Virtuaaliset inspiraatiot

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Avatar
Shady
Taikuri
Viestit: 4752
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2008 1:06 pm
Paikkakunta: Korvessa on kivaa

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja Shady »

Joku kirjoitus taidoiltaan lahjakas vois tekasta, jonkun oikein innostavan ja ylistävän mainospuheen virtuaalikoira harrastuksesta, jota vois jaella erilaisilla eläinfoorumeilla ja missä nyt ikinä keksiikin :cool: Pakko meidän on alkaa jotain tekemään myös tälle järjettömälle harrastaja kadolle ennen kuin koko harrastus kuihkuu kasaan.
2013: VUODEN KASVATTAJA, RATAMESTARI & TUOMARI
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
Avatar
sukelluskettu
Keilapallo
Viestit: 2391
Liittynyt: Su Loka 03, 2010 4:11 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja sukelluskettu »

Mä kirjotin eilen tokosta tällassen kilpailuohje-jutun. Kertokaa, jos sielä on jotain sellast amikä tarttuupi silmää ni korjailen! Oon tässä vähän alotellu kirjottamaa jo paimennuksesta ja agilitystäki, valmistunee lähi päivinä :)
.
.
  • Kuva
Lyydia
Kriisissä
Viestit: 852
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2014 10:06 pm
Viesti:

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Aveline, toi on tosi hyvä! Lyhyt ja ytimekäs. Mun puolesta kaikkien lajien ohjeet voisi lisätä tonne yhdelle samalle sivulle, hieno valmisulkoasu ja simppeli kaikin puolin.

Muutamia kirjoitusvirheitä löysin, JOS haluat ja jaksat korjata (vaikka en siis itsekään virheettömästi kirjoita!) (PS. Mulla on huomenna äidinkielen oikeakielisyystesti joten tässä vähän sitäkin harjoitan... XD):
  • "Kun koirasi on saanut luokkasiirron, sen ei ole enään mahdollista..." kolmessa kohdassa sama virhe koska sama teksti
    "Kun koira on valioitunut, ei se voi osallistua enään kuin mestaruuskilpailuihin."
    ^ Tuossa kohdassa vaihtaisin sanajärjestystä: Kun koira on valioitunut, se ei voi enää osallistua..
    "Mutta pääsääntöisesti ilmoittautumiset noudattavat seuraavaa kaavaa:" Mutta-sanan voi ottaa kokonaan tuosta edestä pois
    "joka selkokielellä tarkoittaa sitä, että saat ilmoittaa..." pilkku uupuu
    "Eli jos luokkia on AVO, AVO, VOI ja EVL..." tarkoitus vissiinkin olla ALO
    "Lyhyesti, koirasi valioituu näin: | ALO - 1-tulos x2 --> Tk1" tuossa voisi olla rivinvaihto
    "Joillakin virtuaalikoiraharrastajilla on tapana lisätä koiriensa nimen eteen tämä koulutustunnus, merkkinä koiran ansaitsemasta luokkanoususta. " mikä tämä?
    "Koulutustunnuksen lisääminen "tittelirivistöön" ei ole välttämätöntä, mutta suotavaa sillä se osittain" -> välttämätöntä mutta suotavaa, sillä
    "...saadessaan luokkanousun. Tunnnukset ovat: Tk1,.." -n
    "Päivämäärä/Viimeinen ilmoittautumis päivä" yhdyssana
Sitten vielä mietin, että voikohan tämä kohta olla joillekin hieman epäselvän kuuloinen, vaikka asia on hyvin sanottu: "Avoimesta luokasta koiran saatua kaksi (2) ykköstulosta, siirtyy se VOI-luokkaan ja ansaitsee koulutustunnuksen", voisi ehkä kirjoittaa "Kun koira on saanut avoimesta luokasta kaksi (2) ykköstulosta, se siirtyy VOI-luokkaan ja ansaitsee koulutustunnuksen". Toi on hieman pidempi, mutta ehkä selkeämpi, vaikkei asialla niin väliä.

Ja jos oon erehtynyt pätemään vääriä asioita, niin sanokaa mulle, opin parhaiten omista virheistä :D Ei vaan kiinnostais lukea kokeeseen... :roll:
Sigitius
Ei enää ikinä uudestaan
Viestit: 2291
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:01 pm
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja Sigitius »

Mä luulen et koko opas tulee sit lopulta yhtenäiselle ulkoasulle, jollei jopa koko vFCI:n omalle. Vai haluaako kaikki pitää omat ulkoasupohjansa? Mikä olis kivoin(/parhain/virallisin tjsp)? Ja kaikki sivut kerään sit virtuaalikoirat.net alle kun projekti alkaa näyttää valmiilta ettei ne katoa kenenkään domainin mukana.

