättää mitä koiralla tehdään, se on parempi pitää itse.
Myönnän, että olen joillain kantakoirillani teettänyt liikaa pentueita ja liikaa pentuja. Mutta, pitäisikö sanoa onneksi, bokserit tuntuvat olevan sellainen rotu missä omistajia ei saa pysymään edes liimaamalla. Hetken hurmiossa saatetaan ottaa koira, mutta siihen kyllästytään nopeammin tai hitaammin, yleensä nopeammin. Jos sukulinjat haluaa säilyttää, ja sisäsiitosta välttää, oma apu on yleensä paras apu.
Mitä vaaditte pentujen vanhemmilta? Pitkä kisakalenteri vai lyhyt, jossa on muutamia hyviä tuloksia? Onko luonteella/kuvilla/värillä väliä? Minkälainen on hyvä suku / huono suku?
Hyvä suku on sellainen, että se näyttää hyvältä senkin jälkeenkin kun koirien sivut on poistettu. Olet tittelihullu, mielestäni koiran jalostusarvon virtuaalimaailmassa määritää pitkälti sen suku ja tittelit. Jotkut sanovat, ettei virtuaalikoirilla tittelit periydy... Mutta itse olen sitä mieltä, että ainoa asia minkä koirat vanhemmiltaan perivät, on sukutaulu. Jos se ei näytä hyvältä, miksi vaivautua edes pennuttamaan?
Mitä teistä koirasta pitäisi tutkituttaa ennen kun sitä käytetään jalostukseen vai saako ns. "tutkimatonta" teidän mielestä käyttää?
Olen ehkä kalkkis.. Wanhus... Mutta virtuaalikoirilla ei ole periytyviä sairauksia.

Siksi en katso mitään tutkimuksia välttämättömiksi.
Katsotteko paljon pennun/aikuisen sukua ostaessanne sen? Arvostatteko sukua?
Katson hieman. Yleensä etsin itselleni eri sukuisia koiria. Muuten sillä ei ole väliä, mutta mieluummin tietenkin ostan paremmasta suvusta.
Vaikuttaako pentueen koko siihen, otatko pennun?
Kyllä vaikuttaa. Jos pentueesta myydään enemmän kuin 3 (4 ehdoton maksimi), jätän enimmäkseen pennun ottamatta.
Minkä kokoisia pentueita kannatat itse?
Virtuaalimaailmaan minä otan mielelläni mallia oikeasta maailmasta, vaikka joillekin se melkein on kirosana.
Ajatellaanpa vaikka 8 pennun pentuetta IRL. Koiria ostetaan enimmäkseen kotikoiriksi "yksityisihmisille". Näistä 8 pennusta yleensä korkeintaan puolet, siis 4, on aktiivisessa kisakäytössä. 1 tai 2 sisarusta saattavat käydä näyttelyn tai pari, lonkkakuvissa tai muuta, mutta muuten ovat täysin kotikoiria. Näistä neljästä aktiivisesta kasvattaja teettää sijoitusnartullaan pennut, yhtä urosta saatetaan käyttää jalostukseen, mutta yleensä se on siinä. Jos samasta pentueesta jatkaa 3-4 koiraa sukuaan, se on harvinaista. Mutta sekään ei ole paha, koska koirien lukumäärä liikkuu sadoissa, ei kymmenissä, melkein kaikissa suomeen jalansijan saaneissa roduissa.
Mutta miten virtuaalikenneleissä? Yleensä
KAIKKI pennut päätyvät aktiiviseen kisakäyttöön. Koiria ostavat enimmäkseen kasvattajat, joskus joku ottaa muun rotuistensa vierelle yhden "eksoottisen". Yleensä kun koira on hyvin menestynyt, sitä käytetään jalostukseen, ja monessa tapauksessa jokainen pentueen pentu päätyy jatkamaan sukuaan. Vastaavanlaista suhdetta ei kukaan oikea kasvattaja edes toivo, koska pentueessa on aina parempia ja ei niin hyviä pentuja.
Virtuaalikoirien "myyntisuhde" on siis täysin vääristynyt. Koska lemmikkikodit puuttuvat (tai mikä vielä hullumpaa, niihin ei haluta myydä lainkaan), se prosentti aktiivisia jalostuskoiria, joka IRL on hyvin pieni, on URL lähes 100%. IRL ei jokaista pentuetta edes jatketa; yksittäisten linjojen saatetaan antaa "sammua", jos niissä on ongelmia. Jos teetät virtuaalikoirallasi 2 pentuetta, joissa kaikissa on 7 pentuetta, ja kaikki myydään vain aktiiviseen kisakotiin... Ei tarvitse olla Einstein, että ymmärtää, ettei se ole normaalia. Varsinkaan, kun vain suosituimmissa roduissa päästään edes lähelle sitä yksilömäärää, mitä suomessa suurimmassa osassa vakiintuneita koirarotukantoja on. Ja nekin luvut on syytä ottaa sieltä vähemmän suosittujen rotujen joukosta.
Itse olen isojen pentueiden friikki; IRL katson aina hyvällä, jos pentue on iso, koska se on merkki siitä, että astutus on onnistunut, pentue on hyväkuntoinen, se ja sen vanhemmat eivät ainakaan pahasti kärsi sukusiitosdepressiosta. Sen emästä on pidetty jo pidempään hyvää huolta, koska huonosti pidetty narttu ei saa yli kymmentä pentua. Siksi karsastan ajatusta, että kasvattamillani, suurten rotujen koirilla, pentuekoko jatkuvasti olisi 1-3 pentua. Se ei ole luonnollista.
Itse olen päätynyt siihen tulokseen, että teetän realistisen kokoisia pentueita arpomalla. Arvon niin pentujen määränkin, kuin uros-narttu jakauman. Värit yms jätän ostajien päätettäväksi, ei tämän tarvitse ihan IRL olla. Mutta näistä, jopa 14 pennusta en myy kuin 1 tai 2, ja sen lisäksi pidän omistuksessani yhden, jonka joka jätän omaan kenneliini tai sijoitan. Ylimääräiset pennut myydään virtuaaliavaruuden loppumattomiin lemmikkikoteihin.