Kiva että autetaan näin toinen toistamme! :)
Avatar
sukelluskettu
Keilapallo
Viestit: 2391
Liittynyt: Su Loka 03, 2010 4:11 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja sukelluskettu »

Arvasin, että sielä on ihan hirveesti kirjotusvirheitä :D Tungen tätä mun outoa puhetapaa liian usein tekstiinki, että kiitos Lyydia kun tarkistit! Ja tuolta on näköjää jääny uupumaa noita <br>-tageja.. Sen siitä saa ku väsyneenä iltamyöhää kirjottaa :D

Mut mun mielestä olis kiva, jos kaikki ois vaikka samalla pohjalla. Eli vaikka sitte sillä vFCI:n omalla, haluan tosin vaa nimeni noihin mitä oon ite kirjottanu. Kalastelen kunniaa, eikun.. :D
.
.
  • Kuva
Lyydia
Kriisissä
Viestit: 852
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2014 10:06 pm
Viesti:

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Eipä mitään Aveline! Taisin kyllä hyötyä tästä enemmän itse :mrgreen:

Mä kannatan myös sitä, että laitetaan ohjeet samalle sivustolle, mahdollisimman yksinkertaiselle pohjalle. Koristeeksi voisi joihinkin väleihin tai alkuun/loppuun laittaa kuvan tai kaksi kyseisestä lajista. Ihan pelkkää mustaa valkoisella voi olla tylsä lukea, ja uskon, että varsinkin nuorempia harrastajia houkuttaa lukea enemmän, jos siellä on jotain kivoja koristekuvia tms. :D

Tämä ulkoasu, jonka Liv ilmeisesti suunnitteli vfci:lle, on todella hieno. Onko tuo siis tulossa käyttöön ja milloin suurin piirtein, onko joku sen jo koodannut? :) Vasta sitten kun sisältö on valmiina? Tuolle pohjalle voisi kyllä hyvin nämäkin ohjeet laittaa.
Sigitius
Ei enää ikinä uudestaan
Viestit: 2291
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:01 pm
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja Sigitius »

Juuri tuo ulkoasu on tulossa käyttöön, on koodattu ja puoliksi jo vaihdettu mun tiedostoissa.

Meinaatko ihan omaa yksinkertaista ulkoasua koko sivulle vai onko ok tuon uuden vfcin alle?
Kaikkien nimet tulee ehdottomasti näkyville selkeästi.
Lyydia
Kriisissä
Viestit: 852
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2014 10:06 pm
Viesti:

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Ohjeet voin mun puolestani laittaa ihan juuri tuolle pohjalle, ei tarvitse tehdä erillistä! :)
Avatar
Shady
Taikuri
Viestit: 4752
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2008 1:06 pm
Paikkakunta: Korvessa on kivaa

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja Shady »

Mun mielestä kaikkein virallisimman vaikutelman antava, selkein ja siistein vaihtoehto on laittaa suoraan vFCIn ulkoasuun eikä omille asuilleen..
2013: VUODEN KASVATTAJA, RATAMESTARI & TUOMARI
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
Lyydia
Kriisissä
Viestit: 852
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2014 10:06 pm
Viesti:

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Nostellaampa tätä. Onko muut vielä innostuneita tekemään ohjeita? Tokosta ja valjakkoajoista on jo sekä kasvatuksesta. Itse toivoisin, että monesta lajista tehtäisiin tällainen tiivistelmä - varsinkin sellaisista joiden ohjeet ovat nykyisillä sivuillaan hieman epäselkeät.

Tuonne kasvatustekstiin toivoisin avoimempaa vaikutelmaa, että kukin kasvattaa tavallaan ja on monta asiaa mihin voi pyrkiä. Koska esimerkiksi tämä kohta ei pidä kaikilla paikkaansa: "Erona virtuaalihevosiin, virtuaalikoirissa ei pyritä tekemään mahdollisimman pitkäsukuisia koiria, vaan kasvattamaan mahdollisimman laadukkaita koiria." Toki haluan kasvattaa laadukkaita koiria, mutta myös pitkä- ja tasasukuisia. Myös epävirallisesta puolesta olisi hyvä mainita, kun puhutaan siitä että varaaja päättää pentujen sukupuolet ja nimet, usein epävirallisella puolella on toisin. Ja painottaa sitä, että varaajat yleensä haluavat päättää pentunsa sukupuolen ja nimen, näin pennut menevät paremmin kaupaksi. Kuitenkin kasvattajalla on mielestäni oikeus vaikuttaa pentueen määrän lisäksi pentueen sukupuoliin, esim. jos näkee parhaaksi että kaikkien ei ole hyvä olla narttuja (jos vaikka rotu on narttuvaltainen).

Mä päivitin tänne valjakkokilpailuohjeisiin esimerkkikisakalenterin, mikä mun mielestä voi olla ihan hyödyllinen, siitä saisi vapaasti ottaa mallia.

Voisin samanlaisen tehdä tähän kilpailuohjeeseenkin. Sitten tonne "Miten osallistutaan?"-kohtaan ajattelin ottaa näytönkaappauksen jonkun kilpailun (jota ei ole vielä tuomaroitu) osallistumisohjeista (esim. toko) ja alleviivata sieltä punaisella niitä kohtia joihin kiinnittää huomiota. Ja sit ottaa näytönkaappauksen omasta sähköpostista, että miten se osallistumisviesti sitten kootaan ja lähetetään sinne.

Joku voisi tehdä ohjeen virtuaalikoiran luomisesta (kuvien hankinta [piirretty vai kuvat? + tekijänoikeudet!], nimeäminen [rodun alkuperämaa, tyyli, pituus, asiallisuus - erikieliset sanat kannattaa googlettaa kuvahaulla, ettei ole sopimaton], tärkeimmät tiedot [synt, skp, väri jne], sukupuun keksiminen [evm merkinnät tärkeitä]).

Myös virtuaalikennelin luomisesta voisi tehdä. Rodun/rotujen valinta, nimen keksiminen, sivutilan etsiminen, ulkoasun tekeminen, virtuaalisuuden selkeä maininta (!), tärkeimmät sivut (etusivu, koirat, kasvatus?), miten tehdä sivuista selkeät ja siistit jne.

// Mä päivitin tänne sen mitä suunnittelin, eli siellä olis esimerkkikuvat osallistumisesta. Varmistan vielä Lanialta, onko hänen kisapohjansa käyttö ok.
/// Jepulis Lanialle asia on ok! :)
Liv
Lassien tassuhiki
Viestit: 3486
Liittynyt: La Helmi 21, 2009 2:31 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja Liv »

Vaikka en enää virtuaalijuttuja harrasta, niin pikaisesti katottuna näyttää hyvältä noi ohjeet. Mun mielestä kaikki tommonen virtuaalikoirailu for dummies-tyylinen "tulevia sukupolvia" ajatellen on tosi tärkeetä, ettei tää harrastus kuihdu kasaan ihan kokonaan. Muistan sillon kun mä pistin pystyyn ekoja kenneleitä (08) niin sillon uusia harrastajia tuntu tulevan joka puolelta. Ois aika siistii saada vielä sellanen tuulahdus tänne.
Vuoden Eniten aikaansaanut 2014
Vuoden Herranterttu 2014
Lyydia
Kriisissä
Viestit: 852
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2014 10:06 pm
Viesti:

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Kiva Liv saada kannustusta :)

Onko täällä muita enää tekemässä tätä? Ei tää vaadi minkäänlaisia meriittejä tai vuosia kokemusta kirjoittaa tiivistelmäohjeita! :D kunhan on ymmärtänyt asian ja osaa suomen selkokielellä selittää lyhyesti. Sitten voi tehdä apukuvia sun muita lisäksi havainnollistamaan. Ja sit tietty että osaa varautua muiden kommentteihin ja korjaushedotuksiin, ettei ala lapselliseks "en mä sit tee ku mikään ei kelpaa" tms. Ja mun puolesta voi saada nimensä sinne ohjeiden loppuun, esim. tämän tiivistelmän on laatinut X, kiitos! - niin saa siitä sit jotain palkkiotakin ja omaa nimeä näkyville, että on ollu mukana auttamassa.

Kaikki apu on tarpeen. Mä teen näitä mielelläni lisää itsekin kun kisautuksiltani ja muilta varsinaisilta virtuaalitouhuilta ehdin, mut pakko pitää taukoakin ku niskat jumiutuu :D

// Suunnittelin tänne virtuaalikoiran luomisesta ohjetta. Tuolta puuttuu vielä kuvien etsimisestä/piirtämisestä ja suvun keksimisestä, kisalajien valitsemisesta, tärkeimmät tiedot koiran sivuilla yms. Jatkan kun jaksan.
Natali
Kriisissä
Viestit: 866
Liittynyt: La Kesä 28, 2008 10:46 pm
Paikkakunta: Vaasa

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja Natali »

Hei onko kukaan muuten tehnyt jo ohjetta kennelin perustamiseen? Mä voisin mielelläni sellaisen väkertää tässä viikonlopun aikana, jos siis sitä ei oo vielä tehty. Ajattelin tehdä sen ihan kuvien kera. Tässä olis ainakin jotain todella todella alustavaa runkoa.

Kennelin nimi (lähinnä muistutan että ei saa olla käytössä oikealla kennelillä, linkkaan IRL FCIn kennelnimi listan, linkitän turrilan kennelnimi ehdotukset ketjun)
Sivutilan valitseminen
Valmis ulkoasu vai html
Ulkoasun hankkiminen
Ulkoasun laittaminen sivuille (jos html)
Tekstien kirjoittaminen (eli siis mitä sivuilta olisi ainakin suotavaa löytyä)
Esimerkkejä kennelien sivuista (todennäköisesti linkkejä muiden kenneleihin ja selitystä niistä, kysyn kaikilta kenneleiltä luvat)

Niin ja jos tästä on jo tehty jotain niin ehdottakaa ihmeessä jotain muuta aihetta. Olis jo aikakin saada uusia harrastajia. Sitten kun on saatu ohjeet valmiiksi voitaisiin keskittyä virtuaalikoirailun markkinointiin.
Lyydia
Kriisissä
Viestit: 852
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2014 10:06 pm
Viesti:

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

^
Lyydia kirjoitti:Myös virtuaalikennelin luomisesta voisi tehdä. Rodun/rotujen valinta, nimen keksiminen, sivutilan etsiminen, ulkoasun tekeminen, virtuaalisuuden selkeä maininta (!), tärkeimmät sivut (etusivu, koirat, kasvatus?), miten tehdä sivuista selkeät ja siistit jne.
Ei oo kukaan siis vielä tehnyt, hienoa että sä voisit tehdä! Tuo sinun suunnitelma näyttää tosi hyvältä, mut yks lisäys voisi olla ainakin se, että kuinka tärkeää on mainita kennelin virtuaalisuus selkeästi esim. ulkoasussa tai vähintään etusivulla tms. :) Ja tosi hyvä jos saat mukaan linkitettyä malleja erilaisista kenneleistä, tai ees näytönkaappauksia (jotka olis ainakin pysyviä, jos kennelit muuttuu) - mahdollisimman kiinnostavia ja erityyppisiä kenneleitä niin saadaan ihmiset innostuu. :mrgreen:

Ja hei sit viel jos jaksat kirjottaa, niin semmosen extrakohdan voisi tehdä joka olis vaikka nimeltään "Persoonallisuutta kenneliin" ja siihen vois turinoida esim. oman virtuaali-identiteetin keksimisestä (kuka kenneliä virtuaalisesti pitäisi, missä päin maailmaa jne), kennelin ulkonäön keksimisestä (kartta/maisemakuvat), sivujen koristeluista ja fonteista jne.. Ehkä hoitajatoiminnastakin voi pistää maininnan, mut se taitaa olla melko tuttua jo epävirallisellakin puolella, mutta sillei ettei se oo virallisellakaan puolella pois suljettu!
Natali
Kriisissä
Viestit: 866
Liittynyt: La Kesä 28, 2008 10:46 pm
Paikkakunta: Vaasa

Re: Virtuaaliset inspiraatiot

Viesti Kirjoittaja Natali »

^Joo homma hoidossa. Se kylläkin viivästyy vähän, koska mulle iski norovirus (joo oli viisas veto mennä sairaalaan työharjoitteluun mun olemattomalla vastustuskyvyllä :roll: ) ja nyt mun pitäis vääntää vielä keskiviikoks koulujuttuja ja en tiiä miten jaksan edes tehdä ne tän taudin kans, joten tässä saattaa kestää hetki. Lisäksi haluan tehdä siitä semmosen ns. rautalanka-mallin ja se vie aikaa. Lupaan siis että se valmistuu viimeistään ens sunnuntaina.
Vastaa Viestiin